SEBATANG
parit yang melintasi tengah kampung selalu dikaitkan oleh orang-orang kampung
dengan dendam Angut Lumpuh. Siapa saja yang terkena dendam Angut Lumpuh nescaya
akan menjadi lumpuh kalau umur panjang, sebaliknya kalau sampai ajal akan mati.
Apakah yang dikatakan Angut Lumpuh ini pun saya tidaklah tahu sangat, cuma
Kadir Misai yang mengajak saya ke Jerantut di Pahang apabila adiknya dikatakan
sakit akibat disampuk dendam Angut Lumpuh ini.
Kadir
Misai pun hanya mengesyaki saja adiknya disampuk dendam Angut Lumpuh. Ini
disebabkan apabila penduduk kampung itu diserang sakit luar biasa, maka mereka
akan cepat mengesyaki terkena sampuk Angut Lumpuh.
Kerana
tidak mahu menghampakan hati Kadir Misai saya pun bersetuju ke Jerantut pada
malam itu juga. Lagi pun saya sendiri ingin untuk mengetahui apakah yang
dikatakan Angut Lumpuh itu. Kalau puaka mengapa pula dinamakan Angut Lumpuh?
Kalau jenis syaitan dari mana pula datangnya nama Angut Lumpuh?
Ketika
saya sampai di rumah ayah Kadir Misai, memang adiknya berumur 13 tahun masih
tidak sedar diri. Kata Lebai Man iaitu ayah Kadir Misai sudah tiga hari Zuki
anaknya tidak sedarkan diri.
"Kenapa awak tak panggil Ulung Bahar di
Lancang?" tanya saya pada Kadir Misai.
"Ah,
awak pun sama juga ustaz..." bisiknya.
"Tapi
lebih elok orang sini juga" kata saya cuba menarik perhatian dia.
"Mana
nak ingat semua tu, dalam keadaan macam ni" ujarnya sambil memanjangkan
bibir menunjuk ke arah adiknya yang terlentang di tengah rumah.
"Kawan
ingat, usaz pun bolehlah..." jelasnya perlahan
."Ha,
cubalah ustaz" Lebai Man pula menggesa.
Sukar
juga saya mahu membuat keputusan. Orang sudah mendesak supaya saya tengokkan
Zuki. Kalau saya mahu berdalih mengapa tidak menolak semasa Kadir Misai datang
menjemput ke rumah. Sebenarnya saya datang hanya untuk mengetahui apakah yang
dikatakan Angut Lumpuh itu.
Kebetulan
Dukun Pak Cu Jabat sudah mengubatnya. Dia sendiri meminta saya pula mencubanya.
Dukun Pak Cu Jabat juga mengesyaki memang angkara Angut Lumpuh. Dari dialah
saya diberitahu mengenai parit yang melintasi kampung, yang telah saya lalui
bersama Kadir Misai ketika datang ke situ, memang ada kaitan dengan Angut Lumpuh
ini.
Beberapa
tahun dulu anak saudara dia meninggal dunia setelah terkejut melihat seorang
perempuan tua berjalan menginsut punggung di dalam parit tersebut. Dia tidaklah
meninggal dunia sebaik saja melihat perempuan tua itu, sebaliknya jatuh demam.
Budak baru berumur empat tahun itu memberitahu emaknya dia ternampak seorang
nenek tua menginsut punggung mudik parit tersebut.
Kira-kira
sebulan lebih budak itu sakit, dia pun meninggal dunia. Dukun Pak Cu Jabat
memberitahu kalau ternampak perempuan tua itu nyatalah dia Angut Lumpuh.
Maksudnya Angut ini ialah nenek kepada nenek. Sekiranya ternampak dia mudik
bererti susahlah hendak diselamatkan pesakit berkenaan, sebaliknya kalau dia
menginsut ke hilir masih ada harapan untuk sembuh, tetapi mangsanya itu akan
lumpuh.
Dia
juga menceritakan seorang lelaki tepok di dalam kampung itu yang disebabkan
angkara dendam Angut Lumpuh. Kaki dan tangan sebelah kanannya menjadi lumpuh
setelah sembuh dari sakitnya. Lelaki itu sekarang sudah berumur lebih 40 tahun
dikenali sebagai panggilan Apat Tepok saja.
Seorang
lagi sepupu Lebai Man menjadi tidak siuman selepas sembuh dari sakit yang
dikatakan akibat terkena sumpahan Angut Lumpuh ini. Sebenarnya sudah banyak
mangsa Angut Lumpuh itu sejak beberapa tahun dulu. Parit itu adalah anak sungai
kecil yang mata airnya terbit dari bukit dalam kampung itu juga, sekarang ini
bukit berkenaan sudah pun ditebang tebas dijadikan kebun getah.
