RAMAI tetamu menunggu
giliran di tengah rumah semasa saya naik ke rumah Lebai Ripin. Lantas sahaja
dia menggamit supaya saya duduk di sisinya. Memang dia akan mengajak saya duduk
di sebelahnya asal sahaja saya jengah ke Pelangai menemui dia. Lagi pun sudah
lama saya tidak ke rumah Lebai Ripin semenjak berpindah kerana mahu belajar
lagi.
Apa lagi disebabkan kera-kali
pula ke Bukittinggi, ramai juga kawan-kawan yang tidak sempat dikunjungi.
Semenjak Aki Sahak, Ulung Sali dan Abang Amud sudah meninggal dunia, memang
jarang saya ke Pelangai. Tetapi Lebai Ripin sekadar tinggal berhampiran sahaja,
hanya sekali sekala sahaja saya temui semasa arwah Aki Sahak masih hidup. Sebab
itulah saya tidak berapa rapat sangat dengannya.
Tetapi dia riang benar sekiranya
saya berkunjung ke Pelangai singgah juga ke rumahnya. Mulutnya becok menyuruh isterinya
Maseni siapkan hidangan sekalipun sekadar gulai ikan kering rencah pisang muda.
Apalagi kalau saya datang bersama isteri saya, bertambah becok pula Maseni mahu
melayani.
Mereka tidak peduli sangat
tetamu yang ramai menunggu meminta doa hingga terpaksa sampai santak tengah
macam. Semasa yang berkunjung bersama isteri saya ke rumahnya inilah Andak
Soyah datang ke situ bersama suaminya Udin Punggah. Mereka suami isteri gembira
benar disebabkan penyakit gatal-gatal badan yang dihidapi oteh Mahani semakin
bertambah pulih.
"Saya ni masih ada
sikit-sikit gangguannya, Tuan," ujar Andak Soyah mengerling suaminya Udin
Punggah.
"Malam ni ustaz ada,sama,
bolehlah dia bantu," sengaja Lebai Ripin menolak kepada saya dengan
tersenyum memandang ke arah saya.
"Mahani pun dah sembuh,
Tuan," segera Kiman memberitahu mengenai penyakit anaknya sudah pulih.
"Dah tak pernah lagi kena gatal-gatal macam rerata tu," dia tersengih-sengih
menunjukkan kulit anaknya masih kelihatan kesan berparut.
"Alhamdullillah,
semuanya dengan izin Allah," Lebai Ripin mencebek bibir. "Pengerasnya
macam mana, Tuan?" ujar Kiman menyebabkan Lebai Ripin mengerutkan dahi.
"Pengeras, carilah besi!"
tersinggung benar Lebai Ripin apabila ditanya mengenai pengeras setelah berubat
di rumahnya.
"Tuan Lebai ni bukannya
dukun, mana ada pengeras," salah seorang tetamu mencelah ingatkan Kiman
mengenai sikap Lebai Ripin yang tidak pernah menetapkan pengeras berubat. Dia
sekadar berdoa sahaja bukan mahu mengubati penyakit biar sampai sembuh.
"Saya tak tahu, sebab
itu saya bertanya," jelas Kiman setelah menyedari perasaan Lebai Ripin
tersinggung.
Manalah dia tahu mengenai
rawatan di rumah Lebai Ripin. Dia datang jejak kaki ke situ pun setelah didesak
isterinya, bukan disebabkan memahami sangat cara mana Lebai Ripin membuat
rawatan. Sudah beberapa kali dia berulang alik ke situ, tidak siapa pun
bertanyakan fasal pengeras selepas habis berubat. Lebih baik dia bertanya
berterus terang sama ada pengeras itu ditetapkan atau pun tidak.
Disebabkan Andak Soyah
sekeluarga datang lebih awal dari tetamu yang lain, sengaja Lebai Ripin memanggilnya
mara ke hadapan. Andak Soyah disuruh duduk berlunjur kaki bersama Mahani.
Sewaktu Lebai Ripin memegang ibu jari kaki Andak Soyah dia masih terjerit kuat
seolah-olah dicucuh besi panas.
Tetapi Mahani tidak menanggung
sakit apa-apa. Bibir yang pucat juga sudah mula merah semula, sekalipun
kulitnya kesat seolah-olah bersalin kulit. Disebabkan ramai sangat tetamu
menunggu giliran, lantas Lebai Ripin berbisik meminta saya tengokkan Andak
Soyah.
"Ustaz ni guru
saya," ujar Lebai Ripin merendah seolah-olah harapkan saya membantunya
ketika itu. Tetapi saya tahu dia sengaja bergurau, kerana perkara siapa menjadi
guru tidak penting sangat. Tidak pernah pun saya mengajar apa-apa kepadanya
sampai mahu dikatakan saya menjadi guru kepadanya itu.
"Apa yang saya tahu,
Lebai Ripin lebih tahu lagi," sahut saya melirik senyum apabila Andak Soyah
tiba-tiba sahaja merungut tidak tentu biji butir.
Sekaligus pula Andak Soyah
bingkas bangun disebabkan terlalu marah melihat saya terconggok di situ. Semasa
dia mahu menerkam tangannya menjadi kaku tidak boleh digerakkan menyebabkan dia
tercungap-cungap menahan sesak nafas.
"Hah, dengan ustaz ni
tak dapat awak nak berlindung!" segera Lebai Ripin mengejek apabila Andak
Soyah berpusing-pusing mahu gerakkan badannya yang terkaku bagaikan batu
tersergam.
