PANTANG
larang turun temurun tetap dipegang oleh nenek kukuh-kukuh menjadi petua yang
mesti dipatuhi. Dia tidak akan melanggar pantang larang dari yang sekecil-kecil
hinggalah yang sebesar-besarnya. Kalaulah tidak disebabkan dia sudah bertekad
tidak mahu menjadi bidan lagi selepas saya dilahirkan, memang neneklah
satu-satunya bidan yang diharapkan oleh orang-orang kampung.
Apalagi tatkala orang kampung tidak lagi
menumpu ke hospital seperti sekarang, memang bidan seperti nenek saya inilah
tempat mereka mengantung harapan. Bukan nenek sahaja mereka perlukan Dukun
Samid dengan Mudim Encol juga menjadi tumpuan mereka.
Sewaktu Mudim Encol sunatkan Madun Calet
tetiba saja darah turun membuak tak henti terpaksa dia menjemput Dukun Samid.
Selepas Dukun Samid bubuhkan tasak yang diambil dari sawang di kasau atap cepat
sahaja darah Madun Calet berhenti macam air disekat empang.
Dukun Samid juga tergesa-gesa menyuruh
dijemput nenek saya sewaktu dia mengubati Melah meracau-racau tidak menentu.
Apabila nenek saya potongkan bawang merah ditenyeh ke dalam piring berisi
minyak kelapa, lantas sahaja Melah bangun tercengang-cengang tidak tahu apa
telah berlaku pada dirinya.
Memang mereka saling kerjasama menghadapi
kesukaran sewaktu dijemput orang kampung lantaran jauhnya pusat kesihatan dan
jalan pula bertanah merah dan mengambil masa yang lama untuk sampai ke pekan
atau bandar.
“Saya tidak sanggup lagi berbidan,” jelas nenek
apabila dijemput orang setelah dia memutuskan tidak mahu lagi berbidan. Tidak
sanggup dia untuk menempuh geruh jika digagahi juga membidankan ibu sarat
mengandung.
Sudah jadi pantang larang dia tidak boleh
membidankan anak sendiri. Namun tatkala emak saya terlantar sarat mengandung,
nenek sendiri tidak dapat mengagak sama ada emak saya sampai resa atau pun
belum. Tidak ada tanda-tanda emak saya akan bersalin sewaktu dia sarat
mengandungkan saya.
Sebab itulah ayah saya ke rumah Tok Aji dan
Nenek Aji kerana kenduri sambutan Maulidur Rasul. Menjadi kelaziman setiap
tahun akan diadakan kenduri menjelang maulid di madrasah nya untuk sama-sama
bertahlil dan berselawat.
Hanya sebelum maghrib tiba-tiba emak saya
mula merasa perutnya sakit lantas
melaung nenek dari tingkap disebabkan
rumah kami saling berdekatan. Sewaktu nenek datang bersama bapa saudara saya
Usu Jusuh, hujan mula turun rintik-rintik. Memang nenek sudah tahu emak saya tengah
sakit nak bersalin. Kalau mahu dipanggil bidan lain tidak sempat pula Usu Jusuh
ke rumah Tok Aji memberitahu ayah saya. Dalam keadaan terdesak itu nenek
terpaksa menyuruh Usu Jusuh memberitahu ayah saya fasal keadaan emak saya.
Sebaik
saja diberitahu mengenai emak saya hampir mahu bersalin ayah saya cepat-cepat
balik ke rumah. Tok Aji dan Nenek Ajin terpaksa juga teruskan kenduri
disebabkan jiran-jiran sudah diberitahu. Hairan juga ayah saya dengan keadaan
tersebut disebabkan emak saya tidak ada tanda-tanda hendak bersalin kecuali
ikut ramalan bidan sekurang-kurangnya dalam tempoh seminggu lagi.
Tetapi
nenek saya sudah meraba perut emak saya
memang terasa jelas resa akan melahirkan itu sudah diketahuinya. Belum pernah
lagi nenek tidak dapat mengesan fasal ibu sarat mengandung mahu melahirkan. Dia
satu-satunya bidan yang berpengalaman di kampung itu. Bidan lain pun minta
tunjuk ajar selepas dia bertekad tak mau berbidan lagi.
