DENGAN tidak setahu nenek saya, saya telah bertemu dengan seorang guru silat yang dikenali dengan nama To’ Leh. Yang membawa saya berjumpa To’ Leh itu ialah bapa saudara saya sendiri, iaitu adik bungsu emak saya.
Ketika
itu saya sudah berumur 16 tahun, manakala bapa saudara saya itu berumur 19
tahun. Sebenarnya saya tidaklah belajar silat sangat dengan To’ Leh itu. Kalau
saya belajar pun,saya sudah lupa langkah dan tandaknya. Bapa saudara saya itu
memang belajar bersungguh-sungguh. Dia tamat menuntut dengan membawa pulut
kuning sepinggan, pisau raut, garam dan duit $25.00 sebagai ‘pemati’. Di
samping tamat belajar silat, bapa suadara saya juga dikehendaki mengamalkan
pertapaan
“Kau
juga boleh ambil hak ini…” kata bapa saudara saya.
“Aku
tak tamat Cu, macam mana. Takkan To’ Leh bagi aku bertapa,” ujar saya.
“Ah,
bolehlah aku pujuk To’ Leh,” bapa saudara saya memberi jaminan.
Memang
benar, To’ Leh membenarkan saya ikut sama bertapa. Kami dikehendaki mencari
pokok pisang baru menjulur jantung dan jauh dari tempat orang ramai. Di samping
itu kami hanya dibekalkan dengan kapur sirih dan kemenyan yang sudah dijampi
oleh To’ Leh.
Pada
sebelah petangnya saya bersama bapa saudara saya telah mencari pokok pisang
hutan di pinggir kampung, dan menandakan tempatnya untuk membolehkan kami
bertapa pada sebelah malam nanti. Perkara bertapa ini memang kami tidak
beritahu kepada nenek. Saya tahu nenek tentu marah kalau diketahuinya saya dan
bapa saudara saya pergi bertapa itu.
Saya
telah menetapkan tempat saya pada serumpun pisang hutan berhampiran dengan anak
air yang terdapat batu-batu besar di sekelilingnya. Manakala bapa saudara saya
pula agak jauh dari situ, iaitu di sebalik bukit di kawasan padang lalang. Bagaimana
pun kalau ikut jalan dari kampung, tempat saya bertapa itu lebih awal ditemui,
sebelum sampai ke tempat rumpun pisang yang di temui oleh bapa saudara saya.
Lepas
maghrib kami pergi ke tempat bertapa masing-masing. Saya membawa sebatang lilin
bersama.Lilin itu hanya sebagai persediaan saja, dan saya dibenarkan
memasangnya kalau gagal dalam ujian pertapaan itu. Saya pun duduk di bawah
rumpun pisang yang telah saya tandakan pada sebelah petangnya.Saya tidak peduli
lagi mengenai diri bapa saudara saya, yang berjalan menuju ke tempat yang telah
dipilihnya petang tadi.
Mula-mula
saya duduk di dalam gelap itu terasa juga gementar. Tetapi To’ Leh sudah
mengingatkan saya supaya berani menghadapi apa jua kemungkinan. Kemenyan saya
bakar, jampi serapah saya baca, saya menunggu dugaan yang dikatakan oleh To’
Leh. Kelilingnya sunyi sepi, hanya kedengaran bunyi cengkerik
mengiang-ngiang.Semakin lama duduk di situ semakin seram rasanya. Tiba-tiba
saya mendengar satu benda besar melompat di hadapan saya.
“Datang
kau ya, salam…” saya menyuluh dengan lampu picit.
Di
depan saya tersergam seekor katak sebesar nyiru. Cepat-cepat saya pangkah
belakangnya dengan kapur. Kemudian katak berkenaan hilang dari pandangan mata
saya. Peluh mula berbintik-bintik di dahi saya.Selepas kemunculan katak sebesar nyiru
itu saya tidak menemui apa-apa lagi. Puas saya melakukan apa yang di suruh To’
Leh, tetapi tidak ada apa pun yang melintas.
