Sunday, March 27, 2016

169. LAWAN HARIMAU TERLANGGAR PANTANG



DISEBABKAN ketakutan yang mengganggu tidak juga reda bimbang juga Mat Jani kalau keadaan anaknya Leha bertambah teruk.  Mahu diharapkan Andak Miyah perempuan itu sendiri tidak sihat badan semenjak cuba jampikan Leha.  Memang dia sendiri melihat Andak Miyah terbatuk-batuk hingga merah padam muka semasa membakar kemenyan mahu mengubati anak gadis kecil itu.
Setiap kali terbatuk memang Andak Miyah terasa seolah-olah ekor tumbuh memanjang di punggungnya.  Berdebar juga hatinya apabila kenangkan kejadian yang menimpa Aki Kiman hingga bahagian punggung bertukar menjadi harimau tatkala terkejang mati di tengah rumah.  Tetapi Andak Miyah tahu dia bukan keturunan Aki Kiman sekiranya mahu dituduh saka mengganggu dirinya.
Semenjak dia berbidan Andak Miyah mewarisi amalan emaknya dari keturunan Munah dan Oyang Jami.  Tidak ada sangkut paut langsung dengan Aki Kiman yang berusaha meminta Munah musnahkan saka harimau cenaku yang menganggu hidupnya.  Sebab itu Aki Kiman tidak mempunyai anak setelah bertahun-tahun berkahwin disebabkan persumpahan saka harimau cenaku itu.
Setelah Andak Miyah tidak jejak kaki ke rumahnya, terpaksa juga Mat Jani minta bapa saudaranya Dukun Manap tengokkan Leha yang tergagau-gagau ketakutan asal sahaja mahu melelapkan mata.  Sejak berminggu-minggu Leha tidak boleh tidur akibat gangguan kelibat yang dilihatnya setiap kali mahu terlelap.
“Kamu takutkan apa?”  Dukun Manap memujuk setelah keadaan Leha semakin mencemaskn
Leha menggeleng-geleng dengan tidak bercakap sepatah pun.  Matanya meliar sambil mengangguk-angguk kepala memerhati keliling.  Sekali sekala dia akan melompat berlari berkeliling menjerit meminta tolong.  Kalau tidak dibawa beristighfar memang mahu juga Mat Jani menampar muka anak kecil itu.
Tetapi Leha bukan sengaja mahu terjerit-jerit tidak menentu.  Dirinya sudah dirasuk gangguan yang tidak boleh dilihat dengan pandangan biasa.  Sekiranya dibawa ke hospital boleh jadi Leha akan disyaki mengidap suhu panas badan berlebihan menyebabkan dia meracau-racau laksana hilang ingatan.  Mat Jani terpaksa menahan sabar setelah isterinya Ngah Sirah merungut salahkan dirinya yang menjadi punca Leha diganggu demikian.
Tentu Mat Jani tidak menyedari perbuatan balik jauh malam  melalui kawasan estet itu memang banyak puaka di sepanjang hutan belukar.  Manalah tahu puaka di kawasan bukit mengekori Mat Jani tatkala balik dari pekan kecil setelah bermain mahjong di kedai Ah Seng.  Apabila melintasi kawasan bukit melalui lorong estet itu tidak bertangguh puaka berkenaan menumpang sama.
Masakan puaka berkenaan berani ganggu Mat Jani disebabkan suaminya berkawan dengan orang-orang Cina di pekan kecil.  Sebab itu puaka itu merasuk Leha setelah mengekori Mat Jani sampai di rumah.
“Fasal awak balik jauh-jauh malam!”  lantas sahaja Ngah Sirah menuduh Mat Jani yang menjadi punca Leha diganggu puaka.
“Jangan percaya perkara karut macam tu,”  segera Mat Jani ingatkan isterinya supaya tidak ikutkan sangat perasaan.
“Puaka ni keras. Sebab itu Andak Miyah tak terlawan,”  jelas Ngah Sirah tidak berpuas hati dengan sikap suaminya mahu berdalih.
“Kalau puaka, biar aku yang lawan!”  marah benar Mat Jani fasal Ngah Sirah masih juga ungkit mengenai dia selalu balik jauh-jauh malam.
“Memang awak tu takbur,”  Ngah Sirah menyindir bercampur bimbang juga kalau-kalau suaminya akan menyerbu bukit di lorong estet.
