KALAU tidak di
sebabkan terlanjur cakap memang nenek tidak berhenti menjadi bidan. Dia sudah berjanji tidak mahu lagi menjadi
bidan setelah selamatkan Namilah yang beberapa kali pengsan ketika melahirkan
anaknya yang ketiga. Nekad nenek saya
membuat keputusan, sewaktu Namilah pengsan hingga bibirnya biru lebam.
Memang
keberah-berahan juga nenek menghadapi saat genting demikian, kerana tidak
pernah dia diganggu sewaktu membidankan ibu bersalin. Ketika Namilah pengsan kali ketiga itulah
nenek menuturkan perlahan, “Sekiranya
selamat Namilah bersalin , aku akan berhenti menjadi bidan.”
Selepas nenek membuat
keputusan demikian, tiba-tiba sahaja Namilah membuka mata. Dalam masa beberapa minit sahaja dia
melahirkan bayi comel lelaki dengan selamat.
Berlinang juga air mata nenek sewaktu memotong pusat, memandi dan
membedungkan. Keputusan yang
dituturkannya itu tidak boleh ditarik balik lagi.
Tengah malam Seman
Bauk suami Namilah menjemputnya di rumah memberitahu keadaan perempuan sudah
sampai resa. Macam biasa nenek tidak
membantah apa sekalipun terkuap-kuap mengantuk sepanjang perjalanan membonceng
basikal Seman Bauk. Memang nenek sebelah
emak saya terkenal satu kampung menjadi bidan terkenal. Setelah arwah datuk saya meninggal dunia, dia
hampir juga berhenti menjadi bidan selepas sahaja menyambut kelahiran saya.
Menggeleng juga nenek
sambil menahan sebak apabila saya tidak menangis sewaktu dilahirkan. Cepat-cepat dia memanggil Tok Aji yang
menunggu di serambi rumah bersama ayah, apakala melihat dua tangan saya melekap
ke telinga seolah-olah bercantum.
“Bisan, cuba tengok
cucu kita ni,” gementar nenek melihat
saya tidak menangis seperti kebiasaan bayi di lahirkan.
“Kenapa pula tu,
bisan bidan?” nenek saya sebelah ayah juga
mengurut-urut dada sambil beristighfar beberapa kali.
“Entahlah
bisan…” keluh nenek saya Bidan Ibah
sambil mengusap-usap dada saya yang bernafas lega.
Sebaik sahaja Tok Aji
dan ayah melihat saya tergolek dengan tidak menangis, perlahan-lahan Tok Aji
membacakan Fatihah tiga kali dan dihembuskan ke ubun-ubun saya. Kemudian dia menyuruh ayah saya melepaskan
dua tangan yang melekap ke telinga seolah-oleh sedang azan.
“Jangan kuat-kuat
Bilal Hud,” nenek Bidan Ibah
mengingatkan menantunya yang cemas kerana saya masih tidak menangis setelah
beberapa minit dilahirkan.
“Tengok betul-betul
tangan budak itu, melekat atau tidak, Hud,”
lantas Nenek Aji menampar bahu ayah saya. Bimbang juga dia kalau anaknya tidak sabar
hingga merentap tangan kecil yang melekap ke telinga.
“Bertenang, tak ada
apa-apa, budak ni selamat…” ujar Tok Aji
tersenyum mengerling Nenek Aji. “Hud,
selawat banyak-banyak,” dia semacam memberi
arahan kepada ayah.
Apabila ayah
melepaskan tangan yang melekap ke telinga saya ternyata ianya tidaklah
bercantum melekat, tetapi mereka semua terkejut kerana emak saya terjerit
tiba-tiba.
“Putus…!” jerit emak saya memanjang terus pengsan tidak
sedarkan diri. Ketika ini saya mulai
menangis sama seperti bayi yang baru dilahirkan.
Sewaktu mereka semua
membantu emak saya, Nenek Bidan Ibah hanya uruskan mengerat pusat, memandi dan
membedung saya. Setelah semuanya
sempurna barulah emak saya pulih semula.
Dia semacam tidak percaya kejadian yang berlaku keatas dirinya sewaktu
melahirkan saya.
Sebab itulah Nenek
Bidan Ibah mengambil keputusan tidak mahu menjadi bidan lagi. Dia tidak mahu kejadian demikian berulang
kepada cucunya hingga mereka sekeluarga cemas tidak menentu.
“Tak apa bisan, itu
petunjuk baik pada Angah,” pujuk Tok Aji
meyakinkan nenek Bidan Ibah.
Memang Tok Aji tidak
merasa hairan ketika saya dilahirkan tidak menangis seperti kebiasaan bayi,
dengan dua tangan melekap ke telinga seolah-oleh sedang azan. Malah dia teruskan juga kenduri bulan maulud
yang ditangguhkan malam esoknya setelah emak saya mula merasa merengat-rengat
sakit sejak petangnya.
Tidak jadi Tok Aji
bersembahyang di madrasahnya, apabila emak saya semakin mengerang-ngerang
sakit. Hujan juga mulai turun lebat
dengan guruh berdentam dan kilat menyambar sewaktu murid-murid Tok Aji di
madrasah azan untuk solat Isya. Ketika
inilah saya dilahirkan dalam keadaan tidak menangis dan dua tangan melekap ke
telinga itu.
