BIARLAH punca yang rnenyebabkan Sirah menanggung sakit berpanjangan itu
dirahsiakan sampai bila-bila pun. Memang Haji Sakari tidak akan beritahu Sirah
ataupun suaminya Basir kejadian yang menimpanya ketika menemui dia. Ngah Ucup
juga tidak akan diberitahu sekalipun dia mendesak Junuh.
Memang
Junuh juga tidak tahu apa-apa semasa Sirah tiba-tiba sahaja bingkas bangun mahu
menyepak gelas di bawah tangan saya. Kalau Junuh tahu memang dia tidak akan
dapat menyimpan rahsia. Bila-bila dia akan beritahu Ngah Ucup disebabkan mereka
berdua memang sama-sama sering bertembung di bagan.
Tidak ada
sebab Junuh mahu sembunyikan segala kemampuan ayahnya mengubati sesiapa sahaja
patah tulang. Dia tidak bermaksud mahu berbangga apabila memberitahu mengenai
ayahnya akan mengurut rotan di tengah malam secara makrifat. Junuh sekadar menjelaskan apa yang dia
ketahui mengenai ayahnya.
Kalau
orang lain menuduhnya sengaja mahu berbangga Junuh tidak peduli apa-apa. Biarlah mereka menuduh demikian, kerana sudah
menjadi sifat manusia sering iri hati dengan kemampuan orang lain. Mudah sahaja mereka mahu aniaya orang lain
sekiranya kelebihan mereka menjadi saingan.
“Memang
aku tidak tahu,” jelas Junuh apabila didesak oleh Ngah Ucup tatkala bertembung
di bagan memilih ikan di perahu.
“Tak
pernah aku tengok, Sirah tiba-tiba saja bangun nak melawan," Ngah Ucup
masih dibayangi oleh kejadian yang berlaku di tengah rumah Haji Sakari.
"Ah,
yang melawan tu bukannya Sirah," lantas sahaja Junuh membuat tanggapan.Dia
sendiri tidak memahami sangat bagaimana yang dialami oleh Sirah ketika itu. Mahu
bertanya kepada ayahnya bimbang juga dia kalau dijerkah pula.
Takat
mengagak Sirah diganggu rasukan memang Ngah Ucup pun tahu.Sudah berkali-kali
dia membantu orang dirasuk pelesit sampai meracau-racau tidak menentu.Sama ada
orang percaya ataupun tidak rasukan pelesit, Ngah Ucup tidak peduli.
Biarlah
semua orang menuduhnya percayakan sangat perkara tahyol, Ngah Ucup tetap
mengakui gangguan syaitan itu berterusan ke atas manusia. Kalau anak-anak muda
seronok menonton cerita tv mengenai khayalan sains, kenapa pula perkara yang
berlaku di dalam masyarakat dianggap tahyol.
Tidak
mungkin wujud orang-orang kerdil seperti awang kenit dalam cerita orang putih
di tv, tetapi kenapa tidak dianggap tahyol? Asal sahaja masyarakat Melayu
merungut mengenai gangguan syaitan, cepat sahaja dituduh lekas percayakan
tahyol seperti Ngah Ucup? Masakan Sirah berpura-pura tidak sedarkan diri
tatkala melihat gelas air dipenuhi darah mendidih.
"Sebab
itu ayah tak mahu cakap sangat perkara macam ni," tutur Junuh apabila
kenangkan ayahnya berahsia sangat kalau diungkit mengenai penyakit yang
dihidapi seperti Sirah.
Memang
Haji Sakari tidak mahu sebut pun mengenai punca penyakitnya. Cukuplah dia
doakan sahaja asalkan Sirah sembuh tidak diganggu rasukan yang merimaskan. Biarlah
semua urusan Allah diserahkan kepadaNya dalam menentukan takdir makhluk.
Siapa mahu
mempercayai kalau dia memberitahu mengenai tujuh butir kemenyan yang dikirimkan
kepada Sirah untuk dibawa balik. Bukan kemenyan semata-mata yang dibungkuskan
supaya direndamkan ke air apabila balik ke rumah.
Kemenyan
itu sekadar benda lahiriah yang dapat dilihat dengan pandangan mata. Tetapi dia
sudah bekalkan zikir yang bergema untuk digenggam oleh Sirah ataupun Basir. Sewaktu
kemenyan ditumbuk halus dibancuh bersama air setelah direndam tiga hari, Haji
Sakari dapat merasakan zikirnya berterusan tidak henti-henti.
Sebaik
sahaja air kemenyan itu dipercikkan sekeliling rumah, Haji Sakari bagaikan
tercegat di sisi rumah Basir. Dia melihat rumah Basir kecil di bawah
kangkangnya laksana kotak mancis tertegak.Ketika ini dia memerhatikan lembaga
tiga beranak bagaikan orang India berkeliling mahu mencari ruang masuk.
"Kasi
saya jalan nak masuk, haji," lembaga yang lelaki menyeru sambil mendongak
memerhati Haji Sakari tercegat.
Haji
Sakari tidak menyahut apa-apa. Dia sekadar menyebut: Bismillahi Allahhumma, ya Allah ya Allah ya Allah ya Allah, ya Muhammad
ya Muhammad ya Muhammad dengan diulangi hingga 100 kali.
