JAUH di lipatan hati memang sudah jelas gangguan mengenai
barang-barang kemasnya yang hilang dalam persimpanan perbuatan toyol. Siapa lagi yang mampu membolos masuk ke dalam
bilik tidur kalau bukan toyol tatkala mereka sekeluarga tengah nyenyak
tidur. Sebaik sahaja malam gelap
diserkup kesepian nescaya toyol akan membolos ikut lubang yang boleh ditembusi
angin di mana-mana.
Sudah beberapa kali rumah Haji Musir diceroboh hingga
tidak ada kesan jendela rumahnya dikopak habis.
Lainlah kalau pencuri memecah masuk tentu pintu atau jendelanya dikopak
sampai terpokah macam mulut buaya tengah lapar.
Tetapi pintu atau jendela rumahnya tidak
ada kesan dipecah pencuri yang membolos masuk.
Sebab itu dia berkeras menuduh perbuatan toyol
menceroboh. Semenjak beberapa kali
rumahnya diceroboh, wang yang diperosok ke dalam beg duit tidak disentuh satu
sen pun. Hairan juga Haji Musir
disebabkan wang di dalam dompet tidak diganggu pencuri yang menceroboh. Kenapa pun
barang-barang kemas isterinya sahaja yang menjadi sasaran?.
“Awak salah letak agaknya!” gerutu Haji Musir sengaja
menyalahkan isterinya Hajah Natisah.
“Nak salah letak apa lagi?” rungut isterinya Hajah Natisah tersinggung
dengan sikap suaminya. “Kotak bekas
cincin dan kalung tu kena selongkar,”
beritahunya mengenai kotak bekas barang-barang kemas itu berselerak di
lantai. Haji Musir sendiri melihat
seurat gelang tangannya bertaburan di muka pintu rumah.
“Siapa yang bela toyol di sini?” marah benar Haji Musir disebabkan sudah
beberapa kali rumahnya diceroboh.
“Mana saya tahu,”
sahut Hajah Natisah masih sebak dengan kejadian yang menimpanya
itu. “Kalau saya tahu siapa simpan
toyol, sekarang juga saya serbu rumahnya!”
geram benar hatinya apabila kenang mereka yang gunakan toyol semata-mata
mahu mencari keuntungan secara mudah.
“Hah, besarnya cakap awak,” lantas Haji Musir mengejek isterinya yang
berdendam sangat apabila rumah mereka diceroboh pencuri.
“Siapa tak marah, kalau gunakan toyol cari untung?” memang Hajah Natisah tidak dapat maafkan
sesiapa sahaja peralatkan toyol mencuri barang-barang kemas di rumahnya.
Tetapi dia hairan benar disebabkan toyol yang menceroboh
tidak peduli langsung fasal wang di dalam dompet. Dia letakkan wang di dalam almari dapur pun
toyol berkenaan tidak sentuh apa-apa.
Galak sangat toyol tersebut mahu meragut sebaik sahaja melihat
barang-barang kemas yang baru diibeli.
Mudah sangat lembaga kecil seperti bayi baru lahir itu tercium bau
barang-barang kemas yang dibelinya.
Kalau dia tidak mendesak suaminya Haji Musir membeli
ganti barang-barang kemas yang hilang, nescaya rumahnya tidak diceroboh. Tetapi, pantang sahaja barang-barang kemas
tersebut dibeli sebaik sahaja gantikan barang-barang kemas yang hilang, tetap
sahaja toyol berkenaan membolos masuk.
Malu sangat Hajah Natisah sekiranya dia tidak memakai
barang-barang kemas tatkala saudara mara datang berkunjung ke rumah. Tentu mereka akan mengejek dia tidak tahu
memikat suaminya untuk meminta belikan barang-barang kemas. Apalah gunanya dia menjadi isteri muda
sekiranya tidak memiliki seurat pun emas berharga?
Apabila bersedia menjadikan dia isteri mujda, Haji Musir
mesti mampu belikan barang-barang kemas yang mahal harganya. Kalau boleh berlian juga perlu dikalungkan ke
lehernya, sama seperti isteri Haji Musir yang lain. Apa sangat barang-barang kemas demikian pada Haji Musir, kalau
bandingkan dia sering ke luar negeri uruskan berniaga di mana-mana.
“Agaknya awak tak bayar zakat, Haji Musir,” Tokji Jamadi menyindir apabila lelaki itu
beritahu mengenai kejadian yang menimpa rumahnya berulang kali.
Berkerut dahi Haji Musir apabila diungkit mengenai zakat
yang tidak ditunaikan. Takat zakat
fitrah setiap kali masuk hari ke 21 bulan Ramadhan setiap tahun memang Haji
Musir tidak pernah abaikan. Tetapi zakat
harta dengan zakat pendapatan, manalah dia ada masa mahu memikirkan sangat.
“Memang tak pernah bayar pun!” segera Hajah Kinah isteri
tuanya menjelaskan. Memang Hajah Kinah
yang desak dia menemui Tokji Jamadi di Batu Pahat disebabkan suaminya runsing
sangat mengenai gangguan toyol di rumah isteri mudanya Hajah Natisah.