Lama
saya menunggu di bawah rumpun pisang baru menjulur jantung itu. Nyamuk juga
banyak mengiang-ngiang di teliga menyebabkan saya tidak dapat membuat amalan
bertapa itu dengan khusuk (konsentrasi). Sehingga jauh malam saya merasa
mengantuk. Baru mahu tersengguk tiba-tiba saya terdengar bunyi tapak kaki orang
berjalan. Hentakan kaki itu bagaikan bergegar bumi tempat saya duduk itu. Oleh
sebab gegarannya yang kuat membuatkan saya menjadi gementar.
Belum
pun sempat saya melihat siapakah yang berjalan itu saya terdengar bunyi orang
terbatuk-batuk, sayup-sayup bunyi batukkan itu jauh di awan. Keadaan ini
menambahkan saya semakin gementar. Disebabkan rasa takut semakin menekan
perasaan, saya pun lantas bangun lari meninggalkan tempat pertapaan itu.
Saya
tidak peduli apa yang tejadi kepada bapa saudara saya. Sebaliknya saya terus
berlari balik ke rumah. Tercungap-cungap saya sampai di rumah. Kira-kira jam
dua pagi saya sampai di rumah. Sehingga subuh saya masih tidak dapat melelapkan
mata apabila sudah sampai di rumah.
Semua
peristiwa ini tidak saya beritahu kepada emak atau ayah. Hanya saya dan bapa
saudara saya yang tahu apa yang kami lakukan. Tetapi besoknya saya tidak dapat
pergi kerumah nenek untuk bertanyakan kepada bapa saudara saya akan
pengalamannya. Saya merasa badan saya seram-seram sejuk. Keadaan saya semakin
bertambah teruk bila menjelang petang.
Setiap
kali saya mahu melelapkan mata, terbayang saja kepada saya satu lembaga besar.
Hidungnya saja sebesar tempayan dengan batuknya yang menggerunkan. Mimpi saya
juga sentiasa menakutkan. Malamnya saya bermimpi tidur bersama mayat-mayat yang
terbujur.
Ini menyebabkan saya mengigau ketakutan. Akhirnya baru disedari bahawa saya jatuh sakit. Sepanjang saya sakit itu sering saya bermimpi betemu dengan lembaga besar. Dia mengaku dirinya penghulu bunian.
“Dah
panggil To’ Sheikh, kenapa lari…..?” soalnya dengan suara garau.
“To’
Sheikh ni siapa…” Tanya saya pula gementar.
“To’
Sheikh ni penghulu bunian, To’ Sheikh nak beri, tapi awak tak mau,” dia
tersenyum merenung muka saya.
Dalam
mimpi saya itu To’ Sheikh cuba menghampiri saya, namun saya tidak percaya
kepadanya. Saya tetap lari menjauhkan diri darinya. Tetapi kemana saja saya
lari dia tetap mengekorinya.
“Jangan
lari, tunggu To’Sheikh dulu….” Katanya sambil mengekori saya.
Saya
bertambah gementar. Saya cuba menjerit sekuat hati, tetapi tidak siapapun
mendengar jeritan saya. Akhirnya saya terjerumus ke dalam liang kubur. Di situ
ada berpuluh-puluh mayat terbujur. Saya tertiarap di atas mayat-mayat
berkenaan.
Mimpi
menakutkan ini sentiasa berulang setiap malam. Kemudiannya saya diberitahu
bahawa dalam keadaan tersebut saya sentiasa meracau-racau. Dukun Amid telah
dipanggil untuk mengubat. Mengikut kata Dukun Amid saya sudah tersampuk orang
bunian.
Rupanya,
semasa saya jatuh sakit itu, bapa saudara saya juga jatuh sakit. Tetapi dia
tidaklah meracau-racau seperti saya. Yang mengubat bapa saudara saya juga
bukannya nenek saya atau pun Dukun Amid. Tetapi dia minta untuk diubat sendiri.
Bapa
saudara saya dikatakan ‘menurun’. Dia minta dibuatkan kelabu kuning untuk tempat
tidurnya. Dari cara sakit yang menimpa bapa saudara saya itu. Dukun Amid juga
mengatakan bahawa bapa saudara saya tidak sakit.
“Khatib
ni dah ada pengasuh…” Dukun Amid memberitahu nenek saya.
