|
BERITA
Pak Tua Mahat dihalang oleh puaka rimba itu tidak diketahui oleh sesiapa
pun. Jidin Bacul sendiri tidak tahu
apa-apa. Dia hanya melihat Pak Tua Mahat
tercegat di tengah belukar pisang hutan dengan mengibas-ngibas kain hitam lilit
kepalanya.
Hanya
Pak Musid yang dapat melihat. Dia nampak
lembaga hitam itu bertenggek di atas tubuh rusa yang sudah ditembak. Lembaga hitam itu besar tinggi hingga
kepalanya juga tercecah keawan. Pak
Musid tidak dapat melihat dengan jelas muka lembaga hitam berkenaan.
Tetapi
dia tahu itulah puaka rimba. Siapa yang
dihalang oleh puaka rimba tatkala memburu di hutan sudah pasti menerima
geruh. Bagi mereka yang tidak dapat
melihat keadaan sebenarnya percaya bahawa ‘badi’ binatanglah yang selalu
menyebabkan pemburu-pemburu menerima mala petaka yang tidak diduga.
“Binatang-binatang
di hutan memang ada gembalanya,” kata
Pak Musid menerangkan kepada saya.
“Kadang kala gembala itu pandai berdolak dalik. Itulah yang menyebabkan kita geruh,” ujarnya lagi
“Dolak
dalik macam mana Pak Musid?” soal saya.
“Hemmm….” Katanya menarik nafas panjang sambil menarik
celapa tembakau. “Puaka jembalang ni
jenis setan, dengan setan mana boleh berjanji.
Sebab itulah dia suka berdolak dalik,”
jelasnya, kemudian menggulung tembakau dalam rokok daunnya.
Lama
saya memerhatikan dia untuk mendengar cerita selanjut darinya. Tetapi dia menggertap-gertap bibir saja
sambil menggulung rokok pada tapak tangannya.
Setelah siap digulung barulah dihisapnya sampai bara merah membakar pada
hujungnya.
Sambil
menghembuskan asap rokok yang berkepul-kepul barulah Pak Musid
menerangkan, “Kadangkala kita dah bakar
kemenyan, dah simah minta jalan lalu hendak berburu, dah patuh dengan pantang
larang, puaka jembalang tu datang juga mengganggu….”
“Tak
bolehlah kita menentang puaka jembalang tu….?”
Saya merenung muka Pak Musid.
“Hah,
hantu setan bukanlah berkuasa. Yang Maha
Berkuasa hanya Allah, sebab itu kita mesti minta pertolongan dari Allah,” katanya tersengih-sengih. “Tuntutlah ilmu Allah, iaitu untuk kebaikan
di dunia dan di akhirat. Jangan tuntut
ilmu puaka jembalang macam aku dulu….”
Dia mengingatkan.
“Tetapi
saya mahu jadi pemburu macam Pak Musid…” sahut saya mendesak.
“Ilmu
Allah semuanya dah lengkap. Apa saja
yang kau mahu ada di dalam ilmu Allah,”
tegasnya masih berkeras tidak membenarkan saya menuntut ilmu-ilmu
kebatinan sepertinya.
“Sebab
itu saya harap Pak Musid sudi mengajarkan,”
saya cuba memerangkap dia. “Kalau
Pak Musid mahu memberikan ilmu Allah juga saya bersedia menerimanya…” ujar saya perlahan.
“Ilmu
Allah belajarlah pada ahlinya. Dalam
Quran pun Allah ada berfirman belajarlah kepada orang yang berpengetahuan kalau
kamu tidak mengetahui….” Katanya menghisap
rokok daun yang masih tersepit celah bibirnya.
“Cubalah kau belajar pada Lebai Joned atau To’ Guru Lah. Tentu dia boleh mengajarkan…” tambahnya.
“Ah,
dia guru agama,” sahut saya masih
mengharapkan dia mahu mengajar saya.
“Ilmu
agama itulah ilmu Allah,” dia menekankan
lagi. “Kalau sampai belajar hakikat dan maarifat, atau pun tasauf, itu ilmu
kebatinanlah,” tegasnya sambil
menghembus asap rokok dari mulutnya.
Nampaknya
Pak Musid tetap berkeras tidak mahu menurunkan ilmu perburuan itu kepada saya. Dia pun sama juga seperti arwah Pak Tua Mahat
saya yang tidak mahu saya mengikuti jejak langkahnya.