Kalau tidak Hajah Kinah yang mendesak memang Haji Musir
tidak pernah terfikir mahu ke Batu Pahat.
Tahu sangat dia sekiranya menemui bapa saudara isterinya Tokji Jamadi, nescaya
orang tua itu akan berleter panjang disebabkan dia terlalu pentingkan sangat
berniaga hingga tidak peduli perkara amal ibadat.
Memang Tokji Jamadi tidak peduli anak menantu, kalau dia
menegur tidak akan berselindung-selindung.
Sebab itu Haji Musir bimbang sangat mahu jejak kaki ke rumah Tokji
Jamadi. Tetapi kalau tidak disebabkan Tokji Jamadi masakan
mudah dia mahu memujuk Hajah Kinah izinkan dia berkahwin lain. Dia tidak kenang budi baik Tokji Jamadi
sampai bila-bila pun.
“Kalau belum bayar zakat, awak kena bayar,” lantas Tokji
Jamadi ingatkan dia. “Jangan fikir harta
dunia aje, bayarlah zakat!” tegasnya
mendesak supaya Haji Musir tidak berdalih apabila sebut fasal membayar zakat.
Tetapi Haji Musir bukan mahu mengelak fasal membayar
zakat. Buat apa dia bermegah-megah
memberitahu Tokji Jamadi mengenai zakat yang sudah dibayar. Perkara membayar zakat bukan mahu
menunjuk-nunjukkan kepada orang lain.
Biarlah Tokji Jamadi menuduh dia belum membayar zakat, tetapi Haji Musir
sudah tunaikan tanggungjawabnya.
Perkara barang-barang kemas isterinya Hajah Natisah
hilang dalam persimpanan tidak penting sangat.
Apa sangat dengan barang-barang kemas yang hilang kalau takat tiga atau
empat ribu sahaja nilainya. Bila-bila
Haji Musir boleh gantikan dengan barang-barang kemas yang lain. Tetapi dia bimbang barang-barang kemas itu
akan hilang berulang kali asal sahaja dia gantikan dengan yang lain.
Sebab itulah Haji Musir mahu mencari punca kenapa
kejadian barang-barang kemas Hajah Natisah hilang dalam persimpanan itu
berulang kali berlaku. Sekiranya toyol menceroboh masuk kenapa rumahnya sahaja
diselongkar berterusan? Jiran di sebelah
rumahnya tidak pula merungut rumahnya diceroboh toyol!.
Masakan toyol sengaja memilih mangsa hingga rumahnya
berulang kali kehilangan barang-barang kemas.
Tersengih-sengih jirannya Haji Samsi menyuruh dia mencari jala buruk
sekirannya mahu memerangkap toyol berkenaan.
Sengaja Haji Musir tidak mahu mencari jala buruk, kerana tidak percaya
sangat dengan gangguan toyol menceroboh masuk ke bilik tidur.
Sudah kerapkali juga Haji Musir dengar mengenai toyol
seringkali masuk menceroboh sekirannya dibela tuannya. Mudah sangat Haji Musir mengenali tuan toyol
hatta tidak pernah jengah muka di mana-mana.
Cubalah tuan toyol mahu permainkan dia nescaya Haji Musir akan perangkap
sampai toyol berkenaan tidak dapat bergerak asal sahaja menyusup masuk.
Tahu sangat Haji Musir di belakang rumah tuan toyol tentu
tersedia kolam kecil bagaikan kolah. Di
situ toyol akan berendam sebaik senja menjelang. Tidak bertangguh Haji Musir akan campakkan
tahi besi ke dalam kolah berkenaan biar toyol tidak mampu melangkah sebaik
sahaja berendam di situ.
Tatkala toyol berkenaan menyusup masuk bila-bila Haji
Musir boleh melihat lembaga seperti bayi baru lahir itu terconggok di
depannya. Setelah berendam di dalam air
yang sudah dimasukkan tahi besi nescaya toyol tidak dapat bersembunyi dari
pandang mata kasar. Ketika ini Haji
Musir akan sangkutkan karung berisi tepung yang dikoyakkan bucunya pada
pinggang toyol berkenaan.
Apabila toyol balik ke rumah tuannya sudah tentu tepung
yang koyak bucunya akan bertaburan.
Seisi kampong boleh jejak toyol tersebut sampai ke rumah tuannya. Masakan tuan toyol boleh berselindung,
disebabkan tepung yang terikat di pinggang toyol akan berserakan di dalam
rumah. Sekalipun jiran-jiran tidak
melihat lembaga toyol menjelma, tetapi mereka boleh melihat tepung yang bocor
dari karung terkoyak bucu berserakan di merata lantai rumah.
Cubalah toyol menceroboh masuk ke rumahnya! Tahu sangat Haji Musir rahsia menewaskan
toyol berkenaan., Sia-sia dia belajar
dari ayah angkatnya semasa menetap lama di Singapura sekiranya diganggu
toyol. Siapa tidak mengenali ayah angkatnya
Wak Daing ada sahaja jiran-jiran diganggu toyol sepanjang malam.
