MEMANG peristiwa ini telah berlaku beberapa tahun dulu
apabila harimau mengganas di kampungnya di Pelangai menangkap kerbau ternakan,
tetapi bagi Ulung Sali kenangan itu tetap disimpannya baik-baik dalam hati. Kalau saya ke rumahnya Ulung Sali tetap akan
menceritakan bagaimana kerbau jantannya terpaksa ditembak oleh orang-orang
kampung.
“Sayang benar Tok Ulung pada kerbau jantan tu,” ceritanya apabila mengingat kembali peristiwa
tersebut. “Tapi kalau tak di tembak
mati, nanti dia mengamuk pula habis orang-orang kampung ditebongnya,” ujar Ulung Sali lagi lantas menghisap rokok
yang terjepit di celah bibirnya.
Perkataan ‘tebong’ itu mungkin tidak difahami oleh
orang-orang di luar Kampung Pelangai dan sekitarnya seperti di Mentaus, Simpang
Durian dan Mancis. Tetapi maksud
sebenarnya ialah ‘ditanduk’. Disebabkan
saya sering ke sana, maka mudahlah saya memahami perkataan-perkataan loghat
kampung berkenaan sebanyak sedikit.
Kerbau kesayangan Ulung Sali itu meragut rumput bersama
kerbau-kerbau lain di hujung sawah berhampiran dengan sempadan hutan. Orang-orang kampung yang sedang berkerja di
sawah termasuk Ulung Sali sendiri heran mendengar kerbau jantan itu tiba-tiba
menguak kuat. Mereka melihat dia
berjalan mengereng meninggalkan kerbau-kerbau betina yang lain sedang meragut
rumput.
Tidak semena-mena dia menyerbu kearah belukar kecil
berhampiran menghayunkan tanduknya yang runcing. Apabila kepalanya terangkat orang ramai
melihat seekor harimau belang bagaikan bertenggek di atas kepalanya dengan
ngauman yang menggerunkan.
Orang-orang yang melihat kejadian itu semuanya menyangka
harimau belang itu cuba menangkap kerbau jantan Ulung Sali, kerana dia
bertenggek di kepala kerbau dengan tangan dan kakinya mencakar-cakar. Tetapi kerbau jantan Ulung Sali masih juga
tertegak sekalipun kepalanya menunduk ke bumi.
Setelah diamat-amati barulah mereka menyedari bahawa
kerbau jantan itu telah menanduk harimau yang cuba mengendap mangsa di sebalik
belukar. Disebabkan tubuh harimau itu
berat dan terlekat pada tanduknya, kerbau jantan Ulung Sali tidak dapat
melepaskan harimau berkenaan yang tersangkut di tanduknya itu.
Bagaimanapun orang-orang kampung yang datang mengelilingi
kerbau jantan itu melihat harimau itu sudah mati kerana hujung tanduk kerbau
itu menembusi bahagian dadanya. Ulung
Sali mengajak orang-orang kampung melepaskan harimau tersebut dari hujung
tanduk kerbau jantannya, tetapi cepat-cepat dinasihatkan oleh orang-orang kampung
jangan lakukan demikian.
“Kerbau macam ni biasanya akan naik minyak, kita mesti
sembelih dia,” kata Abang Amud
mengingatkan.
Kata-kata Abang Amud itu disokong oleh orang ramai,
kerana mereka menyedari kerbau terluka atau selepas berkelahi akan mudah naik
minyak. Dia akan mengamuk menanduk siapa
saja sekiranya terlepas. Akhirnya
terpaksalah Ulung Sali menyetujui supaya kerbau itu ditembak dan disembelih
saja.
Kematian kerbaunya itu memang terkilan sangat pada hati
Ulung Sali, apalagi kematiannya dalam keadaan yang menyedihkan. Kerbaunya itu terpaksa dibunuh sekalipun
telah berjasa besar menyelamatkan kerbau ternakan orang-orang kampung dari
serangan harimau ganas.
