BANYAK sangat perkara yang di luar pengetahuan kadangkala dirasakan terlalu aneh hingga sukar mahu dipercayai oleh sesiapa pun. Tetapi Tokji Jamadi sekadar mengangguk-angguk kepala sahaja apabila diberitahu oleh Hajah Kinah mengenai jirannya Mahaton. Memang Mahaton juga tahu mengenai rumpun serai yang ditanam suaminya di belakang rumah, namun dia tidak mengesyaki apa-apa.
Mahaton sendiri tunjukkan kepada Hajah Kinah batu berlian
bergugus-gugus yang diambil dari perdu rumpun serai. Dia sendiri sanggup membeli batu berwarna
biru dari Mahaton sekalipun dengan harga RM200 sebutir, Mat Sunoh benarkan isterinya jualkan
batu-batu berkenaan setelah ayah mentuanya Imam Barkat tidak menghalang
apa-apa.
Tatkala Hajah Kinah tunjukkan cincinnya batu biru diikat
emas Amerika itu kepada Tokji Jamadi, orang tua tersebut
membelek-beleknya. Hajah Kinah mengakui
batu berkenaan dibeli daripada Mahaton setelah dia berkenan sangat mahu
memilikinya. Apalah salahnya dia membeli
sebutir batu itu RM200 semata-mata
dijadikan pernghias cincin.
Tidak terlintas pun di hatinya mahu dijadikan batu
hikmat, sekalipun Mahaton beritahu batu biru berkilauan itu ditemui di perdu
rumpun serai suaminya. Batu berkenaan
berangkai-rangkai seperti buah anggur segugus dengan bermacam-macam warna. Mat
Sunoh letakkan dalam beg yang dibungkus dengan kapas disebabkan batu-batu
tersebut hanya sebesar butir pasir sahaja.
Setelah berbulan-bulan di simpan barulah batu-batu
berkenaan membesar laksana telur dieram.
Setelah membesar hingga sebesar ibu jari tangan, batu-batu tersebut tidak
akan membesar lagi. Ketika inilah Mahaton jualkan kepada sesiapa sahaja yang
ingin memilikinya.
Hajah Kinah membeli batu tersebut sekadar berkenan untuk
dijadikan batu cincin. Kilauanya tetap
memancar sama dengan batu berlian yang dibeli dikedai emas. Sebab itu Hajah Kinah sanggup membelinya
sampai RM200 harga sebutir. Tatkala
ditunjukkan pada Haji Musir suaminya mendengus kerana tidak percaya perdu
rumpun serai boleh mengeluarkan batu berwarna-warni.
Disebabkan Haji Musir tidak percaya, dia sendiri bawa ke
kedai emas diikat dengan emas untuk dijadikan cincin. Setelah disarung ke jari pun, suaminya tidak
berminat mahu membelek-belek. Tatkala
Hajah Kinah hulurkan cincin tersebut kepada Tokji Jamadi, memang Haji Musir
sekadar mengerling sahaja.
“Cincin ni batu apa?”
Tokji Jamadi membelek-belek batu cincin berwarna biru itu.
“Batu yang keluar daripada rumpun serai Mat Sunoh,” beritahu Hajah Kinah berterus terang.
“Ada hikmat batu tu agaknya!” segera Haji Musir mencelah dalam nada
menyindir isterinya kerana bersungguh-sungguh sangat mahu membeli batu
berkenaan sekalipun harganya sampai RM200 sebutir.
“Manalah ada hikmatnya, saya beli nak buat batu
cincin,” jelas Hajah Kinah tersinggung
juga dengan sikap suaminya yang ungkit-ungkit fasal dia membeli batu susuk
tersebut.
“Batu ini pun makhluk Allah juga,” ujar Tokji Jamadi
lantas meletakkan batu cincin berkenaan di tepi tingkap hingga disilau cahaya
matahari yang menerjah ke situ.
Tatkala batu berkenaan disilau cahaya matahari, Haji
Musir melihat di atas batu berkenaan jalur putih macam bintang pecah enam. Ketika ini Hajah Kinah juga terkebil-kebil
mata kerana baru menyedari batu cincin tersebut berjalur putih macam bintang
pecah enam tatkala terkena silau cahaya matahari.
Manalah dia tahu mahu membelek-belek demikian. Sebaik sahaja dibeli daripada Mahaton dia
sekadar jadikan batu cincin sahaja.
Tidak pernah pun Hajah Kinah suakan pada silau cahaya matahari. Sebab itu dia memang tidak tahu mengenai
jalur putih di atas batu tersebut apabila terkena silau cahaya matahari
demikian.
Kemudian Tokji Jamadi meminta dia mengambil air
segelas. Setelah dihulurkan oleh isteri
Tokji Jamadi air berkenaan, lantas Tokji Jamadi menyuruh Hajah Kinah masukkan batu
cincin berkenaan ke dalam gelas. Sebaik
sahaja batu cincin cecah ke dasar gelas,bertambah hairan Hajah Kinah apabila
melihat air di dalam gelas bertukar menjadi biru seolah-olah dibancuh dengan
nila.