"Memanglah
sudah sampai resanya" kata nenek kepada ayah saya.
Ketika
ini Abang Tapa yang disuruh jemput Bidan Nah belum lagi menjengah muka. Hujan
mulai turun dengan lebat menyebabkan ayah saya tidak senang duduk. Abang Tapa
adalah anak angkat nenek. Kalau dah menjemput Bidan Nah tentu boleh singgah di
rumah Pak Tua Mahat di Kampung Hulu.
Kalau
Pak Tua Mahat datang sebelum emak melahirkan tidaklah bimbang sangat nenek.
Tetapi saat cemas ini tidak dapat dielakkan juga apabila emak semakin sakit
sebelum Bidan Nah datang. Sebaik sahaja azan Isya di surau bersama deruan hujan
lebat itulah saya dilahirkan dengan nenek
terpaksalah membidankan. Mahu tidak mahu nenek terpaksa juga langgar pantang
turun temurun. Apakala membidankan anak sendiri yang dalam cemas demikian.
Sebaik
sahaja saya dilahirkan, nenek jadi serba salah kerana saya tidak menangis seperti
bayi lazimnya. Dua belah tangan saya melekap ke telinga seolah-olah bercantum
tidak boleh direnggangkan. Dalam keadaan tidak tahu apa mahu dilakukan itu
inilah Tok Aji dan Nenek Aji datang dengan berpayungkan daun pisang.
"Siapa
bidankan anak ini?" Nenek Aji tanya sebaik sahaja naik kerumah.
"Saya
sendiri, bisan." sahut nenek lemah disebabkan terpaksa melanggar pantang
larangnya sendiri.
"Tapi
budak ini tidak menangis nampaknya." ujar nenek kesal dengan kejadian
menimpa saya. Nenek percaya tentulah akibat melanggar pantang larang yang
menyebabkan saya dilahirkan tidak menangis langsung seolah-olah bayi tidak
bernyawa.
Cepat-cepat
Tok Aji mengambil saya terus melekangkan tangan saya daripada melekap ke
telinga dengan membacakan Al-Fatihah tiga kali. Sebaik sahaja tangan saya
lekang daripada telinga barulah saya menangis sama seperti bayi lain.
Saat
inilah Abang Tapa sampai dengan Bidan Nah dalam keadaan basah kuyup. Setelah
Bidan Nah sampai nenek serahkan semua urusan kepadanya untuk mengerat pusat dan
memandikan bayi.
"Kawan
serahkan pada awaklah Bidan Nah," ujar nenek terus sahaja mengelak.
"Tak
usahlah risau bisan," Tok Aji sengaja mengusik nenek yang resah dengan
kejadian itu.
"Agaknya
budak ini lahir tengah menyeru azan sebab itu dia tak menangis," jelas tok
Aji sambil ketawa lembut disebabkan nenek saya kenal benar apabila melanggar
pantang.
Sudah
berapa kali anak-anaknya melahirkan memang nenek tidak akan membidankan. Setelah
menyedari anak-anaknya hampir bersalin nenek akan segera menjemput Bidan Nah. Tahu sangat Bidan Nah pantang
larang nenek tidak boleh bidankan anak
sendiri. Bukan takat membidankan sahaja nenek pegang pantang tu kejap-kejap malah
mencabut akar kayu di tepi hutan juga dia tidak akan melanggar petua. Selepas berselawat sekiranya anak kayu tidak boleh dicabut selepas sekali direntap nenek tidak
akan mengulanginya. Dia akan cari anak
akar kayu lain pula.
Sebab
itulah apabila mencari limau berlangir nenek mudah sahaja dapatkan limau
tatkala pokok2 limau lebat tidak berbuah. Selepas puas mencari
limau dalam kampung sekiranya tidak ada juga
pokok yang berbuah nescaya nenek duduk tercongok di perdunya. Setelah menepuk
perdu pokok tiga kali nenek akan membacakan jampi serapahnya
"Assalamualaikum
hai nenek kayu, nenek penunggu segala batu, aku nak minta sebiji limau buat
ubat si anu aku tahu asal usul kau limau, limpa anu asal kau limau, berkat la ila
haillallah, hu........"
