TIDAK semua amalan sama sahaja kesannya setelah diamalkan
sejak bertahun-tahun. Kadangkala puas
duduk bertapa jauh ke tengah hutan lain pula yang dicapai hingga hajat
sebenarnya tinggal begitu sahaja. Memang
tidak terniat langsung di hati Tok Sebaluk mahu menjadi kebal tidak lut senjata
besi apabila masuk ke hutan mencari gua tempat bertapa
Setelah diberi petua biar beramal dengan bertapa sekadar
memakan bertih tujuh butir setiap hari memang Tok sebaluk mahu menjadi pawang
besar. Dia tidak akan berbangga diri
sekiranya mampu ubati penyakit siapa sahaja mengidap hingga terkejang
berminggu-minggu.
Tahu sangat dia mengenai bapa saudaranya Malim Labih amat
dikagumi penduduk-penduduk kampungnya apabila menjadi pawang besar. Asal sahaja mahu tegakkan rumah di tapak yang
baru diratakan tanah nescaya mereka meminta Malim Labih tepung tawar dahulu. Tatkala tiang rumah ditegakkan, Malim Labih
akan letakkan kain putih di kepala tiang setelah ditepung tawar.
Mahu menebang tebas hutan sewaktu meneroka pun mereka
akan meminta Malim Labih bakarkan kemenyan.
Kalau tidak diberitahu Malim Labih nescaya banyak nahas menimpa mereka
yang sama-sama meneroka. Manalah tahu
pokok lima enam pemeluk yang ditebang akan menimpa kepala sampai remuk tidak
bersisa.
Memang Malim Labih diperlukan mereka kalau mulakan
kerja-kerja gotong royong di tengah kampung.
Siapa lagi diharapkan kalau bukan pawang besar yang tahu fasal gerak
pelangkah apabila mahu memulakan kerja?
Tetapi Malim Labih ditemui mereka tersandar di perdu pokok dalam keadaan
tidak sedarkan diri, sebelum diusung balik ke rumah.
Siapa pun tidak mengetahui punca Malim Labih tidak
sedarkan diri semasa masuk ke hutan berburu seorang diri. Setelah seharian Malim Labih tidak balik ke
rumah, lantas Tok Sebaluk menjejaknya sampai ke pinggir hutan. Terkejut benar Tok Sebaluk bersama rakan-rakannya
apabila menemui Malim Labih tersandar di perdu pokok dengan memeluk anak kayu
dipangkas panjang sedepa.
Mulutnya berbuih-buih dengan mendengus-dengus laksana
kerbau disembelih leher. Cepat-cepat
mereka usung Malim Labih balik ke rumah dalam keadaan tidak boleh bercakap
sepatah pun. Hingga dia menutup mata
rapat-rapat, tidak seorang pun tahu sebab musabab Malim Labih ditimpa bencana
demikian. Namun mereka tetap menuduh
tentu Malim Labih diserbu puaka hutan sampai dia tidak dapat bertahan.
Sebab itu Tok Sebaluk mahu menguji kebolehan dirinya
apabila dia mengambil keputusan bertapa ke tengah hutan. Sengaja dia mencari gua batu di celah bukit
biar ditemui manusia atau binatang buas yang melintas. Di situ dia akan memakan tujuh butir bertih
sahaja setiap hari.
Lama dia terperosok di celah gua batu di kaki bukit,
hingga tidak tahu sama ada malam atau siang bertukar waktu dia tetap tidak
berganjak ke mana. Di situ dia dijengah
jelmaan bapa saudaranya Malim Labih yang mengajaknya menebang pokok nibung
tunggal di tengah air. Terasa pedih juga
tapak tangan Tok Sebaluk apabila ditusuk duri-duri nibung tatkala menebang
dengan ditetak belakang tangan sahaja.
Puas dia mencuba barulah belakang tapak tangannya boleh
memangkas perdu pokok nibung yang keras beruyung. Setelah pokok nibung tumbang ditetak dengan
belakang tapak tangannya, segera Malim Labih memecah ruyung dengan
kukunya. Mudah sahaja Malim Labih
mengumpil ruyung nibung dengan kuku bagaikan merentap batang keladi tengah
becah.
Dia sendiri tusukkan ruyung nibung sebesar ketul beras
yang diumpil dengan kukunya ke tengah tulang belikat Tok Sebaluk. Memang Tok Sebaluk tidak membantah apa-apa
tatkala jelmaan bapa saudranya itu tercegat di depannya. Saya juga hati Tok Sebaluk apabila diberitahu
oleh bapa saudaranya mengenai kejadian dia terperangkap di tengah hutan.
Malim Labih beritahu Tok Sebaluk mengenai rusa jantan
yang dijejakinya masuk ke tengah belukar ditumbuhi rumpun nibung beribu-ribu
batang. Sengaja rusa jantan berkenaan
bertahan di situ menyebabkan Malim Labih tidak dapat menyusup masuk. Sebab itu dia segera memangkas anak kayu
sebesar lengan dikerat panjang sedepa.
Setelah mengepung rusa jantan supaya tidak terlepas dari
kawasan belukar rumpun nibung, lantas dia bersandar di perdu pokok leban. Malim Labih memeluk anak kayu yang
dipangkasnya terus menyeru pendampingnya.
Tetapi pendampingnya tidak menjelma akibat rumpun-rumpun nibung terlalu
tebal. Sekelip mata sahaja hutan nibung
tumbuh meliar dengan beribu-ribu ekor rusa jantan berkeliaran di situ.
