Saturday, April 25, 2015

121. SUSUK NIBUNG LAWAN BUAYA



TAKAT ditusukkan susuk memang tidak bimbangkan apa-apa, asal sahaja tidak mengganggu dirinya.  Apalagi kalau susuk emas atau susuk berlian ditusukkan pada bahagian muka tentu sesiapa sahaja memandang wajahnya sama macam terpesona tatkala menatap kilauan emas atau berlian.
Tetapi sudah lama sangat terpendam di hati Itam Jabal mengenai susuk nibung yang ditusukkan oleh ayah angkatnya Tok Delih di Batu Pahat, kadangkala menyebabkan tangannya sampai paras siku terasa sengal-sengal tidak bersebab.  Kalau Tok Delih masih hidup memang dia minta sendiri ayah angkatnya buangkan sahaja susuk nibung yang sudah sebati dalam tubuhnya.
Siapa pun tidak akan percaya mengenai susuk nibung berkenaan ditusukkan dibelikat belakangnya.  Dalam masa negeri diganggu komunis memang Itam Jabal sendiri meminta ayah angkatnya tusukkan susuk nibung berkenaan.  Biarlah kawan-kawan yang lain mendesak Tok Delih tusukkan susuk emas atau susuk berlian, namun Itam Jabal sengaja memilih susuk nibung.
Masa dalrurat tidak semua kampong dikawal oleh pemerintah orang putih ketika itu.  Bila-bila sahaja kampung yang terpencil berhampiran hutan mudah diganggu mereka.  Sebab itu Itam Jabal sanggup ditusukkan susuk nibung berkenaan asal sahaja tidak diganggu oleh komunis yang menceroboh ke tengah kampung.
Tahu sangat dia mengenai Tok Delih yang dikepung komunis rumahnya sampai santak pagi, tetapi mereka tidak dapat menyerbu masuk.  Beberapa orang komunis yang cuba mendekati ke tengah halaman, terpaksa berenang laksana meranduk air berarus deras.  Itam Jabal sendiri terdengar jerit pekik komunis di luar rumah memberitahu rakan-rakan mereka yang menunggu jauh di sebalik belukar, mengenai rumah Tok Delih di kelilingi air hingga melepasi kepala.
“Saya lihat Tok Delih hanya duduk di atas sejadah aje, ustaz!”  beritahu Itam Jabhal apabila kenang kejadian yang berlaku bertahun-tahun lampau.
Tergenang juga air di pelupuk mata Itam Jabal setiap kali dia mendesak saya supaya buangkan sahaja susuk nibung yang ditusukkan oleh ayah angkatnya Tok Delih.  Terharu benar hatinya setiap kali kenangkan ayah angkatnya itu, apabila tiba-tiba sahaja susuk nibung berkenaan mahu dibuang.  Tetapi dia terpaksa juga mahu buangkan setelah sengal-sengal tangan hingga ke paras siku.
“Dah lama saya nak buang susuk ni9, ustaz!”  Itam Jabal terus mendesak dalam keadaan sebak menahan rasa terharu yang menusuk.
“Sebetulnya saya tak tahu nak buang susuk,”  jelas saya ikhlas disebabkan saya tidak pernah tahu langsung mengenai susuk yang ditusukkan ke dalam tubuh.  “Kalau kawan saya Pak Kadir, boleh jadi juga dia tahu,”  saya menambah apabila teringatkan Kadir Misai di Lancang.
“Pak Kadir di Lancang tu yang suruh jumpa ustaz,”  lantas sahaja Itam Jabal memintas sebaik sahaja saya beritahu mengenai Kadir Misai.
“Buat apa dia suruh jumpa saya,”  keluh saya disebabkan Kadir Misai sengaja menyuruh Itam Jabal menemui saya walhal dia sendiri tahu bagaimana mahu buangkan susuk.
“Kalau susuk emas atau susuk berlian memang Pak Kadir sanggup,”  jelas Itam Jabal disebabkan dia sudah ke Lancang menemui Kadir Misai sebelum jejak kaki ke rumah saya.  “Tapi, susuk nibung dia tak pernah cuba lagi!”  dia mencepak-cepak bibir bagaikan kesal sangat dengan amalan yang diamalkan selama ini.
Memang Itam Jabal mengaku dia tidak akan tusukkan susuk nibung di belikat belakangnya, kalau tidak disebabkan gangguan komunis di kampungnya semasa negeri tengah darurat.  Setelah Tok Delih tusukkan susuk nibung, Itam Jabal tidak bimbang apa sekiranya menoreh getah ke pinggir hutan.
Tatkala dia terbongkok-bongkok di perdu pokok getah ketika pagi masih lagi diselubungi kabus, berdebar juga Itam Jabal apabila melihat beberapa orang gerombolan komunis meranduk belukar di tengah kebun getah.  Dia dapat  mendengar salah seorang komunis memberitahu rakanya seolah-olah nampak kelibat orang di situ.  Tetapi mereka tidak nampak pun Itam Jabal tercegat tidak jauh dari tempat mereka berkumpul.
Dalam masa mereka berhati-hati salah seorang menuding kearah perdu pokok lantas berbisik.  Mereka mahu menyerbu ke perdu pokok setelah melihat kelibat orang menoreh getah, tetapi langkah masing-masing terhenti apakala ternampak kelibat orang semakin ramai.