Cepat-cepat dia menyeluk batu cincin tersebut mahu memastikan
sama ada air di dalam gelas sudah bertukar menjadi biru. Apabila dia mengangkat batu berkenaan, air
tersebut kembali warnanya seperti sediakala.
Hanya disebabkan batu cincin itu sahaja warna air berkenaan biru laksana
dibancuh nila.
“Batu delima biru agaknya,” tutur haji Musir setelah melihat sendiri
keanehan batu cincin isterinya.
Tokji Jamadi tidak menjelaskan apa-apa. Setelah cincin
tersebut disarung semula ke jari Hajah Kinah dia sekadar berbisik menyuruh Haji
Musir menemui saya. Tatkala Haji Musir
datang jejak kaki ke rumah saya, dia tidak mengajak isterinya Hajah Kinah. Disebabkan dia datang bersama isteri keduanya
Hajah Natisah, memang dia tidak tunjukkan mengenai batu cincin tersebut kepada
saya.
Dia sekadar beritahu saya mengenai cincin Hajah Kinah
yang diikat batu biru ditemui di perdu rumpun serai. Sebab itu Hajah Natisah syak batu berkenaan
yang menjadi punca barang-barang kemasnya hilang dalam persimpanan. Tentu batu yang menjelma dari susuk berlian
di perdu serai akan musnahkan segala barang-barang kemas milik Haji Musir.
Tetapi Haji Musir tidak percaya batu biru isterinya Hajah
Kinah yang menjadi punca, kalau batu berkenaan mahu musnahkan barang-barang
kemas, kenapa semua barang kemas kepunyaan Hajah Kinah tidak diusik langsung. Masakan batu berkenaan sekadar musnahkan
barang-bnarang kemas milik Hajah Natisah biar dua orang wanita itu saling tuduh
menuduh.
“Kalau susuk berlian tu tak beri manfaat, buat apa
dipakai?” sengaja saya ingatkan Haji
Musir demikian.
“Susuk berlian tu milik Mat Sunoh,” beritahu Haji Musir
tersenyum apabila dituduh demikain. “Hajah Kinah hanya beli batu jelmaan susuk
berlian tu aje!” ujarnya serba salah
juga dengan gangguan yang berterusan menimpa rumahtangganya bersama Hajah
Natisah.
Manalah tahu Hajah Natisah percaya sangat batu susuk yang
dipakai oleh Hajah Kinah musnahkan semua barang-barang kemasnya. Tentu mereka berdua akan bermasam muka
sekirannya terserempak di mana-mana.
Semenjak beberapa tahun mereka bermadu, tidak pernah pun bermasam muka
apabila bertemu muka.
Sebab itu bimbang benar Haji Musir kalau kedua-dua
isterinya bermasam muka sampai bercekak tidak segan silu apa-apa. Perkara hati terguris bukan mudah mahu
ditenangkan, selagi masing-masing tidak perpuas hati. Hajah Natisah sudah mula mengesyaki batu
cincin Hajah Kimah yang dibeli dari Mahaton itu menjadi punca. Tentu Hajah Kimah tersinggung sekiranya
diungkit di depan dia.
“Sebaik-baiknya awak yang berubat, Haji Musir,” tutur saya mencebek bibir lantas menatap muka
Haji Musir.
“Saya tak sakit apa-apa ustaz,” jelas Haji Musir tersengih—sengih kerana
hairan apabila dituduh dia berhadapan dengan masalah sakit.
“Sakit apa pula abang Aji ni, ustaz?” lantas Hajah Natisah mendesak setelah
diberitahu mengenai suaminya tengah sakit.
Masakan Haji Musir sakit disebabkan suaminya masih gagah
terconggok. Tidak pernah pula Haji Musir
mengerang-erang hingga diusung masuk ke wad hospital. Sekiranya Haji Musir mengidap sakit kepala,
dia sekadar meminta rawatan di klinik sahaja.
Setelah diberi ubat darah tinggi nescaya Haji Musir akan pulih
serta-merta.
Lagi pun tidak ada kena mengena sakit darah tinggi Haji
Musir dengan barang-barang kemasnya yang hilang. Sebab itu Hajah Natisah macam tidak percaya
apabila suaminya mahu diubati, tatkala mereka berdua beritahu mengenai gangguan
barang-barang kemasnya hilang.
Kalau tidak pencuri membolos masuk, sudah tentu toyol
merceroboh. Bila-bila toyol boleh mencelus masuk asal sahaja elus angin
boleh membolosi lubang sebesar jarum sekali pun. Satu-satunya yang boleh larikan berang-barang
kemas dalam persimpanan memang toyol yang diperintahkan oleh tuannya.
Apabila saya tanyakan kepada Haji Musir mengenai Wak
Daing dia terkejut,disebabkan saya jelaskan kepadanya seolah-olah kenal sangat
saya dengan arwah ayah angkatnya itu.
