Sejak setengah jam sebelumnya gongong
anjing memanjang di bawah rumah menyebabkan Embok Jah tidak dapat melelapkan
mata. Bagaimanapun dia tidaklah bangun dari tidur kerana ketika ini dinihari
sudah terlalu sunyi sepi. Embok Jah berbaring saja di atas tikar mengkuang
berbantalkan bantal kekabu tidak bersarung. Hatinya berdebar-debar juga setiap
kali bunyi gonggong anjing memanjang memecahkan kesunyian malam.
Petua orang tua-tua memang apabila
anjing mengonggong panjang alamatnya dia terlihat sesuatu lembaga melintas. Di
waktu malam anjing akan melihat lebih jelas sekalipun tidak dapat dilihat oleh
pancaindera biasa. Sebab itulah Embok Jah merasakan ada sesuatu yang dilihat
oleh sang anjing berkeliaran di tengah malam sepi itu.
Kemudian dia mendengar bunyi tapak
kaki berjalan mengelilingi rumahnya, sementara gonggongan anjing mulai tidak
kedengaran lagi. Perlahan-lahan Embok Jah mengerakkan suaminya, Wak Seman yang
tidur berdengkur. Kadangkala dia sendiri takut mendengar dengkuran suaminya
yang memanjang itu.
“Ada apa ...? “ tanya Wak Seman
mengesatkan mata.
“Cuba dengar tu, dengar,” bisik Embok
Jah berhati-hati mendengar bunyi tapak kaki orang berjalan mengelilingi
rumahnya.
“Aku tak dengar apa-apa pun ,” kata
Wak Seman merungut kecil kerana masih mengantuk. Memang dia merasa tidak senang
diganggu tatkala sedang nyenyak tidur. “Aku tak dengar apa-apa pun, kau ni
takut tak fasal-fasal ,” dia kembali menarik selimutnya untuk tidur semula.
Embok Jah tidak dapat berkata apa-apa
kerana suaminya enggan mendengar katanya. Dia sendiri mendengar bunyi tapak
kaki orang berjalan mengelilingi rumahnya, tetapi suaminya Wak Seman menafikan
dia ada mendengarnya. Sepatutnya Wak Seman mestilah mengambil perhatian dengan
apa yang diberitahunya. Tersinggunglah hati Embok Jah dengan tingkah laku
suaminya itu.
Setelah Wak Seman tidur semula, bunyi
tapak kaki yang berjalan itu semakin jelas kedengaran. Kalau hendak dikatakan
pencuri, apa sangatlah hendak dicuri orang di rumahnya. Mereka tinggal berdua
suami isteri saja di situ dan menumpang di hujung tanah Haji Karim.
“Hei, bangunlah. Cuba dengar tu,”
Embok Jah merasa geram dengan sikap suaminya tidak mahu ambil peduli. Bunyi
tapak kaki orang berjalan mengelilingi rumahnya sangat jelas kedengaran.
Wak Seman hanya mengeliat-geliat saja.
Dia tetap tidak juga bangun menyiasat apakah yang sebenarnya yang berjalan
mengelilingi rumahnya di bawah sana. Jangankan dia mahu bangun, membuka matanya
pun dia tidak. Semakin digerakkan oleh Embok Jah, semakin kuat dia menarik
selimut.
Melihat keadaan Wak Seman yang tidur
macam batang kayu, menyebabkan Embok Jah menjadi marah. Dia mencapai parang di
atas bendul. Kemudian dengan menggunakan lampu pelita ayan dia terus turun ke
tanah mahu menyiasat sendiri apakah sebenarnya yang berjalan mengelilingi
rumahnya. Hati Embok Jah marah sangat diganggu oleh bunyi tersebut, disamping
sikap suaminya Wak Seman yang tidak mempedulikan apa-apa kalau sudah tidur
nyenyak.
Dia memberanikan hati berdiri di atas
anak tangga, bunyi tapak kaki orang berjalan itu senyap tidak kedengaran.
Setelah mempastikan tidak ada apa-apa Embok Jah naik semula ke rumah.
