DISEBABKAN ketakutan yang mengganggu tidak juga reda
bimbang juga Mat Jani kalau keadaan anaknya Leha bertambah teruk. Mahu diharapkan Andak Miyah perempuan itu
sendiri tidak sihat badan semenjak cuba jampikan Leha. Memang dia sendiri melihat Andak Miyah
terbatuk-batuk hingga merah padam muka semasa membakar kemenyan mahu mengubati
anak gadis kecil itu.
Setiap kali terbatuk memang Andak Miyah terasa
seolah-olah ekor tumbuh memanjang di punggungnya. Berdebar juga hatinya apabila kenangkan
kejadian yang menimpa Aki Kiman hingga bahagian punggung bertukar menjadi
harimau tatkala terkejang mati di tengah rumah.
Tetapi Andak Miyah tahu dia bukan keturunan Aki Kiman sekiranya mahu dituduh
saka mengganggu dirinya.
Semenjak dia berbidan Andak Miyah mewarisi amalan emaknya
dari keturunan Munah dan Oyang Jami.
Tidak ada sangkut paut langsung dengan Aki Kiman yang berusaha meminta
Munah musnahkan saka harimau cenaku yang menganggu hidupnya. Sebab itu Aki Kiman tidak mempunyai anak
setelah bertahun-tahun berkahwin disebabkan persumpahan saka harimau cenaku
itu.
Setelah Andak Miyah tidak jejak kaki ke rumahnya,
terpaksa juga Mat Jani minta bapa saudaranya Dukun Manap tengokkan Leha yang
tergagau-gagau ketakutan asal sahaja mahu melelapkan mata. Sejak berminggu-minggu Leha tidak boleh tidur
akibat gangguan kelibat yang dilihatnya setiap kali mahu terlelap.
“Kamu takutkan apa?”
Dukun Manap memujuk setelah keadaan Leha semakin mencemaskn
Leha menggeleng-geleng dengan tidak bercakap sepatah
pun. Matanya meliar sambil
mengangguk-angguk kepala memerhati keliling.
Sekali sekala dia akan melompat berlari berkeliling menjerit meminta
tolong. Kalau tidak dibawa beristighfar
memang mahu juga Mat Jani menampar muka anak kecil itu.
Tetapi Leha bukan sengaja mahu terjerit-jerit tidak
menentu. Dirinya sudah dirasuk gangguan
yang tidak boleh dilihat dengan pandangan biasa. Sekiranya dibawa ke hospital boleh jadi Leha
akan disyaki mengidap suhu panas badan berlebihan menyebabkan dia meracau-racau
laksana hilang ingatan. Mat Jani
terpaksa menahan sabar setelah isterinya Ngah Sirah merungut salahkan dirinya
yang menjadi punca Leha diganggu demikian.
Tentu Mat Jani tidak menyedari perbuatan balik jauh
malam melalui kawasan estet itu memang
banyak puaka di sepanjang hutan belukar.
Manalah tahu puaka di kawasan bukit mengekori Mat Jani tatkala balik
dari pekan kecil setelah bermain mahjong di kedai Ah Seng. Apabila melintasi kawasan bukit melalui
lorong estet itu tidak bertangguh puaka berkenaan menumpang sama.
Masakan puaka berkenaan berani ganggu Mat Jani disebabkan
suaminya berkawan dengan orang-orang Cina di pekan kecil. Sebab itu puaka itu merasuk Leha setelah
mengekori Mat Jani sampai di rumah.
“Fasal awak balik jauh-jauh malam!” lantas sahaja Ngah Sirah menuduh Mat Jani
yang menjadi punca Leha diganggu puaka.
“Jangan percaya perkara karut macam tu,” segera Mat Jani ingatkan isterinya supaya
tidak ikutkan sangat perasaan.
“Puaka ni keras. Sebab itu Andak Miyah tak
terlawan,” jelas Ngah Sirah tidak
berpuas hati dengan sikap suaminya mahu berdalih.
“Kalau puaka, biar aku yang lawan!” marah benar Mat Jani fasal Ngah Sirah masih
juga ungkit mengenai dia selalu balik jauh-jauh malam.
“Memang awak tu takbur,”
Ngah Sirah menyindir bercampur bimbang juga kalau-kalau suaminya akan
menyerbu bukit di lorong estet.
