HAMPIR sahaja jiran
seisi kampung berebut-rebut melihat barang-barang kemas berserak hingga ke
tangga rumah Itam Suging. Tetapi segera dilarang tok ketua setelah menyedari
barang-barang kemas berkenaan kepunyaan Haji Derani. Memang sebaik sahaja
terjaga bangun solat subuh Haji Derani sudah diberitahu oleh isterinya yang
terkejut dengan kehilangan barang-barang kemas di dalam almari.
Sewaktu Hajah Rodimah
membuka almari mahu mencapai telekung yang tersimpan, dia mendapati kotak
berisi barang-barang kemas tidak ada di dalam laci. Duit yang disimpan bawah
lipatan kain juga berbekas diambil orang.Siapa pula yang boleh membolos mencuri
masuk kalau semua pintu dan tingkap berkunci kukuh?
Tetapi Haji Derani
sudah mengesyaki memang perbuatan mereka yang amalkan ilmu syaitan. Siapa lagi
yang boleh melakukan perbuatan demikian kalau bukan mereka yang amalkan ilmu
syaitan untuk memncari kesenangan duniawi.
Tatkala seisi kampong
menuduh Tok Aji menyimpan toyol, sengaja Haji Derani mengusik disebabkan mereka
seringkali bertemu di surau. Manalah tahu sekiranya Tok Aji baru jejak kaki ke
kampung tersebut dari tanah seberang memang menyimpan toyol. Apa lagi mereka di
kampung berkenaan percaya hanya mereka yang datang dari tanah seberang sahaja
ghairah amalkan kebatinan.
“Kalau saya simpan
toyol, buat apa teruk-teruk buat kerja kopek kelapa!” tersenyum Tok Aji
beritahu Haji Derani sebaik sahaja mereka selesai solat subuh di surau.
Haji Derani
mengangguk perlahan. Dia percaya pengakuan
Tok Aji memang ikhlas. Semenjak datang jejak kaki ke situ Tok Aji ambil upah
kopek kelapa sahaja di kebun Haji Derani. Lainlah Sumaleh yang masih muda boleh
ikut orang bersampan ke laut menjaring ikan.
Tetapi Tok Aji
bisikan juga kepada Haji Derani mengenai amalannya bangun solat tahajud tengah
malam memohon Allah lindungkan kampung berkenaan dari kejahatan manusia dan
syaitan. Dia percaya sesiapa yang amalkan syaitan itu sudah di hinggapi kudis
tokak seluruh badan. Memang Tok Aji dapat mengagak keadaan orang yang amalkan
sebagai pembalasan di dunia, sekalipun dia tidak cam siapa orang yang
mengamalkannya.
Memang dia dapat meneka dengan tepat. Lagi pun bukan mudah mahu menuduh seseorang
itu dihinggapi kudis tokak seluruh badan, sekiranya orang itu berpakaian
litup. Lainlan kalau orang itu
berlenging tidak berbaju hingga boleh nampak kulit belakang atau celah
ketiaknya dipenuhi kudis tokak sampai mengangkut nanah!
“Tetapi kejadian duit
hilang di kampung ni, bukan perbuatan toyol,”
jelas Tok Aji dalam keluhan pendek.
“Kalau bukan toyol,
perbuatan siapa pula?” hairan juga Haji Derani apabila kenangkan cerita orang
tua-tua mengenai kepintaran toyol menyusup masuk ke dalam bilik tidur mencuri
duit atau barang-barang kemas.
"Mungkin mereka
gunakan puja," Tok Aji cuba mengagak kerana dia sendiri bukanlah dapat
memastikan cara mana amalan itu dibuat.
Perkara puja memang
boleh lakukan dengan berbagai cara amalan seperti diturunkan oleh guru
masing-masing. Kalau gunakan puja sudah tentu orang itu amalkan perbuatan yang
mungkar sampai sanggup menggali kubur lama. Dia akan mengambil tulang rusuk
dari dalam kubur dengan sekepal tanah di bahagian kaki.
Tulang tersebut akan
ditumbuk halus ditapa tujuh malam di atas kubur yang telah digali juga. Dia
akan ambil kain kapan mayat di dalam kubur sekali pun sudah reput. Kain
tersebut digunakan membungkus serbuk tulang dengan kepalan tanah yang diambiI
di liang lahad berkenaan.
Memang sesiapa yang
berakal tidak sanggup melakukan perbuatan keji demikian. Tetapi orang yang
sanggup amalkan amalan demikian disebabkan hati mereka didorong oleh hasutan
syaitan yang mahu memusnahkan kehidupan manusia. Mereka bersedia melakukan apa
sahaja asalkan sentiasa berdamping dengan syaitan yang menjanjikan indah-indah
belaka segala perbuatan yang buruk.
"Saya pun tak
tahu, sama ada amalan macam ni ada atau tidak, Tuan Haji," segera Tok Aji
menerangkan disebabkan Haji Derani bertambah hairan. Sukar juga dia mahu
menjelaskan kepada Haji Derani mengenai apa yang diberitahunya itu sekadar
melihat seperti bayang-bayangan sahaja selepas dia selesai solat tengah malam.