Serentak
dengan itu sekeliling pagar rumah Basir menjadi merah bagaikan besi disepuh ke
api. Lembaga tiga beranak itu tidak dapat menghampiri tepi pagar akibat bahang
panas.Kalau mereka berkeras mendekati bahang panas itu nescaya seluruh tubuhnya
akanterbakar tidak bersisa.
"Haji,
ini tempat kita, awak tahu ke!" bentak lembaga yang perempuan mencebek
bibir. Marah benar dia disebabkan dihalang oleh Haji Sakari mahu menyerbu ke
rumah Basir.
Lantas
Haji Sakari menghentakkan tumitnya ke tanah hingga keliling rumah bergoyang
.menyebabkan tanahnya jerlus ke bawah. Terpaksa lembaga tiga beranak itu
mencari tempat bertahan supaya tidak disinggahi tanah jerlus itu.
Di mana
sahaja mereka berpijak berhampiran rumah semuanya jerlus tidak bertahan. Tetapi
lembaga lelaki itu terkekeh-kekeh ketawa dengan keadaan tanah jerlus di merata
tempat. Dia menjadi terhuyung-hayang seolah-olah langkahnya goyah disebabkan
gegaran yang kuat selepas Haji Sakari menghentak tumit ke tanah.
"Saya
lagi suka mati!" pekik lembaga lelaki India itu melambai-lambai tangan
bagaikan mengejek Haji Sakari.
"Kalau
laki saya mati, saya bunuh semua orang," lantas lembaga perempuan itu pula
membentak melepaskan rasa geram. Marah benar dia apabila melihat suaminya
terhuyung-hayang tidak menentu.
Ketika ini
lembaga kecil seperti anaknya itu melompat melepasi tanah jerlus berpaut kepada
pagar. Tetapi dia terjerit-jerit kesakitan apabila tangannya melecur disebabkan
keliling pagar masih berbara merah laksana besi disepuh ke api.
Cepat-cepat
pula lembaga perempuan itu hulurkan kayu biar anaknya berpaut kuat.
Terkial-kial anaknya meniti pada kayu yang dihulurkan untuk mengelakkan tanah
jerlus asal sahaja dipijak.
"Haji,
betul-betul mahu lawan ke?" tersengih-sengih lembaga lelaki India
mendongak Haji Sakari, sekalipun langkahnya goyah terhuyung-hayang. Kemudian
dia terkekeh-kekeh ketawa menggenggam penumbuk diperagakan kepada Haji Sakari
bagaikan mahu mencabar.
Belum sempat lembaga
lelaki India itu melonjak menerpa ke arah betis Haji Sakari, segera dia bacakan
surah al-Ikhlas sebelas kali diikuti dengan surah al-Falaq dan surah an-Nas.
Kemudian Haji Sakari meneruskan membaca:
Qul innama ana
basyarum mislukum yuho ilaiya innama ilahukum ilahun wahidun faman kana yarju
ilqo-a rabbihi falya'mal 'amalan solihan wala yusyrik bi'ibadati rabbihi
ahadan.
Apabila dihembuskan
oleh Haji Sakari ketiga-tiga lembaga itu berpusar bagaikan gasing tengah uri.
Lama lembaga tiga beranak berpusar segera Haji Sakari menudingkan jari ke arahnya
dengan serta merta tubuh mereka terhenti berpusar. Semua nya terpelanting
laksana puntung rokok dilontar ke tepi longkang.
"Ayoyo yo, tuan
haji mahu kasi kita mati ke?" termengah-mengah lembaga lelaki India
semakin goyah kakinya mahu berdiri tegak.
"Apa fasal tuan
haji bikin kita ini macam?" lembaga perempuan India itu pula mendengus
sampai termuntah-muntah menahan perut memual-mual akibat terlalu lama tubuhnya
berpusar.
Ketika ini lembaga
kanak-kanak itu menangis teresak-esak tersandar di perdu pokok.Tubuh-nya
menjadi lembik tidak bermaya setelah lama berpusat laksana gasing ligat
berpaci.
Tetapi Haji Sakari
tidak akan melayani mereka. Sambil mengisar tapak tangannya, Haji Sakari
membacakan doa berterusan:
Waman
yabtaghi ghairal Islamidinan falan yuqbala minhu wahuwa fil akhirati minal
khosirin.
Lantas sahaja asap
putih keluar dari kisaran tapak tangannya bagaikan debu kaca menerjah ke muka
lembaga tiga beranak yang terhuyung-hayang tidak keruan. Debu-debu itu hinggap
ke seluruh tubuh lembaga tiga beranak itu menyebabkan kulit mereka luka tidak
menentu.
Apabila mereka
menepis debu-debu kaca itu, semakin bertambah teruk luka di kulitnya.Ketika ini
mereka mula gementar mahu menatap muka Haji Sakari yang tercegat dengan kaki
terkangkang melangkaui bumbung rumah Basir.