Tahu sangat dia sudah beberapa kali orang kampung terserempak lembaga tidak berkepala berjalan di lorong estet berbukit sedikit itu.  Kadangkala mereka nampak banyak sangat lembaga tidak berkepala itu mengerang-erang meminta pertolongan.
Tidak siapa pun berani menolongnya apabila terserempak lembaga tidak berkepala berkeliaran di jalan berbukit itu.  Tetapi kalau  menunggang basikal mereka terpaksa juga turun apabila melalui jalan berbukit yang mendaki.  Ketika inilah lembaga tidak berkepala itu membonceng di belakang basikal mengerang-erang meminta bantuan.
Mereka percaya di bawah bukit itu tentera-tentera Jepun memancung leher orang Cina dalam masa kemelut.  Bagaimana pun mereka yang terserempak lembaga berkenaan tidak cam sama ada ianya Cina atau Melayu.  Disebabkan ketakutan mereka terus sahaja berlari mengheret basikal mendaki jalan berbukit itu.
Kadangkala mereka campakkan sahaja basikal itu ke tepi jalan terus berlari balik ke tengah kampung.  Tetapi tidak siapa pun yang dirasuk hingga meracau-racau ketakutan.  Mereka percaya lembaga tidak berkepala itu bukan mahu mengganggu, mereka sekadar mahu meminta pertolongan sahaja.
“Aku bukan takbur, kalau puaka di bukit tu biar aku lawan!”  tegas Mat Jani bersemangat.
“Kita nak ubat Leha, bukan nak bertengkar,”  segera Dukun Manap ingatkan mereka suami isteri.  Lagi pun memang patut dia menegur Mat Jani anak saudaranya kalau mahu bertengkar dalam masa Leha masih diganggu penyakit ganjil.
Setelah berhari-hari terlantar Leha semakin kerap terkencing di kain hingga terpaksa di gantikan berhelai-helai.  Hairan juga Ngah Sirah disebabkan Leha tidak banyak meneguk air, bagaimana pula boleh terkencing tidak henit-henti.
Sebab itu Mat Jani tidak percaya Leha diganggu puaka di bukit kalau takat lembaga tidak berkepala menjelma.  Tahu sangat Mat Jani dengan lembaga tidak berkepala yang ditemui di jalan berbukit mendaki itu.  Sudah dua tiga kali dia terserempak tatkala balik dari pekan kecil apabila melalui  tengah malam santak pukul dua belas.
Memang Mat Jani tidak berundur setapak pun apabila lembaga berkenaan memboceng di belakang basikal  semasa dia melompat turun.  Masakan mahu berkayuh sekuat hati mendaki jalan berbukit itu semata-mata takutkan lembaga berkenaan.
Sebaik sahaja lembaga tidak bekepala itu terconggok di belakang basikal, tidak bertangguh Mat Jani bacakan al-Fatihah tujuh kali, surah al-Ikhlas tujuh kali, Ayatul Kursi 17 kali.  Semasa dihembus kearah lembaga tidak berkepala itu dia bacakan pula:
Laqod ja-akum rasulum-min anfusikum ‘azizun ‘alaihi ma-‘anittum harisun ‘alaikum bilmukminina ra-ufurrahim, fa-in tawallu faqul hasbiyal Allah-hu la-ilaha illa huwa ‘alihi tawakkaltu wahuwa rabbul’arsyil azim.
Serentak itu Mat Jani mendengar jerit lolong bertele-tele di tengah malam diikuti dengan lembaga tidak berkepala yang membonceng basikalnya terhumban ke tebing jalan.  Kemudian menggelupur di dalam rumput longkang hingga hilang bersama hembusan angin malam.
Cubalah lembaga tidak berkepala itu ganggu dia tatkala melalui lorong berbukit mendaki itu!  Memang Mat Jani tidak bimbang apa-apa kalau takat mahu mengujinya.  Tetapi sekiranya Leha dirasuk puaka dia tidak mampu pulihkan semula anaknya.
Masakan dia berani melalui kawasan sepi demikian tatkala tengah malam kalau mudah terkejut apabila terserempak lembaga tidak berkepala.  Salangkan dia masuk ke hutan menebang pokok pun bermacam-macam gangguan menghalang, tidak pernah Mat Jani undur ke belakang.  Kawan-kawan Cinanya juga kecut perut apabila ular tedung selar menyerbu tengah belukar, tetapi Mat Jani pantas mencekak lehernya.