Itam Jabal sendiri mendengar gerombolan komunis hampir 20 orang itu menjadi tidak keruan apabila melihat terlalu ramai kelibat Itam Jabal di mana-mana.  Asal sahaja mereka halakan muncung senapang, rakan-rakan yang lain ternampak kelibat Itam Jabal tercegat di setiap perdu pokok getah memegang pisau.
“Hah, ini bukan orang tentu hantu!”  tutur gerombolan komunis berkenaan tidak bertangguh berundur meninggalkan kawasan kebun getah.
“Apa awak semua mahu datang sini?”  jerkah Itam Jabal sengaja memberanikan hati, tetapi gema suaranya bergaung hingga ke udara.  Bertambah gementar gerombolan komunis berkenaan mendongak ke udara setelah mendengar suara bergaung di pucuk pokok getah merimbun
“Mana ada orang, ini tentu suara hantu!”  semakin gemenar gerombolan komunis itu mencari-cari suara yang bergema di udara.
:”Saya di sini, apa awak semua mahu?”  segera Itam Jabal keluar dari sebalik perdu pokok getah.
Tetapi gerombolan komunis terlangah-langah tidak menentu.  Masing-masing menuding ke perdu pokok getah di merata tempat apabila melihat bayangan Itam Jabal berdiri di mana-mana.  Tidak bertanggung gerombolan komunis berkenaan bercempera lari meranduk belukar di tengah kebun getah.
Sebab itu Itam Jabal tidak kesal apa-apa tatkala ayah angkatnya Tok Delih tusukkan susuk nibung ketika itu.  Bukan takat gerombolan komunis sahaja kelam kabut terserempak di tengah kebun getah, malah Itam Jabal juga pernah ditetak Subak Gila dengan parang terhunus.  Sebaik sahaja mata parang di tangan Subak Gila hinggap ke dahinya, tiba-tiba sahaja melantun hingga mata parang sumbing laksana tersendal batu di lereng jeram.
Tahu sangat Itam Jabal memang susuk nibung yang ditusukkan oleh ayah angkatnya Tok Delih boleh menjadikan dia kebal tidak lut senjata besi.  Siapa berani bertahan apabila Subak Gila tidak dapat mengawal perasaan semasa diusik tengah minum di warung Pak Lamid.  Marah benar dia tatkala kenang tunangnya Munira tinggalkan dia akibat diganggu penyakit tidak siuman.
Tidak lama selepas bertunang dengan Munira tiba-tiba sahaja Subak menjadi tidak siuman hingga dipanggil orang-orang kampong dia Subak Gila.  Sebab itu Munira terpaksa meminta putuskan tunang sebaik sahaja lelaki berkenaan tidak siuman.  Tersinggung juga Munira apabila kawan-kawan sebaya ejek dia mengenai tunangnya tidak siuman itu.
Tetapi Subak tidak gila sebelum bertunang dengan Munira.  Lama dia di Singapura meninggalkan kampung halaman di Batu Pahat.  Apabila balik menetap di kampung hatinya terpikat sebaik sahaja terserempak Munira di warung Pak Lamid.  Tidak bertangguh dia mendesak emaknya masuk meminang sebelum gadis berkenaan disunting jejaka lain.
Tentu ramai yang kecewa sebaik sahaja berita pertunangan Munira dan Subak tersibar.  Seisi kampung sudah menaruh harapan untuk meminang gadis tersebut, tetapi ayahnya Utih Kiman bukan mudah dipujuk. Mat Katib yang sering membantunya di kebun kelapa juga tidak dilayan apabila anak muda itu masuk meminang.
Memang Mat Katib kecewa benar setelah diberitahu mengenai Munira sudah bertunang dengan Subak.  Tetapi dia sekadar memendam perasaan sahaja disebabkan keputusan Utih Kiman adalah haknya sendiri.  Siapa pun tidak boleh campur tangan dalam urusan menentukan jodoh anak gadisnya Munira.
Jauh di lipatan hati Munira dia juga tidak bersetuju menerima Subak yang lama meninggalkan kampung halaman.  Bagaimanapun dia tidak berani melawan keputusan yang telah ditetapkan oleh ayahnya.  Memang seisi kampung tahu hubungan Munira dengan Mat Katib sudah terjalin lama, hingga anak muda itu sanggup membantu Utih Kiman bekerja di kebunnya.
Tidak lama selepas Subak diganggu penyakit tidak siuman lantas sahaja keluarganya menuduh Mat Katib gunakan ilmu hitam.  Siapa lagi yang berdendam kepada Subak kalau bukan Mat Katib yang kecewa.  Sebab itu Utih Kiman marah sangat dengan Mat Katib sampai dia tidak benarkan anak muda itu jejak kaki di rumahnya.
Memang seisi kampung tidak syak lagi tentu Mat Katib yang aniaya Subak.  Mereka tuduh Mat Katib salai tanah liat yang dibentuk macam patung di atas para.  Selagi tanah liat itu disalai selama itulah Subak akan hilang ingatan.  Tetapi Mat Katib berkeras tidak mengaku dia bertanggungjawab menyebabkan Subak menjadi gila.
“Aku tak pernah belajar ilmu macam tu!”  jelas Mat Katib apabila didesak oleh Utih Kiman.
.”Kamu tak patut berdendam, kerana jodoh Munira tak mestinya dengan kamu,”  gerutu Utih Kiman mencemik muka disebabkan sebal sangat dengan kejadian yang menimpa tunang anaknya.
