KALAU
tidak diberi tahu mengenai ibu bapa memang sukar mahu mengenali anak-anak muda,
apa lagi setelah tidak bertemu sejak bertahun-tahun. Apabila diberi tahu oleh Surip mengenai
dirinya anak Tijah Sengih, cepat saya cam dia berasal dari kampung saya juga.
Apabila
Surip memberi salam sebaik sahaja keluar dari keretanya bersama isterinhya
Mejiah dan anaknya Lili, isteri saya yang menyambutnya di pintu. Terpaksa pula dia menunggu kerana saya baru
saja mahu mulakan solat asar, sewaktu mereka sekeluarga sampai di depan rumah.
Setelah
selesai solat baru saya menemui mereka.
Lama juga berbual-bual baru Surip memberi tahu ayahnya Ludin Tepek. Tetapi Ludin Tepek sudah pun meninggal dunia
setelah balik menunaikan fardu haji di Mekah.
Semasa balik dari Mekah dia jatuh sakit beberapa hari sebelum
menghembuskan nafasnya.
“Ayah
mula sakit sesak nafas semasa tawaf,” ujar Surip apabila kenangkan arwah
ayahnya mengalami kesukaran tatkala menunaikan fardu haji. Tetapi Ludin Tepek tabah mengharungi
kesakitan itu sampai dia dapat sempurnakan hajinya.
Semasa
balik pun dia sudah merasakan dirinya tidak berapa sihat hinggakan tidak sempat
adakan kenduri kesyukuran setelah selamat balik. Akibat sesak nafas yang berterusan itulah
Ludin Tepek tidak upaya lagi bangun. Dia
terkejang saja di tengah rumah disebabkan terasa lemah seluruh badan.
Tidak
sampai dua minggu dia terlantar, Ludin Tepek pun meninggal dunia. Dua tahun seleps kematiannya baru saya
mendapat berita tersebut setelah diberi tahu oleh Surip. Manalah saya tahu mengenai keluarga mereka
setelah Ludin Tepek menyertai Felda sejak bertahun-tahun dulu.
“Ayah
selalu sebut nama ustaz,” jelas Mejiah pula memberi tahu mengenai bapa
mentuanya yang sering kenangkan kampong halaman sebelum dia meninggal dunia.
“Dah
selalu emak pesankan supaya cari ustaz, tapi saya tak ada masa,” Surip
tersengih-sengih memberi tahu mengenai emaknya Tijah Sengih mendesak dia supaya
menemui saya.
Tijah
Sengih mengakui di depan anaknya Surip mengenai nasib malangnya mengalami
lumpuh kaki setelah berulang kali bermimpi terserempak ular hitam. Semenjak terkejutkan ular tedung senduk
menyusup di sebalik tempayan beras, berulangkali dia tergamang-gamang akibat
bermimpi diburu ular ganas.
Lama
rumah mereka di ganggu dengan bunyi yang menakutkan itulah Tijah Sengih
terlantar berbulan-bulan. Terpaksa diurut oleh arwah nenek saya biar kembali
segar bugar semula. Tetapi arwah nenek
saya juga hampir putus asa setelah puas mencuba mengurutnya. Kalau mahu dikatakan salah urat, nenek saya
dapati urat kaki Tijah Sengih masih kuat berdenyut.
Biasanya
kalau nenek saya sudah mengurut cepat saja dapat dipulihkan. Seisi kampung tahu sangat mengenai nenek saya
Bidan Ibah memang dikenali dengan kemahirannya mengurut. Siapa pun tidak akan merasa sakit tatkala
jarinya menekan urat-urat yang dimasuki angin, tetapi akan berasa sengal-sengal
seluruh badan sampai tiga hari selepas dia mengurut.
Hilang
saja sengal-sengal di seluruh badan barulah mereka berasa segar seluruh
badan. Bukan takat terseliuh sahaja
mereka meminta nenek saya mengurut, kadangkala patah terkehel tulang pun mereka
akan serbu ke rumah nenek saya. Ketika
itu manalah mereka mahu ke hospital terpaksa melalui jalan berbelok-belok
sampai lebih dua puluh batu.
Sekiranya
patah tulang, nenek sekadar kerat rotan sahaja lantas diukur pada bahagian yang
patah. Kemudian dia mematahkan tulang
kaki ayam selasih lantas diurutnya kaki ayam itu dengan rotan berkenaan. Ketika ini orang yang patah tangan atau kaki
akan terjerit-jerit kesakitan sampai basah pelupuk mata.
Selepas
sepuluh minit dia mengurut kaki ayam selasih itu dengan rotan, dia melepaskan
ayam selasih itu ke bawah tangga.
Apabila ayam selasih berjalan terjengket-jengket, orang yang patah
tangan atau kaki itu sudah mula boleh gerak-gerakkan bahagian yang patah.
Tiga
pagi berturut-turut mereka terpaksa datang berurut semula sebelum nenek saya
berkumur-kumur atau sebelum solat subuh.