Berdebar Kati Kiman melihat
keadaan emaknya kaku tidak dapat bergerak. Kalau tidak disebabkan ayahnya Udin
Punggah menghalang mahu sahaja dia membantu emaknya. Masakan emaKnya tiba-tiba
saja tidak boleh gerakkan badan sebaik sahaja bingkas bangun mahu menerkam ke
arah saya.
Lama Andak Soyah tercegat
tidak bergerak barulah dia terhuyung hayang mahu rebah ke lantai. Segera Lebai
Ripjn memberi isyarat supaya Udin Punggah membantu isterinya. Setelah dibaringkan
Andak Soyah perlahan-lahan menggerakkan badannya tetapi dia merungut
seolah-olah tubuhnya diikatkan dengan tali melilit.
"Lepaskan tali yang
mengikat badan aku ni!" rungut Andak Soyah cuba meronta-ronta.
"Mana pula ada tali
ni?" sahut suaminya Udin Punggah menyindir kerana dia tidak melihat seutas
tali pun terlilit di badan Andak Soyah.
"Awak to mana tahu!"
bentak Andak Soyah mencemik muka disebabkan marah benar disindir oleh Udin
Punggah.
"Hah, yang sakit Mahani
macam mana berpindah pada mak?" gerutu Kiman kerana tidak menyangka
emaknya pula yang menanggung sakit yang di-hidapi oleh anaknya.
"Ustaz ni sengaja nak
menyusahkan orang!" semakin marah Andak Soyah meronta-ronta macam mahu
melepaskan dari ikatan tali yang membelit kukuh. Apabila saya hembuskan ke
mukanya dengan membacakan:
Innahu min-Sulaiman wa- innahu bismillahhir rahmannir rahim,
Andak Soyah seolah-olah
terkejut. Dia bingkas duduk macam termangu tidak menentu. Lama dia
terkebil-kebil mata memerhati suaminya Udin Punggah yang memujuknya supaya
bertenang.
Tetapi Lebai Ripin ingatkan
Udin Punggah mengenai isterinya masih belum ingat apa-apa ketika itu. Andak
Soyah terpinga-pinga disebabkan dia merasakan dirinya tercampak jauh ke tengah
perkampungan lama. Terkejut benar dia disebabkan tidak pernah jejak kaki ke
situ.
Sekaligus pula dia melihat
Tok Lanam berdiri di anjung rumah memerhati orang-orang-nya berceratuk di
tengah halaman. Mereka mengajak Tok Lanam segera tinggalkan kampung halaman
disebabkan kampung mereka diserbu musuh. Tetapi Tok Lanam tidak mahu mengalah
selagi dia masih tercegat di situ.
Tok Lanam tetap berdegil
tidak mahu berundur. Di situlah kampung halamannya masakan dia mudah sangat
menyerah kalah. Disebabkan Tok Lanam berkeras mahu bertahan orang-orangnya
tidak bertangguh meninggalkan dia di situ. Mereka tidak rela terperangkap
semata-mata ikutkan degil Tok Lanam.
Sekalipun isterinya mengagak
Tok Lanam berundur kerana bimbang anak gadisnya akan diceroboh musuh, dia tetap
tidak berganjak dengan keputusannya. Hinggalah musuh menyerbu Tok Lanam tetap
bertahan di situ. Tatkala anaknya dilarikan musuh Tok Lanam terus mengamuk
tidak peduli apa-apa lagi, hingga dia tersungkur akibat kepalanya dipenggal
musuh.
Mayat Tok Lanam terbiar di
tengah halaman dengan kepalanya terpisah dari badan. isterinya yang cedera
disinggahi tetakan parang musuh juga tersandar di dinding rumah tidak dapat bergerak.
Ketika ini Andak Soyah cuba mara ke hadapan untuk membantu isteri Tok Lanam yang
cedera parah, tetapi dia tertampan pada dinding cermin. Andak Soyah sekadar
melihat isteri Tok Lanam mengerang-erang kesakitan.
Setelah orang-orang yang
menceroboh meninggalkan rumahnya, tiba-tiba sahaja kepala Tok Lanam bercantum
semula dengan badannya. Dia bingkas bangun lantas menyapu-nyapu pasir yang
melekat pada bekas lehernya yang terpenggal. Selepas kepalanya bercantum
semula, cepat-cepat Tok Lanam mendekati isterinya. Sebaik sahaja dia mengusap
dengan tapak tangan pada bahagian yang luka di badan isterinya, sekaligus
luka-luka berkenaan bertaup semula.
"Anak kita dilarikan
orang tu," beritahu isterinya Ucum yang segar semula setelah lukanya
sembuh.
"Tak apa, dia takkan buat
jahat!" ujar Tok Lariam mencemik muka.
"Dia nak ambil anak
kita jadi isterinya, biarlah," gerutunya tidak mahu berdendam apa-apa
lagi.
"Bagaimana kalau dia
tahu awak macam ni?" bimbang juga Ucum sekiranya musuh datang semula menyerbu
sebaik sahaja mereka dengar Tok Lanam bangun semual setelah kepalanya
terpenggal.
"Kalau mereka tahu,
tentu huru hara lagi," bisiknya seolah-olah kesal dengan kejadian
ter-sebut.
Terpaksa Tok Lanam mengajak
isterinya lari ke hutan. Tatkala bertemu dengan kawannya Itam Sunoh di kawasan
hutan, lantas Tok Lanam beritahu mengenai kejadian yang menimpanya. Dia memujuk
Itam Sunoh meminta orang-orangnya yang lari ke hutan balik semula ke kampung
halaman.