“Tapi aku tak tahu menahu, Utih!”  ujar MNat Katib tersinggung juga dituduh demikian.
“Mana ada orang mengaku kalau berak di tengah jalan?”  lantas Utih Kiman mengejek disebabkan tidak dapat menyembunyikan rasa mendongkol yang merusuh di hatinya.
“Aku bukan bodoh macam tu, Utih!”  marah bernar Mat Katib disebabkan Utih Kiman tidak mahu menerima penjelasan dia.  “Dalam kampung ni bukan Munira aje anak dara!”  lantas dia mencebek bibir mengejek Utih Kiman.
Sekalipun hatinya tidak dapat melupakan Munira, tetapi sikap Utih Kiman benar-benar nerivej gatubnta.  Biarlah dia tidak menatap wajah Munira seumur hidupnya, memanhg Mat Katib tidak kesal apa-apa.  Hatinya sudah rela melepaskan Munira jauh-jauh dari kalbunya.
Sebab itu Mat Katib tinggalkan sahaja kampung halaman terus berpindah ke Endau.  Biarlah dia tidak jengah muka ke kampung halaman asal sahaja jiran-jiran tidak menuduhnya berterusan.  Apalah gunanya dia menetap di kampung sekiranya mereka menuduh dia yang menyebabkan Subak tidak siuman.  Kalau Utih Kiman tidak mahu menerima penjelasannya, tentu seisi kampung juga ikut sama mengesyaki dia.
Apa sangat dengan Munira gadis kampung yang diidamnya, boleh memaksa dia amalkan ilmu hitam?  Bila-bila dia boleh lupakan Munira dari ingatannya sebaik sahaja pinangannya ditolak oleh Utih Kiman.  Sedikit pun dia tidak terkilan dengan keputusan Utih Kiman, kerana masih ramai lagi anak gadis di dalam kampung yang boleh dilamar.
Tetapi apabila menuduh dia aniaya Subak dengan ilmu hitam setelah kecewa Munira bertunang, samalah macam memijak kepalanya.  Terhina benar Mat Katib dengan tohmah orang-orang kampung semata-mata disebabkan Subak diganggu penyakit tidak siuman selepas bertunang dengan Munira.  Kalau seisi kampung sudah membencinya, bila-bila Mat Katib boleh tinggalkan kampung halaman.
Semenjak Mat Katib meninggalkan kampung halaman, keadaan Subak tidak juga berubah.  Puas juga keluarganya membawa dia berubat menemui dukun sampai ke Terengganu, namun penyakit Subak semakin pasang.  Dia merayau-rayau di tengah kampung dengan rambut kusut dan pakaian kusam berbau hapak.  Sebab itu Munira tidak mahu bertahan lama bertunang dengan lelaki yang sudah tidak siuman lagi.
Biarlah seisi kampung menuduh dia tidak bertimbang rasa apabila mendesak ayahnya supaya putuskan tali pertunangan dengan Subak.  Dia tidak akan menunggu sehingga Subak sembuh semata-mata mahu pertahankan keputusan ayahnya menerima pertunangan itu.
Dalam keadaan Subak merayau-rayau di tengah kampung, dia singgah juga di warung Pak lamid.  Kalau diusik anak-anak muda yang sebaya dengannya mengenai putus tunang dengan Munira, dia sekadar tersengih-sengih sahaja.  Sebab itu rakan-rakan sebaya tidak menduga Subak Gila bertukar berang setelah diusik-usik di warung Pak Lamid.
Tiba-tiba sahaja dia mencapai parang di belakang warung yang digunakan oleh Pak Lamid menetak pisang, terus menerkam siapa sahaja melintas dihadapannya.  Beberapa orang anak muda yang terconggok di warung berkenaan tercedera juga akibat disinggahi mata parang.  Dalam masa mereka bercempera lari mahu selamatkan diri inilah Itam Jabal melintas di depan warung.
Belum sempat Pak Lamid melaung menyuruh Itam Jabal bersembunyi, Subak Gila sudah menerpa datang.  Sekaligus dia menghayun mata parang hingga menyinggahi dahi Itam Jabal.  Tatkala melihat mata parang yang ditetak menjadi sumbing.  Subak Gila sekadar tersengih-sengih bertandak di depan Itam Jabal yang terpinga-pinga akibat dahinya disinggahi mata parang.
Memang terasa sakit juga dahinya selepas ditetak kuat dengan mata parang oleh Subak Gila, tetapi Itam Jabal masih hairan tercengang apabila diserbu demikian.  Dalam saat demikian Cuma Pak Lamid satu-satunya yang dapat melihat Itam Jabal ditetak kuat, tatkala dia bersembunyi di sebalik tembok dapur.
Kecut benar perut Pak Lamid apakala melihat Subak Gila menghayun mata parang ke dahi Itam Jabal.  Sebaik sahaja mata parang singgah ke dahi, Pak Lamid nampak percikan api seolah-olah mata parang ditetakkan ke batu keras.  Sekaligus pula mata parang berkenaan sumbing tidak bertahan.  Memang dahi Itam Jabal juga tidak memercik darah langsung.
Setelah orang-orang kampung dapat tenteramkan Subak Gila, mereka tahu memang Itam Jabal tidak lut ditetak dengan senjata besi.  Mereka menuduh tentu Itam Jasbal amalkan mandi air apung menyebabkan senjata besi tidak lut ditetakkan ke tubuhnya.  Dalam masa gerombolan komunis mengganas memang orang-orang kampung ramai mandi air apung.