Apabila
saya berfikir sedalam-dalamnya akan kata-kata arwah nenek saya, arwah Pak Tua
Mahat dan Pak Musid sendiri, saya dapati mereka seolah-oleh menyesal kerana
memiliki ilmu kebatinannya selama ini.
Setelah mereka mendalami pengajian agama, mereka dapati ilmu-ilmu
kebatinan yang pernah dipelajarinya dulu tidak sama dengan ketinggian dan
kemurnian ilmu agama.
Akan
tetapi sebenarnya saya mencungkil rahsia ilmu kebatinan mereka hanya sekadar
ingin tahu saja. Tidaklah terlintas di
hati saya untuk menjadikan ianya satu amalan.
Pada zahirnya saya dapat melihat mereka yang mempunyai ilmu kebatinan
seperti ini bolehlah dikatakan rezekinya ‘panas’. Kehidupan mereka bolehlah dikira susah.
Di
zaman dulu memang orang memerlukan ilmu kebatinan, kerana itu sajalah ilmu yang
boleh mereka tuntut. Tetapi di zaman
moden ini sudah banyak ilmu yang boleh dipelajari di sekolah-sekolah. Ilmu-ilmu ini lebih besar gunanya dari ilmu
kebatinan,
Bagaimana
pun Pak Musid mahu juga menceritakan kepada saya asal mula ilmu perburuan yang
dipelajarinya itu digunakan orang.
Katanya ilmu ini bermula dari seorang ahli perburuan juga.
“Begini
ceritanya…..” ujar pak Musid memulakan
ceritanya dengan harapan saya memikirkan semula niat saya mahu belajar
kepadanya itu.
Pak
Malim seorang pembru, yang kerjanya sehari-hari memburu binatang di hutan. Binatang-binatang yang diburunya ini dijual
ke pekan (maksudnya pasar sari atau pasar minggu).
Di
kampung itu memang terkenal lah Pak Malim ini sebagai seorang pemburu. To’ Penghulu juga selalu memesan daging
binatang-binatang hutan kepada Pak Malim, sekiranya dia berhajat. Setiap kali pergi berburu tidak pernahlah Pak
Malim balik dengan tangan kosong.
Satu
masa isteri Pak Malim mengandung. Entah
macam mana isterinya ini mengidam hendak memakan daging rusa berwarna
putih. Kerana sayangkan isterinya, Pak
Malim pun bernekad untuk memburu rusa putih ini. Walaupun ditegah oleh isterinya, namun Pak
Malim tidak menghiraukan.
“Aku
hanya mengidam abang Malim, bukan bererti aku mesti mendapatkannya,” ujar isterinya melarang pemergian Pak Malim.
“Kau
jangan bimbang Ibah. Aku tau kau
mengidam kerana anak di dalam kandungan itu yang menginginkannya. Aku sanggup mendapatkannya, Ibah,” dia tetap berkeras mahu pergi berburu.
“Tak
payahlah abang Malim pergi,” sahut Ibah
memujuknya. “Aku tidak mengidam
apa-apa. Aku hanya mahu menduga hati
kau,” dia cuba berdalih supaya suamnya
tidak pergi.
Tetapi
Pak Malim dapat menduga bahawa isterinya berbohong. Kalau isterinya tidak mengidam masakan dia
meluahkan perasaannya. Lagi pun itulah
anak sulungnya yang bakal lahir. Sejak
beberapa lama mereka hidup sebagai suami isteri, masih juga belum mendapat
anak.
Oleh
itu apabila dia ketahuinya Ibah mengandung, dia sanggup melakukan apa saja agar
Ibah merasa senang hati. Di melarang
Ibah membuat kerja-kerja yang berat agar anak di dalam kandungan itu selamat. Sehinggakan untuk memasak nasi dan gulai pun,
tidak dibenarkannya Ibah melakukannya.
Demikianlah
sayangnya Pak Malim kepada Ibah. Dia
sangat berharap agar Ibah selamat melahirkan anak yang diidam-idamkanya selama
ini.
Sebab
itulah Ibah memberitahu dia mengenai keinginannya mahu memakan daging rusa
warna putih, Pak Malim bertekad untuk
memburunya. Dia mesti mendapatkan rusa
putih itu supaya isterinya tidak kempunan.
“Tak
payahlah abang Malim pergi. Aku dah tak
mengidam apa-apa,” jelas Ibah degan
harapan Pak Malim membatalkan hasratnya mahu berburu rusa putih itu.