“Sampai bila-bila pun Tok Ulung kenang betul-betul kerbau
jantan Tok Ulung tu…” ujarnya semasa datang berkunjung ke rumah saya. Dia datang ke rumah saya kerana dijemput oleh
Bahaman cicitnya yang tinggal di Hulu Kelang.
Bahaman inilah yang menghantar dia ke rumah saya, kerana Ulung Sali
memintanya membawa dia ke rumah saya.
“Kau dah tau rumah Angah ni, selalu-selalulah datang cari
dia,” katanya mengingatkan Bahaman
setelah menceritakan semula peristiwa kerbaunya berjaya membunuh harimau.
Bahaman mengangguk tersengih-sengih. Orang muda sepertinya memanglah sukar
mengenali saudara mara yang hanya bau-bau bacang saja sekiranya tidak
diperkenalkan oleh orang-orang peringkat tua.
Ini di sebabkan masing-masing sudah duduk berjauhan, di samping tidak
mengetahui akan salasilah keturunan sendiri.
“Angah ni pangkat bapak pada kau, takkanlah dia nak cari
kau, tapi kenalah kau cari dia…” suara
Ulung Sali keras dan garau, tetapi memang demikianlah nada dia bercakap.
“Saya memang pernah dengar mengenai diri Pak Ngah tapi
inilah pertama kali berjumpa,” beritahu
Bahaman mengerling kearah Ulung Sali.
“Iyalah, orang peringkat muda-muda manalah saya nak
ingat,” ujar saya kerana baru itulah
pertama kali menyedari bahawa Bahaman itu mempunyai hubungan kekeluargaan. Sejak beberapa lama dia bertugas di Kuala
Lumpur, memang kami tidak pernah berkenalan.
Hinggalah Ulung Sali memberikan alamat saya dan mengajak
Bahaman datang ke rumah. Kalaulah saya
tahu Ulung Sali datang ke Kuala Lumpur, memang saya sendiri akan datang
mencarinya.
“Onyang ni datang pun kerana di jemput, kalau tidak pun
tak mau dia datang,” beritahu Raonah isteri Bahaman. “Susah sangat nak bawa dia ke sini, nak ke
kebunlah, nak bagi makan ayam itiklah, ada-ada aje alasan dia,” katanya menambah.
“Kau dah tua besok, kau rasalah semuanya tu,” sambut Ulung Sali tertawa macam mengejek
Raonah. Tubuhnya masih kelihatan bertenaga
sekalipun usianya sudah hampir seratus tahun.
Dia memberitahu saya kedatangannya disebabkan anak
Bahaman yang berusia dua tahun itu sering sakit-sakit sejak lahirnya. Oleh itu dia datang membawakan daun serum
untuk dijaramkan, di samping mengubatinya untuk tempoh selama tiga hari
berturut-turut.
Bagaimanapun Ulung Sali mendesak supaya Bahaman membawa
anaknya balik ke kampung sekiranya masih juga belum sembuh. Sakit yang dihidapi oleh anak Bahaman itu
ialah kudis di seluruh tubuhnya. Apabila
dibawa ke hospital, kudis itu akan hilang untuk seminggu saja, kemudian akan
kembali menanah berair-air.
Semasa dia datang bersama Ulung Sali itu, anak Bahaman
yang kecilI ni masih juga berkudis.
Tetapi keadaan tubuhnya tetap segar, dan dia bermain riang dengan
anak-anak saya.
“Sakit macam mana ni?”
saya bertanya sambil memerhatikan anak kecil Bahaman dan Raonah,
“Entahlah Pak Ngah,”
beritahu Raonah bagaikan terbayang rasa putus asa di wajahnya. “Tengoklah badannya tu penuh dengan
kudis, tak mau sembuh. Dah puas berubat di hospital dan di klinik
tu. Bila makan ubat, kudis tu keringlah,
tapi seminggu lepas tu, berbalik semula,”
jelasnya merendah.
