SEBELUM diajak oleh
Pak Dawin ke Silungkang melihat kerja tangan tenun kain di situ, memang saya
pernah juga singgah di Pandai Sikek bersama Mamak Bandaro. Perkampungan Pandai
Sikek yang terletak di lereng Singgalang itu terpaksa melalui jalan sempit jauh
ke dalam, di sekelilingnya sawah padi tengah menghijau.
Di Pandai Sikek juga
kerja tangan tenun kain masih diteruskan oleh penduduk-penduduknya dengan
tenunan kain songket yang halus. Tatkala Mamak Bandaro bertanyakan kepada
pengusahanya Pak Munsa mengenai kepandaian tenun kain songket itu, dia mengakui
kepandaian tersebut diperolehi sejak turun temurun.
Siapa sahaja mahu
belajar tenun kain yang diturunkan oleh Pak Munsa akan dikenakan pengeras
seperti mempelajari amalan kebatinan juga. Mereka yang belajar tenun kain dari
Pak Munsa dikehendaki siapkan ayam seekor, jarum sepucuk, benang sebuku, bunga
tujuh jenis dan wang lima puluh ribu rupiah.
Sekalipun Pak Munsa
membuka kelas mengajar tenun kain di Kayu Tanam, dia tetap kenakan pengeras
juga selepas mereka yang belajar di situ menamatkan pelajarannya. Perkara
pengeras tidak sama dengan upah yang diberi kepada mereka yang sudah tamat
belajar di tempat Pak Munsa usahakan tenun kain songketnya.
"Itu syarat
orang mahu belajar, Pak Bandaro," jelas Pak Munsa memberitahu Mamak
Bandaro mengenai pengeras belajar tenun kain hampir sama dengan mereka yang
menuntut amalan kebatinan.
Tetapi mereka yang
menuntut amalan kebatinan diingatkan padah akan menimpa diri sekiranya tidak
dibayar pengeras yang ditetapkan. Lainlah dengan Pak Munsa yang tetapkan syarat
itu hanya sebagai aturan sejak turun temurun. Dia diingatkan oleh arwah ayahnya
syarat dikenakan pengeras itu bagi mengelakkan rabun mata semasa ilmu tenun
kain itu diturunkan.
Pak Munsa juga tidak
percaya sangat sekiranya mereka tidak membayar pengeras akan menerima padah
rabun mata sepanjang hayat. Sama ada mereka yang belajar tenun kain membayar
pengeras atau tidak memang Pak Munsa tidak pedulikan sangat. Asal sahaja kepandaiannya
dapat diturunkan kepada anak-anak muda sudah memadai.
Tentu kepandaian
tenun kain itu akan pupus sekiranya anak-anak muda tidak mahu belajar.
Bagaimana dengan masa depan tenun kain itu apabila anak-anak muda tidak
pedulikan lagi kerana alat tenunan mesin lebih mampu mengeluarkan kain dengan
banyak dan cepat.
Apa sangat dengan
tenun songket hingga sebulan baru dapat disiapkan sehelai, sekali pun corak
bunganya rapat. Kalau dijual sehelai songket pun berapa ribu rupiah harganya
kalau bandingkan dengan masa yang lama untuk menyiapkannya? Bukan semua orang
mampu membeli sehelai songket sampai tiga ratus ribu rupiah.
Tetapi pengeras yang
dikenakan oleh Pak Munsa bukanlah menjadi penting sangat kalau mereka yang
belajar tidak mampu. Dia sekadar mahukan kerja tangan tenun kain songket yang
diwarisinya sejak turun temurun itu dapat diteruskan oleh anak-anak muda.
Bagaimanapun mereka yang belajar dari Pak Munsa tidah pernah mungkir untuk
membayar pengerasnya.
"Macam mana
fikir Pak Ustaz dengan pengeras?" tersengih-sengih Pak Dawin mengerling
saya.
"Emmm, pengeras
tu samalah macam budi bahasa aje," sahut saya perlahan.
Memang pengeras yang
ditetapkan itu hanya sebagai budi bahasa sahaja bukanlah menjadi sebab boleh
mendatangkan padah. Apabila kenangkan kejadian yang menimpa Haji Banin di
Pelangai tatkala mengidap sakit mata berterusan, memang saya tahu sangat kenapa
pengeras itu dituntut sangat oleh dukun yang mengubatinya.
Seisi kampung memang
tahu mengenai sikap Haji Banin yang kedekut kalau sebut mengenai perkara duit.
Dia tetap akan berkira sekiranya dituntut apa pun harga barang yang dibelinya.
Sebab itulah apabila dia mengidap sakit mata hingga merah pelupuknya, sukar
sangat dia mahu ke hospital yang jauh.
Tentu banyak
menggunakan wang tambang atau makan minum, kalau semata-mata ke hospital.
Sehari suntuk akan habiskan masa dengan tidak dapat turun ke kebun. Haji Banin
ambil keputusan tidak mahu ke hospital kerana boleh minta jampi serapahkan pada
Nenek Ibun sahaja.