"Kalau
ternampak Angut Lumpuh tu di dalam parit tu, hah tanda nahaslah tu..."
ujar Dukun Pak Cu Jabat.
"Ada
yang terjumpa?" tanya saya.
"Siapa
yang jumpa Angut Lumpuh, kalau tak lumpuh, mati..." sahut Lebai Man pula
menguatkan lagi dakwaan Pak Cu Jabat.
"Zuki
ni jumpa?" soal saya lagi.
"Tak
taulah..." beritahu Lebai Man perlahan. "Tengah makan tiba-tiba dia
pening kepala, langsunglah tak sedar diri. Fasal itulah kawan telefon pada
Kadir di Kuala Lumpur" jelas orang tua itu seterusnya.
Lama
saya memikirkan apakah cara mahu dilakukan terhadap Zuki. Kalau Pak Cu Jabat
seorang dukun sudah berusaha memulihkan, pada hal dia sudah berpengalaman
sekian lama di situ tetapi tidak berhasil, bagaimana pula saya mahu mencubanya.
Kerana
tidak terfikirkan cara yang lain, lalu saya mengajak semua orang yang ada di
situ bersama-sama dengan saya membaca Yassin. Mereka bersetuju dengan cadangan
saya, iaitu membaca Surah Yassin. Lebai Man juga setuju saya mengepalai bacaan
Yassin tersebut.
Tiga
kali bacaan Yassin dibuat barulah saya dapati Zuki mula menggerakkan badannya.
Bagaimanapun dia masih tidak sedarkan diri. Dia seolah-olah mahu bangun untuk
melompat ke tanah, tetapi tenaganya masih lemah. Zuki terbaring semula. Apabila
dipanggil namanya dia tetap mendiamkan diri.
Hati
saya lega kerana Zuki sudah mula menggerakkan badan. Walaupun dia masih belum
sedarkan diri, namun ada perubahan juga. Tidaklah terlentang tidak
bergerak-gerak seperti mula-mula saya datang. Saya sampai di rumah Lebai Man
kira-kira jam 11.30 malam. Ketika ini masih ramai lagi orang datang menziarahi
Zuki.
Saya
lihat Pak Cu Jabat juga tersenyum dengan perubahan Zuki. Setelah setengah jam
Zuki boleh menggerakkan badan, dia pun mula berpusing ke kiri ke kanan dalam
keadaan masih lemah. Nafasnya saja kencang turun naik. Dia tidak bercakap
apa-apa pun.
"Ada
perubahan nampaknya, ustaz..." kata Dukun Pak Cu Jabat.
"Alhamdulillah..."
sahut saya perlahan.
"Dukun
ni bukan kira besar kecil, kira rasi" ujar Pak Cu Jabat mengurut-ngurut
misainya. "Kira rasi, kalau rasi dukun dengan ubatnya, hah macam kunyit
jumpa kapur aje laa" dia terangguk-angguk puas hati dengan perubahan Zuki
yang sudah tiga malam tidak bergerak-gerak.
Semakin
lama semakin keras Zuki berpusing ke kiri ke kanan. Terpaksa pula Kadir Misai
memegangkan kakinya. Tetapi cepat saja kaki Zuki menyinggahi dada Kadir Misai.
Terundur juga Kadir Misai ke belakang bila kaki itu menerjah ke dadanya.
"Mari
kita cuba sama-sama Pak Cu" saya menepuk bahu Pak Cu Jabat.
"Silakan
dulu..." dia menyuruh saya terus menghadapi keadaan Zuki yang semakin
keras.
"Pak
Cu bantulah saya" kata saya mengharapkan dia sama-sama menggunakan
kemahirannya.
"Iya,
ya...silakan" ujarnya sambil rapat kepada Zuki.
Zuki
tidak meronta-ronta, tetapi dia membalikkan tubuhnya ke kiri dan ke kanan.
Makin lama semakin kencang dia membalikkan tubuh ke kiri dan ke kanan.
Saya
lihat Pak Cu Jabat sudah terkumat kamit mulut membacakan ayat-ayat tertentu,
yang saya tidak tahu apakah ayatnya. Seperti Ulung Bahar yang pernah saya
temui, Pak Cu Jabat juga tidak menggunakan kemenyan, bertih, limau atau
ramuan-ramuan khas bagi mengubati pesakit.
Zuki
masih membalik-balikkan tubuh ke kiri ke kanan. Sekali-sekala dia mendengus
bagaikan hidung tersumbat. Saya menyorot tubuhnya dari hujung rambut sampai ke
hujung kaki. Lama kelamaan tubuh Zuki hilang dari sorotan saya. Keliling saya
menjadi gelap seketika.