Tersengih-sengih Haji Musir tatkala saya ungkit mengenai susuk berlian
yang di tusukkan Wak Daing ke dahi di antara dua matanya.
Perlahan-lahan Haji Musir mengangguk apabila menyedari
saya seolah-olah melihat sendiri Wak Daing tusukkan jarum susuk berlian
itu. Kemudian Wak Daing tusuk lagi dua
jarum emas di pipi kiri dan kanan, dua lagi di belakang telinga dan satu di
bawah bibir.
“Jadi lima susuk emas, satu susuk berlian?” tercengang Hajah Natisah apabila suaminya
mengakui dengan tidak dapat berdalih apa-apa.
“Dengan ustaz ni kena berterus terang,” ujar Kadir Misai sebaik sahaja masuk ke rumah
setelah diberitahu mengenai susuk yang dipakai Haji Musir. Kebetulan pula dia mengunjungi saya tatkala
Haji Musir bersama isterinya terconggok di tengah rumah. “Nak sembunyi pun,
ustaz ni akan tahu juga!” dia menambah
dengan tersengih-sengih mengerling Haji Musir.
“Saya hanya ikut aje kemahuan Wak Daing,” Haji Musir menuturkan perlahan apabila kenang
ayah angkatnya mendesak dia supaya ditusukkan jarum sebesar hujung lidi.
“Tapi, masa muda-muda memang begitu,” sahut Kadir Misai ketawa kecil kerana tahu
sangat dia keghairahan di masa silam.
Apa sangat Haji Musir yang tusukkan susuk berlian kalau bandingkan
dengan dirinya sanggup menggali kubur anak gadis sunti semata-mata mahu
dapatkan minyak dagu.
Tentu Haji Musir tidak sanggup merangkak tengah malam
yang diselaputi kegelapan, tatkala menyusur belukar kubur. Dia sudah tentukan gadis sunti mati di dalam
kampung supaya mudah menggalinya. Mayat
gadis sunti yang baru dikebumikan diheret naik ke tebing. Dia akan layur dagu mayat berkenaan sampai
airnya menitik ke dalam tempurung yang ditadahkan.
Setelah air dagu mayat cukup ditadah, Kadir Misai tanamkan semula baik-baik sampai
kubur tidak berbekas digali orang. Air
dagu mayat gadis sunti itu akan ditapakan hingga 44 malam di atas busut jantan,
dengan dititikkan darah ibu jari tangannya setitis. Tahu sangat Kadir Misai asal siapa sahaja
gadis sunti disapukan minyak tersebut nescaya mereka akan menyerah tidak
bertangguh.
Tetapi kejadian tatkala dia lama menetap di Siam mahu
diluputkan sahaja dari jiwanya. Semenjak
dia balik ke kampung halaman di Lancang, memang ayahnya Pawang Munap sudah
membentak marah. Dia tidak dapat
berbohong daripada ayahnya fasal minyak dagu anak gadis sunti yang
digunakannya.
Marah sangat Pawang Munap dengan sikap anaknya Kadir
Misai yang lama merantau, tetapi balik ke kampung halaman sekadar membawa air
dagu mayat gadis sunti! Jangan cuba
anaknya Kadir Misai berdalih kerana Pawang Munap tahu setiap malam bulan
mengambang penuh nescaya tangisan halus kedengaran mendayu-dayu dari botol
berkenaan.
Selagi kadir Misai tidak titikkan setitis darah ibu jari
tangannya tentu tangisan itu berterusan berturut-turut malam. Ke mana Kadir Misai mahu sembunyikan botol
minyak dagu berkenaan sekirannya berturut-turut malam merintih mendayu-dayu.
“Aku cekik leher klami kadir, kalau kamu tak
buangkan!” bentak Pawng Munap marah
sangat dengan sikap anaknya amalkan amalan demikian.
Serba salah juga Kadir Misai mahu bertahan apabila
ayahnya berkeras mendesak buangkan sahaja minyak dagu berkenaan. Perkara buangkan minyak dagu tidak sama
dengan menguis sampah di tepi longkang.
Bila-bila sahaja sampah boleh dikuis tidak bertangguh, tetapi minyak dagu berkenaan mesti pulangkan
semula ke kubur gadis sunti berkenaan.
Dia terpaksa menggali kubur tatkala malam diselaputi
kegelapan mengheret semula mayat naik ke tebing. Tentu mayat berkenaan sudah reput menjadi
rangka tulang belulang. Sama ada tulang
rangka atau tengkorak sahaja yang tinggal,
Kadir Misai terpaksa pulang juga biar semangat yang sudah meresap dalam
botol minyak dagu itu balik semula ke kubur berkenaan.
Pawang Munap tidak peduli apa-apa. Kalau kadir Misai menggali kubur gadis sunti
jauh di Siam, dia mesti hantar juga ke sana.
