Tergaruk-garuk Lebai Midin disebabkan
seluruh badannya tiba-tiba gatal tidak menentu. Sudah beberapa kali dibasuh
oleh isterinya Semiah baju berkenaan tetap juga gatal asal sahaja disarungkan
ke badan. Tetapi Lebai Midin tidak menyangka apa-apa, kerana baju tersidai di
hujung halaman mungkin juga disinggahi miang buluh.
Sebab itu dia larang isteri-nya
sidaikan baju berkenaan pada buluh pengampai. Lebai Midin sendiri rentangkan
tali belati diikat dari batang pokok pinang hingga ke pokok kelapa di hujung
halaman. Di situ Semiah sidaikan kain basuhan supaya tidak miang seperti
disidaikan pada buluh melintang dibuat pengampai.
Sudah lama Semiah sidaikan kain
basuhan pada buluh pengampai, tidak pernah pula miang buluh singgah pada kain
sampai melekat setelah diangkat naik ke rumah. Bukan sehari dua dia gunakan
buluh buat pengampai untuk sidaikan kain jemuran, sudah berbulan-bulan sejak
buluhnya hijau sewaktu ditetak pada rumpun. Kenapa baju Lebai Midin sehelai itu
sahaja gatal dilekati miang buluh?
"Takkan miang buluh melekat pada
baju awak tu," Semiah tidak percaya baju teluk belanga suaminya itu
dilekati miang buluh pengampai.
"Entahlah, tapi gatal seluruh
badan aku ni," Lebai Midin menunjukkan kulit lengannya yang merah akibat
digaruk kuat akibat gatal merenyam-renyam.
"Kalau macam tu, usah pakai baju
tu!" lantas sahaja Semiah ingatkan suaminya supaya tidak berkeras sangat
mahu memakai baju berkenaan. Lagi pun baju Lebai Midin bukannya sehelai sahaja,
hingga baju teluk belanga itu sahaja yang mesti dipakai kalau ke surau.
"Tak apalah, kalau gatal pun aku
nak pakai juga," tegas Lebai Midin tidak mahu mengalah.
Dia percaya penjelasan isterinya
masakan miang buluh pengampai boleh menyebabkan bajunya gatal apabila dipakai.
Kain lain yang disidai pada buluh berkenaan kenapa tidak dilekati miang? Sebab
itu Lebai Midin sudah mula mengesyaki miang yang melekati bajunya bukan miang
buluh pengampai!
Sebaik sahaja isterinya ke dapur untuk
bertanak nasi, segera Lebai Midin mengirai-ngirai baju teluk belanga yang
ditegah oleh Semiah untuk dipakai. Biarlah miang buluh melekati pada baju
berkenaan, memang Lebai Midin tidak bimbang. Dia juga tidak hairan apa-apa
sekiranya miang buluh tidak melekat di baju berkenaan tetapi gatal seluruh
badan asal sahaja dipakai.
Apa sangat dihairankan pada Lebai
Midin kalau bandingkan peristiwa Nabi Allah Ayub a.h. menanggung penderitaan
penyakit kulit dengan tidak bersebab. Terpaksa Nabi Allah itu disisihkan oleh
keluarganya tinggal di tengah padang pasir tandus. Siapa lagi yang menyebabkan
Nabi Ayub a.h. menderita penyakit kulit kalau bukan disebabkan pesona syaitan?
Tetapi Lebai Midin tidak diganggu
penyakit kulit seluruh badan. Dia sekadar menanggung gatal hingga bergaruk asal
sahaja memakai baju berkenaan. Tentu tidak sampai sebesar debu pun ujian yang
ditanggungnya kalau dibandingkan dengan Nabi Ayub apabila syaitan mengaruk di
tengah keluarganya.
"Istighfarrullahhul azim,"
keluh Lebai Midin apabila kenang gangguan syaitan dengan berbagai-bagai cara
yang sukar difahami kalau melalui akal manusia semata-mata.
Tiga kali dilibasnya baju itu ke tapak
tangan sebelum dicampak ke lantai. Kemudian dia melangkah baju tersebut tiga
kali sambil menghentakkan tumitnya ke lantai. Apabila dia mencapai semula baju
berkenaan dikira-kirainya, Lebai Midin hembuskan tiga kali dengan membacakan:
Ma asoba mim musibatin illa
bi-iznillahhi wamai yukmin billahhi yandi qolbahu, wallah-hu bikulli syai-in
'alim.
Ketika inilah pasir berserak di atas
lantai hingga bertaburan merata. Tatkala Semiah menjengah ke serambi memang
terkejut dia melihat terlalu banyak pasir berlonggok di lantai. Hairan jua dia
apabila menyedari pasir yang banyak itu bersemburan dari baju yang
dikirai-kirai oleh suaminya.
"Pasir apa pula ni?" gerutu
Semiah disebabkan lantai serambinya dipenuhi pasir bagaikan ditabur
berguni-guni.
"Awak dah lihat sendiri,
kan?" sahut Lebai Midin menunjukkan pasir kian menipis keluar dari baju
yang dikirai-kiranya.