“Tak
baik kau halang abang, Ibah. Berburu ni
memang kerja abang, tahulah abang, bagaimana
mahu abang lakukan,” dia tetap
berkeras mahu pergi.
“Saat
aku bersalin sudah hampir, bagaimana kalau abang lambat balik…?” Ibah mengingatkan.
“Ah,
jarang aku tak balik, Ibah,” katanya
sambil memegang perut Ibah yang memboyot.
“Percayalah, kita semua dalam selamat,”
ujarnya terus melangkah pergi.
Bersamanya dibawa juga anjing perburuannya bernam Si Birik.
Kerana
keras hati suaminya, tidaklah dapat Ibah menghalangnya lagi. Walaupun dia menyesal kemudian sudah tidak
berguna. Itulah menjadi pantang larang
kepada orang tua-tua, isteri yang mengandung memberitahu suaminya akan barang
yang di idamkannya.
“Kalau
mengidam pu, mestilah disembunyikan dari pengetahuan suami. Memadailah mencuba sendiri untuk
mendapatkannya. Kalau tidak dapat pun
jangan beritahu kepada suami…” Pak Musid
mengingatkan semasa dia menceritakan kisah ini kepada saya.
“Kita
sambung balik kisah Pak Malim tadi….”
Ujar Pak Musid meneruskan ceritanya.
Jadi,
Pak Malim pun masuklah ke hutan untuk berburu.
Anjingnya Si Birik mengekor saja kemana Pak Malim pergi. Sudah menjadi kebiasaan memang Si Birik tidak
pernah berenggang dari Pak Malim kalau masuk ke hutan.
Bila
tercium bau binatang hutan, Si Birik akan menghambat terlebih dulu. Dia akan mengasak supaya binatang itu lari
merempuh kearah Pak Malim. Sebab itulah
Pak Malim sangat sayang kepada Si Birik.
Sudah menjadi tabiat Pak Malim pula, kalau dia mendapat hasil buruan
yang pertama dia akan memanggang bahagian paha binatang berkenaan. Kemudian diberikan kepada Si Birik.
Setelah
sampai ke dalam hutan Pak Malim ternampak seekor rusa melintas. Dia pun memerintahkan Si Birik
menghambatnya. Setelah berjaya dia menangkap
rusa berkenaan, didapatinya bulu rusa itu tidaklah putih. Dia hanya memanggang paha rusa itu untuk
diberikan kepada Si Birik. Bagaimana pun
bangkai rusa berkenaan ditinggalkannya saja di situ.
“Kalau
tak dapat rusa putih aku tak balik Birik…..”
katanya memandang anjing hitam yang mengekor dia.
Dia
terus berjalan masuk jauh ke hutan untuk memburu rusa berwarna putih. Sehingga sampai pada satu gaung dia terpaksa
berhenti penat. Sekonyong-konyong
melintaslah seekor rusa mahu meminum air pada alur digaung tersebut. Pak Malim pun tidak berlengah lagi langsung
memburunya.
Setelah
dapat rusa berkenaan, didapatinya warna rusa itu tidak juga putih. Dia semakin keletihan kerana terpaksa memburu
hingga masuk jauh ke dalam hutan.
“Macam
mana Birik, tak ada kau jumpa rusa putih,”
keluhnya sambil mengusap-ngusap bulu tengkuk anjing hitamnya.
Begitulah
yang terjadi kepada Pak Malim. Dia
berjaya memburu dan membunuh rusa-rusa yang melintas di depannya. Tetapi setiap kali rusa itu dapat dibunuhnya,
bulu rusa itu tidak putih. Oleh itu dia
terpaksa meninggalkan bangkai rusa itu di situ,
terbiar dengan tidak dimakan.
Masuk
hari yang ke tujuh, Pak Malim memburu rusa warna putih namun tidak juga
berhasil. Bagaimanapun dia bernekad,
selagi tidak di jumpainya rusa warna putih dia tidak akanbalik menemui
isterinya, Ibah. Selama tujuh hari tujuh
malam itu sudah banyaklah bangkai rusa terbiar di merata hutan akibat dibunuh
oleh Pak Malim.
Setelah
tujuh hari tujuh malam memburu di hutan.
Pak Malim bertemu sebuah pondok di tengah hutan itu. Dia pun berhentilah di situ melepaskan
penat. Sewaktu dia berihat ini keluarlah
seorang perempuan tua dari pondok tersebut.
“Jauh
cucu ni datang,” tegur perempuan itu
terketar-ketar.