"Sakit mata ni
lebih baik ke hospital," jelas Nenek Ibun ingatkan dia supaya ke hospital
sahaja yang jaraknya lebih 30 batu dari kampung. Ketika itu memang tidak ada
klinik di kampung-kampung kerana masa perintah orang putih mereka terpaksa ke
hospital hingga menumpang di rumah sanak saudara sekiranya bermalam.
"Hah, hospital
tu jauh," beritahu Haji Banin berkeras meminta Nenek Ibun jampikan sahaja.
"Ubat kampung
kena pengeras, Haji Banin," Nenek Ibun menjelaskan mengenai pengubatan
yang memerlukan jampi serapah. Tatkala diturunkan ilmu pengubatan tertentu
memang Nenek Ibun terpaksa membayar
pengeras kepada gurunya gula segenggam, garam sesudu, pisau sebilah, ayam
seekor dan duit 75 sen.
Sebab itu dia mesti
meminta pengeras seperti yang dikenakan oleh gurunya apabila mengubati orang.
Pengeras yang dituntut itu samalah macam menghargai guru yang menurunkan ilmu
mengubati sakit mata itu. Lainlah kalau dengan Tok Aji cukup sekadar memberikan
fidyah Fatihah kepada guru yang mengajarkan
amalan berkenaan.
Tetapi Nenek Ibun
berpegang kuat kepada petua yang diturunkan oleh emaknya yang menurunkan jampi
serapah mengubati sakit mata itu. Asal siapa sahaja meminta dia ubatkan sakit mata mestilah membayar pengeras yang
ditetapkan. Kalau tidak penyakit sakit mata tersebut akan ditanggungnya pula
sampai pelupuk membengkak merah.
Sudah beberapa kali
Nenek Ibun mengidap sakit mata hingga merah pelupuk disebabkan mereka tidak
membayar pengeras. Mahu dituntut berterus terang memang dia berasa serba salah.
Apa sangat dengan segenggam gula, sesudu
garam, bilah pisau, ayam seekor dan duit 75 sen itu hingga terpaksa dituntut
macam minta jelaskan hutang bertimbun.
"Ah, pengerasnya
berapa sen sangat!" gerutu Haji Banin apabila kenangkan duit sekadar 75
sen sahaja. Bila-bila Haji Banin boleh seluk saku kalau mahu membayar 75 sen
sahaja pengeras kepada Nenek Ibun.
Disebabkan Haji Banin
bersungguh-sungguh sangat mahu berubat dia bersedia datang ke rumah Nenek Ibun
sebelum orang tua itu membasuh muka. Nenek Ibun menyuruh dia duduk di anak
tangga dengan meletakkan cupak di atas kepala Haji Banin. Setelah diletakkan
tiga butir beras di atas cupak berkenaan Nenek Ibun memotong beras berkenaan di
atas cupak yang diletakkan di kepala Haji Banin.
Sewaktu memotong
beras tiga butir itu Nenek lbun membacakan jampinya:
Tebu
jentang tebu jenting, tetap mari condong melompat tiga penjuru, melompat engkau
ke batu putih kain putih baju kau putih, melompat engkau ke batu hitam kain
hitam baju kau hitam, melompat engkau ke batu merah kain merah baju kau merah,
aku menangkal ketegur hujan panas, hu...
Habis sahaja tiga
kali Nenek Ibun bacakan jampinya dengan memotong tiga butir beras itu, dia
menyuruh Haji Banin balik ke rumah dengan tidak menoleh ke belakang lagi. Tiga
hari selepas itu Haji Banin merasakan sakit matanya sembuh sampai merah di
pelupuknya hilang serta merta.
Setelah penyakitnya
sembuh Haji Banin merasakan tidak penting lagi membayar pengeras. Kalau Nenek
Ibun datang ke rumah memintanya dia boleh berikan sahaja gula dan garam di
dapur. Pisau juga Haji Banin boleh serahkan pisau menyiang sayur isterinya yang
terselit di celah dinding. Semua barang-barang yang ditetapkan itu memang
disediakan bila-bila masa pun.
Apa lagi duit 75 sen
tidak menjadi masalah sangat pada Haji Banin. Lebih daripada 75 sen pun dia
boleh berikan pada Nenek Ibun. Tetapi Nenek Ibun tidak pernah datang menjengah
muka setelah sakit mata Haji Banin sembuh betul. Dia sendiri tidak akan jejak
kaki ke rumah Haji Banin macam meminta sedekah kalau takat mahu menuntut bayaran
pengeras.
Perkara bayar
pengeras bukannya hutang yang mesti dituntut, tetapi Haji Banin mesti tahu
tanggungjawab sendiri. Selepas berubat kenalah bayar pengeras yang dikenakan.
Kalau menemui doktor atau senseh pun mesti membayar harga ubat yang ditetapkan
di klinik. Lainlah apabila ke hospital memang masa orang putih mereka tidak
kenakan apa-apa bayaran pun kerana orang-orang kampung enggan berubat ke
hospital.
