Sehingga jam
tiga pagi barulah Sarip sedar diri. Tetapi keadaannya masih letih. Saya lihat
Ulung Bahar terkuap-kuap menahan mengantuk. Ketika Sarip dijumpai terbaring di
dalam kebun getah tidak sedar diri oleh Ah Fook seorang pemburu babi,
keluarganya menjadi bingung. Sebelah paginya hari hujan menyebabkan Sarip tidak
pergi menoreh. Dia pun menggalas senapang untuk mengintai denak (ayam hutan)
mengekas di pinggir hutan.
Itu sajalah
yang diceritakan oleh Kak Mahawa mengenai suaminya yang dijumpai oleh Ah Fook
terbaring di perdu pokok getah. Ketika ditemui oleh Ah Fook Sarip tertangkup dan
mengerang-ngerang. Mulutnya berbuih seperti terkena sawan babi, walaupun Kak
Mahawa memberitahu Sarip memang tidak pernah ada penyakit sawan babi.
Ah Fook pula
bukanlah asing pada penduduk-penduduk di kampung tersebut, kerana dia mempunyai
kebun getah disitu. Pernah juga Sarip mengambil upah mencuci rumput dikebun
getah Ah Fook dengan upahnya $4,50 sehari. Sebab itu mereka tidak mengesyaki
apa-apa terhadap diri Ah Fook.
Lagi pun
mereka tahu masakan Ah Fook mahu bersikap jahat terhadap Sarip. Tidak ada kesan
Sarip dipukul atau tertembak. Dia hanya ditemui oleh Ah Fook tertangkup di perdu
pokok getah dalam keadaan tidak sedar diri. Kemudian Ah Fook memanggil Budin
yang kebetulan rumahnya berhampiran disitu. Mereka berdualah menyeret Sarip
dengan basikal bawa balik ke rumah.
Tiga hari
Sarip terlantar tidak sedar diri. Kak Mahawa telah memanggil Derih Gonjeng bagi
mengubati suaminya. Berita mengenai kejadian yang menimpa diri Sarip ini juga
diberitahu kepada saudara-saudaranya yang lain termasuklah Meon yang tinggal di
Kuala Lumpur. Sebaik saja menerima berita abang iparnya tiba-tiba tidak sedar
diri di kampung, Meon pun mengajak saya balik ke kampungnya di Temerloh.
Sebelum ke
kampungnya kami singgah ke Lancang mengambil Ulung Bahar. Orang tua itu
tidaklah banyak soal jawabnya, mahu saja dia di ajak ke kampung Meon. Sejak
beberapa kali saya sudah bertemu dengan Ulung Bahar, nampaknya dia memang suka
berkawan dengan saya. Semasa kami sampai ke rumah Kak Mahawa, keadaan Sarip
masih belum reda.
Kak Mahawa
menangis-nangis memberitahu Meon mengenai kejadian yang menimpa Sarip. Siapa
pun tidak tahu bagaimana Sarip boleh dijumpai tidak sedarkan diri. Ah Fook
orang yang pertama menemui Sarip tidak sedarkan diri juga tidak tahu bagaimana
punca terjadinya.
“Tengoklah Meon,
tengoklah abang kau tu.....” Kak Mahawa mengongoi tidak dapat menahan sebak di
dada.
“Sabarlah kak,
cubalah kita ikhtiarkan dengan ustaz dan Ulung Bahar ni,” Meon memujuk
sambil mengerling ke arah saya dan
Ulung Bahar.
Sebelum saya
naik ke rumah saya sudah terasa diri saya bagaikan dikepit oleh satu lembaga,
tetapi lembaga itu tidak kelihatan. Terasa juga susah hendak bernafas semasa
saya merasa diri saya tersepit itu. Bagaimanapun cepat-cepat saya membaca:
“Hasbiallahhu Laillahha Illallah Alaihi Watawakkal Wahua Rabul Arsyazzim”.
Barulah saya terlepas dari rasa tersepit itu.
Oleh itu
sebelum naik ke rumah saya sudah menduga tentulah ada gangguan pada Sarip.