Sebab itu dia enggan
bercerita sangat kerana bimbang akan dituduh mahu memfitnah sahaja.
Kalau tidak
disebabkan Haji Derani mendesak memang Tok Aji tidak akan beritahu apa-apa pun
mengenai bayangan yang melintas di depannya semasa dia terpegun di atas tikar
sembahyang tengah malam. Lintasan bayangan itulah yang dilihatnya mengenai
lelaki yang sanggup mengorek kubur lama semata-mata amalan yang dituntutnya.
Apabila diberi tahu
oleh tok ketua mengenai peti kayu berisi barang kemasnya ditemui berhampiran
rumah Itam Suging, macam tidak percaya Haji Derani kerana barang-barang
kemasnya berserak sampai ke tangga rumah. Sewaktu dia menjengah mayat memang
seluruh tubuh Itam Suging dipenuhi kudis tokak. Sekiranya tidak berbekas calar
balar bagai dicakar kuku binatang liar, memang kudis tokak itu macam kelihatan
reput tubuh mayat berkenaan.
Mengeluh panjang Haji
Derani dengan keadaan mayat Itam Suging. Tetapi dia juga tidak berani menuduh
Itam Suging amalkan amalan yang disebut oleh Tok Aji. Siapa yang mahu percaya
kalau tidak dapat dibuktikan dengan jelas.
Selepas kematian Itam
Suging seisi kampung tidak lagi gelisah dengan kejadian rumah diselongkar
toyol. Kalau mahu dituduh Itam Suging amalkan toyol, tidak ada pula tanda-tanda
dia amalkan. Tahu sangat Wak Tobak tanda-tanda orang amalkan toyol tentu ada
kolam kecil di belakang rumahnya tempat toyol berendam.
Siapa tidak tahu
mengenai kemampuan Wak Tobak menewaskan amalan toyol dengan tidak perlu
rentangkan jala buruk di pintu bilik. Wak Tobak akan letakkan air yang dijampi
dalam geluk dibubuh bunga raya dan jantung pisang sahaja. Bila-bila sahaja
toyol akan menyerbu menghirup air yang disediakan sebaik sahaja membolos masuk.
Tatkala toyol
menghirup tidak bertangguh nescaya kerengkungnya akan terbakar laksana menelan
bara tengah merah menyala. Ketika ini lembaga toyol akan tergolek di lantai
hingga boleh dilihat oleh sesiapa pun. Memang siapa pun tidak akan dapat
melihat lembaga toyol sewaktu tempat menyimpan duit diselongkar, disebabkan
amalan syaitan bukan dapat dinilai dengan mata biasa.
Tetapi lembaga toyol
akan menggelepar tidak bertahan sebaik sahaja minum air yang sudah dijampi oleh
Wak Tobak. Semenjak seisi kampung gelisah dengan kejadian toyol menceroboh,
mereka sudah meminta Wak Tobak membantu. Beberapa kali Wak Tobak jampikan air
dalam geluk dibubuh bunga raya dengan jantung pisang, namun gangguan duit
hilang itu berterusan juga.
"Allah Maha
Mengetahui yang nyata dan yang tersembunyi," tutur Haji Derani perlahan
sewaktu memujuk Tok Aji supaya tidak berpindah dari kampungnya. "Apa
salahnya adik Aji menetap saja di sini," ujarnya keberatan mahu melepaskan
Tok Aji setelah menyedari mudah sangat Tok Aji merajuk.
Bagaimana pun dia
tidak dapat menghalang keputusan Tok Aji yang sudah bulat mahu meninggalkan
Pontian. Dia sendiri tidak menjelaskan ke mana akan jejak kaki. Disebabkan Tok
Aji berpindah, Sumaleh juga mengambil keputusan mencari tempat penghidupan
baru.
Ketika itu tidak
banyak masalah sekiranya berpindah ke mana-mana. Asal sahaja rajin berusaha
mereka mudah mencari tempat menetap. Sewaktu Tok Aji terus ke Kota Tinggi,
Sumaleh tidak meneruskan perjalanan ke sana. Dia hanya mengambil keputusan
bekerja estet di Kluang sahaja.
"Orang muda
macam Sumaleh, di mana-mana pun boleh cari kerja," ujar Tok Aji
menjelaskan keputusannya kepada Haji Derani setelah sama-sama berkeras dengan
Sumaleh mahu berpindah.
"Tapi bila
senang-senang, jengah jugalah kami," Haji Derani ingatkan mereka berdua.
Memang Sumaleh juga keberatan mahu berpindah kalau sekadar mahu mencari kerja di estet. Ikut
sampan ke laut menjaring ikan juga boleh menampung hidupnya. Tetapi hatinya
tidak senang mahu terus menetap di situ disebabkan Tok Aji berpindah akibat
dituduh menyimpan toyol. Sewaktu dia jejak kaki di situ memang bertumpu di
rumah Tok Aji, sebab itu dia merasakan apa yang berlaku ke atas Tok Aji samalah
seperti menimpa dirinya juga.
