TAKAT ditusukkan susuk memang tidak bimbangkan apa-apa,
asal sahaja tidak mengganggu dirinya.
Apalagi kalau susuk emas atau susuk berlian ditusukkan pada bahagian
muka tentu sesiapa sahaja memandang wajahnya sama macam terpesona tatkala
menatap kilauan emas atau berlian.
Tetapi sudah lama sangat terpendam di hati Itam Jabal
mengenai susuk nibung yang ditusukkan oleh ayah angkatnya Tok Delih di Batu
Pahat, kadangkala menyebabkan tangannya sampai paras siku terasa sengal-sengal
tidak bersebab. Kalau Tok Delih masih
hidup memang dia minta sendiri ayah angkatnya buangkan sahaja susuk nibung yang
sudah sebati dalam tubuhnya.
Siapa pun tidak akan percaya mengenai susuk nibung
berkenaan ditusukkan dibelikat belakangnya. Dalam masa negeri diganggu komunis memang Itam
Jabal sendiri meminta ayah angkatnya tusukkan susuk nibung berkenaan. Biarlah kawan-kawan yang lain mendesak Tok
Delih tusukkan susuk emas atau susuk berlian, namun Itam Jabal sengaja memilih
susuk nibung.
Masa dalrurat tidak semua kampong dikawal oleh pemerintah
orang putih ketika itu. Bila-bila sahaja
kampung yang terpencil berhampiran hutan mudah diganggu mereka. Sebab itu Itam Jabal sanggup ditusukkan susuk
nibung berkenaan asal sahaja tidak diganggu oleh komunis yang menceroboh ke
tengah kampung.
Tahu sangat dia mengenai Tok Delih yang dikepung komunis
rumahnya sampai santak pagi, tetapi mereka tidak dapat menyerbu masuk. Beberapa orang komunis yang cuba mendekati ke
tengah halaman, terpaksa berenang laksana meranduk air berarus deras. Itam Jabal sendiri terdengar jerit pekik
komunis di luar rumah memberitahu rakan-rakan mereka yang menunggu jauh di
sebalik belukar, mengenai rumah Tok Delih di kelilingi air hingga melepasi
kepala.
“Saya lihat Tok Delih hanya duduk di atas sejadah aje,
ustaz!” beritahu Itam Jabhal apabila
kenang kejadian yang berlaku bertahun-tahun lampau.
Tergenang juga air di pelupuk mata Itam Jabal setiap kali
dia mendesak saya supaya buangkan sahaja susuk nibung yang ditusukkan oleh ayah
angkatnya Tok Delih. Terharu benar
hatinya setiap kali kenangkan ayah angkatnya itu, apabila tiba-tiba sahaja
susuk nibung berkenaan mahu dibuang.
Tetapi dia terpaksa juga mahu buangkan setelah sengal-sengal tangan
hingga ke paras siku.
“Dah lama saya nak buang susuk ni9, ustaz!” Itam Jabal terus mendesak dalam keadaan sebak
menahan rasa terharu yang menusuk.
“Sebetulnya saya tak tahu nak buang susuk,” jelas saya ikhlas disebabkan saya tidak
pernah tahu langsung mengenai susuk yang ditusukkan ke dalam tubuh. “Kalau kawan saya Pak Kadir, boleh jadi juga
dia tahu,” saya menambah apabila
teringatkan Kadir Misai di Lancang.
“Pak Kadir di Lancang tu yang suruh jumpa ustaz,” lantas sahaja Itam Jabal memintas sebaik
sahaja saya beritahu mengenai Kadir Misai.
“Buat apa dia suruh jumpa saya,” keluh saya disebabkan Kadir Misai sengaja
menyuruh Itam Jabal menemui saya walhal dia sendiri tahu bagaimana mahu
buangkan susuk.
“Kalau susuk emas atau susuk berlian memang Pak Kadir
sanggup,” jelas Itam Jabal disebabkan
dia sudah ke Lancang menemui Kadir Misai sebelum jejak kaki ke rumah saya. “Tapi, susuk nibung dia tak pernah cuba
lagi!” dia mencepak-cepak bibir bagaikan
kesal sangat dengan amalan yang diamalkan selama ini.
Memang Itam Jabal mengaku dia tidak akan tusukkan susuk
nibung di belikat belakangnya, kalau tidak disebabkan gangguan komunis di
kampungnya semasa negeri tengah darurat.
Setelah Tok Delih tusukkan susuk nibung, Itam Jabal tidak bimbang apa
sekiranya menoreh getah ke pinggir hutan.
Tatkala dia terbongkok-bongkok di perdu pokok getah
ketika pagi masih lagi diselubungi kabus, berdebar juga Itam Jabal apabila
melihat beberapa orang gerombolan komunis meranduk belukar di tengah kebun
getah. Dia dapat mendengar salah seorang komunis memberitahu
rakanya seolah-olah nampak kelibat orang di situ. Tetapi mereka tidak nampak pun Itam Jabal
tercegat tidak jauh dari tempat mereka berkumpul.
Dalam masa mereka berhati-hati salah seorang menuding
kearah perdu pokok lantas berbisik.
Mereka mahu menyerbu ke perdu pokok setelah melihat kelibat orang menoreh
getah, tetapi langkah masing-masing terhenti apakala ternampak kelibat orang
semakin ramai.