"Memang aku tak
boleh masuk lagi ke sini!" gerutu lembaga lelaki India itu berundur
mencari tempat berlindung. Sebab itu semasa Basir datang menemuinya semula, Haji
Sakari sekadar memberi jaminan akan mengulangi lagi membaca doa. Dia tidak mahu
memberitahu apa-apa mengenai apa pun pengalamannya setelah bekalkan tujuh butir
kemenyan kepada pasangan suami isteri itu.
Sebaik sahaja saya
datang bersama Kadir Misai jejak kaki ke rumahnya, sengaja dia menyuruh saya
membantu sama berdoa. Kalau saya tahu gangguan yang merasuk Sirah, memang saya
tidak akan mencuba apa-apa selagi Haji Sakari tidak memulakan.
Disebabkan saya tidak
tahu lantas sahaja air segelas yang dihulurkan kepada saya oleh Haji Sakari itu
saya bacakan dengan al-Fatihah tujuh belas kali, surah al-Ikhlas tujuh belas
kali dan Ayatul Kursi juga tujuh belas kali.
Saya sendiri tidak
menyedari sangat bila masanya air di dalam gelas itu mengombak bagaikan tengah
mendidih.Kemudian tiba-tiba sahaja merah seperti bercampur darah.Ketika ini
Haji Sakari hanya tersenyum sahaja mengerling saya, sebaik sahaja Sirah bingkas
bangun mahu menyepak gelas di bawah tangan saya.
Tetapi kejadian Sirah
melompat garang di tengah rumahnya tidak menghairankan sangat pada Haji Sakari,
kalau bandingkan dia dihadang di simpang jalan oleh lelaki tua bertubuh lembu. Memang
sejak bertahun-tahun Haji Sakari mengajar pencak silat dengan membuka
gelanggang di merata kampung, dia sudah mula ubatkan sesiapa sahaja memerlukan.
Kadangkala tengah
memencak di gelanggang, muridnya sendiri minta urutkan kaki terkehel.Siapa lagi
boleh diharapkan kalau Haji Sakari sendiri urutkan kaki.Sebab itu Haji Sakari
memang belajar sampai di sempadan Siam fasal mengurut urat terkehel.
Tahu sangat dia
apabila memencak tengah gelanggang memang ramai yang terkehel urat apabila
tersalah langkah. Dia mesti mempelajari amalan mengurut urat terkehel sebelum
membuka gelanggang di merata kampung.Tetapi orang-orang kampung tidak sekadar
minta urutkan urat terkehel sahaja apabila terserempak Haji Sakari, bahkan
minta ubatkan kalau mengidap sakit berminggu-minggu.
Puas disuruh oleh
Haji Sakari ke hospital pun, mereka
tetap harapkan orang tua itu doakan. Kadangkala sapukan minyak digaul dengan
bawang merah pun mereka mengaku sembuh setelah didoakan oleh Haji Sakari.
Tetapi Haji Sakari
tidak akan datang ke rumah kalau dijemput mengubati orang. Apalagi sebaik
sahaja habis maghrib dia tidak akan terjongol di rumahnya. Sampaikan Hajah
Saamah sendiri tidak tahu ke mana Haji Sakari menghilang. Hingga jam 12.00
malam baru dia jejak semula kaki di rumah.
Sekiranya didesak
oleh Hajah Saamah dia sekadar memberitahu ke gelanggang silat mengajar
anak-anak muda.Tetapi siapa pun tidak menemui dia kalau diturut ke gelanggang
silat.
Tatkala turun ke
tengah halaman selepas maghrib inilah tiba-tiba Haji Sakari merasakan simpang
jalan di hadapannya dipenuhi rumpun buluh. Langkahnya terhenti setelah
menyedari dia dihadang hingga tidak menemui jalan langsung.Memang dia sentiasa
beringat asal sahaja turun melangkah dari rumah. Jangan cuba menguji tidak
bersebab dalam saat dia sudah cukup
bersedia. Setelah menekan ibu jari kakinya ke tanah, dia menarik nafas sekali,
terus membacakan:
Walau-anna
quranan suiyi-rat bihiljibalu auqutti'at bihil-ardh au-kullima bihilmau-ta
bal-lillahil amrujami'an, ya syafi ya kafi ya mu'afi wabilhaqqi anzalnahu
wabilhaqqi nazala.
Sekaligus rumpun
buluh yang menebal di depannya layu tersembam ke bumi laksana rumput menerang
tengah sawah diracun habis.Ketika inilah tersergam di depannya lelaki tua
bermuka hodoh dengan tubuhnya lembu sambil mengotek-ngotek ekor.
"Kau jangan cuba
nak sekat rezeki orang!" bentak lelaki tua bertubuh lembu itu mencemik
muka. Marah sangat dia menatap muka Haji Sakari yang tidak berundur setapak pun
di depan-nya.
"Aku tak
berupaya nak sesekat rezeki sesiapa pun," sahut Haji Sakari mengejek
lelaki tua bermuka hodoh itu. "Hanya Allah yang menentukan rezeki awak,
bukannya aku," ujarnya sengaja mahu menyakiti hati lelaki tua berkenaan.
"Pandai pula kau
nak temberang!" gerutu lelaki tua itu semakin marah diejek demikian. "Sekarang
kau nak jadi bomoh pula, nak tutup rezeki orang?" dia meninggikan suara
dengan menghentak-hentak kaki ke tanah bagaikan lembu jantan mahu berlaga.