Manalah tahu rumah mereka diceroboh.  Dalam keadaan terdesak apa salahnya mereka hunus keris atau parang menyerbu musuh!  Apabila musuh melepaskan tembakan, mereka yakin peluru senapang akan madal setelah mereka mandi air apung.  Ketika ini mereka tidak lupa dengan amalan yang mesti ditanam kukuh-kukuh dalam hati.
‘Alatullah,’alalallah, attakulallah, aku raja aku memelihara, engkau jangan berbunyi sekalian senjata api, jikalau engkau berbunyi derhaka engkau, aku tahu asal kau jadi, nur manila putih, selisih kata aku, selisih kata hu..
Tentu Itam Jabal amalkan mandi air apung.  Sia-sia dia menjadi anak angkat Tok Delih kalau tidak mandi air apung, disebabkan orang tua itu tempat bergantung harapan orang kampung sekiranya gerombolan komunis menceroboh masuk ke situ.
Tidak hairan apa-apa Pak Lamid apabila mata parangnya sumbing setelah ditetak oleh Subak Gila ke kepala Itam Jabal.  Apa sangat dengan mata parang ditetakkan ke tubuhnya kalau bandingkan dengan Itam Jabal diheret buaya ke tengah sungai semasa dia mencari udang galah.  Tahu sangat Pak Lamid kejadian yang menimpa Itam Jabal disebabkan mereka sama-sama turun ke tebing.  Sekiranya bukan disebabkan geruh Itam Jabal nescaya Pak lamid sendiri yang dilibas ekor buaya tengah memburu mangsa!
Berkeras sangat Itam Jabal mengajak dia turun ke sungai memancing udang galah tatkala senja mula mengepak.  Serba salah juga Pak Lamid mahu menolak kerana jarang mereka hampa setiap kali turun memancing udang galah.  Memang Itam Jabal tahu dimana lubuk banyak udang galah melekap di sebalik kayu.
Semasa Itam Jabal menolak sampan di tebing memang Pak Lamid nampak kepala buaya laksana batang kayu hanyut dari hulu.  Belum sempat dia memberitahu Itam Jabal sekaligus buaya berkenaan melibas ekor menyebabkan kawanya itu terhumban ke tengah arus.  Terpaksa Pak Lamid melaung meminta bantuan orang-orang kampong setelah Itam Jabal tercampak ke tengah air berpusar.
Dalam saat Pak Lamid terjerit-jerit cemas, dia melihat Itam Jabal tenggelam timbul di permukaan air dengan kocakan yang kuat.  Pak Lamid melihat kepala buaya tercodak ke atas dengan Itam Jabal terapit di celah taringnya yang berceranggah.  Setelah beberapa orang kampung datang ke tebing sungai dengan memanggul senapang, keadaan sungai kembali tenang.  Mereka tidak nampak kesan darah terapung merah di permnukaan air sekiranya Itam Jabal cedera dikerkah buaya ganas berkenaan.
Tidak lama selepas mereka menunggu di tebing, Pak Lamid terkejut apabila Itam Jabal merangkak naik ke tebing dengan pakaiannya habis koyak rabak. Termengah-mengah Itam Jabal kepenatan sampai dia tidak dapat bercakap sepatah pun semasa didesak oleh jiran-jiran yang berkumpul di situ.
Memang tubuh Itam Jabal tidak calar sedikit pun, setelah diheret buaya ke tengah arus.  Hanya pakaian dia sahaja koyak rabak tidak bersisa.  Lama dia melepaskan penat di tebing, lantas Itam Jabal terjun semula ke tengah arus dengan tidak bercakap sepatah pun.  Sewaktu dia menjongolkan kepala semula ke permnukaan air, Itam Jabal melambai tangan meminta bantuan supaya bangkai buaya yang diheretnya diangkat naik ke tebing.
Mereka yang menunjggu di tebing tidak membantah apabila diminta membantu naikkan bangkai buaya berkenaan.  Tatkala bangkai buaya diheret naik, memang Pak Lamid nampak kesan lebam di bahagian tengkuk seolah-olah buaya berkenaan patah dilipat dua.  Itam Jabal tidak memberitahu apa-apa selain meminta mereka tanamkqan bangkai buaya berkenaan dengan dikapan kain putih.
Tahu sangat Pak Lamid bukan takat senjata peluru sahaja tidak menjejaskan kulit tubuh Itam Jabal, malah libas ekor buaya yang boleh patahkan tengkuk lembu pun tidak mampu tewaskan dia.  Sebab itu dia tidak berasa terkejut sangat apabila mata parangnya sumbing tatkala ditetakkan oleh Subak Gila kepada kepala Itam Jabal.
Tetapi Tok Delih sekadar tersenyum sahaja apabila diberitahu mengenai anak angkatnya dilibas buaya di tebing sungai.  Apalagi ditetak dahinya dengan parang oleh Subak Gila, menyebabkan lelaki tidak siuman itu bertandak-tandak tidak menentu.  Terpaksa pula Itam Jabal memujuknya biar Subak Gila kembali bertenang.
“Nampaknya Itam Jabal itu sama juga macam Tok Delih,”  sengaja Pak Lamid mengusik Tok Delih setelah diberitahu mengenai kejadian Subak Gila mengamuk di tengah kampung.