Kemudian dia berpesan pada !tam Sunoh supaya
buatkan kubur pada dua bukit yang dipisahkan oleh anak air. Sewaktu orang-orang
musuhnya dari kampung seberang menjengah ke situ setelah diberitahu oleh anak
gadis Tok Lanam supaya kebumikan mayat ayahnya, Ram Sunoh mengakui mematuhi
wasiat Tok Lanam.
Kepalanya ditanamkan di
sebuah bukit, sementara badannya di sebuah bukit yang lain dengan dipisahkan
oleh anak air. Kalau tidak dipisahkan nescaya kepala itu akan bercantum semula
hingga Tok Lanam bangun seperti sediakala. Memang anak-nya Seri mengakui
ayahnya boleh hidup semula kalau tidak diikuti petua tersebut.
Sawar yang berkahwin dengan
Seri juga tidak berniat mahu teruskan dendamnya ter-hadap Tok Lanam. Apa sangat
mahu terus berdendam kalau Seri sudah rela menjadi istrinya setelah Tok Lanam
terbunuh. Sebab itu dia mahukan orang-orangnya segera kebumikan mayat Tok
Lanam.
Tetapi semasa orang-orang
Sawar datang menjengah ke situ mereka tidak menemui lagi mayat Tok Lanam yang
terpenggal kepala. Masing-masing menjadi gementar kerana bimbang Tok Lanam akan
membalas dendam setelah bingkas bangun semula. Mereka juga dengar mengenai Tok
Lanam boleh bangun semula setelah terkejang kaku tidak bergerak. Sebab itu
mereka penggal kepala Tok Lanam biar tidak boleh bangun membalas dendam.
Sebelum Sawar menyerbu ke
perkampungan Tok Lanam, dia juga sudah diberitahu mengenai Tok Lanam pernah diterkam
harirnau sampai seluruh badan calar balar macam berkecai habis. Tetapi tidak
sampai harimau berkenaan memamah Tok Lanam apabila ia menggelepar akibat
seluruh badannya kejang kaku.
Harimau berkenaan bagaikan
termakan racun tatkala darah Tok Lanam berlumuran di taring-nya. Tatkala embun
pagi turun Tok Lanam bingkas bangun dengan mengusap-usap seluruh badannya
dengan tapak tangan. Luka-luka calar balar akibat diterkam harimau bertaup semula
seolah-olah tidak berbekas langsung dikerkah binatang ganas itu. Sebab itu
Sawar mahu orang-orangnya penggal sahaja leher Tok Lanam biar mati sekaligus.
Apabila orang-orang Sawar
menyedari mayat Tok Lanam tidak ada lagi tergoleng di tengah halaman rumahnya,
tidak bertangguh mereka memberitahu Sawar. Bimbang juga Sawar sekiranya Tok
Lanam akan menjelma di depannya lantas membalas dendam.
Tetapi Seri ingatkan dia
supaya jangan berenggang langsung dengannya. Tentu ayahnya tidak akan tergamak
membalas dendam setelah menyedari Sawar menjadi menantunya. Memang Sawar tidak
terniat langsung mahu berkahwin dengan Seri, kerana dia datang menyerbu ke.
kampung Tok Lanam semata-mata mencari anak raja yang disembunyikan.
Tok Lanam berkeras tidak
mahu serahkan anak raja yang bersembunyi di kampungnya, setelah dituduh anak
raja itu mahu menipu. Dia mengaku berhak menjadi raja sekalipun sekadar kerabat
sahaja yang tidak mempunyai apa-apa kedudukan. Tetapi Tok Lanam terpaksa
lindungkan juga disebabkan anak raja berkenaan berkahwin dengan anak
perempuannya. Masakan dia rela serahkan menantunya kepada Sawar untuk ditawan
sebelum diserahkan kepada raja. Tok Lanam sendiri tidak tahu raja mana yang
mahu menangkap menantunya itu semata-mata mengaku dirinya anak raja sebelum berkahwin
dengan anak perempuan Tok Lanam.
Tidak patut Sawar berasa
marah sekiranya lelaki itu mengaku dirinya anak raja, kerana Tok Lanam sendiri
yang menjadi mangsa. Sebab itu dia berkeras melawan Sawar sekali lelaki itu
mewakili raja. Tok Lanam sendiri tidak tahu raja mana yang diwakili,oleh Sawar
apabila menyerbu ke kampung halaman-nya.
"Tok Lanam hidup
semula," gementar orang-orang Sawar memberitahu sebaik sahaja Sawar datang
jejak kaki ke situ.
"Kita cari mayatnya dan
kebumikan?' ujar Sawar tenteramkan hatinya sendiri yang rusuh setelah menyedari
Tok Lanam tidak ada lagi tengolek di tengah halaman.
"Tok Lanam sudah
dikebumikan," sahut Itam Sunoh memberi jaminan bahawa mereka tidak akan
diganggu.
"Bagaimana Itam
kebumi-kan ayah?" desak Seri seolah-olah tidak percaya dengan peng-akuan
Itam Sunoh itu.
"Kepalanya kami
kebumikan di bukit sana, dan badannya dikebumikan di bukit sini," jelas
Itam Sunoh menyimpan rahsia yang terpendam jauh di sudut hatinya.
"Kepala dan badannya
tidak akan bercantum kerana dipisahkan oleh anak air," dia menambah
seperti pesan yang disampaikan oleh Tok Lanam.