Tubuh anak kecil itu memang di penuhi kudis, tetapi sudah
kelihatan kering berparut. Setelah
dijaram oleh Ulung Sali dengan air daun serum kudis itu mulai mahu sembuh. Ulung Sali memberitahu anak kecil itu terkena
kenan semasa dalam kandungan lagi.
Sukar juga saya hendak memahami ‘kenan’ yang dimaksudkan
oleh Ulung Sali itu, kerana kepercayaan orang-orang di kampung penyakit kenan
itu berpunca dari gangguan yang bersangkutan dari perbuatan ibu dan ayah bayi
semasa ianya di dalam kandungan.
Misalnya kalau si ayah memukul katak semasa bayi di dalam
kandungan ibunya, berkemungkinan bayi itu lahir mengidap ‘kenan’ seperti katak
yang kena pukul itu.
Tetapi bagaimana pula Ulung Sali boleh mempercayai
‘kenan’ ini kerana penyakit kudis di seluruh badan ini pernah menghinggapi adik
iparnya Saebah. Ramai orang-orang
kampung itu percaya Saebah terkena ‘kenan’ harimau belang yang mati di tanduk
oleh kerbau jantan Ulung Sali.
Selepas peristiwa kerbau jantan menanduk harimau itu,
orang-orang kampung tidak manghiraukan sangat bangkai harimau berkenaan. Mereka hanya mengambil kerbau jantan yang
sudah ditembak dan disembelih itu saja.
Abang Amud menyuruh Mat Dabit dan Lias Badak membuang bangkai harimau
tersebut ke sungai. Entah macam mana
bangkai harimau yang di campakkan oleh Mat Dabit dan Lias Badak ke sungai itu
tidak hanyut ke hilir.
Ianya tersangkut pada tunggul di tebing sungai. Ketika inilah Saebah mahu memancing tiba-tiba
dia terkejut melihat bangkai harimau tersadai pada tunggul kayu di tebing
sungai sudah hampir reput dengan seluruh tubuhnya dihinggapi ulat berenga.
Akibat terkejut melihat bangkai harimau tersadai di
tunggul kayu di tebing sungai itu Saebah diserang demam menggigil. Hampir seminggu pula dia terbaring di tempat
tidur diganggu oleh igauan yang menakutkan.
Dia terpekik-pekik di tengah malam meminta tolong kerana mengigau
dikejar oleh harimau yang tersangkut pada tunggul di tepi tebing.
Seminggu Saebah terlantar sakit, suaminya Ngah Derani
pula tidak turun ke sawah kerana menunggu isterinya itu. Dia tidak percaya meninggalkan Saebah dijaga
oleh anak-anak di rumah tatkala dia mengerjakan sawah di bendang. Terpaksalah Ngah Derani sendiri membantu
Saebah kalau mahu buang air kecil atau besar pun.
Semasa Ulung Sali datang menziarahi dia melihat keadaan
Saebah bertambah tenat. Kudis yang
merebak ke seluruh badan itu sudah membengkak dan menanah, hingga ada yang
dihurungi ulat berenga sebesar hujung lidi.
“Boleh jadi Kak Saebah ni ketulan,” kata adiknya Abang Amud yang menyedari sikap
kakaknya terlalu kasar terhadap suami sendiri. Malah pernah Abang Amud melihat
Saebah membangunkan Ngah Derani dari tidur dengan menunjalnya dengan hujung
kaki.
Tetapi Ulung Sali tidak percaya dengan dakwaan Abang Amud.
Bagaimanapun dari keadaan penyakit Saebah itu ada tanda-tanda ianya
mempunyai kaitan dengan ketulahan. Kudis yang menumbuhi seluruh badannya memang
tidak sama dengan kudis yang biasa dihidapi oleh orang.
Mula-mula tumbuh berbelak-belak di kulit seperti di
hinggapi panau. Lama kelamaan ianya akan
bertukar menjadi merah meruam berbintik-bintik.
Ketika ini Saebah akan merasa gatal merenyam-renyam menyebabkan dia
menggaru sampai ditonyoh-tonyoh ke dinding.