"Sumaleh ni
bukan orang muda sebarangan, Tuan Haji," tersengih-sengih Tok Aji mengusik
lantas mengerling Sumaleh tengah berkemas-kemas membungkus barang-barangnya.
"Memang saya
sudah agak begitu," sahut Haji Derani tersenyum.
Sekali pun Tok Aji
tidak berterus terang, tetapi dia dapat mengagak tentu Sumaleh tahu mengenai
kejadian yang menimpa Itam Suging. Memang Tok Aji sekadar menjelaskan tentu
Sumaleh tahu mengenai keluang yang merobek-robek tubuh Itam Suging. Hingga
Sumaleh juga terkejut disebabkan semua pengalaman tatkala menghambat lembaga
hitam berkudis seluruh badan dengan lembaga bayi itu diketahui oleh Tok Aji.
Tersengih-sengih
Sumaleh apabila diberi tahu oleh Tok Aji dia bermimpi melihat Sumaleh menjadi
jaring terentang. Sekali gus pula jaring terentang itu memerangkap lembaga
berkenaan yang bertukar menjadi keluang meranduk kegelapan malam.
"Mimpi tu mainan
tidur, abang Aji," segera Sumaleh memintas supaya Tok Aji tidak
meneruskan. Dia percaya Tok Aji bukan bermimpi tetapi telah melihat semua
kejadian dengan jelas. Sebab itu dia tidak mahu Haji Derani mengetahui lebih
banyak lagi mengenai kematian Itam Suging.
Tentu Haji Derani
seolah-olah diperolokkan sekiranya dikatakan Sumaleh menjelma menjadi jaring
terentang. Dua lembaga yang menceroboh masuk ke rumah Haji Derani terkial-kial
terperangkap dalam jaring terentang dalam kegelapan malam. Selepas dua lembaga
itu ditewaskan akibat jaring yang melemaskan, tidak bertangguh Sumaleh
memerintahkan supaya barang-barang kemas diserakkan.
Biarlah barang-barang
kemas diserakkan hingga ke kaki tangga Itam Suging menjadi pedoman orang
kampung kalau mahu menjejaki siapa amalkan amalan syaitan. Tidak pula diduga
oleh Sumaleh dua lembaga yang terperangkap itu tiba-tiba menjadi berang. Lantas
sahaja dua lembaga itu menjelma menjadi keluang terus menerpa ke arah Itam
Suging.
Dia percaya tentu Tok
Aji tahu semua kejadian tersebut. Memang Tok Aji yang berdoa biar Itam Suging
tidak menanggung malu berterusan sekiranya orang-orang kampung menuduh dia
amalkan toyol. Apalagi Wak Tobak sudah berusaha memerangkap toyol tersebut,
tetapi tidak siapa pun yang amalkan toyol.
Haji Derani juga tahu
mengenai Wak Tobak tatkala mula-mula dia datang jejak kaki ke situ. Ketika ini
memang orang-orang kampung diganggu toyol hingga tidak senang diam simpan duit
di dalam gobok. Tidak segan-segan Wak Tobak menawarkan diri mahu memerangkap
toyol berkenaan.
Wak Tobak dapat
ikatkan karung tepung ke kaki toyol hingga orang-orang kampung boleh melihat
karung itu terapung-apung seolah, diheret. Sengaja bucu karung itu dibocorkan
hingga tepung terburai sepanjang jalan hingga sampai ke kaki tangga Tok Mangga.
Semasa orang-orang
kampung menyerbu mengekori tepung, yang berserak di sepanjang jalan, mereka
sampai ke kaki tangga rumah Tok Mangga. Apabila orang-orang kampung menuduhnya
menyimpan toyol, lantas Tok Mangga memberang marah. Siapa yang melihat toyol
kalau sekadar menuduh tidak ketahuan.
Memang orang-orang
kampung tidak pernah melihat toyol. Lainlah toyol itu berkeliaran macam
anak-anak nakal meranggah buah masak ranum di dusun. Sebab itu Tok Mangga boleh
berkeras menafikan tuduhan yang dianggapnya mahu memfitnah.
Tetapi Tok Mangga
tidak boleh berbohong di depan Wak Tobak yang menunjukkan ke arah ibu jari
kakinya yang kecut seolah-olah dinyonyot semenjak bertahun-tahun. Bukan takat
ibu jari kaki Tok Mangga sahaja kecut dinyonyot, tetapi dia semakin gementar
apabila menyedari toyol peliharaannya sudah dicekak tengkuk oleh Wak Tobak.
Terkial-kial lembaga
kecil macam bayi itu apabila kakinya bersilang dengan kepala tertonggeng ke bawah,
semasa Wak Tobak menekan ibu jari kaki ke tanah. Ketika ini Tok Mangga juga
merasa sesak nafas hingga tercungap-cungap tidak menentu.