Baru saja dia membaringkan tubuhnya,
bunyi tapak kaki orang berjalan itu kedengaran semula. Hatinya mula menuduh
tentu ada pencuri mahu mencuri buah kelapa Haji Karim di hujung sawah. Atau ada
juga yang berani mencuri padi di tengah sawah. Tetapi di kampung itu jarang
pula kedengaran pencuri.
Puas mengagak-ngagak Embok Jah terus
berbaring dekat dengan dinding yang boleh mengintai kebawah. Dia memerhatikan
melalui lubang di celah dinding kalau-kalau ternampak orang melintas.Puas dia
mengintai namun bunyi tapak kaki orang berjalan itu masih juga kedengaran,
tetapi tidak sah siapa pun di tanah.
Timbullah ketakutan di hati Embok Jah.
Dia mula meneka-neka yang bukan-bukan. Boleh jadi pengawal tanah Haji Karim
yang didengarnya. Mana tahu, orang kaya seperti Haji Karim memang ada
memelihara pengawal supaya hartanya tidak diganggu orang. Dia pernah juga
mendengar cerita seorang lelaki Cina yang cuba memanjat pokok rambutannya
tiba-tiba saja jatuh terduduk tidak dapat bangun. Sehinggalah Haji Karim
sendiri datang ke situ dan lelaki Cina itu meminta maaf, barulah lelaki Cina
itu dapat bangun berjalan setelah belakangnya ditepuk-tepuk oleh Haji Karim.
Apabila diceitakan pada Wak Seman,
suaminya tertawa terbahak-bahak macam mengejek dia. Wak Seman tidak percaya
dengan cerita Embok Jah kerana dia sendiri tidak mendengar apa-apa. Kalaulah
benar pengawal tanah Haji Karim tentulah Wak Seman juga boleh mendengarnya
sama. Masakan Embok Jah seorang saja yang mendengar bunyi tersebut.
Kerana mahukan kepastian Embok Jah
sendiri bertanyakan pada Haji Karim mengenai pengawal tanahnya yang dikatakan
oleh Embak Jah berkeliaran itu.
“His, Embok jangan percaya dengan
perkara karut tu,” Haji Karim menasihatkan dia. “Semua harta yang ada pada kita
hanya kepunyaan Allah. Dia boleh mengurangkan dan dia boleh melebihkan. Tak ada
pelindung selain dari Allah,” ujar Haji Karim geli hati dengan cerita Embok
Jah.
“Habis apa Embok dengar tu?” dia masih
lagi keheranan.
“Ah,, mungkin pendengaran Embok aje,”
jelas Haji Karim. Dia sendiri heran dari mana Embok Jah mendengar cerita mengatakan
dia menyimpan belaan tahyol untuk menjaga hartanya. Sepanjang hidupnya dia
sendiri tidak tahu menahu mengenai benda-benda demikian.
Lagipun apalah perlunya benda-benda
belaan ini, kerana harta dunia hanya untuk sementara. Allah SWT boleh menghilangkan
harta di tangan kalau dikehendakiNya, sekalipun banyak menyimpan benda-benda
peliharaan bagi mengawal harta. Tiada siapapun yang dapat mengatasi kekuasaan
Allah.
Setelah mendengar penerangan Haji
Karim, Embok Jah masih juga belum puas hati. Dia tetap terganggu dengan
peristiwa yang dialaminya berturut-turut dua malam. Pada malam ketiganya Embok
Jah bernekad untuk menyiasat sendiri. Apapun akan terjadi dia tidak peduli
lagi. Hatinya yang takut sudah menjadi berani menghadapi apa juga kemungkinan.
Biarlah suaminya tidur nyenyak tidak memperdulikan apa pun yang ditanggungnya
sekarang.
Malam yang ketiga itu sehingga jam
12.00 malam dia berjaga menunggu bunyi tapak kaki orang berjalan, tetapi tidak
kedengaran . Suaminya Wak Seman sudah tidur nyenyak. Dia bernekad tidak akan
mengejutkan suaminya lagi kalau bunyi itu muncul pada waktu tengah malam.