"Saku baju awak tu berpasir
ke?" Semiah mahu memastikan sama ada pasir itu keluar dari saku baju.
Kalau dari saku bagaimana pula pasir boleh penuh di lantai serambi?
"Dah tak percaya kuasa
Allah?" rungut Lebai Midin mendengus marah. "Kalau gangguan syaitan
pun mesti dengan izin Allah juga!" ujarnya tidak mahu isterinya ungkit
lagi mengenai kejadian tersebut.
Biarlah semuanya menjadi rahsia mereka
berdua suami isteri sahaja. Tidak perlu diberitahu jiran-jiran kerana ianya
berlaku di ruang serambi rumah mereka. Siapa pun tidak melihatnya kecuali dia
dan Semiah sahaja tercegat di situ.
Memang Lebai Midin tidak mahu
isterinya beritahu sesiapa pun kalau kejadian demikian berlaku di dalam rumah.
Perkara yang sukar difahami oleh orang ramai biarlah menjadi rahsia supaya
tidak menimbulkan fitnah. Manalah tahu jiran-jiran akan menuduh dia sengaja
mengada-adakan cerita disebabkan dirinya guru agama di situ.
Seisi kampung tahu guru agama mesti
měmpunyai keistimewaan. Air sejuk di dalam gelas didoakan pun boleh menjadi
penawar penyakit. Apa lagi kalau guru agama tersinggung hati, tentu mereka akan
ditimpa bencana: Ketika itu mereka merasakan keistimewaan guru agama itu sama
macam aulia yang mendapat maghunah dari Allah Subhanahu Wataala.
Sebab itu Lebai Midin tidak mahu
perkara keciI demikian menjadi buah mulut seisi kampung. Tidak ada apa-apa
keistimewaan kepada dirinya kecuali dia berdoa sahaja setelah terasa diganggu
syaitan dengan gatal-gatal seluruh badan asal sahaja memakai baju teluk belanga
itu. Dia sendiri tidak tahu bagaimana pasir keluar dari baju berkenaan hingga
merata di lantai serambi.
Kalau Lebai Midin tahu mengenai pasir
yang jatuh melambak ke lantai itu, memang dia tidak akan berdoa apa-apa.
Cukuplah baju berkenaan diasingkan sahaja dengan tidak payah dipakai lagi.
Bila-bila dia boleh hanyutkan baju berkenaan ke sungai macam tikar buruk yang
sudah tidak digunakan lagi.
Tetapi Lebai Midin tahu pasir yang
menjelma melalui baju teluk belanga itu memang hama yang merayap di celah
tenunan kain. Dibasuh dengan bilas air atau disental berus pun hama berkenaan
tidak akan hanyut selagi puncanya tidak dimusnahkan. Ketika ini Lebai Midin
dapat bayangkan air siput babi digaul dengan kulit ulat mentibang dipertapakan
tujuh malam di tepi busut jantan.
Air siput babi inilah direnjiskan ke
baju tengah tersidai di pengampai, biar hama yang di-pertapakan pada busut
jantan itu merayap sepanjang masa. Asal sahaja dipakai baju berkenaan nescaya
seluruh badan akan dihinggapi tokak sampai busuk kulit.
Sudah terbayang pada Lebai Midin
kulitnya akan busuk akibat hama yang dipertapakan di busut jantan. Setiap kali
dia menggaruk kulitnya sampai berbekas darah, Lebai Midin memang tercium air
busuk melekat disitu. Tetapi cepat-cepat dia usapkan tapak tangan dengan
membacakan surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-Nas.
Kemudian dia bacakan tujuh kali:
Bismillahhil lazi laya dhurru ma'as mihi
syai-un fil-ardhi wala fis-sama-i wahuwas sami'ul 'alim.
Setelah diusapkan tapak tangan ke
seluruh badan, Lebai Midin merasakan gatal-gatal yang merenyam di kulit itu
beransur hilang. Memang dia dapat mengagak sengaja syaitan digunakan menganiaya
dirinya biar sampai tokak melohong di seluruh kulit.
Tatkala ini Lebai Midin tetap ingat
dengan kejadian yang menimpa Syeikh Abdul Kadir Jailani yang diuji syaitan.
Tatkala syaitan mengakui dirinya Jibrail membawakan boraq untuk tunggangan
lantas sahaja Syeikh Abdul Kadir Jailani membacakan:
A 'uzubillahhi minasy-syai-tonnir rajim.
Sekaligus syaitan terpelanting
bagaikan ditolak angin kencang yang menerjah kuat.
"Bagaimana kamu tahu aku bukan
Jibrail?" marah benar syaitan disebabkan wali Allah itu cam dia sebenarnya
syaitan yang dilaknat.
"Kerana Jibrail tidak turun
kepada manusia, kecuali kepada para rasul!" sahut Syeikh Abdul Kadir
Jailani mengejek syaitan yang dilaknat itu.
"Bukankah aku bawakan kepadamu
boraq?" syaitan masih cuba mahu menguji wali Allah itu.
