SUDAH
lama kejadian yang menimpa Mat Sunoh itu berlaku. Dia menjadi tidak siuman kerana tekanan
perasan disebabkan tidak mempunyai anak setelah bertahun-tahun kahwin dengan
Melah Gedek. Tetapi nenek saya percaya
gangguan bunian itu yang menyebabkan Mat Sunoh mengalami tekanan perasaan
hingga menjadi tidak siuman.
Memang
susah mahu dijelaskan mengenai gangguan bunian ini kerana siapa pun tidak dapat
melihat dengan mata kasar. Tetapi bunian
juga jenis syaitan yang boleh mengganggu sekiranya tidak sabar menghadapi
tekanannya.
Tetapi
puas juga nenek saya berusaha mahu membantu Mat Sunoh. Bukan nenek sahaja, malah Pak Tua Mahat dan
Dukun Samid juga mencuba mengubatinya.
Sebab itulah apabila saya menjengah balik ke kampung Itam Leha tidak
dapat menahan sebak memberi tahu saya mengenai nasib malang yang menimpa Mat
Sunoh itu.
“Dah
berbulan-bulan dia macam tu, ustaz,”
ujar Itam Leha yang sudukan bubur ke mulut Mat Sunoh. Kalau takat letakkan sahaja pinggan bubur di
hadapannya memang Mat Sunoh tidak akan menjamah langsung. Sebab itu Itam Leha sudukan juga biar Mat
Sunoh tidak kelaparan.
Tetapi
Mat Sunoh tidak peduli sama ada emaknya Itam Leha sudukan bubur atau nasi ke
mulutnya. Kalau tidak disudukan pun dia
tidak akan berasa lapar. Biarlah
berhari-hari dia tidak menjamah nasi pun, Mat Sunoh tidak pernah berasa lapar. Sampaikan Melah Gedek pun tidak sanggup lagi
mahu melayani dia. Sebab itu Item Leha
sendiri bawa Mat Sunoh balik ke rumahnya.
Biarlah
dia menjaga anaknya Mat Sunoh kalau isterinya sendiri sudah tidak sanggup
melayani keadaan suaminya. Tidak tahu
kenapa Melah Gedek mudah sahaja tersinggung hati dengan peragai Mat Sunoh yang
akan marah-marah jika disediakan nasi atau bubur di hadapannya. Mat Sunoh juga akan merungut-rungut marah
kalau Melah Gedek terconggok di depannya.
Sebab
itu Melah Gedek terpaksa memberi tahu emak mentuanya Itam Leha mengenai
perangai Mat Sunoh tidak mahu dia melayaninya.
Terpaksalah Itam Leha sendiri menjaga Mat Sunoh dalam keadaan tidak
siuman demikian.
Asal
sahaja Melah Gedek datang menjengah, lantas Mat Sunoh merungut-rungut meluahkan
rasa bencinya terhadap perempuan itu.
Setiap kali Melah Gedek datang menjengah nescaya Mat Sunoh tidak mahu
menjamah nasi atau bubur yang di hidangkan.
Puas disudu oleh Itam Leha pun akan disemburnya semula keluar.
Sengaja
Itam Leha tidak benarkan lagi Melah Gedek menjengah suaminya. Biarlah Melah Gedek tidak datang asalkan Mat
Sunoh selesa dilayani emaknya.
“Macam
mana ustaz tengok keadeaan Mat Sunoh ni?” tidak sabar lagi Itam Leha mendesak.
Tertunduk
saya apabila Itam Leha mendesak demikian.
Kalau nenek dan Pak Tua Mahat sudah puas berikhtiar, apa sangatlah
diharap kepada saya. Lagi pun Dukun
Samid apalah kurangnya kalau diminta mengubati penyakit Mat Sunoh itu.
“Kenapa
tak beri tahu Tok Aji?” ujar saya berpaling pada Pak Tua Mahjat yang baru naik
di kepala tangga.
“Tok
Aji pun uzur,: beri tahu Pak Tua Mahat
kerana tidak tergamak mahu menyusahkan orang tua berkenaan.
Saya
sendiri tahu mengenai Tok Aji sejak berminggu-minggu mengalami sesak
nafas. Sebab itu saya balik ke kampung
menjengahnya. Puas didesak supaya dibawa
ke hospital berkeras sangat Tok Aji membantah.
Kadangkala apabila jauh malam keadaan lelah Tok Aji bertambah kencang
hingga bunyi ombak dadanya bagaikan itik angsa mengerang.
Apabila
balik menjengah Tok Aji inilah Nenek Aji beri tahu mengenai Mat Sunoh. Di sebabkan jarak kampung Tok Aji dengan
kampung emak saya sekadar tiga batu sahaja, tidak menjadi keberatan untuk saya
menziarahi Mat Sunoh. Lagi pun kebetulan
saya menjengah emak dan ayah saya juga di kampungnya.
“Bilal
Hud juga dah cuba doakan, tapi Mat Sunoh macam tu juga,” jelas Itam Leha memberi tahu mengenai ayah
saya juga sudah datang menjengah.
“Mat
Sunoh ni dah diasuh oleh bunian,” sahut Pak Tua Mahat apabila kenangkan menantu
saudaranya mengalami nasib malang demikian.