Dia tidak mahu anaknya terpengaruh dengan amalan minyak dagu kalau takat
mahu memikat gadis-gadis di dalam kampong.
Apa sangat mustahaknya minyak dagu berkenaan kalau bandingkan dengan
gadis-gadis yang hendak dipikat sekadar
anak pingitan?
Dalam keadaan berat sangat hatinya terpaksa juga Kadir
Misai mematuhi perintah ayahnya. Biarlah
dia meranduk kegelapan malam di tengah kampung jauh terpencil di pendalaman
Siam, semata-mata menggali semula kubur gadis sunti yang lama
ditinggalkan. Dia akan cekak tengkorak
gadis sunti itu untuk memulangkan semula semangat yang sudah meresap dalam
minyak dagu tersebut.
Sebab itu dia tidak hairan sangat dengan susuk berlian
yang ditusukkan ke tubuh Haji Musir.
Tentu Haji Musir tidak mengalami apa-apa ujian elain daripada
dipantangkan memakan barang yang bercucuk sama ada sateh, cucur pisang atau
buah jambu yang dicucuk lidi apabila dijual di garai-gerai.
Asal sahaja melanggar pantang, tentu kuloit haji Musir
akan bertompok-tompok hitam laksana tahi lalat melekap di merata kulit. Susuk berkenaan sekadar barapkan wajah
sentiasa berseri-seri. Apalagi tatkala
matahari naik segalah, tentu wajah jug abercahaya bagaikan batu berlian dikilau
memancar-mancar.
Tetapi Haji Musir tidak pernah mengalami dijerkah mayat
gadis sunti sebaik sahaja kuburnya dipokah habis. Kalau tidak cekal hati memang Kadir Misai
tidak tertangguh melompat naik sebaik sahaja mayat gadis berkenaan bingkas
duduk di sisinya.
Sebaik sahaja mayat gadis itu duduk mahu memeluknya,
cepat-cepat kadirn Misai simbah dengan air yang dibekalkan oleh gurunya. Menjerit mayat gadis berkenaan disimbah air
dengan kadir Misai membacakan jampinya.
Hai gamak engkau senggamak, tolak telan lidah engkau
kepada aku, kalau jabat pinggang ke atas, kalau tak mahu jabat pinggang ke
bawah, aman yang punya kata, hak yang memberi tahu!
Tatkala mayat terketar-ketar dengan dua tangannya
mengusap ke kepala, lantas Kadir Misai mengetuk jari telunjuk ke dahi mayat
tersebut. Sekali gus mayat gadis sunti itu
rebah semula tidak bergerak. Ketika
inilah Kadir Misai mengheretnya naik ke tebing kubur. Segera dia memasang api lilin melayur ke
bawah dagu mayat tersebut biar minyaknya mengalir ditadah dengan tempurung.
Masakan Haji Musir sanggup bertahan sekiranya mayat di
dalam liang lahad bingkas bangun semasa
digali. Apa lagi sekiranya mayat
berkenaan menerkam tidak bertangguh. Dia
percaya Haji Musir tidak sanggup menunggu untuk membacakan jampi mentera yang
diturunkan oleh guru.
Tetapi air dagu mayat gadis sunti tidak sama dengan batu
susuk yang keluar dari rumpun serai.
Bukan semua rumpun serai boleh keluarkan batu berwarna warni hingga
boleh dijual RM200 sebutir. Kadangkala
rumpun serai mengeluarkan bunga juga tidak menjelma batu berwarna warni
berkenaan.
Siapa sahaja menanam serai bunga tidak perlu diuji sampai
berdepan dengan mayat gadis sunti bangkit dari kubur. Kadir Misai satu-satunya yang sudah mengalami
kejadian demikian. Tatkala gandis sunti
itu bangkit dari kubur Kadir Misai melihat matanya masih tertutup rapat dengan
kain kapan diselaput tanah.
Apabila disimbah dengan air jampi yang dibekalkan oleh
gurunya Tok Bujam, mayat gadis sunti itu tergamam. Lantas sahaja mayat berkenaan menjerit
kesakitan hingga terketar-ketar takut apakala membuka pelupuk mata menatap muka
Kasir Misai.
Tentu Mat Sunoh yang menanam serai dibekalkan oleh ayah
mentuanya Imam barkat itu tidak pernah mengalami ujian demikian. Takat serai
berkenaan berbau wangi tatkala tengah malam tidak meremang pun bulu roma kalau
bandingkan duduk tercangkung dalam kubang kubur dengan mayat terbaring
tiba-tiba bangkit.
“Kadir ini banyak pengalamannya,” ujar saya memberitahu Haji Musir mengenai
Kadir Misai yang baru sahaja menjengah datang.
“Pak Kadir percya dengan susuk?” Haji Musir tersengih-sengih mengerling Kadir
Misai yang menguasap-usap lengan sambil memicit-micit perlahan.