Bukan takat diganggu toyol sahaja seisi kampung bertumpu
ke rumah Wak Daing, kalau mereka harapkan ilmu pengasih pun tidak segan-segan
mereka jejak kaki ke rumahnya. Tersenyum
simpul Wak Daing apabila diberitahu fasal harapkan ilmu pengasih. Sebab itu Haji Musir juga tidak lepaskan
peluang harapkan ayah angkatnya itu membantu dia.
“Ilmu dunia pun kena cari, Musir!” tersengih-sengih Wak Daing ingatkan dia
disebabkan Haji Musir serba salah mahu memberi tahu masalah dirinya.”Ayah dulu
pun muda macam kamu, jadi ayah tahu hati orang muda,” ujarnya macam sengaja mahu menyindir.
Memang Haji Musir tahu mengenai rahsia toyol kalau
ikutkan petua yang diturunkan oleh ayah angkatnya Wak Daing, Tetapi dia dapat mengagak barang-barang kemas
isterinya hilang dalam persimpanan bukan perbuatan toyol. Biarlah isteri tuanya Hajah Kinah berkeras
menuduh toyol hingga diajak menemui Tokji Jamadi, dia tetap menurut sahaja.
Lama Tokji Jamadi memusing-musing buah tasbih di tangannya
baru dia mendongak menatap muka Haji Musir.
Tersenyum dia menggengam erat buah tasbih berkenaan. Tetapi Tokji Jamadi tidak keras menuturkan
kata-kata, dia sekadar menggeleng-geleng lemah. Hairan juga Hajah Kinah
disebabkan bapa saudaranya tidak memberikan apa-apa kata putus.
“Gangguan toyol ke, Tokji?” segera Hajah Kinah mendesa apabila Tokji
Jamadi tetap mendiamkan diri.
“Kamu tahu ke?”
ujar Tokji Jamadi mencepak-cepak bibir.
“Manalah saya tahu,”
sahut Hajah Kinah tersengih-sengih.
“Aku pun tak tahu apa rupanya toyol tu!” jelas Tokji Jamadi mengerling Haji
Musir. “Boleh jadi Musir tahu
agaknya,” dia menuturkan macam mengusik
lelaki yang terconggok di depannya.
“Entahlah, saya tak tahu,” keluh Haji Musir sengaja mahu menyembunyikan
rahsia dia belajar dari ayah angkatnya Wak Daing sewaktu lama menetap di
Singapura.
“Jangan-jangan kau sendiri jadi toyol!” ujar Tokji Jamadi tersenyum, menatap muka
Haji Musir.
Serba salah juga Haji Musir apabila dituduh menjadi toyol
oleh Tokji Jamadi. Kalau dia sendiri
menjadi toyol masakan dia sanggup buang masa jejak kaki ke Batu Pahat
semata-mata mahu menemui Tokji Jamadi.
Tersinggung juga dia apabila dituduh demikian, seolah-olah Tokji Jamadi
tidak percaya langsung kepadanya.
Tidak pernah pun Wak Daing turunkan amalan menjadi toyol
semasa dia menetap di Singapura. Tentu
dia terpaksa buat kolah di belakang rumah tersembunyi daripada pandangan orang
ramai, biar mudah toyol berkubang di situ.
Dia akan berjalan setiap senja dengan tangan bersilang ke belakang
membawa toyol berkeliling kampung.
Ketika ini toyol akan diberi tahu rumah siapa yang mesti
diceroboh. Siapa pun tidak akan melihat
toyol berpimpin tangan bersama tuannya kalau dilihat dengan mata kasar. Tahu sangat Haji Musir jelmaan toyol itu
hanya menyerbu rumah yang sudah ditetapkan oleh tuannya.
Bagaimana Tokji Jamadi boleh menuduh dia menyimpan toyol,
salangkan Haji Musir sendiri tidak akan didekati toyol. Siapa sahaja menyimpan toyol akan berasa
panas miang sekiranya duduk berjiran.
Asal sahaja melihat kelibat Haji Musir nescaya jelmaan toyol akan
menyusup berlindung. Mata toyol akan
terbakar setiap kali terserempak Haji Musir.
“Awak ada amalkan apa-apa ke?” desak Hajah Kinah mencuit bahu suaminya yang
terdiam tidak bercakap apa-apa.
Haji Musir menggeleng.
Dia percaya tentu isterinya mengesyaki barang-barang kemas Hajah Natisah
sekadar disembunyikan sahaja. Tidak
payah Hajah Kinah menuduh pun, dia sendiri sudah selongkar habis merata
rumahnya. Sengaja dia biarkan Hajah
Natisah berseorangan sahaja menghadiri majlis kenduri jiran.
Tatkala bersendirian sahaja di rumah tidak bertangguh
Haji Musir menyelongkar sampai ke atas siling. Kalau Hajah Natisah sengaja
sembunyikan brang-barang kemas berkenaan supaya mudah mendesak Haji Musir
belikan yang lain tentulah sia-sia sahaja.