“Dia muda lagi, tak sama dengan aku dah tua!”  tersengih-sengih Tok Delih ingatkan Pak Lamid mengenai perbezaan umur mereka berdua.
“Ini bukan fasal tua atau muda, Tok Delih,”  sahut Pak Lamid tersenyum dengan jawapan Tok Delih itu.  “Tapi pengalaman Itam Jabal memang saya kagum,”  jelasnya tetap dapat bayangkan bagaimana Itam Jabal diheret buaya ke tengah air.
“Kalau sabar beramal, awak pun boleh,”  ujar Tok Delih memberi perangsang kepada lelaki berkenaan.
“His, saya tak sanggup nak ikut Itam Jabal,”  gementar juga Pak Lamid apabila kenang Itam Jabal berhadapan dengan buaya ganas di tengah arus.
“Kalau tak sanggup, habis ikhtiar laaa…..”  lantas Tok Delih ketawa semacam mengejek Pak Lamid yang terconggok di depannya tidak berkedip mata.
“Bukan semua orang boleh jadi macam Itam Jabal atau Tok Delih,”  Pak Lamid mengakui dia memang tidak mampu mengamalkan amalan demikian.
Manalah dia sanggup berpuasa lima hari seminggu seperti diamalkan oleh Tok Delih.  Kemudian bangun sewaktu fajar menunggu embun gugur di hujung daun.  Tok Delih akan mandi dan berwuduk menggunakan embun yang banyak bertakung di daun.  Sepanjang tempoh berpuasa juga Tok Delih sekadar minum air embun di hujung daun, dengan ditadah sampai tertengah di dalam jag.
Sekalipun Itam Jabal tidak beritahu mengenai amalan tersebut, tetapi Pak Lamid tahu memang Tok Delih tetap amalkan demikian.  Tahu sangat Pak Lamid mengenai ayahnya juga sama amalkan dengan Tok Delih mandi embun setiap pagi.  Sebab itu Pak Lamid tidak sanggup amalkan mandi embun sekiranya dia mahu mewarisi amalan ayahnya yang telah lama meninggal dunia.
Kerapkali juga Tok Delih memuji-muji ayahnya apabila kenang persahabatan masa lampau mereka.  Tetapi Pak Lamid tidak peduli sangat fasal pengalaman ayahnya, disebabkan bukan semua orang sanggup lakukan.
Siapa mahu percaya kalau dia beritahu mengenai Itam Jabal dilibas ekor buaya hingga terhumban ke tengah arus sungai.  Kemudian Itam Jabal bergelut sebelum dapat melipatkan tengkuk buaya berkenaan sampai terpokah habis.  Itam Jabal sendiri heret bangkai buaya yang dilipatkan tengkuknya itu naik ke tebing.  Dia meminta bantuan orang-orang kampung tanamkan bangkai buaya itu sama macam mayat manusia dikapankan dengan kain putih.
Sebab itu Pak Lamid dapat mengagak ayahnya diheret buaya juga mengalami kejadian yang sama dengan Itam Jabal.  Tetapi dia tidak tahu apa-apa pun mengenai nasib yang menimpa ayahnya, disebabkan dia masih kecil sangat semasa ayahnya dilibas ekor buaya.  Sebaik sahaja tercampak ke tengah arus tidak bertangguh buaya ganas menyambar pinggang ayahnya Siak Deraman.
Setelah diberitahu mengenai Siak Deraman disambar buaya, mereka seisi kampung segera menyerbu ke sungai.  Tok Delih juga diberitahu mengenai kejadian yang menimpa kawannya itu.  Tetapi Tok Delih tidak bimbang setelah orang-orang kampung mendesaknya supaya membantu.  Perkara buaya mengganas tidak penting sangat pada Tok Delih, tetapi dia percaya kawannya tetap selamat sekiranya disambar buaya.
Sampai santak malam mereka menunggu di tebing sungai, tidak seorang pun melihat kelibat buaya menjongol di permukaan air.  Masing-masing bersiap sedia memburu sekiranya buaya berkenaan nampak kelihat di mana-mana.   Bila-bila buaya di tengah ari akan terapung apakala umpan bangkai kambing  dicancang di tengah arus.
Mereka juga jemput pawang buaya di hujung kampung, biar dibakar kemenyan dengan menyeru semangat buaya tersebut.  Tentu buaya yang bersalah menyambar Siak Deraman tidak dapat bertahan di dasar sungai.  Kalau buaya itu tidak mahu naik ke tebing nescaya air sungai akan membuak menjadi racun berminggu-minggu.  Tidak seekor pun hanya boleh bertahan daripada bisa racun yang menyerap hingga ke dasar pasir.
“Biarkan, jangan bimbang apa-apa!”  ujar Tok Delih menggertap bibir tatkala tercegat di tebing sungai.  “Siak Deraman tetap selamat, insya Allah,”  hatinya tetap cemas sekalipun disembunyikan di sebalik senyumanya yang sentiasa resah.
“Kami nampak dia disambar buaya, masakan Siak Deraman boleh selamat,”  tegas jiran yang melihat sendiri Siak Deraman terhumban ke tengah air.
“Yang nyata tak sama dengan yang tak nyata!”  Tok Delih keraskan suara apabila jiran berkenaan seolah-olah mencabar dirinya.  Memang sukar dia mahu memberitahu kepada mereka yang berceratuk di tepi tebing mengenai Siak Deraman menyusup di bawah bangkar kayu di tengah dasar sungai.