Setelah
dihembuskan tiga kali ke perdu pokok nenek akan mencungkil di perdu pokok
dengan hujung mata parangnya. Di situ nescaya tersembul sebiji limau sekalipun
pokoknya tidak berbuah langsung. Memang siapapun hairan bagaimana nenek boleh
dapatkan buah limau tatkala sebatang pun pokok limau dalam kampung tidak
berbuah.
"Macam
mana Kak Ibah dapat buah limau?" Bidan Nah sendiri hairan disebabkan dia
puas mencari limau untuk melanggir tembuni uri.
"
Hah, ada di sebalik daunnya, awak tak tengok betul-betul," sahut nenek
sengaja berahsia. Tetapi mereka tahu selepas nenek mecungkil perdu pokok
berkenaan akan layu daun dalam tempoh tiga hari sahaja.
Hanya
selepas nenek membidankan emak saya itulah nenek menghidapi tokak dibuku lali
kakinya. Terpaksa dia pupukkan dengan pucuk daun kenan sampai berkerak-kerak
keras namun tokaknya tidak juga sembuh.
Ketika ini pusat saya juga membengkak macam buah pinang tengah merah.
Apabila
diberitahu kepada Tok Aji mengenai pusat saya itu membengkak hingga bernanah
dia pangkah saja dengan kapur sirih. Tok Aji bacakan Al-Fatihah dan Al-Ikhlas
memasing tiga kali diikuti dengan doa yang khusyuk daripada sanubarinya
" Allahumma ra-binnasi azhibalbasa isyfiantasy-syafi...la syifa a illah syifa uka syifa an layu ghadiru saqaman."
" Allahumma ra-binnasi azhibalbasa isyfiantasy-syafi...la syifa a illah syifa uka syifa an layu ghadiru saqaman."
Dalam
sehari semalam saja bengkak dipusat saya surut tidak bertahan. Serentak itu tokak di ibu lali kaki
nenek saya juga mengecut macam terung dicelur air panas. Memang nenek dapat
mengagak segala geruh yang ditempuhinya disebabkan melanggar pantang berbidan.
Bukanlah
sehari dua dia mengamalkan petua yang diturunkan oleh arwah emaknya sebelum
jadi bidan kampung yang berpengalaman. Dia terpaksa ikut sama mencabut akar
kayu buat ramuan ibu bersalin sebelum diturunkan amalan berbidan. Setiap akar
kayu ditentukan khasiatnya biar hilangkan rengat gunakan akar pasak bumi
pecahkan angin diramu dengan akar tutup bumi kalau senggugut pula carikan akar
sangka buana. Nenek dilatih supaya mengenali setiap jenis akar sebelum diturunkan
petua tidak boleh merentapnya diulang-ulang sekiranya tidak dapat dicabut sebaik
sahaja digenjur sekali!
Selepas
tahu ramuan akar kayu barulah diajar amalan mengurut seluruh urat badan kalau
dimasuki angin diurut songsang kalau
sengugut diurut menurun kalau terkena angin bisa perlu dijampi sambar urat.
Semuanya amalan yang diturunkan oleh arwah emaknya yang mempunyai pantang
larang yang wajib dipatuhi.
Setelah
mahir fasal urut mengurut baharulah dia dilatih dengan menyambut bayi. Kalau
sampai resa beri minum air selusuh jikalau songsang jampikan uri kalau disampuk
syaitan nenek akan membakar kemenyan menyeru pendampingnya membantu. Disebabkan
menyeru pendampinglah dia mesti mematuhi pantang larangnya biar sempurna segala
amalan yang diturunkan kepadanya.
"Kalau
saya dah langgar pantang, cukuplah saya berbidan," tutur nenek perlahan sebaik
sahaja tidak berdaya mengubat tokak
di kakinya. Ketika ini dia sudah membakar menyeru pendampingnya bersemuka
setelah menyedari dia melanggar pantang.
"Kenapa
awak bidankan anak sendiri?" gerutu
Tok Syeikh menjelma didepannya dengan jubah serba kuning.
"Habis
nak biar je anak kawan beranak tak berbidan!" sahut nenek mencebek bibir
meluahkan rasa hati yangmendongkol.
"Tapi
awak tak kerat pusat, awak juga tak mandikan bayi itu." ujar Tok Syeikh
perlahan memujuk nenek kerana nenek tidak melanggar pantang larang yang
ditetapkan.