Tidak mungkin Ah Fook mahu memukul Sarip. Lagi pun kalau Ah Fook yang memukul,
tentunya dia tidak mahu berpura-pura memanggil Budin dan sama-sama memapah
Sarip balik ke rumah.
“Aku dah
panggil Derih Gonjeng,” Kak Mahawa memberitahu. “Bolehkah berubat
bersanduh-sanduh....?” Dia menyatakan
bimbang kalau-kalau Derih Gonjeng marah, kerana Sarip masih lagi di bawah
tanggungan dia. Berubat bersanduh-sanduh bererti Derih Gonjeng belum menyerah
kalah, tidak boleh panggil dukun lain untuk mengubati Sarip.
“Ustaz ni
bukannya dukun” Meon cepat cepat menjelaskan kerana dia dapat membaca
kegelisahan yang tebendung di hati kakaknya. “Ulung Bahar ni pun bukan dukun.
Kita minta doa dia orang je. Lepas itu kalau Derih Gonjeng datang mintalah dia
ubatkan sama” dia memberikan keyakinan kepada Kak Mahawa.
Kak Mahawa
tertunduk. Dia sendiri macam hilang akal bila melihat suaminya sudah tiga hari
tidak sedarkan diri. Sudah tiga hari Derih Gonjeng suruh merendang bertih,
meminta lima dan kemenyan, meminta kain hitam buat pengebas. Tiga hari Derih
Gonjeng berusaha untuk memulihkan Sarip, tetapi keadaanya tidak berubah.
“Cuba panggil
dukun itu sama......” Ulung Bahar pula menganjurkan.
Lantas Budin
segera memberitahu Derih Gonjeng. Semasa Derih Gonjeng datang, kami sedang minum
kopi o panas. Sambil mempelawa minum Ulung Bahar menjelaskan tujuan kami datang
setelah diajak oleh Meon. Tersenyum Derih Ginjeng, kerana kami menyangka dia
marah apabila urusan dicampuri, Memang menjadi kebiasaan mana-mana dukun akan
tersinggung sekiranya urusannya yang belum selesai dicampuri. Dia merasa
seolah-olah dirinya sudah tidak dipercayai lagi.
Sebaliknya
Derih Gonjeng sanggup bersama-sama dengan Ulung Bahar dalam usaha memulihkan
Sarip.
“Sebenarnya
tak pernah saya mengalami macam ini ... “ ujar Derih Gonjeng mengeluh pendek.
“Selalunya kalau sudah dikebas kain hitam, pulihlah” katanya perlahan.
“Itulah kami
minta Tok Derih sama-sama cuba,” Meon menjelaskan. “Tok Derih dengan cara Tok
Derih, ustaz dengan cara dia, Ulung Bahar pula dengan cara dia. Mudah-mudahan
diizinkan Allah, cepat pulihnya abang Sarip ni,” beritahu Meon macam
mengingatkan.
Derih Gonjeng
bersetuju untuk sama-sama saling bantu membantu. Dia juga percaya dengan secara
berpadu tenaga itu lebih memudahkan. Kepandaian sesaorang itu berlainan, dan
masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya.
Seperti biasa
Derih Gonjeng memerlukan peralatannya seperti kemenyan, bertih, limau dan kain
hitam. Dia memulakan jampi serapahnya sebaik saja membakar kemenyan. Saya tidak
tahu apa dibuat seterusnya oleh Derih Gonjeng, kerana saya disuruh oleh Ulung
Bahar memulakan zikir dengan khusuk.
Selepas itu
saya mula membaca beberapa potong ayat Quran termasuklah Surah Assaffa. Ketika
ini saya terdengar Derih Gonjeng bertempik menyebabkan saya membuka mata. Dia
kelihatan sedang membuka pencak silat seperti seorang pendekar di tengah
gelanggang.
Orang ramai
yang ada di situ terkejut melihat Derih Gonjeng memencak. Perkara Sarip tidak
sedarkan diri belum selesai, timbul pula perkara Derih Gonjeng memencak di
tengah rumah. Mukanya kelihatan garang seperti orang berdendam.
“Hah, dah aku
cakap jangan berkawan” Derih Gonjeng mengherdik.