Itam Jabal sendiri mendengar gerombolan komunis hampir 20
orang itu menjadi tidak keruan apabila melihat terlalu ramai kelibat Itam Jabal
di mana-mana. Asal sahaja mereka halakan
muncung senapang, rakan-rakan yang lain ternampak kelibat Itam Jabal tercegat
di setiap perdu pokok getah memegang pisau.
“Hah, ini bukan orang tentu hantu!” tutur gerombolan komunis berkenaan tidak
bertangguh berundur meninggalkan kawasan kebun getah.
“Apa awak semua mahu datang sini?” jerkah Itam Jabal sengaja memberanikan hati,
tetapi gema suaranya bergaung hingga ke udara.
Bertambah gementar gerombolan komunis berkenaan mendongak ke udara
setelah mendengar suara bergaung di pucuk pokok getah merimbun
“Mana ada orang, ini tentu suara hantu!” semakin gemenar gerombolan komunis itu
mencari-cari suara yang bergema di udara.
:”Saya di sini, apa awak semua mahu?” segera Itam Jabal keluar dari sebalik perdu
pokok getah.
Tetapi gerombolan komunis terlangah-langah tidak
menentu. Masing-masing menuding ke perdu
pokok getah di merata tempat apabila melihat bayangan Itam Jabal berdiri di
mana-mana. Tidak bertanggung gerombolan
komunis berkenaan bercempera lari meranduk belukar di tengah kebun getah.
Sebab itu Itam Jabal tidak kesal apa-apa tatkala ayah
angkatnya Tok Delih tusukkan susuk nibung ketika itu. Bukan takat gerombolan komunis sahaja kelam
kabut terserempak di tengah kebun getah, malah Itam Jabal juga pernah ditetak
Subak Gila dengan parang terhunus.
Sebaik sahaja mata parang di tangan Subak Gila hinggap ke dahinya,
tiba-tiba sahaja melantun hingga mata parang sumbing laksana tersendal batu di lereng
jeram.
Tahu sangat Itam Jabal memang susuk nibung yang
ditusukkan oleh ayah angkatnya Tok Delih boleh menjadikan dia kebal tidak lut
senjata besi. Siapa berani bertahan
apabila Subak Gila tidak dapat mengawal perasaan semasa diusik tengah minum di warung
Pak Lamid. Marah benar dia tatkala
kenang tunangnya Munira tinggalkan dia akibat diganggu penyakit tidak siuman.
Tidak lama selepas bertunang dengan Munira tiba-tiba
sahaja Subak menjadi tidak siuman hingga dipanggil orang-orang kampong dia
Subak Gila. Sebab itu Munira terpaksa
meminta putuskan tunang sebaik sahaja lelaki berkenaan tidak siuman. Tersinggung juga Munira apabila kawan-kawan
sebaya ejek dia mengenai tunangnya tidak siuman itu.
Tetapi Subak tidak gila sebelum bertunang dengan
Munira. Lama dia di Singapura
meninggalkan kampung halaman di Batu Pahat.
Apabila balik menetap di kampung hatinya terpikat sebaik sahaja
terserempak Munira di warung Pak Lamid.
Tidak bertangguh dia mendesak emaknya masuk meminang sebelum gadis
berkenaan disunting jejaka lain.
Tentu ramai yang kecewa sebaik sahaja berita pertunangan
Munira dan Subak tersibar. Seisi kampung
sudah menaruh harapan untuk meminang gadis tersebut, tetapi ayahnya Utih Kiman
bukan mudah dipujuk. Mat Katib yang sering membantunya di kebun kelapa juga
tidak dilayan apabila anak muda itu masuk meminang.
Memang Mat Katib kecewa benar setelah diberitahu mengenai
Munira sudah bertunang dengan Subak.
Tetapi dia sekadar memendam perasaan sahaja disebabkan keputusan Utih
Kiman adalah haknya sendiri. Siapa pun
tidak boleh campur tangan dalam urusan menentukan jodoh anak gadisnya Munira.
Jauh di lipatan hati Munira dia juga tidak bersetuju
menerima Subak yang lama meninggalkan kampung halaman. Bagaimanapun dia tidak berani melawan
keputusan yang telah ditetapkan oleh ayahnya.
Memang seisi kampung tahu hubungan Munira dengan Mat Katib sudah
terjalin lama, hingga anak muda itu sanggup membantu Utih Kiman bekerja di
kebunnya.
Tidak lama selepas Subak diganggu penyakit tidak siuman
lantas sahaja keluarganya menuduh Mat Katib gunakan ilmu hitam. Siapa lagi yang berdendam kepada Subak kalau
bukan Mat Katib yang kecewa. Sebab itu
Utih Kiman marah sangat dengan Mat Katib sampai dia tidak benarkan anak muda
itu jejak kaki di rumahnya.
Memang seisi kampung tidak syak lagi tentu Mat Katib yang
aniaya Subak. Mereka tuduh Mat Katib
salai tanah liat yang dibentuk macam patung di atas para. Selagi tanah liat itu disalai selama itulah
Subak akan hilang ingatan. Tetapi Mat
Katib berkeras tidak mengaku dia bertanggungjawab menyebabkan Subak menjadi
gila.
“Aku tak pernah belajar ilmu macam tu!” jelas Mat Katib apabila didesak oleh Utih
Kiman.
.”Kamu tak patut berdendam, kerana jodoh Munira tak
mestinya dengan kamu,” gerutu Utih Kiman
mencemik muka disebabkan sebal sangat dengan kejadian yang menimpa tunang
anaknya.
“Tapi aku tak tahu menahu, Utih!” ujar MNat Katib tersinggung juga dituduh
demikian.