Lama juga amalan petua nenek saya
ini digunakan membantu orang-orang kampung apabila mengalami patah atau
terkehel.
Tetapi
Tijah Sengih tidak juga mahu sembuh setelah di urut oleh nenek saya. Bagaimana pun nenek saya tidak pernah
mengalah, dia tetap urut seluruh badan Tijah Sengih. Setelah saya datang jejakkan kaki ke situ pun
nenek saya terus juga mengurutnya.
Bukan
harapkan ikhtiar saya sahaja bagi memulihkan Tijah Sengih, malah seisi kampung
ikut sama membantu. Pak Tua Mahat demah kaki Tijah Sengih dengan umbut pisang
karuk yang didiangkan ke api.
Berpeluh-peluh seluruh tubuh Tijah Sengih akibat didemah dengan umbut
pisang karuk itu.
Ayah
saya jua menyuruh Ludin Tepek tumbukkan halia dicampur dengan cuka. Kemudian dipanaskan ke api dengan dibubuh di
dalam tempurung kelapa. Tatkala halia
ditumbuk itu tengah suam disapukan ke bahagian kaki Tijah Sengih sampai ke
pangkal paha.
Malah
Usu Midun juga terpaksa berubat besar dengan menyediakan air tujuh geluk,
bertih tujuh piring, mayang pinang muda belum pecah upih, limau tujuh jenis dan
bunga juga tujuh jenis. Terpaksa pula
Ludin Tepek menuruti kemahuan isterinya meranduk pinggir hutan mencari kuala
anak air disebabkan Usu Midun mahukan tujuh geluk air dari tujuh kuala
juga. Di situlah jembalang tanah
menyusup masuk setelah dihambat oleh pawang-pawang sejak nenek moyangnya. Asal sahaja jembalang tanah nescaya akan
dibuang ke tengah hutan mengikut alur air oleh mereka biar jauh dari anak cucu.
Apabila
Usu Midun sudah berubat besar bermakna dia menyeru jelmaan Tok Mahang sudah
menjelma ketika ini bukan lagi Usu Midun yang terconggok di depan Tijah Sengih,
tetapi Tok Mahang sendiri meresap ke seluruh tubuhnya. Dia sekadar duduk di dalam telinga Tok Mahang
sahaja setelah tubuhnya menjadi kecil, sekecil-kecilnya kalau dibandingkan dengan
Tok Mahang.
Sewaktu
dia membacakan jampi serapah bukan lagi Usu Mudin yang melakukan, tetapi Tok
Mahang yang tersergam di depan mereka semua.
Usu Mudin dapat mendengar sayup-sayup Tok Mahang membacakan jampi semasa
berubat besar itu, sekali pun mereka yang menghadap Tijah Sengih terkejang
sekadar mendengar Usu Mudin yang merungut-rungut.
Tetapi
dalam rungutan halus Usu Mudin itu mereka dapat mendengar dalam suara garau
yang menggerunkan dukun itu menyebut:
“Songsang
tapak songsang hati jantung engkau, patah sendi patah layang patah alih-alih,
ambil besi petua, akan pemarak hati jantung hempedu rawan engkau, datang
terlentang pulau kau tertangkup, jenjang lama engkau balik, aku tahu asal kau
jadi, orang berlaki tujuh asal kau jadi…”
Tentu
jembalang tanah akan gementar apabila diseru asal usulnya dari perempuan berlaki
tujuh. Memang Usu Mudin tahu mengenai
asal usul jembalang tanah itu seperti diberi tahu turun termurun oleh Tok
Mahang pawang besar sejak datuk nenek moyangnya.
Siapa
sahaja amalkan ilmu pengasih memang akan dihampiri oleh jembalang tanah yang
sengaja mencari kesempatan. Sebab itulah
rahsia Embah Gadeh mahu kelihatan sentiasa muda sepanjang umurnya, sekalipun
sudah beratus-ratus tahun hidup ditengah kampung.
Setiap
kali Embah Gadeh berkahwin dengan suaminya, dia tidak benarkan suaminya masuk
ke bilik tidur asal sahaja bulan mengambang penuh. Tidak siapa pun suaminya
berani membantah kalau dimarahi oleh Embah Gadeh kerana bimbang akan dihalau
isterinya.
Asal
sahaja berkahwin dengan Embah Gadeh mereka akan lupa segala-galanya sekali pun
terpaksa mematuhi apa sahaja kemahuan perempuan itu. Mereka akan menangis di kaki tangga sekiranya
dihalau oleh Embah Gadeh apabila cuba membantah.
Setelah
enam orang suaminya Embah Gadeh masih juga tidak mempunyai anak. Seisi kampung pun tidak dapat mengagak umur
Embah Gadeh sebenarnya, kerana sejak kecil hingga masing-masing dewasa pun
wajah Embah Gadeh tetap tidak berubah.