“Cubalah
ustaz doakan, manalah tahu kalau-kalau serasi,” tersenyum Itam Leha mengerling
saya dengan harapan yang tulus ikhlas.
“Iya,
tak ya juga, angah pun boleh,” lantas
Pak Tua Mahat menepuk bahu saya.
Saya
mengangguk perlahan. Perkara berdoa bukanlah untuk menguji kebolehan, tetapi di
lakukan dengan penuh harap dan cemas.
Manalah tahu kalau terlalu berharap sangat Allah Subhanahu Wataala tidak
mengkabulkan. Tentulah mereka akan
menuduh saya tidak boleh di harapkan sangat untuk berdoa.
Memang
serba salah saya mahu memenuhi permintaan sesiapa pun kerana bimbang mereka
tidak memahami perkara berdoa itu. Siapa
pun tidak boleh mengagak sama ada doa seseorang itu dimakbulkan Allah Subhanahu
Wataala atau pun tidak. Bagaimana kalau
doa yang dipohon kepada Allah lambat dimakbulkan? Sama ada mereka bersabar menunggu beberapa
lama pun sekiranya lambat di makbulkan doa yang dipohonkan itu?
Lainlah
dengan Tok Aji yang tidak akan tergopoh-gopoh mengharapkan doanya dimakbulkan
atau pun tidak. Dia sekadar berdoa,
kemudiannya menunggu dengan sabar.
Tatkala dia terlantar akibat meneguk santau pun Tok Aji sekadar
terbaring menanggung keletihan. Dia
tidak boleh bergerak kuat disebabkan dadanya kesakitan seolah-olah ditusuk
ranjau meruncing.
Sebaik
sahaja dia menyedari dirinya terminum racun santau, Tok Aji tidak memberi tahu
sesiapa pun. Nenek Aji juga tidak diberi
tahu sekali pun dia terkejang dihujung serambi sampai tiga hari. Memang Nenek Aji tidak mahu mengganggunya,
kerana bimbang tok Aji di serang demam.
Memang
orang tua seperti Tok Aji sering diganggu demam hingga seluruh badan menjadi
lemah tidak bermaya. Betapa tidak Tok
Aji mengalami demam dan uzur, kerana umurnya dengan nenek Aji jauh
berbeza. Semasa dia berpindah ke kampung
Nenek Aji pun umurnya sudah hampir 50 tahun, sedangkan Nenek Aji belum pun
berumur 20 tahun.
Kalau
tidak ayah Nenek Aji berkeras sangat tentu Tok Aji juga tidak tergamak mahu
berkahwin. Apa lagi ayah Nenek Aji
memang berkawan rapat dengan dia. Tidak
siapa pun di kampung itu berani menganggu nenek Aji apabila kenangkan ayahnya Wak Kacan. Asal sahaja Wak kacan sudah menghunus parang
di pinggang siapa sahaja akan ditetaknya tidak peduli apa-apa.
Asal
sahaja musim ke sawah tengah menuai, Tok Aji sering kali membantu Wak
Kacan. Dia akan duduk berihat meniup
serunai batang padi tatkala berhenti minum atau makan. Sebaik sahaja dia meniup serunai batang padi,
beberapa oang anak gadis akan datang mendekatinya. Cuma satu-satunya yang tidak menghampiri dia
memang Nenek Aji.
Mudah
sahaja Wak Kacan dapat menyelami perbuatan Tok Aji meniup serunai padi
itu. Tentu Tok Aji menaruh hati kepada
Nenek Aji dengan sengaja meniup serunai batang padi hingga beberapa orang anak gadis
mendekatinya. Tahu sangat Wak Kacan
mengenai kebolehan Tok Aji kalau mahu memikat anak-anak gadis.
Bukan
takat meniup serunai batang padi sahaja, kadangkala apabila dia berzanji pun
suaranya akan meruntum perasaan anak-anak gadis yang mendengar. Apabila menjelang tengah malam Tok Aji akan
rapatkan belakangnya ke tiang tengah surau tatkala dia nyaringkan suara tengah
berzanji.
Sebaik
sahaja suaranya mengimbau ke segenap kampung, anak gadis tengah menarik selimut
kukuh-kukuh juga akan bingkas bangun.
Mereka akan menyerbu ke surau
mahu mendengar Tok Aji berzanji. Sebab
itu Wak Kacan tidak mahu membiarkan Nenek Aji dapat di tundukkan oleh Tok Aji
dengan tiupan serunai batang padi yang mahu pun suara berzanji yang
menggetarkan.
Semenjak
datang ke kampung itu sudah beberapa kali Tok Aji berkahwin. Tetapi kebanyakan isterinya meninggal dunia,
atau bercerai tidak sampai setahu berkahwin.
Mereka salahkan Tok Aji disebabkan mudah tergoda dengan perempuan yang
lain, sekali pun dia ingatkan isterinya mengenai dirinya boleh berkahwin hingga
empat orang.