“Biarlah Derih
berkawan dengan kami “ sahut Ulung Bahar keras.
“Tak boleh,,
tak tahan aku! ..Panas ... Panas ” Derih Gonjeng mengeliat-geliat seperti
dibakar api.
“Bukankah kita
sama-sama nak selamatkan Sarip” kata Ulung Bahar macam memujuk.
“Tak boleh,
tak boleh. Aku tak tahan, panas!” ujar Derih Gonjeng dalam keadaan
memencak-mencak.
Dari cara
Derih Gonjeng itu saya dapati dia mempunyai cara pengubatan yang menyeru
nama-nama tertentu. Sebab itu dia mengalami kepayahan untuk bersama saya dan
Ulung Bahar.
“Beginilah.....”
saya memandang Derih Gonjeng dengan zikir di hati. “Awak balik dulu tinggalkan
Derih dengan kami. Biar kami ubatkan dulu Sarip ni, lepas tu awak datanglah
balik kalau awak suka” ujar saya.
“Awak ni ganggu
anak ubat kami!” herdik Derih Gonjeng, tetapi saya tahu bukan dia lagi
yangmengherdik. “Awaklah yang mesti tinggalkan tempat ini, biar kami ubatkan
Sarip ...”katanya memberi amaran.
“Awak duduk!”
Ulung Bahar pula membentak merenung tepat ke muka Derih Gonjeng. “Kami nak
selamatkan Sarip, kalau awak menganggu, kami akan hancurkan awak ,” jerkah
Ulung Bahar selanjutnya.
Mereka yang
sama-sama melihat peristiwa ini bertambah kerana mereka menyangka pertengkaran
itu adalah antara Ulung Bahar dengan Derih Gonjeng. Penduduk-penduduk di
kampung itu memang menghormati Derih Gonjeng sebagai bomoh. Asal berlaku saja
sakit atau gangguan pelesit, maka mereka akan memanggil Derih Gonjeng.
Sebab itu
mereka mengesyaki tentulah Ulung Bahar berkeras mahu mengubat Sarip tetapi
dihalang oleh Derih Gonjeng. Disamping itu mereka lebih suka Ulung Bahar
mengalah saja, kerana Derih Gonjeng adalah bomoh di kampung tersebut. Saya
lihat ada seorang nenek tua berbisik-bisik kepada Meon, tetapi Meon mengatakan
sesuatu kepadanya.
“Keluar kau
dari sini, dan tinggalkan Derih !” tiba-tiba Meon bangun mendekati Derih
Gonjeng yang masih berpencak.
“Derih tak
memerlukan kau lagi, Derih akan mengubati Sarip dengan Ulung Bahar dan ustaz
ni,” kata Meon keras.
Saya tahu Meon
mahu memberitahu sanak saudaranya bahawa yang berpencak silat di depan mereka
sekarang bukanlah Derih Gonjeng lagi, tetapi ‘akuan’ yang digunakan oleh Derih
Gonjeng selama ini apabila mengubati orang.
Selalunya
‘akuan’ itu tidak akan datang, sekiranya terdapat orang yang berzikir di situ.
Sebaliknya, semasa Derih Gonjeng membakar kemenyan menyeru ‘akuannya’ saya
dengar Ulung Bahar membaca:
Innahu min
Sulaiman, Wainnahu Bismillahir Rahmannir Rahim.
Ulung Bahar
sengaja memerangkap ‘akuan’ itu datang supaya dapat digunakan menentang yang
menganggu Sarip.
“Sarip tu anak
ubat aku, biar aku yang ubatkan!” sahut Derih Gonjeng.
“Dah tiga hari
awak mengubat Sarip, mengapa tak baik lagi?” jerkah Meon macam mencabar Derih
Gonjeng. Tetapi Meon sebenarnya tidak mencabar Derih Gonjeng sebaliknya dia
mencabar ‘akuan’ yang digunakan oleh Derih Gonjeng selama hari ini.
“Kau apa
tahu......” Derih Gonjeng bagaikan memarahi Meon. Sekali sekala dia mengeling
ke arah saya seperti mahu menerkam ternyata tubuhnya seolah-olah ditolak ke
belakang. Dia menjadi seperti pohon ditiup angin kencang tidak dapat bertahan
dari tolakan.