“Hah, susuk tak seberapa kalau bandingkan dengan minyak
dagu,” jelas Kadir Misai menyebabkan
Haji Musir tercengang kehairanan.
“Minyak dag utu macam mana?” Haji Musir bnagaikan tidak percaya dengan
penjelasan Kadir Misai itu.
“Hah, kerja menganiaya orang,” kesal benar Kadir Misai apabila kenang dia
amalkan minyak dagu semasa lama merantau di Siam. Tok Bujam yang turunkan kepadanya gunakan
minyak dagu sekiranya diberi malu oleh mana-mana perempuan tatkala merantau
jauh dari kampung halaman.
Memang Tok Bujam mudah tersinggung kalau gadis yang
ditegur mudah sahaja berpaling muka mendengus benci. Tentu gadis berkenaan menghinanya disebabkan
kulitnya hitam sawo matang. Marah benar
dia sekiranya gadis-gadis sengaja memilih lelaki tampan apabila menentukan
pasangan. Sebab itu dia akan asapkan
kemenyan botol berisi minyaki dagu sampai bayangan gadis menjelma di depannya.
Sebaik sahaja mulut botol dibuka hingga tercium bau
minyak di dalmnya, nescaya gadis yang sombong laku di depannya akan menyerbu
datang ke rumah. Gadis berkenaan akan
melutut di depannya tidak mahu
berenggang sejenak pun. Selagi
Tok Bujam tidak memberi pengakuan mahu berkahwin sampai bila pun gadis tersebut
tidak akan balik ke rumah.
Cubalah mana-mana gadis pun tunjukkan sombong laku di
depan Tok Bujam. Sebab itu dia desak
Kadir Misai amalkan juga minyak dagu biar anak angkatnya itu diperhina
gadis-gadis comel terserempak di jalan.
Biarlah gadis-gadis berkenaan mengekori Kadir Misai balik ke rumah
setelah minyak dagu diperolehinya.
“Saya pakai susuk hanya nak suka-suka aje!” lantas Haji Musir mengakui fasal dia tusukkan
susuk ke mukanya.
Sewaktu usia muda manalah dia mahu berfikir panjang
apabila ayah angkatnya Wak Daing desak tusikkan susuk. Ramai gadis-gadis muda yang berkunjung ke
rumah Wak Daing semata-mata harapkan ditusuk susuk emas ke mukanya. Apalah
salahnya dia yang menumpang dirumah Wak Daing ditusukkan sama.
Lagi pun semasa merantau jauh dari kampung halaman ke
Singapura., Cuma Wak Daing satu-satunya tempat dia mengadu apa-apa
masalah. Sebab itu Haji Musir tidak
membantah apa-apa. Memang di rumah Wak
Daing menhjadi tumpuan sekiranya mereka harapkan ditusuk susuk emas. Tenbu wajah mereka sentiasa segar laksana
emas yang dijadikan perhiasan selagi susuk berkenaan kekal di dalam tubuh.
“Apabila umur kamu lebih lima puluh, susuk ni mesti
dibuang,” beritahu Wak Daing ingatkan
sesiapa sahaja meminta bantuannya.
“Kenapa pula begitu, Wak?” mereka yang dating menemuinya tidak berpuas
hati.
“Susuk ni tak berupaya nak lawan umur kita!” Wak Daing menjelaskan perlahan.
“Oh, nanti wajah kita lagi hodoh?” gadis yang menemuinya mendesak mahu tahu.
Wak Daing menggeleng lemah. Memang umur yang sudah tua tidak akan
kelihatan muda sekalipun gunakan susuk.
Tetapi Wak Daing serba salah mahu beritahu mengenai emak saudaranya Siti
Umin memang gunakan susuk berlian. Di
kampung halamannya memang Siti Umin perempuan yang mudah memikat mana-mana
lelaki.
Wajahnya tidaklah cantik sangat, tetapi ramai lelaki
terpikat sebaik sahaja menatap Siti Umin.
Apalagi tatrkala Siti Umin menjadi janda selepas kematian suaminya,
beberapa orang masuk melamar sebelum cukup 100 hari suaminya meninggal dunia.
Terpaksa pula datuk Wak Daing memberikan pelbagai helah
biar lelaki-lelaki berkenaan tidak tersinggung hati. Ayah Wak Daing sendiri serba salah disebabkan
kakaknya menjadi rebutan ramai lelaki sebaik sahaja menjadi janda.
Tetapi ayah Wak Daing tidak dapat sembunyikan kemahiran
ayahnya gunakan susuk emas hingga menyebabklan Sisi Umin menjadi rebutan ramai
lelaki sebaik sahaja menjadi janda.
Tetapi ayah Wak Daing tidak dapat sembunyikan kemahiran
ayahnya gunakan susuk emas hingga menyebabkan Siti Umin menjadi rebutan. Dalam masa Siti Umin terus dilamar berulang
kali oleh mereka yang kecewa menjadikan dia isteri, Wak Daing hanya menyedari
tidak lama selepas itu emak saudaranya terkejang menderita batuk darah.