Tok Delih dapat melihat bayang kelibat Siak Deraman terkial-kial di bawah bangkar kayu menyimbah tanah di atas kepala dengan air di bawah.  Apabila kepala buaya menjengah di situ cepat-cepat Siak Deraman matikan diri.  Biarlah buaya berkenaan menyangka Siak Derman sudah tidak bernyawa terdampar di bawah bangkar kayu tersebut.  Tahu sangat Siak Deraman, buaya tidak akan membaham mangsa selagi tubuh tidak reput.  Setelah tubuh mangsa reput barulah buaya mahu mengerkah sampai tidak bersisa.
Disebabkan tubuh Siak Deraman tidak reput, buaya yang menjengah kepala akan berundur ke tengah arus.  Ia tidak akan menjongol kepala ke permukaan air setelah orang-orang kampung menunggu di tebing sungai.  Nescaya tembakan senapang akan menggerutup menyinggahi kepala sekiranya ia gagahkan diri naik ke permukaan air?
Tatkala pawang buaya membakar kemenyan menyeru semangat buaya supaya timbul ke permukaan air,  Tok Delih sekadar menghentak-hentakkan rumit sahaja ke tanah.  Dia berjalan tujuh kali berulang alik mundar mandir, kemudian mengisar tumitnya rapat ke tanah.  Dia tersenyum mengerling tunggul kayu berpulau di tengah sungai lantas menuding jarinya ke situ.
Apabila tiga kali pawang buaya melontarkan tanah yang dikepal dengan tangannya ke tengah arus, dia mengeluh pendek disebabkan buaya yang diseru tidak juga menjongolkan kepala.  Kecewa juga dia seolah-olah Tok Delih yang tercegat di sisinya sengaja mahu menganggu.  Tetapi dia tidak berani mahu mendesak orang tua itu berundur selagi buaya yang menyambar Siak Deraman dapat diperangkap.
“Jangan-jangan kita melanggar pantang!” gerutu pawang buaya setelah puas menunggu di tebing sungai.  Tidak pernah dia gagal sekiranya sudah membakar kemenyan apabila diberitahu mengenai mangsa disambar buaya.  Asal sahaja tanah yang dikepal dilontar ke tengah arus, tidak bertangguh akan disambar oleh buaya yang bersalah sebelum tanah tersebut cecah ke air.
Sebaik sahaja disambar nescaya buaya berkenaan akan merangkak naik ke tebing menyerahkan dirinya supaya dibunuh.  Buaya berkenaan tidak akan melawan apa-apa apakala ditembak hingga tengkorak kepalnya berkecai.
“Jangan sebut fasal pantang larang!”  ujar Topk Delih ingatkan pawang buaya supaya tidak menuduh dirinya.  Dia dapat mengagak tentu pawng buaya menuduh dirinya menjadi punca buaya ganas tidak menjongol kepala di permukaan air.
Dengan tidak menghiraukan pawing buaya merungut-rungut tidak berpuas hati, Tok Delih memusar tumit ke tanah.  Dia merenung tunggul kayu berpulau di tengah sungai dengan tidak berkedip mata.  Tatkala dia mengisar dua tapak tangannya Tok Delih perlahan membacakan:
Assallammualaikum ya rijal ghaib, assalammualaikum ya rohul muqqadas aghithuni bighu thatillah, wa-miduni bimuddatillahhi wa-an zuruni binaztillahhi wa-a’inoni bi’aunatillah ya ghaus ya muhan ya nuqbah ya nujabar ya akhyar ya autad ya amud ya hasilal murad…
Apabila dia menuding kearah kepalan tanah yang dilontarkan pawang buaya ke tengah sungai, Tok Delih melihat kelibat buaya ganas bergerak jauh meninggalkan tunggul kayu berpulau di tengah air.  Tersenyum pawang buaya berkenaan setelah menyedari Tok Delih sengaja alihkan buaya berkenaan mengejar kepalan tanah yang dilontarkannya dari tebing.
Sebaik sahaja buaya ganas jauh dari tunggul kayu berpulau, sekaligus Siak Deraman menyimbah tanah menyelaputi tunggul  kayu, hingga dapat menebuk lubang keatas.  Cepat-cepat pula dia menjongolkan kepala di celah tunggul berpulau itu melambai-lambai tangan kearah jiran-jiran yang menunggu di tebing.
Setelah Siak Deraman naik keatas tunggul berpulau di tengah arus itu, Tok Delih memberi isyarat supaya mereka semua selamatkan Siak Deraman.  Tetapi tidak seorang pun sanggup mendayung sampan ke tengah arus membawa Siak Deraman balik semula ke tebing.  Mereka bimbang sekiranya kepala ganas menjongol kepala melibas mangsa yang lain.
Tetapi pawang buaya segera mencapai pelepah rembia lantas dihembatkan ke permukaan air tiga kali.  Kemudian dia menyuruh beberapa orang jiran dayungkan sampan ke tengah arus.  Dia sendiri berdiri di hadapan memegang pelepah rembia berkenaan hingga sampai ke tunggul kayu berpulau berkenaan.
Tatkala Siak Derman naik keatas sampan untuk dibawa balik ke tebing, mereka yang mendayung sampan terkejut melihat kepala buaya terjongol di belakang.  Tidak bertangguh pawang buaya mengetuk kepala buaya tersebut dengan pelepah rembia.  Tiga kali diketuknya kepala buaya berkenaan, perlahan-lahan binatang itu sondolkan kepalanya menolak sampan itu hingga sampai ke tebing.