Tiga kali dia menepuk kepala ular tedung selar nescaya ular tersebut akan moyok tidak bertenaga.  Bila-bila sahaja kawan-kawan Cinanya berani lingkarkan ular tersebut di hehernya.  Sampai bila pun ular tersebut tidak akan mengangkat kepala mematuk mangsa.
Mat Jani tahu ular tedung selar yang sudah ditangkapnya tidak akan bertahan lama.  Tentu ular tersebut akan terkejang mati tidak dapat mencakup makan selagi bisanya tidak dipulangkan semula oleh Mat Jani.  Terpaksa dia mengheret ular berkenaan jauh ke tengah belukar dilepaskan di situ sebelum bisanya dipulangkan.
Setelah dipulangkan bisanya oleh Mat Jani nescaya ular tersebut akan melonjak garang semula merempuh ke tengah belukar.  Memang Mat Jani tidak bimbang apa-apa kalau dirinya mahu diuji.  Sia-sia dia lama tinggal bersama datuknya Itam Sibin kalau tidak minta turunkan amalan orang tua itu.
Lainlah bapa saudaranya Dukun Manap memang diberi hak oleh ayahnya Itam Sibin supaya meneruskan amalan turun termurun.  Sebab itu Dukun Manap sanggup menjadi dukun di dalam kampung.  Tetapi Mat Jani tidak mahu mewarisi dukun arwah datuknya Itam Sibin.  Biarlah bapa saudaranya Dukun Manap sahaja dikenali menjadi dukun sejak bertahun-tahun di kampungnya.
“Kita ubatkan Leha ni, jangan banyak soal jawab lagi,”  desak Dukun Manap kerana memahami anak saudaraya tidak bercakap bohong mahu berdepan dengan apa pun puaka yang berani menjelma di depannya.  Tetapi puaka yang menjelma macam lembaga tidak berkepala itu tidak sama dengan gangguan yang merasuk hingga menyebabkan Leha meracu-racau.
Apa lagi Leha tidak dapat menahan kencing yang berterusan sampai berhelai-helai kain terpaksa digantikan.  Dia sendiri tidak sedar bagaimana kencingnya meleleh tidak henti-henti asal sahaja ditukar kain yang baru.  Perkara gangguan syaitan yang merasuk Leha bukanya boleh dilihat macam nampak tunggu kayu tersergam tengah belukar.  Siapa mahu percaya Leha di ganggu syaitan yang merasuknya hingga meracau-racau tidak menentu.
Salangkan Haji Mewalid guru madrasahnya di Melaka pun orang macam tidak percaya tatkala digiring oleh orang putih naik ke kapal untuk dibawa ke Singapura.  Marah sangat orang putih disebabkan Haji Mewalid berdakwah minta murid-muridnya kuatkan semangat.  Apabila orang putih salah tafsiran maksudnya mereka tuduh Haji Mewalid mahu melawan.
Sebab itu Haji Mewalid perlu dibawa ke Singapura menemui pegawai tinggi mereka.  Sewaktu Haji Mewalid dibawa naik ke kapal di kuala sungai tiba-tiba sahaja kapal tidak boleh bergerak setelah sauh diangkat.  Enjin kapal dihidupkan pun tidak mampu membawa kapal bergerak meninggakan kuala sungai.
Tentu siapa pun tidak percaya mengenai kapal orang putih tidak boleh bergerak kerana niat salah mahu membawa Haji Mewalid.  Memang mereka mahu larikan Haji Mewalid ke Singapura biar madrasahnya ditutup.  Sengaja orang putih mahu takut-takutkan murid Haji Mewalid supaya tidak datang belajar agama di madrasahnya.
“Siapa pun tak percaya dengan kejadian Haji Mewalid,”  ujar Dukun Manap apabila  bandingkan kejadian yang menimpa Leha.  Perkara yang tidak dapat dilihat dengan mata masakan mudah mahu terangkan kepada sesiapa yang tidak memahaminya.
“Haji Mewalid tu orang alim, tak hairan apa-apa,”  sahut Mat Jani perlahan menatap muka bapa saudaranya.  Memang dia juga tahu mengenai kapal orang putih tidak bergerak di kuala sungai semasa mahu larikan Haji Mewalid ke Singapura.