Memang orang-orang
kampung tidak melihat toyol di mana-mana dalam saat Tok Mangga gelisah menahan
sebak dada. Ketika ini Wak Tobak sekadar tercegat sahaja dengan mata tajam
merenung ke arah Tok Mangga. Setiap kali toyol cuba bersembunyi di sebalik
tubuh Tok Mangga, semakin kelam kabut dia disebabkan pakaiannya juga hampir
terlondeh.
Toyol terus memaut
kuat di tengkuk Tok Mangga mahu berIindung daripada tenungan Wak Tobak yang
membahang panas.Sebab itu toyol terpaksa berlindung mengelakkan daripada
terjahan panas yang membahang laksana mata parang dikilir ke leher.
"Cukuplah Tobak,
lepaskan anak aku tu," ujar Tok Mangga mengalah menyebabkan orang-orang
kampung hairan dengan tuturnya apabila melihat Wak Tobak sekadar tercegat
berdiri sahaja.
"Kalau lepaskan,
nanti dia mengganggu lagi!" sahut Wak Tobak mencebek bibir setelah melihat
lembaga toyol berpaut kuat di tengkuk Tok Mangga.
"Biarkan anakku
pergi, dia tak akan mengganggu lagi," Tok Mangga tidak dapat berdalih
setelah diperangkap oleh Wak Tobak.
"Tok Mangga
kenalah berjanji dengan orang-orang kampung!" seru Wak Tobak tidak
berganjak dari tengah halaman dengan ibu jari kakinya terus menekan ke tanah.
Terpaksa Tok Mangga
mengakui dia menyimpan toyol yang mengganggu di dalam kampung. Tiga hari
sahaja selepas Wak Tobak menyerbu ke
rumahnya bersama orang-orang kampung, terus sahaja Tok Mangga berpindah
meninggalkan kampung tersebut.
Sebab itu orang-orang
kampung mendesak supaya Wak Tobak menetap sahaja di situ. Hinggalah kejadian
yang berlaku semasa Tok Aji bersama Sumaleh menetap di situ sampai disyaki
menyimpan toyol, orang-orang kampung berharap Wak Tobak dapat perlakukan
seperti Tok Mangga. Biarlah Tok Aji merayu meminta maaf kepada seisi kampung
kerana cuba mengganggu dengan amalan toyol.
Tetapi Wak Tobak
mengakui Tok Aji tidak amalkan toyol. Dia juga tidak tergamak mahu menuduh
sesiapa setelah jampi serapahnya tidak dapat menghalang gangguan kecurian terus
juga berlaku. Sekalipun Wak Tobak sudah mengakui Tok Aji tidak amalkan toyol,
tetapi seisi kampung tetap juga mengesyaki.
Setelah kejadian
menimpa Itam Suging diketahui orang-orang kampung, Tok Aji merasa dia sudah
dapat membersihkan namanya daripada dicemar. Sebab itulah dia meninggalkan
kampung berkenaan setelah dapat membersihkan dirinya. Biarlah kenangan pahit
sewaktu menetap di kampung itu dibawanya bersama ke mana-mana.
"Semua yang
berlaku itu ada hikmahnya dari Allah," bisik Sumaleh perlahan sengaja mahu
mengelak supaya saya tidak bertanyakan pengalamannya semenjak di Solok Manggis.
Saya
mengangguk-angguk. Sumaleh yang saya panggil Pak Suma itu sengaja mahu
melupakan kenangan silamnya. Apalagi kalau ingatkan peristiwa tunangnya Masinah
ketakutan asal sahaja disebut namanya. Manalah gadis seperti Masinah dapat
bertahan kalau melihat sendiri tunangnya bertukar menjelma menjadi ular sawa
besar berlingkar.
Tetapi Pak Suma bukan
sengaja mahu menunjuk-nunjuk. Kalau tidak disebabkan terpaksa pertahankan diri
akibat ancaman Tonel, memang dia tidak mahu lakukan demikian. Masakan boleh
tewaskan Tonel semata-mata dengan tenaga biasa sahaja.
Tentu Tonel tidak
bimbang takat ditetak dengan parang tajam mata berkilat. Bila-bila sahaja Tonel
akan biarkan dadanya ditetak mata parang hingga terbelengot macam timah
disepuh. Disebab dia amalkan kebal tidak lut senjata itulah Tonel berani
mencabar sesiapa pun.
Tatkala Tonel
bergomol mencekak lehernya hampir juga Pak Suma tidak dapat bernafas. Lantas
dia memusatkan fikirannya memerhati ular sawa yang berlingkar di dalam belukar,
hingga terasa seluruh badannya ditumbuhi sisik keras. Saat ini Pak Suma tahu
dirinya sudah menjelma menjadi seekor ular sawa yang garang mahu menyambar
musuh.
Asal sahaja dia
memusatkan fikiran melihat binatang lain di depannya nescaya dalam sekelip mata
sahaja dirinya bertukar. Segera dia menjadi helang terbang ke udara, apabila
Tonel sudah mendapat akal mahu menewaskan ular sawa. Tatkala Tonel semakin
nekad mahu membunuhnya, tidak bertangguh Pak Suma ingatkan kerbau jantan yang
boleh merempuh kuat.