Tetapi
manalah perempuan dapat menerima pujukan Tok Aji supaya membenarkan dia
berkahwin lain. Sudah tentulah mereka
meminta diceraikan sahaja sekiranya Tok Aji berkeras mahu mengambil keputusan
berkahwin dengan perempuan lain yang terpikat dengan suaranya berzanji atau
tertawan dengan alunan tiupan serunai batang padinya.
“Kalau
kamu nak kahwin dengan anak aku, jangan sia-siakan dia!” Wak Kacan ingatkan Tok Aji sekiranya dia
bersungguh-sungguh mahu berkahwin dengan Nenek Aji.
Selepas
berkahwin dengan Nenek Aji, memang Tok Aji tidak lagi mahu berkahwin lain. Dia mematuhi janjinya dengan arwah Wak Kacan
tidak akan sia-siakan Nenek Aji. Tok Aji
juga tidak lagi bermain dengan serunai batang padi atau berzanji di tengah
malam. Apa lagi setelah beberapa kali
terminum racun santau, memang Tok Aji tidak dapat lagi nyaringkan suaranya
kalau berzanji pun.
Kalau
dia menyedari di dalam makanan yang dihidangkan mengandungi racun santau Tok
Aji tidak akan mengelak. Dia tetap jamah
juga sekali pun terasa seolah-olah menelan pasir kering yang menyekat di
kerengkung. Sudah menjadi petua Tok Aji
dia mesti habiskan juga makanan yang dihidangkan setelah mengetahui mengandungi
santau.
Masakan
mereka boleh sembunyikan daripada Tok Aji kalau mahu mengujinya dengan
santau. Mudah sahaja Tok Aji melihat di
dalam cawan kopi bara api mengerlap apabila dia membacakan tiga kali surah Al-Quraisy. Ketika ini Tok Aji tidak boleh mengelak lagi
sekali pun dia menyedari di dalam cawan kopi memang sudah dibubuh racun santau.
Sebaik
sahaja meneguk kopi berkenaan dia akan sendawa tiga kali dan mengulagi membaca
surah al-Quraisy itu hinga 100 kali. Tok
Aji akan balik ke rumah lantas berbaring.
Tiga hari dia mengalami demam hingga sengal segala sendi-sendi
anggota. Selepas itu Tok Aji akan pulih
semula seolah-olah tidak merasai apa-apa kesakitan pun.
Memang
Nenek Aji tahu kejadian yang manimpa Tok Aji.
Tetapi bukan sekali dua dia mengalami kejadian diuji orang dengan racun
santau. Semenjak dia di Bukit Tinggi
hingga berhijrah di Kampur Sembilan atau merantau ke Jambi sebelum datang ke
Semenanjung, memang sudah beberapa kali Tok Aji di uji.
Siapa
sahaja boleh berzanji dengan lagu yang mempesonakan orang ketika itu nescaya
akan diuji dengan racun santau. Tetapi
Tok Aji tidak pernah batuk darah hingga suaranya serak tidak boleh berzanji. Dia sekadar demam tiga hari sahaja, sebelum
pulih semula untuk berzanji di madarasahnya.
Setelah
usianya semakin lanjut segala kebolehan Tok Aji semasa muda bertahan dari bisa
racun santau tidak kukuh lagi. Dia
sering mengidap lelah sampai tercungap-cungap menahan sesak nafas yang payah. Kadangkala merungut juga Nenek Aji kerana
amalan Tok Aji yang memudaratkan diri setelah hari tuanya. Lainlah kalau usia yang singkat tentulah
tidak menanggung kepayahan demikian.
Tetapi
semasa menjengah Tok Aji dia gamit juga saya meminta didoakan. Perlahan-lahan
dia berbisik kepada saya supaya lakukan seperti yang pernah diajarkannya. Bagaimana pun saya tidak sepenuhnya lakukan
mengikut amalan Tok Aji. Setelah saya
letakkan tujuh helai daun sirih ke atas dadanya, lantas saya bacakan:
“Bismillahil lazi laya dhuru ma’asmihi syai-un fil-ardhi walafis
sama-I wahuwas sami’ul ‘alim, bismillahhi amanabillahhi waman yaumin billahhi
lahaufu ‘alaihi, fa-uttahazat min-dunihim hijaban fa-arsalna ilaiha rohana
fatamas thala laha basyaran sawiya.”
Apabila
Tok Aji menghela nafas lelahnya, daun sirih diatas dadanya menjadi layu
seolah-olah dilayur ke api. Sebaik sahaja
saya angkat daun sirih berkenaan, di bahagian yang terlekap di dada Tok Aji
dipenuhi serbuk kaca bercampur darah.
Tersenyum Tok Aji membelek-belek daun sirih layu dilekati serbuka kaca
itu,
“Tengok
tu, itulah yang awak biarkan dalam dada awak,” gerutu Nenek Aji kesal dengan
sikap Tok Aji sengaja menghirup racun santau sekali pun dia menyedari
dihidangkan dalam makanannya.
“Ah,
biarkan!” sahut Tok Aji yang masih merungut-rungut. ‘Allah lebih berkuasa dari
santau, kalau ajal sudah ditentukan Allah kerana santau, tak siapa yang boleh
elakkan.” Tegasnya ingatkan nenek Aji
supaya tidak menunduh dia sengaja mencari nahas.