“Semua itu dengan izin Allah,”  jelas Dukun Manap kerana tidak ada satu perkara pun yang menghairankan kalau Allah izinkan berlaku.
Apa sangat dengan kejadian kapal tidak bergerak selagi Haji Mewalid terconggok di atas geladak, kalau bandingkan dengan Haji Tulus semasa hayatnya memang orang alim yang warak.  Tetapi setelah bertahun-tahun Haji Tulus meninggal dunia, mereka sekadar mendengar cerita orang tua-tua sahaja mengenai doanya yang seringkali mereka harapkan.
Tidak pernah pun mereka menatap muka haji Tulus selain dari kuburnya tersergam tidak siapa pun mahu menjaga.  Lagi pun kubur lama memang terbiar tidak ada waris keturunan yang mahu ambil peduli.  Kalau musim hariraya mereka datang membersihkan kubur pun hanya ranggah rumput kuburan emak dan ayah sendiri sahaja.
Haji Tulus sudah beberapa keturunan mereka berlalu.  Tidak perlu lagi ambil peduli disebabkan rasa kekeluargaan sudah menipis.  Tetapi mereka bangga juga apabila disebut keturunan Haji Tulus guru agama yang disebut-sebut semasa hayatnya.
Hinggalah salah seorang orang besar di situ dibawa berubat ke hospital akibat terkejang lama menanggung kesakitan.  Disebabkan masa perintah orang putih hospital juga tidak cukup kelengkapan mahu mengubati orang besar berkenaan.  Memang keluarganya sanggup membawa berubat sampai ke England.
Dalam masa bersiap-siap mahu membawa orang besar itu berubat ke England, dia melihat seorang tua berjubah putih menjengahnya tatkala tengah malam sepi.  Lantas sahaja orang tua itu meminta isteri orang besar ambikan air satu jag.
Setelah dia doakan air di dalam jag itu disuruh orang besar minum dan basuhkan ke seluruh badan sama seperti mengambil suduk, dia bisikkan ke telinga orang besar supaya bacakan tujuh kali setiap kali mahu lelapkan mata:
Qul innama ana-basyarum mislukum yuho ilaiya innama ilahukum  ilahun wahidun faman kana yarju liqo-arabbihi falya’mal’amalan solehan wala yusrik bi’ibadati rabbihi ahadan.
Tiga malam berturut-turut lelaki berjubah putih itu menemui orang besar barulah dia memberi tahu mengenai dirinya Haji Tulus.  Memang tertegun apabila disebut Haji Tulus mengunjungi dia, disebabkan orang besar tahu Haji Tulus sudah meninggal dunia sejak bertahun-tahun.
“Jadi, tuan ni Tuan Tulus?”  gementar hati orang besar setelah mendapati dia dikunjungi oleh Haji Tulus.
“Sengaja nak tengok anak cucu dalam kesusahan,”  beritahu Haji Tulus tersenyum hingga tercium bau wangi di sekeliling bilik hospital oleh orang besar berkenaan.
“Penyakit saya dah beransur sembuh, tuan,”  jelas orang besar kerana menyedari dia bukannya bermimpi tatkala dikunjungi oleh Haji Tulus.  Tetapi selama tiga malam dia dikunjungi oleh Haji Tulus tidak terlintas di hatinya mahu memberi tahu sanak saudara.  Isterinya juga seolah-olah terlupa mengenai dikunjungi orang tua tersebut yang mendoakan air pada jag untuk diminum dan dibasuh ke seluruh badan macam mengambil wuduk.
“Alhamdullillah, bersyukur kepada Allah,”  Haji Tulus ingatkan orang besar supaya jangan terlalu kagum dengan air yang didoakan pada jag itu.
“Tapi, tuan yang ubatkan saya,”  orang besar tetap yakin dengan air yang didoakan oleh Haji Tulus itu menyebabkan dia sembuh serta merta.
Doktor di hospital juga berasa hairan disebabkan penyakit orang besar sembuh sebelum sempat dibawa ke England.  Macam tidak percaya doktor berkenaan apabila mendapati ketumbuhan dalam perut orang besar hilang dengan tidak perlu dibedah.