“Kali ini aku maafkan, lain kali aku bunuh kamu!”  bentak pawang buaya memukul kuat kepala binatang itu setelah mereka yang di dalam sampan selamat naik ke tebing.
Setelah kepalanya diketuk dengan pelepah rembia, buaya berkenaan tenggelam ke dasar sungai.  Tidak siapa pun tahu bagaimana Siak Deraman ditolak masuk ke bawah bangkar tunggul kayu di tengah arus setelah disambar buaya ganas.  Tetapi Tok Delih tahu tubuh Siak Deraman tidak cedera apa-apa sebaik sahaja dilibas ekor buaya laksana besi bergerigi.
Sebaik sahaja tubuh Siak Derman terhumban ke tengah air, tidak bertangguh buaya itu menyambar.  Tubuh Siak Deraman tersangkut di celah taringnya yang berceranggah, kemudian dibenamkan ke dasar sungai.  Setelah buaya berkenaan menyangka mangsanya sudah mati, ia menjulang tinggi ke permukaan air seolah-olah berbangga dapat menewakan mangsanya.
Sudah menjadi tabiat buaya tersebut tidak akan mengerkah mangsa selagi tubuhnya tidak reput hancur.  Sebab itu ia sekadar menjengah kepala sahaja ke bawah tunggul tersebut mahu memastikan mangsanya berubah menjadi reput.  Tetapi Siak Deraman tidak mati sekalipun dikerkah buaya ganas dengan dibenam hingga ke dasar sungai.
Memang Pak Lamid tahu arwah ayahnya sekadar mampu bertahan setelah dilibas ekor buaya keras bergerigi laksana besi, tetapi tidak sama dengan Itam Jabal yang kuat tertenaga.  Apabila dapat berkuat sebaik sahaja kakinya jejak ke dasar sungai tidak bertangguh Itam Jabal lipatkan badan buaya bagaikan mematah akar melintang.  Sudah tentu tulang belulang buaya remuk tatkala dilipat dua oleh Itam Jabal.
Tenaga Itam Jabal bertukar menjadi gagah dalam saat dia menjadi marah memberang apabila keadaan mendesak.  Bukan takat buaya ganas sahaja lembik tidak bermaya dilipat macam daun sirih dicekak tangan tatkala dia tengah marah, pokok-pokok besar di tengah hutan pun akan tumbang dibantun dengan jarinya sahaja.
Tetapi Itam Jabal tidak mengaku dia makalkan hantu raya menyebabkanh tenaganya gagah dalam saat marah memberang!  Kalau hanturaya tidak perlu memberang marah, bila-bila sahajanya boleh gagah sebaik sahaja diseru hantu raya mendampinginya.  Siapa sahaja amalkan hantu raya nescaya mudah sahaja memikul pokok sagu rembia sebatang tegak.
Tahu sangat Tolk Delih mengenai anak angkatnya Itam Jabal bukan amalkan hantu raya.  Kerapkali dia ingatkan Itam Jabal amalan hantu raya tidak pernah memberi manfaat apa-apa.  Bila-bila isteri di rumah akan diganggu hantu raya sebaik sahaja menjelma sama seperti diri sendiri.  Saat mati juga belum tentu sempurna selagi hantu raya terconggok mendapingi disisi.
Tok Delih sendiri tidak benarkan Itam Jabal amalkan hantu raya kalau sekadar mahu tenaga menjadi gagah.  Sebab itu dia tusukkan susuk nibung pada tulang belikat Itam Jabat, biar anak angkatnya sama macam rumpun nibung di tengah belukar.  Kulit keras nibung  tidak akan lut ditetak dengan parang di kilir tajam.  Apalagi durinya yang berceranggah menyebabkan musuh tidak boleh bersandar rapatkan kulit.
“Susuk nibung ni sekadar zahir sahaja, Jabal,”  ujar Tok Delih selepas dia tusukkan susuk berkenaan pada bahagian tulang belikat.  “Bukan susuk nibung itu yang kebal!”  dia ingatkan anak angka0tnya mengenai petua setelah susuk nibung ditusukkan ke dalam tubuh.
“Kebal pun boleh tewas kalau dibenam musuh ke dalam air,”  sengaja Itam Jabal mengusik ayah angkatnya.
“Kuat lawannya lemah, keras lawannya lembut, kau mesti faham!”  keras suara Tok Delih mencebek bibir apabila anak angkatnya seolah-olah tidak faham apa yang dimaksudkan perkara zahir dan perkara batin itu.
“Saya tahu ayah, hidup lawannya mati,”  sahut Itam Jabal menyedari sekebal-kebal pun seseorang itu, apabila tiba ajal tidak seorang pun dapat mendahulukan atau menangguhkan.
“Kebal bukan untuk mengelakkan daripada mati,”  Tok Delih ingatkan anak angkatnya yang tersengih-sengih tidak menentu.
Memang Tok Delih tahu dalam saat demikian sesiapa sahaja sama macam Itam Jabal menganggap amalan kebal boleh selamatkan mereka daripada menemui ajal.  Sebab itu Tok Delih ingatkan dia, amalan kebal semata-mata mahu pertahankan diri.  Kalau musuh sengaja mahu menganiaya nescaya dia dapat bertahan.