"Boraq hanya diturunkan kepada
Rasulullullah!" lantas sahaja Syeikh Abdul Kadir Jailani mengingatkan.
"Nampaknya kamu diselamatkan oleh
ilmu kamu, Syeikh Abdul Kadir Jailani," tutur syaitan dengan penuh hampa
setelah gagal memperdayakan wali Allah itu.
"Tidak, aku bukan diselamatkan
oleh ilmuku, tetapi diselamatkan oleh Allah Subhanahu Wataala!" tidak
bertangguh Syeikh Abdul Kadir Jailani melontar syaitan yang mengganggunya.
Sebab itu Lebai Midin juga yakin dia
tidak diselamatkan oleh doa-doa dari ayat al-Quran, tetapi dengan ketentuan
Allah Subha-nah u Wataala. Doa-doa berkenaan hanya sebagai syarat atau bahan
dan ramuan sahaja. Tentu doa-doa berkenaan juga tidak akan bermakna sekiranya
tidak dengan izin Allah Subhanahu Wataala.
Sudah tentu dirinya dengan Syeikh
Abdul Kadir Jailani tidak boleh dibandingkan. Masakan wali Allah itu boleh
diukur derjatnya dengan manusia biasa seperti dirinya. Na'uzubillah! Lebai
Midin tidak mahu sesiapa pun membuat tanggapan demikian terhadap dirinya. Sebab
itu dia mahu Semiah rahsiakan apa sahaja yang berlaku di dalam rumahnya daripada pengetahuan orang-orang
kampung.
Memang dia bersyukur kepada Allah
kerana gatal-gatal yang menimpa dirinya tidak meIarat menjadi tokak di seIuruh
badan. Tentu kulitnya akan busuk mengangkut nanah kalau tokak itu merebak tidak
dapat diubati lagi. Kalau dia tidak cuba menguji dengan doanya, nescaya Lebai
Midin sendiri tidak mengetahui apa-apa mengenai pasir berserak-serak dari baju
berkenaan.
Lebai Midin tidak tahu puncanya
mengapa baju tersebut boleh serakkan pasir, dan hama merayap akibat disihir
orang dengan amalan syaitan. Sudah tentu sihir amalan syaitan kalau air siput
babi dicampur kulit ulat mentibang dipertapakan di tepi busut jantan tengah
belukar. Asal sahaja mahu membalas dendam amalan sihir tersebut dilakukan
kepada sesiapa yang mereka benci sangat.
Tidak tahu pula Lebai Midin kenapa
mereka membenci dirinya? Kalau tidak berpuas hati apa salahnya bersemuka sahaja
luahkan perasaan yang terkilan selama ini? Apalah gunanya amalkan sihir syaitan
semata-mata untuk membalas dendam, setelah mengetahui bahawa syaitan itu musuh
yang nyata bagi manusia dan dilaknati Allah!
Sebulan selepas kejadian yang menimpa
diri Lebai Midin itulah dia diberitahu mengenai kematian Itam Lahim akibat
demam panas. Balik sahaja dari menangguk udang di baruh sungai, Itam Lahim
berasa pening kepala. Marah juga isterinya Utih Ciah kerana suaminya berdegil
turun ke sungai tatkala matahari tegak di kepala.
Sudah menjadi pantang larang orang
tua-tua tidak benarkan turun ke sungai sewaktu matahari tegak di kepala.
Macam-macam boleh berlaku apabila bunian juga turun mandi ke sungai. Manalah
manusia boleh nampak bunian dengan mata kasar, hingga terlanggar tatkala mereka
mandi bercempera.
Tentu bunian akan membalas dendam
kalau rakan-rakan mereka tercedera akibat berlanggar dengan Itam Lahim.
Sekalipun Lebai Midin seringkali ingatkan mereka mengenai kepercayaan karut
demikian, tetapi Utih Ciah percaya suaminya geruh ketegur kerana turun
menangguk udang ke sungai tatkala
matahari tegak di kepala.
Manalah Lebai Midin tahu mengenai
bunian kalau bandingkan dengan Itam Lahim yang mahir ubati orang-orang kampung
diganggu bunian. Asal sahaja sesiapa diganggu bunian, sudah tentu mereka akan
menyerbu ke rumah Itam Lahim. Dia satu-satunya yang boleh memujuk bunian supaya
berundur jauh dari kampung berkenaan.
Sebab itu Utih Ciah tidak harapkan
sesiapa selepas suaminya terkejang tengah rumah dengan seluruh badan
meruap-ruap panas. Kalau Itam Lahim sendiri tidak mampu pulihkan dirinya, siapa
lagi boleh diharapkan memujuk bunian berundur dari situ.
"Kita kena ubati, Itam Lahim
ni," sepupunya Usup Kubin mendesak Utih Ciah supaya berikhtiar.
"Siapa boleh siahkan
bunian?" lantas Utih Ciah mencabar Usup Kubin yang tercangkung di sisi
Itam Lahim terkejang.
"Itam ni kena demam panas, kita
bawa ke hospital," desak Usup Kubin selanjutnya bertambah cemas dengan
keadaan Itam Lahim sudah terbalik mata.