Tahu sangat dia sudah beberapa kali orang kampung
terserempak lembaga tidak berkepala berjalan di lorong estet berbukit sedikit itu. Kadangkala mereka nampak banyak sangat
lembaga tidak berkepala itu mengerang-erang meminta pertolongan.
Tidak siapa pun berani menolongnya apabila terserempak
lembaga tidak berkepala berkeliaran di jalan berbukit itu. Tetapi kalau
menunggang basikal mereka terpaksa juga turun apabila melalui jalan
berbukit yang mendaki. Ketika inilah
lembaga tidak berkepala itu membonceng di belakang basikal mengerang-erang
meminta bantuan.
Mereka percaya di bawah bukit itu tentera-tentera Jepun
memancung leher orang Cina dalam masa kemelut.
Bagaimana pun mereka yang terserempak lembaga berkenaan tidak cam sama
ada ianya Cina atau Melayu. Disebabkan
ketakutan mereka terus sahaja berlari mengheret basikal mendaki jalan berbukit
itu.
Kadangkala mereka campakkan sahaja basikal itu ke tepi
jalan terus berlari balik ke tengah kampung.
Tetapi tidak siapa pun yang dirasuk hingga meracau-racau ketakutan. Mereka percaya lembaga tidak berkepala itu
bukan mahu mengganggu, mereka sekadar mahu meminta pertolongan sahaja.
“Aku bukan takbur, kalau puaka di bukit tu biar aku
lawan!” tegas Mat Jani bersemangat.
“Kita nak ubat Leha, bukan nak bertengkar,” segera Dukun Manap ingatkan mereka suami
isteri. Lagi pun memang patut dia
menegur Mat Jani anak saudaranya kalau mahu bertengkar dalam masa Leha masih
diganggu penyakit ganjil.
Setelah berhari-hari terlantar Leha semakin kerap
terkencing di kain hingga terpaksa di gantikan berhelai-helai. Hairan juga Ngah Sirah disebabkan Leha tidak
banyak meneguk air, bagaimana pula boleh terkencing tidak henit-henti.
Sebab itu Mat Jani tidak percaya Leha diganggu puaka di
bukit kalau takat lembaga tidak berkepala menjelma. Tahu sangat Mat Jani dengan lembaga tidak
berkepala yang ditemui di jalan berbukit mendaki itu. Sudah dua tiga kali dia terserempak tatkala
balik dari pekan kecil apabila melalui tengah
malam santak pukul dua belas.
Memang Mat Jani tidak berundur setapak pun apabila
lembaga berkenaan memboceng di belakang basikal
semasa dia melompat turun.
Masakan mahu berkayuh sekuat hati mendaki jalan berbukit itu semata-mata
takutkan lembaga berkenaan.
Sebaik sahaja lembaga tidak bekepala itu terconggok di
belakang basikal, tidak bertangguh Mat Jani bacakan al-Fatihah tujuh kali,
surah al-Ikhlas tujuh kali, Ayatul Kursi 17 kali. Semasa dihembus kearah lembaga tidak
berkepala itu dia bacakan pula:
Laqod ja-akum rasulum-min anfusikum ‘azizun ‘alaihi
ma-‘anittum harisun ‘alaikum bilmukminina ra-ufurrahim, fa-in tawallu faqul
hasbiyal Allah-hu la-ilaha illa huwa ‘alihi tawakkaltu wahuwa rabbul’arsyil
azim.
Serentak itu Mat Jani mendengar jerit lolong bertele-tele
di tengah malam diikuti dengan lembaga tidak berkepala yang membonceng
basikalnya terhumban ke tebing jalan.
Kemudian menggelupur di dalam rumput longkang hingga hilang bersama
hembusan angin malam.
Cubalah lembaga tidak berkepala itu ganggu dia tatkala
melalui lorong berbukit mendaki itu!
Memang Mat Jani tidak bimbang apa-apa kalau takat mahu mengujinya. Tetapi sekiranya Leha dirasuk puaka dia tidak
mampu pulihkan semula anaknya.
Masakan dia berani melalui kawasan sepi demikian tatkala
tengah malam kalau mudah terkejut apabila terserempak lembaga tidak
berkepala. Salangkan dia masuk ke hutan
menebang pokok pun bermacam-macam gangguan menghalang, tidak pernah Mat Jani
undur ke belakang. Kawan-kawan Cinanya
juga kecut perut apabila ular tedung selar menyerbu tengah belukar, tetapi Mat
Jani pantas mencekak lehernya.