“Hah,
nenek….” Sahut Pak Malim tenang. Dia sedikit pun tidak merasa gementar
berhadapan dengan orang tua yang tidak dikenalinya itu. “Cucu, ni pemburu. Cucu nak berburu rusa berbulu putih. Di mana nenek tahu adanya rusa berbulu
putih?” soalnya.
“Oh,
rusa berbulu putih tu ada, tapi nenek percaya cucu tak sanggup nak ke
situ,” jelas perempuan tua tersebut.
“Dimana….?” Pak Malim menerkam perempuan itu dengan
garang.
“Bahaya
cucu, tempat tu merbahaya. Nenek bimbang
cucu geruh kalau ke situ,” beritahu
perempuan tua terketar.
“Kalau
nenek tak cakap, cucu bunuh nenek,” Pak
Malim menghunus parangnya. Dia dapat
mengangak bahawa perempuan itu ialah nenek kebayan.
“Baiklah,
baiklah cu…” perempuan tua itu
terseu-sedu menangis. “Ramai juga
pemburu tersesat ke sini tapi mereka tidak seberani cucu. Dia balik semula ke rumah kalau nenek
nasihatkan dia supaya balik,” kata orang
tua itu bercucuran air matanya.
“Di
mana tempat rusa putih itu?” jerkah Pak
Malim tidak sabar mahu memburu rusa putih yang diidamkan oleh isterinya.
“Kalau
cucu berkeras juga, nenek tak dapat nak menolong,” sahutnya perlahan. “Cucu tujulah ke matahari hidup dari
sini. Di sebalik bukit itu nanti, cucu
berjumpalah dengan orang yang mengembala rusa putih itu,” katanya menahan rasa sedih.
Setelah
mendengar penerangan dari nenek kebayan tiu,
Pak Malim pun menuju kepada matahari hidup bersama Si Birik. Perempuan tua tersebut memerhatikan saja
dengan linangan air matanya.
Sejak
Pak Malim pergi berburu rusa putih, lenyaplah kisahnya di kampung. Ibah juga sudah selamat melahirkan seorang
anak laki-laki. Berita kehilangan Pak
Malim sewaktu pergi memburu itu juga disampaikan kepada to’ Penghulu.
Orang-orang
kampung sudah disuruh oleh To’ Penghulu mencari Pak Malim di hutan. Mereka yang masuk ke hutan hanya menjumpai
bangkai-bangkai rusa yang diburu oleh Pak Malim. Bangkai-bangkai itu juga ada setengahnya
sudah tinggal tengkorak saja.
Akhirnya
orang-oang kampung berputus asa mahu mencari Pak Malim. Oleh itu mereka berpendapat Pak Malim sudah
hilang ketika berburu. To’ Penghulu juga
sudah habis ikhtiar mahu menolong Ibah mencari Pak Malim.
“Pak
Malim itu bukan sebarang pemburu, kalau tak geruh dia, siapa pun tak boleh menentangnya,” kata To’ Penghulu mengingatkan Ibah supaya
bersabar.
Ibah
tahu To’ Penghulu berikhtiar mahu menolongnya.
Tetapi apa daya orang-orang kampung tidak dapat mencarinya. Kalau Pak Malim mati di terkam binatang buas,
setidak-tidaknya ada juga kesannya. Si
Birik juga tentu ada bersamanya.
Dengan
terjumpanya bangkai-bangkai rusa bergelimpangan oleh orang-orang kampung,
terbuktilah bahawa Pak Malim bernekad mahu mencarikannya rusa putih itu. Dia percaya Pak Malim bernekad mencari rusa
putih tersebut, sehingga lupa mengenai isterinya sedang mengandung.
Di
sinilah timbul rasa kesal di hati Ibah.
Tetapi semuanya sudah berlalu.
Suami kesayangannya sudah bernekad tidak akan balik selagi tidak menemui
rusa putih berkenaan. Sehinggalah dua
puluh tahun berlalu, berita mengenai Pak Malim hilang begitu saja.
Anak
lelaki Ibah bernama Karium sudah menjadi anak muda yang tampan. Berita mengenai kehilangan ayahnya Pak Malim
ketika memburu rusa putih yang diidamkan emaknya tatkala mengandungkan dia itu
sudah di ketaui juga oleh Kerimun.
“Biarlah
Kerimun mencari ayah, mak….” Kata
Kerimun meminta izin dari emaknya.