Sebab itu seisi kampung tahu mengenai Tok Delih dikepung tentera Jepun mendesaknya supaya membongkok.  Sampai bila pun Tok Delih tetap berkeras tidak mahu membongkok di depan tentera Jepun.  Dalam keadaan marah tentera Jepun mahu menamparnya, tetapi tiba-tiba sahaja tangan tentera Jepun keras kaku tidak boleh bergerak.
Apalagi dalam masa gerombolan komunis mengganggu kampung, memang beberapa kali mereka mahu menangkap Tok Delih.  Mereka sekadar menyangka Tok Delih mampu bertahan disebabkan kebal tidak lut ditusukkan senjata.  Tetapi Tok Delih bukan takat kebal semata-mata, kadangkala musuh keliru sekalipun berselisih bahu semasa bertembung di tengan jalan.
Tatkala gerombolan komunis sudah berjaya mengepung rumahnya, mereka sekadar berkeliling sahaja tidak dapat menyerbu.  Saat ini keluarga Tok Delih memang bersembunyi di dalam rumah, sedangkan gerombolan komunis itu terserempak dengan Tok Delih semasa menyerbu ke situ.
Sebab itu Tok Delih tusukkan juga susuk nibung pada tulang belikat Itam Jabal.  Bimbang juga dia sekiranya gerombolan komunis akan membalas dendam tidak peduli sesiapa sahaja keluarganya.  Tentu Itam Jabal dalam bahaya kalau tidak diberi petua amalannya.
“Memang saya ada amalkan susuk nibung tu, ustaz,”  tersengih-sengih Itam Jabal memberitahu apabila kenang kejadian dia diserbu gerombolan komunis.
Terpinga-pinga dia tartkala dikepung lebih 20 orang gerombolan komunis yang bengis dengan senjata tergenggam di tangan.  Hujung benet pada senapang ditujah-tujah ke dada Itam Jabal.  Mereka berdendam disebabkan Itam Jabal salah seorang keluarga Tok Delih.
Ketika inilah Itam Jabal menjadi berang tidak menentu.  Sekaligus dia mencekak salah seorang komunis yang tercegat di depannya bagaikan cekak tengkuk anak ayam baru keluar menetas.  Terkial-kial lelaki Cina yang dicekak tengkuk itu hingga terangkat ke udara dengan kakinya terkatung-katung tidak jejak ke bumi.
Sebaik sahaja tengkuk kawannya dicekak Itam Jabal, semua lebih 20 orang anggota gerombolan komunis itu mendongak ke udara.  Mereka menunjuk-nunjuk ke pucuk-pucuk kelapa di tengah kampung.  Masing-masing gementar apakala melihat Itam Jabal tercegat setinggi pokok kelapa mencekak tengkuk kawan mereka.
Mereka mula acukan muncung senapang ke udara lantas melepaskan tembakan menggerutup.  Setelah puas menembak mereka tercengang-cengang merungut kerana menyangka Itam Jabal sama macam raksasa mahu menangkap mangsa.  Apabila lelaki Cina yanhg dicekak tengkuknya itu dicampakkan ke tanah, memang tengkuknya patah terkulai.  Mereka melihat kawanya muntah hijau dengan menggelepar laksana ayam disembelih leher.
Lantas Itam Jabal menjerkah menyuruh usung mayat kawan mereka balik semula ke hutan.  Semenjak itu memang gerombolan komunis tidak berani lagi jejak kaki masuk ke kampung.  Mereka bukan sahaja gementar berdepan dengan Tok Delih, tetapi bimbang terserempak dengan Itam Jabal.
“Tapi, saya tak tahu nak buangkan susuk tu, itam,”  ujar saya mengeluh pendek kerana tidak dapat mahu membantu Itam Jabal.
“Pak Kadir yang suruh saya menemui ustaz,”  desak Itam Jabal menuduh saya sengaja berdalih.
“Kadir Misai memang begitu,”  sahut saya mencebek bibir disebabkan Kadir Misai sengaja mahu mengelak.  “Dia yang lebih tahu, tapi cuba nak mengelak,”  beritahu saya perlahan.
“Saya tahu, ustaz mahu merendah diri sangat,”  terharu benar hati Itam Jabal lantas menunjukkan kepada saya ketul sebesar kelengkeng pada pelipat sikunya laksana buntat terjojol.
Dia mengakui ketul seperti buntat itu bergerak ke serata badannya.  Kadangkala terjojol di tengah belakang, kadangkala di tengkuk atau tersangkut di bawah ketiak.  Ketul daging seperti buntat itu memang susuk nibung yang timbul setelah ditusukkan oleh ayah angkatnya arwah Tok Delih.
Apabila saya menyentuh ketul sebesar kelengkeng itu memang terasa bergerak-gerak menunjal mahu melepaskan diri.  Apabila ketul daging itu hilang Itam Jabal menggeliat-geliat menahan kesakitan.  Berulang kali saya mengusap pelipat siku Itam Jabal, tetapi ketul daging itu tidak timbul juga.  Lantas saya bacakan perlahan.
Fa-inna halaqnakum min-turabim thumma min-nutfatin thumma min-‘alaqotin thumma min-mudh’atin waghairi muk-hollqotin lunibaiyina lakum, wanuqirru fil-arhami manasya u-ila ajalim musammam thumma nukhrijukum tiflan thumma litablughu asyuddu-um.
Lama tangan saya memegang pelipat sikunya tiba-tiba Itam Jabal mengadu dia mengalami sesak nafas.


No comments:

Post a Comment