Tiga kali dia menepuk kepala ular tedung selar nescaya
ular tersebut akan moyok tidak bertenaga.
Bila-bila sahaja kawan-kawan Cinanya berani lingkarkan ular tersebut di
hehernya. Sampai bila pun ular tersebut
tidak akan mengangkat kepala mematuk mangsa.
Mat Jani tahu ular tedung selar yang sudah ditangkapnya
tidak akan bertahan lama. Tentu ular
tersebut akan terkejang mati tidak dapat mencakup makan selagi bisanya tidak
dipulangkan semula oleh Mat Jani.
Terpaksa dia mengheret ular berkenaan jauh ke tengah belukar dilepaskan
di situ sebelum bisanya dipulangkan.
Setelah dipulangkan bisanya oleh Mat Jani nescaya ular
tersebut akan melonjak garang semula merempuh ke tengah belukar. Memang Mat Jani tidak bimbang apa-apa kalau
dirinya mahu diuji. Sia-sia dia lama
tinggal bersama datuknya Itam Sibin kalau tidak minta turunkan amalan orang tua
itu.
Lainlah bapa saudaranya Dukun Manap memang diberi hak
oleh ayahnya Itam Sibin supaya meneruskan amalan turun termurun. Sebab itu Dukun Manap sanggup menjadi dukun
di dalam kampung. Tetapi Mat Jani tidak
mahu mewarisi dukun arwah datuknya Itam Sibin.
Biarlah bapa saudaranya Dukun Manap sahaja dikenali menjadi dukun sejak
bertahun-tahun di kampungnya.
“Kita ubatkan Leha ni, jangan banyak soal jawab
lagi,” desak Dukun Manap kerana memahami
anak saudaraya tidak bercakap bohong mahu berdepan dengan apa pun puaka yang
berani menjelma di depannya. Tetapi
puaka yang menjelma macam lembaga tidak berkepala itu tidak sama dengan
gangguan yang merasuk hingga menyebabkan Leha meracu-racau.
Apa lagi Leha tidak dapat menahan kencing yang berterusan
sampai berhelai-helai kain terpaksa digantikan.
Dia sendiri tidak sedar bagaimana kencingnya meleleh tidak henti-henti
asal sahaja ditukar kain yang baru.
Perkara gangguan syaitan yang merasuk Leha bukanya boleh dilihat macam
nampak tunggu kayu tersergam tengah belukar.
Siapa mahu percaya Leha di ganggu syaitan yang merasuknya hingga
meracau-racau tidak menentu.
Salangkan Haji Mewalid guru madrasahnya di Melaka pun
orang macam tidak percaya tatkala digiring oleh orang putih naik ke kapal untuk
dibawa ke Singapura. Marah sangat orang
putih disebabkan Haji Mewalid berdakwah minta murid-muridnya kuatkan
semangat. Apabila orang putih salah
tafsiran maksudnya mereka tuduh Haji Mewalid mahu melawan.
Sebab itu Haji Mewalid perlu dibawa ke Singapura menemui
pegawai tinggi mereka. Sewaktu Haji
Mewalid dibawa naik ke kapal di kuala sungai tiba-tiba sahaja kapal tidak boleh
bergerak setelah sauh diangkat. Enjin
kapal dihidupkan pun tidak mampu membawa kapal bergerak meninggakan kuala
sungai.
Tentu siapa pun tidak percaya mengenai kapal orang putih
tidak boleh bergerak kerana niat salah mahu membawa Haji Mewalid. Memang mereka mahu larikan Haji Mewalid ke
Singapura biar madrasahnya ditutup.
Sengaja orang putih mahu takut-takutkan murid Haji Mewalid supaya tidak
datang belajar agama di madrasahnya.
“Siapa pun tak percaya dengan kejadian Haji
Mewalid,” ujar Dukun Manap apabila bandingkan kejadian yang menimpa Leha. Perkara yang tidak dapat dilihat dengan mata
masakan mudah mahu terangkan kepada sesiapa yang tidak memahaminya.
“Haji Mewalid tu orang alim, tak hairan apa-apa,” sahut Mat Jani perlahan menatap muka bapa
saudaranya. Memang dia juga tahu
mengenai kapal orang putih tidak bergerak di kuala sungai semasa mahu larikan
Haji Mewalid ke Singapura.