"Rezeki lembu
makan rumput, buat apa aku nak ganggu," tersengih-sengih Haji Sakari
setelah menyedari sebab musabab lelaki bertubuh lembu itu menghadangnya.
Dia sudah dapat
mengagak tentu ada orang yang berkecil hati apabila dia mendoakan orang yang
sakit tidak meminta apa-apa pengeras seperti ditetapkan. Tentu ramai orang yang
terkejang sakit tidak lagi memerlukan mereka setelah Haji Sakari bersedia
membantu.
Perkara tidak ambil
pengeras bukan penting sangat pada Haji Sakari. Apa perlunya dia menerima
pengeras berpuluh-puluh ringgit kalau doanya tidak dimakbulkan Allah? Tentu
orang akan menuduhnya sengaja mahu menipu sekiranya orang sakit yang didoakan
tidak sembuh-sembuh.
Memang Haji Sakari
tidak akan menerima apa pun bayaran kalau dia doakan supaya Allah sembuhkan
penyakit yang dideritai. Perkara doa-doa bukan direka-reka, tetapi berpandukan
ayat-ayat Quran. Masakan dia mahu berjual beli dengan menggunakan ayat-ayat
Quran yang diamalkan selama ini.
Tidak patut lelaki
tua bermuka hodoh itu menuduhnya menutup rezeki kalau orang-orang kampung tidak
mahu menemuinya. Alangkah baiknya kalau lelaki bertubuh lembu itu mencari
rezeki bukan menggunakan kepandaian ilmu demikian!
"Oh, kau hina
aku macam lembu makan rumput!" bertambah marah lelaki tua bertubuh lembu
itu.Lantas dia menerkam ke arah Haji Sakari, tetapi segera dielakkan sampai
lelaki bertubuh lembu itu terdorong ke perdu pokok kekabu di tepi parit.
"Awak tak
bertanduk macam mana nak menyerbu?" ujar Haji Sakari mengejeknya lagi.
"Kau ingat aku
ni lembu!" bentak lelaki itu terus memusingkan badan sambil kakinya
menendang kuat mahu menerjah ke dada Haji Sakari.
Tetapi lompatan Haji
Sakari lebih tangkas mengelak sambil menyepak ke dagu lelaki tua bodoh itu.
Semasa kakinya menyepak sempat juga Haji Sakari membacakan:
Allahhu Akbar illa-man tazaqka illallahhu ya Saidina Ali.
Terpelanting kepala
lelaki hodoh itu jatuh ke tanah seperti buah kepala bergolek di perdu pokok. Cepat-cepat
pula dia membongkok mencapai kepalanya yang tercabut, terus diletakkan semula
ke tengkuk.
"Hah, kenapa tak
elakkan?" segera Haji Sakari menyindir apabila lelaki itu terkial-kial
melekatkan semula kepalanya yang tercabut.
"Memang pantas
sangat kau menyepak," gerutunya semacam mengakui ketangkasan Haji Sakari
hingga tidak sempat dia mahu mengelak. "Tapi, kau jangan nak tunjuk
pandai! " tegasnya masih tidak mahu mengalah.
Tetapi Haji Sakari
juga tidak akan mengalah. Bila-bila dia sanggup melawan gunakan tenaga tatkala
usianya masih muda. Dia mampu melompat gagah kalau sekadar mahu mengelak
daripada serbuan. Tidak sia-sia dia lama belajar memencak sekiranya mahu diuji
ketangkasan membuka langkah.
Cubalah, dia tidak
akan undur setapak pun!
Berpusing-pusing
lelaki bertubuh lembu itu mahu menyerbu ke arah Haji Sakari. Bimbang juga dia
mahu menerkam sekiranya mudah sangat dielak. Tahu sangat dia Haji Sakari tidak
setakat gagah memencak silat di tengah gelang-gang, tetapi amalannya sudah
mantap.
Puas dia
berligar-ligar masih juga tidak dapat ruang mahu menerkam. Sambil
menginjal-nginjal melompat lelaki hodoh bertubuh lembu itu memukul ekornya ke
tubuh hingga memancar bunga api seperti kalimayar. Ketika ini Haji Sakari
melihat tunggul-tunggul buluh bercerancang di sekelilingnya.
Tersenyum Haji Sakari
dengan ancaman tersebut. Hati-nya tidak gentar sedikit pun. Apabila dia
mengisar tumitnya ke tanah tunggul-tunggul buluh yang bercerancang reput
bagaikan kapas dimakan api.
"Aku beri tempoh
lima minit!" tegas Haji Sakari setelah bosan dengan kedegilan lelaki hodoh
itu. "Kalau kau tak berundur, laknat Allah akan kau terima padanya,"
dia menggertap bibir seolah-olah memberi amaran kepada lelaki berkenaan.
Tersengih-sengih
lelaki bertubuh lembu itu apabila diancam demikian. Dia tetap tercegat
menghentak-hentak kaki tidak berganjak menghadang Haji Sakari. Masakan dia mahu
berundur setelah menghadang jalan di simpang. Kalau mudah digertak tentu dia
tidak akan menghadang Haji Sakari di situ.