"Kamu mana tahu fasal bunian, Usup!"
Utih Ciah mencebek bibir menyindir sepupunya itu. "Bunian tu bukan macam
manusia, boleh nampak dilihat dengan mata kasar," tegasnya kesal dengan
sikap Usup Kubin mahu mendesak dia.
"Kita bawa dulu ke hospital,
lepas tu baru berkira dengan bunian," Usup Kubin memujuk supaya hati
perempuan itu berlembut. Asal sahaja bersetuju dibawa ke hospital sudah
memadai. Selepas itu Utih Ciah boleh gunakan bertih biar bunian yang
berkeliaran dapat dipujuk supaya tidak mengganggu Itam Lahim.
Memang Utih Ciah juga tidak benarkan
menjemput Lebai Midin minta doakan air. Tahu sangat dia mengenai kemahiran
suaminya Itam Lahim kalau berdepan dengan gangguan bunian. Sebaik sahaja Itam
Lahim membakar kemenyan, dia tidak terconggok beratib di tengah rumah lagi.
Ketika itu Itam Lahim sudah jejak kaki ke perkampungan bunian lengkap dengan
kolam dan bunga-bunga di taman.
Tidak bertangguh Itam Lahim mara ke
tengah mahligai dikelilingi kolam dan taman bunga menemui penghulu bunian.
Bertih yang digenggam di tangan akan menjelma menjadi batu permata yang akan
diberikan kepada penghulu bunian. Sudah tentu penghulu bunian akan memuji-muji
Itam Lahim lantas berjanji akan membantu.
Sebutkan apa sahaja kemahuannya di
depan penghulu bunian nescaya akan dipenuhi. Apa sangat kalau orang-orang
kampung diganggu bunian sampai meracau-racau tidak menentu, tentu penghulu
bunian akan perhambat orang-orangnya balik semula ke perkampungan. Tidak siapa
pun bunian berani membantah perintah penghulunya yang boleh sumpah mereka
hingga menjadi batu terjongkang tengah anak air.
Satu-satunya di kampung itu yang mahir
memujuk penghulu bunian memang Itam Lahim. Kenapa Usup Kubin cuba
memandai-mandai buat keputusan mahu hantar Itam Lahim ke hospital? Memang
tersinggung benar hati Utih Ciah seolah-olah sepupunya mahu perkecilkan kebolehan
suaminya!
Ketika ini seluruh badan Itam Lahim
bertambah panas meruap-ruap. Lantas sahaja Usup Kubin menuduh Itam Lahim
mengidap demam panas akibat lama
berjemur semasa turun menangguk udang. Biarlah Utih Ciah tidak percaya, namun
jauh di sudut hati Usup Kubin memang lelaki itu menderita demam panas.
Bukan takat badannya sahaja panas
meruap-ruap, malah matanya juga sudah merah akibat menderita panas tidak
terkira. Wap panas itu terasa pada nafasnya yang berombak-ombak. Kalau tidak
kenang Utih Ciah mudah meracau tidak menentu, memang dia akan bawa juga Itam
Lahim ke hospital. Tetapi dia tidak sampai hati mahu bertelagah sampai bermasam
muka dengan perempuan itu.
Setelah dipujuk oleh anak-anaknya
barulah Utih Ciah bersetuju menjemput Lebai Midin. Setidak-tidaknya Utih Ciah
mengalah juga sekiranya Lebai Midin mendesak supaya Itam Lahim dibawa ke
hospital. Siapa lagi yang boleh disegani di kampung itu kalau bukan Lebai
Midin?
Belum pun Usup Kubin turun ke tengah
halaman mahu ke rumah Lebai Midin, dia diberitahu Itam Lahim sudah meninggal
dunia. Wap panas yang menyusup ke seluruh badannya sudah tidak dapat dikawal
lagi. Lantas sahaja Utih Ciah mengesyaki bunian yang berkeliaran mengawal Itam
Lahim marah sangat sebaik sahaja Usup Kubin mahu menjemput Lebai Midin.
Tentu penghulu bunian tidak benarkan
sesiapa pun menjemput Lebai Midin dalam saat Itam Lahim terkejang. Lainlah
mereka sanggup bawakan bertih yang bertukar menjadi batu permata di depan
penghulu bunian. Bila-bila penghulu bunian akan membantu sampai Itam Lahim
pulih semula macam sediakala.
Tetapi yang mahir memujuk penghulu
bunian memang Itam Lahim satu-satunya. Kenapa Utih Ciah harapkan Lebai Midin
yang tidak dikenali langsung oleh penghulu bunian? Kesal juga Utih Ciah kerana
memberi persetujuan menjemput Lebai Midin ke situ. Kalau tidak kenang
anak-anaknya semua mendesak memang dia tidak benarkan Lebai Midin jejak kaki!
Setelah Itam Lahim hembuskan nafas
yang akhir, Usup Kubin beritahu juga kepada Lebai Midin. Wajib jiran-jiran
diberitahu mengenai musibah dalam keluarga kerana sudah menjadi fardu kifayah.