"Saya percaya dengan
apa yang Itam beritahu," ujar Seri mengerling suaminya Sawar. Memang dia
satu-satunya yang tahu mengenai rahsia amalan ayahnya yang boleh bercantum semula
kepala sekalipun terpenggal putus. Penjelasan Itam Sunoh itu memang sama dengan
apa yang diberitahu oleh ayahnya Tok Lanam mengenai amalan memakan lam sejak
bertahun-tahun.
Tahu sangat Seri ayahnya
memang menyimpan binatang lam itu di dalam perigi sama seperti gamat yang
meliar di pantai berteluk. Ayahnya akan menangkap lam itu kemudian ditelan
hidup-hidup tatkala matahari tengah naik sepenggalah. Selepas itu tiga hari ayahnya
sekadar makan sayor-sayor sahaja dengan tidak menjamah ikan atau daging.
Dalam masa setahun nescaya
ayahnva akan menelan lain itu sampai tiga kali. Setiap kali ayah menelan lam,
dia tidak bcnarkan siapa sahaja bermain pisau hingga melukakan tangan.
Disebabkan Seri seringkali desak dia beritahu mengenai rahsia lam yang
dipeliharanya di dalam telaga, terpaksa juga Tok Lanam beritahu anak
kesayangannya mengenai kelemahan amalan tersebut.
Memang benar seperti diberitahu
!tam Sunoh mengenai cara mengkebumikan ayahnya sekira menemui ajal dengan
kepala terpenggal. Kalau tidak terpenggal pun ayahnya sendiri meminta supaya
dikerat kepala-nya untuk dikebumikan berasingan dari badannya. Tok Lanam tidak
dapat melarikan diri daripada ketentuan demikian setelah amalkan menelan lam
untuk pertahankan dirinya dari musuh.
"Amalan yang sia-sia," tutur Sawar
kesal kerana terpaksa dipenggal juga leher kalau mati tidak cacat apa-apa.
Alangkah sedihnya keluarga kalau mayat terbujur terpaksa dipenggal leher
disebabkan badan dan kepala tidak boleh dikebumikan sama di dalam satu Jiang
lahad.
"Kita tengok lam yang
dipelihara ayah dalam telaga," tidak bertangguh Seri mengajak suaminya
menjengah telaga tempat Tok Lanam membela lam tidak jauh dari rumahnya.
Semasa mereka menjengah ke
dalam telaga, terkejut benar Seri disebabkan air di dalam telaga itu kering
kontang. Tidak seekor pun lam menjalar di dasar nya setelah air kering di bawahnya.
Mengeluh panjang Seri disebabkan tidak sempat menatap wajah ayahnya sebeIum Tok
Lanam dikebumikan.
Tetapi dia tidak salahkan
Itam Sunoh yang kebumikan mayat ayahnya dengan tidak menunggu dia datang
menjengah. Tentu Itam Sunoh tidak sanggup menunggu lama untuk kebumikan mayat
Tok Lanam.
"Macam mana dengan emak
saya, Itam?" Seri semakin sebak apabila kenang emaknya yang ditinggalkan
semasa rumah mereka diserbu. "Emak awak juga meninggal dunia kerana cedera
parah," ujar Itam Sunoh sengaja menyembunyikan rahsia yang mesti
di-pegangnya kukuh-kukuh.
"Kita pun sudah banyak
bunt kesilapan!" keluh Sawar perlahan sebaik sahaja diberitahu mengenai
kematian Tok Lanam dan isterinya akibat serangan tidak berperi kemanusiaan.
Kalaulah dia sanggup berdamai setelah lelaki yang mengaku anak raja itu
melarikan diri, tentu kejadian buruk demikian tidak berlaku.
Apalagi setelah Seri menjadi
isterinya semakin kesal Sawar kerana bimbang dituduh membunuh Tok Lanam
semata-mata mahu berkahwin dengan anaknya. Sebab itulah Sawar mengambil
keputusan tidak mahu menetap di perkampungan Tok Lanam. Lebih baik dia melarikan
diri ke perkampungan yang jauh dari situ.
Memang Tok Lanam tidak pernah menjengah ke
perkampungannya, sekalipun dia tahu Sawar menyesal dengan perbuatan menyerang
ke situ. Biarlah dia sembunyikan diri di tengah hutan bersama isterinya Ucum.
Satu-satunya yang seringkali menemui dia
di kawasan hutan itu ialah Itam Sunoh.
Hinggalah Tok Lanam
meninggal dunia setelah mengidap demam panas, Ucum bersama Itam Sunoh tetap
rahsiakan juga mengenai ketua kampung mereka itu. Sebaik sahaja mayat Tok Lanam
dibujurkan, lantas sahaja Ucum meminta Itam Sunoh memenggal kepala mayat. Dia
mengajak orang-orang kampung berpecah dua untuk kebumikan mayat Tok Lanam di
dua buah bukit yang dipisahkan oleh anak air. "
Kita terpaksa penggal leher
mayat ni," beritahu Ucum sebaik sahaja orang-orang kampung datang
menjengah.
Terkejut juga orang-orang
kampung apabila diberitahu mengenai Tok Lanam tidak mati setelah dibunuh oleh
orang-orang Sawar. Tentu anaknya Seri akan meratap menerpa mayat ayahn,
sekiranya dia tahu mengenai kejadian yang menimpa diri ayahnya.
"Sebelum kita penggal
leher mayat ni, elok kita beritahu Seri," lantas Itam Sunoh memujUk.