“Kalau ayah masih hidup tentu Kerimun dapat menemuinya. Boleh jadi ayah malu untuk balik ke kampung
kerana dia gagal mendapatkan rusa putih itu,”
ujarnya menyakinkan Ibah.
Walaupun
berat hati Ibah mahu melepaskan anaknya Kerimun, namun dia terpaksa juga
merelakan. Kerimun berkeras mahu mencari
ayahnya semula.Dia merasa bertanggungjawab untuk menemukan kembali ayahnya yang
menghilang selama dua puluh tahun itu.
Setelah
mendapat pedoman dari emaknya mengenai rupa ayahnya dan anjing pemburu Si Birik
itu, Kerimun pun masuk ke hutan dengan
ditemani oleh anjingnya berwarna kuning bernama Kumbang. Bersamanya dibawa juga lembing kepunyaan
ayahnya bernama ‘lembing berambu’.
Kerimun
mengikut arah ke hutan seperti yang diceritakan oleh orang-orang kampung kepada
emaknya. Dia berjalan itu mata
lembingnya dihentak-hentak ke tanah, sambil dia menyeru, “Akulah Malim Kerimun, pawang segala pawang,
puyang segala puyang, dukun segala dukun.
Kalau tak geruh aku, jangan siapa pun melintas menggalang, tujuh
tenggang pupus anak cucu kau….”
Setiap
kali dia menghentakkan mata lembingnya, setiap kali pula Si Kumbang menyalak
sambil menengadah ke langit.
Puas
berjalan masuk hutan keluar hutan, naik bukit menuruni lurah, mengharungi selut
dan paya, akhirnya Kerimun berhenti di bawah sepohon pokok besar. Banir pokok itu setinggi parang
pinggangnya. Duduklah dia bersandar pada
banir pokok tersebut. Ketika duduk
menyandar pada banir berkenaan tobaknya ditegakkan di sisinya.
“Sebab
itulah menjadi pantang larang orang tua-tua kalau masuk ke hutan memukul banir
kayu…” jelas Pak Musid ketika bercerita
itu. “Orang tua-tua juga melarang
menikam-nikam besi ke tanah semasa masuk ke hutan sama ada berburu atau
lain-lain,” jelasnya.
Selanjutnya
dia menerangkan, Kerimun berhenti di
bawah pokok itu untuk melepaskan penatnya.
Tiba-tiba tergeraklah di hatinya supaya menyusur lereng bukit yang
berdekatan manuju kearah matahari hidup.
Dia pun mencuit punggung Si Kumbang, terus berjalan menyusur lereng
bukit berkenaan.
Kemudian
sampailah dia kepada sebuah pondok buruk yang diperbuat dari ruyung
nibung. Atapnya juga diperbuat dari daun
nibung yang dianyam.
“Kurr
tok nenek moyang, jangan tegur sapa, anak cucu nak tumpang berteduh. Ini Malim Kerimun pawang segala pawang, puyang
segala puyang, dukun segala dukun…” dia
berseru tiga kali sebelum duduk di tangga pondok tersebut.
Tidak
lama kemudian keluarlah seorang perempuan tua dari pondok berkenaan. Rambutnya putih berjurai sampai ke tumit, mulanya
berkedut-kedut hodoh, jalannya bongkok sambil bertongkat.
“Jauh
ke cucu datang?” tegurnya
terketar-ketar.
“Jauh
tak jauh, dekat tak dekat, kalau tak ada hajat tak sampai cucu ke sini,” sahut Kerimun tersenyum mengerling perempuan
tua itu.
“Apa
hajat cucu, besarkah hajatnya?” Tanya
lagi perempuan tua berkenaan.
“Besar
tak besar, kecil tak kecil, tapi hajat ni kalau tak sampai geruh sebuah
hutan. Itulah tuah berkat Malim Kerimun
pawang segala pawang, puyang segala puyang, dukun segala dukun,” katanya tersenyum. Setiap kali dia bernafas bergoyanglah semua
pokok yang ada di sekitar kawasan tersebut.
“Jadi,
apa hajat cucu ni?” soal perempuan tua
itu dengan rasa gementar.
Kerimun
pun menceritakanlah semuanya dari awal hingga akhir tentang riwayat ayahnya Pak
Malim Panjang. Setelah mendengar cerita
Kerimun itu berlinanganlah air mata perempuan tua berkenaan.
“Kalau
dia mendengar nasihat nenek tidak begitulah jadinya,” ujar perempuan tua itu kesedihan. “Tapi, apakan daya dia degil. Nenek hanya menjaga di hutan ini, kalau bukan
jagaan nenek tak adalah kuasa nenek.