Perkara
mahu lunakkan suara tatkala membaca al-Qur’an atau berzanji tidak sama dengan
menyanyi lagu nasyid. Dia mesti minum
air suam sahaja berbulan-bulan. Setiap
pagi dia kan jamah nenas muda yang direndam dengan tawas lantas berdoa:
Wa-iz sarafna ilaika nafaran minal jinni yastami’unal Qurana,
fa-lamma hadhoruhu qolu ansitu, falamma qudiya wallau ila-qaumihim munzirin.
Semenjak
di Bukit Tinggi pun memang seisi kampong tahu mengenai kelunakan suara Tok Aji
tatkala membaca al-Quran atau berzanji.
Sebab itu dia tidak akan lupa meminum air suam kemana sahaja dia menetap. Setelah menetap di kampong Nenek Aji pun dia
tetap meneguk air suam selepas minum kopi atau sarapan pagi.
“Nasiblah
Hud tu tak ikut perangai awak,” Nenek Aji merungut melepaskan grram. Sengaja dia sebut mengenai ayah saya yang
tidak mahu amalkan menjamah nenas muda dengan direndam air tawas. Biarlah dia sekadar diminta azan sahaja di
surau kalau tidak dijemput berzanji atau pun menbacakan al-Quran.
Tersengih-sengih
sahaja Tok Aji dengan leteran Tok Aji.
Memang dia tidak akan marah apa-apa sekali pun dileteri Nenek Aji. Kalau tenaganya gagah merajuk juga dia
apabila dileteri tidak henti-henti.
Tetapi usia tua tidak sama dengan sewaktu tenaga tengah gagah yang mudah
sahaja merajuk sekiranya hati tersinggung.
Lainlah
sewaktu hatinya mudah tersinggung memang Tok Aji tinggalkan sahaja rumah dengan
bertongkat akibat sebelah kakinya layuh.
Terkejut juga ayah saya apabila diberi tahu mengenai Tok Aji merajuk
meninggalkan rumah selepas tunaikan solat asar.
Bimbang juga dia ke mana Tok Aji membawa diri tatkala bulan puasa mahu
berbuka sebaik sahaja masuk maghrib?
Tidak
bertangguh dia mengayuh basikal menghala ke jalan besar yang tiga batu jaraknya
dari perkampungan. Ayah saya tidak
bimbang kalau Tok Aji menunggu bas di jalan besar disebabkan satu jam setengah
baru bas melintas setiap hari. Sekiranya
Tok Aji menunggu bas di simpang jalan besar nescaya dia sempat memujuk ayahnya.
Tiga
kali dia terserempak jiran-jiran melintas sepanjang jalan, mereka semua
mengakui melihat Tok Aji hanya di selekoh jalan sahaja. Apabila ayah saya melepasi selekoh jalan di
hadapan, dia tidak juga bertemu Tok Aji.
Hingga sampai di simpang jalan besar, ayah saya terserempak Lebai Yusak
baru balik dari pekan menuruni bas di simpang jalan besar berkenaan.
“Sudah
lalukan bas ke pekan?” ayah saya mahu
memastikan Tok Aji akan terlepas bas yang ditunggu.
“Bas
yang turun berselisih dengan aku semasa balik,” jelas Lebai Yusak memang tahu
sangat mengenai bas yang berselisih semasa dia balik dari pekan.
Terasa
lega hati ayah saya kerana Tok Aji terpaksa menunggu satu jam setengah menunggu
bas yang lain turun ke pekan. Dia
percaya dapat menghambat ayahnya sebelum sempat menaiki bas. Sekiranya ayahnya tidak sempat menaiki bas
bila-bila dia akan memujuk Tok Aji biar balik semula ke rumah. Apalah gunanya merajuk hati dalam saat
menjelang hari raya yang mereka sama-sama tunggu.
Sampai
di simpang jalan besar ayah saya tidak menemui Tok Aji. Masakan cepat sangat Tok Aji berjalan
disebabkan kakinya layuh dan terpaksa menggunakan tongkat. Hingga pukul 6.00 petang ayah saya menunggu
di simpang jalan besar apabila bas yang terakhir melintas, Tok Aji tidak juga
nampak muka.
Hanya
beberapa hari selepas itu baru kakaknya berlainan ibu menulis surat memberi
tahu Tok Aji sampai di rumahnya selepas asar.
Terkejut juga ayah saya di sebabkan Tok Aji turun dari rumah hanya
selepas solat asar, bagaimana pula dalam
masa beberapa minit sahaja dia sudah sampai bepuluh-puluh batu jaraknya.
Tetapi
saya tahu Tok Aji merajuk bukan takat tersinggung hati sahaja, sebaliknya dia
mahu menyembunyikan kemarahan yang mendongkol.
Ketika anak-anaknya masih kecil memang tidak pernah di merotan kalau
disebabkan terlalu nakal. Apabila dia
melepaskan marah lantas sahaja ditampar tangan ke perdu pokok kelapa. Tidak sampai dia hari nescaya daun dan
pelepah kelapa akan luruh ke bawah akibat pucuknya mulai layu.