Asal sahaja rusa-rusa jantan itu menggesel tubuh ke perdu
pokok nibung nescaya pucuknya akan melentur ke bumi. Tidak bertangguh rusa-rusa jantan berkenaan
meragut pucuk-pucuk nibung berkenaan seolah-olah mengejek Malim Labih. Disebabkan terlalu marah, Malim Labih
berkeras mahu bertahan di situ. Dia akan
serbu pokok-pokok nibung berkenaan biar rusa-rusa jantan yang bertahan di situ
tidak dapat lari ke mana.
“Aku dah kekal di sini, Sebaluk!” ujar Malim Labih perlahan dengan linangan air
mata setelah mengambil keputusan tidak mahu meninggalkan kawasan belukar rumpun
nibung. Dia tetap berdendam dengan rusa
jantan yangh berlindung di situ hingga bertahan di sekeliling kawasan rumpun
biar tidak seekor pun rusa-rusa berkenaan lepas membolos diri.
“Kenapa mamak tak mahu balik,” tutur Tok Sebaluk kesal dengan keputusan bapa
saudarnaya.
“Buat apa balik, kalau aku diperolok-olokkan!” sahut Malim Labih menahan keharuan yang
menusuk di hatinya. Dia terpaksa
meninggalkan anak isteri semata-mata mahu tunjukkan amalannya tidak boleh
ditewaskan oleh sesiapa pun.
“Tapi, mamak tewas kepada puaka hutan,” senjata Tok Sebaluk mengejeknya disebabkan
Malim Labih terpedaya dengan rumpun nibung di tengah hutan.
“Tak sama yang zahir dengan yang batin!” tersenyum Malim Labih apabila diejek
demikian. “Kamu hanya tahu yang zahir sahaja, sebab itu kamu kata aku
tewas,” jelasnya macam menyindir Tok
Sebaluk.
“Yang batin hanya dalam pengetahuan Allah,” beritahu Tok Sebaluk kerana menyedari
kejadian yang manimpa bapa saudaranya memang geruh yang tidak dapat dielakkan.
“Jadi, kamu tak mahu mencarinya?” lantas Malim Labih ketawa terkekeh-kekeh
mengerling Tok Sebaluk.
Biarlah anak saudaranya sekadar melihat dia tersandar di
perdu pokok leban yang mulut berbuih-buih.
Manalah Tok Sebaluk tahu mengenai tubuh Malim Labih yang tersandar
dengan mendengus-dengus seperti rusa disembelih. Sebab itu dia mengajak kawan-kawannya
mengusung tubuh Malim Labih balik ke rumah.
Dalam masa beberapa jam sahaja Malim Labih dibawa balik
ke rumah dalam keadaan terkejang tidak sedarkan diri, nafasnya terhenti
berdetak. Seisi kampung tahu memang
Malim Labih meninggal dunia setelah ditemui pingsan di pinggir hutan. Manalah mereka tahu mengenai Malim Labih
tengah bertahan di tengah hutan nibung melawan puaka hutan yang mahu
mengujinya.
Setelah dikebumikan berturut-turut malam juga seisi
kampung mendengar laugan Malim Labih bersama puputan angin berdesir menerjah
daun-daun pokok. Berulang kali dia
mendesak supaya kuburnya digali semula, tetapi siapa pun tidak berani lakukan. Sebab itu mereka tahu pawang besar seperti
Malim Labih tidak akan menyerah kalah sekalipun ditemui terkejang tidak
sedarkan diri.
Orang-orang kampung menuduh pawang besar yang mati tidak
akan sama dengan keluarga mereka. Kadangkala mereka menuduh pawang besar juga
boleh menjelma menjadi harimau setelah meninggal dunia. Sebab itu mereka tidak hairan apa-apa tatkala
mendengar laungan Malim Labih berturut-turut malam selepas dia
dikebumikan. Tentu pawang besar seperti
Malim Labih masih tinggalkan amalannya.
Masakan amalan pawang besar tidak didampingi oleh akuan yang sentiasa
mengiringinya ke mana sahaja. Siapa pun
tidak boleh melihat dengan mata kasar akuan yang mendampingi pawang besar
seperti Malim Labih.
Apabila dia meninggal dunia sudah tentu akuan tersebut
berkeliaran mencari tuan yang lain. Siapa
lagi yang menjadi tumpuan kalau bukan keluarga Malim Labih sendiri. Jiran-jiran seisi kampung yang desak Tok
Sebaluk menerima akuan yang ditinggalkan oleh Malim Labih itu, asal sahaja
laungannya berturut-turut malam itu menjadi reda.
Tetapi laungan Malim Labih bersama puputan angin malam
itu beransur-ansur hilang selepas 44 hari dia dikebumikan. Tidak lama selepas itulah Tok Sebaluk
diganggu mimpi mengenai Malim Labih tengah beramal semasa dia tersandar di perdu
pokok leban. Kalau Tok Sebaluk bersama
rakan-rakannya tidak usung dia balik ke rumah nescaya Malim Labih tidak
terkejang kaku.
Kesal juga Malim Labih apabila dirinya diusung balik ke
rumah tatkala dia tengah bergelut demikian.
Dia ingatkan Tok Sebaluk mengenai dirinya yang zahir sahaja mereka usung
balik ke rumah, manakala yang tidak zahir tertinggal di tengah hutan pokok
nibung.
Apabila Tok Sebaluk masuk ke hutan bertapa di celah gua
di kaki bukit bukannya kasad dia mahu bertemu jelmaan bapa saudaranya Malim
Labih. Dia sekadar mahukan amalkan petua
yang diwarisi daripada nenek moyangnya.