Nenek Bidan Ibah
merasakan dirinya diuji disebabkan hujan lebat turun mencurah-curah dengan
guruh dan kilat bertalu-talu. Dia
bimbang cucu-cucunya yang lain akan menerima padah lebih buruk sekiranya dia
terus juga menjadi bidan.
Tetapi Tok Aji
percaya tidak ada kena mengena dengan mala petaka, kerana saya dilahirkan
ketika bang solat Isya dilaungkan dari madrasahnya di seberang halaman.
Berbelah bahagi juga
hati Nenek Bidan Ibah untuk meneruskan tanggungjawabnya menjadi bidan. Dia satu-satunya yang diharapkan, apalagi
kalau fasal mengurut perempuan selepas bersalin. Masing-masing mengakui terasa perisa
sekiranya Nenek Bidan Ibah yang mengurut sampai di ulangi tiga pagi.
Puas juga Nenek Bidan
Ibah mahu mengelak, tetapi dia tidak sampai hati apakala dijemput tatkala
tengah malam diselubungi kesepian. Ke
mana lagi mereka mahu mengadu sekiranya dia terus juga menolak. Lainlah kalau perempuan sakit mahu bersalin
itu menjemput ketika siang masih banyak tempat mencari ikhtiar!
Hinggalah kejadian
yang menimpa Namilah itu, Nenek Bidan Ibah benar-benar membuat keputusan
muktamad. Dia tidak akan menjadi bidan
lagi, sekalipun diusung macam menandu raja.
Entah apa pula mala petaka yang mengganggu sekiranya dia berkeras juga
mahu menjadi bidan.
“Kalau emak dah buat
keputusan, janganlah berbidan lagi,”
ujar Pak Tua Mahat apabila Nenek Bidan Ibah merungut fasal orang-orang
kampung masih juga mengharapkan diri.
“Orang kampung ni
macam tak faham,” gerutu Nenek Bidan
Ibah kecewa dengan sikap orang-orang kampung yang masih juga mendesak.
“Ah, cakaplah
berterus terang,” tegas Pak Tua Mahat
memahami apa sebenarnya yang terbendung di hati emaknya.
Memang Nenek Bidan
Ibah melihat sendiri Ucu Nawa emak Seman Bauk mengikutnya sama ke sungai untuk
membantu membasuh uri tembuni dan tikar yang di lembapi darah. Tidak bercakap sepatah pun Ucu Nawa,
sekalipun Nenek Bidan Ibah becok mengajaknya berbual.
Hairan juga dia
dengan sikap Ucu Nawa pagi itu kerana tidak mahu melayani dia berbual. Kalau tidak Ucu Nawa sendiri yang becok
membebel sampai siapa pun tidak dapat mencelah.
Sewaktu ucu Nawa balik ke rumahnya mahu memberi ayam itiknya makan,
Nenek Bidan Ibah menggesanya supaya segera balik ke situ untuk membantunya
membersihkan uri tembuni dan membasuh tikar dan kain-kain yang di lekati darah.
Ketika dia
bersiap-siap untuk ke sungai, Ucu Nawa sudah menunggu di tengah halaman. Di pelawa naik ke rumah untuk sarapan pun Ucu
Nawa enggan. Terlalu tergesa-gesa dia
mengajak Nenek Bidan Ibah ke sungai.
Sampai sahaja di
sungai Ucu Nawa sendiri meminta mahu membasuh uri tembuni. Terpaksalah Nenek Bidan Ibah mencuci tikar
dan kain-kain yang dilekati darah.
Biarlah Ucu Nawa bersihkan uri tembuni menantunya. Ketika terbongkok-bongkok membasuh tikar ke
tengah air, berdebar hati Nenek Bidan Ibah apabila dilihatnya Ucu Nawa memakan
sedikit demi sedikit uri tembuni tersebut.
Tidak bertangguh
Nenek Bidan Ibah menerpa merentapnya lantas menolak Ucu Nawa dengan kasar. Terkebil-kebil mata Ucu Nawa menatap mata
nenek Bidan Ibah sambil tersengih-sengih.
Bibirnya merah di
selaputi darah uri tembuni yang di kunyahnya bercepak-cepak.
“Kenapa kak Bidan
tolak saya macam ni?” ujarnya kesal.
“Oh, kau nak
perdayakan aku,” Nenek Bidan Ibah
mendengus marah. “Kalau Nawa, dia tak
mahu makan uri tembuni!” dia mengejek
perempuan yang tercegat di hadapannya itu.
“Eh, apa yang Kak
Bidan cakap ni?” perempuan itu
tersengih-sengih menyapu bibirnya yang diselaputi darah.
“Kalau Nawa kau
pergi, kalau polong kau tunggu!” jerkah
Nenek Bidan Ibah menghembus kearah perempuan itu dengan membacakan serapahnya:
Ungguh-ungguh
anggah-anggah, datang nenek tongkat besi, terlanda engkau patah, terpijak
engkau mati, mata kamak mata kamu, kamu ku budung badang, siah kiri siah kanak,
siahkan keinderaku, aku tahu asal engkau jadi, darah ular sekati munur, asa
engkau jadi…
Selepas nenek
membacakan serapahnya perempuan itu menggeleng-geleng kepala terus berubah
mukanya hingga berkedut-kedut kulit. Dia
merenung tajam dengan dendam yang membakar.