Puas dia menungu tapi tidak juga
muncul bunyi yang membimbangkan sejak dua malam berturut-turut. Bunyi gonggong
anjing juga tidak kedengaran mendayu dayu seperti malam sebelumnya. Percayalah
Embok Jah gangguan itu tidak datang lagi mengganggu. Barulah dia dapat
melelapkan mata.
Dia turun di tengah halaman duduk
mencangkung memerhatikan di sekeliling rumah. Puas dia memerhatikannya tidak
juga kelihatan apa-apa. Nyamuk pula banyak menyebabkan Embok Jah hampir tidak
tertahan mahu menamparnya. Tetapi dia kuatkan semangat kerana kalau ditampar
nyamuk berkenaan bimbang juga dia akan didengar oleh orang yang berjalan
mengelilingi rumah.
Embok Jah terus mencangkung di tengah
halaman. Tangannya memegang parang tidak berhulu erat-erat. Kalau musuh dia
tidak akan tertangguh menyerbunya walau apa pun akan terjadi. Hatinya sudah
tidak merasa takut lagi, sekalipun musuh yang di hadapannya lebih kuat dan
perkasa. Dia mahu tahu apakah tujuan berjalan mengelilingi rumahnya pada waktu
malam?
Dalam masa agak-ngagak itu Embok Jah
mendengar bunyi tapak kaki orang berjalan itu makin hampir kepadanya. Dia pun
mengamat-amati dari mana arah datangnya. Sebaik saja dia berpaling ke belakang
dilihatnya sebuah benda bulat seperti buah kundur terlompat-lompat tergolek.
“Oh, kau rupanya !” bentak Embok Jah
lalu ditetaknya buah kundur yang melompat-lompat itu sehingga kedengaran
seperti tapak kaki orang berjalan. “Aku tau kau bajang....” kata Embok Jah lagi
menetak berulang kali.
Walaupun di dalam gelap tetap Embok
Jah dapat merasakan bahawa tetakannya menyinggah sasaran. Dia juga tahu memang
menjadi pantang larang kalau ditetak dengan parang beletong.
“Cukuplah, jangan tetak aku lagi,”
rayu bajang terketar-ketar kerana parang beletong itu melemahkan dirinya.
Itulah kisah mula Embok Jah menemui
bajang diceritakan kepada saya oleh Usin Gagap semasa saya ke rumah kawan saya
Haji Somo di Tanjung Karang. Kebetulan ketika saya ke sana Usin Gagap ada di
rumah Haji Somo. Usin Gagap sengaja mahu berjumpa dengan saya kerana mendapat
tahu dari Haji Somo saya boleh membuangkan gangguan bajang turun temurun yang
dideritanya.
‘”Saya ni keturunan Embok Jah tu
ustaz,” Usin Gagap menjelaskan.
“Tapi saya bukannya bomoh Bang Usin,”
jelas saya mengingatkan dia.
“Ah, ustaz cubalah macam mana pun,”
dia tetap merayu-rayu kerana yakin betul-betul saya boleh membuangkan gangguan
bajang tersebut.
Sebenarnya saya tidak tahu apa-apa.
Kalaulah bajang ini peliharaan turun temurun dari nenek moyangnya, tentulah
Usin Gagap sendiri boleh membuangnya dengan jalan tidak lagi memeliharanya.
Tetapi bagaimana pula dia meminta saya untuk membuangnya.
Susah juga saya hendak menolak kerana
orang menganggap saya seorang bomoh yang boleh menyembuhkan penyakit. Mungkin
Haji Somo cuma mahu menerangkan pengunaan ayat-ayat Quran boleh menyembuh
penyakit, seperti yang pernah saya lakukan. Tetapi bukanlah bertujuan mahu jadi
bomoh.
Hal ini samalah seperti seorang kawan
saya meminta saya menuliskan beberapa pengalaman saya, telah dihubungi oleh
pembaca-pembacanya untuk berubat. Ada diantaranya merayu-rayu mahu bertemu
dengan saya bagi tujuan perubatan. Sebenarnya saya tidak berani melakukan
kerana saya bukan seorang bomoh. Apa yang berlaku hanyalah secara kebetulan di
kalangan kawan-kawan rapat saya saja, dan saya cuba membantunya.