Bukan mudah mahu mempengaruhi Haji Musir semata-mata harapkan dia
menggantikan barang-barang kemas yang hilang.
“Kalau bukan hak kamu,boleh jadi hak Hajah Natisah!” lantas sahaja Tokji Jamadi menuduh punca kehilangan
barang-barang kemas itu disebabkan jelmaan akibat amalan yang diamalkan oleh
Haji Musir atau Hajah Natisah.
“Entahlah, tapi datuk Hajah Natisah dulu memang
bomoh,” ujar Haji Musir seolah-olah
mengakui memang amalan arwah datuk Hajah Natisah itu menjelma menjadi saka.
“Suruh Natisah tapa air di kubur arwah datuknya,” beritahu Tokji Jamadi tersengih-sengih
mengusap muka.
“Hah macam mana,kubur datuknya tu di Terengganu,” berkerut dahi Haji Musir apabila kenang kubur
arwah datuk isterinya itu jauh di Terengganu.
Tentu dia terpaksa balik pula ke kampung halaman isterinya semata-mata
mahu ditapakan sebotol air di atas kubur.
Kemudian datang semula ke Batu Pahat bawakan air berkenaan kepada Tokji
Jamadi.
“Janganlah terburu-buru sangat,” lantas Tokji Jamadi meminta Haji Musir
lunjurkan kaki kearahnya. Sebaik sahaja ibu jari kakinya dipegang sekaligus
Haji Musir terjerit disebabkan terasa jarinya seolah-olah dicucuh besi panas.
Tersenyum Tokji Jamadi disebabkan Haji Musir terjerit
kesakitan. Asal sahaja dia memegang ibu
jari kaki Haji Musir nescaya lelaki itu terjerit tidak bertahan. Tetapi Haji Musir tahu Tokji Jamadi tidak
gunakan apa-apa pun tatkala memegang ibu jari kakinya. Orang itu itu sekadar membacakan tiga kali
Fatihah hingga menyebabkan Haji Musir terkinja-kinja menahan kesakitan.
Saat ini Hajah Kinah juga mengesyaki fasal suaminya juga
gunakan toyol sampai melawan tuan sendiri.
Tentu toyol tidak diberi makan cukup menghisap darah ibu jari kaki
tuannya, akan bertindak liar. Lantas
sahaja barang-barang kemas dalam persimpanan disembunyikan. Kalau tidak masakan Haji Musir terkinja-kinja
sakit tatkala ibu jari kakinya dipegang oleh Tokji Jamadi.
Tahu sangat Hajah Kinah mengenai bapa saudaranya apabila
memegang ibu jari kaki seseorang, tidak bertangguh panas tangannya menyerap
sampai ke jantung sekirannya mereka amalkan ilmu hitam. Sebab itu Haji Musir tersentak seolah-olah
besi panas dicucuhkan ke ibu jari kakinya sebaik sahaja Tokji Jamadi
membacakan:
Qul-innama ana-basyarum mithlukum
yuho ilaiya innama ilahukum ilahun wahidun faman kana yarju liqo-I rabbihi
falya’mal ‘amalan solehan wala yusyrik bi’ibadati rabbihi ahadan.
Kecewa benar Hajah Kinah disebabkan suaminya amalkan juga
amalan yang boleh memudaratkan diri sendiri.
Kalau tidak disebabkan Haji Musir sendiri amalkan toyol, masakan padah
demikian menimpa dirinya. Bukan takat
barang-barang kemas sahaja boleh dilarikan oleh toyol, binatang ternak yang
besar seperti kerbau atau lembu juga diheretnya tidak bersisa.
Sia-sia sahaja dia mendesak Haji Musir menemui Tokji
Jamadi, disebabkan amalan sendiri yang membawa padah. Tetapi jauh di lipatan hatinya Hajah Kinah
merasakan suaminya masih belum terlambat kalau meminta Tokji Jamadi buangkan
sahaja toyol berkenaan. Tentu toyol yang
dicekak Tokji Jamadi tengkuknya akan gementar apabila dilontar ke Laut Merah.
Hajah Kinah tidak peduli mengenai Laut Merah di pinggir
pantai Jeddah di tanah Arab, disebabkan dia tidak pernah jejak kaki di
pelabuhan berkenaan tatkala tunaikan haji.
Lainlah nenek moyang dulu terpaksa berbulan-bulan di laut menaiki kapal
sebelum masuk berlabuh di Jeddah melalui Laut Merah.
Dia tahu asal sahaja bapa saudaranya Tokji Jamadi
mencekak leher toyol atau pelesit atau polong, nescaya akan di lontarkan ke
Laut Merah. Di mana Laut Merah tempat
toyol, pelesit, polong berkenaan dilontarkan oleh Tokji Jamadi tidak penting,
tetapi emaknya sudah beritahu di situlah semua jenis syaitan dicampakkan oleh
Tokji Jamadi.
Manalah Hajah Kinah tahu mengenai Laut Merah yang
disebut-sebut oleh Tokji Jamadi setiap kali dia mencekak leher toyol, pelesit,
polong atau apa sahaja jenis syaitan demikian.