Tetapi dia tidak
berani mahu menyerbu apabila Haji Sakari meletakkan tangan ke dada sama seperti
mula dirikan solat. Berdebar juga hati lelaki hodoh bertubuh lembu sewaktu
melihat tubuh Haji Sakari dilingkari cahaya putih seperti sumbu pelita tengah
menyala.
Ketika ini sedikit
demi sedikit lelaki bertubuh lembu itu merasakan kakinya terlekat di tanah
hingga tidak boleh lagi menginjal-nginjal. Sewaktu dia membuka mulut mahu
membentak terasa bagaikan terkunci tidak dapat berkata apa-apa.
Lingkaran cahaya yang
mengelilingi tubuh Haji Sakari semakin marak menyala seolah-olah menyilau
terang di sekeliling simpang jalan. Lelaki hodoh itu melihat bayang tubuhnya
seekor lembu tercegat kaku tidak dapat bergerak.
Lantas dia menepuk
tangan-nya yang masih boleh digerakkan terus dijuruskan ke arah Haji Sakari.
Serentak dengan itu pancaran api keluar dari tapak tangannya menerjah ke arah
lingkaran cahaya yang mengepung tubuh Haji Sakari.
Apabila tubuh Haji
Sakari hilang di dalam lingkaran cahaya putih itu, pancaran api yang memercik
dari tangan lelaki itu bergulung ke belakang. Ketika ini kilat memancar di
udara dengan petir menyambar lelaki bertubuh lembu itu.
Dalam sekelip mata
sahaja tubuhnya tergolek di tanah dengan kesan disambar petir. Menggelupur dia
mengerang-erang sambil melambai tangan meminta pertolongan. Lama menggelupur di
tengah simpang lelaki bertubuh lembu itu hilang sedikit demi sedikit dalam
kesamaran senja.
Beberapa kali Haji
Sakari beristighfar setelah dirinya terselamat daripada ancaman dihadang
lembaga manusia bertubuh lembu itu. Sebab itu dia tidak mahu beritahu sesiapa
pun pengalamannya sewaktu banyak membuka gelanggang silat di merata kampung.
Masakan orang mahu mempercayai kejadian dia dihadang di pertengahan jalan itu.
Tentu siapa sahaja
akan menuduhnya memfitnah. Lebih baik dia pendamkan sahaja di dalam hati
menjadi rahsia seumur hidup. Semasa dia memerhatikan murid-muridnya memencak di
tengah gelanggang, Seman Sepet termengah-mengah mencari abangnya Kahar Dobok
tengah mencuba langkah.
Tergamam juga Kahar
Dobok sebaik sahaja diberitahu oleh adiknya datuknya Aki Majak tiba-tiba
terkejang menggelepar sewaktu membakar kemenyan di hujung serambi. Tubuhnya
lebam-lebam bagaikan dicucuh dengan puntung api berbara merah.
Serba salah juga
Kahar Dobok mahu mengajak gurunya ikut sama menjengah ke rumah. Tahu sangat
Kahar Dobok fasal datuk-nya marah benar apabila dia ikut sama belajar di tengah
gelanggang silat Haji Sakari. Memang Kahar Dobok tidak tahu apa-apa pun punca
datuknya marah sangat terhadap guru silat berkenaan.
Tetapi dia tidak
peduli apa-apa. Perkara belajar silat tidak sama dengan amalan datuknya hingga
boleh menjadi bomoh di tengah kampung. Dia sekadar mahu belajar memencak,
bukan-nya mahu menjadi bomoh dijemput orang mengubat sesiapa sahaja. Apalah
salahnya dia berguru pada Haji Sakari semata-mata mahu belajar memencak?
"Kita tengok Aki
Majak tu," beritahu Haji Sakari mengajak murid-muridnya ikut sama
menziarah ke rumah orang tua berkenaan. Kahar Dobok juga tidakmenghalang
apa-apa sekiranya guru silat itu sudi ikut sarna menjengah.
Tetapi ketika mereka
sampai di tengah halaman rumah, Aki Majak sudah meninggal dunia. Memang Haji
Sakari melihat tubuh Aki Majak lebam-lebam seperti terbakar disambar petir. Dia
beristighfar dengan rasa gementar sebaik sahaja melihat keadaan tubuh Aki Majak.
"Dengan ustaz,
memang tak boleh nak sembunyikan apa-apa,” tutur Haji Sakari mengerling saya apabila
kenangkan kejadian yang menimpa Aki Majak itu.
Saya sekadar
tersengih-sengih sahaja apabila diusik oleh Haji Sakari demikian. Apa sangat
dihairankan kejadian dia dihadang di simpang jalan oleh lembaga manusia
bertubuh lembu itu. Kalau Allah mengkehendaki tidak ada suatu pun yang terlepas
daripada ketentuanNya.
Memang kejadian yang
menimpa Sirah tidak sama dengan yang dialami oleh Haji Sakari ketika dihadang
lembaga lelaki tua hodoh bertubuh lembu itu. Hanya Ngah Ucup sahaja hairan
tidak menentu apabila kenangkan Sirah bangun membentak mahu menyepak saya. Kemudian
terkaku tidak dapat bergerak bagaikan berolok-olok sahaja.