Malim Labih juga memang amalkan petua yang sama sejak turun temurun
lagi. Sebab itu dia sengaja asingkan
diri bertapa di celah gua, biar tidak ditemui sesiapa pun sampai
berbulan-bulan.
Tatkala bertapa memakan tujuh butir bertih sehari, memang
dia tidak boleh bercakap dengan sesiapa pun.
Tubuh badan juga tidak boleh bergerak sekalipun bersatu menjadi batu di
celah gua berkenaan. Dia sudah nekad
asingkan diri di tengah hutan sekalipun tidak dapat balik semula ke rumah
menemui sanak saudara. Memang Tok
Sebaluk tahu apabila masuk ke hutan bertapa dia sudah membuat keputusan
meninggalkan sanak saudara sampai hilang tidak dapat ditemui lagi.
Sewaktu Tok Sebaluk balik semula ke kampung halaman,
memang sisi kampung terkejut kerana lebih tujuh tahun dia menghilang. Tiba-tiba sahaja Tok Sebaluk yang disangka
sudah mati di tengah hutan menjongol muka di tengah kampung. Memang sanak saudara juga tidak menyangka Tok
Sebaluk balik semula menemui mereka.
“Perkara yang zahir jangan disamakan dengan perkara yang
batin,” jelas Tok Sebaluk apabila
didesak mengenai kehilangannya lebih tujuh tahun. Tetapi Tok Sebaluk sekadar menyangka dia
bertapa di celah gua batu di kaki bukit itu hanya tujuh hari sahaja. Tatkala dia masuk ke hutan bertapa Tok
Sebaluk hanya membawa bekalan tujuh butir bertih sehari itu semata-mata untuk
tempoh tujuh hari sahaja. Manalah dia
tahu sama ada bekalan bertihnya sudah habis atau pun belum.
Siapa pun tidak akan percaya dia sempat menemui bapa saudaranya
Malim Labih di tengah hutan pokok-pokok nibung yang luas. Di situ rusa berkeliaran memakan pucuk
nibung. Asal sahaja dia mahu menjamah
daging rusa, Malim Labih akan mencekak
tengkuk rusa yang dia berkenan.
Sebab itu Tok Sebaluk tidak akan terpengaruh mahu meratah
daging rusa panggang yang disogok bapa saudaranya Malim Labih. Biarlah dia menanggung lapar sepanjang hari,
namun Tok Sebaluk tidak akan melanggar pantang larang semasa bertapa. Dia mesti menjamah tujuh butir bertih
sekalipun di depannya Malim Labih yang mendesak memakan daging rusa panggang.
Dia tidak berganjak ke mana-mana di celah gua batu
berkenaan tatkala jelmaan bapa saudaranya mengajak dia ke hutan dipernuhi
rumpun nibung menjolak pucuk keawan. Tentu mereka yang melintasi tempat dia
bertapa akan terkejut sekiranya melihat rumput dan lumut sudah bersatu dengan
tubuhnya. Tahu sangat Tok Sebaluk keadaan dirinya ketika itu sudah
dibaluti batu dan tanah di tubir kaki bukit.
Hinggalah kilat memancar dengan petir bergema menyambar gua
batu tempat dia berlindung. Dia
terpelanting hingga terhumban ke kaki bukit sebaik sahaja gua batu berkecai
disambar petir bergema. Ketika inilah
Tok Sebaluk menyedari dia tidak boleh meneruskan bertapa lagi di situ.
“Tujuh tahun kamu tak balik ke rumah,” beritahu adiknya Ucu Kimat bercampur hiba
menatap wajah abangnya Tok Sebaluk.
“Aku rasakan hanya tujuh hari sahaja,” ujar Tok Sebaluk
tersengih-sengih apabila menyedari terlalu lama dia bertapa di celah gua batu
berkenaan.
“Kami semua menyangka kamu dah tak pulang lagi,” Ucu Kimat meluahkan rasa yang terbuku di
hatinya.
“Ajal maut bukan kita menentukan,” tersengih-sengih Tok Sebaluk ingatkan adiknya
supaya tidak ikutkan sangat perasaan yang semakin sebak.
Sebab itu dia ingatkan sanak saudaranya mengenai kejadian
yang menimpa Malim Labih. Sekiranya
mereka bersabar dengan keadaan sewaktu menemui Malim Labih tersandar tidak
sedarkan diri di perdu pokok leban, tentu orang-orang kampung tidak kebumikan
mayatnya. Zahirnya memang mereka melihat
Malim Labih mengerang-erang di perdu pokok laksana mendengus seperi rusa
disembelih leher.
Manalah mereka tahu ketika itu Malim Labih bertahan di
tengah hutan pokok nibung di hutan belantara.
Dia tidak mahu rusa-rusa jantan yang berkeliaran di situ membolos keluar. Dalam masa dia asyik mengawasi rusa-rusa yang
berkeliaran di kawasan hutan nibung itu,
Malim Labih tidak dapat lagi mencari lorong keluar dari tempat tersebut. Puas dia berpusing-pusing memerhati lorong
keluar tidak juga bertemu, terpaksalah Malim Labih mengambil keputusan
berkampung di situ.
Hinggalah dia melihat anak saudaranya Tok Sebaluk
mendirikan pondok di pinggir kawasan tersebut.
Tidak bertangguh dia mengajak Tok sebaluk ikut sama berkunjung ke tempat
perkampungannya. Bangga sangat dia dapat
tunjukkan kepada Tok Sebaluk perkampungan dia di tengah hutan rumpun nibung,
setelah orang-orang kampung menutup lorong dia mahu keluar.