"Biarkan, dia melawan
ayahnya kerana sanggup nikah dengan Sawar!" sahut Ucum masih menyimpan
dendam di atas perbuatan Sawar meyerbu rumahnya. Kalau tidak drisebab-kan
perbuatan Sawar nescaya dia anak beranak tidak porak peranda. Apalagi Seri
sendiri sanggup menjadi isteri Sawar yang sanggup membunuh Tok Lanam.
"Kalau. begitu
keputusan awak, terpaksalah kita kebumikan cepat," ujar Itam Sunoh
mengeluh pendek.
"Kita kebumikan sebelum
embun turun," beritahu Ucum ingatkan jiran-jirannya mengenai petua yang
digunakan oleh Tok Lanam.
Tahu sangat dia mayat Tok
Lanam akan kejang menjadi batu kalau tidak sempat dikebumikan sebelum embun
turun. Bimbang juga Ucum kalau badan mayat akan bangun berdiri meninggal-kan
kepalanya yang telah dipenggal. Manalah tahu mayat tidak berkepala itu
merayau-rayau di dalam kampung sampai 44 hari.
Memang Tok Lanam sudah
pesankan supaya mayatnya mesti dipenggal kepala. Kemudian dikebumikan
berasingan pada dua buah bukit yang dipisahkan oleh anak air. Kalau mayatnya
tidak dipenggal kepala Tok Lanam sendiri tidak tahu apa akan terjadi kerana
petua yang diturunkan kepadanya sekadar menyuruh penggal sahaja kepala.
Sebab itu Ucum juga tidak dapat mengagak
sekiranya mereka berdegil rnelanggar petua yang telah ditetapkan oleh Tok
Lanam. Beberapa kali Tok Lanam ingatkan isterinya sekira-nya tidak dipenggal
kepala nescaya kepalanya akan melayang sendiri meninggalkan badan, atau
badannya berjalan merayau-rayau-sendiri meninggalkan kepala.
Tengah malam itu juga mayat
Tok Lanam dikebumikan pada dua buah kubur. Sebahagian orang-orang kampung
mengusung kepalanya ke bukit sebelah kanan, manakala mereka yang mengusung
badan mayat membawa ke bukit sebelah kiri. Selepas sahaja di-kebumikan mereka
terdengar laungan kuat dari bukit sebelah kanan asal sahaja embun tengah malam
turun.
Selama 44 malam mereka
terdengar kepala Tok Lanam melaung mengajak badannya yang dipenggal itu bercantum
semula. Gema laungan itu bergema setiap kali embun turun tengah malam. Ketika
ini Andak Soyah terkejut disebabkan gema laungan kepala mengajak bercantum.
semula itu terasa menggerunkan dia. Andak Soyah terkebil-kebil mata cuba
ingatkan semula kejadian yang dilihatnya setelah terpinga-pinga sebaik sahaja
saya hembuskan ubun-ubunnya dengan membaca tiga kali al-Fatihah.
"Tanyalah Andak Soyah,
apa yang dia nampak," ujar saya perlahan memandang Kiman dan Udin Punggah.
"Istighfarullahhul azim," keluh
Andak Soyah memicit-micit lututnya akibat lenguh-lenguh seluruh badan.
"Apa yang mak nampak?"
. tidak sabar lagi terus mendesak. Perkara anaknya Mahani gatal-gatal seluruh
badan sudah tidak penting lagi, disebabkan emaknya pula termengah-mengah tidak
menentu apabila disuruh berlunjur kaki di depan saya.
"His, kamu ni tunggulah
dulu!" gerutu Udin Punggah ingatkan anaknya apabila mendesak sangat,
"Memang Tok
Lanam," ujar Andak .$oyah terharu apabila kenang melihat bayangan Tok
Lanam dengan mayatnya terbujur tetapi barpaksa dipenggal leher oleh Itam Sunoh.
"Bapa 'saudara saya Tok Mukim tu memang keturunan dari Tok Lanam,"
sebak sangat Andak Soyah memberitahu saya.
Sewaktu bapa saudaranya Tok
Mukim beritahu mengenai perigi buta di belakang suraunya tempat Tok Lanam
membiakkan lam, sengaja Andak Soyah tidak ambil peduli sangat. Manalah dia tahu
mengenai khasiat lam yang sengaja dipelihara oleh Tok Lanam di dalam perigi
berkenaan.
Tanah peninggalan yang
didiami oleh Tok Mukim sejak turun temurun mereka warisi dari Tok Lanam. Tahu
sangat Andak Soyah memang dia juga keturunan Tok Lanam di sebelah emaknya,
tetapi dia tidak peduli sangat mengenai perigi buta tempat Tok Lanam memelihara
lam. Di dalam perigi buta itulah dia nampak ular sawa sebesar paha berlingkar.
Beberapa kali juga Andak
Soyah ternampak bapa saudaranya terluka ditusuk mata parang, tetapi mudah
sahaja lukanya bertaut semula. Darah yang mengalir serta merta berhenti sebaik
sahaja diusap dengan tapak tangan. Apabila kenang kejadian yang menimpa Tok
Mukim memang ngeri juga macam mana pun tidaklah sama ngerinya melihat Itam
Sunoh mengerat leher mayat Tok Lanam.
Mahu juga dia menyerbu ke
tengah rumah menghalang !tam Sunoh supaya tidak memenggal leher mayat, tetapi
dinding cermin itu kukuh menampannya. Dia tidak dapat membolosi dinding cermin
berkenaan sekali-pun dirempuh berulang kali.