Siapa berani melawan fardu kifayah yang sudah menjadi hukum?
Tatkala Lebai Midin naik ke rumah
menziarah, jiran-jiran yang sudah menjengah berbisik-bisik juga mengenai bau
busuk asal sahaja duduk di sisi jenazah. Puas dibakar setanggi pun bau busuk
itu tetap juga menusuk-nusuk hingga terasa meloyakan tekak.
"Bunian ada bersamanya tu,"
ujar Utih Ciah setelah dia sendiri juga tidak tertahan bau busuk yang
menusuk-nusuk.
"Kalau bunian tu busuk, halaukan
aje!" gerutu anaknya Mat Bilin tidak sabar dengan keadaan yang mengganggu.
"Kamu jangan terlanjur
cakap!" Utih Ciah ingatkan anaknya supaya tidak berlaku biadap di depan
bunian. Manalah tahu bunian yang menziarah Itam Lahim akan tersinggung hingga
berdendam panjang!
"Bau busuk ni, bukannya
bunian," Mat Bilin ingatkan emaknya yang percaya sangat dengan gangguan
bunian. Manalah emaknya tahu mengenai bunian selain daripada mendengar
penjelasan ayahnya sahaja selama ini. Kalau bunian itu mematuhi kemahuan
ayahnya, kenapa mereka tidak selamatkan Itam Lahim yang terkejang akibat
seluruh badan panas meruap-ruap?
"Mulut kamu tu jangan ikut sedap
bercakap, Bilin!" marah benar Itam Ciah dengan sikap anaknya seolah-olah
mahu mencabar.
Tetapi cepat-cepat Lebai Midin meminta
mereka tidak berbalah-balah di depan jenazah. Sewaktu Lebai Midin membuka kain
kelubung mayat dengan membacakan al-Fatihah, Mat Bilin nampak mulut jenazah
ayahnya kumat kamit tidak menentu. Cepat-cepat pula Lebai Midin menutupnya
semula menyebabkan Mat Bilin terkejut.
Ketika ini bukan Mat Bilin sahaja
melihat kejadian mulut mayat kumat kamit bagaikan sedang membaca jampi mentera,
tetapi Usup Kubin dan Utih Ciah juga sama melihat. Tersenyum Utih Ciah kerana
percaya suami-nya masih lagi mampu membacakan jampi mentera tatkala sudah
terbujur kaku menjadi mayat.
"Tengok, kamu bukan calang-calang
bomoh!" ujar Utih Ciah menyindir anaknya Mat Bilin. Tertegun Mat Bilin
disebabkan terharu dengan sikap emaknya yang masih percaya ayahnya sedang
berjampi mentera dengan bunian yang
berkeliling di sisi mayat.
"Mak, cuba bawa beristighfar
banyak-banyak!" pujuk Mat Bilin cuba mententeramkan perasaan emaknya.
Memang dia tahu emaknya terlalu sedih dengan kematian ayahnya. Tetapi perkara
ajal maut hanya ketentuan Allah yang mesti diterima dengan tabah.
Bau busuk meruap-ruap itu masih juga
memenuhi ruang hingga ramai jiran-jiran berundur turun ke tengah halaman.
Segera Usup Kubin tanyakan kepada Lebai Midin sama ada dia memerlukan nyiur
kukur sama seperti tatkala kejadian itu berlaku menimpa keluarga arwah Andak
Seman.
Tetapi Lebai Midin menggeleng lemah.
Dia percaya bau busuk yang meruap-ruap itu tidak sama dengan kejadian di
kampung hulu. Ketika ini Lebai Midin seolah-olah melihat abangnya arwah Andak
Seman terconggok memamah bangkai yang dihurungi ulat berenga. Asal sahaja
bangkai yang dihidangkan habis dimakan, berlonggok lagi hidangan bangkai
tersaji di depannya.
Bayangan yang dilihat oleh Lebai Midin
itu memang mengharukan perasaannya. Tetapi dia tidak dapat menuturkan apa-apa
selain daripada beristighfar berulang kali. Masakan mayat terkejang di depannya
bingkas bangun makan bangkai yang terhidang di depannya. Tentu mereka yang
terconggok di situ akan menuduhnya sengaja mahu memfitnah melihat mayat bingkas
bangun memamah bangkai.
Dia sekadar melihat bayangan sahaja
seolah-olah bangkai bertimbun dihidangkan. Perlahan-lahan mayat yang terkejang,
bangun memamah bangkai berkenaan. Sebab itu Lebai Midin tidak dapat mahu
menerangkan keadaan sebenar ketika itu apabila jiran-jiran tercium bau busuk
yang menusuk-nusuk.
"Habis, kita nak buat macam mana
Tuan?" Usup Kubin tidak sabar lagi dengan bau busuk yang meruap-ruap
ketika itu. Kalau Lebai Midin tidak mahukan nyiur kukur sudah tentu keadaan
mayat Itam Lahim tidak sama dengan kejadian yang menimpa Andak Seman.
"Sama-samalah kita memohon kepada
Allah," bisik Lebai Midin meminta sesiapa sahaja di tengah rumah bacakan
surah Yasin.