“Mana ada orang mengaku kalau berak di tengah
jalan?” lantas Utih Kiman mengejek
disebabkan tidak dapat menyembunyikan rasa mendongkol yang merusuh di hatinya.
“Aku bukan bodoh macam tu, Utih!” marah bernar Mat Katib disebabkan Utih Kiman
tidak mahu menerima penjelasan dia.
“Dalam kampung ni bukan Munira aje anak dara!” lantas dia mencebek bibir mengejek Utih
Kiman.
Sekalipun hatinya tidak dapat melupakan Munira, tetapi
sikap Utih Kiman benar-benar nerivej gatubnta.
Biarlah dia tidak menatap wajah Munira seumur hidupnya, memanhg Mat
Katib tidak kesal apa-apa. Hatinya sudah
rela melepaskan Munira jauh-jauh dari kalbunya.
Sebab itu Mat Katib tinggalkan sahaja kampung halaman
terus berpindah ke Endau. Biarlah dia
tidak jengah muka ke kampung halaman asal sahaja jiran-jiran tidak menuduhnya
berterusan. Apalah gunanya dia menetap
di kampung sekiranya mereka menuduh dia yang menyebabkan Subak tidak siuman. Kalau Utih Kiman tidak mahu menerima
penjelasannya, tentu seisi kampung juga ikut sama mengesyaki dia.
Apa sangat dengan Munira gadis kampung yang diidamnya,
boleh memaksa dia amalkan ilmu hitam?
Bila-bila dia boleh lupakan Munira dari ingatannya sebaik sahaja
pinangannya ditolak oleh Utih Kiman.
Sedikit pun dia tidak terkilan dengan keputusan Utih Kiman, kerana masih
ramai lagi anak gadis di dalam kampung yang boleh dilamar.
Tetapi apabila menuduh dia aniaya Subak dengan ilmu hitam
setelah kecewa Munira bertunang, samalah macam memijak kepalanya. Terhina benar Mat Katib dengan tohmah
orang-orang kampung semata-mata disebabkan Subak diganggu penyakit tidak siuman
selepas bertunang dengan Munira. Kalau
seisi kampung sudah membencinya, bila-bila Mat Katib boleh tinggalkan kampung
halaman.
Semenjak Mat Katib meninggalkan kampung halaman, keadaan
Subak tidak juga berubah. Puas juga
keluarganya membawa dia berubat menemui dukun sampai ke Terengganu, namun
penyakit Subak semakin pasang. Dia
merayau-rayau di tengah kampung dengan rambut kusut dan pakaian kusam berbau
hapak. Sebab itu Munira tidak mahu
bertahan lama bertunang dengan lelaki yang sudah tidak siuman lagi.
Biarlah seisi kampung menuduh dia tidak bertimbang rasa
apabila mendesak ayahnya supaya putuskan tali pertunangan dengan Subak. Dia tidak akan menunggu sehingga Subak sembuh
semata-mata mahu pertahankan keputusan ayahnya menerima pertunangan itu.
Dalam keadaan Subak merayau-rayau di tengah kampung, dia
singgah juga di warung Pak lamid. Kalau
diusik anak-anak muda yang sebaya dengannya mengenai putus tunang dengan
Munira, dia sekadar tersengih-sengih sahaja.
Sebab itu rakan-rakan sebaya tidak menduga Subak Gila bertukar berang
setelah diusik-usik di warung Pak Lamid.
Tiba-tiba sahaja dia mencapai parang di belakang warung
yang digunakan oleh Pak Lamid menetak pisang, terus menerkam siapa sahaja
melintas dihadapannya. Beberapa orang
anak muda yang terconggok di warung berkenaan tercedera juga akibat disinggahi
mata parang. Dalam masa mereka
bercempera lari mahu selamatkan diri inilah Itam Jabal melintas di depan
warung.
Belum sempat Pak Lamid melaung menyuruh Itam Jabal
bersembunyi, Subak Gila sudah menerpa datang.
Sekaligus dia menghayun mata parang hingga menyinggahi dahi Itam
Jabal. Tatkala melihat mata parang yang
ditetak menjadi sumbing. Subak Gila
sekadar tersengih-sengih bertandak di depan Itam Jabal yang terpinga-pinga
akibat dahinya disinggahi mata parang.
Memang terasa sakit juga dahinya selepas ditetak kuat
dengan mata parang oleh Subak Gila, tetapi Itam Jabal masih hairan tercengang
apabila diserbu demikian. Dalam saat
demikian Cuma Pak Lamid satu-satunya yang dapat melihat Itam Jabal ditetak
kuat, tatkala dia bersembunyi di sebalik tembok dapur.
Kecut benar perut Pak Lamid apakala melihat Subak Gila
menghayun mata parang ke dahi Itam Jabal.
Sebaik sahaja mata parang singgah ke dahi, Pak Lamid nampak percikan api
seolah-olah mata parang ditetakkan ke batu keras. Sekaligus pula mata parang berkenaan sumbing
tidak bertahan. Memang dahi Itam Jabal
juga tidak memercik darah langsung.
Setelah orang-orang kampung dapat tenteramkan Subak Gila,
mereka tahu memang Itam Jabal tidak lut ditetak dengan senjata besi. Mereka menuduh tentu Itam Jasbal amalkan
mandi air apung menyebabkan senjata besi tidak lut ditetakkan ke tubuhnya. Dalam masa gerombolan komunis mengganas
memang orang-orang kampung ramai mandi air apung.