Beginilah saya hadapi dengan Usin
Gagap semasa saya ke Tanjung Karang mengunjungi kawan saya Haji Somo ini.
Sebenarnya saya sendiri belajar beberapa perkara mengenai fiqah dengan Haji
Somo, kerana sesungguhnya saya masih kekurangan dengan ilmu. Malah sewaktu
menunaikan umrah di Mekah saya sering beberapa kali, duduk mendengar ceramah
agama di beberapa penjuru Masjidil-Haram, yang disampaikan oleh
pensyarah-pensyarah dari Indonesia, Pakistan dan India. Kadangkala saya tidak
faham apa yang disampaikannya, tetapi tetap mendengarnya terutama apabila
menyentuh tentang tafsiran al-Quran.
Sebab itulah saya sering memberitahu
kawan-kawan yang mengenali saya bahawa jangan sekali-kali menganggap saya ini
bomoh. Saya tidak tahu mengubat apa-apa penyakit pun.
“Saya minta sangatlah ustaz, cubalah
doakan sikit masalah saya ni,” Usin Gagap mendesak saya.
Sukar juga saya mahu memberikan jawpan
kerana doa yang afdal adalah dilakukan sendiri oleh mereka yang memerlukan.
Tetapi masalah yang dihadapi oleh Husin Gagap memang unik, kerana isterinya
selalu sakit-sakit seluruh badan. Anaknya seorang juga sakit,, bagaimanapun
pihak hospital memberitahu ianya mengidap sakit jantung berlubang.
Wallahualam!
Aapabila diceritakan masaalah ini
kepada Haji Somo, maka Haji Somo menyuruhnya menemui saya. Inilah yang
menyebabkan saya serba salah. Sebab itulah saya meminta Usin Gagap menceritakan
apa yang diketahuinya tentang moyangnya Embok Jah itu.
SELEPAS bajang itu merayu meminta
Embok Jah jangan menetaknya lagi, terasalah belas kesihan di hati Embok Jah.
Tidak jadilah dia meneruskan menetak bajang yang tergolek seperti buah kundur
itu.
“Apa kau hendak sudah tiga malam
berturut-turut menakutkan aku?” herdik Embok Jah memberanikan hatinya.
“Aku tak bertuan,, belalah aku,”
bajang seperti buah kundur tergolek itu merayu.
“Aku orang miskin, makan pun susah.
Macam mana nak bela kau,” sahut Embok Jah menengking.
“Kalau kau bela aku, sudah tentu aku
akan menolong kau. Kau akan jadi senang linang,” ujar bajang memberikan janji.
Mendengarkan bajang itu boleh
membantunya menjadi senang, hati Embok Jah merasa ada baiknya dia menerima
bajang itu untuk dibela. Lagipun bukan dia yang mencari tetapi bajang itu
datang sendiri ke rumahnya. Sudah tentulah bajang berkenaan merupakan rezki
juga padanya.
“Macam mana aku nak bela kau ?” Embok
Jah mash juga sangsi.
“Belalah aku,” bajang itu
meirntih-rintih minta belas kesian.
Setelah dirayu oleh bajang akhirnya
Embok Jah bersetuju membela bajang berkenaan. Embok Jah hanya memerlukan
sebulan sekali saja memberi makan iaitu apabila bulan mengambang penuh. Makan
yang diperlukan oleh bajang hanyalah menyiramkan darah ke tubuhnya yang
tergolek seperti buah kundur itu.
Embok Jah merasa tidaklah susah sangat
hendak mendapatkan darah, kerana darah yang dikehendaki oleh bajang bukanlah
semestinya darah manusia. Dia memerlukan apa saja darah sebagai makanan. Dia akan
menunggu Embok Jah setiap kali bulan mengambang penuh di bawah pohon cenerai
dekat dengan tanah perkuburan.
Sejak membela bajang itu kehidupan
Embok Jah suami isteri berubah. Dia mendapat rezeki yang berlipat ganda.