“Semua itu dengan izin Allah,” jelas Dukun Manap kerana tidak ada satu perkara
pun yang menghairankan kalau Allah izinkan berlaku.
Apa sangat dengan kejadian kapal tidak bergerak selagi
Haji Mewalid terconggok di atas geladak, kalau bandingkan dengan Haji Tulus
semasa hayatnya memang orang alim yang warak.
Tetapi setelah bertahun-tahun Haji Tulus meninggal dunia, mereka sekadar
mendengar cerita orang tua-tua sahaja mengenai doanya yang seringkali mereka
harapkan.
Tidak pernah pun mereka menatap muka haji Tulus selain
dari kuburnya tersergam tidak siapa pun mahu menjaga. Lagi pun kubur lama memang terbiar tidak ada
waris keturunan yang mahu ambil peduli. Kalau
musim hariraya mereka datang membersihkan kubur pun hanya ranggah rumput kuburan
emak dan ayah sendiri sahaja.
Haji Tulus sudah beberapa keturunan mereka berlalu. Tidak perlu lagi ambil peduli disebabkan rasa
kekeluargaan sudah menipis. Tetapi
mereka bangga juga apabila disebut keturunan Haji Tulus guru agama yang
disebut-sebut semasa hayatnya.
Hinggalah salah seorang orang besar di situ dibawa
berubat ke hospital akibat terkejang lama menanggung kesakitan. Disebabkan masa perintah orang putih hospital
juga tidak cukup kelengkapan mahu mengubati orang besar berkenaan. Memang keluarganya sanggup membawa berubat
sampai ke England.
Dalam masa bersiap-siap mahu membawa orang besar itu
berubat ke England, dia melihat seorang tua berjubah putih menjengahnya tatkala
tengah malam sepi. Lantas sahaja orang
tua itu meminta isteri orang besar ambikan air satu jag.
Setelah dia doakan air di dalam jag itu disuruh orang
besar minum dan basuhkan ke seluruh badan sama seperti mengambil suduk, dia
bisikkan ke telinga orang besar supaya bacakan tujuh kali setiap kali mahu
lelapkan mata:
Qul innama ana-basyarum mislukum yuho ilaiya innama
ilahukum ilahun wahidun faman kana yarju
liqo-arabbihi falya’mal’amalan solehan wala yusrik bi’ibadati rabbihi ahadan.
Tiga malam berturut-turut lelaki berjubah putih itu
menemui orang besar barulah dia memberi tahu mengenai dirinya Haji Tulus. Memang tertegun apabila disebut Haji Tulus
mengunjungi dia, disebabkan orang besar tahu Haji Tulus sudah meninggal dunia
sejak bertahun-tahun.
“Jadi, tuan ni Tuan Tulus?” gementar hati orang besar setelah mendapati
dia dikunjungi oleh Haji Tulus.
“Sengaja nak tengok anak cucu dalam kesusahan,” beritahu Haji Tulus tersenyum hingga tercium
bau wangi di sekeliling bilik hospital oleh orang besar berkenaan.
“Penyakit saya dah beransur sembuh, tuan,” jelas orang besar kerana menyedari dia
bukannya bermimpi tatkala dikunjungi oleh Haji Tulus. Tetapi selama tiga malam dia dikunjungi oleh
Haji Tulus tidak terlintas di hatinya mahu memberi tahu sanak saudara. Isterinya juga seolah-olah terlupa mengenai
dikunjungi orang tua tersebut yang mendoakan air pada jag untuk diminum dan
dibasuh ke seluruh badan macam mengambil wuduk.
“Alhamdullillah, bersyukur kepada Allah,” Haji Tulus ingatkan orang besar supaya jangan
terlalu kagum dengan air yang didoakan pada jag itu.
“Tapi, tuan yang ubatkan saya,” orang besar tetap yakin dengan air yang
didoakan oleh Haji Tulus itu menyebabkan dia sembuh serta merta.
Doktor di hospital juga berasa hairan disebabkan penyakit
orang besar sembuh sebelum sempat dibawa ke England. Macam tidak percaya doktor berkenaan apabila
mendapati ketumbuhan dalam perut orang besar hilang dengan tidak perlu dibedah.