Sirah sekadar
memberitahu dia tidak menyedari apa-apa semasa bingkas bangun.Sebaik sahaja
saya naik ke rumah Sirah berasa tubuhnya seram sejuk tidak menentu. Serentak
dengan itu dia mendengar sekeliling rumah bergema dengan ratib zikirullah
hingga bergegar kuat.
Dia bingkas bangun mahu
melarikan diri sebaik sahaja rumah bergoncang mahu runtuh. Sirah sekadar
merasakan dia mahu selamatkan diri kerana bimbang rumah Haji Sakari akan runtuh
tersembam ke bumi. Ketika ini dia melihat lembaga tiga beranak bertempiaran di
tengah halaman disebabkan gema zikir yang berterusan.
Kepala Sirah menjadi
pening disebabkan terasa berpusing-pusing. Puas dia menggamit suaminya Basir
meminta tolong, tetapi siapa pun tidak mendengar suaranya. Lembaga tiga beranak
itu cuba mendekati dia dengan terhuyung-hayang menyebabkan Sirah bertambah
takut.
Cam sangat Sirah
memang lelaki tiga beranak seperti orang India itu menggamitnya supaya turun ke
tengah halaman.Berdebar juga hati Sirah apabila beberapa kali lembaga lelaki
itu melayang mahu menerkam ke arahnya, tetapi dia nampak saya menguisnya dengan
jari kelengkeng sahaja.
Ketika ini Sirah
melihat tubuh saya terlalu besar hingga tapak tangan sahaja menyerkup bumbung
rumah Haji Sakari. Ke mana sahaja bertahan tidak dapat melepaskan diri. Sirah
sengaja berlindung di bawah serkup tangan saya apabila lembaga tiga beranak itu
cuba mengajaknya segera meninggalkan rumah Haji Sakari.
"Cepat lari,
Sirah!" laung lembaga India itu melambai tangan."Nanti awak mati
ditimpa rumah," bersusah payah dia mahu menyusup masuk di celah tapak
tangan saya yang menyerkup.
Sirah menggeleng
kepala. Dia tidak bimbang gegaran rumah yang kuat hingga kepalanya
berpusing-pusing pening.Tetapi lembaga tiga beranak itu lebih menakutkan dia.
Beberapa kali tangan
mereka jatuh akibat gegaran kuat ditengah ratib zikirullah yang bergema, tetapi
cepat-cepat di capainya semula.Tidak bertangguh mereka lekatkan semula tangan
atau kaki yang tertanggal itu.
Dia dapat mengagak
tentu lembaga tiga beranak itu jelmaan untuk memperdayakan. Kalau tidak masakan
kaki atau tangan tertanggal habis, kemudian boleh dilekatkan semula. Kepalanya juga tertanggal daripada tengkuk
hingga bergolek di tanah pun, mereka akan capai semula di lekatkan ke tengkuk.
“Ikut kami,
Sirah,” lembaga perempuan pula
menjerit-jerit marah disebabkan Sirah tidak berusaha melepaskan diri dari bawah
serkup tangan saya, “Awak mati kena
hempap rumah nanti,” katanya
berpusing-pusing di tengah halaman mahu mendekati rumah Haji Sakari.
Apabila lembaga
kanak-kanak itu melompat ke tangga rumah tiba-tiba sahaja tanah jerlus di
situ.Dia terbumban jatuh hingga terkial-kial berpaut ke kaki tangga.Semakin
berkeras mereka tiga beranak mahu menghampiri rumah semakin galak tanah jerlus
memerangkap mereka di tengah tema zikirullah yang membingitkan telinga.
Sirah sendiri lemas
seolah-oleh terkurung di bawah tapak tangan saya dengan gema zikrullah yang
berterusan. Lama kelamaan dia menjadi
lemah hingga jatuh terjelepoh tidak bertahan.
“Kalau macam tu,
rumah kamu tu ada penunggu.”Ujar Ngah Ucup menuduh semasa mereka balik
meninggalkan rumah Haji Sakari.
“Entahlah, dah
panggil juga bomoh,” keluh Basir menjuihkan bibir apabila didesak oleh Sirah
menjemput Busu Jemul pulihkan rumah
Sama ada percaya atau
tidak, Basir terpaksa juga bersetuju dengan kemahuan isterinya. Gangguan yang
dialami bukan takat Sirah sahaja mengidap sakit. Dia sendiri merasa gelisah
asal sahaja balik ke rumah.
Apalah salahnya
jemput Busu Jemul dari kampungnya pulihkan rumah.Manalah tahu tapak rumahnya
memang ditunggu puaka sebelum rumah dibina di situ. Perkara percaya atau tidak
bukan penting sangat pada Basir dalam saat dia mengalami sendiri keadaan
tersebut.
Busu Jemul sudah
tanamkan rumput sambau di empat penjuru rumah, dengan taburkan bertih di
kelilingnya. Sudah berkali-kali Busu Jemul dipanggil orang pulihkan rumah,
belum pernah dia gagal.Setiap kali ditanam rumput sambau empat penjuru sudah
tentu gangguan puaka tidak dapat menceroboh.