"Memang
kawan tak langgar pantang, tapi kenapa tokak di ibu lali kaki kawan ni?" marah
benar nenek disebabkan tokaknya belum surut setelah berminggu.
"
Hah, tokak awak bukan pasal langgar pantang." kata tok Syeikh menyakinkan nenek.
"Jadi
apa ke he nya?" nenek berang dengan riak Tok Syeikh yang tersengih-sengih
memandangnya.
"Awak
terpijakkan tempat jembalang tanah berumah," ujar Tok Syeikh menuding ke
arah ular hitam yang garang mengangkat kepala di tepi belukar tempat nenek
menebas tapak semaian padi.
"Kenapa
Tok Syeikh tak lindungkan kawan?" lantas nenek menyindirnya kerana tidak
dapat bertahan daripada gangguan syaitan yang menjelma menjadi ular hitam di
tepi belukar.
"
Macam mana nak lindungkan, sebab awak lalai sampai terpijak tempat dia,"
dalih Tok Syeikh terpaksa berundur apabila ular hitam itu mahu menerkam ke
arahnya.
Sambil
berligar-ligar Tok Syeikh terpaksa memukul kepala ular itu dengan tongkat buluh
tumpat bewarna kuning. Terpelanting ular hitam itu akibat dipukul kepala hingga
bergulung-gulung mengelepar. Tetapi ular hitam tidak mengalah sekalipun
terkitai-kitai kepala selepas dipukul kuat. Tubuhnya beransur-ansur jadi asap
debu hingga bertukar jadi perempuan tua dengan rambut beruban mengerbang serta
muka berkerut hodoh.
Belum
sempat Tok Syeikh mara ke hadapan memukul tongkat buluh tumpatnya, perempuan
tua itu menghentakkan tongkat batang bembannya hingga memancar api yang
menyambar. Terpaksa Tok Syeikh undur ke belakang lantas membuka serbannya terus
dikibaskan ke api yang menyala marak.
Api
yang marak itu bagaikan ditiup angin kencang meliuk kearah perempuan tua
itu hingga hampir menyambar rambutnya yang mengerbang putih. Terdengah-dengah
perempuan tua itu mengelak api. Terketar-ketar dia melompat ke atas busut hitam
dalam keadaan termengah-mengah.
"Nak
berlawan sangat awak ni Tok Syeikh!" ejek perempuan tua hodoh itu
melenggok-lenggok kepalanya laksana ular diterpa musuh.
"Kalau
awak nak cuba apa salahnya." sahut Tok Syeikh menghentak-hentak tongkat
buluh tumpatnya.
"Awak
penghulu bunian, kenapa nak tolong Bidan Ibah ni?" terketar-ketar
perempuan tua itu bersuara sambil mengerling nenek yang bersimpuh membiarkan
asap kemenyan berlabun ditengah rumahnya.
"Kenapa
pulak awak jembalang tanah nak mengganggu dia.!" jerkah Tok Syeikh mengejeknya.
"Selagi
aku ada jangan cuba nak ganggu sahabat aku ini." dia memberi amaran
menudingkan tongkatnya ke muka perempuan tua berambut putih mengerbang itu.
Tertunduk perempuan tua itu
apabila Tok Syeikh menuduhnya jembalang tanah. Saat ini dia tidak dapat
menyembunyikan dirinya setelah nenek dapat membaca rahsia perempuan tua
berkenaan. Apabila perempuan tua itu cuba memusingkan badan, Tok Syeikh
menghembus ke arahnya, menyebabkan tiba-tiba sahaja jaring besi jatuh dari
udara menyerkupnya.
Terlalu marah perempuan tua rambut putih
mengerbang itu disebabkan terkurung dalam serkup jaring besi. Puas
diketuk-keuknya dengan tongkat batang bemban jaring besi itu tetap tersergam
kukuh. Kemudian dia membongkok mengambil menggenggam pasir lantas dilemparkannya
ke arah jaring besi itu hingga terpokah bagaikan cair dilebur ke tepi.