“Apa salahnya
kalau kita sama-sama mengubat?” soal Ulung Bahar.
“Tak tahan
aku, tak tahan, panas.....” Derih Gonjeng merintih-rintih.
“Kau
bersahabat dengan syaitan yang mengganggu Sarip, fasal tu kau rasa panas,”
Ulung Bahar mengejeknya.
Derih Gonjeng
terdiam. ‘Akuan’ yang digunakan oleh Derih Gonjeng tahu bahawa Ulung Bahar
dapat mengagak bahawa dia juga jenis syaitan yang dipelihara oleh Derih
Gonjeng. Biasanya kalau penyakit yang bukan dari gangguan syaitan memang Derih
Gonjeng boleh meminta pertolongan darinya, tetapi apabila gangguan dari syaitan
tentulah dia tidak mahu menentang golongan sejenisnya.
“Selama ni
memang Derih minta tolong dari kau.....” Ulung Bahar terus mengejeknya. “Tapi
aku tak minta pertolongan kau, aku minta pertolongan dari Allah,” jelas Ulung
Bahar mengingatkan.
Orang kampung
yang melihat peristiwa itu hanya menyangka pertengkaran antara Ulung Bahar
dengan Derih Gonjeng. Sebenarnya ‘akuan’ yang menguasai Derih Gonjeng selama
ini sedang menghadapi kesulitan dengan kehadiran Ulung Bahar dan saya. Sebab
itulah dari awal lagi Kak Mahawa sudah menduga bahawa Derih Gonjeng tidak akan membenarkan
orang lain mengubati suaminya, selagi Derih Gonjeng belum menyerahkan tanggung
jawab nya semula.
Pada zahirnya
memang Derih Gonjeng yang tidak mahu, tetapi sebenarnya ‘akuan’ yang dipelihara
Derih Gonjeng yang tidak mahu. Dia kepanasan apabila dibacakan ayat-ayat Quran.
Tetapi apabila dibacakan selain dari ayat-ayat Quran dia akan merasa aman,
sambil mengharapkan Derih Gonjeng terus meminta pertolonan darinya. Selama itu
jugalah dia dapat memesongkan aqidah Derih Gonjeng supaya mendapatkan pertolongan
dia semata-mata.
“Sekarang !”
Ulung Bahar mula memberi perintah. “Aku tak akan minta pertolongan kau, tapi
aku memerintahkan kau pergi tentang setan yang menganggu Sarip...” kata Ulung
Bahar menudingkan jari ke arah Sarip yang masih terlentang tidak sedarkan diri
di tengah rumah.
“Siapa kau nak
memeritah aku?” bentak ‘akuan’ yang menguasai derih Gonjeng.
“Aku manusia,”
sahut Ulung Bahar. “Ilmu manusia tak dibatas oleh Allah, tetapi ilmu setan
terbatas,’ ujarnya bagaikan mengancam.
“Aku tak mahu
ikut perintah kau!” balas ‘akuan’ itu sombong.
“Baiklah,”
Ulung Bahar mendengus. “Kita mulakan ustaz......” dia menepuk paha saya.
Saya
mengangguk. Kemudian membacakan beberapa ayat Quran dari surah-surah tertentu,
disusuli dengan Ayat Kursi sebanyak 33 kali. Ketika ini Derih Gonjeng kelihatan
memekik sambil memekup dadanya seperti dalam kesakitan.
“Berhentikan
......” rintihnya bagaikan merayu meminta belas kasihan. “Aku bukan nak
bermusuh dengan awak semua, aku pun sama-sama nak menolong Sarip. Tapi yang
menjaga Sarip tu lebih kuat dari aku,” kata ‘akuan’ itu dalam kesakitan. Di
samping itu Derih Gonjeng kelihatan rebah mengelupur di lantai.
Orang-orang
kampung menjadi heran, kerana Derih Gonjeng yang datang untuk mengubat Sarip
sudah menjadi sebaliknya pula. Derih Gonjeng pla terlantar tidak sedarkan diri
sama seperti Sarip.