Sekali sekala Tokji Jamadi sekadar beritahu di laut berkenaan menyala
api yang menjulang tinggi hingga cecah ke langit. Merah api yang menyala sampai
cecah ke langit itulah dipanggil Tokji Jamadi lautan yang merah tempat dia
campakkan jenis syaitan yang dicekaknya.
“Haji Musir ke yang simpan toyol atau Hajah
Natisah?” segera Hajah Kinah mendesak
bapa saudaranya jelas.
“Siapa kata toyol?”
hairan juga Tokji Jamadi apabila Hajah Kinah tidak sabar sangat mahukan
dia memberitahu.
“Habis, apa yang Haji Musir amalkan?” tersipu-sipu Hajah Kinah setelah menyedari di
terburu-buru tidak keruan.
“Tanyalah suami kamu sendiri!” jelas Tokji Jamadi mengerling Haji Musir
seolah-olah mengejeknya. “Lagi pun ini
hal orang lelaki, jangan campur sangat,”
tegasnya mengingatkan Hajah Kinah supaya tidak mendesak sangat.
Memang tersipu-sipu Hajah Kinah apabila kenang bapa
saudaranya sebut fasal perkara lelaki.
Tentu Tokji Jamadi sudah tahu rahsia sebenarnya yang terpendam amalan
Haji Musir hingga terpaksa berkahwin dua.
Bukan takat Haji Musir sahaja mahu berkahwin, malah dia sendiri juga
tidak membantah sekalipun suaminya akan berkahwin lagi.
Dia percaya Hajah Natisah juga tidak akan membantah. Sama macam jirannya yang tidak pernah membantah
suaminya Mat Sunoh berkahwin lain semasa jejak kaki ke Pekanbaru. Mahaton sendiri yang beritahu Hajah Kinah
mengenai suaminya Mat Sunoh sengaja bercuti ke Pekanbaru menyeberangi laut ikut
Dumai.
Terpaksa Mat Sunoh tidur sahaja di masjid semasa mahu
menunggu bas meneruskan perjalanan.
Tatkala tidur di masjid dia dikejutkan oleh lelaki berjubah yang menjadi
imam di situ. Lantas sahaja imam
berkenaan mengajaknya tidur di rumahnya berhampiran masjid.
Tersentak Mat Sunoh sebaik sahaja jejak kaki ke rumah
imam berkenaan, dia bertembung dengan seorang wanita yang ditemui semasa dalam
perjalanan menyeberangi laut hingga mendarat di Dumai. Imam berkenaan mengakui wanita itu anak
gadisnya yang kerapkali berulang ke Semenanjung.
Tidak jadi Mat Sunoh mahu ke Pekanbaru disebabkan Imam
Barkat menpelawanya tinggal di kampung berkenaan dalam tempoh beberapa
hari. Memang Mat Sunoh tidak penting
sangat mahu terburu-buru ke Pekanbaru disebabkan dia sekadar berjalan-jalan
sahaja ke bumi Sumatera. Biarlah dia
tinggal beberapa hari di kampung tersebut lagi Imam Barkat benarkan dia
menumpang di rumahnya.
Kalau mahu ke Pekanbaru pun terpaksa berjam-jam menaiki
bas hingga badan terasa lenguh-lenguh. Dia
sekadar mahu menemui saudara mara sahaja di Perawang di pinggir Sungai Siak
dengan arusnya berair hitam.
Setidak-tidaknya dari Perawang dia boleh terus ke pekan Siak jauh
terpencil di seberang sungai.
Mat Sunoh sekadar mendapat tahu dari saudara maranya
sahaja perjalanan dari Perawang ke pekan Siak hampir dua jam melalui jalan tanah merah. Kalau mahu ke pekan Siak terpaksa menaiki bot
pula dari bangunan lama peninggalan Belanda yang terbiar menyeberangi sungai
yang luas terbentang.
Tidak apa-apa yang mahu dibanggakan dengan pekan Siak,
sekadar pekan kecil rumah papan sebaris sama macam pekan kecil di kampungnya
juga. Kalau mahu dibanggakan pun hanya
istana peninggalan Raja Siak yang dibina Belanda tersergam gagah. Di dalam istana tersimpan peti nyanyi sebesar
almari pakaian dengan piring hitamnya sebesar dulang hidangan.
Memang Mat Sunoh tidak pernah jejak kaki lagi ke bumi
Siak mengenai istana peninggalan yang tersergam itu. Dia sekadar diberitahu oleh saudaranya di
Perawang yang kerapkali berutus surat ke Semenanjung. Manalah Mat Sunoh tahu sangat mengenai
Perawang, disebabkan ayahnya tidak pernah jejak kaki balik ke kampung halaman
semenjak menetap di Semenanjung.
Memang sayu hati Mat Sunoh tatkala pertama kali jejakkan
kakinya dibumi Perawang melihat arus Sungai Siak berwarna hitam. Kenderaan yang mahu menyeberang sungai
terpaksa menunggu giliran di Perawang menaiki feri untuk ke tebing
sebelah. Dari Perawang terus sahaja
Saharti membawanya ke Siak tempat melawat ke dalam istana juga.