Tetapi belum sempat dia melakukan sesuatu terhadap nenek, dia tiba-tiba
menggeletar apabila di atas tebing tercegat lelaki berjubah putih memegang buah
tasbih.
Perempuan itu cuba
melompat terbang, tetapi kakinya bagaikan terlekat di pasir sungai. Terkial-kial dia mahu melepaskan diri dengan
mulut merungut-rungut marah. Setiap kali
dia cuba berkuat di kelilingnya air mendidih laksana terjerang di dalam kawah.
“Tak patut Tok Syeikh
buat aku macam ni,” gerutu perempuan
hodoh yang menjelma macam Ucu Nawa.
“Jembalang macam kau bukan boleh dibuat baik!” jerkah Tok Syeikh berjubah putih itu menuding
telunjuk kearah perempuan tersebut.
“Kenapa kau ganggu Siti Fatimah ni? “
dia mencemik muka sambil mengusap-usap janggutnya yang panjang sampai ke
dada.
“Aku tak ganggu
Bidan Ibah,” sahut perempuan itu tersengih-sengih semacam
mengejek.
“Apa yang kau buat
tu?” bentak Tok Syeikh menjuruskan
tangannya hingga memancar api menyala menerjah ke muka perempuan berkenaan.
Terjerit kesakitan
perempuan tua di tengah air apabila mukanya disambar api yang memancar dari
tapak tangan Tok Syeikh. Dia cuba
melompat tetapi kakinya masih terlekat tidak dapat di gerakkan langsung.
“Bila masa aku ganggu
kau bidan Ibah?” terketar-ketar
perempuan hodoh itu sebaik sahaja Tok Syeikh melepaskan dia daripada terjahan
api menyala.
Nenek tidak
menyahut. Dia membacakan
serapahnya:
Hai
saudaraku yang berempat, berlima dengan aku, Keraman di kanan ku Kerabin di
kiri aku, Muakib di hadapan aku, Mukarabin di belakang aku, engkau bela
pelihara aku….
kemudian dia lantas mengusap tangan ke muka.
Ketika ini perempuan
tersebut terpikik-pekik menetap matanya.
Semakin dia mengosok ke situ, matanya memercik darah menyebabkan dia
menggapai-gapai tangan. Air liurnya
melejeh-lejeh bercampur nanah setiap kali mengombak-ombak bernafas seperti
lembu disembelih.
“Nasib baik Tok
Syeikh cepat datang,” perempuan hodoh
itu mengejek dalam terketar-ketar kesakitan.
“Kalau tidak tahulah nasib kau Bidan Ibah!” katanya mahu mengancam nenek.
“Cuba kau ganggu Siti
Fatimah,” lantas Tok Syeikh membentak
sambil menghentak tumitnya ke tanah.
Sekali gus pula kaki perempuan hodoh itu tenggelam ke pasir hingga paras
lutut.
“Kenapa Tok Syeikh
buat aku macam noi?” dia bersuara lembut
seolah-olah mengalah.
“Sebab kau nak tunjuk
pandai dengan aku!” sahut Tok Syeikh
keras. “Ingat kalau kau berani usik Siti
Fatimah ni, ke lubang angin menapun kau pergi aku akan cari…!” tegas Tok Syeikh mengisar tapak tangannya,
tiba-tiba sahaja kepala perempuan tua itu berpusing seperti dipulas kuat.
“Aku minta maaf lah
Tok Syeikh, aku tak buat lagi,” gementar
suara perempuan itu menahan kesakitan akibat lehernya berpusing dipulas sampai
terteleng kepala tidak dapat bergerak.
“Jembalang macam kau
ni, memang tak pernah serik!” marah
benar Tok Syeikh apabila perempuan hodoh yang dipanggilnya jembalang itu
mengelirukan nenek dengan menjelma menyerupai Ucu Nawa. Hampir terpedaya nenek hingga menyerahkan uri
tembuni itu kepadanya.
Kalau nenek terlambat
sudah tentu habis uri tembuni itu dimakannya.
Pada penglihatan mata kasar perempuan tua hodoh itu semata-mata memakan
uri tembuni, tetapi sebenarnya dia memakan darah di dalam rahim Namilah.
Ketika ini jugalah
Namilah terjerit kesakitan dengan darahnya tumpah tidak berhenti. Tergesa-gesa anak Seman Bauk yang berumur
sepuluh tahun berkejar ke rumah neneknya Ucu Nawa memberitahu. Sebaik mendengar menantunya pengsan akibat
tumpah darah, tidak bertangguh Ucu Nawa balik semula ke rumah Seman Bauk.
Hairan juga dia
disebabkan Bidan Ibah sudah ke sungai membasuh tikar dan uri tembuni dengan
tidak menunggunya. Mereka sudah berjanji
akan sama-sama ke sungai membasuh tikar dan membersihkan uri tembuni.
“Jemput saja Bidan
Ibah,” Ucu Nawa menggesa anaknya Seman
Bauk setelah keadaan Namilah membimbangkan.