“Aku juga tak
memusnahkan kau,” sahut Ulung Bahar keras. “Sekarang aku akan membantu kau
menentang setan yang menganggu Sarip. Mahu atau tidak?” soalnya macam memaksa.
Derih Gonjeng
mengangguk.
“Dalamkan
zikir ustaz......” Ulung Bahar membisikkan ke telinga saya. Saya juga
mengangguk kepala.
Ketika inilah
saya merasakan diri saya sudah sampai ke tengah hutan rimba yang saya tidak
ketahui. Hanya suara Ulung Bahar saja kedengaran sebagai panduan saya. Hampir
saya tersesat meraba-raba di tengah rimba itu. Hanya Ulung Bahar mengingatkan
saya supaya membaca Surah Waddhuha.
Habis saja
membaca Surah Waddhuha saya menghembuskan ke sekeliling, kelihatanlah kabus
tebal di depan saya hilang dari pandangan. Ketika ini ternampaklah Derih
Gonjeng sedang bertunggang di tengkuk ‘akuan’ nya satu lembaga hitam bermata
merah. Mereka kelihatan gementar berhadapan dengan satu lembaga besar sedang
bermain-main dengan tubuh Sarip, seolah-olah dia sedang menimang-nimang anak
patung.
Apabila
lembaga besar itu sedar dengan kehadiran Derih Gonjeng dia meniup dengan
mulutnya menyebabkan Derih Gonjeng terpelanting ke tanah. ‘Akuan’ nya cuba
melarikan diri mahu meninggalkan Derih Gonjeng, tetapi cepat-cepat saya pegang
tengkuknya.
“Innahumin
Sulaiman Wainnahu Bismillahhir Rahmanirr Rahim.....”
saya
mendengar Ulung Bahar membisikkan ke telinga saya. Terpaksalah ‘akuan’ Derih
Gonjeng mara semula menentang lembaga besar tadi.
“Kau terpedaya
weh.....” lembaga besar mengejek lembaga hitam ‘akuan’ Derih Gonjeng. “Kau
terpedaya oleh manusia tu.....” dia menuding ke arah saya dengan geram
menggertap bibir.
“Kawan mesti
lawan awak!” sahut lembaga hitam keras.
“Nanti awak
menyesal,” lembaga besar menyindir. “manusia memang mahu melihat kita berlawan
sama sendiri,” katanya mecam mengingatkan.
“Aku
bersahabat dengan Derih Gonjeng, aku mesti tolong dia,” ujar lembaga hitam itu
bertambah berani.
“Bersahabat
pun ada syaratnya,” beritahu lembaga besar mengingatkan.
Kemudian saya
mendengar Ulung Bahar berbisik ke telinga saya:
Ya
Kafi Ya Shafi Ya Muafi Wabilhaq anzalnahu Wabilhaq Nazala.
Saya
membacanya sambil menampar ke belakang lembaga hitam ‘akuan’ Derih Gonjeng.
Sekali gus lembaga hitam itu menerpa menendang dada lembaga besar di
hadapannya.
Tendangan yang
kuat itu menyebabkan Sarip seperti anak patung yang berada di tangannya terhumban.
Cepat-cepat saya suruh Derih Gonjeng menyambar Sarip. Selepas Derih Gonjeng
dapat menyambar Sarip, saya membiarkan saja lembaga hitam ‘akuan’ Derih Gonjeng
itu menyerang lembaga besar bertalu-talu. Lembaga besar itu mendakwa dirinya
puaka hutan yang mahu membalas dendam atas kebiadapan Sarip berburu di hutan
dengan tidak meminta izinnya.
Lembaga itu
berusaha mahu merampas Sarip dari tangan Derih Gonjeng, manakala lembaga hitam
‘akuan’ Derih Gonjeng pula cuba melindungkan Derih Gonjeng. Ketika ini saya mendengar
bisikan Ulung Bahar supaya bacakan Surah Al Ikhlas. Sekali gus tempat itu
bergoncang kuat.