Datuknya tahu mengenai emak saudaranya termakan santau
disebabkan mereka yang kecewa ditolak pinangannya. Lama juga Siti Umin mengalami kesakitan
terkena santau, akhirnya dia menutup mata rapt-rapat. Memang Wak Daing sendiri melihat emak saudaranya
meninggal dunia, hingga menyebabkan ayahnya merajuk lantas meninggalkan kampung
halaman.
Mereka sekeluarga berpindah ke Singapura, setelah ayah
Wak Daing mahu melupakan sahaja amalan susuk yang menimbulkan kesengsaraan
kepada kakaknya Siti Umin. Tetapi datuk
Wak Daing tidak salahkan amalan susuk itu menyebabkan dia kehilangan anak. Manusia yang sengaja ikutkan perasaan
menyebabkan semua orang menanggung padah.
Tidak sempat datuknya buangkan susuk yang sudah meresap
dalam tubuh emak saudaranya semasa Siti Umin meninggal dunia. Datuknya sekadar bacakan jampi mentera sahaja
biar susuk di dalam tubuh mayat luruh dengan sendiri. Memang datuknya sendiri yang jiruskan air
semasa mayat dimandikan.
Tatkala mayat diusung ke kubur beberapa kali mereka yang
mengusung nampak kilauan memancar dari bawah usungan bagaikan kilat
menyambar. Tetapi mereka serba salah
mahu memberitahu sesiapa pun mengenai kilauan cahaya yang memancar itu.
Setelah mayat Siti Umin dimasukkan ke liang lahad juga
mereka ternampak kilauan cahaya memancar tidak tahu dari mana arahnya. Sebaik sahaja disuruh timbus, sekaligus mayat
berkenaan bingkas bangun. Tidak
bertangguh mereka yang menunggu di dalam kubur berhamburan melompat
keluar. Masing-masing terkejut apabila
mayat Siti Umin bingkas duduk lantas melingas ke kiri dan ke kanan.
Kalau tidak disebabkan Kiyai Sobani masih tercegat di
tepi lubang kubur, memang mereka yang menghantar mayat habis bercempera
lari. Wak Daing masih kanak-kanak ketika
itu sudah meranduk belukar, sekalipun dia tidak tahu kenapa mereka yang menghantar
mayat ke kubur bertempiran lari.
Wak Daing sekadar diberitahu mengenai mayat Siti Umin
bingkas duduk di tengah liang lahad.
Masakan dia berani menjengah ke dalam kubur setelah orang-orang kampung
bercempera lari tidak ketahuan. Apa lagi
kanak-kanak sepertinya tidak akan berfikir panjang sebaik sahaja orang lain
merempuh ke mana-mana.
Tetapi Kiyai Sobani tetap bertahan di situ. Dia tidak bergerak seolah-olah menunggu mayat
yang bingkas bangun naik ke tebing.
Mereka yang bercempera lari segera berpatah balik apabila melihat Kiyai
Sobani tercegat di tebing lubang kubur.
“Siti Umin bangun dalam kuburnya,” masing-masing tersipu malu apabila berpatah
bali9k mendapatkan Kiyai Sobaniu.
“Jadi, kamu semua takut?”
lantas sahaja Kiyai Sobani mengejek mereka yang termengah-mengah tidak
menentu. “Masa Siti Umin hidup semua
mahu mendekati dia, kenapa sekarang lari!”
ujarnya tidak berkedip mata memerhati mayat Siti Umin yang masih lagi
duduk di liang lahad.
“Orang hidup tak sama dengan orang mati Pak Kiyai,” sahut lelaki yang pernah meminang Siti Umin.
“Lebih baik orang mati dari orang tak berhati
perut!” gerutu Kiyai Sobani kecewa
disebabkan orang-orang kampung melarikan diri semasa mayat berkenaan bangkit
tidak semena-mena.
Masing-masing terdiam apabila Kiyai Sobani menyindir
mereka. Memang mereka sama dengan
sesiapa sahaja tidak berhati perut apabila lari ketakutan. Sepatutnya mayat Siti Umin mesti
disempurnakan sebaik-baiknya sekali pun bangkit laksana bernyawa.
Setelah mereka semua dapat ditenteramkan lantas Kiyai
Sobani menyuruh sama-sama membaca al-Fatihah.
Kemudian dia menggenggam tanah diramas-ramas sebelum dilimparkan kearah
mayat Siti Umin. Tatkala tanah
tertaburan ke kepalanya mayat tersebut mendongak ke atas sekalipun kain kapanya
masih tidak terbuka.
Apabila Kiyai Sobani menuding jarinmya, operkahan-lahan
mayat Siti Umin menunduk semula. Ketika
ini Kiyai Sobani menyuruh seorang muridnya turun ke lubang kubur merebahkan
se4mual mayat Siti umimn dengan duduk di tengah liang lahad. Sewaktu muridnya melompat turun ke dalam
kubur segera Kiyai Sobani membacakan.