Tetapi semakin
dipulihkan oleh Busu Jemul bertambah teruk gangguan yang dialami oleh mereka
sekeluarga. Sakit tengkuk Sirah bertambah merimaskan hingga kulit badannya ditumbuhi
panau.Kadangkala tumbuh ruam berbintat-bintat beberapa hari.
"Dah puas juga
berubat," jelas Sirah memberitahu Ngah Ucup selanjutnya.
"Jadi, kamu
nampak tadi lembaga tu macam orang India?"Ngah Ucup mencebek bibir cuba
mengagak gangguan yang merasuk sepupunya selama ini.
"Nampak macam
dalam mimpi aje," ujar Sirah berkerut dahi ingatkan kejadian yang menimpa
dirinya semasa di rumah Haji Sakari.
"Memanglah
nampak macam tu," sahut Ngah Ucup terangguk-angguk.Dia sudah dapat menuduh
gangguan tersebut apabila diberitahu mengenai lembaga menyerupai orang India
itu."Boleh jadi kamu dianiaya orang dengan menggunakan hantu raya,"
lantas sahaja dia menggenggam penumbuk meninju angin.
"Hantu
raya?" berdebar juga hati Basir dengan penjelasan Ngah Ucup itu.
Memang dia pernah
mendengar gangguan hantu raya yang merasuk mangsa. Tetapi Basir tidak tahu
bagaimana hantu raya itu merasuk atau menjelma di depan mata. Sebab itulah dia
sekadar menganggap cerita demikian sebagai tahyol semata-mata.
"Tentu dia
gunakan hantu raya untuk aniaya kamu!"NgahUcup terus menuduh.
Tahu sangat dia kalau
mimpi bertemu orang India, memang jelmaan hantu raya. Masakan Sirah lupa dengan
petua arwah datuk mereka mengenai alamat yang boleh dicamkan dalam mimpi.
Datuk mereka Aki
Timin pernah ingatkan petua mengenai mimpi yang memberi alamat sekiranya
dianiaya orang. Kalau bermimpi didatangi orang India memang dianiaya orang
dengan hantu raya. Cam sangat Ngah Ucup dengan petua kerana beberapa kali dia
bermimpi dianiaya dengan hantu raya itu.
Sebab itu dia tidak
bertangguh selitkan ekor pari di depan pintu. Arwah Aki Timin sudah ingatkan
dia mengenai pantang larang hantu raya sekiranya terserempak ekor pari. Percaya
benar Ngah Ucup dengan petua yang diturunkan oleh arwah Aki Timin.
Tetapi semenjak Haji
Sakari ingatkan dia fasal ekor pari itu tidak berupaya lindungkan dia daripada
gangguan hantu raya, terasa juga padanya petua arwah Aki Timin sekadar boleh
dijadikan panduan sahaja. Bimbang juga dia mahu mempercayai benar petua-petua
tersebut kalau berlawanan pula dengan aqidah.
Memang arwah Aki
Timin turunkan petua tersebut kepadanya kalau mengalami mimpi ganjil. Sekiranya
bermimpi bergelimang dengan mayat, Aki Timin menyuruh dia beringat-ingat kerana
akan dianiaya dengan sihir.
Terserempak ular mahu
mematuk bukannya disebabkan ada gadis menaruh hati, tetapi akan diganggu orang
dengan jembalang tanah, kalau mengunyah sirih, dia diingat supaya berhati-hati
makan minum kerana bimbang akan dianiaya dengan santau.
Semua petua yang
diturunkan oleh arwah Aki Timin itu memang diingat benar oleh Ngah Ucup. Dalam
masa dia beringat-ingat juga kepalanya dipukul tiang sauh sewaktu ikut taukeh
Cina ke laut. Kalau sudah geruh, beringat macam mana pun dia tidak akan dapat
mengelak daripada musibah yang ditentukan Allah.
"Siapa pula nak
aniaya dengan hantu raya?" rungut Sirah dalam keluhan memanjang.
"Ah, kadangkala
kawan kenal baik pun sanggup buat,:" tegas Ngah Ucup mencemik muka bagaikan
benci sangat dengan sesiapa sahaja mahu menganiaya orang dengan menggunakan
ilmu syaitan .
"Kita tak tahu,
susah nak tuduh," sahut Basir masih tertanya-tanya sama ada benar hantu
raya yang merasuk rumah tangannya selama ini Kalau gangguan syaitan kenapa pula
berterusan setelah dia amalkan membaca ayat-ayat al-Quran.
Mustahil pula syaitan
berani mengganggu sekiranya ayat-ayat al-Quran dijadikan arnalan. Memang Basir
sentiasa amalkan zikir setiap kali selesai solat.
Disebabkan terdesak
terpaksa juga Basir bersetuju ikut kemahuan isterinya jemput Busu Jemul
pulihkan rumah.Biarlah Busu Jemul tanamkan rumput sambau empat penjuru rumah
supaya puaka tidak membolos masuk. Kalau Busu Jemul mahu taburkan bertih
sekeliling rumah pun, Basir tidak membantah.