Manalah tahu rumah mereka diceroboh. Dalam keadaan terdesak apa salahnya mereka
hunus keris atau parang menyerbu musuh!
Apabila musuh melepaskan tembakan, mereka yakin peluru senapang akan
madal setelah mereka mandi air apung.
Ketika ini mereka tidak lupa dengan amalan yang mesti ditanam kukuh-kukuh
dalam hati.
‘Alatullah,’alalallah, attakulallah, aku raja aku
memelihara, engkau jangan berbunyi sekalian senjata api, jikalau engkau
berbunyi derhaka engkau, aku tahu asal kau jadi, nur manila putih, selisih kata
aku, selisih kata hu..
Tentu Itam Jabal amalkan mandi air apung. Sia-sia dia menjadi anak angkat Tok Delih
kalau tidak mandi air apung, disebabkan orang tua itu tempat bergantung harapan
orang kampung sekiranya gerombolan komunis menceroboh masuk ke situ.
Tidak hairan apa-apa Pak Lamid apabila mata parangnya
sumbing setelah ditetak oleh Subak Gila ke kepala Itam Jabal. Apa sangat dengan mata parang ditetakkan ke
tubuhnya kalau bandingkan dengan Itam Jabal diheret buaya ke tengah sungai
semasa dia mencari udang galah. Tahu
sangat Pak Lamid kejadian yang menimpa Itam Jabal disebabkan mereka sama-sama
turun ke tebing. Sekiranya bukan
disebabkan geruh Itam Jabal nescaya Pak lamid sendiri yang dilibas ekor buaya
tengah memburu mangsa!
Berkeras sangat Itam Jabal mengajak dia turun ke sungai
memancing udang galah tatkala senja mula mengepak. Serba salah juga Pak Lamid mahu menolak
kerana jarang mereka hampa setiap kali turun memancing udang galah. Memang Itam Jabal tahu dimana lubuk banyak
udang galah melekap di sebalik kayu.
Semasa Itam Jabal menolak sampan di tebing memang Pak
Lamid nampak kepala buaya laksana batang kayu hanyut dari hulu. Belum sempat dia memberitahu Itam Jabal
sekaligus buaya berkenaan melibas ekor menyebabkan kawanya itu terhumban ke
tengah arus. Terpaksa Pak Lamid melaung
meminta bantuan orang-orang kampong setelah Itam Jabal tercampak ke tengah air
berpusar.
Dalam saat Pak Lamid terjerit-jerit cemas, dia melihat
Itam Jabal tenggelam timbul di permukaan air dengan kocakan yang kuat. Pak Lamid melihat kepala buaya tercodak ke
atas dengan Itam Jabal terapit di celah taringnya yang berceranggah. Setelah beberapa orang kampung datang ke
tebing sungai dengan memanggul senapang, keadaan sungai kembali tenang. Mereka tidak nampak kesan darah terapung
merah di permnukaan air sekiranya Itam Jabal cedera dikerkah buaya ganas
berkenaan.
Tidak lama selepas mereka menunggu di tebing, Pak Lamid
terkejut apabila Itam Jabal merangkak naik ke tebing dengan pakaiannya habis
koyak rabak. Termengah-mengah Itam Jabal kepenatan sampai dia tidak dapat
bercakap sepatah pun semasa didesak oleh jiran-jiran yang berkumpul di situ.
Memang tubuh Itam Jabal tidak calar sedikit pun, setelah
diheret buaya ke tengah arus. Hanya
pakaian dia sahaja koyak rabak tidak bersisa.
Lama dia melepaskan penat di tebing, lantas Itam Jabal terjun semula ke
tengah arus dengan tidak bercakap sepatah pun.
Sewaktu dia menjongolkan kepala semula ke permnukaan air, Itam Jabal
melambai tangan meminta bantuan supaya bangkai buaya yang diheretnya diangkat
naik ke tebing.
Mereka yang menunjggu di tebing tidak membantah apabila
diminta membantu naikkan bangkai buaya berkenaan. Tatkala bangkai buaya diheret naik, memang
Pak Lamid nampak kesan lebam di bahagian tengkuk seolah-olah buaya berkenaan
patah dilipat dua. Itam Jabal tidak
memberitahu apa-apa selain meminta mereka tanamkqan bangkai buaya berkenaan
dengan dikapan kain putih.
Tahu sangat Pak Lamid bukan takat senjata peluru sahaja
tidak menjejaskan kulit tubuh Itam Jabal, malah libas ekor buaya yang boleh
patahkan tengkuk lembu pun tidak mampu tewaskan dia. Sebab itu dia tidak berasa terkejut sangat
apabila mata parangnya sumbing tatkala ditetakkan oleh Subak Gila kepada kepala
Itam Jabal.
Tetapi Tok Delih sekadar tersenyum sahaja apabila
diberitahu mengenai anak angkatnya dilibas buaya di tebing sungai. Apalagi ditetak dahinya dengan parang oleh
Subak Gila, menyebabkan lelaki tidak siuman itu bertandak-tandak tidak
menentu. Terpaksa pula Itam Jabal
memujuknya biar Subak Gila kembali bertenang.
“Nampaknya Itam Jabal itu sama juga macam Tok
Delih,” sengaja Pak Lamid mengusik Tok
Delih setelah diberitahu mengenai kejadian Subak Gila mengamuk di tengah
kampung.
“Dia muda lagi, tak sama dengan aku dah tua!” tersengih-sengih Tok Delih ingatkan Pak Lamid
mengenai perbezaan umur mereka berdua.