Setelah
menjengah Tok Aji itulah saya balik ke rumah emak dan ayah saya. Apabila diberi tahu mengenai Mat Sunoh di
ganggu bunian lantas sahaja saya menziarahi dia. Dia sudah tidak mengenali saya lagi sebaik
sahaja saya menegurnya.
“Dah
berbulan-bulan Mat Sunoh ni sakit, ustaz,” ujar Itam Leha sayu apabila melihat
keadaan anaknya memuntal-muntal bohol kain.
“Pak
Tua lebih tahu dari saya,” tegas saya memandang Pak Tua Mahat mengukuhkan
sandar ke dinding.
“Dengan
Pak Tua jangan angah nak berdalih-dalih, sahut Pak Tua Mahat mencebek
bibir. “Item Leha dah berharap jangan
hampakan dia,” dia menambah terus mencuit kepala lutut saya.
Tetapi
nenek saya Bidan Ibah sudah beri tahu mengenai nasib yang menimpa Mat Sunoh
itu, sewaktu singgah di rumahnya. Tahu
sangat nenek tatkala Melah Gedek mengejek suaminya bermimpi setelah santak
pagi. Tengah hujan lebat turun itulah
nenek dapat bayangkan bunian itu menjelma di sisi Mat Sunoh..
Masakan
Melah Gedek dapat melihat dengan mata kasar mengenai jelmaan bunian di tengah
hujan pagi turun mencurah-curah. Mat Sunoh seolah-olah bermimpi bergembira
bersama anaknya bermain hujan di tengah halaman. Memang dia melihat jelmaan bunian itu
menyerupai Melah Gedek bermain hujan ditengah halaman bersama anak kecil
kesejukan.
Sebab
itu dia menjerit menyuruh isterinya bawa anak kecil itu berteduh. Manalah Melah Gedek menyedari bunian bersama
anaknya riang bermain hujan di tengah halaman.
Setelah hujan teduh tiba-tiba sahaja Melah Gedek memarahi sumainya
hingga berkemas kain baju melarikan diri balik ke rumah ayahnya Uda Seman.
Sekiranya
Melah Gedek bersabar tidak tinggalkan Mat Sunoh nescaya jelmaan bunian itu
tidak dapat merasuk hingga lelaki itu terperangkap tidak dapat menbezakan
bunian dengan isterinya sendiri. Manalah
Melah Gedek tahu mengenai Mat Sunoh sering bertapa di batu tunggal di pinggir
hutan amalkan petua supaya hapuskan mandul pada dirinya.
Dia
tidak mahu diejek kawan-kawan tidak tahu menjadi suami hingga tidak mempunyai
anak setelah bertahun-tahun berkahwin.
Sebab itu Mat Sunoh sanggup bertapa di atas batu tunggal di pinggir
hutan selang satu malam,tiga malam dan tujuh malam.
“Perkara
anak dalam kandungan bukan urusan kita, Sunoh,”
terkejut Mat Sunoh apabila dia melihat seolah-oleh bayangan Tok Aji
berdiri di depannya memakai jubah serba putih.
Mat
Sunoh tidak menyahut. Memang dia sudah
diingatkan oleh Pak Latih supaya tidak bercakap sepatah pun semasa tengah bertapa. Puas dia memujuk Pak Lateh supaya orang tua
itu tunjukkan kepadanya petua bertapa di atas batu tunggal di pinggir hutan.
Biarlah
siapa pun melintas di hadapannya Mat Sunoh tidak akan menegur. Tentu bayangan Tok Aji di depannya sengaja
mahu mengganggu dia hingga terpaksa menyahut juga. Dia akan mengalami nasib buruk apabila petuanya
terganggu sekiranya melayani jelmaan Tok Aji yang tercegat di depannya.
“Sepatutnya
kau berdoa kepada Allah,” tersinggung juga Mat Sunoh apabila bayangan Tok Aji
itu terus juga mengejeknya. Dia pun tahu
hanya kepada Allah sahaja memohon doa dengan penuh cemas dan harap. Manalah bayangan Tok Aji yang menjelma di
depannya tahu mengenai doanya yang selalu di buat. Tetapi sudah bertahun-tahun keadaannya masih
juga tidak berubah.
Memang
Mat Sunoh kecewa disebabkan doanya tidak dimakbulkan mahu mempunyai anak. Masakan sudah bertahun-tahun berkahwin tetapi
Melah Gedek tidak juga mengandung. Tidak
tahu di mana silapnya dia memyebabkan mereka berdua tidak juga mempunyai anak.
Kalau
tidak kenang dia tengah bertapa khusuk, memang Mat Sunoh akan bingkas bangun
mencekak leher bayangan Tok Aji di depannya.
Tidak patut orang tua itu mengejeknya di sebabkan bertapa di situ
mengharapkan akan dikurniakan anak. Dia
juga bertapa sebagai berikhtiar kerana sudah berbagai-bagai usaha dibuat.
Sewaku
menemui Pak Lateh bapa saudaranya itu yang menyuruh dia bertapa. Manalah tahu usahanya itu akan berhasil
juga. Sebab itu Mat Sunoh tidak peduli
apa pun halangan, dia sanggup bertapa di pinggir hutan mencari batu tunggal
tersergam tengah belukar. Biarlah
sepanjang malam seluruh tubuhnya dihurung nyamuk, Mat Sunoh tetap tabah
menempuhnya.