Keluarga yang sudah bersiap sedia mahu menghantar orang
besar berubat ke England juga tidak percaya apabila diberi tahu mengenai
kunjungan Haji Tulus. Masakan Haji Tulus
yang sudah meninggal dunia sejak bertahun-tahun tiba-tiba menjelma bukan di dalam
mimpi. Haji Tulus sendiri yang doakan
air pada jag untuk minum dan disapukan ke seluruh badan.
Mereka sendiri melihat air di dalam jag yang di tunjukan
oleh isteri orang besar. Air di dalam
jag itu digunakan untuk minum. Apabila
tinggal sedikit, cepat-cepat dituangkan oleh isteri orang besar air lain biar
sentiasa penuh.
“Saya bersyukur kerana tuan telah selamtkan suami
saya.” tutur isteri orang besar
melahirkan rasa gembira yang melonjak-lonjak di hati.
“Awak ni dah tak percayakan Allah ke?” keras suara Haji Tulus macam tersinggung
dengan ungkapan isteri orang besar yang semakin sihat di kalit hospital. “Buat istighfar banyak-banyak, dan mengucap
dua kalimah syahadat selalu!” tegasnya
ingatkan mereka suami isteri jangan mengulangi kata-kata demikian.
Terkejut juga mereka berdua apabila
Haji Tulus memarahi mereka apabila sebut fasal kunjungan Haji Tulus itu
menyelamatkan orang besar. Kalau disebabkan
Haji Tulus tidak menjelma nescaya orang besar akan dibawa ke England. Belum tahu lagi ketumbuhan di dalam perut
orang besar boleh diselamatkan apabila dibedah.
Sebab itu mereka percaya kunjungan Haji Tulus semata-mata mahu
selamatkan orang besar yang terlantar sakit sejak berbulan-bulan.
Siapa lagi boleh diharapkan kalau
hospital juga tidak memberi jaminan ketumbuhan dalam perut itu boleh
diselamatkan. Masa perintah orang putih
bukan semuanya lengkap di hospital kalau mengidap penyakit bahaya seperti
dialami oleh orang besar.
Dia sendiri sudah tidak menyimpan
apa-apa harapan lagi apabila kenangkan ketumbuhan dalam perut itu boleh
mengancam nyawanya. Apalagi perjalanan
membawanya ke England terpaksa memakan masa yang lama. Siapa lagi boleh di harapkan selain dia berdoa
kepada Allah memohon perlindungan dan pertolongan.
Kalau tidak disebabkan terkejang di
katil hospital memang orang besar sanggup bangun tengah malam solat
tahajud. Dia bersedia cekang mata
berturut-turut malam seperti disuruh oleh Lebai Mardah guru agama tempat dia
bertanya.
Berkali-kali Lebai Mardah ingatkan dia
supaya buat solat tahajud apabila berhadapan dengan kesukaran. Memang Lebai Mardah juga kagum dengan
kesunggguhan orang besar membantunya dirikan madrasah. Bila-bila orang besar sanggup keluarkan
duitnya sendiri kalau Lebai Mardah mahu mengajar agama. Minta sahaja berapa banyak pun wang yang
diperlukan untuk dirikan madrasah, memang orang besar tidak membantah apa-apa.
Perkara membuka madrasah bukan untuk
kepentingan Lebai Mardah sendiri.
Masakan orang putih sanggup keluarkan duit beribu-ribu ringgit membantu
mereka dirikan madrasah untuk anak-anak kampung belajar agama. Satu-stunya yang boleh diharapkan oleh Lebai
Mardah memang orang besar yang sanggup keluarkan duitnya menghulurkan bantuan.
Setelah orang besar terkejang sakit
akibat ketumbuhan dalam perut, memang Lebai Mardah ingatkan dia supaya bangun
tengah malam solat tahajud. Tetapi orang
besar sudah tidak bertenaga mahu bangun tengah malam akibat penyakitnya
bertambah teruk.
Dalam masa harapkan dirinya sembuh
sedikit untuk bangun tengah malam solat tahajud inilah dia dikunjungi oleh
jelmaaan Haji Tulus di katil hospital.
Sebab itu orang besar suami isteri memang tidak dapat lupakan
pertolongan Haji Tulus.
“Kenapa tuan kata begitu?” hairan juga oang besar dengan pengakuan
isterinya kerana mereka suami isteri terhutang budi kepada orang tua berkenaan.