Setelah lebih sebulan
Haji Banin sembuh daripada sakit mata, tiba-tiba dia terasa mata-nya bagaikan
disimbah dengan pasir sewaktu bangun tidur sebelah petang. Habis sahaja makan
tengah hari dan solat zohor, Haji Banin berbaring dulu sementara menunggu masuk
asar. Ketika bangun itulah dia terasa matanya seolah-olah dimasuki pasir.
Semakin dia gosok pelupuknya semakin pedih biji mata bagaikan dituris pisau.
Terjerit-jerit Haji
Banin kesakitan akibat matanya sudah tidak boleh diangkat pelupuk. Apabila
isterinya Saenah mahu membantu dia terkejut kerana pelupuk mata Haji Banin
membengkak. Saat ini dia menyedari pengeras berubat dengan Nenek Ibun tidak
dibayar!
Tatkala Saenah
menemui Nenek Ibun harapkan dia dapat membantu orang tua itu sekadar
menggeleng-geleng kepala sahaja. Sekalipun Haji Banin sanggup membayar berapa
sahaja pengeras yang dituntut, Nenek Ibun mengakui dia tidak dapat membantu
setelah Haji Banin cabuh pantang!
Perkara cabuh pantang
tidak sama dengan harga pengeras yang dituntut. Sebab itu Nenek Ibun
teragak-agak mahu mengubati sesiapa pun kerana bimbang mereka terlupa membayar
pengeras. Sekiranya pengeras tidak dibayar padahnya akan menimpa bila-bila masa
hingga Nenek Ibun sendiri tidak mampu untuk mengubati.
Disebabkan saya lama
duduk di rumah Aki Sahak semasa di Pelangai, memang saya dengar juga mengenai
Haji Banin yang mengidap sakit mata berlanjutan. Anaknya Manan sudah nekad mahu
bawa ke hospital sekalipun terpaksa dibedah, tetapi Haji Banin berkeras tidak
mahu berubat ke hospital.
"Kalau sakit
mata biasa, itikkan embun pun boleh!" ujar Haji Banin membantah tidak mahu
dibawa ke hospital. Tahu sangat dia sekiranya sakit mata biasa, titikkan air
embun di daun pun boleh sembuh serta merta. Kalau dibawa ke hospital pun
sekadar titikkan air ubat di mata biar selaputnya dicuci bersih. Sama juga
macam air embun yang berkumpul di daun setiap pagi boleh dibuat ubat selagi
tidak dicemari oleh debu.
"Takkan ayah nak
tanggung sakit macam ni!" desak Manan mahukan ayahnya dibawa juga berubat
ke hospital.
"Kalau Nenek
Ibun tak boleh, kita cuba pula dengan Aki Sahak," segera Saenah mencelah.
Manalah tahu sakit mata Haji Banin bencana gangguan syaitan, tentu boleh
harapkan Aki Sahak juga. Lainlah kalau sakit mata biasa memang Nenek Ibun
satu-satunya yang boleh ubatkan.
"Hah, Aki Sahak
tu bukannya dukun sakit mata," sahut Manan kerana tahu sangat dia masakan
Aki Sahak yang boleh diharapkan. Kalau penyakit diganggu pelesit atau polong,
memang dia tahu seisi kampung akan mem inta bantuan Aki Sahak.
"Apa-apa hal
kita cuba dulu," pujuk emaknya Saenah supaya Manan tidak terburu-buru mahu
membawa ayahnya ke hospital.
Sewaktu Aki Sahak dijemput
ke rumah Haji Banin, dia mengajak saya ikut sama. Sebaik sahaja naik ke rumah
keadaan Haji Banin bagaikan orang hilang akal sampai dia menghantuk-hantuk
kepala ke dinding akibat menahan kesakitan yang menusuk-nusuk ke kepala.
Tidak segan-segan
Haji Banin memberitahu mengenai cabuh pantang berubat dengan Nenek Ibun
disebabkan tidak membayar pengeras. Malu sangat dia sebabkan pengeras tidak
berapa sen itu kesakitan matanya cabuh
pantang hingga tidak boleh diubati. Tetapi Haji Banin bukannya tidak mampu
sediakan pengeras, dia hanya menyangka perkara mengubati sakit matanya tidak
perlu dengan bayar pengeras apa-apa.
Apa sangat kaitannya
sakit mata dengan segenggam gula, sesudu garam, sebilah pisau dan seekor ayam?
Haji Banin menganggap Nenek Ibun macam mahu perolok-olokkan dirinya sahaja. Apa
salahnya Nenek Ibun tetapkan sahaja sampai sepuluh ringgit, biar dia seluk saku
terus membayar dengan tidak bertangguh.
Tatkala Aki Sahak
melihat keadaan Haji Banin dia tersenyum mengerling ke arah Manan. Memang Manan
tidak harapkan apa-apa dari Aki Sahak, memang dia sudah mendesak ayahnya
berubat ke hospital sahaja.
"Ayah kamu ni
cabuh pantang agaknya, Manan," ujar Aki Sahak mengusap-usap mukanya.
"Semua orang
cakap macam tu, Aki," sahut Manan kerana dia memahami seisi kampung
menuduh demikian. Tentu Aki Sahak juga sudah dengar mengenai ayahnya cabuh
pantang berubat dengan Nenek Ibun. Sebab itu mudah sahaja Aki Sahak menuduh
serkap jarang mengenai sakit mata yang dihidapi oleh ayahnya.