Keluarga yang sudah bersiap sedia mahu menghantar orang besar berubat ke England juga tidak percaya apabila diberi tahu mengenai kunjungan Haji Tulus.  Masakan Haji Tulus yang sudah meninggal dunia sejak bertahun-tahun tiba-tiba menjelma bukan di dalam mimpi.  Haji Tulus sendiri yang doakan air pada jag untuk minum dan disapukan ke seluruh badan.
Mereka sendiri melihat air di dalam jag yang di tunjukan oleh isteri orang besar.  Air di dalam jag itu digunakan untuk minum.  Apabila tinggal sedikit, cepat-cepat dituangkan oleh isteri orang besar air lain biar sentiasa penuh.
“Saya bersyukur kerana tuan telah selamtkan suami saya.”  tutur isteri orang besar melahirkan rasa gembira yang melonjak-lonjak di hati.
“Awak ni dah tak percayakan Allah ke?”  keras suara Haji Tulus macam tersinggung dengan ungkapan isteri orang besar yang semakin sihat di kalit hospital.  “Buat istighfar banyak-banyak, dan mengucap dua kalimah syahadat selalu!”  tegasnya ingatkan mereka suami isteri jangan mengulangi kata-kata demikian.
Terkejut juga mereka berdua apabila Haji Tulus memarahi mereka apabila sebut fasal kunjungan Haji Tulus itu menyelamatkan orang besar.  Kalau disebabkan Haji Tulus tidak menjelma nescaya orang besar akan dibawa ke England.  Belum tahu lagi ketumbuhan di dalam perut orang besar boleh diselamatkan apabila dibedah.  Sebab itu mereka percaya kunjungan Haji Tulus semata-mata mahu selamatkan orang besar yang terlantar sakit sejak berbulan-bulan.
Siapa lagi boleh diharapkan kalau hospital juga tidak memberi jaminan ketumbuhan dalam perut itu boleh diselamatkan.  Masa perintah orang putih bukan semuanya lengkap di hospital kalau mengidap penyakit bahaya seperti dialami oleh orang besar.
Dia sendiri sudah tidak menyimpan apa-apa harapan lagi apabila kenangkan ketumbuhan dalam perut itu boleh mengancam nyawanya.  Apalagi perjalanan membawanya ke England terpaksa memakan masa yang lama.  Siapa lagi boleh di harapkan selain dia berdoa kepada Allah memohon perlindungan dan pertolongan.
Kalau tidak disebabkan terkejang di katil hospital memang orang besar sanggup bangun tengah malam solat tahajud.  Dia bersedia cekang mata berturut-turut malam seperti disuruh oleh Lebai Mardah guru agama tempat dia bertanya.
Berkali-kali Lebai Mardah ingatkan dia supaya buat solat tahajud apabila berhadapan dengan kesukaran.  Memang Lebai Mardah juga kagum dengan kesunggguhan orang besar membantunya dirikan madrasah.  Bila-bila orang besar sanggup keluarkan duitnya sendiri kalau Lebai Mardah mahu mengajar agama.  Minta sahaja berapa banyak pun wang yang diperlukan untuk dirikan madrasah, memang orang besar tidak membantah apa-apa.
Perkara membuka madrasah bukan untuk kepentingan Lebai Mardah sendiri.  Masakan orang putih sanggup keluarkan duit beribu-ribu ringgit membantu mereka dirikan madrasah untuk anak-anak kampung belajar agama.  Satu-stunya yang boleh diharapkan oleh Lebai Mardah memang orang besar yang sanggup keluarkan duitnya menghulurkan bantuan.
Setelah orang besar terkejang sakit akibat ketumbuhan dalam perut, memang Lebai Mardah ingatkan dia supaya bangun tengah malam solat tahajud.  Tetapi orang besar sudah tidak bertenaga mahu bangun tengah malam akibat penyakitnya bertambah teruk.
Dalam masa harapkan dirinya sembuh sedikit untuk bangun tengah malam solat tahajud inilah dia dikunjungi oleh jelmaaan Haji Tulus di katil hospital.  Sebab itu orang besar suami isteri memang tidak dapat lupakan pertolongan Haji Tulus.
“Kenapa tuan kata begitu?”  hairan juga oang besar dengan pengakuan isterinya kerana mereka suami isteri terhutang budi kepada orang tua berkenaan.