Asal sahaja penyakit
yang mengganggu isterinya dapat dihindarkan memadailah.Kalau Sirah tidak
terganggu dia juga tenang mahu membuat kerja di pejabat."Sudah tentu
urusan kerjanya berjalan lancar sampai tidak tersekat-sekat pemberian tender.
Dia tidak boleh
salahkan jabatan tidak memberi tender
kalau kerjanya tidak berkesan. Selagi masalah penyakit yang mengganggu Sirah
berterusan sampai bila pun urusannya di pejabat tidak tenteram. Biarlah dia
bersusah payah mencari bomoh di mana-mana.
Tetapi selepas Busu
Jemul tanamkan rumput sambau empat penjuru, gangguan semakin menjadi-jadi. Dalam
kawasan pagar rumah tiba-tiba sahaja bangkai dua ekor kucing berwarna hitam
tergolek. Jijik benar dia mahu membuangnya disebabkan bangkai itu sudah berulat
hingga berbau busuk meloyakan.
Kalau tidak
ditanamkan bangkai kucing itu busuknya menusuk-nusuk hidung. Terpaksa juga dia
tanamkan di luar pagar sama ada terasa jijik meloyakan atau pun tidak. Dua hari
selepas itu terkejut pula dia apabila bangun pagi, tujuh ekor bangkai katak
berikat benang hitam bertabur di atas bumbung kereta.
Sirah juga
keberah-berahan mendapati wang di dalam dompet hilang sebahagian. Siapa pula
mahu mengambil wang keperluan pasar yang disimpan baik-baik di dalam
almari.Kalau mahu dituduh anak-anak, mereka tidak pernah masuk ke biliknya.
Senjanya Sirah merasa
kepalanya sakit berdenyut-denyut hingga tiba-tiba kulit tengkuk
meruam-ruam.Apabila digaru ruam di tengkuk itu kulitnya menjadi merah sampai
nampak kesan panau berbelak-belak. Malam itu juga dia mendesak suaminya balik
ke kampung menemui Busu Jemul.
Tetapi Busu Jemul
juga tidak sanggup dijemput ke rumah, di-sebabkan dua hari sebelum itu dia
sendiri terpaksa ke hospital. Tiba-tiba sahaja geruh menimpa semasa menebas di
kebunnya, apabila mata parang melipai ke beiakang lantas terbenam ke bawah
belikat.
Sebaik dibawa oleh
anaknya ke hospital, hampir sahaja Busu Jemul pitam, akibat mabuk darah. Memang
banyak darah keluar disebabkan mata parang terbenam kuat.Terpaksa juga dia
menanggung lapan belas penjahit disebabkan luka terbengah di belikat.
Busu Jemul sendiri
mengakui gangguan yang merasuk mereka bukan calang-calang.Kalau Basir terlalai
amalkan ayat-ayat al-Quran sepanjang masa, sudah tentu gangguan itu lebih mudah
merasuk.
"Susah juga
kalau banyak duit macam kamu," Ngah Ucup tersengih-sengih mengusik
apa-bila kenangkan kejadian yang menimpa Busu Jemul sebaik sahaja pulihkan
rumah Basir."Banyak duit ada orang dengki, lebih sikit orang dengki,
pandai sikit orang dengki..." gerutunya tidak menentu mahu meluahkan rasa
bencinya.
"Hanya syaitan
saja buat begitu, bukannya manusia," sahut Basir menelan
keluhan."Manusia yang biarkan diri dikuasai oleh syaitan!" lantas
sahaja Ngah Ucup mengutuk.
Tetapi selepas Basir
balik meninggalkan Sungai Besar malam itu, tidak ada lagi suami sepupunya itu
hubungi dia. Kalau dikatakan pergi sendiri ke rumah Haji Sakari, tidak ada pula
Junuh memberitahu.
Ngah Ucup pun tidak
peduli sangat sama ada Basir datang ke rumahnya sebelum menemui Haji Sakari
atau tidak. Biarlah Basir pergi sendiri kalau tidak memerlukan dia ikut
bersama.Asalkan gangguan itu dapat di-hindarkan, cukuplah.
Lama dia memilih ikan
di perahu bersama Junuh, memang Junuh juga mengakui Basir tidak datang menemui
ayahnya lagi. Sama ada gangguan yang dialami-nya masih berterusan atau pun
sudah pulih, sepatutnya Basir datang juga memberitahu.
"Ayah memang tak
mahu cakap apa-apa, kalau Ngah Ucup tanya ustaz, boleh jadi dia akan
beritahu," Junuh sengaja ingatkan Ngah Ucup sekiranya mahu mendesak sangat
mengenai gangguan yang dialami oleh Basir.
"Tuan haji kata,
ustaz tu lagi susah nak bercakap," sahut Ngah Ucup mencebek bibir.Kalau
Haji Sakari yang sudah lama dikenali-nya mahu berahsia, masakan saya boleh
didesak.
Tetapi Ngah Ucup
tidak memahami kenapa Haji Sakari enggan memberitahu apa-apa. Bukanlah dia mahu
berahsia sangat mengenai penyakit yang mengganggu Sirah suami isteri, tetapi
bimbang akan dituduh memfitnah. Biarlah semua berlalu begitu sahaja, asal
sahaja Basir suami isteri tidak lagi mengalami gangguan.
SELESAI