Hinggalah
Malim Gandang sampai ke kampung itu setelah puas merantau. Apabila terpandang sahaja dia wajah Embah
Gadeh lantas sahaja Malim Gadang terpikat.
Sekali pun orang-orang kampung memujuk dia supaya tidak berkahwin dengan
Embah Gadeh, tetapi Malim Gadang tetap berkeras mahu berlahwin juga.
Asal
sahaja bulan purnama memang Malim Gadang tidak dibenarkan masuk ke bilik
tidur. Tetapi dia tidaklah tidur apabila
beralih ke hujung serambi. Sebaik sahaja
bulan mengambang Malim Gadang sudah bersedia mengintai perbuatan isterinya dari
lubang yang sudah disediakannya. Memang
Malim Gadang dapat melihat isterinya berlaku curang dengan lembaga hitam berkepala
tujuh.
Apabila
menjelang subuh lembaga hitam berkepala tujuh itu hilang tidak tahu ke
mana. Tetapi Malim Gadang tidak marah terburu-buru setelah melihat
sendiri perbuatan Embah Gadeh. Keesokan
malamnya apabila tidur di bilik isterinya.
Malim Gadang hanya berpura-pura tidur sahaja. Setelah isterinya tertidur lantas saja dia
bangun mencapai gunting di dalam gendongan kainnya.
Malim
Gadang duduk beramal di penjuru bilik isterinya hingga dalam masa beberapa
minit sahaja keluar kala jengking dari lubang hidung Embah Gadeh. Cepat sahaja digunting oleh Malim Gadang kala
jengking itu hingga putus dua. Selepas
itu keluar pula lipan bara dari telinganya merayap mencari Malim Gadang, tetapi
tidak bertangguh diguntingnya sekali gus.
Sehingga
menjelang subuh bermacam-macam binatang bisa termasuk ular, lipan, kala
jengking, ulat bulu dan tebuan keluar dari rongga isterinya habis di gunting
oleh Malim Gadang. Setelah tidak ada
lagi binatang bisa yang keluar, terus dibungkus oleh Malim Gadang bangkai
binatang itu dengan kain hitam.
Keesokan
paginya sebelum Embah Gadeh bangun tidur, Malim Gadang terus meninggalkan rumah
itu dengan membawa bungkusan kain hitam berisi bangkai binatang-binatang bisa
itu. Sebelum dia meninggalkan kampong
berkenaan, Malim Gadang menemui ketua kampung menjelaskan kedatangannya ke
situ.
Dia
sekadar datang membantu penduduk-penduduk kampung itu yang dalam ketakutan
akibat perbuatan Embah Gadeh. Siapa
sahaja lelaki yang cuba mencemiknya nescaya akan datang merayu-rayu meminta
Embah Gadeh menjadi isterinya setelah terkena ubat guna-guna perempuan
itu. Kalau Malim Gadang tidak datang ke
kampung berkenaan, tentu Embah Gadeh akan memikat sesiapa sahaja lelaki di
kampung itu supaya menjadi suaminya.
“Saya
akan tanamkan bangkai binatang ini di tujuh kuala anak air,” jelas Malim Gadang
kepada ketua kampung, kerana bangkai binatang sihir akan bercantum semula
sekiranya dibuang begitu saja.
Sudah
manjadi pantang larangnya apabila dipisahkan oleh anak air tentu mereka tidak
dapat bersatu. Setiap kali dia
menggunting binatang-binatang bisa itu memang Malim Gadang membayangkan dia
menggunting kepala lembaga hitam yang tujuh tatkala dilihatnya berlaku curang
dengan Embah Gadeh.
“Biar
dia jadi jembalang tanah selagi bangkai binatang ini dipisahkan oleh tujuh
kuala anak air!” ujar Malim Gadang sebelum meninggalkan kampung berkenaan.
Apabila
Embah Gadeh terbangun tidur memang terkejut dia mendapati Malim Gadang tidak
ada lagi di sisinya. Dia mula merasa
tubuhnya sengal-sengal hingga termengah-mengah.
Tatkala melihat ke cermin Embah Gadeh mendapati wajahnya terlalu tua
sampai kulit pipi berkedut-kedut mengelambir.
Tenaganya
juga lemah tidak berupaya mahu berjalan gagah.
Langkahnya terketar-ketar hingga terpaksa menggunakan tongkat. Sewaktu melalui tengah kampung
penduduk-penduduk mula mengejeknya disebabkan umur yang sudah tua dan berwajah
hodoh tetapi mahu memikat lelaki muda.
Saat ini Embah Gadeh menyedari kekuatan sihirnya sudah mansuh setelah
berkahwin dengan Malim Gadang.
Disebabkan
malu dengan keadaan wajahnya yang hodoh Embah Gadeh melarikan diri ke
hutan. Dia mahu mencari
binatang-binatang bisa yang dimusnahkan oleh Malim Gadang di tanam di kuala
tujuh anak air. Semenjak itu orang-orang
kampung tidak lagi menemui Embah Gadeh.