“Ini bukan fasal tua atau muda, Tok Delih,” sahut Pak Lamid tersenyum dengan jawapan Tok
Delih itu. “Tapi pengalaman Itam Jabal
memang saya kagum,” jelasnya tetap dapat
bayangkan bagaimana Itam Jabal diheret buaya ke tengah air.
“Kalau sabar beramal, awak pun boleh,” ujar Tok Delih memberi perangsang kepada lelaki
berkenaan.
“His, saya tak sanggup nak ikut Itam Jabal,” gementar juga Pak Lamid apabila kenang Itam
Jabal berhadapan dengan buaya ganas di tengah arus.
“Kalau tak sanggup, habis ikhtiar laaa…..” lantas Tok Delih ketawa semacam mengejek Pak
Lamid yang terconggok di depannya tidak berkedip mata.
“Bukan semua orang boleh jadi macam Itam Jabal atau Tok
Delih,” Pak Lamid mengakui dia memang
tidak mampu mengamalkan amalan demikian.
Manalah dia sanggup berpuasa lima hari seminggu seperti
diamalkan oleh Tok Delih. Kemudian
bangun sewaktu fajar menunggu embun gugur di hujung daun. Tok Delih akan mandi dan berwuduk menggunakan
embun yang banyak bertakung di daun.
Sepanjang tempoh berpuasa juga Tok Delih sekadar minum air embun di
hujung daun, dengan ditadah sampai tertengah di dalam jag.
Sekalipun Itam Jabal tidak beritahu mengenai amalan
tersebut, tetapi Pak Lamid tahu memang Tok Delih tetap amalkan demikian. Tahu sangat Pak Lamid mengenai ayahnya juga
sama amalkan dengan Tok Delih mandi embun setiap pagi. Sebab itu Pak Lamid tidak sanggup amalkan
mandi embun sekiranya dia mahu mewarisi amalan ayahnya yang telah lama
meninggal dunia.
Kerapkali juga Tok Delih memuji-muji ayahnya apabila
kenang persahabatan masa lampau mereka.
Tetapi Pak Lamid tidak peduli sangat fasal pengalaman ayahnya,
disebabkan bukan semua orang sanggup lakukan.
Siapa mahu percaya kalau dia beritahu mengenai Itam Jabal
dilibas ekor buaya hingga terhumban ke tengah arus sungai. Kemudian Itam Jabal bergelut sebelum dapat
melipatkan tengkuk buaya berkenaan sampai terpokah habis. Itam Jabal sendiri heret bangkai buaya yang
dilipatkan tengkuknya itu naik ke tebing.
Dia meminta bantuan orang-orang kampung tanamkan bangkai buaya itu sama
macam mayat manusia dikapankan dengan kain putih.
Sebab itu Pak Lamid dapat mengagak ayahnya diheret buaya
juga mengalami kejadian yang sama dengan Itam Jabal. Tetapi dia tidak tahu apa-apa pun mengenai
nasib yang menimpa ayahnya, disebabkan dia masih kecil sangat semasa ayahnya
dilibas ekor buaya. Sebaik sahaja
tercampak ke tengah arus tidak bertangguh buaya ganas menyambar pinggang
ayahnya Siak Deraman.
Setelah diberitahu mengenai Siak Deraman disambar buaya,
mereka seisi kampung segera menyerbu ke sungai.
Tok Delih juga diberitahu mengenai kejadian yang menimpa kawannya
itu. Tetapi Tok Delih tidak bimbang
setelah orang-orang kampung mendesaknya supaya membantu. Perkara buaya mengganas tidak penting sangat
pada Tok Delih, tetapi dia percaya kawannya tetap selamat sekiranya disambar
buaya.
Sampai santak malam mereka menunggu di tebing sungai,
tidak seorang pun melihat kelibat buaya menjongol di permukaan air. Masing-masing bersiap sedia memburu sekiranya
buaya berkenaan nampak kelihat di mana-mana.
Bila-bila buaya di tengah ari akan terapung apakala umpan bangkai
kambing dicancang di tengah arus.
Mereka juga jemput pawang buaya di hujung kampung, biar
dibakar kemenyan dengan menyeru semangat buaya tersebut. Tentu buaya yang bersalah menyambar Siak
Deraman tidak dapat bertahan di dasar sungai.
Kalau buaya itu tidak mahu naik ke tebing nescaya air sungai akan
membuak menjadi racun berminggu-minggu.
Tidak seekor pun hanya boleh bertahan daripada bisa racun yang menyerap
hingga ke dasar pasir.
“Biarkan, jangan bimbang apa-apa!” ujar Tok Delih menggertap bibir tatkala
tercegat di tebing sungai. “Siak Deraman
tetap selamat, insya Allah,” hatinya
tetap cemas sekalipun disembunyikan di sebalik senyumanya yang sentiasa resah.
“Kami nampak dia disambar buaya, masakan Siak Deraman
boleh selamat,” tegas jiran yang melihat
sendiri Siak Deraman terhumban ke tengah air.
“Yang nyata tak sama dengan yang tak nyata!” Tok Delih keraskan suara apabila jiran
berkenaan seolah-olah mencabar dirinya.
Memang sukar dia mahu memberitahu kepada mereka yang berceratuk di tepi
tebing mengenai Siak Deraman menyusup di bawah bangkar kayu di tengah dasar
sungai.