“Allah yang menyelamatkan kamu, bukannya aku!”  ujar Haji Tulus terus menghilang dalam cahaya samar-samar di bilik hospital,
Sebaik sahaja keluar dari hospital, orang besar bina semula kubur Haji Tulus dengan diturap batu marmar.  Dia buat tahlil di masjid selepas berpuasa tiga hari berturut-turut.
Tahu sangat Dukun Manap kejadian yang pernah dialami oleh orang besar tersebut hingga terserempak Haji Tulus di bilik wad hospital.  Siapa yang tidak tahu mengenai Haji Tulus di kampung tempat tinggal orang besar itu, sekali pun sudah bertahun-tahun meninggal dunia.  Sampaikan kubur yang dibina oleh orang besar itu mereka kenali juga sebagai kubur Tuan Tulus.
Bukan orang besar sahaja pernah terserempak Haji Tulus, malah Dukun Manap juga menemui lelaki berjubah putih dengan janggutnya sampai ke dada itu semasa belajar di madrasah Lebai Mardah.  Hampir juga Dukun Manap terjerit ketakutan apabila orang tua berjubah putih itu tiba-tiba duduk di belakangnya semasa dia tunaikan solat sunat tahajud di tengah madrasah.
Dia satu-satunya murid di madrasah yang rajin bangun cekang mata di tengah malam untuk dirikan sunat solat tahajud.  Biarlah kawan-kawan yang lain nyenyak tidur kerana bimbang tidak sempat bangun solat subuh bersama Lebai Mardah.  Mereka akan kecewa sekiranya tertinggal solat subuh dengan berimamkan guru mereka, hingga terpaksa buat sendiri berseorangan kalau terlambat.
Tetapi Dukun Manap tidak pernah tertinggal solat subuh bersama Lebai Mardah sekali pun dia bangun tengah malam.  Perkara tidur bukan disebabkan cekang mata atau tidur yang menyebabkan mengantuk sangat, tetapi kesungguhan dalam diri sendiri.  Sebab itu Dukun Manap gagahi juga bangun tengah malam dirikan solat sunat tahajud di tengah madrasah.
Habis sahaja memberi salam, berdebar sangat hati Dukun Manap apakala tercium bau harum yang menusuk.  Sebaik sahaja dia berpaling ke belakang dia melihat lelaki tua berjumbah putih duduk di belakangnya memegang buah tasbih di tangan kanan.  Sementara tangan kiri memeluk tongkat yang di pangku di atas ribaan.
Dukun Manap tidak peduli sangat kehadiran orang tua berkenaan duduk di belakangnya.  Dia teruskan sahaja berzikir hingga terasa seluruh badannya meremang tegak bulu roma.  Sewaktu dia mahu balik ke tempat tidur, lelaki itu tidak kelihatan lagi di belakangnya.  Tetapi bau harum itu masih semerbak tercium di keliling madrasah.
Bagaimanha pun Dukun Manap tidak memberi tahu sesiapa pun mengenai lelaki tua berjubah putih yang tiba-tiba duduk di belakangnya.  Hingga tiga malam lelaki berkenaan menjelma tatkala dia solat sunat tahajud lantas Dukun Manap beranikan hati menegur sebelum sempat orang tua itu menghilang menjelang subuh.
“Aku nak berimamkan awak, apa salahnya?’  jelas lelaki berjubah itu tersenyum.
Setelah didesak oleh Dukun Manap perlahan dia memberi tahu mengenai dirinya Haji Tulus.  Sebaik mendengar nama Haji Tulus tertegun Dukun Manap kerana dia terkeliru dengan nama tersebut.  Seisi kampung hanya sekadar memanggilnya Tuan Tulus sahaja.  Dukun Manap juga mendengar dari kawan-kawannya di kampung berkenaan mengenai Tuan Tulus yang sudah meninggal dunia sejak bertahun-tahun dulu.
“Tuan ni, Tuan Tulus ke?”  tergagap-gagap Dukun Manap disebabkan terlalu gementar.
Tuan Tulus mengangguk.  Tersenyum dia kerana menyedari Dukun Manap dalam keadaan gementar.  Tahu sangat dia membaca hati Dukun Manap yang tidak percaya sedang berhadapan dengannya.  Lantas Haji Tulus menepuk-nepuk bahu Dukun Manap terus menuturkan.
“Kita ni sama-sama makhluk, jangan memuji-muji makhluk kerana segala puji itu hanya kepada Allah.”