Terkekeh-kekeh dia ketawa mengejek sebaik
sahaja dapat membolos keluar daripada serkup jaring besi itu. Ketika ini Tok
Syeikh membisikkan kepada nenek supaya membacakan “Unggun-unggun anggah-anggah
datang nenek tongkat besi, terlanda
engkau patah terpijak engkau mati, mata kamak mata kamu, kamu budang badang,
siah kiri siah kanan siahkan kata aku, aku tahu asal kau jadi, darah ular
sekati munur asal kau jadi, Yassin kata Allah, Yassin kata Muhammad, Yassin
kata baginda Rasulullah, berkat la-ila haillallah hu....”
Habis sahaja membaca jampi serapah yang diajarkan
oleh Tok Syeikh, dia melihat Tok Syeikh berundur ke belakang . Perempuan tua
rambut mengerbang putih itu terpinga-pinga apakala mendengar tanah
bergegar bagaikan dipijak tapak kaki sebesar bukit.
Nenek terus memejamkan mata membiarkan
asap kemenyan melabun sehingga menyelubungi seluruh badannya. Di tengah-tengah
gegaran tanah itu dia mendengar suara Tok Aji mendehem jauh di udara. Apakala
nenek mendongak dia melihat Tok Aji berjalan di udara laksana berjejak di
tengah halaman.
“Saya tidak sanggup lagi lindungkan Bidan
Ibah, Aji.” lemah sahaja suara Tok Syeikh menunduk sebaik sahaja Tok Aji
tercegat di depannya.
“Kamu juga makhluk Allah, tak berhak lindung
sesama makhluk,” Tok Aji mengingatkan Tok Syeikh yang tersengih-sengih malu
disindir.
Tok Aji memang mengetahui sememangnya perempuan
tua rambut putih mengerbang yang dipanggil jembalang tanah itu tidak akan mampu
menewaskan Tok Syeikh, penghulu bunian itu. Tetapi Tok Syeikh sendiri tidak
berupaya melindungkan nenek sekiranya diganggu. Kalaulah tidak disebabkan hati
nenek cekal melawan gangguan itu nescaya dia juga tewas tidak dapat bertahan.
Kemunculan Tok Aji secara tiba-tiba itu
menyebabkan perempuan tua berambut putih mengerbang itu menggelisah tidak
menentu. Tatkala dia cuba menghambur dari busut hitam kakinya tiba-tiba menjadi
lemah. Menyeringai dia menampak gusi yang bergigi jarang laksana anjing disorongkan
belantan ke rahang.
“Aku bukan nak bermusuh dengan awak, Aji,”
ujar perempuan itu ketakutan menjadikan kulit mukanya yang bertambah berkedut
bertambah hodoh.
Tok Aji tidak peduli apapun dituturkan oleh
perempuan tua berkenaan. Dia merenung tepat muka hodoh perempuan tua tergolek
ke tepi busut hitam terkial-kial berpaut disitu. Belum sempat dia bangun berdiri
tegak, Tok Aji mengisar tapak tangan membacakan al-Ikhlas tiga kali menyebabkan
perempuan tua itu terhenyak. Terketar-ketar dia memegang pinggangnya bagaikan
patah dihentak kuat.
“Nak bunuh aku ke Aji?!” rungut perempuan tua
itu menyeka rambutnya yang beruban mengerbang hingga menutup muka. Tetapi Tok
Aji tidak hiraukan gerutu perempuan tua berkenaan. Dia bacakan Ayatul
Kursi 17 kali dihembuskan sekali gus ke
muka perempuan tua itu, hingga tiba-tiba sahaja kulit mukanya cair bagaikan
lilin dicucuh api. Kulit mukanya juga luruh laksana kertas buruk terendam di
air yang diramas-ramas kasar.
Apakala perempuan tua mahu meraba kulit
mukanya biji matanya juga tersembul keluar menyebabkan dia menjerit-jerit tidak
ketentuan. Tok Syeikh yang melihat kejadian itu juga menjadi gementar hingga
tidak berani bercakap sepatah pun. Sebaik sahaja tubuh perempuan tua melebur
menjadi debu, nenek juga tersentak di tengah-tengah rumah. Bara tempat membakar
kemenyan juga sudah padam menjadi arang. Terasa seluruh badannya
berpeluh dengan ombak dada termengah-mengah. Usu Jusuh yang berbaring di serambi
sekadar mendengar nenek merungut-rungut sahaja di tengah rumah.