Ketika Seman Bauk
menerpa ke kepala tangga, nenek sudah tercegat di tengah halaman. Dia tidak terkejut apabila diberitahu oleh
Seman Bauk keadaan isterinya pengsan akibat tumpah darah. Setelah menyuruh lelaki itu menanam uri
tembuni tersebut, nenek terus naik kerumah.
Sebaik sahaja dia
melihat Ucu Nawa duduk di kepala Namilah, segera nenek menggamitnya. Kehairanan Ucu Nawa apabila Nenek menyuruhnya
duduk di muka pintu dengan berlunjur kaki.
Kemudian nenek mengambil kunyit jantan lantas ditusuk dengan pisau
lipat.
Dia meletakkan kunyit
jantan ditusuk mata pisau itu di atas ubun-ubun Ucu Nawa dan dia berundur tiga
tapak ke belakang. Selepas itu nenek
berselawat tujuh kali sambil menekan tapak tangan kiri dengan ibu jari
kanannya. Perlahan-lahan nenek
membacakan serapahnya:
Datang engkau
pagi si geluguh si gelegah nama engkau, datang engkau senja di kilat di kilau
nama engkau, datang engkau di hujan panas singat singu nama engkau, aku tahu
asal kau jadi, orang beranak bunting asa kau jadi, Kabul Allah…
Setelah dihembuskan
kearah Ucu Nawa, nenek menunggu beberapa saat.
Tetapi Ucu Nawa tidak berubah apa-apa.
Dia tetap duduk berlunjur kaki ke muka pintu terkebil-kebil mata mematuhi
sahaja perintah nenek.
“Kalau begitu, kau
memang Nawa,” bisik nenek mencapai
semula kunyit jantan ditusuk mata pisau di atas ubun-ubun Ucu Nawa.
Ketika mereka
berpaling kearah Namilah, perempuan itu mulai sedar semula sekalipun dalam
keadaan lemah. Bibirnya juga pucat
disebabkan banyak darah tumpah hingga berlenjun kain pengalasnya. Hairan juga Seman Bauk kerana nenek mengubati
Ucu Nawa yang tidak sakit apa-apa, dengan membiarkan sahaja Namilah terkejang
tidak diubati.
“Kenapa mak makan uri
tembuni?” tegur Namilah setelah
keadaannya pulih. Darahnya juga mulai
kering setelah tumpah hingga berlenjun kain alas.
“His, merepek budak
ni,” terkejut Ucu Nawa dengan tuduhan
anaknya. Tetapi dia tahu Namilah tentu
hilang pedoman sewaktu pengsan akibat tumpah darah. Tentu Namilah meracau-racau juga selepas
sedar semula.
“Milah Nampak mak di
sungai,” ujar Namilah perlahan.
“Bila pula awak ke
sungai?” tersengih-sengih Seman Bauk
kerana menyedari isterinya meracau-racau kerana belum pulih betul-betul lagi.
“Milah Nampak mak
makan uri tembuni di sungai,” beritahu
Namilah tidak berkedip mata merenung emaknya.
Nenek memberi isyarat
supaya jangan dilayani Namilah ketika itu.
Kemudian dia duduk di kepala Namilah lantas membakar kemenyan. Kepala Namilah diasap dengan kemenyan,
sebelum nenek menghembus ubun-ubun perempuan itu tiga kali. Setelah itu dia menyeru nama Namilah,
sehingga perempuan itu menyahut dengan lembut.
“Hah, ke mana kau
Milah?” tersenyum nenek memerhati
perempuan itu menggosok-gosok mata seperti baru bangun daripada tidur.
“Entahlah,” Namilah menggeleng lemah. “Apa yang jadi pada Milah ni?” katanya terpinga-pinga apabila kain alasnya
yang berlenjun dengan darah itu digantikan oleh Seman Bauk.
Selepas itulah
Namilah memberitahu seolah-olah dirinya merayau-rayau ketepi sungai dibawa oleh
emak mertua Ucu Nawa. Memang dia terasa
darahnya tumpah disebabkan tersepak tunggul-tunggul kayu di tengah belukar
sepanjang perjalanan ke tebing sungai.
Dia mengikut sahaja ajakan perempuan yang menjelma seperti emak
mertuanya Ucu Nawa itu hingga turun ke air mencuci uri tembuninya.
Sewaktu Ucu Nawa
memakan uri tembuninya dia cuba memekik, tetapi suaranya tersekat di
kerengkung. Puas dia mahu menerpa kearah
Ucu Nawa, tetapi kakinya menjadi lemah.
Darahnya banyak tumpah mengalir ke tengah sungai menuju ke tempat Ucu
Nawa berdiri. Terkekeh-kekeh Ucu Nawa
ketawa apabila dapat meminum air bercampur darahnya yang mengalir ke tengah
arus.
Marah benar dia pada
emak mertuanya yang sengaja mahu memakan uri tembuni cucu sendiri. Tentu bukan Ucu Nawa lagi yang rakus memakan
uri tembuni, tetapi syaitan yang menunggu peluang mahu memusnahkan
dirinya. Puas Namilah beristighfar
beberapa kali untuk melawan perempuan yang menyerupai Ucu Nawa itu, namun
tenaganya bertambah lemah.