Nenek
faham dengan kata-kata Dukun Amid. Baik Dukun Amid, mahu pun nenek tidak lagi
memanggil bapa saudara saya dengan namanya, tetapi dengan panggilan ‘moyang’ apabila
berkata-kata dengannya.
Suatu
hari ayah saya telah melaporkan kepada polis dengan mengatakan bapa saudara
saya itu gila. Dengan tidak banyak usul periksa, pihak polis telah datang untuk
menangkapnya. Sebaliknya semasa pihak polis sampai bapa saudara saya sudah
mengetahuinya terlebih dulu.
“Mengapa
mahu ganggu moyang?” bapa saudara saya kelihatan seperti orang tua.
“Kami
nak bawa moyang ke balai,” Sarjan Polis yang mengepalai pasukannya itu
menyahut.
“Mengapa
mahu bawa moyang ke sana?” soalnya.
“Moyang
boleh berihat,” ujar Sarjan Polis macam memujuk.
“Baliklah
awak semua, jangan ganggu moyang,” dia mengingatkan.
Tetapi
dengan permintaan ayah saya, dia menyuruh pihak polis menangkap bapa saudara
saya itu. Sebaik saja pasukan polis mahu menghamprinya, bapa saudara saya yang
tertegak di tengah halaman teus melompat naik ke atas bumbung.
Perbuatan
bapa saudara saya itu dilihat sendiri oleh pihak polis. Pada masa ini saya
tidaklah melihatnya kerana saya juga sakit. Semua ini diceritakan semula oleh
nenek saya. Perbuatan bapa saudara saya boleh melompat dari tengah halaman naik
ke atas bumbung memanglah perkara luar biasa.
“Saya
dah kata, dia ni bukannya sakit. Dia ni sedang diasuh oleh moyang,” Dukun Amid
memberitahu ayah saya sambil memerhatikan bapa saudara berjalan di atas bumbung
rumah, bagaikan sedang berjalan di atas bumi saja lakunya.
Ayah
saya memanglah tidak berapa mempercayai dengan apa yang berlaku ke atas bapa
saudara saya. Bagaimana pun dia merasa heran bagaimana bapa saudara saya boleh
melompat setinggi itu.Setelah berbincang dengan pihak polis, di samping perkara
itu disampaikan oleh nenek saya kepada Orang Besar Daerah, maka pihak polis bersetuju
menyerahkan perkara bapa saudara saya untuk di rawat secara tradisional.
Sejak
peristiwa itu bapa saudara saya sentiasa membenci ayah saya. Kadang-kala dia
tidak membenarkan ayah saya ada bersama di rumahnya.
Dengan
perantaraan To’ Leh yang diminta oleh nenek saya membantu Datuk Amid, bapa
saudara saya ditempatkan di hujung serambi dengan di buatkan kelambu kuning untuknya.
Pakaiannya juga serba kuning. Makanan untuknya disediakan tidak boleh dari
sisa-sisa orang. Dia juga dilarang memakan barang-barang yang dibeli dari kedai
Cina. Terpaksalah nenek saya membeli padi dari orang-orang kampong supaya tidak
membeli beras dari kedai Cina. Garam juga terpaksa dibeli dari kedai orang-orang
Melayu atau India Muslim.
Syarat-syarat
ini adalah ditetapkan oleh To’Leh. Mengapa syarat-syarat itu dibuat tidak siapa
pun mengetahui. Bapa saudara saya sentiasalah duduk di dalam kelambunya. Tetapi
bila malam lepas maghrib saja To’ Leh akan membakar kemenyan. Tidak lama
selepas kemenyan dibakar, bapa saudara saya mula terbatuk-batuk lalu memberi
salam.
“Assalamualaikum….”
Katanya dengan suara yang luar biasa.
“Waalaikumsalam,
moyang,” sahut To’ Leh.
“Apa
halnya panggil moyang?” Tanya bapa saudara saya dari dalam kelambunya.
Selepas
itu To’ Leh menyuruh siapa saja bertanyakan masalahnya kepada bapa saudara saya
itu. Ada yang bertanyakan tentang penyakit, ada yang bertanyakan tentang
perkara-perkara lain. Kalau ada orang yang mengadu tentang penyakit,dia akan
menawarkan air atau ubat untuk pesakit berkenaan.