Dua lembaga
itu terjerit-jerit akibat goncangan yang kuat. Termengah-mengah lembaga-lembaga
tersebut tidak dapat bertahan dari goncangan itu. Lembaga hitam ‘akuan’ Derih
Gonjeng juga tidak dapat melepaskan diri kerana dia juga jenis syaitan yang
tidak mampu menentang ayat-ayat Quran.
“Kau.............”
perintah saya sambil memegang tengkok lembaga hitan ‘akuan’ Derih Gonjeng. “Keluar cepat dari sini, sebelum
kau di hancurkan. Lepas itu pergi kau dari sini dan jangan jumpa Derih lagi,
ingat?” kata saya seterusnya memberi amaran.
Saya lihat
lembaga hitam itu menangis-nangis terisak-isak. Dia melambai-lambai tangan
kepada Derih Gonjeng. Dengan cepat saya menjenjeng tengkoknya dan melemparkan
dia ke satu jeram. Selepas itu saya kembali berdepan dengan lembaga besar yang
mahu merampas Sarip dari tangan Derih
Gonjeng.
“Wah pandai
awak, gunakan syaitan menentang kami!” lembaga besar itu mengejek.
“Adakalanya
memang setan boleh digunakan menentang setan, tapi aku tak akan gunakan
pertolongan setan, tau!” saya pula mengejek dia.
“Kenapa tak
awak sendiri menentang kami?” lembaga besar itu mencabar.
“Kau nak
rasakan sekarang................” sahut saya lantas membacakan:
Lanarjumanakum
Walayamasanakum Minna Azabun Alim.
Dengan sekelip
mata panahan api datang menjunam ke dadanya. Terjerit-jerit dia menahan kesakitan.
Setiap kali dia mengelakkan rejaman anak panah berapi itu, seluruh badannya
habis disinggahi hingga menyebabkan tubuhnya hangus terbakar.
“Nanti...............”
dia merayu meminta supaya saya memberhentikan membaca ayat tersebut.
“Tadi kau
sungguh-sungguh nak berlawan” kata saya mengejek.
Mengapa tadi
awak suruh orang hitam tu melawan aku?” dia keheranan mengapa saya menggunakan
‘akuan’ Derih Gonjeng.
“Itu urusan
aku......” bentak saya memarahinya. Saya sedar puaka hutan itu sebenarnya jenis
syaitan juga. Dia akan mencari helah untuk melalaikan saya supaya tidak
meneruskan membaca ayat-ayat Quran.
Memang adakalanya
kita mesti gunakan syaitan untuk menentang syaitan dalam keadaan-keadaan
tertentu. Sekiranya saya menyerang lembaga besar itu semasa Sarip dalam
genggamannya, tentulah Sarip juga akan menderita sama. Sebab itulah Sarip mesti
dipisahkan dulu darinya.
Selepas itu
saya terus menyerang dengan membaca Ayat Kursi. Lembaga besar itu akhirnya
tenggelam dalam api yang menjulang. Dia terlolong-lolong mahu melepaskan diri,
tetapi api terus menyambar dari setiap penjuru. Ketika inilah saya mendengar
bisikan Ulung Bahar supaya balik semula.
Ketika saya
membuka mata, saya terasa amat letih lantas meminta air sejuk untuk membasahkan
tekak. Peristiwa ini biasa saja bagi saya, kerana saya sudah mengalaminya
beberapa kali sebelum ini. Oleh itu apabila Meon bertanya mengenai apa yang saya
lihat, saya enggan menceritakan kepadanya.
Masa ini Derih
Gonjeng juga sudah duduk semula. Berkali-kali dia berastaghafar sambil
mengurut-ngurut dadanya. Dia seolah-olah tidak percaya dengan peristiwa yang
dialaminya.
“Saya nampak ustaz.......”
keluh Derih Gonjeng berpaling kepada saya.
Saya tersenyum
dan mengangguk.
“Ustaz tau
semuanya ?” dia masih tidak berapa percaya.
Saya tidak
menyahut, tetapi tetap tersenyum dan mengangguk.
“Astaghafarullah
hul Azim .......”Derih Gonjeng mengurut-ngurut dadanya.