"Jangan penggal leher
mayat tu!" jerit Andak Soyah tersengguk-sengguk menangis menyebabkan Udin
Punggah bersama Kiman terkejut. Mereka gelabah tidak menentu apabila Andak
Soyah meracau tidak benarkan memenggal kepala mayat.
Dalam masa Andak Soyah
terisak-isak menangis itulah dia nampak Tok Mukim berdiri di sisinya. Lantas
sahaja Tok Mukim memujuk supaya tidak menjerit kuat. Siapa pun tidak boleh
menghalang kerana petua demikian ditetapkan sendiri oleh Tok Lanam. Siapa
sahaja amalkan menelan lam mesti dipenggal mayatnya supaya kepala atau badannya
tidak merayau-rayau selepas dikebumikan.
Apabila kenang kematian Tok
Mukim seisi kampung menjadi gempar apabila melihat tubuh merayau-rayau dengan
tidak berkepala. Lebih sebulan mereka diganggu lembaga tidak berkepala itu sekali
pun siapa pun tidak mengalami apa-apa petaka. Tetapi masing-masing takut mahu
keluar di waktu malam kerana bimbang terserempak lembaga tidak berkepala itu.
Memang mereka cam lembaga
tidak berkepala itu jelmaan Tok Mukim. Beberapa kali Tok Mukim berpesan supaya
kepalanya dipenggal sebaik sahaja meninggal dunia, tetapi siapa sanggup
melakukan? Lain-lah ketika Tok Lanam meninggal dunia, mereka tidak perlu
membuat laporan polls.
Semasa Tok Mukim meninggal
dunia mereka dikehendaki membuat laporan polls. Masakan polls benarkan mereka
memenggal kepala mayat sebelum dikebumikan semata-mata mahu memenuhi permintaan
Tok Mukim. Tentu guru-guru agama juga tidak benarkan mayat Tok Mukim dipenggal
kepala. Andak Soyah sendiri akan membantah sekiranya orang-orang kampung
berdegil mahu memenggal mayat bapa saudaranya itu.
Disebabkan mereka tidak
mematuhi pesanan Tok Mukim, seisi kampung gempar dengan lembaga tidak berkepala
itu. Lenggangnya, langkahnya, gerak gerinya memang sama macam Tok Mukim
sekalipun kepalanya tidak ada. Memang seisi kampung dapat mengagak jelmaan Tok
Mukim yang merayau-rayau tidak berkepala itu.
Tetapi Tok Mukim tidak pernah
amalkan memakan lam. Andak Soyah tahu tidak seekor pun lam yang dipelihara oleh
Tok Mukim. Masakan guru agama mengajar rnembaca al-Quran seperti Tok Mukim mahu
amalkan memakan lam hidup-hidup semata-mata mahu pertahankan diri supaya tidak
mudah diluksi. Kalau luka pun nescaya akan sembuh serta merta sama seperti lam
yang mudah bercantum tubuh sekalipun dicincang lumat.
Kenapa Tok Mukim menanggung
nasib demikian kerana dia .keturunan Tok Lanam? Birnbang juga Andak Soyah
apabila kenangkan keturunan Tok Lanam mesti dipenggal kepala sebaik sahaja
mayatnya terbujur. Kepala dan badan mesti dikebumikan berasingan dengan dipisahkan
oleh anak air. Kalau tidak selama 44 malam jelmaan lembaga tidak berkepala akan
merayau-rayau di dalam kampung.
"Saya tak mahu jadi
macam Tok Mukim." tiba-tiba Andak Soyah menunduk menahan sebak yang
mengocak di dadanya,
"Apa yang jadi pada Tok
Mukim, mak?" segera Kiman mendesak kerana dia sendiri tidak pernah menatap
muka Tok Mukim itu.
Andak Soyah tidak menyahut.
Kerengkungnya terasa tersekat hingga tidak dapat meneruskan tutur kata. Kemudian
dia berpaling ke arah saya, jelas air mata tergenang di pelupuk. Dia dapat
membayangkan sekiranya menerima padah seperti Tok Mukim apabila orang-orang
kampung tidak sanggup memenggal kepala mayat.
"Macam manalah ustaz, kalau saya menerima
nasib seperti Tok Mukim?" gementar suara Andak Soyah asal sahaja ingatkan
nasib yang menimpa Tok Mukim.
"Perkara to saya tak tahu," ujar
saya mengeluh pendek. Manalah saya tahu perkara yarig belum berlaku ke atas diri
Andak Soyah.
"Kalau saka,
buangkanlah ustaz," ujar Andak Soyah merayu apabila kenang jelmaan Tok Mukim
tidak berkepala merayau-rayau di dalam kampung.
"Sekiranya saka, buang
sajalah, ustaz," desak Udin Punggah pula kerana bimbang isterinya akan
mengalami kejadian yang menimpa Tok Mukim. Dia juga tahu mengenai Tok Mukim
yang meninggal dunia tiba-tiba jelmaan lembaga tidak berkepala ditemui merayau-rayau.
Udin Punggah memang tidak
pernah terserempak lembaga tidak berkepala merayau-rayau itu, disebabkan
kampungnya jauh sedikit jarak-nya. Tetapi dia memang mendengar fasal penduduk-penduduk
kampung gempar terserempak lembaga tidak berkepala. Sekali sekala mereka nampak
kepala melayang di udara dengan tidak berbadan. Bagaimanapun kepala tidak b-tubuh
tidak kerap sangat ditemui oleh penduduk-penduduk kampung.