“Kamu
akan diganggu syaitan, Mat Sunoh,”
semakin galak bayangan Tok Aji di depannya mengejek Mat Sunoh berterusan.
“His,
jangan campur urusan orang!” jerkah Mat Sunoh tidak dapat lagi menahan perasaan
marahnya. Sebaik sahaja dia bingkas
bangun mahu menerkam bayangan Tok Aji itu hilang di dalam kegelapan malam.
Ketika
ini dia sekadar menerkam lembaga bodoh yang dipenuhi kudis seluruh badan. Bau busuk tokak lembaga hodoh juga
menusuk-nusuk. Dalam samar-samar cahaya
bulan tengah mengambang, Mat Sunoh melihat wajah lembaga itu terlindung di
balik rambutnya yang kusut.
“Kamu
dah langgar pantang Mat Sunoh, macam mana?”
lantas sahaja lembaga hodoh itu mengejeknya.
Berdebar
hati Mat Sunoh apabila kenangkan petua Pak Latih tidak benarkan dia bercakap
sepatah pun tatkala tengah bertapa di situ.
Tetapi dia tidak boleh biarkan dirinya diejek-ejek oleh bayangan Tok Aji
yang menjelma di hadapannya. Mat Sunoh
juga tahu sekirannya diberitahu kepada Tok Aji mengenai petua yang diamalkannya
tentu orang tua itu juga akan meleteri dia.
Mudah
sahaja dia tersinggung apabila bayangan Tok Aji itu mengejeknya. Kalau di kampung memang dia tidak berani pun
angkat muka di hadapan Tok Aji, apatah lagi mahu menerkam tidak
bertangguh. Saat ini Mat Sunoh menyedari
dia perterangkap akibat terburu-buru sangat.
Tetapi
dia tidak mahu tunduk menyerah kalah kepada lembaga hodoh yang tercegat di
depannya. Perkara melanggar pantang
tidak sama dengan menurut kemahuan lembaga bodoh berkenaan. Belum tentu lagi geruh boleh memusnahkan dia
kalau berkeras tidak mahu menuruti perintah lembaga hodoh itu.
‘Sekarang
apa awak mahu?” sahut Mat Sunoh keras tidak bimbang pa pun geruh yang di
hadapinya.
“Orang
salah mestilah di hukum!” jelas lembaga hodoh di depannya sengaja menyakiti
hatinya.
“Awak
siapa nak menghukum aku?” semakin marah Mat Sunoh apabila lembaga hodoh itu
terus mengugut.
“Hah,
cakap besar pula awak ni, Mat Sunoh!” tersengih-sengih lembaga hodoh itu
mengejeknya.
“Awak
pun cakap besar juga,” sindir Mat Sunoh tidak peduli apa pun setelah lembaga
hodoh itu cuba mengugut.
Lantas
Mat Sunoh menghunus parang yang tersisip di pinggang. Sekali pangkas sahaja mata parang menyinggahi
leher lembaga hodoh itu sampai terkulai tengkuk. Tetapi dia terkekeh-kekeh ketawa sekali pun
darah bersemburan di lehernya.
Di
sebabkan lembaga hodoh itu tidak jatuh terguling setelah dipangkas dengan
parang, terpaksa Mat Sunoh berundur.
Sia-sia sahaja dia terus menyerbu kalau lembaga hodoh itu tidak tumpas
sekalipun lehernya terkulai akibat dipangkas mata parang. Lembaga itu masih berdiri gagah seolah-olah
terus mencabar Mat Sunoh.
Apabila
lembaga hodoh itu menampar-nampar lehernya yang terpenggal, luka akibat
dipangkas mata parang itu bertaup semula. Ketawanya semakin galak mengejek Mat
Senoh yang mula gementar. Tentu lembaga hodoh itu tidak akan melepaskan dia
meninggalkan tempat tersebut.
Ketika
ini sayup-sayup di kejauhan Mat Sunoh mendengar salakan anjing liar mendekati
kawasan pinggir hutan. Lembaga hodoh itu
mendongak memandang bulan mengambang di langit lantas menepuk-nepuk
dadanya. Sebaik sahaja salakan anjing
liar semakin dekat hingga belukar anak-anak kayu di sekitarnya bergegar
dirempuh, lembaga hodoh itu memberi isyarat supaya menerkam kearah Mat Sunoh.
Belum
pun sempat anjing-anjing liar berpuluh-puluh ekor menerkam kearah Mat Sunoh
sehelai selendang nipis melayang jatuh.
Anjing-anjing liar itu tidak bertangguh menerkam selendang putih hingga
berebut-rebut laksana mengerkah tulang tergolek.
“Kenapa
kamu datang Puteri Sutera?” marah benar lembaga hodoh itu apakala melihat
lembaga perempuan muda tercegat di atas batu tunggal.