Setelah
bertahun-tahun selepas itu pernah ditemui orang kampung seorang perempuan tua
yang hodoh berinsut punggung melalui anak air.
Dia tidak boleh lagi berjalan disebabkan sudah lumpuh bahagian kakinya. Asal saja ditegur oleh perempuan tua lumpuh
itu nescaya mangsanya akan menjadi lumpuh juga.
Hinggalah
tok pawang di kampung berkenaan memberi tahu perempuan tua lumpuh itu adalah
jelmaan Embah Gadeh yang hilang sejak bertahun-tahun. Tok Pawang itu menamakan jelmaan Embah Gadeh
itu sebagai jembalang tanah di sebabkan ianya berinsut punggung di dalam air
sahaja tidak mahu jejak ke tanah.
Keturunan
tok pawang inilah memberi petua sampai kepada Tok Mahang mengenai gangguan
jembalang tanah yang boleh menjadikan mangsanya lumpuh itu. Sebab itu Usu Midun pegang kuat-kuat petua Tok
Mahang apabila dia menjadi dukun di dalam kampung menggantikan datuknya Dukun
Samid.
Setiap
kali dia berubat besar memang Usu Midun akan menyeru jelmaan Tok Mahang
tercegat di depannya hingga dia merasakan tubuhnya kecil sampai terperosok
dalam lubang telinga Tok Mahang. Saat
ini dia akan dibawa ke mana saja oleh Tok Mahang mencari punca penyakit yang
dihidapi mangsa.
Setelah
berubat besar pun keadaan Tijah Sengih tidak juga berubah. Dia terkejang saja di tengah rumah akibat
bahagian kakinya lumpuh tidak boleh berjejak.
Tetapi Tijah Sengih tidak peduli apa lagi. Siapa saja mahu ubati dirinya
dia tidak akan membantah. Kalau Usu
Midun mahu ulangi berubat besar pun dia sanggup. Apa salahnya sekiranya nenek saya juga mahu
mengurut berturut-turut pagi sampai sembuh.
Semenjak
Tijah Sengih terkejang sakit tidak lagi berlaku kejadian pasir berserak-serak
di lantai dari atap. Ludin Tepek juga
tidak henti-henti bangun tengah malam buat solat tahajud sepanjang hampir enam
bulan isterinya terkejang itu.
“Kalau
tak boleh sembuh, bawa ke hospitallah Ludin,” nenek saya mengeluh pendek
setelah puas mengurut kaki Tijah Sengih.
“Bukan aku tak mahu urut, tapi kalau kamu sabar, tak apa,” jelas nenek
saya ingatkan Ludin Tepek supaya tidak menuduhnya membiarkan Tijah Sengih
menanggung kesakitan sekian lama.
Memang
Pak Tua Mahat juga ingatkan Luding Tepek supaya membawa isterinya ke hospital
kalau dia tidak sabar dengan penyakit yang dideritai oleh Tijah Sengih. Dia sudah berusaha demahkan kaki Tijah Sengih
dengan umbut pisang karuk yang diganggang ke api, tetapi tidak juga memberi
bekas. Hanya bahagian kaki itu
meruam-ruam merah sampai gatal tergaruk-garuk.
Sekiranya
mengubati penyakit demikian tentu Pak Tua Mahat juga mengelak. Lainlah kalau
memburu ke hutan seisi kampung akan berharap kepada Pak Tua Mahat. Asal saja disebabkan badi binatang hutan tahu
sangat Pak Tua Mahat mengubatinya.
Dia
akan demah dengan umbut pisang karuk sekiranya lumpuh akibat terkena badi rusa
hingga tidak bergerak seluruh badan. Perkara badi rusa bukan takat tubuh rusa
yang ditembak bertukar menjadi Cina tua, kadangkala tiba-tiba saja lumpuh
seluruh badan macam Manap Pekak.
Tiada
siapa menduga Manap Pekak boleh bangun berjalan semula setelah ditimpa lumpuh
balik dari berburu di hutan. Dia tergamang
melihat rusa yang ditembak oleh Pak Tua Mahat bertukar menjadi Cina tua
berpakaian serba hitam.
Tetapi
dia tahu kemahiran Pak Tua Mahat bila berburu di hutan. Sebaik sahaja rusa yang ditembak bertukar
menjadi Cina tua tergolek berlumuran darah, tidak bertangguh Pak Tua Mahat
memangkah anak-anak kayu di kerat panjang sehasta. Kemudian dicancang empat penjuru mengepung
tubuh Cina tua yang mengerang-erang kesakitan.
Lantas
sahaja Pak Tua Mahat menyembelihnya tidak peduli apa. Selepas itu Pak Tua Mahat memangkas daun
anak-anak kayu itu dicekak lantas di kibas-kibas ke tubuh Cina tua yang mula
menendang-nedang angin. Lama kelamaan tubuh itu akan bertukar menjadi rusa
semula dengan bulunya menegang tegak.