Setelah
melepasi kegelapan itulah saya dapati diri saya terlalu jauh di dalam kawasan
hutan yang terdapat satu parit anak sungai yang kecil. Parit tersebut sama
seperti parit yang melintasi di tengah-tengah kampung Kadir Misai. Cuma keadaan
kelilingnya saja dipenuhi hutan dan anak-anak pokok.
Lama
saya berlegar-legar mencari punca di manakah saya telah sampai. Akhirnya saya
dapat mengangak bahawa anak air yang saya temui itu adalah anak air di kampung
itulah seperti keadaannya beberpa puluh tahun dulu.
"Mungkinkah
saya sudah berjalan terlalu jauh?" fikir saya dalam kebingungan.
Ketika
ini saya teringat untuk membaca Ayat Waddhuha. Saya membaca tiga kali barulah
saya mendapat pedoman mengenai anak air itu. Memang itulah anak air yang saya
cari. Tidak salahlah dakwaan Pak Cu Jabat mengenai anak air yang mengalir di
tengah kampung itu sudah banyak memakan mangsa.
Dalam
masa saya merayau-rayau ini kedengaran kepada saya suara orang mendehem.
Cepat-cepat saya berpaling memerhatikan arah suara itu. Seorang lelaki
berserban putih, mukanya bersih berbau harum sambil memegang tongkat semambu
dari rotan beruas songsang. Dia memimpin tangan Zuki masih teragak-agak mahu
melompati parit berkenaan.
"Assalamualaikum..."
tiba-tiba dia memberi salam. Saya menjadi serba salah. Mustahil pula syaitan
boleh memberi salam atau berbau harum demikian. Sekali lagi dia memberi salam.
Mau tidak mau saya terpaksa juga menyahut salamnya.
"Anak
jangan ragu-ragu" dia tersenyum seolah-olah dapat membaca perasaan saya
yang tidak mempercayai dia. "Anak mau budak ni balik, memang saya mau
menghantar dia pada keluarganya" jelasnya sambil mengusap-ngusap kepala
Zuki. Budak itu tersenyum mengerling ke arahnya.
"Tok
Sheikh ni siapa? saya mula mempercayai dia.
"Saya
menjaga tempat ni" beritahu dia ramah.
"Memang
si lumpuh tu tak habis-habis berdendam, sampai budak Zuki ni pun dia nak
kenakan. Mujur saya cepat sampai menolongnya..." katanya
menghentak-hentakkan tongkat rotan beruas songsang itu.
"Kenapa
Tok Sheikh tak hantar Zuki balik...?" saya cuba menduga.
"Tak
ada orang sampai ke sini. Pak Cu Jabat tak sampai, dia jauh lagi. Saya pula tak
boleh keluar jauh dari sini" jelas lelaki yang saya panggil Tok Sheikh tu.
Tok
Sheikh itu tidak pula menceritakan siapakah dirinya sebenar. Tetapi saya dapati
dia memang berniat baik. Boleh jadi juga Pak Cu Jabat tidak sampai ke situ,
sebab itulah Zuki tidak dapat dihantarnya balik. Kalaulah Zuki tidak dapat
diambil balik bereti dia akan tidak sedarkan diri beberapa lama lagi. Inilah
hakikat sebenarnya.
"Memang
jauh anak berjalan..." katanya lalu mengajak duduk pada sepohon pokok.
"Jarang orang boleh sampai ke sini, kalau kurang pengalaman memang sukar
nak sampai ke sini" ujarnya.
Saya
mengangguk-angguk kepala. Kagum juga saya dengan sifat ramah orang tua
berkenaan . Kalaulah dia dari jenis syaitan masakan budi bahasanya begitu
ramah. Oleh itu saya kuat mengagakkan dia bukanlah syaitan, tetapi golongan
yang boleh membantu.
"Anak
mau pertolongan saya?" tanyanya tersenyum memerhatikan saya dalam keadaan
ragu-ragu.
"Tidak!"
tegas saya. "Saya hanya memerlukan pertolongan Allah" kata saya ego
sedikit.
"Alhamdulillah,
kalau begitu..." suaranya lembut mempesonakan. "Saya tahu anak memang
cucu Tok Aji Mat Kampar. Saya kenal dengan Tok Aji Mat Kampar" katanya
lagi.
Kesal
juga saya kerana bercakap seakan-akan kasar terhadap orang tua berkenaan.
Tetapi saya masih tertanya-tanya siapakah dia sebenarnya? Belum pernah saya
menghadapi suasana demikian, kerana selalunya kedatangan saya ditentang oleh
jelmaan syaitan-syaitan.