Dalam
keadaan begitu bapa saudara saya sudah dianggap oleh mereka sebagai dukun.
Disebabkan ketika itu saya sakit, maka emak saya pun mengambil peluang meminta
dia mengubatkan saya.
Bagi
mengubatkan saya, dia menyuruh emak saya siapkan tujuh geluk air. Di samping
itu dia juga meminta carikan limau nipis untuk melangir saya di sebuah kubur
yang di anggap keramat (sebenarnya kubur tidak mempunyai apa-apa keramat pun). Ayah
saya telah berusaha mencari limau nipis di seluruh kampung. Sayangnya, kalau
ada pun pokok limau tetapi tidak ada buahnya. Sampai kekampung lain pun ayah
saya mencari limau, namun tidak dapat juga.
Pada
sebelah malamnya waktu orang nyenyak tidur, ayah saya terdengar bunyi geluk air
itu bagaikan dipukul orang. Esoknya apabila bapa saudara saya datang menjengah
saya, perkara geluk air berbunyi itu diberitahunya kepada bapa saudara saya. Cepat-cepat
dia memeriksa isi geluk.
“Ah,
ada pun limau di dalam ni,” kata bapa saudara saya sambil menyelukkan tangannya
ke dalam geluk. Tiba-tiba dia menyerit kesakitan sambil mengurut-ngurut
tangannya.
“Mengapa
tu?” Tanya ayah saya keheranan.
“Air
ni panas…..” dia mengerang-ngerang kesakitan.
Saya
lihat tangan bapa saudara saya kemerah-merahan seperti terkena air panas.
Bertambah heran lagi, dari manakahn datangnya limau yang ada di dalam geluk air
itu. Kalau mahu dikira air itu panas, buah limau itu tidak pula lecur kulitnya.
Setelah membaca sesuatu balrulah bapa saudara saya mengambil limau dari dalam
geluk tadi. Kali ini dia tidak mersa panas lagi. Demikianlah keanehan peristiwa
ini yang berlaku di depan mata saya sendiri.
Apabila limau ini sudah diperolehi, saya pun di bawa ke kubur yang di sebutkan tadi. Di situ saya dilangirnya dengan air diari tujuh geluk. Sejak itu tidaklah ada lagi gangguan mimpi yang menakutkan itu apabila saya melelapkan mata.
Sama
ada anda pecaya atau tidak, itulah hakikat sebenarnya yang pernah saya alami.
Tetapi akhir-akhir ini bapa saudara saya tidak lagi menjadi bomoh yang
dipanggil ‘moyang itu. Sebaliknya dia di anggap ‘sasau’ pula, kerana kelakuannya
yang sering cepat panas baran.
Kononnyadia telah melanggar pantang larang yang disyaratkan oleh To’ Leh. Dia pernah dikatakan minum teh di kedai kopi kepunyaan orang Cina. Makanannya juga tidak lagi diasingkan. Entah benar, entah tidak saya sendiri kurang maklum.
Untuk
mengetahui pengalaman dia semasa sama-sama bertapa dulu, baru sekarang dapat
saya bertanyakan kepadanya. Menurut ceritanya dia berjaya melakukan seperti apa
yang diajar oleh To’ Leh. Tidak lama dia duduk di bawah rumpun pisang itu
sekumpulan lebah telah menghurungi tubuhnya.
Dia memangkah lebah yang bersarang pada tubuhnya itu dengan kapur yang
disediakan. Tidak lama kemudian lebah berkenaan terbang meninggalkannya. Belum
sempat dia berihat, melompat pula tikus putih sebesar kucing di hadapannya.
Selepas tikus itu ghaib muncul pula ular tedung selar macam mahu memagut. Ular
itu juga hilang apabila dipangkah dengan kapur.
Akhir
sekali datanglah orang tua memakai jubah kuning, janggut sampai ke kaki,
tongkatnya rotan songsang. Orang tua litu memperkenalkan dirinya sebagai To’
Sheikh, penghulu orang bunian.
“Bertapa
ni ilmu salah….” To’ Sheikh berdiri tegak di hadapan bapa saudara saya.
“To’
Leh yang suruh saya bertapa To’ Sheikh,” bapa saudara saya memberanikan hati
menjawabnya.