Jikalau
nenek membakar kemenyan tengah malam memang Usu Jusuh tidak ambil peduli
sangat. Dia tahu nenek menyeru Tok Syeikh datang menjelma sekirannya dia
terdesak. Lainlah kalau nenek memanggilnya ambilkan air atau perkakas ubat-ubatan
yang diperlukan barulah Usu Jusuh membantu.
Bangun
pagi esoknya nenek merasakan tokak di buku lali kaki nya tidak lagi berdenyut
sakit. Bengkaknya juga sudah mula mengecut. Tatkala dia datang menjengah saya,
memang nenek menghela nafas lega setelah melihat bengkak di pusat saya
sudah seruh benar. Dia tahu memang Tok Aji yang doakan supaya bengkak di pusat
saya cepat sembuh.
Tidak
lama selepas kejadian itu tiap-tiap malam pula saya kembung perut sehingga
menangis santak dinihari. Gelabah juga emak dan ayah saya disebabkan kembung
perut itu sampai keras macam kulit tabuh surau. Puas ayah saya doakan,
tetapi kembung perut itu hanya reda untuk seketika sahaja. Tatkala saya tenar menangis,
ayah saya bacakan sahaja surah al-Ikhlas sampai 100 kali. Habis sahaja ayah
saya bacakan surah tersebut, lantas sahaja saya terberak tidak bertahan.
Selepas terberaklah barulah saya tidur nyenyak sampai ke pagi.
Tetapi
malam itu esok pula kembung perut itu berulang kali. Kesal juga nenek kerana
dia melanggar pantang larang berbidan, sekali pun Tok Syeikh memberitahu dia
tidak melanggar apa-apa pantang larang yang ditetapkan kerana tidak memotong
pusat dan tidak memandikan bayi. Macam manapun nenek tetap merasa dirinya
bersalah menyebabkan saya sentiasa sakit sahaja semasa baru dilahirkan sampai
berusia enam bulan.
“Biarlah
nenek tak berbidan lagi,” beritahu nenek selepas bertahun-tahun dia mengambik
keputusan nekad berhenti terus menjadi bidan. Puas dipujuk orang-orang
kampungnya, nenek tetap dengan keputusannya. Dia tidak akan menjadi bidan lagi
selepas sahaja saya dilahirkan.
“Kenapa
nenek mesti terima pantang larang?” sengaja saya mengusik apabila sesekali
berkunjung ke rumahnya.
“Hah,
adat kita berbidan mestilah ikut pantang larang,” jelas nenek perlahan.
“Kalau
di hospital nak jadi bidan kena pakaian serba putih, jadi pantang larang inilah
pakaian bidan kampung,” tersengih-sengih nenek macam sindir saya.
Nenek
percaya gangguan yang saya alami semasa kecil memang jelmaan jembalang tanah
yang mengambil kesempatan apabila nenek melanggar pantang larang. Tetapi Tok
Aji sekadar menjelaskan “Apapun penyakit datangnya daripada Allah S.W.T untuk
menguji kesabaran hamba-hambaNya.”
Kejadian
yang saya alami itu memang tidak pernah saya tahu langsung. Kalaulah tidak
diceritakan oleh nenek, manalah saya tahu kejadian pusat saya membengkak
sebesar buah pinang masak menyebabkan pusat itu tersembul sebaik sahaja
sembuh. Bimbang juga emak saya kalau-kalau bengkak berkenaan boleh menyebabkan
perut berkulit lembut itu akan berlubang pesuk.
“Tapi
Allah mengetahui yang nyata dan yang tersembunyi,” tutur nenek apabila
kenangkan kejadian yang menimpa saya semasa baru dilahirkan dulu.
Hinggalah
nenek meninggal dunia memang dia tidak lagi mahu membidankan sesiapa sahaja,
setelah dia nekad membuat keputusan. Tetapi ke mana pun dia pergi orang-orang
kampung tetap memanggilnya bidan juga. Sebab itulah terkejut juga saya apabila
Ngah Khatib yang sudah lama berpindah ke Segamat memberitahu fasal nenek saya
menbidankan menantunya tengah mengerang sakit sebelum menjemput bidan klinik
dijemput datang. Memang menantunya Mejirah dibenarkan bersalin rumah sahaja disebabkan
bersalin kali kedua.