Ketika inilah dia
nampak Nenek Bidan Ibah duduk di atas tengkuk Tok Syeikh berjubah putih
tercepat di tebing sungai. Jari Tok
Syeikh memancar-mancar api menerjah ke muka Ucu Nawa, sehingga mukanya berubah
menjadi perempuan tua hodoh dengan kulitnya bergugus-gugus seperti buah rambai
tergayut,
Menggeletar perempuan
tua hodoh itu apabila melihat Tok Syeikh menjengilkan mata sehingga keluar
cahaya putih. Silauan cahaya putih
daripada mata Tok Syeikh itu menikamn ke mata perempuan tua tersebut menyebabkan
dia terkinja-kinja kesakitan. Apabila
dia cuba melompat, kakinya tiba-tiba terlekat ke pasir sungai hingga tenggelam
ke paras lutut.
Namilah nampak nenek
melayang turun dari tengkuk Tok Syeikh memegang gada berduri, terus memukul
kepala perempuan tersebut.
Berligar-ligar nenek di kepala perempuan itu laksana helang mahu
menyambar mangsa. Setiap kali nenek
menghampiri di kepala perempuan hodoh tersebut, dia akan memukulnya berulang
kali dengan gada berduri itu.
Terjerit-jerit
perempuan hodoh itu disebabkan kesakitan yang amat sangat, tetapi nenek tidak
mempedulikannya. Dengan tidak ada rasa
belas kasihan nenek terus memukulnya tidak bertahan. Darah mengalir di kepala perempuan hodoh
tersebut bagaikan mata air memancut di dasar telaga.
“Makan darah kau tu
sendiri,” perintah nenek berligar-ligar
di kepala perempuan hodoh itu. Apabila
perempuan itu menggeleng-geleng membantah, nenek terus memukulnya dengan gada
berceranggah laksana dahan limau dipenuhi duri tajam.
“Nasib baik Tok
Syeikh tolong awak Bidan Ibah,” gerutu
perempuan hodoh itu menggertap bibir bagaikan menyimpan dendam.
“Kalau kau satu sama
satu pun, tak terlawan kau Siti Fatimah ni!”
lantas Tok Syeikh menyahut sambil mengejeknya.
“Tok Syeikh tak patut
buat aku macma ni,”? merintih-rintih perempuan hodoh itu disebabkan kesakitan
yang terlalu menusuk-nusuk.
“Kenapa kau bawa
jembalang tanah membantu kau?” soal Tok
Syeikh keras. “Kalau kau nak lawan Siti
Fatimah, kau lawan sendiri polong!” bentaknya
memusing-musingkan tasbih di tangan.
Sebaik sahaja Tok
Syeikh menyebut demikian, tubuh perempuan hodoh itu terbelah dua. Dari rekahan tubuhnya itu terjongol kepala
ular tedung selar meliuk-liuk garang.
Tersenyum Tok Syeikh dengan perubahan jembalang tanah bersama polong
mahu menentangnya.
Apabila Tok Syeikh
memukul-mukul perlahan buah tasbih ke tapak tangannya, api menjulang dari celah
rekahan tubuh perempuan hodoh yang terbelah itu hingga membakar kepala ular
tedung selar tersebut. Mengerekot kepala
ular berkenaan dijilat api yang marak menyala.
“Apa lagi kepandaian
kau, jembalang?” ejek Tok Syeikh
terkekeh-kekeh ketawa.
“Kita sama-sama tubuh
halus Tok Syeikh,” gerutu perempuan tua
hodoh itu mencantumkan semula tubuhnya yang terbelah dua. “Patutnya kita janganlah bermusuh,” ujarnya merayu sambil menyentap-nyentap
kakinya yang terlekat di pasir sungai.
Tok Syeikh tidak
menyahut. Dia memberi isyarat supaya
nenek terus memukul kepala perempuan hodoh itu dengan gada berduri di
tangan. Beberapa kali nenek memukulnya
tubuh perempuan hodoh itu tenggelam ke pasir, seolah-olah nenek memukul tunggak
pagar ke tanah.
Selepas serluruh
tubuh perempuan hodoh itu tenggelam di dasar sungai, nenek naik semula
ketengkuk Tok Syeikh. Kemudian dia
mencapai tangan Namilah naik ke tengkuk Tok Syeikh untuk balik ke rumah. Tiga kali Tok Syeikh hembuskan ubun-ubun
Namilah, dia terasa darah tumpahnya berhenti serta merta.
“Emmm, dia rewan masa
tu, memanglah begitu…” jelas nenek
selepas Namilah memberi tahu demikian.
Dalam keadaan tidak sedarkan diri memang sesiapa pun merasakan bagai
bermimpi.
“Agaknya, itulah
menyebabkan budak ni pengsan tadi,”
terangguk-angguk Ucu Nawa, setelah syaitan itu menjelma menyerupai
dirinya bagi mengelirukan nenek.
Disebabkan kejadian
yang menimpa Namilah itulah nenek membuat keputusan tidak mahu lagi membidankan
sesiapa pun. Biarlah mereka merayu-rayu
nenek tetap enggan memenuhi permintaan mereka.