"Nak buang saka, kena
tanya Lebai Ripin," lantas saya menyuruh mereka berterus terang kepada
Lebai Ripin. Memang saya tidak berpengalaman apa-apa kalau fasal diganggu saka
seperti dialami oleh Andak Soyah ini.
Lebai Ripin bukan takat membuang
saka sahaja, kalau sudah termakan kotoran pun dapat dipulihkan. Tatkala Sudin
Moyok datang menemui dia disebabkan mengidap sakit dalam perut, lantas sahaja
Lebai Ripin menuduh dia diberi makan nasi tangas. . Tersinggung juga Sudin
Moyok kerana dituduh demikian. Siapa lagi yang sorongkan dia nasi tangas kalau
bukan isterinya sendiri?
Keluarganya juga menuduh dia
terlalu mematuhi perintah isterinya Seridah. Kalau tidak disebabkan mengidap
sakit perut bertahun-tahun hingga badan-nya juga kurus melidi, nescaya dia
tidak akan jejak kaki ke Pelangai menemui Lebih Ripin. Tetapi sudah beberapa
kali dirawat di hospital, penyakit dalam perut yang dihidapinya tidak juga
sembuh.
Sebab itu dia mencuba
menemui Lebai Ripin. Belum pun dia beritahu apa-apa, Lebai Ripin sudah menuduh
dia termakan nasi tangas.Tetapi dia cuba bertahan mahu terns berubat. Sudin
Moyok sanggup carikan 12 hetai daun sirih, 7 jenis limau dan tiga butir ibu
garam.
Setelah dimandikan dengan
air tujuh jenis bunga itu, Lebai Ripin menyuruh dia minum air limau dicampur tiga
butir ibu garam. Hampir juga dia termuntah disekole air limau berkenaan.
Apabila dia termuntah ke dalam besen yang ditadah, memang Sudin Moyok melihat
nasi bercampur kotoran air hitam laksana perlimbahan.
Tiga malam dia datang
mengulangi rumah Lebai Ripin barulah Sudin Moyok merasa segar. Semenjak itu dia
tidak lagi mengidap sak it perut berterusan. Kalau isterinya Seridah cuba
membentak seperti kebiasaan lantas sahaja dia menjerkail sampai terkebil-kebil
mata.
Bukan Sudin Moyok sahaja
harapkan Lebai Ripin akibat sakit dalam perut, Haji Maasar juga serba salah
tatkala mengakui pakai susuk emas dengan susuk berlian. Sehingga umurnya 60
tahun pun Haji Maasar masib kelihatan seolah-olah lelaki ber-umur 40 tahun.
Bimbang juga Haji Maasar
tubuhnya tidak diterima bumi apabila meninggal dunia sekira-nya susuk berkenaan
tidak dibuangkan. Setelah dimandikan dengan air tujuh jenis bunga, Lebai Ripin
pantangkan Haji Maasar tidak boleh menjamah makanan yang ditusuk sampai
seminggu. Tatkala isterinya membeli sate hampir juga Haji Maasar menjamah
rakus, tetapi cepat-cepat isterinya ingatkan pantang larang Lebai Ripin.
Dalam tempoh seminggu itu
pula Haji Maasar menanggung sakit perut memulas, seolah-olah mahu buang air.
Apabila berkejar ke atas hanya angin sahaja membuak-buak. Ketika ini dia
melihat di dalam lubang tandas seolah-olah beberapa pucuk jarum berkilauan
seperti emas menjunam jatuh. Tetapi apabila diperhatikan sungguh-sungguh dia
sekadar melihat pusaran air di dalam mangkuk tandas sahaja.
"Tolonglah buangkan saka ni, Tuan,"
Andak Soyah tetap berharap siapa sahaja boleh membantunya. Memang dia tidak
mahu berlaku kejadian yang menimpa Tok Mukim itu kepada dirinya.
Sudah tentu jiran-jiran
tidak sanggup memenggal kepala mayat sekiranya dia meninggal dunia. Polis juga
tidak akan benarkan mayat dipenggal kepala. Bila-bila mereka akan diheret ke
balai polis kalau berkeras memenggal kepala mayat. Manalah polis mahu
mempercayai amalan memakan lam itu mesti lakukan demikian. Lagi pun sudah
beberapa- keturunan Tok Lanam yang diganggu saka berkenaan disebabkan amalan
tersebut. .
"Tak dapat saya nak putuskan
sekarang," ujar Lebai Ripin merendah setelah didesak oleh Andak Soyah.
"Biar saya solat tahajud dulu tiga malam, lepas tu baru saya
beritahu," dia menambah dalam keadaan serba salah.
Sewaktu tercampak ke
perkampungan lama itu memang Andak Soyah menjadi gementar dengan keadaan yang
menimpa Tok Lanam. Apabila saya bacakan doa berterusan, Andak Soyah seolah-olah
terkurung di kawasan berkenaan tidak dapat lari ke mana. Saya terus bacakan:
La-ilaha illallah h u wallahhu akbar soddaqahu
faqola la-ilaha illa ana wa-ana akbaru, wa-iza qola la-ilaha illallahhu wahdahu
la-syarikalahu qola ya-qulu la-ilaha illa ana wahdi la-syarikali...
Ketika ini dia dapat
mendengar dengan jelas Tok Lanam ingatkan isterinya Ucum supaya penggal
lehernya sebaik sahaja meninggal dunia. Kalau tidak dipatuhi petua berkenaan
nescaya tubuhnya akan merayau-rayau dengan tidak berkepala selama 44 malam.