Darah akan memercik dari bekas digaru ke dinding itu, dan dari sinilah
mulanya kudis akan membusuk.
“Aku percaya ni tulah pada Ngah Derani,” Abang Amud tetap menuduh kakaknya
demikian. “Tengoklah macam mana dia
buatkan Ngah Derani, macam anak-anak aje dibuatnya,” ujarnya bagaikan kesal dengan sikap kakaknya
selama ini yang terlalu langgar bahasa dengan suami sendiri.
“Ketulan ni bukan boleh buat main-main , Amud,” Ulung Sali mengingatkan dia.
“Aku percaya Kak Saebah ni ketulahan pada Ngah
Derani,” ulangi Abang Amud memberi
pendapatnya semasa berunding mahu mengubati penyakit Saebah.
“Sepanjang yang ingat tak ada pula Saebah menderhaka pada
aku,” jelas Ngah Derani pula membantah
dakwaan adik iparnya.
“Ngah Derani memang tak nampak, sebab dia yang
kena,” beritahu Abang Amud kerana jauh
di sudut hatinya dapat membayangkan bahawa Ngah Derani sudah terkena ubat
guna-guna Saebah. Sebab itulah pada diri
Ngah Derani dia tetap memandang segala perbuatan isterinya terhadap dirinya
adalah baik belaka.
Ketika berbincang mahu mengubati penyakit Saebah itulah
Abang Amud mendedahkan kejadian yang pernah berlaku semasa kenduri mengahwinkan
anak mereka. Menurut Abang Amud di
sebabkan terlalu mengantuk berjaga, dia dan Ngah Derani telah tertidur di
penanggah.
Keesokan paginya Saebah datang membangunkan Ngah Derani
supaya segera mengambil sayur yang dipesan dari Mail Badut. Disebabkan Ngah Derani masih
menggeliat-geliat manahan rasa mengantuknya, Saebah menjadi marah lantas naik
ke atas penanggah. Dia menyepak-nyepak
betis Ngah Derani menyuruhnya bangun segera.
Perbuatannya ini dilihat oleh Abang Amud, menyebabkan dia
malu kepada abang iparnya di atas perbuatan kakaknya. Cepat-cepat Abang Amud memarahi Saebah kerana
membangunkan Ngah Derani dengan menyepak-nyepak betisnya. Setelah di marahi oleh Abang Amud terpaksalah
Saebah pergi dengan tersipu-sipu.
“Itu contoh yang saya lihat sendiri,” tegas Abang Amud penuh yakin bahawa Saebah
memang ketulahan. “Selama ni memang kita
tahu Kak Saebah melayan Ngah Derani macam anak-anaknya aje,” dia tetap mendakwa penyakit yang dihidapi
oleh Saebah itu disebabkan ketulahannya bersikap menderhaka kepada suami
sendiri.
“Kalau betul dia ketulahan pada aku, bila-bila pun aku
ampunkan dia,” sahut Ngah Derani ikhlas.
Tetapi penyakit Saebah tidak akan sembuh kalau sekadar
berbincang sesama sanak saudara tidak habis-habisnya sehari suntuk. Dalam masa berbincang itu usaha mengubatinya
tidak juga dilakukan. Dibahagian badan
Saebah yang ditumbuhi kudis itu, kulitnya tegang mengening-ngening macam buah
kundang masak.
“Kalau aku ketulahan Ngah Derani, awak ampunkanlah
aku,” kata Saebah semacam merayu
disebabkan tidak tertahan menanggung derita kesakitan kudis yang dihidapinya
itu.
Dibahagian pelipat atas betisnya, di bawah ketiak dan di
bahagian punggung baunya sudah busuk berwap-wap. Manakala di bahagian bawah lehernya ada
daging yang sudah reput, di samping kelihatan ulat berenga sebesar hujung lidi
bergerak-gerak di celah daging busuk itu.