"Cuba Utih cari, kalau Itam ada
simpan apa-apa amalan dia!" segera Usup Kubin mendesak kerana mengesyaki
Itam Lahim menyimpan barang-barang lama. Tentu barang-barang lama berkenaan
yang menyebabkan bau busuk menusuk-nusuk.
"Simpan apa pula?" keluh
Itam Ciah mula mengalah dengan kemahuan Usup Kubin dan Mat Bilin.
"Manalah tahu keris lama ke,
badik lama ke atau apa-apa pun," sahut Mat Bilin pula bersetuju dengan
penjelasan Usup Kubin.
Lama juga Utih Ciah memikir-mikirkan
mengenai barang-barang yang disimpan arwah suaminya. Kemudian tidak bertangguh
dia menyelongkar gobok buruk di bawah pangkin dapur tempat suaminya menyimpan
perkakas berubat. Di situ memang tersorok keris, badik, cebisan kain hitam dan
botol.
Sebaik sahaja barang-barang itu
ditunjukkan oleh Utih Ciah semakin tengik bau busuk yang meloyakan tekak itu.
Sewaktu Usup Kubin cuba memegang keris lama yang sudah berkarat memang terasa
padanya bahang panas. Tetapi tidak ada apa-apa kejadian ganjil berlaku semasa
Usup Kubin dan Mat Bilin membelek-belek mata keris dan badik yang usang itu.
Apabila mereka mencapai botol kecil
bersumbat gabus itu, segera dilarang oleh Lebai Midin. Bau busuk tersebut
memang meruap-ruap dari botol kecil berkenaan semasa sumbat gabusnya dibuka
oleh Usup Kubin. Sebaik sahaja direnung oleh Lebai Midin dia dapat merasakan
botol kecil itu seolah-olah dipertapakan di tepi busut jantan.
Tahu sangat Lebai Midin isi botol
tersebut memang air siput babi bercampur
serbuk kulit ulat mentibang yang digiling lumat. Segera dia menggenggam botol
kecil itu lantas membacakan:
Bismillahhi masya Allah layasu-qul
hairu illallah, bismillahhi masya Allah layasriful su-i illallah, bis-millahhi
masya Allah makana min-ni 'matin faminallah, bismillahhi masya Allah layati
bilhasnati illallah, bismillahhi masya Allah la-haula wala qauwata illa billah.
Kemudian dia menyuruh Mat Bilin
membakar sahaja botol berkenaan. Tidak bertangguh pula Mat Bilin membakarnya
ditengah unggun api manggar kelapa kering. Sewaktu api menjulang naik, Mat
Bilin campakkan botol kecil itu. Dalam masa beberapa minit sahaja dia mendengar
letupan kecil akibat botol berkenaan pecah berderai.
Sekaligus pula mereka yang tercegat di
tepi halaman melihat asap hijau berkepul-kepul dari api yang diunggun oleh Mat
Bilin. Asap hijau itu menjulang tinggi seolah-olah cecah ke awan dengan
berpusar bagaikan ditiup angin kencang.
Sebaik sahaja asap hijau berkepul itu
hilang, api yang marak menyala juga padam serta merta. Hanya tinggal bara
daripada manggar kelapa kering itu berserak-serak bagaikan bentuk kulit
mentibang berongga-rongga. Selepas botol kecil itu meletup pecah dalam api
marak menyala, bau busuk meruap-ruap itu hilang beransur-ansur.
Sekalipun bau busuk itu sudah tidak
terhidu lagi, tetapi Lebai Midin meminta Mat Bilin segerakan juga pengkebumian
ayahnya Itam Lahim. Tidak perlu mahu menunggu sehingga selepas zohor untuk
usung mayat ke kubur. Disebabkan Mat Bilin sendiri sudah memberikan keputusan,
Utih Ciah juga tidak membantah apa-apa.
Semasa mayat mahu dimandikan terkejut
Mat Bilin melihat pelupuk mata ayahnya berair bagaikan tengah hiba menangis.
Cepat-cepat dia beritahu Lebai Midin dengan keadaan tersebut. Tetapi Lebai
Midin ingatkan dia tidak bertanya apa-apa, kecuali teruskan sahaja mandikan
mayat.
"Kenapa mayat ayah ni
menangis?" keluh Mat Bilin tidak berpuas hati kerana air mata masih juga
berlinang sekalipun sudah dikesat berulang kali semasa mereka bersiap-siap
untuk kapankan.
"Sudahlah, Bilin, kita
sempurnakan sahaja pengkebumian," segera Usup Kubin ingatkan anak muda
itu.
"Apakah salahnya ayah ni?":
hati Mat Bilin tetap terharu dengan kejadian tersebut disebabkan air mata terus
berlinang di pelupuk mata mayat Itam Lahim.
"Bomoh macam dia, banyak
amalannya," ujar Utih Ciah percaya bukan suaminya yang terbujur di situ,
tetapi bunian yang menyerupai Itam Lahim. Ketika ini tentu Itam Lahim sudah
dibawa penghulu bunian ke perkampungannya, setelah botol peninggalannya
dibakar.