Tok Delih dapat melihat bayang kelibat Siak Deraman
terkial-kial di bawah bangkar kayu menyimbah tanah di atas kepala dengan air di
bawah. Apabila kepala buaya menjengah di
situ cepat-cepat Siak Deraman matikan diri.
Biarlah buaya berkenaan menyangka Siak Derman sudah tidak bernyawa
terdampar di bawah bangkar kayu tersebut.
Tahu sangat Siak Deraman, buaya tidak akan membaham mangsa selagi tubuh
tidak reput. Setelah tubuh mangsa reput
barulah buaya mahu mengerkah sampai tidak bersisa.
Disebabkan tubuh Siak Deraman tidak reput, buaya yang
menjengah kepala akan berundur ke tengah arus.
Ia tidak akan menjongol kepala ke permukaan air setelah orang-orang
kampung menunggu di tebing sungai.
Nescaya tembakan senapang akan menggerutup menyinggahi kepala sekiranya
ia gagahkan diri naik ke permukaan air?
Tatkala pawang buaya membakar kemenyan menyeru semangat
buaya supaya timbul ke permukaan air,
Tok Delih sekadar menghentak-hentakkan rumit sahaja ke tanah. Dia berjalan tujuh kali berulang alik mundar
mandir, kemudian mengisar tumitnya rapat ke tanah. Dia tersenyum mengerling tunggul kayu
berpulau di tengah sungai lantas menuding jarinya ke situ.
Apabila tiga kali pawang buaya melontarkan tanah yang
dikepal dengan tangannya ke tengah arus, dia mengeluh pendek disebabkan buaya
yang diseru tidak juga menjongolkan kepala.
Kecewa juga dia seolah-olah Tok Delih yang tercegat di sisinya sengaja
mahu menganggu. Tetapi dia tidak berani
mahu mendesak orang tua itu berundur selagi buaya yang menyambar Siak Deraman
dapat diperangkap.
“Jangan-jangan kita melanggar pantang!” gerutu pawang
buaya setelah puas menunggu di tebing sungai.
Tidak pernah dia gagal sekiranya sudah membakar kemenyan apabila
diberitahu mengenai mangsa disambar buaya.
Asal sahaja tanah yang dikepal dilontar ke tengah arus, tidak bertangguh
akan disambar oleh buaya yang bersalah sebelum tanah tersebut cecah ke air.
Sebaik sahaja disambar nescaya buaya berkenaan akan
merangkak naik ke tebing menyerahkan dirinya supaya dibunuh. Buaya berkenaan tidak akan melawan apa-apa
apakala ditembak hingga tengkorak kepalnya berkecai.
“Jangan sebut fasal pantang larang!” ujar Topk Delih ingatkan pawang buaya supaya
tidak menuduh dirinya. Dia dapat
mengagak tentu pawng buaya menuduh dirinya menjadi punca buaya ganas tidak
menjongol kepala di permukaan air.
Dengan tidak menghiraukan pawing buaya merungut-rungut
tidak berpuas hati, Tok Delih memusar tumit ke tanah. Dia merenung tunggul kayu berpulau di tengah
sungai dengan tidak berkedip mata.
Tatkala dia mengisar dua tapak tangannya Tok Delih perlahan membacakan:
Assallammualaikum ya rijal ghaib, assalammualaikum ya
rohul muqqadas aghithuni bighu thatillah, wa-miduni bimuddatillahhi wa-an
zuruni binaztillahhi wa-a’inoni bi’aunatillah ya ghaus ya muhan ya nuqbah ya
nujabar ya akhyar ya autad ya amud ya hasilal murad…
Apabila dia menuding kearah kepalan tanah yang
dilontarkan pawang buaya ke tengah sungai, Tok Delih melihat kelibat buaya
ganas bergerak jauh meninggalkan tunggul kayu berpulau di tengah air. Tersenyum pawang buaya berkenaan setelah
menyedari Tok Delih sengaja alihkan buaya berkenaan mengejar kepalan tanah yang
dilontarkannya dari tebing.
Sebaik sahaja buaya ganas jauh dari tunggul kayu
berpulau, sekaligus Siak Deraman menyimbah tanah menyelaputi tunggul kayu, hingga dapat menebuk lubang
keatas. Cepat-cepat pula dia
menjongolkan kepala di celah tunggul berpulau itu melambai-lambai tangan kearah
jiran-jiran yang menunggu di tebing.
Setelah Siak Deraman naik keatas tunggul berpulau di
tengah arus itu, Tok Delih memberi isyarat supaya mereka semua selamatkan Siak
Deraman. Tetapi tidak seorang pun
sanggup mendayung sampan ke tengah arus membawa Siak Deraman balik semula ke
tebing. Mereka bimbang sekiranya kepala
ganas menjongol kepala melibas mangsa yang lain.
Tetapi pawang buaya segera mencapai pelepah rembia lantas
dihembatkan ke permukaan air tiga kali.
Kemudian dia menyuruh beberapa orang jiran dayungkan sampan ke tengah
arus. Dia sendiri berdiri di hadapan
memegang pelepah rembia berkenaan hingga sampai ke tunggul kayu berpulau
berkenaan.
Tatkala Siak Derman naik keatas sampan untuk dibawa balik
ke tebing, mereka yang mendayung sampan terkejut melihat kepala buaya terjongol
di belakang. Tidak bertangguh pawang
buaya mengetuk kepala buaya tersebut dengan pelepah rembia. Tiga kali diketuknya kepala buaya berkenaan,
perlahan-lahan binatang itu sondolkan kepalanya menolak sampan itu hingga
sampai ke tebing.