Seram
sejuk Manap Pekak melihat kejadian tersebut seolah-olah menjelma dalam mimpi
sahaja. Perkara badi rusa itu sudah
kerap kali diberi tahu oleh Pak Tua Mahat supaya dia tidak terkejut sangat
menghadapi ujian demikian.
Tahu
sangat Manap Pekak bukan semua rusa di hutan berbadi sampai boleh mengancam
nyawa. Sekali sekala tersesat juga rusa
jadi-jadian yang memang dikawal puaka hutan.
Tetapi Pak Tuan Mahat tidak peduli rusa apa pun termasuk perangkap dia
akan tembak tidak bertangguh.
Masakan
rusa jadi-jadian boleh pengapakan dia apabila Pak Tua Mahat ungkit mengenai
asal usulnya dari orang berpekung leher.
Sejak turun temurun Pak Tua Mahat diingatkan mengenai kejadian lelaki
mengidap tokak di lehernya.
Akibat
tokak yang merebak tidak mahu sembuh itu dia mengurungkan diri di rumah
sahaja. Malu sangat dia mahu menemui
orang-orang kampung sama ada untuk berubat atau bertanyakan punca
penyakitnya. Sepanjang hari dia duduk di
biliknya sahaja melihat tokak di lehernya melalui cermin. Setiap kali
dilihatnya tokak itu semakin membesar hingga merebak sampai ke dada.
Terpaksa
emaknya pupukkan dengan daun-daun kayu yang dupupuk ke leher itu dilekangkan
nescaya tokaknya akan kelihatan merah menampakkan daging yang luka.
Disebabkan
tidak tertahan dengan penyakit tokak itu, dia tidak mahu lagi melihat tokaknya
melalui cermin lagi. Dia duduk berkurung
di dalam biliknya dengan tidak mahu melihat cahaya matahari. Sekali sekala apabila mahu mengetahui keadaan
tokaknya dia akan meraba-raba sahaja.
Sekiranya
tokak itu lembap kerana nanah, segera dilapnya dengan kain buruk.
Disebabkan lama sangat dia berkurung di dalam bilik tidak disedarinya di
celah-celah dinding dan lantai sudah bersarang pijat-pijat. Sewaktu dia tidur pada sebelah malamnya pijat-pijat
itu telah menghurung tokaknya hingga penuh di bahagian leher hingga ke dada.
Apabila
dia terkejut tengah malam dirabanya tokak itu terasa kulitnya licin akibat
pijat-pijat penuh tertonggeng di situ.
Di urutnya dari atas ke bawah sudah tidak terasa lagi tokak bernanah itu
hanya kulit pijat-pijat itu saja licin.
“Mak,
tokak aku dah sembuh,” beri tahu lelaki itu dari balik dinding bilinya dengan perasaan gembira.
“Mana
kamu tahu?” ujar emaknya di dalam gelap malam yang tidak dipasang api pelita
itu.
“Aku
rasa dah licin kulit aku ni, tak bernanah lagi,” jelasnya semakin gembira.
“Kamu
rasa macam mana?” emaknya tidak berapa percaya dengan penjelasan anaknya.
Masakan tokak yang sudah merebak itu boleh sembuh dengan tidak diubati.
“Aku
urut dari atas ke bawah, kulitnya dah keras,” dia tatap yakin bahawa tokaknya
sudah sembuh betul.
“Cuba
kamu urut dari bawah ke atas pula,” lantas emaknya mahu menguji sama ada benar
tokak tersebut sudah benar-benar sembuh.
Sebaik
sahaja dia mengurut dari bawah keatas menggeletar seluruh tubuhnhya apabila
terasa kesat tatkala buntut pijat-pijat yang menangkap di atas tokak itu
tertonggeng. Dalam keadaan geli-geleman
dia terkejut terus meluru terjun ke tengah halaman.
Tatkala
terjun inilah kakinya tersangkut di tangga menyebabkan dia menjerit
kesakitan. Laung jeritannya bertukar
menjadi halus hingga kedengaran kuak kuak saja.
Cepat-cepat pula emaknya memasang lampu pelita mahu menyuluh ke tengah
halaman.
Sebelum
sempat emaknya menyuluh dia terus berlari kencang ke dalam hutan berhampiran
mahu menyembunyikan tokak dilehernya.
Malu sangat dia mahu tunjukkan kepada emaknya setelah mengaku tokaknya
sudah sembuh betul.
Berbulan-bulan
selepas kehilangan anaknya itu, tiba-tiba emaknya melihat seekor rusa
menjilat-jilat garam yang terletak di pelantar dapur. Sebaik terpandang oleh
emaknya rusa tersebut di lihatnya bahagian leher hingga ke dadanya berwarna
putih. Jinak sangat rusa itu hingga
makan garam di tapak tangannya.