Tetapi Aki Sahak
memang tidak tahu apa-apa mengenai sakit mata yang ditanggung oleh Haji Banin.
Sewaktu dia dijemput oleh Saenah, memang Aki Sahak tidak mendengar mengenai
Haji Banin cabuh pantang. Saenah hanya memberitahu suaminya sudah berhari-hari
diganggu sakit mata sampai merah pelupuk.
Kalau Aki Sahak tahu
sakit mata itu disebabkan cabuh pantang, nescaya dia tidak akan jengah ke
rumah. Bimbang juga Aki Sahak sekiranya Nenek Ibun tersinggung apabila dia
macam memandai-mandai sahaja mengubati dengan tidak meminta izin terlebih
dahulu.
Sudah menjadi amalan
Aki Sahak dia tidak akan sanggup mengubati kalau tidak diputuskan pengeras
terlebih dulu dengan Nenek Ibun. Sekiranya sudah dibayar pengeras makna-nya
Nenek Ibun sudah tidak bertanggungjawab lagi. Tetapi Nenek Ibun masih berhak menentukan
pengerasnya selagi sakit Haji Banin tidak sembuh sepenuhnya.
"Biarlah ustaz
tengokkan dulu," lantas Aki Sahak mencuit bahu saya setelah menyedari
keadaan Haji Banin cabuh pantang akibat tidak membayar pengeras berubat dengan
Nenek Ibun.
Haji Banin tidak
peduli siapa pun yang akan doakan sama ada saya mahu pun Aki Sahak. Dalam saat
demikian dia memerlukan siapa sahaja untuk mengurangkan kesakitan yang
ditanggungnya setelah Nenek Ibun tidak sanggup lagi jampikan. Perkara pengeras
juga Haji Banin sanggup bayar berapa sahaja dikehendaki asal sahaja penyakit
yang berdenyut-denyut sampai ke kepala itu dapat di-pulihkan.
Bukan takat Aki Sahak
atau saya yang dijemput Saenah sahaja, malah kalau dipanggil sami dari kuil
Hindu pun Haji Banin sanggup menerimanya. Kesakitan matanya bukan takat
berdenyut-denyut lagi, tetapi sudah rasa berakar umbi di seluruh kepala.
Setelah Aki Sahak
menolak kepada saya, terpaksa saya mengusap-usap pelupuk mata Haji Banin
perlahan. Kemudian saya hembus perlahan dengan mem bacakan doa:
Allahhumma
mata'anni bibosri waj'alhul warisa minni wa-arini fil-'aduwisyakri wa-ansurani
'ala man-tholamin.
Ketika ini Haji Banin
bertambah berkerut dahi menahan kesakitan. Tatkala saya mengusap-usap pelupuk
mata itu terasa macam hujung jarum berceranggah di situ. Setiap kali saya
bacakan al-Fatihah cepat-cepat saya cabutkan jarum yang berceranggah di situ.
Seolah-olah tujuh
batang jarum dapat saya cabut dari pelupuk mata Haji Banin, menyebabkan dia
terkinjal-kinjal menahan kesakitan sekalipun tidak terjerit-jerit seperti sebelumnya.
Memang malu juga dia mahu terjerit-jerit bagaikan anak-anak keciI merengek.
Kalau tidak disebabkan sakitnya berdenyut-denyut memang dia tidak akan
terjerit-jerit tidak menentu.
Tiga pagi
berturut-turut pula selepas itu Manan membawa ayahnya Haji Banin ke rumah Aki
Sahak menemui saya di situ. Semasa saya di Pelangai memang lama saya menumpang
di rumah Aki Sahak yang sudah saya anggap macam datuk saya juga. Apa lagi
sepupu saya arwah Mat Deh juga bersaudara angkat dengan Aki Sahak sebelum dia
melanjutkan pelajaran dulu.
Setiap kali Haji
Banin datang jejak kaki ke rumah Aki Sahak sebelum solat subuh, saya ingatkan
dia tidak perlu ikut syarat seperti ditetapkan oleh Nenek Ibun. Sekiranya dia
datang minta doakan bila-bila masa sahaja boleh dilakukan asal sahaja Haji
Banin mempunyai kelapangan masa.
Setelah berturut-turut
tiga pagi Haji Banin datang, dia mengaku sakit matanya sudah sembuh betul.
Sebab itu dia datang menemui saya mendesak beritahu mengenai pengeras yang
perlu dibayar, asal sahaja penyakit matanya tidak cabuh pantang.
"Cakaplah Aki,
berapa pengeras yang ustaz minta?" desak Haji Banin harapkan Aki Sahak
menjelaskan setelah saya tidak mahu memberitahu apa-apa.
"Kenapa awak tak
tanya pada ustaz?" tersengih-sengih Aki Sahak dengan kebimbangan Haji
Banin.
"Ustaz tu mana
dia mahu cakap," ujarnya serba salah apa-bila Aki Sahak juga tidak mahu
menerangkan apa-apa. Bimbang benar dia kalau sakit matanya akan berulang balik
sekiranya tidak dibayar wang pengeras.