“Kali ini aku maafkan, lain kali aku bunuh kamu!” bentak pawang buaya memukul kuat kepala
binatang itu setelah mereka yang di dalam sampan selamat naik ke tebing.
Setelah kepalanya diketuk dengan pelepah rembia, buaya
berkenaan tenggelam ke dasar sungai.
Tidak siapa pun tahu bagaimana Siak Deraman ditolak masuk ke bawah
bangkar tunggul kayu di tengah arus setelah disambar buaya ganas. Tetapi Tok Delih tahu tubuh Siak Deraman
tidak cedera apa-apa sebaik sahaja dilibas ekor buaya laksana besi bergerigi.
Sebaik sahaja tubuh Siak Derman terhumban ke tengah air,
tidak bertangguh buaya itu menyambar.
Tubuh Siak Deraman tersangkut di celah taringnya yang berceranggah,
kemudian dibenamkan ke dasar sungai.
Setelah buaya berkenaan menyangka mangsanya sudah mati, ia menjulang
tinggi ke permukaan air seolah-olah berbangga dapat menewakan mangsanya.
Sudah menjadi tabiat buaya tersebut tidak akan mengerkah
mangsa selagi tubuhnya tidak reput hancur.
Sebab itu ia sekadar menjengah kepala sahaja ke bawah tunggul tersebut
mahu memastikan mangsanya berubah menjadi reput. Tetapi Siak Deraman tidak mati sekalipun
dikerkah buaya ganas dengan dibenam hingga ke dasar sungai.
Memang Pak Lamid tahu arwah ayahnya sekadar mampu
bertahan setelah dilibas ekor buaya keras bergerigi laksana besi, tetapi tidak
sama dengan Itam Jabal yang kuat tertenaga.
Apabila dapat berkuat sebaik sahaja kakinya jejak ke dasar sungai tidak
bertangguh Itam Jabal lipatkan badan buaya bagaikan mematah akar melintang. Sudah tentu tulang belulang buaya remuk
tatkala dilipat dua oleh Itam Jabal.
Tenaga Itam Jabal bertukar menjadi gagah dalam saat dia
menjadi marah memberang apabila keadaan mendesak. Bukan takat buaya ganas sahaja lembik tidak
bermaya dilipat macam daun sirih dicekak tangan tatkala dia tengah marah, pokok-pokok
besar di tengah hutan pun akan tumbang dibantun dengan jarinya sahaja.
Tetapi Itam Jabal tidak mengaku dia makalkan hantu raya
menyebabkanh tenaganya gagah dalam saat marah memberang! Kalau hanturaya tidak perlu memberang marah,
bila-bila sahajanya boleh gagah sebaik sahaja diseru hantu raya
mendampinginya. Siapa sahaja amalkan
hantu raya nescaya mudah sahaja memikul pokok sagu rembia sebatang tegak.
Tahu sangat Tolk Delih mengenai anak angkatnya Itam Jabal
bukan amalkan hantu raya. Kerapkali dia
ingatkan Itam Jabal amalan hantu raya tidak pernah memberi manfaat
apa-apa. Bila-bila isteri di rumah akan
diganggu hantu raya sebaik sahaja menjelma sama seperti diri sendiri. Saat mati juga belum tentu sempurna selagi
hantu raya terconggok mendapingi disisi.
Tok Delih sendiri tidak benarkan Itam Jabal amalkan hantu
raya kalau sekadar mahu tenaga menjadi gagah.
Sebab itu dia tusukkan susuk nibung pada tulang belikat Itam Jabat, biar
anak angkatnya sama macam rumpun nibung di tengah belukar. Kulit keras nibung tidak akan lut ditetak dengan parang di kilir
tajam. Apalagi durinya yang berceranggah
menyebabkan musuh tidak boleh bersandar rapatkan kulit.
“Susuk nibung ni sekadar zahir sahaja, Jabal,” ujar Tok Delih selepas dia tusukkan susuk
berkenaan pada bahagian tulang belikat.
“Bukan susuk nibung itu yang kebal!”
dia ingatkan anak angka0tnya mengenai petua setelah susuk nibung
ditusukkan ke dalam tubuh.
“Kebal pun boleh tewas kalau dibenam musuh ke dalam
air,” sengaja Itam Jabal mengusik ayah
angkatnya.
“Kuat lawannya lemah, keras lawannya lembut, kau mesti
faham!” keras suara Tok Delih mencebek
bibir apabila anak angkatnya seolah-olah tidak faham apa yang dimaksudkan
perkara zahir dan perkara batin itu.
“Saya tahu ayah, hidup lawannya mati,” sahut Itam Jabal menyedari sekebal-kebal pun
seseorang itu, apabila tiba ajal tidak seorang pun dapat mendahulukan atau
menangguhkan.
“Kebal bukan untuk mengelakkan daripada mati,” Tok Delih ingatkan anak angkatnya yang
tersengih-sengih tidak menentu.
Memang Tok Delih tahu dalam saat demikian sesiapa sahaja
sama macam Itam Jabal menganggap amalan kebal boleh selamatkan mereka daripada
menemui ajal. Sebab itu Tok Delih
ingatkan dia, amalan kebal semata-mata mahu pertahankan diri. Kalau musuh sengaja mahu menganiaya nescaya
dia dapat bertahan.
Sebab itu seisi kampung tahu mengenai Tok Delih dikepung
tentera Jepun mendesaknya supaya membongkok.