Teragak-agak juga Dukun Manap mahu memberi tahu Lebai Mardah mengenai kejadian yang dialaminya tatkala tunaikan solat sunat tahajud di tengah madrasah.  Bimbang juga dia sekirannya Lebai Mardah tidak mempercayai dirinya.  Tentu kawan-kawan di madrasah menuduhnya sengaja berbohong semata-mata mahu menarik perhatian orang lain.
Sebab itu Dukun Manap tidak mahu memberi tahu sesiapa pun.  Biarlah Lebai Mardah tidak tahu apa-apa mengenai kejadian yang dialaminya itu.  Tetapi sewaktu sama-sama solat subuh selepas itu, terkejut benar Dukun Manap apabila Lebai Mardah menyuruhnya ke hadapan imamkan Jemaah.
“Perkara sakit Leha ni, memang perkara yang tak masuk akal!”  jelas Dukun Manap ingatkan anak saudaranya supaya bersabar menghadapi musibah demikian.
Di sebabkan Andak Miyah sendiri uzur, terpaksa juga Dukun Manap datang menjengah.  Sewaktu dia melangkah naik ke rumah Mat Jani memang sudah dirasanya dadanya di rempuh kuat seolah-olah kerbau jantan turun minyak menyondol laju.
Hampir juga Dukun Manap tercampak jatuh ke tanah akibat dirempuh kuat. Tetapi dia berpaut pada jenang pintu menyebabkan badannya melayang laksana bendera berkibar di tiang.  Terkejut juga Mat Jani kerana disangkanya bapa saudranya sengaja lunjurkan kaki dengan menghayun badan di muka pintu.
Setelah diberi tahu oleh Dukun Manap dia seolah-olah dirempuh kerbau jantan, tidak bertangguh dia membantu.  Lantas Dukun Manap ingatkan dia supaya berundur kerana perkara yang tidak boleh dilihat dengan mata tidak sama dengan menghambat binatang liar tengah belukar.
Dia pun tahu fasal Mat Jani boleh cekak leher ular bisa mencodak kepala di mana-mana.  Bukan takat ular mencodak kepala sahaja boleh dicekak leher oleh Mat Jani, memburu buaya di tengah lubuk sungai pun dia sanggup lakukan.  Kadangkala merungut juga Ngah Sirah disebabkan suaminya buat kerja-kerja bahaya semata-mata mencari upah.
“Jauh kamu dari pintu`”  perintah Dukun Manap menyuruh anak saudaranya berundur.  Kemudian dia mjenahan nafas lantas membacakan: 
Wa-imma yanza ghannaka minasy saitoni nazghun fas-ta’iz billahhi innahu sami’ul ‘alim.
Tiga kali diulanginya segera Dukun Manap menampar jenang pintu tiga kali.  Sekali gus dia melompat semula ke tengah serambi lantas beristighfar beberapa kali.  Ketika ini tiba-tiba sahaja Leha terkekeh-kekeh ketawa seolah-olah mengejek Dukun Manap.
Sebaik sahaja Dukun Manap masuk ke tengah rumah dia melihat Leha bersila rapat bagaikan menunggu dia.  Apabila Dukun Manap perlahan-lahan duduk, tiba-tiba sahaja badan Leha terangkat hingga terapung-apung tiga kaki dari lantai.
“Apa pula bala ni?”  gerutu Ngah Sirah terkejut melihat kejadian yang menggerunkan dia. Tetapi Leha terkekeh-kekeh ketawa dengan terkencing mencurah di lantai.  Bertambah bingung Ngah Sirah menyebabkan dia menjerit tidak keruan.  Puas dipujuk oleh jiran-jiran yang perempuan, tetapi Ngah Sirah bertambah galak menjerit-jerit bagai mahu melepaskan geram yang mendongkol di hati.
Setelah diberi tahu oleh jiran-jiran mengenai Cikgu Karib terpaksa menjengah emaknya Andak Miyah selepas mengubati Leha, memang Dukun Manap sudah dapat mengagak gangguan tersebut tidak peduli siapa.  Asal sahaja cuba mengganggu akan diserbu tidak bertangguh.
Disebabkan jiran berkenaan memberi tahu Andak Miyah sudah beransur sihat setelah saya berkunjung ke situ, segera Dukun Manap mendesak Mat Jani mengajak saya menjengah Leha.  Dalam keadaan terdesak juga Mat Jani tidak bertangguh ke rumah Andak Miyah.  Dia berharap sangat Cikgu Karib memujuk saya mengikutnya jengah Leha ke rumah.