"Kalau dia tak
cakap, maknanya tak ada pengeras," sahut Aki Sahak ingatkan Haji Banin
cara pengubatan saya tidak sama dengan Nenek Ibun.
"Aki tolonglah
tanyakan pada ustaz," Haji Banin masih tidak berputus asa terus mendesak
setelah menyedari pengeras yang tidak dibayar kepada Nenek Ibun membawa padah
kepadanya.
Apabila diberitahu
oleh Aki Sahak mengenai desakan Haji Banin itu, saya sekadar tersengih-sengih
sahaja. Tidak pernah pun saya diajar oleh Tok Aji mengenai pengeras setelah
diminta doakan orang. Tok Aji ingatkan doa itu hanya sebagai ikhtiar sahaja,
ketentuan menyembuhkan penyakit hanya hak Allah Subhanahu Wata'ala.
Setelah Haji Banin
sendiri meminta saya nyatakan jumlah pengeras yang diperlukan memang saya serba
salah juga. Haji Banin sanggup hulurkan nampai seratus ringgit sekiranya saya
masih juga berdegil tidak mahu menerangkan jumlah pengeras. Disebabkan dia
bersungguh-sungguh sangat mahu membayar pengerasnya lantas saya menyuruh dia
sedekahkan sahaja pisang di masjid pada hari Jumaat.
Sebab itu apakala Pak
Munsa sebut mengenai pengeras menurunkan ilmu tenun kain itu saya tetap ingatkan
kejadian yang menimpa Haji Banin bertahun-tahun dulu. Takut benar dia kalau
padah menimpa dirinya sekira-nya pengeras itu tidak dibayar.
Tetapi saya tahu Haji
Banin memang berkira sangat kalau fasal wang hingga dia sengaja tidak mahu
membayar pengeras yang ditetapkan oleh Nenek Ibun. Apa sangat yang perlu
dibayar kalau takat sediakan tiga butir beras dikeret di atas cupak! Takat
jampi serapah sahaja tentu Nenek Ibun tidak keluar modal apa-apa. Kenapa mesti
dituntut pengeras sampai sediakan gula segenggam, garam sesudu, pisau sebilah,
ayam seekor dan duit 75 sen?
Tatkala saya menemui
Nenek Ibun, merungut sangat dia dengan sikap Haji Banin yang kedekut. Bimbang
juga dia dengan syarat semasa emaknya turunkan ilmu mengubati mata itu akan
menimpa diri sendiri kalau pengeras tidak dibayar. Sebab itu dia terpaksa
sediakan tiga biji limau ditusuk dengan tujuh batang jarum biar padah tidak
menimpa dirinya.
Tujuh batang jarum
itu ditusuk pada dua biji limau, manakala sebiji lagi dituris dengan pisau
nipis tujuh kali. Kemudian Nenek Ibun lantas jampikan:
Batang
penak batang badam, batang buruk guling babi, datang senak datang tajam, datang
tawar tak jadi lagi, tajam hawar yang aku tawar, tajam rasuk yang aku tawar,
hu....
Memang Nenek Ibun
tidak berniat mahu menganiaya Haji Banin. Dia sekadar pertahankan diri sahaja
seperti syarat yang ditetapkan oleh emaknya semasa amalan tersebut diturunkan
kepadanya. Sudah diberitahu oleh arwah emaknya kalau orang yang diubati tidak
membayar pengeras, dia mesti tusukkan tujuh batang jarum pada dua biji limau.
Kalau dia tidak
lakukan nescaya penyakit mata tersebut akan menimpa dirinya pula. Sebab itu dia
anggap biji limau yang ditusuk jarum berkenaan disamakan dengan dua biji mata
yang akan mengganggu. Sebiji lagi limau dituris dengan pisau nipis supaya
dirinya terlindung dari hawar penyakit mata yang boleh memusnahkan dirinya.
Tidak tahu pula Nenek
Ibun amalan tersebut menyebabkan penyakit mata Haji Banin berbalik semula.
Hanya selepas kejadian tersebut Haji Banin tidak lagi kedekut sangat kalau mahu
berbelanja. Setelah dia bawakan setandan pisang emas dan setandan pisang
rastali ke masjid tiga kali Jumaat berturut-turut, Haji Banin tidak pernah
mengelak kalau diminta derma ke masjid atau surau.
"Kalau di sini,
kita tak panggil pengeras," Pak Dawin memberitahu mengenai penjelasan Pak
Munsa yang mahu turunkan ilmu tenun kain. "Di sini kita panggil upah rabun
mata," dia menambah dalam ketawa memanjang.
Tetapi bukan Pak
Munsa di Pandai Sikek sahaja yang sebut mengenai upah rabun mata semasa
turunkan kepandaian tenun kain kepada mereka yang mahu mempelajarinya. Sebab
itu tatkala diberitahu oleh Pak Aseh di Silungkang mengenai upah rabun mata
itu, saya sudah memahami maksudnya samalah seperti pengeras juga.