Sekiranya belum ajal
bila-bila Tok Lanam boleh bingkas bangun sekalipun kepalanya sudah bercerai
dari badan. Asal sahaja embun jantan turun kepalanya akan bergerak mencari
tubuh yang terputus leher.
Sekaligus pula tangannya
mengusap-usap leher sampai kepala tersebut bercantum semula.
Di dalam perigi buta tempat
ular sawa berlingkar itulah Tok Lanam memelihara lam yang dijadikan amalan di
makannya setiap tiga bulan sekali. Andak Soyah dapat melihat dengan jelas,
menjadikan dia semakin bimbang. Apalagi apabila kenang Tok Mukim yang meninggal
dunia, tiba-tiba sahaja menjelma lembaga tidak berkepala merayau-rayau di dalam
kampung.
Di tepi perigi berkenaan tersergam
pokok jejawi merimbun. Di situlah Andak Soyah melihat sarang tebuan tersangkut
sampai sebesar tempayan. Habis sahaja menelan tiga ekor lam hidup-hidup, Tok
Lanam akan menyeluk sarang tebuan itu mencari anak tebuan masih putih. Dia akan
meratah tiga ekor anak tebuan itu macam menikmati manisan lebah. Sebab itu
sarang tebuan berkenaan tidak diganggu sesiapa pun asal sahaja mereka melintas
di situ. Siapa sahaja mahu mencuri lam yang dipelihara di dalam perigi
berkenaan nescaya akan di lesang tebuan tidak bertangguh. Memang tidak siapa
pun berani mengganggu lam yang dipelihara oleh Tok Lanam di situ.
"Tok Lanam tu buat amalan
sia-sia!" gerutu Andak Soyah kesal sangat dengan amalan yang diamalkan
oleh Tok Lanam.
Kalau amalan itu memberi
manfaat kenapa dia ditewaskan oleh Sawar yang datang dari seberang? Tok Lanam
tersungkur di tengah halaman rumahnya akibat terpenggal kepala, anak gadisnya Seri
dilarikan pula oleh Sawar. Kalau dia gagah setelah amalkan memakan lam sudah
tentu sukar mahu ditewaskan oleh Sawar.
Ketika itu seisi kampung
tahu dia boleh hidup semula setelah kepalanya terpenggal. Tetapi Tok Lanam
terpaksa melarikan diri ke hutan dengan meminta Itam Sunoh sibarkan berita
mengenai dia telah mati terbunuh. Sengaja disuruh buat kubur pada dua bukit
yang di-pisahkan oleh anak air semata-mata mahu kelirukan Sawar. Kenapa dia
terpaksa melarikan diri daripada Sawar kalau amalanya itu memberi manfaat.
"Masa itu tak boleh
samakan dengan masa sekarang, Andak Soyah," Lebai Ripin ingatkan dia supaya
tidak salahkan Tok Lanam. Ketika itu amalan demikian memang berguna kepada
sesiapa sahaja menjadi ketua di dalam kampung. Dia mesti dipandang gerun sama
seperti terserempak sarang tebuan sebesar tempayan.
Tentu siapa sahaja tergamam
kalau melihat sarang tebuan sebesar tempayan. Mereka jadi gementar bimbang tidak
sempat melarikan diri. Apa lagi tatkala melihat warna kuning dan hitam tebuan
yang berterbangan mencari mangsa. Mereka akan gerun menatap muka Tok Lanam sama
seperti melihat tebuan berterbangan di kepala.
Sebab itu Tok Lanam amalkan
memakan anak tebuan masih putih di dalam sarang setelah dia tahu bahana amalkan
amalan herkenaan hingga terpaksa di-penggal kepala setelah terbujur menjadi
mayat, tetapi ketika jtu kalau tidak buat amalan tersebut sudah tentu siapa sahaja berani
langgar bahasa di depannya.
Amalan Tok Lanam bukan mahu
menjadi perkasa macam pendekar yang mampu memencak di tengah gelanggang. Dia
sekadar mahu kelihatan di-pandang gerun oleh sesiapa sahaja menatap mukanya,
dia tidak mudah dibunuh kalau tidak tahu mencari rahsia kelemahannya.
Sebelum Andak Soyah balik
sempat juga saya menyuruh dia amalkan solat sunat tahajud dengan membacakan
Ayatul Kursi 313 kali sampai 44 malam. Disebabkan dia masih merasakan tubuhnya
sengal-sengal tidak dapat mahu melangkah, saya doakan sahaja dengan membaca:
Bal-nuqzifu
bil-hoqqi ‘alabathili fayad maghuhu fa-iza huwazahiqun, walakumul wailu mimma
tusifun, wamabikum min-ni 'matin faminallahhi thumma iza massakumudh dhurru
fa-daihi taj-arun.
Tiga minggu selepas itu
Lebai Ripin memberitahu saya mengenai Andak Soyah mengalami sakit-sakit seluruh
badan bagaikan disengat tebuan apabila amalkan solat sunat tahajud dengan
membacakan Ayattil Kursi 313 kali.
Terpaksa juga dia menemui Lebai Ripin di Pelangai kerana diganggu demam panas
hingga terbatuk-batuk darah.
Tetapi Andak Soyah kuatkan
semangat. Dia bangun juga tengah malam mahu cukupkan sampai 44 malam, sekalipun
terpaksa menahan kesakitan akibat demam panas setelah merasa seluruh tubuhnya
bagaikan disengat tebuan bertubi-tubi. Biarlah dia terpaksa menempuh kesakitan
demikian asal sahaja dapat mengetahui kesudahan setelah amalkan sampai 44
malam.