Tidak pernah pun
terniat dalam hati Pak Suma mahu menunjuk-nunjuk kepada penduduk kampung dia
boleh menewaskan Tonel. Apa sangatlah tewaskan Tonel kalau takat kebal tidak
lut senjata sahaia, kalau bandingkan dengan malu yang ditangguhnya.
Betapa kecewanya dia
apabila dituduh Masinah dirinya seekor ular sawa yang akan menelan mangsa.
Tentu Masinah takut kepadanya kerana bila-bila masa sahaja akan bertukar
menjadi ular sawa. Tidak bertangguh ular sawa yang sudah berlingkar di sisi itu
akan membelit mahu menelan isi tembolok.
Saat itu Pak Suma memang jelmaan ular yang tidak berfikiran seperti
manusia yang tahu rasa belas kasihan.
"Kalau tidak
disebabkan kejadian di Solok Manggis," tegas Pak Suma menahan rasa terharu
yang menusuk jiwanya, "Tentu saya tak bertemu dengan Abang Aji," dia
mengakui pertemuan dengan Tok Aji banyak mengubah hidupnya apabila jejak kaki
ke Tanah Melayu.
Dia tahu Tok Aji mengajar
di madrasah di Bukittinggi sebelum berpindah ke Bangkinang. Lama juga Tok Aji
di Jambi mengajar di madrasah hingga diburu Belanda ke mana sahaja dia menetap.
Setelah tidak dapat mengelakkan diri daripada ancaman Belanda, terpaksa juga
Tok Aji menumpang kapal barang menyeberang ke Tanah Melayu.
Tatkala sampai di
Singapura, Tok Aji tidak peduli akan kedudukannya menjadi guru madrasah di
Bukittinggi. Dia sanggup bekerja di mana-mana pun sekali pun membantu berjualan
di pasar. Apabila dia berpindah ke Pontian, Tok Aji juga sanggup mengopek
kepala di kebun Haji Derani. Tetapi Haji Derani dapat mengagak memang Tok Aji
pernah mengajar di madrasah sekalipun dia sengaja berdalih.
"Abang Aji tak
sama dengan saya," jelas Pak Suma setelah saya beritahu mengenai Tok Aji
sudah meninggal dunia.
Memang menitik air
matanya apabila kenang Tok Aji setelah bertahun-tahun tidak ditemui. Hanya
beberapa kali sahaja mereka bertemu di Tangkak, sebelum Tok Aji berpindah ke
kampung Nenek Aji. Apabila Pak Suma juga berpindah dari Tangkak terus menetap
di perkampungan melalui jalan balak itu, hubungan mereka terus terputus
langsung.
Kalau tidak
disebabkan Kadir Misai sudah beberapa kali menemui Pak Suma di kampung
pedalaman itu, memang saya sendiri tidak dapat menjejaki dia di situ. Lainlah
macam Wak Samin di Endau memang Tok Aji sendiri tahu tempat tinggalnya. Mudah
sahaja saya menemui kawannya yang sudah terpisah lama sejak bertahun-tahun itu.
Tetapi Pak Suma tidak
diketahui di mana dia menetap. Tok Aji sekadar memberitahu mengenai Pak Suma adik
angkatnya semasa sama-sama menetap di Pontian. Apabila saia beritahu Kadir
Misai mengenai adik angkat Tok Aji yang berpisah selepas beberapa kali mereka
bertemu di Tangkak, lantas sahaja dia mengagak Pak Suma yang tinggal di kampung
pedalaman Itu.
Lagi pun Kadir Misai
percaya Pak Suma itu adik angkat Tok Aji disebabkan dia tahu mengenai Tangkak
dan Pontian. Sebaik sahaja Kadir Misai sebut fasal Tok Aji, tiba-tiba sahaja
dia tertegun bagaikan terkejut daripada tidur nyenyak. Memang siapa pun tidak
mengenali dia disitu kalau tanyakan Sumaleh, kerana mereka di situ memanggilnya
Pak Suma sahaja.
Kadir Misai jejak
kaki ke situ pun setelah diberitahu oleh sepupunya Mat Tera mengenai isterinya
diganggu pelesit. Tetapi Kadir Misai tidak perlu tergesa-gesa ke kampung
berkenaan setelah Misah dapat dipulihkan. Semenjak berbulan-bulan Misah
menanggung kesakitan kepalanya berdenyut asal sahaja matahari tegak di kepala,
puas juga Mat Tera bawa menemui doktor.
Setelah diberi ubat
oleh doktor memang penyakit kepala berdenyut Misah itu beransur hilang. Tetapi
takat dua tiga hari sahaja penyakitnya sembuh, Misah diganggu sakit kepala
berterusan. Disebabkan jiran-jiran menyuruh dia menemui Pak Suma di hujung
kampung, Mat Tera tidak bertangguh ke sana.
Dalam saat demikian
Mat Tera tetap mematuhi apa sahaja pandangan jiran-jiran, kerana dia sendiri
semakin buntu benak setelah penyakit kepala yang dihidapi Misah tidak juga
beransur sembuh. Lagi pun apa salahnya mencuba berubat kampung dengan jampi
mentera sekiranya serasi.