Berturut-turut malam dia melaung dari tengah hutan rumpun
nibung itu supaya orang-orang kampung bukakan semula lorong yang sudah ditutup
rapat. Memang dia sendiri tidak mampu
membukakan lorong berkenaan, kerana mereka yang zahir sahaja mampu lakukan.
Manalah sama perkara yang zahir dengan perkara yang bukan zahir kalau
mahu berkeras membuat keputusan sendiri.
“Kami tahu fasal kamu bertapa, tapi kenapa lama
sangat!” bisik Ucu Kimat sengaja mahu
mengetahui rahsia abangnya itu.
“Bertapa bukan macam memanggul tajak masa musim turun ke
sawah,” beritahu Tok Sebaluk perlahan
menatap muka mereka yang berkumpul ramai di tengah serambi rumahnya.
Memang siapa pun tidak akan percaya mengenai dirinya lama
di tempat Malim Labih berkampung.
Berulang alik dia berkunjung ke situ hingga Malim Labih tusukkan buntat
nibung sebesar ketul beras ke tengah tulang belikatnya. Setelah ditusukkan buntat nibung itu ke
tubuhnya Tok Sebaluk tahu kulitnya menjadi keras laksana ruyung nibung.
Hingga dia terpelanting keluar dari celah batu gua, baru
Tok Sebaluk menyedari lama dia bertapa di situ.
Tidak siapa pun tercegat di sisinya hatta bapa saudaranya arwah Malim
Labih. Dia tidak pernah jejak kaki di
kawasan hutan nibung dengan rusa-rusa berkeliaran meragut pucuk.
“Emmm, tak sama yang zahir dengan yang batin!” keluh Tok Sebaluk apabila kenang dia dibawa
berkeliling hutan rimbun pokok nibung bersama Malim Labih. Rusa-rusa yang berkeliaran akan datng
menyerah diri apabila digamit oleh Malim Labih supaya datang melutut.
Selepas dia balik ke tengah kampung, memang Tok Sebaluk
satu-satunya diharapkan mereka menjadi pawang besar. Siapa lagi boleh menjadi pawang besar
menggantikan Malim Labih, kalau bukan Tok Sebaluk yang lama bertapa di tengah
hutan. Mereka tahu tentu tubuh badan Tok
Sebaluk juga sudah ditumbuhi lumut dan anak-anak kayu semasa bertapa di celah
batu. Dia akan menjadi batu di situ
selagi tidak disambar petir hingga gua tempat dia bertapa pecah berkecai.
Tidak lama selepas Tok Sebaluk balik ke kampung
halamannya, seisi kampung menjadi kelam kabut diganggu harimau jelmaan. Selang dua malam sekali lembu di kandang akan
diheret ke tepi hutan. Apabila dijejaki
bangkai lembu yang ditinggalkan mereka tidak melihat jejak kaki harimau di
mana-mana. Tetapi kesan bangkai lembu
yang ditinggalkan memang dikerkah harimau ganas menyerbu dari hutan.
Apabila diberitahu mengenai kejadian kampung mereka diganggu
harimau jadian, Tok Sebaluk sekadar mengertap bibir sahaja. Dia merasa dirinya seolah-olah dicabar hingga
musuh boleh masuk menceroboh. Harimau
jadian yang mengganas tentu mahu menguji dirinya semenjak balik dari bertapa
selama tujuh tahun.
Kenapa harimau jadian berkenaan tidak mengganggu semasa
dia tidak bertapa ke tengah hutan?
Selama dia menghilangkan diri dari kampung halaman memang tidak ada
gangguan di mana-mana. Bagaimana pula
harimau jadian tersebut menjelma sebaik sahaja dia balik jejak kaki ke kampung
halaman.
“Siapa yang berani tunjuk jantan?” gerutu Tok Sebaluk menelan keluhan pendek
sebaik sahaja diberitahu mengenai gangguan di kampung mereka.
“Dah banyak lembu ternak kita dikerkah harimau!” jelas jiran yang kecewa apabila lembu jantan
tengah naik badan diheret harimau ke tepi hutan. Di situ bangkai lembu ditinggalkan tergolek
dengan isi perutnya habis dikerubung sampai terburai.
“Kalau harimau di hutan, akan aku ajar,” tutur Tok Sebaluk menyimpan dendam yang
membara. “Tapi, kalau harimau jadian
akan ku tambat lehernya!” tegasnya macam
memberi jaminan kepada orang-orang kampung.
“Harimau jadian tidakkah menceroboh masuk ke rumah,
Tok?” bimbang juga jiran-jiran sekiranya
harimau berkenaan akan membolos masuk ke rumah sekirannya tidak dihalang.
“Biar dia menceroboh masuk ke rumah, aku nak tengok
jantannya!” Tok Sebaluk mengusap-usap
tapak tangan ke muka. Ketika ini mereka
yang berkumpul di rumahnya dapat melihat muka Tok Sebaluk mecam diselaputi
cahaya api yang membara.
“Kita berkawal seluruh kampung, Tok.” Salah seorang daripada jiran mendesak supaya
setiap orang berjaga-jaga sepanjang malam.
“Tak payah, biar aku aje tengok pandainya!” sahut Tok Sebaluk meninjau-ninjau penumbuk ke
kepala lututnya melepaskan rasa marah yang mendongkol.
Memang Tok Sebaluk tidak memerlukan bantuan sesiapa pun,
apabila dia menyusup di tengah kegelapan malam.