Pak Aseh beritahu Pak
Dawin mengenai sirih tujuh kapur, bunga tujuh jenis, ayam hidup seekor dengan
duit lima puluh ribu rupiah. Memang Pak Dawin sudah terniat mahu kembangkan
tenun kain seperti yang diamalkan di Silungkang. Sekalipun perkara tenun kain
itu tidak penting sangat pada. Pak Dawin, namun saya mengajaknya ke Silungkang
semata-mata mahu mencari Simuncak yang pernah menetap di Solok sebelum itu.
Kalau tidak diberitahu
oleh Pak Dawin mengenai kejadian di perkebunan cengkih itu, saya juga sudah
mendengarnya dari Aminin. Beberapa kali bertemu dengan Aminin di pondok dekat
Bukittinggi, dia terkilan mengenai bapa :saudaranya Simuncak yang hilang tidak
mendapat khabar berita.
Selepas tersinggung
dengan sikap sanak saudara di kampung dia membawa diri ke Solok hingga bekerja
di perkebunan cengkih. Tetapi hatinya tidak juga aman setelah dituduh oleh tuan
tanah menjadi seperti beruk. Ketika meninggalkan Solok memang dia memberitahu
Pak Dawin mahu ke Silungkang menjadi penenun kain.
Satu-satunya yang
boleh dianggap tahu ke mana Simuncak menghilangkan diri tentunya Pak Dawin.
Memang Aminin tidak tahu mengenai Pak Dawin, tetapi dia seringkali diberitahu
tentang hubungan baik Simuncak dengannya semasa di Solok.
Tatkala saya
mengenali Pak Dawin yang sudah menjadi pengusaha, lama juga dia termenung
apakala disebut kawan lamanya Simuncak. Sebab itu apabila saya mengajaknya ke
Silungkang Iantas sahaja Pak Dawin bersetuju. Memang dia juga teringin mahu
menemui kawan lamanya itu.
"Silungkang
bukannya besar sangat, saya tak fikir dia di sana," ujar Pak Dawin tatkala
kereta membelok dari pekan Solok menuju ke Silungkang.
"Selama ni Pak
Dawin tak cuba mencarinya?" saya menuturkan perlahan apabila ingatkan
Aminin yakin bapa saudaranya itu menetap di Silungkang.
"Saya sudah
mencarinya sejak dulu, tapi dia tak ada di sana," jelasnya mengakui sudah
beberapa kali ke Silungkang. Apa lagi setelah usahakan tenun kain Pak Dawin
semakin kerap berulang alik ke Silungkang mencari mereka yang mahir bertenun.
Tetapi anak-anak muda
sudah tidak peduli lagi mengenai tenun kain di Silungkang. Mereka yang bertahan
cuma kalangan orang tua yang membuat kerja sambilan sahaja. Apa lagi di
Silungkang juga sudah didirikan kilang tenun kain yang lebih cepat gunakan
mesin. Tentu tenun kain dengan tangan sudah ketinggalan masa kalau bandingkan
dengan mesin tenun di kilang.
Sebab itu Pak Dawin
pertahankan juga tenun kain cara tangan yang masih digemari oleh mereka yang
datang dari luar Silungkang. Memang kedatangan dia ke Silungkang tidak sama
dengan kedatangan saya ke situ. Apabila Pak Dawin memberitahu dia datang dari
Pangkalan berhampiran Muara Takus, sejak mula-mula bertemu saya dapat rasakan
dia tahu mengenai Simuncak kawannya itu.
"Bersungguh-sungguh
sangat Pak Ustaz mahu ketemu Pak Simuncak!" Pak Dawin mengajak berhenti
makan di Singkarak selepas balik dari Silungkang.
"Saya yakin Pak
Simuncak bukan orang Silungkang," tutur saya disebabkan tidak menemui dia
di sana. Sekiranya kampung halamannya di Silungkang tentu orang-orang di
Silungkang masih cam lagi mengenai Simuncak.
"Tak tentulah,
tapi dia beritahu saya asalnya dari sana," sahut Pak Dawin setelah kecewa
tidak dapat menemui kawannya sejak berpisah di perkebunan cengkih di Solok.
"Sebetulnya
Aminin yang mahu menemui dia," lantas saya beritahu mengenai Aminin di
pondok Bukittinggi. Sudah beberapa kali saya ke sana, Aminin yang mengajar di
situ sebut mengenai bapa saudaranya Simuncak yang tersinggung dengan perubatan
tuan tanah di perkebunan cengkih. Aminin juga tahu mengenai cerita yang tuan tanah
itu terkenan dengan beruk hingga sikapnya berubah menjadi seperti seekor beruk.
"Aminin tu di
mana sekarang?" Pak Dawin semakin berminat mahu mengetahui tentang Aminin
di Bukittinggi. "Dia mengajar di pondok," jelas saya sebaik sahaja
duduk di gerai makan tepi danau Singkarak. "Aminin tu keponakan saya, dia
asal dari Kapur Sembilan," saya menambah kerana Aminin memang anak cucu
saudara Tok Aji sewaktu dia menetap di Kapur Sembilan dulu.