“Lebih baik mati aje dari menanggung sakit macam
ni…” keluh Saebah merintih-rtintih dalam
nada sungguh keciwa.
Jiran-jiran yang datang menziarah memang tersa belas
kesihan melihat keadaan Saebah seolah-olah mayat busuk yang bernyawa. Dia juga mengakui akan perbuatannya bersikap
kasar terhadap Ngah Derani selama ini, yang sepatutnya tidak dilakukan oleh
seorang isteri terhadap suaminya sendiri.
Tetapi dia percaya sikap perongosnya itu dapat di terima
oleh suaminya. Ngah Derani tidak sedikit
pun tersinggung dengan sikapnya, malah lelaki itu semakin mencurahkan kasih
sayang terhadap dirinya. Memang ada
jiran-jiran sekampung yang mendakwa dia telah mengunakan ubat guna-guna agar
suaminya sentiasa menurut saja hujung telunjuknya. Bagaimanapun Saebah tahu dia tidak pernah
menuntut sebarang ubat guna-guna.
Kebetulan Ngah Derani seorang yang lemah lembut, dan
jarang melenting marah kalau tidak benar-benar terdesak, maka anggapan
orang-orang kampung yang menuduh dia menggunakan ubat guna-guna terhadap Ngah
Derani, dirasakan benar oleh adiknya sendiri, Abang Amud.
Setelah berbincang bersama sanak saudara semuanya, Ulung
Sali bersetuju mengubati Saebah sebagai seorang yang ketulahan menderhaka
kepada suaminya.
“Ubatnya mudah, kenalah Saebah meminum dan dimandikan
dengan air basuh kaki Derani,” ujarnya
menahan rasa hiba melihat keadaan adik iparnya itu.
“Bukan takat minum air basuh kaki Ngah Derani, kalau
suruh sujud ke bawah tapak kakinya pun aku sanggup…” beritahu Saebah sebaik saja mendengar
keputusan muafakat sanak saudara.
Apalah salahnya dia sujud ke kaki suaminya kalaulah
benar-benar dia memang ketulahan menderhaka kepada Ngah Derani. Selama ini dia hanya menyangka sikap
garangnya itu adalah sikap semulajadinya, dan Ngah Derani pula dapat menerima
sikapnya dengan tidak mahu menegurnya.
Dia tidak akan merasa malu kalau meminum air basuh kaki
suaminya, kerana sebagai seorang isteri dia mestilah menyerahkan dirinya kepada
suami sendiri. Bukanlah disebabkan oleh
penyakit luar-biasa yang dihidapinya itu menyebabkan dia mahu meminum dan
dimandikan dengan air basuh kaki Ngah Derani, malah kalu didapati
benar-benar dia melakukan perbuatan
menderhaka yang tidak disedarinya terhadap suaminya, memang dia sanggup meminum
air basuh kaki suaminya.
Biarlah perutnya kembung dipenuhi air akibat meminum air
basuh kaki tersebut, namun Saebah tetap tabahkan hati. Di dalam hatinya memang tidak pernah
terlintas mahu menderhaka kepada Ngah Derani kecuali sikap perongos dan panas
barannya saja yang sukar dikawalnya,
“Ubatkanlah aku ni Ulung…” rayu Saebah lagi. Dia terbaring saja di atas tikar beralaskan
daun pucuk pisang kerana tidak tertahan bahang panas yang menyerap di seluruh
badannya.
Keadaan ini semakin menyakinkan orang-orang kampung akan
dakwaan Abang Amud bahawa Saebah sebenarnya menderita sakit akibat ketulahan
menderhaka kepada suami. Bahang panas
itu pada pendapat mereka adalah bahang dari api neraka yang membakar seluruh
jiwa Saebah.
“Ampunkanlah dosa aku pada kau Ngah…” mata Saebah layu memandang kearah suamin ya.
“Aku ampunkan…”
sahut Ngah Derani bergetar menahan rasa terharu yang menusuk
perasaannya. “Macam mana besar pun dosa
kau pada aku, memang aku ampunkan,”
bisiknya meminta isterinya bersabar menanggung penderitaan yang datang
secara mendadak ke tengah keluarganya.