"Cukuplah tu Utih," pujuk
Usup Kubin meminta sepupunya tidak ikutkan sangat perasaan. "Biar urusan
Allah ditentukan Allah, kita semua hambaNya saja," dia mendesak terus
sahaja dikapankan sekalipun air mata mayat masih berlinangan.
Selepas disembahyangkan pun orang
ramai masih melihat kain kapan itu lembap di bahagian mata. Tetapi Lebai Midin
ingatkan mereka supaya tidak persoalkan sangat keadaan demikian. Perkara air
mata masih berlinang tentu disebabkan wap panas meruap-ruap akibat demam panas.
Sebab itu mereka tidak perlu bimbang apa-apa mengenai kejadian demikian.
Disebabkan Lebai Midin sudah membuat
keputusan supaya mayat dikebumikan cepat, memang sebelum zohor mereka usung ke
kubur. Sebaik sahaja mayat diturunkan ke liang lahad, terjerit kecil Mat Bilin
di bawah apakala mendapati liang lahad dipenuhi siput babi dengan ulat
mentibang berlonggok. Terpaksa pula mayat dinaikkan semula ke tebing bagi
membolehkan Mat Bilin mengaut siput babi dan ulat mentibang ke dalam pungkis.
Sampai berpungkis-pungkis dikaut masih banyak lagi siput babi dan ulat
mentibang merayap di dalam liang lahad itu.
Mengeluh panjang Lebai Midin sambil
menggeleng-geleng lemah. Kemudian dia menyuruh Usup Kubin azan tujuh kali di
hulu kepala mayat. Setelah Usup Kubin azan, Lebai Midin meletakkan tapak
tangannya di kepala mayat dengan membacakan:
Walahu masakana fil-laili wannhari
wahuwas sami'ul 'alim, summa sauwahu, wanofakho fihi min-rohihi waja'ala
lakumus sam'a wal-absaro wal-af-idato qolilan matasyukurun, wanunazzilu minal
qur-ani mahuwa syifa-un warahmatun lil-mukminin.
Setelah diusapkan tapak tangannya ke
muka mayat perlahan Lebai Midin menuturkan, "Itam Lahim, pergilah kau
menemui khaliq, segala kesalahan kau pada aku, dengan nama Allah aku
maafkan."
Kemudian Lebai Midin memberi isyarat
supaya mayat diturunkan ke liang lahad. Ketika ini barulah Mat Bilin dan Usup
Kubin melihat liang lahad itu bersih tidak diganggu siput babi dan ulat
mentibang lagi. Sehingga mayat Itam Lahim
selamat dikebumikan, tertanya-tanya juga Mat Bilin mengenai kesalahan
ayahnya kepada Lebai Midin.
Kalau tidak masakan mudah sahaja mayat
ayahnya dikebumikan selepas Lebai Midin maafkan kesalahannya. Tentulah
kesalahan ayahnya amat berat hingga kejadian demikian menimpanya. Tetapi Lebai
Midin tidak mahu memberitahu apa-apa kecuali menggeleng-geleng lemah.
Beberapa kali didesak oleh Mat Bilin
mengenai kesalahan ayahnya arwah Itam Lahim, namun Lebai Midin menunduk tidak
bercakap apa-apa. Tahu sangat Mat Bilin mengenai sikap Lebai Midin mahu
merahsiakan sahaja. Tetapi Mat Bilin merasa terkilan sekiranya tidak tahu mengenai
kesalahan yang telah dilakukan oleh ayahnya kepada guru agama itu.
Memang Mat Bilin dengar juga mengenai
ayahnya mahu cederakan Lebai Midin di surau dengan meletakkan buah kelapa di
tangga surau selepas maghrib. Dia percaya tentu Lebai Midin akan tergelincir
jatuh sebaik sahaja terpijak buah kelapa berkenaan semasa menuruni tangga. Di
tengah gelap malam tentu Lebai Midin
tidak perasan mengenai buah kelapa yang sengaja diletakkan oleh Itam Lahim di
situ.
Selepas letakkan buah kelapa di
tangga, lantas Itam Lahim bersembunyi di bawah surau. Dia mahu memastikan Lebai
Midin turun selepas selesai solat isya tetap terpijak buah kelapa biar bergolek
ditangga. Ketika ini Lebai Midin akan jatuh di tangga surau tidak bertampan.
Ketika ini beberapa ekor kambing di
bawah surau tidak semena-mena menanduk punggung Itam Lahim yang tercangkung di
situ. Puas dia mengelak, beberapa ekor kambing jantan di bawah surau berterusan
menanduknya. Marah benar Itam Lahim dengan kambing-kambing jantan itu
seolah-olah tahu sangat dengan perbuatannya mahu cederakan Lebai Midin.
Disebabkan kambing-kambing jantan itu
terus juga menanduk punggungnya macam menyerang musuh bertubi-tubi, terpaksa
juga Itam Lahim melompat ke halaman surau dalam kesakitan. Tidak bertangguh
pula anaknya Mat Bilih menyuluh dari atas surau, hingga nampak ayahnya
terkedek-kedek diserbu beberapa ekor kambing jantan.