Sebaik
sahaja anaknya Sidin menunggang motorsikalnya ke klinik bidan yang bertugas sudah
ke kampung lain untuk membidankan orang. Gelabah juga Sidin disebabkan seorang
sahaja bidan bertugas di kampung berkenaan dalam masa dua orang ibu sarat
mengandung hampir melahirkan anak. Terpaksalah Sidin berpatah berpatah balik.
Setidak-tidaknya dia boleh meminta bantuan jiran-jiran supaya membawa isterinya
ke hospital sahaja. Dalam keadaan senja semakin gelap, masih ada masa lagi
kalau mahu membawa Mejirah ke hospital sahaja.
Tatkala membelok masuk ke simpang kampungnya
dari jalan besar, Sidin ditahan oleh nenek saya. Tergamam juga Saidin disebabkan
dia kenal benar dengan ayahnya Ngah Khatib. Memang dia tahu ayahnya datang dari
daerah yang disebutkan boleh nenek saya tetapi sudah lama dia tidak jejak
kaki balik ke kampung.
Semenjak berpindah dari kampung halaman ke
Segamat, Ngah Khatib tidak pernah lagi jengah muka. Apa sangat yang mahu
diharapkan dia sendiri tidak ada saudara mara setelah kedua ibu bapanya
meninggal dunia. Apalagi kedua ibu bapa menumpang di tanah nenek untuk tegak
rumah semasa di kampung.
“Eh, Mak Ibah buat apa ke Segamat ini?”
terkejut juga Ngah Khatib apabila anaknya Sidin membawa nenek saya balik
ke rumah bersamanya.
“Aku nak ke rumah Angah, tak tahu di mana,”
keluhnya pendek sambil menunjuk alamat saya sewaktu tinggal di Segamat beberapa
tahun lampau.
“Dia tinggal di sini ke?” terkejut juga Ngah
Khatib apabila diberitahu saya ada di Segamat. Dia sendiri tidak
cam muka saya walau terserempak sekalipun kecuali tahu sangat saya cucu
Bidan Ibah.
Alamat tempat tinggal saya yang
ditunjukkan oleh nenek itu memang jauh dari kampung berkenaan. Masakan
nenek boleh sampai tatkala malam sudah bertambah gelap. Lagipun tidak ada lagi
bas melintas setelah lebih jam 5 petang.
Disebabkan Merijah semakin sarat mahu
melahirkan anak, Sidin tidak peduli sangat kedatangan nenek yang menjadi
tetamunya. Dia gelabah mahu membawa isterinya ke hospital sahaja setelah
meminta pertolongan jiran-jiran. Mereka terpaksa pula mencari kereta sewa di
pekan kecil yang berdekatan sedangkan keadaan Merijah sudah tidak boleh
ditahan-tahan lagi.
“Mak Ibah, tolong tengokkan menantu saya ini,
“ desak Ngah Khatib cemas melihat keadaan Merijah.
Nenek saya tidak meyahut. Dia mara kehadapan
meraba-raba perut Merijah, Kemudian dia menggeleng kepala sambil bertutur
perlahan, “ His, songsang kedudukan budak ini,”
Lantas nenek meminta air segelas. Setelah
dihulurkan kepadanya dia menghirup sedikit bagaikan terkumur-kumur,
kemudian disemburkannya ke perut Merijah. Apabila tangannya membetulkan
punggung bayi di dalam kandungan yang terdorong ke bawah, dengan menolak
kepalanya ke bawah, tidak sampai beberapa minit Merijah selamat melahirkan
bayinya. Macam manapun nenek enggan memotong pusat bayi. Terpaksa pula menunggu
bidan klinik yang sudah dipesankan oleh Sidin. Dalam masa beberapa minit sahaja
bidan berkenaan sampai dengan termengah-mengah kerana dia tidak menyangka Merijah nak bersalin pada
hari berkenaan.
Tetapi dia tidaklah membantah setelah
dibantu oleh nenek saya membidankan bayi berkenaan. Bidan klinik mengerat tali
pusat dan memandikan bayi. Nenek bermalam juga di rumah Ngah Khatib sebelum
esoknya berkeras mahu cari tempat saya tinggal.