Anak-anak mereka yang sudah berumahtangga juga sudah
datang berkumpul ke rumahnya. Kudis
pekung yang merebak ke seluruh badan itu menyebabkan tubuh Saebah semakin
lemah. Bermacam-macam ubat telah di
pupukkan supaya kudis itu tidak mengganggu, namun keadaannya tetap juga
bertambah pasang.
Kepala Saebah yang panas di pupuk dengan daun sedingin,
manakala kudis-kudis di seluruh badan itu dipupuk dengan pucuk jambu batu yang
digiling dengan gambir. Ulung Sali sendiri yang menyuruh pupukkan
supaya ulat berenga yang tumbuh di celah daging reput itu mati.
Air Yassin yang didoakan oleh Lebai Budin juga diminumkan
kepadanya dan dijaramkan ke kepala.
Namun keadaan Saebah tidak juga beransur kurang. Dia hanya terbaring saja dihadapi oleh sanak
saudara yang hampir putus asa dalam usaha mahu mengubatinya. Ngah Derani tidak henti melakukan solat sunat
sembahgyang hajat setiap lepas maghrib memohon doa kepada Allah SWT agar
disembuhkan penyakit isterinya.
Tetapi setiap kali dia
ditegukkan air Yassin kelihatan tenaganya semacam pulih sedikit. Dia dapat menggerakkan tubuhnya di samping
membuka matanya memerhati sanak saudara dan jiran-jiran yang datang menziarah.
Bagaimanapun keadaannya masih juga tidak berubah.
Setelah masing-masing bersetuju mengakui bahawa penyakit
yang di hidapi oleh Saebah berpunca dari ketulahan kepada suaminya Ngah Derani
maka Ulung Sali pun mula membuat persiapan untuk mengubatinya secara
demikian. Dia menyuruh Ngah Derani
mengambil wuduk terlebih dahulu, kemudian air dari gayung terakhir selepas di
gunakan oleh Ngah Derani membasuh kaki itu diasingkan.
“Air basuh kaki ni, buat syarat aje…” beritahu Ulung Sali kerana pada mulanya
mereka yang ada di situ menyangka air basuh kaki Ngah Derani perlu ditadah dari
basuhan kakinya. Rupanya barulah mereka
mengerti bahawa air tersebut tetapi masih bersih di dalam tempayan, walaupun
ianya merupakan lebihan dari yang telah digunakan oleh Ngah Derani mengambil
wuduk.
Air tersebut di doakan oleh Ulung Sali, kemudian di suruh
minum dan basuhkan sedikit ke tubuh Saebah.
Seminggu selepas Saebah diberi minum air basuh kaki Ngah
Derani itu, dia semakin bertambah lemah.
Tubuhnya juga kurus disebabkan tidak ada selera untuk menjamah
makanan. Bau busuk dari tubuhnya semakin
berwap-wap. Ulung Sali sendiri sudah
kehabisan upaya untuk mengubatinya.
“Kalau macam ni kau panggilkan Aki Sahak di Mentaus,
Amud…” ujar Ulung Sali setelah melihat
keadaan Saebah tidak juga sembuh.
Abang Amud juga bersetuju menjemput Aki Sahak. Walaupun
jauhnya tidaklah sampai 15 batu, tetapi Abang Amud bimbang juga sekiranya Aki Sahak tidak ditemui. Kadangkala ada saja orang akan mengambil Aki
Sahak hingga sampai ke Chenor atau ke Serting.
Kalau Aki Sahak tidak ditemui ke mana pula mahu diharapkan.
Tetapi dia terpaksa juga mencari Aki Sahak, disebabkan
permintaan Ulung Sali sendiri. Kalau dia
sudah tidak berupaya mengubati Saebah. Sudah tentulah tidak ada sesiapa pun
lagi di kampung itu yang sanggup mengubatinya.