Mahu
bertanya berulang kali terasa juga segan. Maklum saja, menyoal orang demikian,
tidak sama seperti menemui manusia biasa di alam nyata. Orang begini kadangkala
sudah dapat membaca apa yang terbendung di hati kita.
Dia
juga tahu mengenai Tok Aji saya yang dikenali Tok Aji Mat Kampar itu. Tentulah
orang tua itu bukannya musuh. "Saya bukannya musuh..." katanya
seolah-olah mengerti apa yang saya fikirkan. "Tapi, datang untuk
menolong" jelasnya.
Dia
pun menceritakan mengenai Angut Lumpuh yang mengganggu itu. Katanya Angut
Lumpuh itu seorang wanita yang pernah dimadukan oleh suaminya. Dia tinggal
berhampiran dengan parit berkenaan. Kisah ini berlaku bertahun-tahun dulu
sebelum kampung itu terbuka seperti sekarang.
Nama
sebenar Angut Lumpuh ini ialah Mak Pilin, manakala suaminya Pak Bakok telah
berkahwin seorang lagi atas alasan Mak Pilin tidak mempunyai anak. Dengan
isteri mudanya Pak Bakok mendapat tiga orang anak. Mak Pilin tidaklah marah
dengan perbuatan suaminya berkahwin lain, sekalipun pada mulanya dia merasa
kecewa juga.
Lagipun
dia tidaklah berani mahu melawan Pak Bakok. Kadangkala apabila diherdik Pak
Bakok dia tidak berani langsung mahu menjawab. Satu hari Pak Bakok menyuruh Mak
Pilin membasuh seluarnya yang sudah kupam. Seperti biasa Mak Pilin tidak
membantah perintah suaminya, maklumlah sejak kebelakangan itu pula Pak Bakok
menunjukkan sikap lebih sayang kepada isteri mudanya. Ini disebabkan isterinya
yang muda mempunyai anak, sedangkan Mak Pilin bolehlah dianggap perempuan
mandul.
Kerja-kerja
di rumah lebih banyak dilakukan oleh Mak Pilin. kadangkala bila isteri Pak
Bakok yang muda bernama Siti mahu membantu akan dimarahi pula oleh Pak Bakok.
Jadi, terpaksalah Mak Pilin membuat kerja-kerja seperti membasuh, memasak,
mencari kayu api dan sebagainya. Sementara Siti hanya menjaga anak-anak saja.
Mereka
tinggal serumah. Siti sangat menghormati Mak Pilin, sementara Mak Pilin juga
menganggap Siti sebagai adiknya. Dia melayan anak-anak Siti sama seperti
anaknya juga. Sayangnya sikap baik Mak Pilin ini disalah anggap oleh Pak Bakok.
Dia memikirkan sikap baik Mak Pilin itu ada udang di sebalik batu. Tentu Mak
Pilin akhirnya akan menganiaya Siti anak-beranak melalui sikap lemah lembut
itu.
Memang
ada niat Pak Bakok mahu membuat rumah berasingan, tetapi mestilah membawa Siti
anak-beranak berpindah kerana rumah yang didudukinya itu adalah harta
peninggalan ayah Mak Pilin. Untuk membina rumah lain tentulah memakan belanja
yang besar. Oleh itu terpaksalah Pak Bakok mendiamkan diri terlebih dulu dengan
menumpang tinggal di rumah pusaka Mak Pilin.
Bermula
dari membasuh seluar kupam itulah rumahtangga Pak Bakok menjadi porak peranda.
Pak Bakok menjadi berang kerana seluar yang dibasuh itu tidak bersih.
Seolah-olah retak menanti belah saja bila didapatinya seluar tersebut tidak
putih setelah dibasuh.
"Memang
awak betina tak berguna, basuh kain pun tak boleh diharap!" bentak Pak
Bakok melemparkan seluar tersebut ke muka Mak Pilin.
"Seluar
tu memang kupam. Tak boleh putih lagi dah..." sahut Mak Pilin terharu
dengan sikap suaminya. Selama ini dia tahu Pak Bakok tidak pernah bersikap
demikian. Hanya setelah mendapat anak dari Siti barulah sikapnya berubah
terhadap Mak Pilin.
"Awak
jangan menjawab cakap aku!" gerutu Pak Bakok.
"Aku
cakap yang benar" balas Mak Pilin tidak puas hati dengan tindakan suaminya
yang kasar. "Macam mana nak putih kalau seluar tu kupam" ujarnya
mempertahankan diri.
Memang
seluar kupam itu tidak boleh putih walau macam mana dicuci pun. Tetapi Pak
Bakok sengaja mahu mencari salah dia. Seolah-olah apa saja kerjanya semua tidak
memuaskan hati Pak Bakok.