Sewaktu dia membawa
Misah ke rumah Pak Suma tiba-tiba sahaja isterinya berkeras tidak mahu naik ke
rumah. Puas dipujuk Mat Tera pun Misah tetap tidak mahu jejak anak tangga.
Hairan juga Mak Ibah isteri Pak Suma disebabkan Misah tidak mahu naik ke rumah.
Setelah Mat Ibah
memujuknya barulah Misah mahu naik ke rumah.Terus sahaja Mat Tera beritahu
mengenai penyakit yang dihidapi Misah sebaik sahaja duduk berdepan dengan Pak
Suma. Memang Pak Suma juga tidak dapat mengagak penyakit yang mengganggu Misah.
Kalau sudah dibawa
berjumpa doktor pun sakit kepala berdenyut-denyut tidak boleh sembuh, macam
mana Pak Suma mahu mengubati. Sebab itu dia perlu mencari punca penyakit itu
terlebih dahulu sebelum dapat menemui ubatnya.
Lantas Pak Suma
meminta isterinya sediakan air sejuk satu gelas. Sebaik sahaja dihulurkan oleh
Mak Ibah air segelas di depannya, Pak Suma memusing-musing gelas itu sampai
tiga kali. Kemudian dia mengusap-usap tapak tangannya ke muka dengan
membacakan:
Alif lam
mim sad, kaf ha ya a'in sad, ha mim a'in sim qof, uskun aiyuhal waji' billlazi,
in-yasya yuskinir riho fayazlalna rawakida 'ala zohrihi, inna fi zalika
la-ayatin likulli sobbaran syakur, walahu masakana fillaili wannhari wahuwas
sami'ul 'alim.
Air dalam gelas itu
segera dihulurkan kepada Misah. Tidak bertangguh Mat Tera membantu isterinya
meneguk air yang sudah didoakan oleh Pak Suma. Sebaik sahaja Misah meneguk air
di dalam gelas dia terjerit seolah-olah menghirup air tengah panas menggelegak.
"Nak bunuh aku
ke, air ni panas menggelegak!" gerutu Misah mula merentap-rentap rambut.
"Eh, kenapa pula
isteri saya ni, Pak Suma?" Mat Tera cemas dengan keadaan isterinya
berguling di lantai dengan merentap rambut sendiri.
"Tak apa, kita
tengokkan dulu," ujar Pak Suma meminta Mat Tera bertenang.
"Mat Tera, kau
campakkan aku depan ular sawa!" bentak Misah bingkas bangun menuding ke
arah Pak Suma.
Tersenyum Pak Suma
apabila Misah merungut-rungut ketakutan disebabkan dia melihat ular sawa
berlingkar di depannya. Sekejap dia melihat Pak Sumi seperti seekor ular sawa,
sekejap bagaikan kerbau jantan mahu meluru mara, sekejap laksana helang
mengembang sayap berligar-ligar di udara.
"Mana ada ular
sawa di sini," tersenyum Mak Ibah memujuk Misah yang bertambah gelisah.
"Kamu perempuan
bodoh Mak Ibah, bersuamikan ular sawa," tiba-tiba sahaja Misah mengilai
ketawa mengejek-ejek Mak Ibah.
Apabila dia mahu
melompat, Misah jatuh terduduk semula sambil memegang pinggangnya. Dia
menggeliat-geliat cemas seolah-olah melepaskan diri daripada belitan ular sawa
yang semakin kukuh. Terkial-kial dia memanggil Mat Tera meminta bantuan
melepaskan dari belitan tersebut.
Pak Suma hanya duduk
sahaja berpeluk tubuh memerhati kelakuan Misah yang terkial-kial memegang
pinggang. Mukanya menjadi merah seolah-olah menahan cerutan yang kuat.
Berkali-kali dia memukul bahagian pinggang mahu melepaskan cerutan kuat dengan
belitan yang kukuh.
"Mat Tera
lepaskan aku dari belitan ular ni," rayu Misah terputus-putus suara akibat
sesak nafas yang menusuk ke dada.
"Merepek, mana
ada ular di sini?" sahut Mat Tera tersengih-sengih kerana menyangka Misah
sekadar bergurau.
"Depan kamu ni
ular sawa!" gerutu Misah menuding jari ke muka Pak Suma. Sepatah pun Pak
Suma tidak menyahut. Dia mengukuhkan duduknya dengan tidak berkedip mata
merenung ke tubuh Misah. Kemudian dia terus membaca tiga kali Fatihah diikuti
dengan surah al-Ikhlas dan Ayatul Kursi. Setelah dihembus perlahan ke muka
Misah, dia meneruskan membaca doa:
Bal-naqzifu bil-hoqqi 'alal bathili fayad
maghuhu fa-izahuwa za-hiqqun, walakumul wailu mimma tasifun.
Sekali gus Misbah
menangis mengongoi sayu dengan merentap-rentap rambut disebabkan terlalu marah.