“Kamu
jembalang tanah, kenapa ganggu Mat Sunoh?” marah benar perempuan muda itu
dengan sikap lelaki hodoh yang cuba memperdayakan Mat Sunoh. “Kau nak menipu Mat Sunoh ni, aku tahu!”
jelasnya lantas menghalau anjing-amjing liar yang berebut-rebut mengonggong
selendang nipis yang dilimparkan oleh perempuan muda itu.
Apabila
anjing-anjing liar melarikan diri setelah dihalau oleh perempuan muda itu,
tiba-tiba sahaja selendang nipis itu melayang membelit leher lembaga
hodoh. Menjerit kesakitan lembaga hodoh
itu akibat dicerut belitan selendang nipis yang kuat.
Kemudian
perempuan muda itu melimparkan lembaga hodoh yang dicerut selendangnya itu jauh
ke tengah kegelapan malam. Setelah itu
dia mendekati Mat Sunoh lantas memberi tahu mengenai dirinya puteri bunian. Dia mengaku namanya Puteri Sutera yang
menguasai anak air di pinggir hutan.
Memang batu tunggal di pinggir hutan itulah tempat Puteri Sutera
bermain-main tatkala bulan tengah mengambang penuh.
“Pak
Latih yang tunjukkan petua amalan ni,” beri tahu Mat Sunoh setelah didesak oleh
puteri bunian itu.
Marah
benar puteri hunian disebabkan Mat Sunoh tidak sabar amalkan petua hingga mudah
sahaja bercakap sementara menunggu kedatangannya ke situ. Disebabkan Mat Sunoh bertutur sebelum tiba
waktunya itulah jembalang tanah menjelma.
“Awak
tak dapat balik, kalau tak berkahwin dengan saya,” ujar Puteri Sutera ingatkan
Mat Sunoh setelah gangguan jembalang tanah itu menjelma sebagai lembaga hodoh
di hadapannya.
Selagi
Mat Sunoh tidak berkahwin dengan puteri bunian itu, memang jembalang tanah itu
akan berterusan berdendam. Kemana sahaja
Mat Sunoh melepaskan diri tetap akan diekori oleh jembalang tanah
berkenaan. Lainlah kalau Mat Sunoh
berkahwin dengan puteri bunian, bermakna dia sentiasa dilindungi oleh puteri
itu.
Sampai
bila pun jembalang tanah tidak akan berani mengganggu kalau dia berkahwin
dengan puteri bunian. Lagi pun Mat Sunoh tidak akan dapat balik ke rumah selagi
tidak mematuhi syarat tersebut.
Sekiranya Mat Sunoh dapat balik pun nescaya jembalang tanah itu akan
menjelma untuk membalas dendam.
Disebabkan
terdesak itulah Mat Sunoh bersetuju berkahwin dengan Puteri Sutera. Asalkan dia dapat balik menemui isterinya
Melah Gedek apa salahnya dia berkahwin dengan Puteri Sutera. Apabila dia balik meninggalkan pinggir hutan
puteri bunian itu ingatkan dia supaya balik semula ke situ asal sahaja bulan
mengambang penuh.
Sekiranya
Mat Sunoh terlupa dia akan memberi isyarat dengan hujan turun lebat di sebelah
pagi hingga matahari tegak sepenggalah.
Mat Sunoh mesti datang juga ke pinggir hutan sampai beberapa hari. Memang Mat Sunoh penuhi juga permintaan
Puteri Sutera selepas kejadian tersebut.
Asal
sahaja bulan mengambang penuh memang Mat Sunoh tidak balik ke rumah sampai tiga
empat hari. Apabila dia balik hairan
juga Melah Gedek kerana sikapnya selalu marah-marah tidak menentu. Mat Sunoh
mula merapik memberi tahu mengenai Melah Gedek sudah mengandung. Berkeras dia menyuruh isterinya menemui nenek
saya supaya tentukan sama ada sudah berapa bulan mengandungkan bayi.
Tetapi
Melah Gedek tahu sama ada dia mengandung atau pun tidak. Bagaimana dia mahu mempercayai suaminya kalau
dia dapat mengagak tidak ada tanda-tanda sedang
mengandung. Memang suaminya sudah
lama kepingin sangat mahu mendapatkan anak hingga melalut tidak menentu.
Berbulan-bulan
juga Melah Gedek cam mengenai perangai suaminya hilang asal sahaja bulan
mengambang penuh. Sebab itu di beri tahu
juga pada Dukun Samid dan Pak Latih.
Mereka ubati juga Mat Sunoh tertapi siapa pun tidak percaya mengenai
gangguan bunian. Melah Gedek sendiri tidak
percaya mengenai Mat Sunoh sudah berkahwin dengan bunain hingga bertemu isteri
buniannya setiap kali bulan mengambang penuh.
Tersenyum
simpul Melah Gedek apabila di ingatkan oleh Pak Latih dia bermadu dengan
bunian. Kalau Melah Gedek tidak
berhati-hati nescaya bunian itu akan pisahkan juga dia dengan Mat Sunoh. Hanya setelah keadaan Mat Senoh bertambah
teruk barulah nenek saya dan Pak Tuan Mahat diberi tahu oleh Melah Gedek.