Tahulah
emaknya rusa tersebut memang jelmaan anaknya yang hilang melarikan diri setelah
terpandang bulu putih di bahagian leher hingga ke dada kesan tokaknya. Setelah cam mengenai rusa tersebut anaknya,
perempuan itu menyuruh rusa itu jauhkan diri ke dalam hutan supaya tidak diburu
manusia.
Sebab
itu Pak Tua Mahat tidak akan menembak rusa tengah meragut pucuk pisang karuk di
hutan. Kalau rusa meranduk tengah
belukar pisang karuk pun dia tidak akan membedek senapangnya. Tetapi apabila
kejadian rusa yang ditembak bertukar menjadi Cina tua, Pak Tua Mahat dapat
mengagak puaka hutan sengaja mahu mencari geruhnya.
Kalau
puaka hutan mahu mencari geruh, dia tidak akan mengalah. Hama badi itu sama juga macam pijat-pijat
yang menghurung tokak hingga tidak dapat dibezakan penyakit tokak yang
dihidapi. Dia akan mengusap pijat-pijat itu songsang hingga buntutnya tertonggeng
biar tokak di bawahnya tidak dapat dilindungkan. Tatkala ini nescaya rusa itu akan melaung
hingga puaka hutan itu tidak dapat menyembunyikannya lagi.
Tetapi
Manap Pekak pula yang tergamang menyebabkan dia terlantar demam akibat seram
sejuk balik dari berburu bersama Pak Tua Mahat.
Setelah beberpa hari terlantar itulah Manap Pekak bertukar menjadi
lumpuh bahagian kaki. Dia tidak mampu
lagi bangun berjejak di lantai, hanya terkejang mengarapkan bantuan isterinya
saja.
Sebaik
saja diberi tahu pada Pak Tua Mahat dia sudah dapat mengagak memang Manap Pekak
diganggu badi rusa. Tidak bertangguh dia
carikan umbut pisang karuk supaya di demah kaki yang lumpuh itu. Umbut pisang karuk itu digangang ke api
sampai terasa panas suam. Tatkala
didemah kaki Manap Pekak dia bayangkan hama badi itu sama macam pijat-pijat
menghurung tokak di leher lantas membacakan jampi menteranya:
“Ungguh
ungguh anggah anggah datang nenek tongkat besi, terlanda engkau patah terpijak
engaku mati, mana kamak mana kamu, kamu ku budang badang, siah kiri siah kanan
siahkan ke inderaku, aku tahju asal engkau jadi, darah ular sekati munur asal
engkau jadi, terserak ke laut jadi tahi naga, terserak ke darat jadi mambang
kuning, inggang inggut di lautan gedang…”
Dua
minggu diulangi oleh Pak Tua Mahat lat sehari, lat dua hari, lat tiga hari,
lantas sahaja Manap Pekak merasa kakinya boleh dijejakkan semula. Hampir sebulan juga dia terpaksa berjalan
dengan berpaut ke dinding sebelum pulih semula seperti sedia kala.
Sekiranya
badi binatang liar di hutan memang Pak Tua Mahat tidak bimbang apa-apa. Tetapi lumpuh yang dihidapi oleh Tijah Sengih
tidak sama dengan yang dideritai oleh Manap Pekak. Segala petua yang dibuatkan kepada Manap
Pekak sudah dicuba untuk memulihkan Tijah Sengih, tetapi semuanya tidak
menjadi. Sebab itu Pak Tua Mahat dapat
mengagak tentu lumpuh yang dideritai oleh Tijah Sengih bukan disebabkan
jembalang tanah.
Setelah
lama dia terkejang lumpuh sengaja saya datang ziarah setelah diberi tahu oleh
emak saya. Lagi pun sekali-sekala balik
ke kampung memang saya luangkan juga masa untuk menemui jiran-jiran yang sudah
lama tidak bersua.
Tiga
hari saya balik ke kampung tidaklah sekadar ziarah Tijah Sengih saja. Sewaktu
saya jengah rumah nenek, dia menyuruh saya tunggu juga makan tengah hari. Terpaksa saya memenuhi kemahuannya kerana
nenek mudah sangat tersinggung kalau ke rumahnya tidak menjamah nasi terlebih
dahulu.
Sampai
dia pernah tidak mahu menemui bapa saudara saya Acik Habil disebabkan balik ke
rumah tidak mahu menjamah nasi dulu.
Marah benar nenek saya disebabkan Acik Habil tergocoh-gocoh sangat
hingga tidak mahu tunggu makan malam sebelum balik semula ke tempat kerjanya.
Tetapi
selepas Acik Habil bekerja memang nenek tidak mahu lagi menjadi bidan. Kalau tidak didesak sangat mengurut pun dia
tetap mengelak. Hanya kasihankan Tijah
Sengih itu saja menyebabkan nenek terpaksa juga mengurut. Dia sudah berjanji kepada dirinya apabila
Acik Habil sudah tamat bersekolah dan bekerja, dia akan berhenti menjadi bidan
di kampung. Banyak sangat perkara yang
dialaminya semasa menjadi bidan hingga menginsafi dirinya yang terlalu kerdil
di sisi Allah.