Siti
cuba masuk campur, tetapi diherdik oleh Pak Bakok. Dia tidak mahu Siti membela
Mak Pilin. Padanya Mak Pilin memang tidak boleh diharap lagi. Membasuh kain
baju pun sudah tidak cuci. Masak nasi sudah tidak menyelerakan. Semua yang
dibuat oleh Mak Pilin tidak kena lagi pada dia. "
Bukan
Kak Pilin yang basuh tu, aku yang basuh..." Siti cuba mempertahankan Mak
Pilin. "Seluar tu dah kupam, macam mana nak putih lagi. Sental macam mana
pun tak hilang kupamnya" kata Siti dengan harapan kemarahan Pak Bakok
boleh reda.
Rupa-rupanya
dengan kata-kata Siti itu membuat Pak Bakok semakin berang. Matanya terjengil
memerhati Mak Pilin.
“Oh,
selama ni di belakang aku, kau hambakan Siti ye?" dia terus menyepak paha
Mak Pilin. "Kau suruh Siti membasuh, memasak, mencari kayu api. Kau duduk
goyang kaki aje di rumah!" bentaknya menggertap bibir.
"Tak
pernah aku buat macam tu..." sahut Mak Pilin terkejut juga dia dengan
tindakan Pak Bakok menyepak dia.
"Habis,
kenapa Siti mengaku dia membasuh seluar aku tu?" Pak Bakok terus menampar
pipi Mak Pilin.
Cepat-cepat
Siti memeluk Pak Bakok. Dia juga tidak menyangka Pak Bakok bertindak demikian
jauh. "Awak dah gila ke buat Kak Pilin macam tu, awak dah gila!" Siti
menangis teresak-esak menahan sebak di dada.
Pak
Bakok tidak peduli rayuan Siti. Dia terus melepaskan geramnya kepada Mak Pilin.
Benci sangat dia pada Mak Pilin, setelah mendapati wanita itu seolah-olah menjadi
beban saja kepadanya.
"Aku
mau kau basuh seluar tu sampai putih, kalau tak putih aku bunuh kau!" kata
Pak Bakok terus meninggalkan Mak Pilin dengan Siti di situ. Apabila Mak Pilin
mahu bangun tiba-tiba dirasakan kakinya sudah tidak boleh digunakan lagi. Dia
tersepuk duduk tidak boleh berjalan. Terkejut juga Siti melihat kejadian yang
menimpa Mak Pilin. Mungkin tendangan Pak Bakok terlalu kuat menyebabkan paha
Mak Pilin patah.
Malamnya
setelah Pak Bakok balik ke rumah, Siti memberitahu kejadian yang menimpa Mak
Pilin. Tetapi Pak Bakok tidak memperlihatkan rasa kasihan dengan apa yang
berlaku ke atas diri Mak Pilin. Dia juga tidak berusaha untuk mengubat kaki Mak
Pilin. Sejak itulah Mak Pilin menjadi lumpuh. Dia berjalan dengan menginsut
punggung.
Kerja-kerja
di rumah tetap dilakukan seperti biasa. Pak Bakok tidak mahu dia membebankan
kerja-kerja rumah pada Siti. Manakala Pak Bakok sehari-harian kerjanya pergi
menyabung ayam. Jadi, terserahlah kepada Mak Pilin membuat kerja-kerja
membasuh, memasak dan mencari kayu api.
Rupa-rupanya
kemarahan Pak Bakok menjadi-jadi disebabkan dia kalah bersabung. Tapi nasibnya
baik, apabila seluar kupam yang telah dibasuh oleh Mak Pilin itu dipakainya dia
sentiasa menang bersabung ayam. Dia terlalu sayang dengan seluar tersebut,
walaupun kelihatan kupam.
Siti
tidak berani lagi masuk campur sekiranya Pak Bakok memarahi Mak Pilin. Dia
tidak mahu berlaku lagi apabila dengan pengakuannya membasuh seluar itu telah
menyebabkan Pak Bakok bertambah marah, padahal tujuannya adalah untuk
meneyelamatkan Mak Pilin.
Setelah
beberapa lama Mak Pilin menjadi lumpuh, satu hari sampailah masanya Siti pun
meninggal dunia. Sedih juga hati Mak Pilin kerana Siti yang baik hati meninggal
dunia. Anak-anak Siti yang ditinggalkan juga belumlah dewasa lagi.
Pak
Bakok pula tidak lama selepas kematian Siti, dia bernikah lagi dengan seorang
janda. Sejak berkahwin dengan janda itu Pak Bakok mengikut apa saja perintah
isterinya. Sampaikan anaknya dengan Siti pun terbiar. Terpaksalah Mak Pilin
mengambil berat akan nasib anak-anak Siti.