Tiga hari selepas Merijah selamat bersalin,
Ngah Khatib mengajak anaknya Sidin mencari rumah saya. Dia percaya tentu nenek masih
belum balik ke kampung. Terhutang budi benar dia pada nenek setelah membantu
membidankan Merijah. Kalau nenek tidak datang dalam saat
Merijah mengerang-ngerang sebelum bidan klinik sampai, memang Ngah Khatib mati
akal. Apalagi Bidan Temah tidak berani membantu setelah meraba bayi dalam kandungan
itu songsang. Kak Temah sendiri mendesak supaya Merijah dibawa ke hospital
sahaja jika bidan klinik tidak sampai.
Dalam saat cemas inilah Ngah Khatib berulang
kali menyebut nama nenek fasal
kemahirannya membidankan sekalipun bayi itu songsang kandungan. Tahu sangat
Ngah Khatib disebabkan dia lama duduk di tanah nenek sampai berkawan rapat
dengan Abang Taha anak angkat nenek. Tetapi Ngah Khatib tidak
menyedari nenek tidak lagi membidankan setelah saya dilahirkan. Sehingga dewasa pun Ngah Khatib tak tahu nenek
tidak berbidan disebabkan bekerja di estet. Hanya sekali sekala menjengah emak
dan ayahnya sahaja semasa hidup lagi. Selepas kedua-duanya meninggal memang
Ngah Khatib tidak balik ke kampung lagi.
Hampir
tak tercam saya sewaktu dia menjengah di halaman memberi salam. “Macam
mana Ngah tahu saya tinggal disini?” hairan juga saya tiba2 dia terjengah
lantas mempelawanya naik kerumah.
Tersengih-sengih
dia. Perkara dapat mana alamat tidak lagi penting setelah berjumpa setelah dua puluh
tahun tak bersua menyebabkan masing-masing banyak berubah. Tubuh dia sudah
gemuk dengan kepala botak di tengah dan beruban rambut di tepinya tidak sama
sewaktu dia balik sekali sekala menjengah emak dan ayahnya.
Lama
dia mejengah-jengah kedalam rumah saya macam mencari seseorang, barulah Ngah
Khatib memberitahu mengenai nenek membidankan menantunya Merijah. Kalau
disebabkan nenek tidak memberi alamat tentulah dia tidak akan tahu dimana saya
tinggal.
“Ah,
takkan nenek yang bidankan.” getus saya tidak percaya.
“Betul
ustaz, saya yang bawa dia naik motorsikal,”sampuk Sidin fasal terserempak nenek
di simpang ke jalan besar selepas turun dari bas.
“Nenek
tak mahu bidankan orang lagi,”jelas saya selanjutnya.
“Dia
kata nak ke sini, tak ada dia datang,” Ngah Khatib bertanya setelah menunggu
nenek tidak juga keluar.
Barulah
saya menghela nafas sambil beristighfar panjang menginsafi akan kebesaran Allah
Azzawajalla. Terasa begitu kerdilnya diri di sisi Allah Yang Khaliq. Tidak saya
sedari pelupuk mata digenangi air menahan terharu menyebak di dada. Apabila
kenangkan seumur hidup tidak mahu lagi berbidan, tiba-tiba sahaja membantu menantu
Ngah Khatib sewaktu lelaki itu berulang kali menyebut namanya.
“Kalaulah
Mak Ibah (nenek) ada tentulah tak susah Merijah nak bersalin,” tidak putus-putus
Ngah Khatib menuturkan setiap kali melihat anaknya Merijah mengerang-ngerang
kesakitan.
Sebab
itulah tidak bertangguh lagi dia mencari tempat tinggal saya setelah nenek
memberitahu akan ke rumah saya. Sekalipun Sidin mahu menghantarkan, tetapi dia
sekadar menyuruh anak muda itu menjaga isterinya.
“
Sebenarnya, nenek sudah meninggal lebih 15 belas tahun dahulu,” bisik saya
perlahan menyebabkan Ngah Khatib tersentak tidak percaya dengan perjelasan
saya.
Ketika
ini saya melihat pelupuk mata Ngah Khatib juga digenangi air mata.
.....................TAMMAT......................