“Salah
bertapa ni. Anak masih muda lagi, carilah ilmu yang baik.To’ Sheikh tahu anak
menunggu sesuatu masuk ikut jantung pisang tu, kemudian anak akan memancung pangkal pisang sebelum benda itu jatuh ke umbi
pisang. Itu kerja sia-sia. Benda itu tidak akan datang kalau To’ Sheikh ada
disini,” ujar orang tua itu mengingatkan.
Pada
mulanya bapa saudara saya menyangka orang tua itu hanya sebagai sebahagian dari
ujian juga. Dia cuba memangkahnya dengan kapur. Cepat-cepat tangannya ditepis
oleh To’ Sheikh.
“Saya
ni penghulu bunian, saya kesihan melihat anak kerana mahu menuntut ilmu salah
ini. Mari ikut To’ Sheikh supaya anak terselamat dari ilmu yang salah ini…..”
katanya lalu menarik tangan bapa saudara saya.
Mahu
tidak mahu bapa saudara saya mengikut saja ke mana dibawa oleh To’ Sheikh. Dia dibawa oleh To’ Sheikh ke sebuah kampung yang permai. Di situ ada tasik
yang cantik, ada taman dan bunga-bungaan yang kembang mekar. Kemudian dia
dibawa masuk ke dalam istana penghulu bunian. Di situ ramai wanita-wanita yang
cantik megelilingi dia.
“To’
Sheikh harap anak lupakan saja fasal ilmu yang dituntut, ilmu itu salah,” penghulu
bunian mengingatkan dia.
“Apakah
To’ Sheikh mahu mengagalkan saya?” bapa saudara saya menunjukkan sikap berani.
“Iya,
fasal ilmu itu salah,” jawabnya tegas.
“Mana
To’Sheikh tahu, ilmu ni salah?” bapa saudara saya semacam marah.
“To’
Sheikh dah tua, To’ Sheikh tau semuanya,” ujarnya merenung muka bapa saudara
saya. “Anak mahu belajar ilmu setan, anak mahu minta pertolongan pada setan,”
dia tertawa macam mengejek bapa saudara saya.
“To’
Sheikh pun setan,” jerkah saudara bapa saya semakin berani.
“Setan
tak sama dengan To’ Sheikh. To’ Sheikh jua tidak sama dengan setan. To’ Sheikh
ni penghulu bunian, dan bunian ni tidak sama dengan setan. Bernasib baik anak
ni berjumpa dengan To’ Sheikh. Kalau tidak, tentu anak sudah dapat diperdaya
oleh setan,” penghulu bunian menjelaskan.
Akhirnya
bapa saudara merasa takut bila mengenangkan dia berada di kampung orang bunian.
Dia tidak akan dapat balik kalau tidak dengan bantuan penghulu bunian itu.
“To’
Sheikh lah berikan saya ilmu,” dia memberanikan hatinya.
To’
Sheikh tidak menyahut, tetapi dia menanggalkan serbannya yang kuning lalu diberikan
kepada bapa saudara saya.
“Bawalah
balik serban ni, selagi anak tak makan barang-barang kafir, To’ Sheikh sentiasa
ada bersama anak,” katanya lalu ghaib dari pandangan mata bapa saudara saya Ucu
Khatib.
Setelah
To’ Sheikh itu ghaib dia dapati dirinya sudah berada di halaman rumahnya.
Ketika itu hari sudah pagi kira-kira jam enam (kalau sekarang jam 5.30 pagi).
Serban kuning yang diberi oleh To’Sheikh itu masih ada di tangannya.
Semasa
dia ‘menurun’ serban itu sentiasa dipakai di kepalanya. Tetapi selepas dia
melanggar pantang, serban berkenaan terbakar menjadi abu. Kononnya semasa
menyapu sampah di atas rumah, nenek saya terpandang serban itu seperti
kertas-kertas buruk. Nenek telah membawanya ke tempat membuang sampah lalu di
bakarnya.
Sejak
itulah orang-orang kampUng menganggap Ucu Khatib ‘sasau’ tetapi saya dan To’
Leh tahu bagaimana Ucu Khatib boleh jadi begitu.
SELESAI
No comments:
Post a Comment