Terangguk-angguk Pak
Dawin apabila kenang Kapur Sembilan. Bukanlah jauh sangat dari kampungnya di
Pangkalan berdekatan dengan Muara Takus. Perkara perkampungannya terletak di
propinsi berlainan dengan tanah Minang tidak penting sangat, kerana di masa
lalu semuanya termasuk dalam tanah Minang juga.
Sewaktu mahu menjamah
nasi yang dihidangkan saya melihat keadaan nasi berkenaan seolah-olah sudah
basi. Tetapi Pak Dawin terus juga menyenduk nasi ke pinggan dengan tidak
hiraukan sama ada basi atau pun tidak. Kemudian dia mencedok gulai ikan masak
lemak kuning, hingga saya melihat ulat berenga di situ.
Teringin juga saya
mahu memberitahu Pak Dawin mengenai makanan yang dihidangkan, tetapi dia sudah
menyuap nasi ke mulut. Berselera sangat dia menyuap nasi hingga tidak peduli
hidangan tersebut. Tatkala saya mahu menyudu gulai ayam tiba-tiba sahaja
segumpal rambut penuh di dalam piring.
Tergamam saya dengan
keadaan tersebut. Apa lagi sewaktu mahu mencapai rebus pucuk ubi di dalamnya
dipenuhi semut bersarang dengan telur memutih laksana beras. Disebabkan selera
saya langsung tidak bernafsu mahu menjamah makanan, segera saya bisikkan
kejadian itu kepada Pak Dawin.
Tercengang Pak Dawin
apabila saya beritahu mengenai gulai ikan yang dimakannya sudah diganggu ulat
berenga. Dia tidak melihat apa-apa perubahan pada hidangan tersebut. Malah nasi
yang disuapnya tidak basi pun seperti yang saya jangkakan.
Selepas saya
memberitahu demikian barulah Pak Dawin terjeluih hingga tidak berselera mahu
meneruskan makan. Ketika ini dia juga melihat gumpalan rambut dalam piring
gulai ayam di atas meja. Rebus pucuk ubi juga dipenuhi semut bersarang di situ.
Tidak bertangguh Pak Dawin memanggil peniaga gerai makan lantas memarahinya
disebabkan hidangan yang sudah tidak boleh dijamah lagi.
Terkejut benar
peniaga gerai makan itu kerana tidak pernah dia berhadapan dengan masalah
demikian. Masakan hidangan tersebut sudah basi disebabkan baru sahaja siap
dimasak. Tetapi dia terkebil-kebil mata sahaja apabila dimarahi oleh Pak Dawin
yang tidak mahu membayar harga makanan itu.
Tetapi saya bisikkan
kepada Pak Dawin supaya tidak memarahi peniaga berkenaan. Tentu harga bayaran
yang sudah dihidangkan sekalipun basi itu tidak sama dengan bayaran pengeras
tatkala menurunkan ilmu tenunan kain. Peniaga gerai makan itu tidak akan
sengaja mahu hidangkan nasi yang sudah basi dengan gulai ikan dipenuhi ulat
berenga, manakala gulai ayam pula terapung segumpal rambut.
"Tak apalah Pak,
tak payah bayar," kesal benar peniaga gerai makan dengan kejadian yang
menimpa gerainya. Bimbang juga dia sekiranya hidangan yang lain akan mengalami
kejadian yang sama. Tentu dia akan menanggung rugi sepanjang hari sekiranya
hidangan yang lain mengalami kejadian yang serupa.
"Ini bukan soal
bayar atau tak bayar, tapi saya sudah termakan!" jelas Pak Dawin beberapa
kali terjeluih muntah di sink.
"Maaf,
Pak," rayu peniaga gerai makan tidak dapat menahan kekecewaan yang
berkocak di dalam jiwanya.
Ketika keluar dari
gerai makan merungut-rungut Pak Dawin, kerana pada mulanya dia menikmati
kelazatan hidangan di gerai makan itu. Setelah saya beritahu keadaan sebenarnya
tiba-tiba sahaja nasi yang disuap menjadi masam basi.
Mengeluh panjang dia
disebabkan sepanjang perjalanan dari Solok membelok ke Singkarak beberapa kali
ditahan orang meminta derma tatkala melintasi masjid. Tetapi Pak Dawin enggan
berhenti kerana peminta derma itu seolah-olah mengganggu kenderaan yang
melintasi jalan di depan masjid.
Sepanjang perjalanan
menuju ke Padang Panjang itu tidak putus-putus Pak Dawin merungut dengan
hidangan yang memualkan. Terasa juga perut semakin lapar tetapi tidak berselera
untuk berhenti makan di mana-mana. Lagi pun sudah melebihi waktu zohor, memang
lapar perut bertambah terasa.
Perlahan-lahan Pak Dawin
mengeluh apabila kenang kawan-nya Simuncak meninggalkan kebun cengkih di Solok
tidak sempat menjamah makanan. Setelah membungkus pakaian di sebelah malamnya,
Simuncak terus sahaja tergesa-gesa turun dengan tidak mahu lagi bertahan. Sedih
benar hatinya dipanggil beruk oleh tuan tanah.