Tatkala mahu bertolak balik ke Semenanjung, bimbang juga
Mat Sunoh mahu berhadapan dengan isterinya Mahaton. Bagaimana kalau Mahaton dapat menghidu
perbuatannya berkahwin lain selepas naik ke pantari Sumatera? Alangkah serba salahnya dia sekiranya Saharti
ikut menjejakinya, kerana dia sudah kerapkali berulang alik ke
Semenanjung! Tentu mudah sahaja Saharti
menjejaknya di mana-mana.
Tetapi Saharti sudah berjanji tidak akan meruntuhkan
rumah tangga Mat Sunoh dengan Mahaton.
Dia sekadar menuruti kemahuan ayahnya supaya hubungan kekeluargaan Mat
Sunoh dengan sanak saudara di Perawang.
Tentu Mat Sunoh akan berulang alik ke Sumatera sekiranya Saharti
sentiasa menunggu di situ.
Sewaktu balik ke tanah air, Imam Barkat sengaja bekalkan
dia dua rumpun serai dengan harapan Mat Sunoh tanamkan sahaja di belakang
rumah. Tercium bau wangi serai berkenaan
setiap malam dipuput angin. Tidak sampai
sebulan selepas itu tergerak sahaja hati Mahaton mahu bertanya mengenai
keluarga Mat Senoh di Perawang.
Bagaikan tidak dapat dikawal lantas sahaja Mat Sunoh
mengakui di hadapan Mahaton mengenai perkahwinannya dengan Saharti. Terkejut benar Mat Sunoh kerana isterinya
Mahaton tahu mengenai perkahwinan tersebut seolah-olah di bisikan melalui
mimpi. Tetapi Mahaton tidak kecewa apa-apa asal sahaja suaminya berterus
terang. Imam Barkat menepuk-nepuk bahu Mat Sunoh, “Jadinya, tentu anak selalu datang ke
sini,” tersenyum dia seolah-olah mahu
mengikat Mat Sunoh supaya sering berulang alik jejak kaki ke Sumatera.
“Saya sudah beristeri di sana, bapak,” jelas Mat Sunoh jujur apabila kenang
isterinya Mahaton yang ditinggalkan sejak berhari-hari. “Lagi pun anak saya sudah lima orang,” memang
di keberatan jua sekiranya didesak supaya berkahwin apabila sampai di Perawang.
“Terserah pada hati sabubari sendiri,” perlahan sahaja Imam Barkat menuturkan dalam
lirikan senyum memanjang. “Kalau anak
setuju, boleh saja dengan Saharti anak gadis saya,” dia mengerling kearah anak gadisnya di
dapur. Serba salah juga Mat Sunoh kerana
bimbang orang tua berkenaan dapat menyelami perasaannya. Semenjak bertolak meninggalkan pantai
Semenanjung memang hatinya sudah terpaut pada Saharti.
“Ini kerja berat, bapak,”
lantas sahaja Mat Sunoh merasa dirinya terdesak kalau terus melayani
Imam Barkat.
“Jangan berpura-pura, Mat Sunoh !” jelas Imam Barkat ingatkan dia supaya tidak
berbohong. “Hati sanubari itu cahayanya
terpancar jauh,” dia tetap tersenyum dengan
keadaan serba salah yang merusuh dalam jiwa Mat Sunoh.
Semenjak berhari-hari menetap di rumah Imam Barkat, terpaksa
juga Mat Sunoh menerima desakan orang tua itu berkahwin dengan Saharti. Selepas berkahwin itulah Saharti ynag
tunjukkan dia jalan hingga ke Perawang.
Memang dia menemui saudara maranya yang lama ditinggalkan oleh arwah
ayahnya.
Semenjak itu beberapa kali pula Mahaton ikut suaminya ke
Dumai menemui Saharti. Kemudian mereka
bertiga terus menziarahi sanak saudara di Perawang. Saharti juga akan berkunjung ke Semenanjung
hingga tinggal serumah dengan Mahaton.
Memang kerapkali juga Hajah Kinah terserempak Saharti di rumah jirannya
itu asal sahaja dia berkunjung ke Semenanjung.
“Hairan juga saya, sebab awak boleh menerima
Saharti,” ujar Hajah Kinah kagum dengan
kemersraan yang terjalin di antara Mahaton dan Saharti.
“Ah, apa kurangnya Kak Aji dengan Hajah Natisah,” sahut Mahaton disebabkan dia tahu Hajah Kinah
juga tidaklah membantah suaminya berkahwin lain.
“Tapi saya tak pernah tinggal serumah,” beritahu Hajah Kinah tersenyum mengerling
Mahaton.
“Apa salahnya Kak Aji,”
jelas Mahaton berterus terang.
“Buat apa nak gaduh,suami kita jagalah sama-sama,” dia menerangkan dengan ikhlas mengenai
perasaannya terhadap madunya Saharti.