Haji Karim sendiri berasa heran kerana
sawahnya yang diusahakan oleh Embok Jah tidak seberapa, tetapi hasilnya
berkepuk-kepuk. Disebabkan Haji Karim bimbang dengan perubahan mendadak itu,
maka dia telah menjualkan tanah sawah yang dikerjakan oleh Embok Jah itu kepada
Embok Jah sendiri.
Selepas inilah Embok Jah mendapat
seorang anak perempuan. Tidak lama selepas dia mendapat anak itu, suaminya Wak
Seman meninggal dunia. Embok Jah tidaklah berkahwin lagi selepas kematian Wak
Seman. Dia mampu memelihara anaknya Jarah, kerana hartanya semakin bertambah.
Demikianlah kehidupan Embok Jah.
Padinya sentiasa menjadi. Berkepuk-kepuk padinya tidak habis setiap tahun.
Kadangkala dijual berapa banyak pun padinya tetap penuh d kepuk. Buah kelapa di
kebun kelapanya pun menjadi-jadi sehingga tidak putus-putus berbuah.
Segala janji bajang untuk memberikan
kesenangan kepadanya ternyata ditunaikannya. Ternakan Embok Jah juga
menjadi-jadi. Sehinggalah Jarah menjadi anak dara, kekayaan Embok Jah semakin
bertambah. Malah dia lebih kaya dari Haji Karim sendiri. Tidak siapa pun tahu
akan rahsia kekayaan Embok Jah.
Satu masa seorang pemuda telah masuk
meminang Jarah. Pinangan itu diterima dengan senang hati oleh Embok Jah, walau
pun Lamid yang meminang itu merupakan seorang pemuda miskin yang selalu
mengambil upah mengopek kelapanya. Pada mulanya orang-orang kampung tidak yakin
Embok Jah yang kaya raya itu mahu menerima pinangan Lamid.
Tetapi ternyata dugaan orang-orang
kampung tidak tepat. Embok Jah tidak memilih taraf dan kedudukan untuk menerima
menantunya. Setelah semuanya bersetuju maka Lamid pun dikahwinkanlah dengan
Jarah.
Selepas menjadi suaminya, Jarah
berubah sikap. Dia memandang rendah suaminya yang berasal dari orang miskin.
Malah kalau ibu bapa Lamid datang berkunjung ke rumahnya dia tidak membenarkan
naik ke rumah oleh Jarah. Perbuatan Jarah ini menyebabkan Lamid tersinggung
menyebabkan berlakunya pertengkaran antara Lamid dan Jarah.
“Tak sedar diri jantan menumpang,”
jerit Jarah melepaskan geram terhadap Lamid. “makan pun emak aku tanggung, nak
tunjuk besar kepala,” katanya mengejek suaminya sendiri.
“Bangsat kau,” Lamid meninggikan suara
kerana tersinggung dengan sikap isterinya. “Kaya harta apa gunanya kalau tak
ada budi bahasa. Menantu apa namanya kalau menghalau mertua datang ke rumah,”
jerkahnya.
“Kalau tak ada harta emak aku, kau
mati kebulur,” Jarah menyakiti hati Lamid.
Disebabkan tidak tertahan dengan sikap
isterinya yang sombong itu Lamid terus mempertahankan dirinya. Dia tidak rela
Jarah mengungkit-ungkit tentang kekayaan Embok Jah. Dia duduk di situ pun
dengan membuat kerja bukannya duduk saja tidak membuat apa-apa.
Kalau dia tidak mengusahakan kebun
kelapa dan sawah Embok Jah tentulah tidak siapa mahu membantunya. Memang Embok
Jah sendiri mengharapkan dia menguruskan semua kerja-kerja tersebut. Tentulah
dia tersinggung bila Jarah mensifatkan dia hanya menumpang harta kekayaan Embok
Jah semata-mata.