Apabila susuk nibung sebesar ketul beras menjadi buntat bergerak-gerak
di saluran uratnya, Tok Sebaluk mula dapat mencium bau hamis bulu harimau
terhendap-hendap mencari mangsa.
Tatkala dia merasa buntat nibung di dalam tubuhnya
bergerak pantas, Tok Sebaluk membiarkan berpuluh-puluh rumpun nibung tumbuh di
merata kampung. Dalam kegelapan malam
itu dia nampak seekor harimau bergerak terlangah-langah menyondol perdu rumpun
nibung. Apabila melihat sebahagian tubuh
harimau sama macam manusia melangkah terjengket-jengket segera Tok Sebaluk
menyeru.
Besi yang tumpul yang telan, besi yang bernyata tidak
berisi, kehendak lawan lawan diriku, kerana aku tahu asal kau jadi, bukat kalbu
baku datang dari hak, aku pun datang dari hak, tempat permulaan kita tempat
kediaman kita, di dalam kalimah kita bersaksi dengan kalimah…
Semasa dia menghambur tinggi sampai ke pucuk pokok nibung,
Tok Sebaluk nampak harimau yang terlangah-langah cuba menghambur juga. Tetapi lompatan harimau tidak sampai sedepa,
dengan kakinya terketar-ketar tidak mampu bergerak. Bahagian pinggang harimau masih kekal tubuh
manusia hingga ke kaki menyebabkan payah sangat ia mahu bergerak.
Hanya bahagian pinggang sampai ke kepala sahaja bertukar
menjadi harimau tergeleng-geleng kepala.
Selagi tubuhnya tidak habis bertukar menjelma menjadi harimau nescaya
tenaganya tidak segagah mana. Ia tidak
mampu mengerkah tengkuk lembu ternak di dalam kandang, apatah lagi mahu
mengheret sampai ke tepi hutan.
Tetapi mengerkah tengkuk lembu ternak tidak penting
sangat kepadanya. Apabila dia menjelma
menjadi harimau sudah tentu mahu menguji siapa yang berpengalaman di dalam kampung
mampu menyekat kebolehan dirinya.
Bila-bila dia sanggup menguji siapa sahaja menjadi pawang besar kalau
tidak mahu tunduk kepadanya. Tahu sangat
dia seisi kampung tidak akan membantah apa sahaja kemahuan pawang besar yang
menentukan apa sahaja keputusan di dalam kampung.
Sebab itu pawang besar mesti diuji. Pawang besar juga mesti tunduk kepada
kemahuan dia sekiranya mahu menguasai orang-orang kampung. Setelah pawang besar dapat ditundukkan nescaya
dia satu-satunya yang berkuasa di situ.
Seisi kampung akan mematuhi apa sahaja kemahuannya.
“Kalau kau mahu menguji aku, memang kamu mencari
geruh!” bentak Tok Sebaluk setelah
keadaan harimau jadian terkemamar tidak keruan.
Tubuhnya menjadi lemah tidak bertenaga setelah tidak dapat memnjelma
sepenuhnya menjadi harimau garang mahu menerkam mangsa.
“Belum tahu lagi siapa ditimpa geruh, Tok Sebaluk,” sahut harimau jadian terketar-ketar mahu
menghambur tinggi. Dia menjadi keliru
disebabkan merata tempat rumpun nibung tumbuh hingga tidak tahu jalan membolos
keluar.
“Garuh aku bukan pada taring kamu!” tegas Tok Sebaluk terus melompat ke hadapan
harimau jadian tersebut.
“Kamu berani kerana pakai buntat nibung, Tok
Sebaluk!” jerkah harimau jadian
menyeringai taring mahu melepaskan geram.
Tahu sangat dia di saat demikain tenaganya tidak seberapa. Lompatannya juga tidak gagah mahu menghambur
tinggi menewaskan lawan.
“Habis, kamu fikir diri kamu berani kerana tenaga nasi
aje?” lantas Tok Sebaluk mengejek lawan
yang sengaja mahu mengujinya.
“Kalau kudrat nasi aje, kamu akan tewas Tok
Sebaluk!” harimau jadian tersebut mahu
menyakiti hati Tok Sebaluk.
“Kamu pun kalau kudrat nasi aje tak sempat nak melangkah
ke sini,” tahu sangat Tok Sebaluk tujuan
harimau jadian itu mahu memperolok-olokkan dirinya. Sebab itu dia akan cemati dengan kayu tas
yang sudah sedia di tangannya.
Sebaik sahaja melihat kayu tas di tangan Tok Sebaluk,
seluruh tubuh harimau jantan menjadi lemah tidak bermaya. Bukan takat langkahnya sahaja goyah, gerak
badannya juga terketar-ketar. Dia cubha
berpatah balik ke belakang mencari jalan keluar mahu melarikan diri. Tetapi hutan nibung mengelirukan pandangan
hingga tidak kelihatan ruang mahu memboloskan diri.
Kemana sahaja dia berundur nescaya rumpun nibung menunggu
di mana-mana. Merata tempat di penuhi
dengan rumpun-rumpun nibung yang terlalu banyak. Di situ dia tersesat meraba-raba tidak
menemui jalan keluar langsung. Kalau
mahu menghambur tinggi pun tenaganya tidak mampu melonjak kuat.
Ketika ini harimau berkenaan terkebil-kebil mata sahaja
menunggu kemaraan Tok sebaluk. Dia tidak
berdaya mahu mengelak apabila dicemat dengan kayu tas hingga berbirat pada
dahi. Menggeleng-geleng kepala harimau
tersebut menahan kesakitan akibat dahinya dicemat kuat dengan kayu tas. Kalau tenaganya gagah memang dia akan
menerkam tidak bertangguh.