Dia berpaling meminta Pak Suma berhentikan membaca doa, lantas terjerit-jerit
kepanasan seolah-olah di-kelilingi api marak menyala.
"Ilmu apa yang
Pak Suma pakai ni?" rintih Misah terketar-ketar selepas menjerit panjang.
"Jangan tanya
ilmu apa, sekarang kamu pergi!" bentak Pak Suma menggertap bibir. Tatkala
ini gangguan yang merasuk dalam tubuh Misah tidak dapat berselindung lagi,
kerana semuanya dapat dilihat dengan jelas oleh Pak Suma.
"Nak pergi ke
mana lagi?" terkekeh-kekeh Misah mengejek lantas mengerling ke arah Mat
Tera. Pak Suma tidak mahu melayani helah gangguan yang merasuk dalam diri
Misah. Dia terus membacakan Ayatul Kursi sampai 71 kali, hingga Misah
mengerekot laksana sotong kering diganggang ke bara api. Terjerit-jerit Misah
kepanasan sambil melambai-lambai tangan merayu Pak Suma berhenti membacakan.
Tetapi Pak Suma tidak
berhenti selagi belum mencukupi 71 kali. Kalau Misah mahu berdalih dia akan
terus bacakan doa biar gangguan yang merasuk merasakan padah kalau terus
berdegil dengan Pak Suma.
Terketar-ketar Misah
meracau mengakui dia pelesit sejak tujuh keturunan menguasai tanah tapak rumah
yang didiami Mat Tera. Setelah melihat Pak Suma menjelma bagaikan seekor ular
sawa berlingkar. Misah merasakan dirinya ditolak ke hadapan oleh perempuan tua
rambut mengerbang.
Tetapi ular sawa
berkenaan tidak pedulikan Misah terjelepoh di lantai. Sepantas kilat ular
berkenaan menghampur dengan kepalanya menumbuk ke dada perempuan tua berkenaan.
Belum sempat perempuan tua itu mengelak ular sawa jelmaan Pak Suma sudah
membelit pinggang-nya.
"Sudah tujuh
keturunan aku yang jaga tanah tapak rumah tu," jelas perempuan tua itu
terketar-ketar hingga dapat didengar oleh Misah.
"Kau siapa nak
tunjuk pandai?" jerkah Pak Suma terus membelit pinggang perempuan tua yang
berkedut-kedut kulit.
"Aku ni pelesit
Nenek Kibin," ujarnya mengirai-ngirai rambut yang mengerbang hingga Misah
tidak dapat mengawal tangannya lantas merentap-rentap rambut sendiri.
Dia beritahu mengenai
Nenek Kibin yang meneroka tanah hutan bersama suaminya. Disebabkan tanah yang
diteroka itu di pinggir hutan memang tanamannya diganggu binatang Iiar. Jagung
tengah bersusu muda akan digonggong kera tidak bersisa. Apalagi pisang atau
keledek nescaya akan dibongkar habis oleh tikus atau babi hutan.
Sebab itu Nenek Kibin
marah sangat apabila tanamannya musnah. Ketika inilah dia ditemui perempuan
kurus dengan rambut mengerbang sewaktu balik dari sungai tatkala senja meremang
tiba. Perempuan tua kurus ini berjanji akan membantu Nenek Kibin asal sahaja
dia sanggup makan belalang 44 malam berturut-turut.
Setelah memakan
belalang yang ditunjukkan oleh perempuan tua kurus itu, memang tanaman di kebun
Nenek Kibin tidak diganggu binatang Iiar lagi. Jiran-jiran juga tidak boleh
mengambil tanaman di kebunnya kalau tidak diberitahu terlebih dulu. Asal sahaja
mereka mengambil tanaman di kebunnya sudah tentu malamnya jiran itu dihurung
belalang beribu-ribu hingga terkejang mati.
"Dah lama aku
ni, tujuh keturunan," terbatuk-batuk perempuan tua kurus akibat seluruh
tubuhnya dibelit ular sawa. "Baru sekarang aku tengok ilmu macam Pak Suma
ni?" ujarnya sengaja mahu memujuk agar belitan di pinggangnya
dilonggarkan.
Tetapi Misah melihat
Pak Suma tidak menyahut apa-apa. Ular sawa jelmaannya terus juga membelit
kukuh. Selagi perempuan tua kurus itu tidak menjauhkan diri dari Misah memang
belitan ular sawa bertambah kuat mencerut. Dalam masa meronta-ronta itu
perempuan tua kurus itu termuntah-muntah hingga terjeluih keluar bangkai
belalang berpuluh-puluh ekor.
Ketika inilah Misah
juga termuntah-muntah sampai tersembur beberapa ekor bangkai belalang dari mulutnya.
Sebaik sahaja Misah habis muntah Pak Suma menghembus ubun-ubun-nya menyebabkan
dia tergamang. Terkebil-kebil mata Misah setelah menyedari dia bagaikan dilamun
mimpi setelah meneguk air yang didoakan oleh Pak Suma.