Sebab itulah dia terlalu marah bila
Jarah tidak membenarkan kedua orang tuanya datang berkunjung ke situ. Malah
Embik Jah sendiri tidak pernah bersikap demikian. Tetapi Lamid tidaklah mahu
memberitahu masaalah rumah tangganya kepada Embok Jah. Dia tahu kalau
diberitahu kepada Embok Jah tentulah perempuan itu akan memarahi Jarah.
Rumahtangga Jarah tidak aman ini
diketahui juga oleh Embok Jah. Risau juga dia kerana harta kekayaan tidak dapat
menjamin kebahagian rumah tangga anaknya. Padahal seingatnya dia tidak pernah
bersikap sombong walaupun sudah menjadi kaya raya. Sebab itulah dia sanggup menerima
Lamid menjadi menantnya walaupun lelaki itu miskin.
“Nampaknya kekayaan tak boleh memberi
kebahagiaan pada anak cucuku,” keluh Embok Jah apabila mendapati anaknya Jarah
sering bergaduh dengan Lamid. “Inilah kesan harta yang diperolehi dengan pertolongan
bajang,” katanya terlepas cakap di depan Lamid.
Apa boleh buat kata sudah terlanjur.
Rahsia kekayaannya sudah diketahui oleh Lamid. Oleh itu apabila berlaku
pertengkaran dengan Jarah, dengan pantas Lamid akan menyebut mengenai harta
kekayaan yang diperolehi melalui pertolongan bajang itu. Setiap kali Lamid
mengungkit-ngungkit setiap kali pula Embok Jah jatuh sakit.
“Jangan kau nak tunjuk sombong, harta
kau ni harta bajang tau!” Lamid mengejek.
“Harta bajang pun, kau sama juga
makan,” balas Jarah geram.
“Sekarang aku tak mahu lagi harta
bajang. Aku tak perlu lagi makan harta bajang,” katanya menahan kemarahan yang
membara. Itulah pertengkaran terakhir antara mereka berdua. Selepas itu Lamid
meninggalkan kampung tersebut tidak diketahui ke mana dia menghilang.
Sejak kehilangan Lamid Embok Jah
sentiasa bermuram durja kerana tidak ada siapa yang mahu menguruskan hartanya.
Lamid pula tidak mengetahui sikap Jarah yang selalu marah-marah itu rupanya
‘pembawa’ budak. Ketika itu Jarah sedang mengandung. Sehingga Jarah selamat
melahirkan anak, Lamid tetap tidak balik ke kampung tersebut. Terasa menyesal
Jarah, tetapi apa hendak dikatakan semuanya sudah berlalu.
“Macam inilah ustaz ceritanya,”
beritahu Usin Gagap.
“Jadi perkara ni belaan turun temurun
laaa,” ujar saya perlahan.
Usin Gagap mengangguk. Dia sendiri
tidak mahu lagi ‘belaan” datuk nenek moyangnya datang menggangu keluarganya.
Kerana ‘belaan’ itu tidak dijagalah menyebabkan keluarga Usin Gagap tidak kaya
raya seperti kisah Embok Jah itu.
Kadangkala sukar juga mahu difikirkan
oleh akal biasa, bagaimana ‘belaan’ demikian boleh memberikan kekayaan kepada
sesaorang. Tetapi inilah diamalkan oleh orang tua-tua dulu yang masih berpegang
kepada kepercayaan sebelum kedatangan Islam.
Usin Gagap memberitahu dia memang
tidak pernah meninggalkan sembahyang, sentiasa berzikir kepada Allah, tetapi
gangguan bajang turun temurun itu tetap tidak dapat dihindarkan.
“Sebab itu lah saya minta sangat ustaz
menolong saya,” katanya macam merayu.
“Apa yang menjadi masalah Abang Usin?”
soal saya.
“Isteri saya itulah,” jelasnya sayau
bila mengenangkan masalah yang dihadapi oleh isterinya. Selama 20 tahun mereka
berkahwin, sudah mempunyai 5 orang anak, penyakit isterinya sentiasa
menganggu. Seluruh badannya sakit-sakit seperti dicucuk jarum, kadangkala
perutnya sakit memulas-mulas sampai seluruh mukanya menjadi pucat.