Dalam waktu
Derih Gonjeng masih terpinga-pinga inilah Sarip mula sedarkan diri. Ketika ini
jam hampir tiga pagi. Dia kelihatan letih sambil memanggil-manggil nama
anaknya. Cepat-cepat Kak Mahawa menerpa ke arahnya lalu duduk di kepala Sarip.
“Biarkan dia dulu,
“ kata Ulung Bahar meminta supaya Sarip tidak diganggu. Sarip memerlukan rehat
sehingga semangatnya pulih semula.
Esoknya
barulah Sarip pulih sedikit. Dia mula meminta nasi untuk makan. Setelah
diberikan bubur, keadaan Sarip bertenaga sedikit. Ulung Bahar meminta saya
tengokkan keadaan Sarip, kerana dia pagi itu juga akan balik ke Lancang. Terpaksa
pula Meon menghantarnya dengan tidak membawa saya bersama.
Tetapi memang
saya bercadang dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur nanti, saya akan singgah
juga di rumah Ulung Bahar. Biasanya begitulah kalau saya menuju ke pantai
timur, saya akan singgah ke rumah Ulung Bahar. Kadangkala kalau saya sudah lama
tidak mengunjunginya dia akan pesankan kepada Meon menyuruh saya menjengah dia.
Dari Sarip
saya mendapat cerita mengenai dirinya, yang pernah mengamalkan pertapaan di sebuah jeram semasa bujangnya. Mungkin dari
situlah dia mula dikenali sebagai seorang ahli pemburu. Tidak pernah kalau dia
masuk ke hutan akan pulang dengan tangan kosong. Kadangkala Derih Gonjeng menasihatkan
dia supaya tidak ke hutan berseorangan diri. Tetapi Sarip tidak mengendahkan
nasihat Derih Gonjeng.
Dengan kejadian
menimpanya itu, Sarip sedar akan bahana apabila dia mengamalkan pertapaan. Pada
mulanya dia menyangka bahawa bila dia tidak mahu meneruskan amalan itu,
kepandaian berburunya akan luntur begitu saja. Baginya kalau dia sudah tidak
boleh lagi berburu, dia akan berhenti dari berburu.
“Tiap-tiap
tahun aku kena beri makan ancak...” Sarip menceritakan. “Dua tiga tahun ni, aku
tak bagi lagi makan ancak,” ujarnya masih kelihatan takut dengan kejadian yang
menimpanya.
Memberi makan
ancak ialah menyediakan ayam atau kambing masak mentah dan dihantar kepada
‘akuan’ yang datang menemuinya semasa bertapa dulu. Apabila dia memerlukan
apa-apa dia akan menyeru ‘akuan’ ini dengan membakar kemenyan. Apa yang
dilakukan oleh Sarip samalah seperti yang digunakan oleh Derih onjeng.
“Aku ingat,
aku nak buang. Fasal tu aku tak beri lagi makan ancak,” katanya perlahan.
Biasanya kata
Sarip, ‘akuan’ itu kalau tidak dijaga maka dia akan pergi dengan sendirinya.
Sebab itulah dia mengharapkan agar ‘akuan’ itu meninggalkannya setelah dia
tidak memerlukan lagi. Rupanya, ‘akuan’ itu datang semula memberi amaran kepada
Sarip, kalau tidak dijaga keluarganya akan diancam.
Sarip tidak
mahu keluarganya diancam. Dia telah menawarkan dirinya sendiri sebagai korban,
kalau ‘akuan’ tersebut terus mendendam. Mujurlah masa dia bergelut dengan puaka
hutan itu, Ah Fook terserempak. Mungkin benar juga seperti keyakinan Derih
Gonjeng bahawa ‘akuan’ ini tidak gemar pada orang-orang bukan Islam, kerana
ianya memakan babi dan anjing.
Saya tidak
ambil hirau sangat dengan keyakinan Derih Gonjeng itu, kerana syaitan
sebenarnya adalah menjadi musuh kepada manusia. Boleh jadi disebabkan manusia itu
sendiri memang sudah dipengaruhi syaitan, maka dia tidak perlu lagi
menganggunya.
-----------Selesai--------