Selama ini mereka di situ memang mengharapkan Ulung Sali mengubati sesiapa
saja yang sakit.
Seperti yang dijangkakan memang Aki Sahak sudah dibawa
orang ke Mentakab. Sekalipun dia merasa
hampa dengan ketiadaan Aki Sahak di rumah, namun Abang Amud berpesan juga
kepada isteri Aki Sahak supaya orangtua itu dapat datang ke Pelangai. Kebetulan pula Mat Deh sepupu saya itu ada
dirumah Aki Sahak semasa Abang Amud sampai.
“Alhamdulillah ustaz ada di sini,” kegembiraan terbayang di wajah Abang Amud
bila terlihat Mat Deh meninjau dari tingkap.
“Bila ustaz kemari?” soalnya
tersengih-sengih.
“Baru pagi tadi Abang Amud,” sahutnya perlahan. Dia memang mengenali Abang Amud ketika lelaki
itu masih menetap di situ sebelum berpindah balik ke kampung halamannya di
Pelangai. Peristiwa anak Abang Amud
jatuh ke lombong dan meninggal dunia, masih segar dalam ingatan Mat Deh. Ketika ini orang-orang kampung bersama Aki
Sahak berusaha untuk mengesah mayat anak Abang Amud yang tenggelam di dalam
lombong. Kebetulan juga Mat Deh ada di
rumah Aki Sahak semasa Abang Amud mencari orang tua berkenaan.
Selepas memberitahu mengenai dirinya yang sudah berpindah
ke Pelangai, Abang Amud terus menceritakan nasib yang menimpa kakaknya
Saebah. Dia juga menjelaskan Ulung Sali
sendiri yang menyuruhnya menjemput Aki Sahak.
“Marilah ustaz tengok-tengokkan dulu,” Abang Amud terus mempelawanya.
“Emmm, saya pun dah lama tak jumpa Ulung Sali. Nanti apa pula katanya, kalau saya ke rumah
Aki Sahak tak singgah ke rumahnya,”
katanya semacam bersetuju mahu menemui Ulung Sali.
Lagi pun disebabkan Aki Sahak sendiri tidak ada di rumah
ketika itu, Mat Deh memberitahu isteri Aki Sahak dia mahu ke Pelangai menemui
Ulung Sali. Dia akan datang semula ke
rumah Aki Sahak, apabila balik dari rumah Ulung Sali.
Kepalang gembiranya Ulung Sali bila melihat Mat Deh yang
datang bersama Abang Amud.
Terhenggot-henggot dia memboceng di atas basikal Abang Amud, walaupun
melalui perjalanan yang jauh. Ketika
peristiwa ini penulis ceritakan, suasana kampung masih belum terbuka luas
seperti sekarang. Kalau mahu menunggu
bas pun hampir dua jam barulah lalu sebuah bas.
Itu pun bukanlah bas yang baik, Cuma ada bas buruk yang bergegar di sana
bergegar di sini.
Oleh itu terpaksalah Mat Deh membonceng basikal Abang
Amud untuk ke Pelangai dari Mentaus di rumah Aki Sahak. Bagi Ulung Sali sekiranya Aki Sahak tidak
dapat datang pun dia sudah merasakan kehadiran Mat Deh juga sudah memadai. Memang dia sudah mengetahui mengenai Mat Deh
yang mengajar agama di salah sebuah sekolah Melayu di Pahang.
“Dah berapa lama kak Saebah ni sakit?” soal Mat Deh sebaik saja dia naik ke rumah
melihat keadaan Saebah.
“Dah dekat sebulan,”
beritahu Ngah Derani lemah.
“Mengapa tak bawa ke hospital?” Mat Deh berpaling pada Ngah Derani.
“Ustaz fikir elok bawa ke hospital?” Abang Amud cepat-cepat bertanya.
Mat Deh terdiam.
Dia kembali merenungi ke dalam mata Saebah yang pejam tertutup
rapat. Kemudian dia menggeleng-geleng
kepala sambil menghela nafas.