“Allah yang menyelamatkan kamu,
bukannya aku!” ujar Haji Tulus terus
menghilang dalam cahaya samar-samar di bilik hospital,
Sebaik sahaja keluar dari hospital,
orang besar bina semula kubur Haji Tulus dengan diturap batu marmar. Dia buat tahlil di masjid selepas berpuasa
tiga hari berturut-turut.
Tahu sangat Dukun Manap kejadian yang
pernah dialami oleh orang besar tersebut hingga terserempak Haji Tulus di bilik
wad hospital. Siapa yang tidak tahu
mengenai Haji Tulus di kampung tempat tinggal orang besar itu, sekali pun sudah
bertahun-tahun meninggal dunia.
Sampaikan kubur yang dibina oleh orang besar itu mereka kenali juga
sebagai kubur Tuan Tulus.
Bukan orang besar sahaja pernah
terserempak Haji Tulus, malah Dukun Manap juga menemui lelaki berjubah putih
dengan janggutnya sampai ke dada itu semasa belajar di madrasah Lebai
Mardah. Hampir juga Dukun Manap terjerit
ketakutan apabila orang tua berjubah putih itu tiba-tiba duduk di belakangnya
semasa dia tunaikan solat sunat tahajud di tengah madrasah.
Dia satu-satunya murid di madrasah
yang rajin bangun cekang mata di tengah malam untuk dirikan sunat solat
tahajud. Biarlah kawan-kawan yang lain
nyenyak tidur kerana bimbang tidak sempat bangun solat subuh bersama Lebai
Mardah. Mereka akan kecewa sekiranya
tertinggal solat subuh dengan berimamkan guru mereka, hingga terpaksa buat
sendiri berseorangan kalau terlambat.
Tetapi Dukun Manap tidak pernah
tertinggal solat subuh bersama Lebai Mardah sekali pun dia bangun tengah
malam. Perkara tidur bukan disebabkan
cekang mata atau tidur yang menyebabkan mengantuk sangat, tetapi kesungguhan
dalam diri sendiri. Sebab itu Dukun
Manap gagahi juga bangun tengah malam dirikan solat sunat tahajud di tengah
madrasah.
Habis sahaja memberi salam, berdebar
sangat hati Dukun Manap apakala tercium bau harum yang menusuk. Sebaik sahaja dia berpaling ke belakang dia
melihat lelaki tua berjumbah putih duduk di belakangnya memegang buah tasbih di
tangan kanan. Sementara tangan kiri
memeluk tongkat yang di pangku di atas ribaan.
Dukun Manap tidak peduli sangat
kehadiran orang tua berkenaan duduk di belakangnya. Dia teruskan sahaja berzikir hingga terasa
seluruh badannya meremang tegak bulu roma.
Sewaktu dia mahu balik ke tempat tidur, lelaki itu tidak kelihatan lagi
di belakangnya. Tetapi bau harum itu
masih semerbak tercium di keliling madrasah.
Bagaimanha pun Dukun Manap tidak
memberi tahu sesiapa pun mengenai lelaki tua berjubah putih yang tiba-tiba
duduk di belakangnya. Hingga tiga malam
lelaki berkenaan menjelma tatkala dia solat sunat tahajud lantas Dukun Manap
beranikan hati menegur sebelum sempat orang tua itu menghilang menjelang subuh.
“Aku nak berimamkan awak, apa
salahnya?’ jelas lelaki berjubah itu
tersenyum.
Setelah didesak oleh Dukun Manap
perlahan dia memberi tahu mengenai dirinya Haji Tulus. Sebaik mendengar nama Haji Tulus tertegun
Dukun Manap kerana dia terkeliru dengan nama tersebut. Seisi kampung hanya sekadar memanggilnya Tuan
Tulus sahaja. Dukun Manap juga mendengar
dari kawan-kawannya di kampung berkenaan mengenai Tuan Tulus yang sudah
meninggal dunia sejak bertahun-tahun dulu.
“Tuan ni, Tuan Tulus ke?” tergagap-gagap Dukun Manap disebabkan terlalu
gementar.
Tuan Tulus mengangguk. Tersenyum dia kerana menyedari Dukun Manap
dalam keadaan gementar. Tahu sangat dia
membaca hati Dukun Manap yang tidak percaya sedang berhadapan dengannya. Lantas Haji Tulus menepuk-nepuk bahu Dukun
Manap terus menuturkan.
“Kita ni sama-sama makhluk, jangan
memuji-muji makhluk kerana segala puji itu hanya kepada Allah.”