Memang
nenek tetap ingat kejadian dia terpaksa bersabung nyawa sewaktu selamatkan
sepupunya Ngah Som dilarikan bunian.
Kalau tidak tabahkan hati memang dia tidak sanggup mengikut Tok Syeikh
yang menjelma selepas membakar kemenyan menyerunya datang. Bukan mudah apabila menyeru Tok Syeikh
menjelma kerana sudah putus iktikadnya dirinya akan musnah kalau tidak
memulihkan semula keadaannya ketika.
Mereka
sekadar melihat nenek saya terketar-ketar di tengah rumah saja. Tidak siapa pun tahu ketika ini nenek sudah
terjun ke tengah halaman bersama Tok Syeikh meranduk kegelapan malam. Dia dibawa jauh ke tengah belukar rotan yang
padat di tengah hutan hingga tidak boleh menyusup masuk.
Sekiranya
Tok Syeikh tinggalkan dia ditengah hutan itu nescaya tubuhnya yang
terketar-ketar di tengah rumah itu juga akan terkejang tidak bergerak. Macam mana baik pun Tok Syeikh bukanlah boleh
dipercayai sangat. Bila-bila saja dia
akan memperdayakan diri nenek apabila keadaan terdesak.
Tetapi
nenek terpaksa juga menyeru Tok Syeikh berjubah kuning menjelma semata-mata
mahu selamatkan sepupunya Ngah Som.
Sebab itu dia perlu bakar kemenyan menyeru Tok Syeikh. Apabila Tok Syeikh menjelma dia akan melayang
mengikut ke mana saja hingga dapat menjejaki Ngah Som yang dilarikan bunian
semasa mencari kayu api di pinggir hutan.
Dia
dapat menyusup masuk ke tengah belukar rotan padat jauh di hutan melihat Ngah
Som terbaring di bawah akar rotan yang berselirat. Kalau berdasarkan akal fikiran manusia biasa
masakan Ngah Som boleh menyusup ke situ yang hanya boleh dilalui tikus mondok
sahaja. Malah nenek juga tidak akan
dapat menyusup kalau sekadar harapkan tenaganya sendiri mahu mencari
dimana-mana.
Memang
siapa pun tidak tahu apakah dia menyeru Tok Syeikh berjubah kuning, seluruh
tubuhnya berputar ligat laksana gasing tengah naik uri. Terasa kepala seolah-olah tercabut dari tubuh
akibat putaran tubuh yang kuat.
Apabila
dia membuka mata seluruh tubuh menjadi letih di samping sengal-sengal seluruh
badan. Kalau tidak terpaksa memang nenek
tidak akan sanggup menyeru Tok Syeikh datang menjelma di sisinya. Kadangkala sampai seminggu kepalanya masih
berterusan pening hingga terloya mahu muntah apabila keadaan badan yang berputar
ligat itu masih terngiang-ngiang dalam ingatan.
Setelah
nenek saya mula sedar daripada terketar-ketar lantas saja dia mengajak
jiran-jiran mencari Ngah Som. Dia
terpaksa camkan kawasan yang dibawa oleh Tok Syeikh semasa dia terketar-ketar
bagaikan tidak sedarkan diri. Dalam
keadaan biasa memang Tok Syeikh tidak akan menjelma di depannya memberikan
panduan.
Segala
apa yang dilihat oleh nenek sewaktu dia dibawa oleh Tok Syeikh memang sama
keadaannya sekali pun dia sekadar melihat dalam keadaan berbalam-balam. Rimbunan belukar rotan padat juga ditemui,
tetapi mereka tidak dapat merangkak masuk sekali pun sudah tersuluh tubuh Ngah
Som terbaring tidak sedarkan diri.
Memang
siapa pun hairan kerana tidak ada lorong boleh sampai ke tempat Ngah Som terbaring. Bagaimana dia boleh menyusup masuk ke situ
kalau tidak lorong boleh membolos? Hanya lorong tikus mondok yang mengorek
akar-akar rumpun rotan saja kelihatan di sekelilingnya. Terpaksa jiran-jiran menebang tebas hampir
satu jam sebelum dapat keluarkan ngah Som yang di larikan bunian ke celah akar
rumpun rotan berkenaan.
Sebab
itulah nenek saya mengambil keputusan nekad berhenti berbidan setelah Acik
Habil sudah bekerja. Macam mana didesak
pun dia tidak akan membidankan sesiapa pun, kecuali memberikan tunjuk ajar
sahaja kepada bidan yang memerlukan nasihatnya.