Setiap
hari dia terpaksa membasuh kain yang bertimbun-timbun. Janda itu bernama Encom
kadangkala bertindak lebih garang dari Pak Bakok sendiri terhadap Mak Pilin.
Di
parit anak sungai itulah Mak Pilin membasuh kain. Dia menginsut punggung untuk
membasuh kain. Kadangkala anak-anak Siti tiga orang yang berumur 5, 3 dan 2
tahun itulah menemankan dia ke parit berkenaan. Kebetulan satu pagi dia ke
parit itu bersama-sama anak Siti tiga orang untuk membasuh kain. Encom menyuruh
budak-budak itu membantu Mak Pilin membasuh.
Ketika
sedang membasuh itu sehelai kain kesayangan Encom telah dihanyutkan air.
Apabila menyedari kain itu hanyut anak Siti yang berumur 5 tahun bernama Minah
terus menghilir air untuk mencari kain tersebut. Dia telah pergi bersama dua
orang lagi adiknya.
"Biar
aku cari ke hilir Mak Tua..." kata Minah meminta izin untuk pergi
mencarinya.
"Tak
payahlah..." Mak Pilin berkeras tidak membenarkan.
"Biar
Mak Tua saja mencarinya. Kau semua tunggu di sini" ujarnya hiba.
"Mak
Tua susah nak berjalan, biarlah aku cari" Minah ketakutan akibat kain
tersebut hanyut tidak mereka sedari. "Nanti Mak Encom marah, kalau kain tu
hilang" dia tetap mahu mencari kain yang hanyut itu.
Mahu
tidak mahu Mak Pilin terpaksa juga membenarkan Minah bersama adik-adiknya
menghilir sungai mencari kain yang hanyut itu. Setelah matahari tegak di kepala
dia menunggu, Minah tidak juga balik. Dia mulai bimbang kerana Minah tidak
balik semula ke situ. Tentulah suaminya menjadi berang kalau Minah tiga beradik
tidak balik, sementara Encom pula akan merampus bila didapati kain
kesayangannya hanyut tidak ditemui.
Terpaksalah
Mak Pilin menginsut punggung menghilir sungai untuk mencari Minah tiga beradik.
Perkara kain Encom hilang tidak menjadi soal lagi kepadanya. Dia mesti mencari
Minah sampai dapat. Semasa menghilir sungai ini, Minah bersama tiga orang
adiknya sudah pun menemui kain yang hanyut itu tersangkut pada rumpun aur.
Tetapi apabila mudik semula ke hulu, dia tidak mengikut jalan sungai itu,
sebaliknya naik ikut jalan darat supaya cepat sampai semula. Bimbang juga dia
kalau-kalau Mak Pilin terlalu lama menunggu.
Apabila
dia sampai ke tempat Mak Pilin membasuh didapati oleh Minah kain baju sudah
siap berbasuh, tetapi Mak Pilin tidak ada. Puas dia menunggu Mak Pilin tidak
juga muncul, Minah juga mengajak adik-adiknya balik untuk memberitahu perkara
itu kepada ayahnya.
Sejak
itulah Mak Pilin tidak lagi balik-balik ke rumah. Pak Bakok pula cuba juga
menghilir parit tersebut untuk mencarinya, tetapi tidak bertemu kesannya.
Akhirnya
dengan hasutan Encom, dia pun melupakan saja ke mana hilangnya Mak Pilin.
Dengan kehilangan Mak Pilin itu terpaksalah Minah yang baru berumur lima tahun
itu mengambil alih tugasnya membasuh, memasak dan mencari kayu api. Encom hanya
memerintah saja, sementara Pak Bakok tidak berani membantah perbuatan Encom.
Satu
hari semasa Minah membasuh di tempat yang selalu digunakan menjadi pengkanlan,
dia ternampak Mak Pilin menginsut punggung mudik. Cepat-cepat dia berkejar
mendapatkan Mak Pilin.
"Ke
mana Mak Tua selama ni?" Minah menangis teresak-esak.
"Janganlah
Minah menangis..." pujuk Mak Pilin. "Jagalah adik-adikmu baik-baik.
Kau tak ada emak, tak ada Mak Tua lagi" dia mengusap-ngusap rambut anak
kecil itu.
"Marilah
kita balik Mak Tua" Minah mengajaknya. "Mak Tua tak boleh balik
lagi" beritahu dia kepada Minah. "Mak Tua dah tak sama lagi dengan
Minah" ujarnya memujuk anak kecil itu.
Walaupun
Minah masih kecil, tetapi pada Minahlah dia menceritakan apa yang telah terjadi.