Teragak-agak juga Dukun Manap mahu
memberi tahu Lebai Mardah mengenai kejadian yang dialaminya tatkala tunaikan
solat sunat tahajud di tengah madrasah.
Bimbang juga dia sekirannya Lebai Mardah tidak mempercayai dirinya. Tentu kawan-kawan di madrasah menuduhnya
sengaja berbohong semata-mata mahu menarik perhatian orang lain.
Sebab itu Dukun Manap tidak mahu
memberi tahu sesiapa pun. Biarlah Lebai
Mardah tidak tahu apa-apa mengenai kejadian yang dialaminya itu. Tetapi sewaktu sama-sama solat subuh selepas
itu, terkejut benar Dukun Manap apabila Lebai Mardah menyuruhnya ke hadapan
imamkan Jemaah.
“Perkara sakit Leha ni, memang perkara
yang tak masuk akal!” jelas Dukun Manap
ingatkan anak saudaranya supaya bersabar menghadapi musibah demikian.
Di sebabkan Andak Miyah sendiri uzur,
terpaksa juga Dukun Manap datang menjengah.
Sewaktu dia melangkah naik ke rumah Mat Jani memang sudah dirasanya
dadanya di rempuh kuat seolah-olah kerbau jantan turun minyak menyondol laju.
Hampir juga Dukun Manap tercampak
jatuh ke tanah akibat dirempuh kuat. Tetapi dia berpaut pada jenang pintu
menyebabkan badannya melayang laksana bendera berkibar di tiang. Terkejut juga Mat Jani kerana disangkanya bapa
saudranya sengaja lunjurkan kaki dengan menghayun badan di muka pintu.
Setelah diberi tahu oleh Dukun Manap
dia seolah-olah dirempuh kerbau jantan, tidak bertangguh dia membantu. Lantas Dukun Manap ingatkan dia supaya
berundur kerana perkara yang tidak boleh dilihat dengan mata tidak sama dengan
menghambat binatang liar tengah belukar.
Dia pun tahu fasal Mat Jani boleh
cekak leher ular bisa mencodak kepala di mana-mana. Bukan takat ular mencodak kepala sahaja boleh
dicekak leher oleh Mat Jani, memburu buaya di tengah lubuk sungai pun dia
sanggup lakukan. Kadangkala merungut
juga Ngah Sirah disebabkan suaminya buat kerja-kerja bahaya semata-mata mencari
upah.
“Jauh kamu dari pintu`” perintah Dukun Manap menyuruh anak saudaranya
berundur. Kemudian dia mjenahan nafas
lantas membacakan:
Wa-imma yanza ghannaka minasy
saitoni nazghun fas-ta’iz billahhi innahu sami’ul ‘alim.
Tiga kali diulanginya segera Dukun
Manap menampar jenang pintu tiga kali.
Sekali gus dia melompat semula ke tengah serambi lantas beristighfar
beberapa kali. Ketika ini tiba-tiba
sahaja Leha terkekeh-kekeh ketawa seolah-olah mengejek Dukun Manap.
Sebaik sahaja Dukun Manap masuk ke
tengah rumah dia melihat Leha bersila rapat bagaikan menunggu dia. Apabila Dukun Manap perlahan-lahan duduk,
tiba-tiba sahaja badan Leha terangkat hingga terapung-apung tiga kaki dari
lantai.
“Apa pula bala ni?” gerutu Ngah Sirah terkejut melihat kejadian
yang menggerunkan dia. Tetapi Leha terkekeh-kekeh ketawa dengan terkencing
mencurah di lantai. Bertambah bingung
Ngah Sirah menyebabkan dia menjerit tidak keruan. Puas dipujuk oleh jiran-jiran yang perempuan,
tetapi Ngah Sirah bertambah galak menjerit-jerit bagai mahu melepaskan geram
yang mendongkol di hati.
Setelah diberi tahu oleh jiran-jiran
mengenai Cikgu Karib terpaksa menjengah emaknya Andak Miyah selepas mengubati
Leha, memang Dukun Manap sudah dapat mengagak gangguan tersebut tidak peduli
siapa. Asal sahaja cuba mengganggu akan
diserbu tidak bertangguh.
Disebabkan jiran berkenaan memberi
tahu Andak Miyah sudah beransur sihat setelah saya berkunjung ke situ, segera
Dukun Manap mendesak Mat Jani mengajak saya menjengah Leha. Dalam keadaan terdesak juga Mat Jani tidak
bertangguh ke rumah Andak Miyah. Dia
berharap sangat Cikgu Karib memujuk saya mengikutnya jengah Leha ke rumah.