Tijah
Sengih merasakan dirinya juga bernasib baik apabila nenek saya mahu mengurut
kakinya yang lumpuh itu. Terpaksa Pak
Tua Mahat sendiri merayu setelah didesak oleh Ludin Tepek, barulah nenek mahu
mengalah. Itupun dengan bersyarat supaya
dia tidak di bayar apa-apa upah kalau mahu kenang khidmatnya mengurut
berturut-turut hari.
Bukan
takat wang upah sahaja nenek membantah, meneguk air sejuk pun dia tidak
mahu. Dia tidak akan menjamah apa-apa ketika
membantu mengurut Tijah Sengih.
“Angah
dah tengok Tijah Sengih tu?’ nenek saya menhulurkan buah rambai sementara
menunggu gulai masak di atas dapur.
Sengaja nenek gulaikan ikan sepat kering dengan nenas muda masak lemak
kuning apabila saya jejak kaki di rumahnya.
Bersusah payah dia meranduk belukar di belakang rumahnya mencari nenas
hutan tengah berputik.
Memang
nenas hutan tengah berputih muda lebih sedap di gulai kalau bandingkan nenas
yang subur ditanam. Nenas tumbuh meliar
di tengah belukar siapa pun tidak akan tunggu masak kerana masam tidak
berselera. Hanya burung merbah saja
hinggap memagut sampai berlubang sekiranya nenas tumbuh meliar itu masak di
tangkai.
“Dah
tengok juga, tapi entahlah,” jelas saya disebabkan keadaan lumpuh Tijah Sengih
itu sudah terlalu lama.
“Agaknya
diganggu jembalang tanah tu,” tuduh nenek bersiap-siap untuk sediakan hidangan.
Saya
sendiri tidak dapat mengagak apa-apa, kerana semasa saya doakan terasa pada
tangan saya seolah-olah benda bulat seperti buah nenas berkulit kesat. Tidak pula kelihatan apa-apa, tetapi memang
terasa tangan saya bagaikan memegang buah nenas hutan yang tumbuh meliar di
tengah belukar.
Sebaik
sahaja saya bersiap siap untuk makan tengah hari di rumah nenek, tiba-tiba
sahaja Ludin Tepek memberi salam dari tengah halaman. Cepat-cepat nenek mempelawanya naik supaya
sama-sama menjamah nasi terhidang.
“Saya
dah ke rumah orang tua ustaz,” beritahu Ludin Tepek apabila duduk bersila rapat
di depan saya. “Emak ustaz kata ustaz ke
mari,” jelasnya mengaku sengaja menari saya ke situ.
Sewaktu
menyuap nasi Ludin Tepek beri tahu mengenai kaki isterinya sudah boleh di
gerakkan sedikit. Sebab itu dia meminta
saya datang juga mengulangi jengah Tijah Sengih. Berharap sangat dia supaya saya datang juga
ulangi doa biar sembuh semula kaki isterinya.
Apabila
saya datang jejak ke rumahnya Tijah Sengih melirik senyum membayangkan
kegembiraan hatinya. Berulang kali dia
memberi tahu saya mengenai kakinya sudah boleh digerakkan sedikit sekalipun
belum dapat di angkat kuat.
Sebelah
malamnya Tijah Sengih mengakui dia bermimpi kakinya dibelit ular hingga tidak
boleh digerakkan. Dia melihat sendiri
saya menyentap ular yang membelit kakinya hingga berkecai-kecai lumat kena
ramas. Apabila dia terjaga tengah malam,
Tijah Sengih cuba mengerakkan kakinya sampai boleh diangkat sedikit.
Lantas
saja dia kejutkan suaminya memberi tahu mengenai kakinya sudah boleh
digerak-gerakkan perlahan. Memang
terkejut Ludin Tepek bercampur gembira dengan perubahan isterinya itu. Tidak bertangguh dia tunaikan solat sunat
syukur tatkala kokok ayam memanjang di tengah kesepian malam itu.
Memang
saya ulangi doa yang dilakukan semasa mula-mula saya jengah Tijah Sengih itu,
kemudian saya teruskan dengan membaca:
Wamabikum min-nikmatin faminallaahhi thuma iza-massakumudh
dhurru fa-ilaihi taj-arun.
Selepas
itu lama juga saya tidak balik ke kampong, tetapi saya diberi tahu oleh ayah
saya mengenai Ludin Tepek dan Tijah Sengih berkirim salam. Dia percaya disebabkan saya kaki isterinya
sembuh. Tetapi saya sendiri tidak tahu
kerana nenek saya juga jenuh urutkan, Pak Tua Mahat juga demahkan dengan umbut
pisang karuk, ayah saya juga tuamkan dengan halia ditumbuk dan Usu Midun juga
berikhtiar mengubati.
“Mak
kirim salam dengan ustaz,” beri tahu Surip mengenai emaknya mengakui terhutang
budi sangat dengan saya. Tergegun saya
dengan sikap Tijah Sengih itu kerana tidak sepatutnya dia menganggap demikian!.
SELESAi
No comments:
Post a Comment