Tiga kali dicemat oleh Tok Sebaluk, harimau jadian itu
lantas bergolek ke tanah menahan kesakitan.
Beberapa lama dia menggelepar di tanah tenaganya bertambah lemah. Harimau tersebut terbaring tidak bergerak
apa-apa semasa lehernya diikat dengan tali akar lantas diikat ke perdu pokok.
Pagi-paginya sewaktu embun masih lembab, Ucu Kimat
terkejut sewaktu menuruni tangga melihat abang iparnya Jumir Bauk terbaring di
tengah halaman dengan lehernya ditanjul tali akar. Jumir Bauk termengah-mengah sahaja disebabkan
tali tersebut diikatkan ke perdu pokok kelapa.
“Kenapa kamu tidur di sini?” Ucu Kimat mencuit bahu abang iparnya yang
terpinga-pinga tidak menentu.
“Rasanya aku tidur di rumah, macam mana pula tergolek di
tengah halaman!” gerutu Jumir Bauk
menyembunyikan rahsia dirinya. Memang dia
tahu Tok Sebaluk yang menyebabkan dia terbaring di situ dengan leher ditanjul
tali akar.
“Takkan tidur di rumah boleh sampai ke tengah
halaman,” ujar Ucu Kimat
tersengih-sengih mengerling Jumir Bauk.
“Agaknya kamu mengigau hingga berjalan turun dari rumah,” geli juga hati Ucu Kimat apabila kenang abang
iparnya mengigau lantas bangun turun ke tengah halaman.
“Boleh jadi aku mengigau,” keluh Jumir Bauk mendengus perlahan dengan
menyimpan rasa dendam di hatinya.
“Kalau buat silap, cukuplah jangan ulang lagi!” sengaja Tok Sebaluk ingatkan lelaki berkenaan
yang mahu menguji dirinya.
Tertunduk Jumir Bauk apabila disindir demikian. Bimbang juga dia sekiranya rahsia dirinya
diberitahu oleh Tok Sebaluk kepada penduduk-penduduk kampung. Tentu mereka akan tahu rahsia dirinya
bertukar menjelma menjadi harimau jadian hingga membaham daging lembu mentah.
Kadangkala loya juga tekaknya apabila kenang terpaksa
mengerkah tengkuk lembu dengan darah membuak-buak. Saat ini Jumir Bauk merasakan dirinya terlalu
kecil laksana tikus bersembunyi di dalam telinga harimau. Setiap kali harimau berkenaan menerkam
mangsa, memang dia sendiri terasa menghambur tinggi. Asal sahaja harimau berkenaan membaham
daging mentah, Jumir Bauk sendiri merasa dia terbongkok-bongkok mengerkah sama.
Sebab itu dia dapat merasakan darah lembu yang tergolek
tatkala taring mengerkah kuat. Dia
bersatu dangan tubuh harimau jadian yang menjelma sebaik sahaja dibakar
kemenyan. Kalau dia tidak membakar
kemenyan menyeru harimau jadian itu menjelma nescaya bayangan harimau tersebut
tercangkung di tengah rumah. Tentu isterinya
akan terjerit-jerit ketakutan tatkala melihat harimau besar tercangkung
menunggu mangsa.
Bukan mudah mahu buangkan amalan yang telah diamalkan
sejak bertahun-tahun. Sudah lama Jumir
Bauk bernekad mahu amalkan pengering taring harimau, supaya tidak diganggu
binatang buas apabila masuk ke hutan mencari rotan, damar atau manau. Masakan dia mahu membuang pengering taring
harimau berkenaan, setelah bersusah payah melalui ujian yang mencabar
kesungguhannya.
Dia diminta masuk ke hutan tatkala senja mula mengepak
dengan berbekalkan rotan sega panjang sehasta.
Sebaik sahaja jejak kaki di pinggir hutan Jumir Bauk sudah diterpa
harimau belang yang menunggu di sebalik belukar. Jumir Bauk melihat ekor harimau berkenaan
masuk ke bawah perut bersiap sedia untuk menerkam. Saat ini dia terpaksa bertahan dengan
menggenggam erat-erat rotan sega panjang sehasta.
Sebelum harimau berkenaan menerkam Jumir Bauk sempat
menyeru perlahan:
Huk insan jurbatuha,
wabillahhi wabillahhi wabillahhi, hai nanar putih engkau bersifat nur, aku
bersifat alif, kandang aku dalam kandung kalimah hu….
Apabila dia mengibas-ngibas rotan sega panjang sehasta
itu tiga kali, harimau berkenaan menyeringaikan taring terus meniarap dengan
mendongakkan kepala. Jumir Bauk mara
kehadapan lantas mencemat tigha kali kepala harimau itu menyebabkan binatang
tersebut tergeleng-geleng menyerah kalah.
Setelah diusap-usap kepalanya oleh Jumir Bauk, segera
harimau itu bingkas bangun melompat masuk ke tengah belukar. Tidak bertangguh Jumir Bauk mengikuti jejak
harimau itu hingga sampai ke tengah belukar resam. Langkah Jumir Bauk terhenti sewaktu dia
melihat di tengah belukar resam itu satu lembaga manusia berkepala harimau
tercegat menunggunya.
Tersengih-sengih lembaga manusia berkepala harimau itu
apabila melihat Jumir Bauk melibas-libas rotan sega panjang sehasta di
tangannya. Tetapi Jumir Bauk tidak
bimbang apa selagi dia cekal menghadapi dugaan yang demikian mencabar. Sudah berkali-kali diingatkan oleh gurunya
mengenai dugaan yang perlu dilalui sekiranya dia berkeras sangat mahukan amalan
pengering taring harimau itu.