Pernah juga isterinya batuk-batuk
hingga keluar darah hidup. Apabila dibawa ke hospital pihak doktor mengagakkan
batuk kering. Usin Gagap sudah pun membawa isterinya berubat di hospital batuk
kering di Kuala Lumpur, tetapi setelah diperiksa dengan rapi tidak ada
tanda-tanda batuk kering itu.
Usin Gagap sudah juga membawa
isterinya berjumpa bomoh. Ada bomoh yang mengatakan isterinya termakan santau.
Setelah diubat, penyakit isterinya tidak juga berubah.
Usin Gagap hampit putus asa, kerana
sejak berkahwin dengan isterinya penyakit itu tetap tidak berubah. Kalau
termakan santau atau pun dihinggapi batuk kering, masakan isterinya boleh
bertahan sehingga 20 tahun kalau dilihat dari segi zahirnya. Tetapi kalau sudah
ditentukan Allah, tidak sakit pun boleh menemui ajal.
Kerunsingannya ini, diceritakan pada
Haji Somo. Itulah sebabnya Haji Somo lah yang mengaturkan pertemuan saya dengan
Usin Gagap, kerana dia tahu saya akan datang ke rumahnya pada hari Ahad itu.
Mula-mula tersinggung juga saya pada
Haji Somo yang mendorongkan Usin Gagap menemui saya, kerana sudah berkali-kali
saya mengingatkan dia janganlah dorongkan sesiapa pun menemui saya. Tetapi
setelah memikirkan Usin Gagap beriya-iya sangat berharap, maka saya
bersetujulah untuk mencari punca masaalahnya.
Sebelum itu saya hendak tahulah samada
Usin Gagap pernah menuntut ilmu-ilmu kebatinan dan berpa banyak ilmu –ilmu
kebatinan yang diamalkannya. Usin Gagap memberitahu dia tidak pernah menuntut
ilmu-ilmu kebatinan. Sebab itulah saya tanyakan sekiranya datuk neneknya
pernahmenceritakan samaada mereka dulu ada benda-benda ‘belaan’.
Dari sinilah baru dia teringat akan
cerita Embok Jah. Isterinya mengaku dia merupakan salah seorang keturunan dari
Embok Jah itu. Malah sebahagian tanah pusaka peninggalan Embok Jah di
kampungnya adalah miliknya.
Semasa Lipah, isteri Usin Gagap keluar
menatang air bersama isteri Haji Somo, dia kelihatan sihat walaupun
tubuhnya kurus. Mukanya yang kecil serta pipi cengkung , memperlihatkan
tanda-tanda dia menanggung penderitaan yang lama melawan penyakitnya. Mujurlah
dia mempunyai pendidikan agama yang baik dan banyak menghafal doa-doa dari ayat
Quran.
“Sekarang kakak tak rasa sakit
apa-apa?” tanya saya sebaik saja Lipah duduk sambil menuangkan air.
“Sekarang ni tak sakit, tapi ada
masa-masanya terasa menyucuk-nyucuk seluruh badan macam ditusuk jarum.”
Jelasnya memberitahu.
“Insya Allah kita akan cuba tengokkan
penyakit kakak itu,” saya memberi jaminan walaupun saya tidak tahu apa harus
dilakukan.
Nota. Cerita ini macam
tiada penamatnya..Tetapi sampai setakat itu saja ceritanya yang tertulis dalam
buku tersebut
Aisey, cerita tergantung, hehe
ReplyDeleteMemang macam tergantung ..... tetapi itulah ceritanya yang terdapat dalam buku siri BERKELAHI DENGAN SYAITAN yang tajuk bukunya adalah MINYAK DAGU MAYAT ANAK DARA. ms 114 hingga ms 124.
ReplyDeleteAssalamualaikum...
ReplyDeleteCerita2 tamar jalis pergi mana???
Assalamualaikum...
ReplyDeleteCerita2 tamar jalis pergi mana???
dah ditarik ,,,, atas arahan pemegang hak milik
ReplyDeleteSalam...tok ada simpan cerita tulisan latifah ayu martini@nenek kebayan?
ReplyDelete