"Nanti awak
beritahu suami awak, apa yang awak nampak," tersengih-sengih Pak Suma
menghantar ke tangga semasa Misah bersama Mat Tera mahu balik.
Semua yang diberi
tahu oleh Misah kepada suaminya itu, diceritakan pula oleh Mat Tera kepada
Kadir Misai. Setelah termuntah-muntah bangkai belalang itu, tidak pernah lagi
Misah diganggu sakit kepala berdenyut-denyut. Dia sendiri hairan bagaimana
bangkai belalang itu boleh memenuhi perutnya kerana tidak pernah pun dia
menjamah belalang di mana-mana.
"Mainan syaitan,
macam-macam cara!" gerutu Kadir Misai setelah mendengar penjelasan
sepupunya Mat Tera.
Disebabkan gangguan
itu bimbang juga Mat Tera mahu menetap di tapak rumah berkenaan. Semasa dia
membeli tanah tersebut yang dipenuhi belukar senduduk harganya terlalu murah.
Tidak siapa pun mahu membelinya sekalipun tidak sampai empat ratus ringgit
seekar.
Pak Suhur tidak
sanggup mahu bangunkan tanah peninggalan nenek moyangnya sejak bertahun-tahun
sekalipun memang banyak pokok buah-buahan di situ. Setelah berpindah di kampung
luar Pak Suhur tidak larat mahu menjengah dusun jauh di hulu kampung.
Kadang-kala buah rambutan luruh ke perdu pokok tidak ada siapa mahu meranggah.
Bukan buah rambutan
sahaja habis luruh tidak berkutip, buah langsat, buah cempedak atau buah
manggis juga gugur ke bumi Sebab itu Mat Tera tidak mahu tawar menawar tatkala
membeli tanah dusun banyak pokok buah-buahan itu.
Kalau mahu dikira
pokok-pokok tersebut bukanlah lama sangat tumbuh di dusun berkenaan. Tanah
berkenaan sudah ditebang tebas semula oleh arwah ayah Pak Suhur, kemudian
ditanam pokok-pokok baru. Memang tidak rugi apa-apa Mat Tera mengambil
keputusan sambil membeli tanah dusun berkenaan.
Setelah menyedari
gangguan pelesit itu lantas sahaja Mat Tera menemui Pak Suhur di kampung luar.
Memang Pak Suhur mengakui dia keturunan Nenek Kibin, tetapi tidak tahu menahu
langsung mengenai gangguan tanah berkenaan. Dia jualkan tanah dusun tersebut
disebabkan tidak berupaya mahu menjengahnya tatkala buah-buahan tengah
bermusim.
Tetapi Kadir Misai
mendesak Mat Tera jangan mengalah dengan gangguan syaitan sampai mahu
tinggalkan rumah yang sudah dibina di atas tanah berkenaan. Apa sangat dengan
syaitan kerana gangguannya tidak akan berkesan apa-apa selagi Aliah tidak
izinkan.
"Pak Suma ni,
Pak Sumaleh ke?" segera Kadir Misai mengujinya setelah beberapa kali dia
menemui orang tua berkenaan.
Tertegun Pak Suma
sambil menghela nafas apabila disebut oleh Kadir Misai mengenai Sumaleh. Sukar
dia mahu mengakui kerana jiran-jiran di situ semuanya mengenali dia dengan
panggilan Pak Suma. Tidak siapa pun mengenali dia Sumaleh setelah berpindah
dari Tangkak sejak berpuluh tahun sebelum itu.
"Kenapa awak
tanya macam tu?" perlahan Pak Suma menatap muka Kadir Misai.
"Kalau betul Pak
Sumaleh, tentu ustaz saya ingin nak jumpa," lantas sahaja Kadir Misai
menjelaskan.
"Siapa ustaz
awak tu?" semakin hairan Pak Suma mahu mengetahui rahsia pertanyaan Kadir
Misai.
"Dia tu cucu Tok
Aji, katanya Tok Aji pernah beritahu adik angkatnya Pak Sumaleh," ujar
Kadir Misai tersengih-sengih apabila kenangkan Pak Suma ditinggalkan tunangnya
Masinah disebabkan menjelma menjadi ular sawa tengah garang mahu membelit
lawan.
Ketika ini Kadir
Misai melihat Pak Suma mengesat pelupuk matanya. Dia mengakui memang dia
Sumaleh yang pernah menetap di beberapa tempat sebelum sampai di kampung
berhampiran laluan jalan lori balak itu. Sebaik disebut mengenai Tok Aji dia
menggeleng-geleng kepala bagaikan terkilan tidak dapat menemui kawannya itu.
Tatkala mula-mula
saya jejak kaki di rumahnya, lantas sahaja Pak Sumaleh memeluk erat leher saya.
Tidak segan-segan dia mencium pipi saya kerana merasakan saya seolah-olah cucu
kandungnya juga. Lama dia tersengguk-sengguk sampai tidak dapat menuturkan
apa-apa seolah-olah tidak mahu melepaskan saya dari pelukan-nya.
SELESAI