Sewaktu saya sampai di rumahnya bersama Cikgu Karib, keadaan Ngah Sirah masih belum reda.  Dia menjerit-jerit tidak menentu memaki sesiapa sahaja yang terlintas pada fikirannya.  Dalam masa yang sama Leha masih juga duduk terapung-apung dengan menumpu tangan ke kepala lutut.
Tersengih-sengih dia mengejek Dukun Manap yang tidak berganjak tersandar pada dinding.  Dia menunduk dengan berzikir jauh bergema dalam sanubari dengan tidak pedulikan jerit pekik Ngah Sirah.  Jiran-jiran juga cuba memujuk Ngah Sirah disebabkan suaranya juga sudah serak parau akibat menjerit-jerit tidak berkeputusan.
Sebaik sahaja saya duduk bersama Cikgu Karib, lantas Dukun Manap berjabat tangan.  Dia bisikkan kepada saya meminta sama-sama berdoa dengannya menghadapi gangguan yang tidak diketahui dari mana puncanya.  Saya mengangguk perlahan kemudian memberi isyarat kepadanya supaya mengawal Ngah Sirah sahaja.
Setelah Dukun Manap mendekati Ngah Sirah dia menudingkan jari telunjuknya ke muka terus membentak menyuruh Ngah Sirah duduk.  Apabila Ngah Sirah cuba membantah Dukun Manap menghembus ke dahinya dengan membacakan al-Fatihah tujuh kali.  Sekali gus Ngah Sirah terduduk dalam keadaan seluruh badannya menjadi lemah.
Apabila keadaan ngah Sirah mulai reda, saya kisarkan tapak tangan lantas mengusap-usap ke muka.  Setelah saya bacakan:
Allahhu yatawaffal anfusa hina mautiha wallati lam-tamut fi-manamiha fayumsikullati qoda ‘alihal mau-ta wayursilul ukhro ila-ajalin musammam,  inna fi-zalika la-ayatin liqaumim yatafakkarun,
 saya merasakan seluruh tubuh saya berputar ligat.
Lama berputar bagaikan air berpusar kuat, perlahan-lahan saya melihat Onyang Jami melaung-laung dari tingkap rumah.  Setiap kali Onyang Jami melaung, tergamang-gamang hati jirannya Aki Kiman.  Memang sudah menjadi pantang larang Aki Kiman tidak boleh mendengar perempuan melaung di tingkap tartkala senja masuk waktu.  Asal sahaja jeritan perempuan melaung kuat di tingkap dia merasa seluruh badannya seram sejuk.
Semenjak meninggalkan kampung halaman berpindah ke kampung tersebut Aki Kiman berharap amalan yang diamalkannya boleh luput.  Jauh dia merantau membawa isterinya hingga menyeberangi laut meninggalkan Kerinchi di Jambi semata-mata mahu selamatkan dirinya.  Aki Kiman kesal di sebabkan amalan itu juga dia menjadi mandul.
Setelah isterinya meninggal dunia, memang Aki Kiman mahu tinggalkan sahaja amalan tersebut.  Tetapi dia mesti harapkan anak kecil berumur sepuluh tahun sahaja boleh lakukan.  Kalau anak kecil itu berani memukul kepala jelmaan harimau yang mengganggunya dengan antan pengemping nescaya amalan tersebut luput juga.
Kalau tidak diperdayakan kawannya supaya minta turunkan amalan gurunya di Kerinchi memang Aki Kiman tidak akan terjun ke Sungai Kerinchi tengah malam tatkala gelap gelita.  Dia tidak akan meneguk air sungai itu tujuh teguk dalam masa menyelam hingga sampai ke dasar.  Manalah dia tahu boleh jadi mandul sampai tidak boleh mendapat anak langsung akibat amalan tersebut.
Tetapi tidak siapa pun anak kecil yang boleh diharapnya memukul kepala harimau jelmaan yang mendampingi dirinya.  Memang Aki Kiman tidak mahu lagi jelmaan harimau itu sentiasa terconggok di mana sahaja dia tergamang dengan laungan perempuan di tingkap tatkala senja masuk waktu.

SELESAI