“Iyalah, kalau suami kita dah berlaku adil, apakah
salahnya dia nak kahwin lain,” Hajah
Kinah juga mengakui dia tidak membantah apa-apa Haji Musir berkahwin dengan
Hajah Natisah. Tetapi dia belum pernah
tinggal serumah sekalipun hubungan mesranya terjalin.
Tetapi Mat Sunoh tidak pernah bertanya apa-apa pun
mengenai dua rumpun serai yang di suruh ayah mertuanya Imam Barkat ditanam di
belakang rumah itu. Dia hanya tanam
rumpun serai berkenaan semata-mata mematuhi nasihat ayah mentuanya. Apa rahsia disebalik perintah Imam Barkat
menanam dua rumpun serai itu memang Mat Sunoh tidak memahaminya.
Sedikit demi sedikit dia dapat mengagak tentu dua rumpun
serai berkenaan membawa makna dia beristeri dua. Biarlah hubungan dua orang isterinya akrab
macam serai dua rumpun yang ditanam bedekatan.
Setelah bertahun-tahun mereka berkahwin, Mat Sunoh menyedari serai
berkenaan berbunga. Baunya akan mewangi
setiap malam bulan mengambang.
Hinggalah tatkala bangun pagi Mat Sunoh melihat banyak
sangat burung berterbangan mahu hinggap di rumpun serai. Tidak bertangguh dia beritahu Mahaton
mengenai burung-burung berterbangan di situ, tatkala rumpun serai berkenaan
apabila ayam dan itik ternakannya juga mengelilingi rumpun serai tersebut.
Dalam keadaan cemas Mahaton desak suaminya menjengok juga
ke perdu rumpun serai masakan ayam dan itik ternakan terlangah-langah di
sekeliling rumpun sekiranya tidak bersebab.
Kalau mahu dituduh biawak memerap di situ tentu ayam atau itik
bercempera lari.
Tetapi bukan takat ayam dan itik ternak sahaja
terlangah-langah mengelilingi rumpun serai, burung-burung juga berterbangan di
situ. Kicau burung-burung juga sama
macam tengah berterbangan tengah lurah anak air tatkala kemarau panjang. Memang riuh di tengah halaman rumah Mat Sunoh
dengan kicau burung dan ketakan ayam sewaktu pagi masih lagi sepenggalah
matahari.
“Pergilah tengok, bang !”
desak Mahaton bombing sekiranya ular sawa berlingkar di situ.
Dalam keadaan terdesak terpaksa juga Mat Sunoh menjengah
berhati-hati. Lantas dia mencapai
belantan kayu dengan memegang kukuh di tangan.
Tidak bertangguh dia akan hembatkan belantan kayu dengan memegang kukuh
di tangan. Tidak bertangguh dia akan
hembatkan belantan kayu berkenaan sekiranya ular sawa berlingkar di situ. Kenapa di rumpun serai berkenaan ular sawa
mahu menyorok menunggu mangsa?
Sebaik sahaja tercegat berhampiran rumpun serai itu, Mat Sunoh ternampak kilauan laksana sisik
ular di tengah rumpun akibat disinari cahaya matahari sepenggalah naik.
Berdebar hati Mat Sunoh disebabkan ketakutan kerana tidak pernah berhadapan
dengan mala petaka demikian.
Tatkala dikuak-kuak dengan hujung belantan rumpun serai
berkenaan, Mat Sunoh nampak batu berwarna-warna segugus macam buah anggur
berangkai-rangkai. Segera dia mengambil
batu-batu berwarna-warni sebesar telur cicak itu lantas ditunjukkan kepada
Mahaton.
Sebulan dia menyimpan batu-batu berkenaan di dalam kotak,
Mat Sunoh semakin terkejut apabila batu berkenaan membesar hingga sebesar ibu
jari tangan. Malah masih
berangkai-rangkai lagi bagaikan batu berkenaan membiak laksana ayam ternak yang
dieram telur.
Sebab itu dia terburu-buru sahaja ke Dumai membawa Mahaton
menemui keluarga Saharti. Dia tunjukkan
juga batu-batu berwarna seperti berlian berkilau-kilau itu kepada ayah
mentuanya Imam Barkat. Tetapi Imam
Barkat tidak terkejut apa-apa sekalipun Mat Sunoh dan Mahaton hairan sangat
dengan kejadian tersebut.
“Kalau tak salah rumpun serai tu, susuk berlian
ayah!” bisik Saharti tatkala dia berdua
sahaja dengan suaminya Mat Sunoh melalui jalan berliku ke Perawang.
“Maksudnya, ayah gunakan susuk berlian?” terkejut juga Mat Sunoh disebabkan imam
masjid seperti ayah mentuanya amalkan susuk.
“Ayah tidak tusukkan susuk tu ke tubuhnya,” beritahju Saharti mengenai susuk berlian yang
dikatakannya. “Tapi, susuk berkenaan ada
pada rumpun serai tu,” jelas Saharti
selanjutnya.
“Kenapa ayah amalkan susuk?” gerutu mat Sunoh seolah-olah bimbang dengan
penjelasan isterinya.