Carilah bidan lain di dalam kampung uruskan fasal perempuan yang mahu
bersalin, atau bawa sahaja ke hospital supaya lebih selamat.
Sewaktu dia mengambil
keputusan mahu berhenti berbidan selepas saya dilahirkan, nenek pecahkan juga
ikrarnya. Dia terus berbidan apabila
ornag-orang kampung memujuknya. Apalagi
keadaan isteri mereka yang mengandung memerlukan bantuan segera. Tidak sampai hati pula nenek mahu membiarkan.
Beberapa kali juga
dia diuji selepas membuat keputusan demikian.
Sewaktu Bibah Tocang mengerang-gerang sakit mahu bersalin pun nenek
sudah diuji sampai keberah-berahan dia dihalang lembaga hitam tinggi dengan
kepala cecah keawan di tengah perjalanan.
Terketar-ketar suami
Bibah Tocang Latih Cerit yang menjemput nenek ke rumah di tengah malam tatkala
kuang sahut bersahut di pinggir hutan.
Tiba-tiba sahaja lampu basikal Latih Cerit padam tidak bersebab. Apabila dia melompat turun dari basikal Latih
Cerit mendapati rantai basikalnya juga jatuh.
Ketika dia
membetulkan rantainya, Latih Cerit terkejut melihat lembaga hitam tinggi
berdiri di hadapannya.
“Kak Bidan, macam
mana ni?” bisik Latih Cerit gementar
dihadang oleh lembaga hitam tinggi dengan iepaolanya cecah kea wan.
“Awak orang tinggi,
buat apa kacau aku?” nenek mendongak
keatas sambil mengeluarkan lengkuas dari beg mengkuangnya. “Patut awak menjaga anak cucu, ini awak pula
yng menakut-nakutkan,” lantas dia
menguyah lengkuas tersebut, kemudian di semburkan kearah lembaga hitam tinggi
dihadapannya.
Sedikit demi sedikit,
lembaga tersebut hilang seperti asap ditiup angin kencang. Setelah lembaga tersebut hilang nenek
meneruskan perjalanan bersama Latih Cerit.
Lampu basikal Latih Cerit juga menyala semula dengan rantainya tidak pun
jatuh daripada pengayuh.
Gangguan demikian
tidak membimbangkan nenek. Bila-bila pun
dia sanggup menghadapinya. Ketika
menjadi bidan memang banyak gangguan perlu ditempuhi sama juga dengan dukun
yang dijemput orang terutama di tengah malam tatkala kuang sahut bersahut di
pinggir hutan.
Ketika itu kampong
masih dipenuhi belukar tebal dengan kebun getah di kiri kanan lorong. Kadangkala bayang harimau pun melintas ke
tengah lorong kecil dari celah belukar berkenaan. Apalagi musim darurat mudah sahaja dijerkah
askar Gurkha kalau terserempak di tengah malam.
Kalau tidak bernasib baik akan diheret pula ke balai polis hingga
dikurung dalam lockup sampai ke pagi.
Tunggu pula ketua kampung atau Tok Penghulu datang menjamin bertemu Tuan
OCPD orang putih.
Memang jadi bidan
atau dukun ketika itu macam-macam rintangan yang terpaksa dihadapi. Tetapi nenek bersedia menjadi bidan
disebabkan dia sudah berjanji dengan Tok Syeikh untuk membantu sesiapa
pun. Berulang kali Tok Syeikh menjelma
dalam mimpinya memberi galakan supaya dia bersedia menjadi bidan.
Kalau di panggil
orang di tengah malam nenek terpaksa layani juga. Hanya nenek ingatkan mereka yang menjemputnya
supaya tidak bercakap sepatah pun walau terserempak apa-apa. Malah terserempak askar Gurkha meronda di
pinggir kebun getah pun nenek tidak benarkan bercakap. Apabila mereka melintas sudah tentu askar
Gurkha yang meronda tidak akan mengangkat muka pun.
Bukan askar Gurkha
sahaja nenek terserempak di tengah perjalanan.
Beberapa kali juga dia nampak komunis bersinggung bahu di tengah
perjalanan, tetapi mereka seolah-olah tidak melihat nenek melintas di situ. Kadangkala nenek dapat mendengar dengan jelas
mereka berbual-bual sambil tertawa terbahak-bahak.
Nenek tidak pedulikan
sesiapa pun ketika itu. Tanggung
jawabnya hanya untuk membidankan ibu yang mengerang-ngerang sakit mahu
bersalin. Kalau takutkan bahaya di
tengah perjalanan memang semuanya tidak dapat dilakukan. Biarlah apa pun bahaya di hadapannya memang
nenek tidak pernah bimbang.
Tetapi kejadian yang
menimpa Namilah itu benar-benar membimbangkan nenek. Dia tidak mahu melanggar janji dan ikrar
setelah membuat keputusan mahu berhenti berbidan.
“Kalau Siti Fatimah
dah tak mahu berbidan, berhentilah…”
ketika Tok Syeikh menjelma dalam mimpi nenek. “Lama sangat Siti Fatimah berikrar nak
berhenti, takut banyak lagi gangguan,’
ujarnya mengingatkan dia.
“Tok Syeikh tak mahu
membantu lagi ke?” sengaja nenek mahu
menguji lelaki bejubah putih yang berdiri di hadapannya.