Puas dipujuk oleh Pak
Dawin supaya menjamah nasi terlebih dahulu, namun hatinya cekal mahu
meninggalkan kebun cengkih di Solok. Di tengah kegelapan malam itu Simuncak
meneruskan perjalanan tidak tentu hala dituju. Kalau kampung halamannya di
Silungkang tentu seisi kampung mengenali dia. Lagi pun Silungkang bukanlah jauh
sangat jaraknya dari Solok.
Tetapi Pak Dawin
percaya memang Simuncak bukan berasal dari Silungkang. Dia tidak ke Silungkang
selepas meninggalkan kebun cengkih. Tentu tidak juga balik ke kampung
halamannya setelah tersinggung dengan sikap saudara mara. Sebab itu Pak Dawin
juga menuduh Simuncak sudah berpindah ke Semenanjung semenjak orang putih
memerintah lagi.
"Saya juga
percaya Pak Simuncak bukan orang Silungkang," tutur Pak Dawin semasa turun
dari kereta singgah di masjid dalam perjalanan ke Padang Panjang.
Saya mengangguk
perlahan. Disebabkan sudah tidak berselera mahu makan lebih baik berhenti
sahaja solat di masjid sebelum sampai ke Padang Panjang. Manalah tahu lewat
sangat sampai di Padang Panjang sekalipun perjalanannya tidaklah jauh sangat.
Kalau di Padang Panjang memang saya tidak bimbang apa-apa sekiranya mahu solat
atau berhenti makan di mana-mana.
Kerapkali juga saya
berhenti di Padang Panjang bersama Mamak Bandaro sekiranya ke Bukittinggi
melalui Lubuk Alung dari Padang. Di Padang Panjang sahaja tempat berhenti
makan. Tetapi perjalanan melalui Lubuk Bagalung ke Satinjau Laut itu disebabkan
saya mahu mengajak Pak Dawin ke Silungkang terlebih dahulu.
Tatkala selesai solat
saya mendengar Pak Dawin masih tidak dapat melupakan kejadian di gerai makan
tepi danau Singkarak. Tersenyum sahaja seorang lelaki yang sama solat di masjid
tengah sawah berkenaan apabila diberitahu oleh Pak Dawin mengenai kejadian
tersebut.
"Sudah kerapkali
kejadian seperti tu berlaku, Pak," jelas Kusdi lelaki yang sama solat di
masjid berkenaan. Memang dia sudah beberapa kali mendengar kejadian itu berlaku
di gerai makan berkenaan.
"Perbuatan sihir
ke?" Pak Dawin macam tidak percaya dengan penjelasan Kusdi.
"Entahlah,
Pak," sahut Kusdi tersengih-sengih. "Tapi, mereka terlalu kemaruk
makan saja, derma pada masjid tak mahu," ujarnya bagaikan mengejek Pak
Dawin yang tidak mahu berhenti menderma tatkala ditahan anak-anak muda di depan
masjid.
"Tapi yang
ruginya, peniaga gerai makan tu!" jelas Pak Dawin apabila kenangkan tentu
pelanggan tidak akan masuk lagi ke gerai berkenaan.
"Sudah lama
mereka berniaga," lantas sahaja Kusdi menerangkan. "Gerai makan
mereka tak pernah tutup," tegasnya seolah-olah menyindir Pak Dawin.
Disebabkan Pak Dawin
diganggu loya tekak hingga termuntah-muntah beberapa kali, lantas dia mengajak
menemui Pak Malim di seberang jalan. Biasanya mereka yang termuntah-muntah
selepas termakan nasi basi di gerai tepi danau Singkarak akan singgah di rumah
Pak Malim. Bukat takat loya tekak termuntah-muntah sahaja, mereka yang
termuntah darah hingga terbatuk-batuk juga akan menemuinya.
Sebab itu Kusdi tahu
sangat mengenai kejadian di gerai makan berkenaan. Mereka yang tidak mahu
membayar derma tatkala ditahan melintasi jalan masjid nescaya akan mengalami
kejadian demikian sekiranya berhenti makan di situ. Bukan di Singkarak sahaja,
malah sampai ke Padang Panjang juga
mereka akan menanggung padah.
Sudah tentulah akan
berlapar sepanjang jalan hingga 1 sampai semula ke Bukittinggi atau ke Padang. Lainlah kalau mereka berhenti
solat di masjid kemudiannya menemui Pak Malim di situ, tentu Pak Malim akan
pulihkan semula.
Sewaktu sampai di
rumah Pak Malim, lantas sahaja dia memeluk Pak Dawin erat-erat. Kemudian Pak
Malim memeluk saya. Tahu sangat dia saya bersama Pak Dawin bersungguh-sungguh
sangat mahu mencari Pak Simuncak hingga sampai ke Silungkang.
"Akulah
Simuncak, Dawin," terharu benar Pak Malim tatkala perkenalkan dirinya
disebabkan Pak Dawin sudah tidak cam lagi. Simuncak yang ditemuinya di situ
sudah berjanggut dan bertubuh gemuk. Sudah lama dia menetap di situ mengajar
mengaji al-Quran kepada anak-anak.
SELESAI