“Tapi, ayah tidak tusukkan ke tubuhnya,” tersengih-sengih Saharti kerana dapat
membayangkan rasa curiga suaminya terhadap ayahnya.
Memang Saharti tahu amalan ayahnya apabila berikan dua
rumpun serai kepada Mat Sunoh biar ditanam dalam kawasan rumah. Perkara susuk yang digunakan bukan mesti
ditusuk ke tubuhnya. Tentu Imam Barkat
juga memahami jarum yang ditusuk ke tubuh sekadar perkara zahir yang boleh
dilihat dengan mata kasar.
Tentu yang dilihat dengan mata kasar hanya syarat sahaja
apabila amalkan guna susuk. Jarum yang
ditusuk ke dalam tubuh akan sebati hingga sukar mahu dikeluarkan semula. Sebab itu Imam Barkat sengaja pindahkan
semangat susuk kepada rumpun serai yang diberikan kepada menantunya Mat Sunoh.
Biarlah susuk berlian itu tertanam bersama rumpun serai
berkenaan setelah tangan Mat Sunoh sendiri yang menggali lubang. Susuk berlian yang tertanam pada rumpun serai
sama juga menyerap dalam tubuh Mat Sunoh sama seperti semangatnya yang tidak
boleh dilihat dengan mata kasar.
Sekiranya Mat Sunoh tidak mahu gunakan lagi susuk
berlian, dia boleh cabut sahaja rumpun serai berkenaan. Tidak perlu lagi keluarkan jarum susuk yang
ditusuk ke dalam tubuh. Memang Mat Sunoh
tidak tahu apa-apa mengenai rumpun serai tersebut.
Setelah batu berlian terpancar dari rumpun serai
berkenaan, hubungan kekeluargaan mereka semakin akrab. Mat Sunoh tetap simpan rahsia rumpun serai
berkenaan daripada sesiapa pun setelah Imam Barkat ingatkan fasal rumah
tangganya akan berberantakan. Biarlah
rumpun serai berkenaan segar tumbuh di belakang rumahnya, Mat Sunoh tahu tidak
siapa pun berani membongkarnya.
Dia sendiri dengar dari Saharti mengeni rumpun serai di
belakang rumahnya cuba dicuri orang.
Tatkala jiran berkenaan meranduk kegelapan malam menggalas cangkul mahu
membongkar perdu rumpun serai, dia menjadi tertegun apabila melihat beratus
ekor ular tedung selar mencodak kepala di situ.
Jiran berkenaan terkaku di situ hingga tidak mampu
melangkah kaki. Memang dia sudah nekad
mahu membongkar perdu rumpun serai, disebabkan Imam Barkat sering mendapat batu
berlian di perdu rumpun berkenaan.Tentu dia boleh mendapat kesenangan sekiranya
rumpun serai itu di bongkar, kemudian ditanam ditempat lain.
Masakan Imam Barkat boleh menuduhnya apabila rumpun serai
dibongkar lantas ditanam di tempat lain.
Lama dia tertegun tidak dapat bergerak, terpaksa juga dia menjerit
meminta tolong. Tatkala Imam Barkat
turun ke tanah mahu membantu jiranya itu, lelaki berkenaan sudah lemah
terjelepoh. Cepat-cepat Imam Barkat
memanggil jiran-jiran membantunya memapah lelaki tersebut naik ke rumah.
Terketar-ketar lelaki itu mengakui mahu mencuri rumpun
serai tersebut sebaik sahaja naik ke rumah dipapah jiran-jiran. Dia ketakutan
apabila melihat daun serai bergerak-gerak laksana ular tedung selar
berpuluh-puluh ekor mencodakkan kepala.
“Perkara yang ghaib tak sama dengan perkara yang nyata
!” jelas Imam Barkat ingatkan Mat Sunoh
apabila kenang lelaki jirannya yang mahu mencuri rumpun serai yang ditanam di
belakang rumah. Kemudian perlahan Imam Barkat menjelaskan doanya kepada Mat
Sunoh.
Rabbana wa-atina mawa’ad tana ‘ala
rusulika wala tukhzina yaumal qiyamah, innaka la-tukhlikful mi’ad. Fabtaghu ‘indallahhir rizo wa’buduhu wasykuru
lahu ilaihi turja’un.
Tatkala Hajah Kinah beritahu mengenai jiranya Mahaton
itu, Tokji Jamadi tersengiah-sengih sahaja.
Perkara susuk berlian yang ditanam pada rumpun serai itu tidak penting
sangat kepadanya, kerana amalan seseorang itu bukan untuk dibanding-bandingkan. Dia dapat mengagak tentu Imam Barkat juga
mempunyai sebab-sebab munasabah kenapa amalkan susuk berlian demikian.
Jauh di sudut hatinya Tokji Jamadi juga mengakui apalah
salahnya Imam Barkat bekalkan menantunya rumpun serai susuk berlian itu, asal
sahaja dapat mengawal kerukunan rumah tangga suami beristeri dua.
SELESAI