Sampai bila pun Tok Delih tetap berkeras tidak mahu membongkok di depan
tentera Jepun. Dalam keadaan marah
tentera Jepun mahu menamparnya, tetapi tiba-tiba sahaja tangan tentera Jepun
keras kaku tidak boleh bergerak.
Apalagi dalam masa gerombolan komunis mengganggu kampung,
memang beberapa kali mereka mahu menangkap Tok Delih. Mereka sekadar menyangka Tok Delih mampu
bertahan disebabkan kebal tidak lut ditusukkan senjata. Tetapi Tok Delih bukan takat kebal
semata-mata, kadangkala musuh keliru sekalipun berselisih bahu semasa
bertembung di tengan jalan.
Tatkala gerombolan komunis sudah berjaya mengepung
rumahnya, mereka sekadar berkeliling sahaja tidak dapat menyerbu. Saat ini keluarga Tok Delih memang
bersembunyi di dalam rumah, sedangkan gerombolan komunis itu terserempak dengan
Tok Delih semasa menyerbu ke situ.
Sebab itu Tok Delih tusukkan juga susuk nibung pada tulang
belikat Itam Jabal. Bimbang juga dia
sekiranya gerombolan komunis akan membalas dendam tidak peduli sesiapa sahaja
keluarganya. Tentu Itam Jabal dalam
bahaya kalau tidak diberi petua amalannya.
“Memang saya ada amalkan susuk nibung tu, ustaz,” tersengih-sengih Itam Jabal memberitahu
apabila kenang kejadian dia diserbu gerombolan komunis.
Terpinga-pinga dia tartkala dikepung lebih 20 orang
gerombolan komunis yang bengis dengan senjata tergenggam di tangan. Hujung benet pada senapang ditujah-tujah ke
dada Itam Jabal. Mereka berdendam
disebabkan Itam Jabal salah seorang keluarga Tok Delih.
Ketika inilah Itam Jabal menjadi berang tidak
menentu. Sekaligus dia mencekak salah
seorang komunis yang tercegat di depannya bagaikan cekak tengkuk anak ayam baru
keluar menetas. Terkial-kial lelaki Cina
yang dicekak tengkuk itu hingga terangkat ke udara dengan kakinya
terkatung-katung tidak jejak ke bumi.
Sebaik sahaja tengkuk kawannya dicekak Itam Jabal, semua
lebih 20 orang anggota gerombolan komunis itu mendongak ke udara. Mereka menunjuk-nunjuk ke pucuk-pucuk kelapa
di tengah kampung. Masing-masing
gementar apakala melihat Itam Jabal tercegat setinggi pokok kelapa mencekak
tengkuk kawan mereka.
Mereka mula acukan muncung senapang ke udara lantas
melepaskan tembakan menggerutup. Setelah
puas menembak mereka tercengang-cengang merungut kerana menyangka Itam Jabal
sama macam raksasa mahu menangkap mangsa.
Apabila lelaki Cina yanhg dicekak tengkuknya itu dicampakkan ke tanah,
memang tengkuknya patah terkulai. Mereka
melihat kawanya muntah hijau dengan menggelepar laksana ayam disembelih leher.
Lantas Itam Jabal menjerkah menyuruh usung mayat kawan
mereka balik semula ke hutan. Semenjak
itu memang gerombolan komunis tidak berani lagi jejak kaki masuk ke kampung. Mereka bukan sahaja gementar berdepan dengan
Tok Delih, tetapi bimbang terserempak dengan Itam Jabal.
“Tapi, saya tak tahu nak buangkan susuk tu, itam,” ujar saya mengeluh pendek kerana tidak dapat
mahu membantu Itam Jabal.
“Pak Kadir yang suruh saya menemui ustaz,” desak Itam Jabal menuduh saya sengaja
berdalih.
“Kadir Misai memang begitu,” sahut saya mencebek bibir disebabkan Kadir
Misai sengaja mahu mengelak. “Dia yang
lebih tahu, tapi cuba nak mengelak,”
beritahu saya perlahan.
“Saya tahu, ustaz mahu merendah diri sangat,” terharu benar hati Itam Jabal lantas
menunjukkan kepada saya ketul sebesar kelengkeng pada pelipat sikunya laksana
buntat terjojol.
Dia mengakui ketul seperti buntat itu bergerak ke serata
badannya. Kadangkala terjojol di tengah
belakang, kadangkala di tengkuk atau tersangkut di bawah ketiak. Ketul daging seperti buntat itu memang susuk
nibung yang timbul setelah ditusukkan oleh ayah angkatnya arwah Tok Delih.
Apabila saya menyentuh ketul sebesar kelengkeng itu
memang terasa bergerak-gerak menunjal mahu melepaskan diri. Apabila ketul daging itu hilang Itam Jabal
menggeliat-geliat menahan kesakitan.
Berulang kali saya mengusap pelipat siku Itam Jabal, tetapi ketul daging
itu tidak timbul juga. Lantas saya
bacakan perlahan.
Fa-inna halaqnakum min-turabim thumma min-nutfatin thumma
min-‘alaqotin thumma min-mudh’atin waghairi muk-hollqotin lunibaiyina lakum,
wanuqirru fil-arhami manasya u-ila ajalim musammam thumma nukhrijukum tiflan
thumma litablughu asyuddu-um.
Lama tangan saya memegang pelipat sikunya tiba-tiba Itam
Jabal mengadu dia mengalami sesak nafas.
No comments:
Post a Comment