Semasa dia menghilir mencari Minah tiga beradik dia sudah berjalan terlalu
jauh, sambil menginsut-insut punggung itu dia meraba-raba juga di tepi parit
kalau kain kepunyaan Encom tersangkut di situ.
Hinggalah
sampai ke satu pondok di tepi sungai di hilir yang tidak tahu di mana, seorang
lelaki tua menunggu Mak Pilin di situ. Lelaki tua itu berjanji boleh mengubati
kaki Mak Pilin yang lumpuh dengan syarat mesti bernikah dengannya. Mak Pilin
memberitahu tentang suaminya Pak Bakok, oleh itu adalah mustahil untuk
berkahwin lain.
Tetapi
lelaki tua itu memberitahu bahwa kain Encom ada di tangannya. Dia akan
memulangkan dengan syarat Mak Pilin mesti menjadi isterinya. Dia tertarik hati
pada Mak Pilin kerana hatinya terlalu jujur kepada suami. Sebab itulah dia mahu
sangat menikahi Mak Pilin, walaupun perempuan itu sudah tua.
Disebabkan
takut dimarahi Pak Bakok, di samping kain Encom yang hilang itu pada lelaki
berkenaan, maka Mak Pilin terpaksa menerima syarat tersebut. Bagaimanapun dia
tidak dibenarkan balik semula pada Pak Bakok. Dengan janji itulah kain
berkenaan ditemui semula oleh Minah, yang terlebih dahulu menghilir mencarinya
sebelum Mak Pilin menghilir.
Memang
Mak Pilin memerhatikan kain tersebut diserahkan oleh lelaki tua itu kepada
Minah yang pada sangkaan Minah dia menemui kain tersebut tersangkut pada
ranting aur. Sebenarnya Mak Pilin sudah dinikahi oleh puaka sungai berkenaan
yang sekian lama telah memerhatikan keadaan kehidupan Mak Pilin suami isteri.
"Kalau
Mak Tua mudik ke hulu itu tandanya Mak Tua nak makan" dia memberitahu
Minah.
"Kalau
Mak Tua menghilir, Mak Tua nak main-main aje" itulah pesan Mak Pilin pada
anak tirinya.
Sebelum
pergi Mak Pilin mengingatkan Minah supaya tidak terkejut kalau ditegur oleh Mak
Pilin. Kalau Minah terkejut tidak dapatlah Mak Pilin mengetahui akan siapakah
Minah sebenarnya, kerana dia sendiri memang tidak ada keturunan. Hanya Minah
dianggapnya sebagai keturunan dia.
"Mak
Tua tak akan mengganggu Minah" jelasnya.
Sejak
itu hilanglah Mak Pilin dari pandangan Minah. Sebagaimana sumpahnya apabila dia
mudik parit berkenaan, maka adalah mangsanya. Sebaliknya kalau ada yang
menghilir, maka mangsanya akan lumpuh. Demikianlah kisah Angut Lumpuh yang
diceritakan oleh Tok Sheikh.
"Sayalah
keturunan dari Minah itu..." beritahu orang tua berserban yang memimpin
Zuki.
"Jadi,
Tok Sheikh pun tak suka dengan perbuatan Angut Lumpuh?" saya menduga.
"Iya..."
dia mengangguk lemah. "Tapi, saya tak boleh menghalangnya. Cuma saya akan
selamatkan mangsanya, itu saja" jelas dia tenang.
"Mengapa
pula?" soal saya. "Sebab dia tidak menjadikan anak cucu Minah sebagai
mangsanya" ujar orang tua berjubah dan berserban putih itu.
"Mana
dia nak tau anak cucu Minah?" saya mendesak lagi. "Kalau tidak
terkejut bila ternampak dia, itulah tandanya anak cucu Minah" beritahunya
tersenyum mengerling ke arah saya.
"Bolehkah
saya bertemu dengan Angut Lumpuh?" saya memberanikan hati bertanya kepada
Tok Sheikh itu.
“Memang
anak seorang yang berani..! kata Tok Sheikh itu tidak menjawab pertanyaan saya.
Dia pun menyerahkan Zuki kepada saya lantas menghilangkan diri. Heran juga saya
mengapa dia tidak mahu menjawab pertanyaan saya untuk bertemu dengan Angut
Lumpuh atau Mak Pilin yang sudah diperdayakan oleh syaitan itu.
Bagaimanapun
saya tidaklah mengesyaki yang Mak Pilin itu bertemu dengan puaka sungai seperti
yang diceritakan oleh Tok Sheikh. Kemungkinannya ialah dia mati lemas semasa
menghilir parit itu. Sebenarnya Mak Pilin itu sendiri yang bertukar menjadi
puaka di situ di sungai tersebut.