“Mereka
pun tak percaya Mat Sunoh ni nikah dengan bunian, ustaz,” jelas Itam Leha kesal di sebabkan siapa pun
tidak mempercayai kejadian yang menimpa anaknya itu, setelah Pak Tua Mahat
mendesak supaya saya mencuba doakan.
“Jangan
ungkit-ungkit perkara yang lepas, Itam,”
lantas Pak Tua Mahat ingatkan perempuan itu supaya tidak salahkan
menantunya. Bukan Melah Gedek yang tidak
mahu uruskan Mat Sunoh tengah sakit, tetapi dia sendiri yang merungut marah
sekiranya perempuan itu datang jengah muka.
“Bukan
Mat Sunoh yang marahkan Melah, tapi bunian yang merasuk dia!” tegas Itam Leha
mencemik muka meluahkan rasa marah terhdapap bunian yang merasuk Mat Sunoh.
“Sebab
tu tak boleh salahkan Melah,” ujar Pak Tua Mahat selanjutnya.
“Saya
pun tak salahkan Melah, abang Mahat,” tutur Itam Leha merendah menahan rasa
terharu yang menyebak di dada.
Memang
saya tidaklah berpandukan sangat kepada penjelasan Itam Leha mengenai bunian
yang merasuk Mat Sunoh itu. Tetapi kalau
disebabkan Mat Sunoh terlalu kepinginan mahu mendapatkan anak mengapa pula dia
kerapkali menghilangkan diri apabila bulan mengambang penuh.
Mukanya
pucat setelah hilang beberapa hari. Dia
akan merungut-rungut tidak menentu kalau lama termenung merenung ke punjuru
bilik. Tetapi Melah Gedek tidak peduli
sangat perangai Mat Sunoh, disebabkan sebelum itu pun kelakuan Mat Sunoh memang
suka membebel tidak menentu.
“Sunoh,
awak kenal saya lagi tak?” sengaja saya mahu mengujinya lantas menepuk-nepuk
bahu Mat Sunoh.
“Ah,
apa pula tak kenalnya, ustaz bukankah kawan aku sejak kecil lagi?” sahut Mat
Sunoh bertutur lancar apabila kenangkan sama-sama mengaji di madarasah Tok Aji.
“Jadi,
kenapa awak jadi macam ni?” ujar saya selanjutnya setelah melihat Mat Sunoh
tidak mengidap gangguan apa-apa.
“Ah,
mereka bukannya tahu apa-apa!” Mat Sunoh mencebek bibir disebabkan orang-orang
kampung bersusah payah sangat mahu mengubati dia sekali pun Mat Sunoh mengakui
dirinya tidak mengidap penyakit apa-apa pun.
“Tak
apalah, kalau awak tak sakit tengok tangan awak,” lantas saya meminta dia hulurkan tangannya.
Sebaik
sahaja dia hulurkan tangannya segara saya menutup kuku ibu jarinya menyebabkan
dia tersentak. Apabila dia mahu
melepaskan tangannya terus saya tenggam erat-erat dan membacakan 11 ayat
terawal dari surah as-Saffa diikuti dengan ayat 33, 34 dan 35 surah Ar-Rahman.
Tiba-tiba
sahaja kepala Mat Sunoh membengkak sebesar guli di bahagian ubun-ubunnya semasa
saya teruskan dengan membaca doa:
Huwallahhul lazi la-ilahailla huwa ‘alimul ghaibi wasy-syahadati
huwarrahmannur Rahim, huwallahhul lazi lailaha illa huwalmalikul qudusus
salamul mukminul muhaiminul ‘azizul jabbarul mutakabbir, subhanallahhi ‘amma
yusyrikun, huwallahhul kholiqul bari-ul musauwiru lahul asma ul-husna,
yusabbihu lahu mafissamawati wal-ardhi wahuwal ‘azizulhakim.
Kemudian
dia rebah ke lantai dengan mulutnya berbuih-buih. Apabila saya urut belakangnya Mat Sunoh
terjeluih muntah dengan bangkai cacing gelang bercampur lumpur hingga penuh
sebesen. Setelah muntah Mat Sunoh
tersandar keletihan hingga tidak dapat bergerak.
“Mana
datangnya cacing banyak ni?” gerutu Itam Leha lantas sahaja muduh perbuatan
bunian yang memberi Mat Sunoh makan cacing dan lumpur di tengah hutan. Sebab itu Mat Sunoh muntahkan semula cacing
yang dihidangkan oleh bunian untuk makanannya selama ini.
Selepas
Mat Sunoh termuntah bangkai cacing gelang setelah saya doakan, beberapa kali
juga dia termuntah dua tiga hari kemudian.
Setiap kali dia muntah memang bangkai cacing bercampur lumpur yang
tersembur. Dia tidak bermaya menahan
kesakitan perut akibat kerapkali muntahkan bangkai cacing gelang-gelang.
Hanya
dua bulan selepas dia mengalami kejadian termuntah-muntah itu, Pak Tua Mahat
memberi tahu mengenai Mat Sunoh meninggal dunia. Memang hairan juga orang-orang kampong dengan
penyakit yang dideritai oleh Mat Sunoh, sekali pun Itam Leha tetap menuduh
perbuatan bunian.
SELESAI