Rabbana innana sami’na muna diyai-yuna di-lil-imani
an-aminu birah-bikum fa-amanna rabbana faghfirlana zunubana wakaffir ‘anna
syaiyi-atina watawaffana ma’al abrar.
Tatkala muridnya hembuskan ubun-ubunb mayat dengan
membacakan Fatihah tiga kali perlahan-lahan mayat Siti Umin dapat direbahkan
semula. Kemudian Kiyai Sobani menyuruh
muridnya bacakan istighfar 100 kali, dan diusap dari kepala hingga ke hujung
kaki.
Terkejut benar muridnya apabila ditunjukkan pada tapak
tangannya melekat tiga batang jarum emas halus laksana rambut. Segera dihulurkan jarum emas berkenaan kepada
Kiyai Sobani sebaik sahaja dia melompat naik ke tebing kubur.
“Sekarang kebumikan mayat Siti Umin,” perintah Kiyai Sobani memberi jaminan
kejadian mayat bingkas bangun itu tidak akan berulang lagi.
Tiga batang jarum halus sebesar rambut itu diserahkan
oleh Kiyai Sobani kepada datuk Wak Daing.
Kemudian Kiyai Sobani menepuk-nepuk baju datuknya dengan melirik
senyum. Sewaktu balik meninggalkan kubur
memang tidak segan-segan datuknya mengakui telah tusukkan susuk emas ke muka
arwah emak saudaranya Siti Umin.
Sebab itu Kiyai Sobani ingatkan datuknya mengenai mayat
Siti Umin seolah-olah tidak mahu diterima oleh bumi apabila bingkas bangun
tidak semena-mena. Selagi susuk tersebut
tidak dikeluarkan dari tubuhnya Siti Umin tidak akan rebah semula supaya mudah
dikambus kuburnya.
Malu juga datuknya dengan kejadian yang menimpa Siti
Umin. Tidak lama selepas itu ayah Wak
Daing meninggalkan kampung halamannya jauh di kepulauan, terus menetap di
Pontian. Kemahiran menggunakan susuk
yang diwarisi dari ayahnya di kepulauan tidak disisihkan. Dia tetap amalkan juga sekalipun jauh di
lipatan hatinya masih tidak dapat menjelma kejadian yang menimpa kakaknya arwah
Siti Umin.
Memang Wak Daing juga amalkan susuk yang diwariskan sejak
arwah datuknya itu. Lama dia menetap di
Pontian berulah Wak Daing berhijah ke Singapura. Dia tidak mengelak sekiranya wanita-wanita
yang mahu gunakan susuk meminta dia tusukkan ke muka. Tahu sangat Haji Musir, semenjak dia jadikan
Wak Daing ayah angkatnya memang ramai orang menemuinya minta tusukkan susuk.
Di sebabkan Haji Musir sudah mula berniaga, lantas sahaja
Wak Daing nasihatkan dia supaya gunakan susuk juga. Wak Daing sendiri tusukkan susuk berlian pada
dahinya biar perniagaannya mencapai kejayaan.
Sebab itu Haji Musir bersetuju ayah angkatnya tusukkan susuk berlian
kalau boleh membantu perniagaan. Dia
tidak akan gunakan susuk sekiranya mahu memikat perempuan hingga ramai
sekeliling pinggang.
Apa sangat susuk berlian semata-mata mahu melihat
perempuan. Bila-bila perempuan mudah
dipikat sekiranya perniagaan dia mencapai kejayaan. Bukan takat di Singapura sahaja Haji Musir
buat perniagaannya, tetapi sampai ke Taiwan sahaja. Tentu Wak Daing juga gembira dia berniaga
hingga ke Taiwan setelah ditusukkan susuk berlian ke dahinya.
Dalam masa berulang alik dari Singapura ke Taiwan inilah
Wak Daing meninggal dunia. Haji Musir
sendiri tidak sempat menjengah tatkala ayah angkatnya menutup mata. Selepas balik dari Taiwan baru dia diberitahu
mengenai kematian Wak Daing.
“Wak Daing meninggal semasa saya ke Taiwan, ustaz,” jelas Haji Musir setelah dia tidak dapat
rahsiakan lagi mengenai susuk berlian yang ditusukkan ke dahi di antara dua
matanya. “Jadi, dia tak buangkan susuk
saya tu,” dia tersengih-sengih
mengerling isterinya Hajah Natisah.
Memang Wak Daing juga ingatkan dia mengenai susuk
tersebut mesti dikeluarkan juga apabila usianya 50 tahun. Tetapi belum sempat umurnya menjangkau 50
tahun Wak Daing sudah meninggal dunia terlebih dahulu. Siapa lagi boleh diharapkan membuang susuk
berkenaan setelah Wak Daing meninggal?
Sebab itulah Haji Musir sengaja pendamkan rahsia tersebut jauh di
lipatan hatinya.