Terpaksa Itam Lahim melompat naik ke
tangga surau elakkan diri daripada diserang kambing-kambing jantan tengah
mengaruk. Hairan juga mereka yang terconggok di atas surau melihat Itam Lahim
menjengah muka. Selama ini tidak pernah pun Itam Lahim jejak kaki ke surau,
kenapa malam berkenaan tiba-tiba sahaja dia terjonggol.
Dalam keadaan serba salah itulah Itam
Lahim mengaku dia mahu cederakan Lebai Midin. Selagi dia tidak jelaskan apa
yang terpendam di hati, beberapa ekor kambing jantan mendongak di kaki tangga
mahu menyerbu. Hairan juga dia melihat kambing-kambing jantan itu menjadi
garang bagaikan dirasuk jembalang.
"Aa yang kamu marahkan Lebai
Midin ni, Itam Lahim?" tutur Usup Kubin kesal dengan sikap abang ipar
sepupunya itu.
Serba salah juga Itam Lahim mahu
terangkan. Tentu sesiapa sahaja akan salahkan dia tiba-tiba sahaja marahkan
Lebai Midin, disebabkan lelaki itu tidak benarkan mereka yang belajar di surau
percaya sangat dengan kuasa bunian. Lebai Midin ingatkan sesiapa sahaja yang
belajar di surau tidak ada makhluk yang lebih berkuasa, kerana yang Maha
Berkuasa hanya Allah Subhanahu Wataala.
Memang Lebai Midin tidak pernah
menyakiti dia. Lebai Midin sekadar ingatkan supaya tidak bawa panggang ayam
mentah di dalam ancak dipuja di atas batu tepi hutan di tengah alur air cabang
tiga. Cuma Itam Lahim satu-satunya yang suruh mereka lakukan demikian supaya
bunian tidak mengganggu.
Seisi kampung menjadi gempar apabiIa
dirasuk hingga meracau-racau tengah malam. Siapa sahaja mangsa yang dirasuk
mengakui datang dari alur air cabang tiga. Tidak bertangguh mereka menjemput
Itam Lahim jampikan biar bunian tidak mengganggu. Siapa lagi yang datang dari
cabang tiga anak air kalau bukan bunian.
Itam Lahim ikatkan kain kuning di
lengan sesiapa sahaja menemuinya supaya menjadi tangkal. Bunian tidak akan
ganggu sesiapa memakai tangkal yang dibekalkan oleh Itam Lahim. Tetapi Mat
Bilin anak-nya sendiri tidak pernah memakai tangkal lilit kain kuning di
lengan. Masakan Mat Bilin mahu gunakan tangkal demikian semenjak belajar agama
dengan Lebai Midin di surau!
Sebab itu Itam Lahim tersinggung benar
dengan Lebai Midin. Menegah seisi kampung gunakan tangkal yang dibekalkannya,
samalah macam perkecilkan dirinya.
Tetapi kejadian di surau malam
berkenaan sudah diselesaikan dengan baik. Itam Lahim meminta maaf setelah
mengakui mahu cederakan Lebai Midin. Selagi dia berkeras tidak mahu meminta
maaf beberapa ekor kambing jantan yang mendongak di tangga surau terus juga
menerkam mahu menanduk. Sebaik sahaja Itam Lahim meminta maaf di depan Lebai
Midin, tiba-tiba sahaja kambing berkenaan menyusup semula masuk ke bawah surau.
"Sudah lama kejadian tu berlaku,
ustaz," beritahu Lebai Midin perlahan menatap muka saya. "Dah Iebih
dua puluh tahun, memang saya pun dah lupa," dia menambah tetapi
tersekat-sekat suraunya. Kalaulah Kadir Misai tidak sebutkan mengenai kejadian
yang menimpa Suhor memang dia mahu rahsiakan semuanya.
"Ustaz pun sekadar nak tahu
aje," ujar Kadir Misai kerana masih terkilan dengan sikap arwah Suhor.
Kalau Suhor bukan suami anak saudaranya Naemah, memang dia tidak ambil peduli
sangat. Tetapi anak-anak Suhor bersama Naemah memang mempunyai pertalian darah
dengannya.
Bimbang juga Kadir Misai sekiranya
anak-anak Naemah juga hilang pedoman. Perkara yang tidak dapat dilihat dengan
akal fikiran manusia, memang sukar mahu dijelaskan. Kecuali mereka yang
memahaminya seperti Lebai Midin sekalipun dia cuba merahsiakan banyak perkara.
"Sebenarnya ustaz lebih banyak
tahu dari saya, Pak Kadir," tersengih-sengih Lebai Midin apabila didesak
oleh Kadir Misai mengenai kejadian yang dialaminya lebih dua puluh tahun dulu.
Kemudian dia berpaling ke arah saya
lantas menepuk-nepuk bahu saya. Tetapi saya sekadar tersenyum sahaja dengan
sikap Lebai Midin itu.
SELESAI