Sewaktu saya sampai di rumahnya
bersama Cikgu Karib, keadaan Ngah Sirah masih belum reda. Dia menjerit-jerit tidak menentu memaki
sesiapa sahaja yang terlintas pada fikirannya.
Dalam masa yang sama Leha masih juga duduk terapung-apung dengan menumpu
tangan ke kepala lutut.
Tersengih-sengih dia mengejek Dukun
Manap yang tidak berganjak tersandar pada dinding. Dia menunduk dengan berzikir jauh bergema
dalam sanubari dengan tidak pedulikan jerit pekik Ngah Sirah. Jiran-jiran juga cuba memujuk Ngah Sirah
disebabkan suaranya juga sudah serak parau akibat menjerit-jerit tidak
berkeputusan.
Sebaik sahaja saya duduk bersama Cikgu
Karib, lantas Dukun Manap berjabat tangan.
Dia bisikkan kepada saya meminta sama-sama berdoa dengannya menghadapi
gangguan yang tidak diketahui dari mana puncanya. Saya mengangguk perlahan kemudian memberi
isyarat kepadanya supaya mengawal Ngah Sirah sahaja.
Setelah Dukun Manap mendekati Ngah Sirah
dia menudingkan jari telunjuknya ke muka terus membentak menyuruh Ngah Sirah
duduk. Apabila Ngah Sirah cuba membantah
Dukun Manap menghembus ke dahinya dengan membacakan al-Fatihah tujuh kali. Sekali gus Ngah Sirah terduduk dalam keadaan
seluruh badannya menjadi lemah.
Apabila keadaan ngah Sirah mulai reda,
saya kisarkan tapak tangan lantas mengusap-usap ke muka. Setelah saya bacakan:
Allahhu yatawaffal anfusa hina
mautiha wallati lam-tamut fi-manamiha fayumsikullati qoda ‘alihal mau-ta
wayursilul ukhro ila-ajalin musammam,
inna fi-zalika la-ayatin liqaumim yatafakkarun,
saya merasakan
seluruh tubuh saya berputar ligat.
Lama berputar bagaikan air berpusar
kuat, perlahan-lahan saya melihat Onyang Jami melaung-laung dari tingkap
rumah. Setiap kali Onyang Jami melaung,
tergamang-gamang hati jirannya Aki Kiman.
Memang sudah menjadi pantang larang Aki Kiman tidak boleh mendengar
perempuan melaung di tingkap tartkala senja masuk waktu. Asal sahaja jeritan perempuan melaung kuat di
tingkap dia merasa seluruh badannya seram sejuk.
Semenjak meninggalkan kampung halaman
berpindah ke kampung tersebut Aki Kiman berharap amalan yang diamalkannya boleh
luput. Jauh dia merantau membawa
isterinya hingga menyeberangi laut meninggalkan Kerinchi di Jambi semata-mata
mahu selamatkan dirinya. Aki Kiman kesal
di sebabkan amalan itu juga dia menjadi mandul.
Setelah isterinya meninggal dunia,
memang Aki Kiman mahu tinggalkan sahaja amalan tersebut. Tetapi dia mesti harapkan anak kecil berumur
sepuluh tahun sahaja boleh lakukan.
Kalau anak kecil itu berani memukul kepala jelmaan harimau yang
mengganggunya dengan antan pengemping nescaya amalan tersebut luput juga.
Kalau tidak diperdayakan kawannya
supaya minta turunkan amalan gurunya di Kerinchi memang Aki Kiman tidak akan
terjun ke Sungai Kerinchi tengah malam tatkala gelap gelita. Dia tidak akan meneguk air sungai itu tujuh
teguk dalam masa menyelam hingga sampai ke dasar. Manalah dia tahu boleh jadi mandul sampai
tidak boleh mendapat anak langsung akibat amalan tersebut.
Tetapi tidak siapa pun anak kecil yang
boleh diharapnya memukul kepala harimau jelmaan yang mendampingi dirinya. Memang Aki Kiman tidak mahu lagi jelmaan
harimau itu sentiasa terconggok di mana sahaja dia tergamang dengan laungan
perempuan di tingkap tatkala senja masuk waktu.