“Kalau ketulahan dah pun diberi air basuh kaki
suaminya,” jelas Abang Amud selanjutnya.
“Ketulahan apa pula ni?”
Mat Deh merungut. Dia menggertap
bibir semasa merenungi mata Saebah dalam-dalam.
“Kalau ada Pak Tua Mahat bagus juga ni, tapi tak apalah kita berserah
pada kekuasaan Allah,” katanya memandang
ke arah Ulung Sali yang sudah kebingungan dengan keadaan yang menimpa adik
iparnya itu.
“Nak jemput Pak Tua Mahat, biar aku jemputkan,” Abang Amud menawarkan diri. Dalam saat demikian dia sanggup ke mana saja
asal saja kakaknya dapat diselamatkan.
“Kalau Pak Da Amud letih, saya pun boleh jemputkan,” tiba-tiba Talib menantu Ngah Derani
bersuara. Dia tidak patut mendiamkan
diri saja melihat keadaan emak mertuanya itu.
“Kau tau rumahnya di Mancis sana tu?” soal Abang Amud bangun berundur sedikit dari
tempat kakaknya terbaring.
“Tak tau…” Talib
menggeleng kepala. Sekalipun dia sudah
menjadi menantu Ngah Derani, tetapi bukanlah semua saudara mara isterinya
dikenalinya. Lagi pun Pak Tua Mahat itu
cuma saudara dua pupu saja dari Ngah Derani.
“Saya boleh pinjam motosikal Ah Soon bolehlah tanya-tanyakan pada orang
di situ rumah Pak Tua Mahat sampai bertemu.
“Tak apalah dulu Abang Amud,” Mat Deh mendongak ke arah Abang Amud yang
sudah tegak berdiri. “Biarlah kita
tengok dulu malam ni. Nanti saya balik
esok pagi, saya singgah ke rumah Pak Tua Mahat,” dia menegah supaya tidak tergesa-gesa
menjemput Pak Tua Mahat.
Kemudian dia memandang kepada Ulung Sali yang diketahuinya mempunyai
pengalaman sebagai seorang bomoh. Malah
sudah berkali-kali Ulung Sali memberitahu dia mengenai sebilah tumbuk lada yang
dikatakannya diberi oleh satu lembaga tinggi yang ditemuinya pada suatu tengah
malam. (Tumbuk lada itu kemudiannya
telah diserahkan oleh Ulung Sali kepada penulis setelah dia kebelakangan ini
sering uzur).
“Tok Ulung jangan berputus asa. Kita cuba lagi…” dia menggamit Ulung Sali supaya rapat ke
tempat Saebah terlantar.
Ulung Sali mengangguk, kemudian mendekati Mat Deh. “Kalau Deh ada, Tok Ulung gagahlah sikit nak
mengubatnya,” dia menjelaskan sambil
menepuk-nepuk bahu Mat Deh.
“Insya Allah, kuatkan hati kita Tok Ulung,” Mat Deh mula mengisar punggung mengukuhkan
duduknya. “Tidak ada siapa pun makhluk
yang lebih berkuasa, kerana hanya Allah SWT yang berkuasa ke atas hambaNya,” Mat Deh tiba-tiba saja bangun lantas turun ke
perigi mengambil wuduk.
Tidak lama kemudian dia naik semula dan betenggong di
hulu kepala Saebah. Dia memulakan doanya
membaca Al-Fatihah dengan tidak menghiraukan jiran-jiran yang datang ke
situ. Lama dia membacakan beberapa
potongan ayat Quran, kedengaranlah pada jiran-jiran yang berkumpul di situ Saebah
terbatuk-batuk.
“Tok Ulung tak fikir, anak Bahaman ni kena macam Saebah
dulu…” ujar Ulung Sali memerhati anak
kecil yang didakap oleh Raonah. Saya
juga memerhatikan anak kecil itu di samping mahu mendengar selanjutnya mengenai
cerita Saebah yang dijelaskan oleh Ulung Sali.
SELESAI