“Kamu nak pukul aku dengan rotan tu, Jumir,” terkejut juga Jumir Bauk apabila lembaga
berkenaan mengejeknya.
“Siapa saja menghalang aku pukul!” tegas Jumir Bauk tidak gentar berhadapan
dengan lembaga tersebut.
“Aku bukan nak haling kamu,” tersengih-sengih lembaga itu mengerling Jumir
Bauk dengan mata melingas-lingas.
“Kenapa kau tercegat di situ?” Jumir Bauk bersiap sedia mahu menyerbu ke
hadapan, tetapi dia tidak perlu terburu-buru.
Sebab itu dia menunggu sahaja sekiranya lembaga itu mahu menyerangnya
terlebih dahulu.
“Aku nak membantu kamu,”
beritahu lembaga itu ramah seolah-olah memujuk Jumir Bauk supaya
bertenang.
“Macam mana aku nak percayakan kamu?” sahut Jumir Bauk tetap berwaspada dengan
dugaan yang dihadapinya ketika itu.
Bukan mudah mahu amalkan demikian kalau tidak cekal
menghadapi dugaan. Kalau dia tidak
berwaspada nescaya mudah ditewaskan.
Padahnya tentu dia sendiri akan menjadi tidak siuman apabila diganggu
berterusan oleh lembaga berkenaan.
Tetapi Jumir Bauk nekad mematuhi apa sahaja petua yang ditunjukkan oleh
gurunya selagi dia memegang rotan sega panjang sehasta itu.
Tatkala lembaga berkepala harimau itu mara mendekatinya
tidak bertangguh Jumir Bauk mencemat dengan rotan sega panjang sehasta. Sekaligus kesan berbirat merah timbul
berbekas di muka lembaga tersebut.
Menyeringai lembaga itu akibat kesakitan dicamat kuat.
Kemudian Jumir Bauk mengisar tumitnya ke tanah dengan
menyeru:
Di kanan uri di kiri tembuni, di hadapan tetuban di
belakang darah, kudus kidam kafar berjal, tegak aku seperti alif, berdiri aku
seperti zat, kandang kandung aku dalam kalimah, hu…
Tersenyum lembaga berkepala harimau itu lantas memberi
isyarat supaya Jumir Bauk bertenang.
Perlahan-lahan harimau berkenaan menjadi bayang-bayang laksana asap yang
hilang dipuput angin. Sebaik sahaja
lembaga berkepala harimau itu hilang, terkejut Jumir Bauk apabila dilihatnya
gurunya tercegat di situ.
“Memang kamu berani, Jumir,” lantas gurunya menepuk-nepuk bahu Jumir Bauk
yang terasa sebak dada sebaik sahaja melihat gurunya menjelma menjadi lembaga
manusia berkepala harimau.
“Maafkan saya tok guru,”
segera Jumir Bauk memeluk leher gurunya kerana merasa bersalah mencemat
dengan rotan panjang sehasta itu.
“Hah, itu memang ujian yang mesti kau tempuh,” bisik gurunya ingatkan dia mengenai amalan
yang mahu diamalkannya.
“Tapi saya telah memukul tok guru!” jelas Jumir Bauk kesal apabila terpaksa
bertindak kasar.
“Beramal memang macam itu, Jumir,” ujar gurunya perlahan tersengih-sengih
mengusap-usap kepala Jumir Bauk. “Tapi
kau mesti ingat, amalan macam ini bukan nak menunjuk-nunjuk,” tegas gurunya memberi amaran supaya tidak
menguiji amalan orang lain dengan kelebihan yang dimiliki.
“Saya tahu, kita beramal untuk pertahankan diri
aje,” Jumir Bauk memberi pengakuan
tiedak akan melanggar amanat gurunya.
“Tak semua amalan boleh bertahan, Jumir,” di tengah kesamaran senja itu gurunya masih
tetap berpesan. “Kamu tak boleh melawan
buntat nibung!” belum sempat dia
bertanya apa-apa jelmaan gurunya hilang bersama kesamaran senja.
Dia tahu di hadapannya sekadar jelmaan gurunya
sahaja. Sebab itu Jumir Bauk perlu balik
semula ke tengah kampung sekirannya mahu bertanyakan apa pun mengenai
pengalaman yang dilalui semasa masuk ke hutan tatkala senja mengepak. Tetapi terkejut benar Jumir Bauk apabila
diberitahu gurunya tidak tahu langsung mengenai lembaga manusika berkepala
harimau itu.
Memang gurunya tidak menjelma menjadi manusia berkepala
harimau yang ditemui oleh Jumir Bauk di tengah belukar resam. Sebab itu gurunya syak Jumir Bauk terperangkap
amalan syaitan yang menjadikan dirinya harimau jadian. Apabila gurunya mendesak dia buangkan sahaja
amalan tersebut, tiba-tiba sahaja gurunya ditemui terkejang mati di tengah
rumah. Seluruh badan calar balar laksana
dikerkah kuku harimau.
Sebaik sahaja Tok Sebaluk yang menghilang selama tujuh
tahun balik semula ke kampung, memang Jumir Bauk seringkali merasa
bersebar-debar hati. Setiap malam
tidurnya menjadi gelisah tidak menentu.
Asal sahaja dia terlelap nescaya Jumir bauk berasa seolah-olah dia duduk
di dalam telinga harimau. Dia dibawa
menghambur ke mana sahaja dengan tidak dapat menghalang apa-apa.