“Bukan tak mahu tapi
kalau hati Siti Fatimah berbelah bagi, susahlah!” katanya lembut seolah-olah kecewa dengan
keputusan nenek mahu berhenti berbidan.
“Saya dah takut Tok Syeikh,” beritahu nenek merendah bagaikan terharu akan
berpisah dengan Tok Syeikh yang mendampinginya sekian lama apabila menjadi
bidan. “Manalah tahu mati pula isteri orang di tangan saya,” jelas nenek meluahkan perasaan yang
mendongkol di dalam hatinya.
Memang dia kesal juga
terlanjur cakap mahu berhenti berbidan semenjak saya dilahirkan. Tetapi dia teruskan juga setelah
didesak. Semenjak itu pula terlalu
banyak rintangan yang perlu di tempuhinya.
Puas dia membakar kemenyan dengan membacakan jampi serapah pun, Tok
Syeikh jarang menjelma sekiranya keadaan dia tidak genting sangat.
Hanya dalam saat
semakin genting barulah Tok Syeikh menjelma mendampingi dia. Sebab itulah dia bimbang mahu meneruskan
menjadi bidan setelah terlanjur cakap.
“Hati jangan berbelah
bagi, Siti Fatimah,” Tok Syeikh
mengulagi lagi.
Nenek tidak
menyahut. Dia tahu keputusan demikian
bermakna Tok Syaikh akan terus menghilang dari sisinya. Kalau dia tidak menjadi bidan masakan lelaki
berjubah putih akan menjelma membantunya.
Selama dia berbidan memang Tok Syaikh sentiasa mengawasi dia sampai
semuanya selamat.
Tok Syeikh akan
membisikkan ke telinganya apa yang perlu dibuat kalau bayi dalam kandungan
songsang dengan punggung ke bawah. Dia akan membimbing nenek membacakan apa sahaja
jampi serapah tatkala membersihkan uri tembuni ke sungai. Nenek tidak berseorangan semasa dia
membidankan sesiapa pun.
Ketika membidankan
saya memang Tok Syaikh berkali-kali membisikkan kepada nenek dia malu
disebabkan Tok Aji melihatnya. Mahu juga
dia lari meninggalkan nenek disebabkan Tok Aji berkali-kali melambaikan tangan
kearahnya.
Kalau tidak kenangkan
Tok Aji melayani dia dengan baik, memang Tok Syaikh sudah cepat-cepat
meninggalkan nenek di situ. Memang dia
terasa malu apabila menusia biasa selain daripada nenek melihatnya ikut sama
berbidan. Tetapi dia terpaksa berdiri
disisi nenek untuk membantunya.
Ketika nenek
memanggil Tok Aji di sebabkan tangan saya melekap ke telinga dengan tidak
menangis, memang Tok Syeikh tidak membenarkan.
Tok Syeikh mahu dia sendiri menanggalkan tangan yang melekap ke telinga
itu. Tetapi setiap kali dia cuba
melepaskan, dia seolah-olah merentap tali yang terjerat di leher emak saya.
Hampir juga Tok
Syeikh putus asa setelah tidak berdaya mahu membuat keputusan sama ada merentap
tali yang terjerat di leher emak, atau melepaskan tangan yang melekap ke
telinga saya. Nenek tidak mahu salah
seorang tidak dapat diselamatkan.
“Saya tak mahu geruh
ni, menimpa anak saya,” bisik nenek
setelah Tok Syeikh mengaku tidak dapat membantu.
“Tok Syeikh tahu tak
ada gangguan setan pada bayi ni,”
beritahu Tok Syeikh mengeluh pendek.
“Tapi, ini kehendak Allah, Siti Fatimah,” katanya mengesat pelupuk mata disebabkan
terharu menerima ujian demikian.
“Sebab itulah saya
terpaksa minta Tok Aji membantu,” ujar
nenek mendengus kecewa.
“Nanti kita malu,
Siti Fatimah,” sahut Tok Syeikh masih
berkeras tidak membenarkan nenek memberitahu kepada Tok Aji.
“Biarlah saya
berhenti menjadik bidan,” lantas nenek
membuat keputusan sebelum menggamit Tok Aji masuk ke tengah rumah.
Ketika Tok Aji mara
mendapatkan emak saya, cepat-cepat dia memberi isyarat kepada Tok Syeikh supaya
jangan berundur.
“Saya sudah tahu
semua ni,” ujar Tok Aji tersenyum
mengerling lelaki berjubah putih yang serba salah itu. Ketika ini Nenek Aji dan ayah, sekadar
melihat Tok Aji bercakap kepada Nenek Bidan Ibah sahaja. “Tempat memohon pertolongan hanya kepada
Allah, bukannya kepada Tok Syeikh,”
beritahu Tok Aji perlahan.
Tok Syeikh tidak
menyahut. Dia terangguk-angguk mengesat
pelupuk matanya menahan keharuan yang menusuk-nusuk.
Apabila mengharap
pertolongan daripada Tok Syeikh tentulah tidak siapa pun dapat melepaskan dari
ujian sebenarnya. Ketika Allah Subhanahu
Wata’ala menguji Nenek Bidan Ibah dengan keadaan semasa saya dilahirkan dia
tertegun kerana tidak dapat melakukan apa-apa.