Lagi pun Pak Malim itu dah banyak membunuh binatang gembala nenek dengan
mensia-siakan begitu saja. Nenek tak
berani menghalang dia….” Kata perempuan
tua itu lagi.
“Macam
mana cucu nak jumpa ayah cucu tu….?”
Desak Kerimun lembut.
Perempuan
tua itu tidak bercakap banyak. Dia
mengambil perasap lalu membakar kemenyan sambil menyeru-nyeru nama Pak
Malim. Seketika itu juga terdengar bunyi
ribut datang, di samping salakan anjing yang sudah bertukar bunyinya
seakan-akan bunyi burung lelayang selepas hujan teduh.
Apabila
ribut itu berhenti. Kerimun nampak satu
lembaga manusia tegak berdiri di depannya tetapi menengadah ke langit. Lembaga itu besar tinggi dan kepalanya
seolah-olah tercecah ke awan. Kemudian
Kerimun melihat perempuan tua itu sujud pada kaki lembaga berkenaan.
“To’
puaka, anak To’ puaka yang suruh kami memanggil. Dia nak jumpa sangat dengan To’ puaka..” beritahu perempuan itu terketar-ketar.
“Siapa
kau…..?” Tanya lembaga hitam yang tinggi
mencecah keawan itu. Suaranya bergemuruh
bagaikan menggegarkan segenap penjuru hutan.
“Aku
Kerimun….” Sahut Kerimun garang. “Aku nak cari ayahku Malim Panjang. Kau bunuh ayah ye, kalau begitu aku akan
bunuh kau,” pekik Kerimun sambil menimang-nimang
lembingnya.
Tetapi
laungan Kerimun itu tidak bersahut.
Kerimun merasa kepalanya dititik air.
Apabila dia mendongak ke atas dilihatnya lembaga itu menangis.
“Pulanglah
nak, pulanglah….” Kata lembagai itu
tersedu sedan. “Ayah dah kenal kau, lembing
berambu tu lembing pesaka. Ayah tak
dapat balik semula kepada asal ayah, kerana melanggar pantang. Sampaikanlah kepada keturunan kau apa yang
kau lihat sekarang ni,” jelasnya dengan
bercucuran air mata menimpa kepala Kerimun.
Setelah
di cabutnya bulu betisnya kira-kira sepanjang ijuk enau, Pak Malim Panjang yang sudah bertukar menjadi puaka hutan atau
hantu raya itu lenyaplah dari pandangan Kerimun.
Sebelum
dia hilang di pesannya kepada Kerimun supaya menanam rumpun lengkuas di hujung
halaman rumah anak cucunya, supaya dia dapat mengenal keturunannya. Dia juga melarang menimang-nimang lembing
atau besi bila ke hutan.
“Kalau
ada ribut, bakarlah lada kering, garam dan kulit bawang, supaya ayah tahu anak
cucu ayah. Kalau terdengar birik-birik
waktu malam alihkan badan sama ada mengereng ke kiri tau ke kanan. Dengan ini ayah akan kenal anak cucu ayah,
supaya orang-orang ayah tidak mengganggu anak cucu ayah….”
Itulah
pesan terakhir Pak Malim kepada anaknya.
Apabila Kerimun balik semula ke kampung semua yang dilihatnya itu
diceritakanlah kepada emaknya.
“Bermula
dari sini, ilmu perburuan ini kita mulakan…..”
jelas Pak Musid mengakhiri ceritanya.
Kemudian
dia menambah lagi, “Sebab itu setiap jampi mentera perburuan ini kita akhirkan
dengan berkat doa Malim Kerimun, berkat Rasullullah, berkat
Laillahhaillallah..”
Bila
mendengar cerita Pak Musid ini hati saya, semakin tawar mahu menuntut
darinya. Sejauh mana kebenaran ceritanya
tidaklah saya hiraukan sangat, tetapi ada semacam perasaan takut bila saya
kenang-kenangkan ceritanya itu.
“Birik-birik
yang di dengar lalu pada hujung malam itu, kononnya berasal dari Si Birik Pak
Malim Panjang itulah. Sebab itu juga
anjing yang menyalak pada tengah-tengah malam ada sesuatu yang dilihatnya,
kerana Si Kumbang anjing Kerimun itu dapat melihat lembaga Pak Malim yang sudah
bertukar itu….kata Pak Musid lagi.
SELESAI