Jumir Bauk melihat sendiri harimau berkenaan mengerkah
lembu ternak di dalam kandang terus diheret ke pinggir hutan. Tatkala harimau mengerkah daging lembu mentah
berlumur darah, seolah-olah dia sendiri yang memamah tidak bersisa. Loya benar tekaknya setiap kali ingatkan
hanyir darah daging mentah yang dimamah berturut-turut malam.
Hinggalah dia terserempak Tok Sebaluk mencekak tengkuk
harimau ganas yang menghambur di celah rumpun nibung yang tumbuh meliar di
mana-mana. Jumir Bauk sekadar duduk
sahaja di dalam telinga lembaga harimau itu sepanjang malam. Sebaik sahaja Tok Sebaluk menanjul leher
harimau tersebut dengan tali akar. Jumir
Bauk cuba merangkak keluar dari telinga lembaga berkenaan.
Tetapi dia tersesat di tengah hutan nibung yang tumbuh
meliar. Merayau-rayau dia mencari lorong
keluar hingga terasa letih tidak bermaya.
Kemudian di terbaring tidur di perdu pokok nibung sampai dikejutkan oleh
adik iparnya Ucu Kimat. Terpinga-pinga
dia bingkas bangun tatkala menyedari dirinya tergolek di hujung halaman rumah
Ucu Kimat dengan lehernya ditanjul tali akar tertambat ke perdu pokok kelapa.
Sekalipun hatinya berdendam pada Tok Sebaluk, namun jauh di
lipatan sanubarinya Jumir Bauk tidak tahu kenapa dia marah sangat kepada lelaki
itu. Asal sahaja terserempak Tok Sebaluk
nescaya seluruh tubuhnya terasa sengal-sengal sepanjang hari. Sewaktu dia terkejang tidak mampu mengerakkan
tubuhnya, Jumir Bauk tahu memang Tok Sebaluk memiliki buntat nibung yang
ditusukkan macam susuk ke tubuhnya.
“Aku tahu, kamu pakai buntat nibung, Tok Sebaluk!” bisik Jumir Bauk tatkala Tok Sebaluk
menziarahi dirinya yang terlantar sejak berbulan-bulan.
“Kamu bukan amalkan pengering taring harimau,
Jumir,” ujar Tok Sebaluk perlahan
ingatkan lelaki itu. “Tapi kamu diperangkap amalan syaitan hingga bertukar
menjadi harimau jadian,” jelasnya dalam
keluhan yang berat.
“Aku hanya amalkan sahaja amalan tu,” kesal juga Jumir Bauk disebabkan amalan
harimau jadian itu meresap dalam dirinya.
Dia tidak dapat mengelak lagi setelah amalan tersebut sebati dengan
dirinya. Memang dia tidak dapat mengawal
dirinya apabila jelmaan harimau jadian itu sekaligus membawa dia ke mana
sahaja.
Sewaktu Jumir Bauk menutup mata, memang seisi kampung
melihat dia bagaikan harimau menghempas-hempas badan. Terpaksa pula Imam Soh yang uruskan
pengkebumian mayat meminta Tok Sebaluk tidak datang menjengah. Asal sahaja Tok Sebaluk tercegat di situ
nescaya bulu roma mayat tumbuh memanjang bagaikan belang harimau tergolek mati.
Setelah Jumir Bauk dikebumikan mereka seisi kampung
menjadi rusuh apabila diberitahu oleh Ucu Kimat fasal kuburnya berlubang hingga
ke liang lahad. Beberapa kali dikambus
pun lubang sebesar batang kelapa iotu terbolos lagi. Terpaksa Imam Soh curahkan air yang didoakan
bacaan Yasin, biar lubang tersebut tidak lagi terbolos.
Memang terharu benar hati Itam Jabal apabila kenang
amalan mereka di masa lalu. Cekal
sungguh mereka amalkan apa pun amalan asal sahaja dapat memenuhi hasrat yang
terpendam. Mereka tidak akan membantah
apa sahaja petua yang diberikan oleh guru semata-mata mahu mencapai amalan itu.
“Tok Delih itu memang ada kaitan dengan Tok
Sebaluk,” beritahu Itam Jabal menatap
muka saya. “Tapi saya tak tahu sama ada
dia keturunan Tok Sebaluk atau bukan, ustaz,”
dia menambah mengusap-usap tangan ke muka dalam keluhan perlahan.
Sukar juga saya mahu memahami perkara yang di luar
pengetahuan saya. Perkara Tok Sebaluk
tidak sama dengan Tok Delih atau pun kegelisahan yang ditanggung oleh Itam
Jabal dengan susuk nibung yang ditusukkan ke tubuhnya. Lainlah Kadir Misai memang dia tahu gunakan
tujuh helai daun pucuk bulat pokok kelapa.
Setelah ditulisnya daun kelapa, Kadir Misai akan menyuruh rendam di
dalam timba.
Itam Jabal akan disuruh mandi air yang direndam daun
kelapa itu tiga pagi berturut-turut sebelum matahari naik segalah. Lidi daun kelapa itu akan diserahkan semula
kepada Kadir Misai. Apabila tujuh batang
lidi pucuk bulat daun pokok kelapa itu dibakar oleh Kadir Misai, nescaya Itam
Jabal akan merasa perutnya memulas-mulas tidak menentu.
Sekiranya termuntah nescaya susuk nibung akan terjeluih
keluar. Memang Kadir Misai yang boleh
diharapkan kalau Itam Jabal gunakan susuk nibung demikian.
ooooo00oooo