Apabila kenang kejadian yang menimpa Siti Umin memang
kecut juga perut Haji Musir. Tentu
jiran-jiran semua terkejut apabila mayat dimasukkan ke liang lahad bingkas
bangun tidak semena-mena. Lainlah kalau
mereka yang menghantar mayat ke kubur sama macam Kiyai Sobani, bila-bila dia
mampu mengawal keadaan. Bagaimana kalau
semua bercempera lari meranduk belukar sebaik sahaja mayat terbujur tiba-tiba
bangkit di tengah liang lahad?
Dia tidak mahu nasib malang Siti Umin yang diberitahu
oleh Wak Daing akan menimpa dirinya pula.
Disebabkan sibuk sangat dengan perniagaannya sampai Haji Musir terlupa
mengenai susuk berlian yang digunakannya.
Hinggalah isteri tuanya Hajjah Kimah membeli batu yang menjelma di perdu
rumpun serai kepunyaan Mahaton, barulah Haji Musir berasa bimbang.
Semenjak kerusuhan mengganggu perasaannya, Haji Musir
semakin bimbang disebabkan dia sudah melanggar pantang larang Wak Daing semasa
tempoh susuk ditusukkan belum berakhir.
Wak Daing sudah ingatkan dia supaya tidak memakan apa sahaja yang
dicucuk selama 100 hari. Tetapi Haji
Musir tidak dapat menahan keinginannya mahu menikmati sate daging yang dicucuk
lidi.
Setelah memakan beberapa cucuk sate, baru Haji Musir
menyedari dia sudah melanggar pantang.
Tetapi dia tidak beritahu apa-apa kepada Wak Daing kerana bimbang orang
tua itu memarahinya. Kenapa dia tidak
boleh bersabar menunggu selama 100 hari.
Apa sangat mahu gelojoh menikmati sate hingga tidak boleh menunggu
sampai habis pantang.
Tetapi dia tidak boleh berbohong pada Wak Daing. Tatkala kulit mukanya berbintat-bintat hitam
ditumbuhi tahi lalat, lantas sahaja Wak Daing menuduhnya melanggar pantang
larang. Terkebil-kebil mata Haji Musir
kerana Wak Daing tahu punca kulit mukanya berbintat-bintat hitam setelah
melanggar pantang larang.
Terpaksa pula Wak Daing menyuruhnya mencari tujuh jenis
limau disapu ke mukanya dengan dicampur tepung beras digiling. Tujuh jenis bunga juga dicampur sebelum
dipupuk ke muka Haji Musir. Tiga malam
berturut-turut Wak Daing ubati mukanya barulah bintat-bintat hitam yang tumbuh
di merata kulit muka Haji Musir beransur-ansur hilang.
“Saya memang nak buang susuk ni, ustaz,” terharu juga Haji Musir mahu mendesak saya
bunagkan susuk berlian yang sekian lama ditusukkan ke mukanya.
“Saya tak tahu nak buangkan,” lantas saya mengakui tidak
tahu apa-apa mengenai susuk demikian.
“Tapi Pak Kadir ni tahu macam mana nak buang,” beritahu saya memandang ke arah Kadir Misai.
“Insya Allah, tapi kena berpantang juga,” sahut Kadir Misai terangguk-angguk.
“Apa pantangnya, Pak Kadir?” segera Hajah Natisah mencfelah kerana bimbang
dia juga akan menanggung padah yang sama.
“Sama macam pantang yang ditetapkan Wak Daing,” ujar Kadir Misai tersengih-sengih.
“Emm. Lain yang sakit lain pula yang diubat,” Hajah Natisah mencebek bibir apabila kenang
dia menemui saya disebabkan barang-barang kemasnya sudah beberapa kali hilang
dalam persimpanan. Memang dia mengesyaki
gangguan toyol yang membolos masuk ke bilik tidur.
Setelah suaminya Haji Musir menemui Tokji Jamadi di Batu
Pahat, tiba-tiba sahaja orang tua itu menyuruhnya menemui saya. Tatkala mereka berdua suami isteri menjengah
datang lantas sahaja suaminya Haji Musir mengaku dia memakai susuk berlian dan
susuk emas.
Memang Hajah Natisah tidak percaya apabila diberitahu
mengenai barang-barang kemasnya hilang disebabkan susuk yang dipakai Haji
Musir. Susuk berlian yang ditusukkan ke
tubuh Haji Musir sudah cukup memusnahkan barang-barang kemas berkenaan. Kadir Misai dapat melihat seolah-olah tubuh
Haji Musir menjadi laksana besi berani yang mudah menarik mana-mana sahaja emas
yang bernilai.
“Awak kena siapkan tujuh helai daun pucuk bulat
kelapa,” Kadir Misai ingatkan Haji
Musir.
Haji Musir tidak membantah. Dia sanggup cari apa sahaja ramuan asal
sahaja susuk yang sudah ditusukkan ke tubuhnya dapat dikeluarkan semula.
SELESAI