Ketika
saya mahu membawa Zuki balik, saya ternampak seorang nenek tua lumpuh menginsut
punggung mudik ke hulu. Matanya merah menyala seperti api. Mukanya kelihatan
garang seolah-olah menyimpan dendam. Kelihatan dia terlalu payah mahu menginsut
punggungnya.
Saat
inilah Tok Sheikh yang menghilang tadi muncul di hadapan saya. Dia memegang
tongkat rotan beruas songsang itu di tangannya.
"Angut
jangan ganggu Zuki ni!" kata Tok Sheikh perlahan. "Dah masuk ke
tangan, takkan nak lepaskan" suaranya bergetar seperti menyimpan dendam.
"Tak
usahlah Angut, dah banyak sangat mangsa Angut" Tok Sheikh mengeraskan
suara.
"Kau
jangan masuk campur!" jerkah Angut Lumpuh.
"Saya
kata jangan, janganlah Angut..." Tok Sheikh memberi amaran. "Kalau
Angut berkeras, saya juga akan berkeras" tegasnya lalu menghentakkan
tongkat rotan beruas songsang itu ke tanah.
Terjerit
Angut Lumpuh menekup dadanya dengan tangan. Kenudian dia melompat bertukar
menjadi asap berkepul mahu menerkam ke arah Tok Sheikh. Tetapi Tok Sheikh tidak
melepaskan tongkatnya yang tercancang di tanah. Asap berkepul itu tidak dapat
menerpa.
Dia
berlegar-legar mahu menerkam. Bagaimanapun dia tidak dapat merapati Tok Sheikh
kerana tongkat itu tetap tercancang di situ. Sekali sekala suara jerit Angut
Lumpuh bergema juga menahan kesakitan. Melihatkan keadaan tersebut saya pun
mengambil kesempatan lalu membacakan lanarjumannakum, menyebabkan panahan api
datang menerjah beratus-ratus.
Angut
Lumpuh terpekik-pekik menepis panahan api yang menerjah ke arahnya.
"Saya
dah cakap, Angut jangan mengganggu lagi...!" seru Tok Sheikh melihat asap
berkepul-kepul itu jatuh semula ke dalam parit. Terkial-kial Angut Lumpuh
menginsut punggung. "Angut tidak akan diganggu, kalau Angut tidak
mengganggu orang" jelas Tok Sheikh mengingatkan.
Angut Lumpuh mengerang-ngerang kesakitan. Dia
masih tidak berputus asa mahu menerkam balik. Tetapi tongkat rotan beruas
songsang yang tercancang di tanah itu membuatkan dia menekan-nekan dadanya.
Tongkat tersebut seolah-olah menusuk ke dadanya.
Lama
dia terkial-kial menekup dadanya barulah dia menghilir semula dengan hampa.
Selepas dia menghilang, Tok Sheikh berpaling ke arah saya, "Bawalah budak
ni balik. Insya Allah semuanya akan selamat..." beritahu Tok Sheikh itu
kemudian pergi dengan tidak meninggalkan apa-apa pesan.
Beberapa
kali Pak Cu Jabat menepuk bahu saya, barulah saya membuka mata. Dia memicit
tengkuk saya, sambil menghembus ubun-ubun saya. Betul-betul saya keletihan.
"Berani
sangat ustaz berjalan jauh..." bisiknya ke telinga saya. Baru saya sedari
bahawa Pak Cu Jabat memang tahu saya sudah terlalu jauh melepasi had yang
sepatutnya.
Saya
menceritakan pengalaman saya kepada Pak Cu Jabat selepas itu. Kata Pak Cu Jabat
bahawa Tok Sheikh yang saya temui itu memang tok akinya yang telah meninggal
dunia berpuluh tahun dulu. Akinya memang seorang ulama yang pernah belajar
agama di Sumatera. Dari Pak Cu Jabat juga saya mendapat tahu dia memang
keturunan Minah anak tiri Angut Lumpuh itu.
Selepas
Zuki pulih semula dia juga menceritakan dirinya telah dikurung di satu pondok
buruk. Tidak lama kemudian datang Tok Sheikh itu membawa dia keluar dari pondok
berkenaan. Angut Lumpuh cuba merampasnya dari Tok Sheikh, tetapi Tok Sheikh
terus membawa dia lari.
"Saya
fikir elok juga carikan saya rotan beruas songsang" saya memberitahu Pak
Cu Jabat.
Pak
Cu Jabat tersenyum. "Itulah pun musuh dia..." katanya. Dia tidak
menceritakan lebih lanjut mengenai rotan beruas songsang itu. Tetapi saya
memang sudah mengagaknya, kerana Tok Sheikh itu saya lihat memegang tongkat
dari rotan beruas songsang.
TAMAT
No comments:
Post a Comment