Tok Syeikh sendiri tidak dapat memberi pertolongan!
“Segala pertolongan
saya kepada Siti Fatimah pun semuanya dengan izin Allah,” tersengguk-sengguk Tok Syaikh mengurut
dadanya setelah menyedari Tok Aji melayaninya dengan baik.
Sewaktu Tok Aji
menyuruh ayah saya melepaskan tangan yang melekap ke telinga itu, dia
membacakan Fatihah tiga kali lantas di hembuskan ke ubun-ubun emak. Tali yang mengerut leher emak juga putus
serentak dengan tangan saya yang dilepaskan daripada melekap ke telinga itu.
“Ilmu Allah meliputi
tujuh petala langit tujuh petala bumi,”
Tok Aji berpaling menatap muka Tok Syeikh yang tercegat di belakangnya.
Selepas kejadian itu
jarang Tok Syeikh menjelma kalau Nenek Bidan Ibah dijemput orang. Sebab nenek sendiri sudah membuat keputusan
memanggil Tok Aji setelah Tok Syeikh tidak dapat membantu apa-apa. Kalau lambat tangan yang melekap di telinga
saya dilepaskan, kemungkinan saya lemas akibat uri tembuni belum dapat dikerat
daripada pusat. Sekiranya dilepaskan
juga nescaya emak saya pula terancam bagaikan tali tercerut di lehernya.
Dalam keadaan serba
salah itu Tok Syeikh mahu memilih untuk menyelamatkan saya, dengan membiarkan
emak dalam bahaya. Tetapi nenek berkeras
mahu selamatkan emak saya juga. Sebab
itu tidak bertangguh dia memanggil Tok Aji.
Biarlah Tok Syeikh tersinggung dengan keputusan dia!
Setelah terlanjur
cakap, nenek masih juga menerima jemputan orang-orang kampung. Dia tidak dapat mengelak setelah didesak
tatkala ibu sarat mengandung mengerang-ngerang menunggu bayi dilahirkan. Terpaksa juga dia beranikan hati sekalipun
menyedari Tok Syaikh tidak akan berdiri di sisinya. Memang Tok Syeikh merajuk, setelah dia
membuat keputusan demikian.
Selepas kejadian
menimpa Namilah itu, nenek terasa serik untuk membidankan orang. Kemahiran lahir sahaja tidak cukup baginya
mahu membidankan ibu sarat mengandung tatkala mengerang-ngerang sakit.
Hinggakan saya
tergeliat tangan meminta dia urutkan pun, nenek enggan mengurutnya. Dia tahu kalau digagahi juga mengurut tidak
tahu apa pula ujian yang akan dihadapinya.
“Fasal cemas nenek
bidankan Angah, kalau nenek sakit tenat Angah mesti bacakan Yassin!” tutur nenek semacam bergurau setiap kali dia
bertemu saya.
Saya sekadar
tersengih-sengih sahaja dengan gurauan nenek itu. Perkara yang belum berlaku hanya dalam
pengetahuan Allah Subhanahu Wata’ala sahaja.
Kita tidak mampu mahu menetapkannya.
Tetapi ketika nenek
sakit hingga patah lidah, tiga malam berturut-turut ayah jemput orang-orang
surau bacakan Yassin. Hingga saya
tersentak di satu tengah malam apabila digerakkan oleh lelaki separuh umur
berjubah putih tatkala lena tertidur.
Lama saya merenungi lelaki berjubah putih itu dengan membacakan 17 kali
Ayatul Kursi sambil menghembuskan perlahan kearahnya,
Dia cuba menutup
mukanya dengan lengan apabila dihembuskan dengan Ayatul Kursi. Kemudian dia berundur sedikit sambil
memainkan buah tasbih di hujung jari.
“Tujuan saya datang
baik, ustaz…” bisiknya bergoyang-goyang
disebabkan kakinya tidak jejak.
“Baliklah ke kampung, nenek ustaz berharap sangat,” katanya sedih.
Perlahan-lahan saya
meramas jari di samping memcubit lengan untuk menguji sama ada bermimpi atau
tidak. Memang terasa sakit lengan yang
dicubit. Setelah yakin tidak bermimpi
saya segea beristighfar beberapa kali, diikuti dengan A’uzubillahhi minas
syaitannir rajim, tiga kali dan Bismillahhir Rahmannir Rahim juga tiga kali.
Ketika saya balik ke
kampung pagi-pagi lagi, emak sudah memberitahu keadaan nenek sejak tiga malam
sebelumnya. Dia sudah menghantar
telegram, tetapi mungkin belum sempat saya terima. Nenek tersenyum sewaktu menatap wajah saya
sekalipun kepalanya tidak boleh diangkat.
Dia memberi isyarat supaya saya bacakan juga Yassin.
Hanya separuh sahaja
saya membacakan yassin, tidak sempat menghabiskannya nenek sudah menghembuskan
nafasnya. Sekalipun kejadian itu berlaku
puluhan tahun dulu, tapi masih segar dalam ingatan saya apabila kenangkan cerita
Mat Usop mengenai Bidan Dubin itu.
SELESAI