LAMA
terkejang di tengah rumah dengan nafas berombak-ombak menahan sesak, perlahan
Embok Sinah membisikkan kepada menantunya Mat Johar mengenai susuk berlian yang
masih belum dibuangkan. Suaranya terketar-ketar sewaktu mendesak Mat Johar
beritahu bekas abang iparnya Haji Basudi di Sekincan supaya buangkan sahaja
susuk berlian berkenaan.
Terpaksa
pula Mat Johar turun ke Sekincan sampai santak senja baru balik semula ke Teluk
Intan, tetapi hampa sangat dia disebabkan Haji Basudi sudah lama
berpindah. Ke mana lagi mahu diharapkan
sekiranya Haji Basudi tidak ditemui dalam saat dia memerlukan bantuan demikian.
Tahu
sangat Embok Sinah satu-satunya yang boleh diharapkan memang bekas abang
iparnya Haji Basudi. Dia sendiri melihat
bagaimana Haji Basudi gunakan tempurung kelapa sahaja keluarkan susuk lam yang
sudah sebati dalam tubuh Usup Gonjeng suaminya.
Memang marah juga Haji Basudi pada adiknya Usup Gonjeng yang berdegil
sangat mahu gunakan susuk lam sejak usia muda lagi.
Selepas
berkahwin dengan Embok Sinah janda beranak satu, lantas sahaja dia tinggalkan
kampung halaman disebabkan keluarga sendiri tidak menyenangi. Lama juga dia tidak jejak kaki balik ke
kampung disebabkan tersinggung dengan sikap keluarga, tetapi Haji Basudi tetap
memujuknya. Perkara Usup Gonjeng
berkahwin dengan Embok Sinah janda beranak satu tidak penting sangat asal
sahaja hubungan keluarga tidak terputus.
Sebab
itu Haji Basudi sanggup menjadi jambatan untuk hubungan semula Usup Gonjeng
dengan keluarga. Haji Basudi tidak mahu
ungkit mengenai jodoh adiknya dengan Embok Sinah, sekalipun seisi keluarga
menuduh janda tersebut gunakan ubat pengasih untuk memikat Usup Gonjeng. Apalah salahnya anak teruna seperti adiknya
Usup Gonjeng menikahi Embok Sinah kalau jodoh mereka telah ditentukan demikian.
Berkali-kali
Haji Basudi menuduh Embok Sinah gunakan susuk berlian, tetapi perempuan itu
tetap berdalih. Kalau Embok Sinah tidak
mahu mengakui dia gunakan susuk, memang Haji Basudi tidak boleh berkeras
menuduhnya. Tetapi dia tetap ingatkan
Embok Sinah perkara yang salah di sisi Allah tidak akan menjadi betul.
Apabila kenang perkara susuk yang diingatkan oleh
bekas abang iparnya itu beberapa tahun dulu, lantas sahaja Embok Sinah mendesak
menantunya Mat Johar turun ke Sekincan.
Manalah Mat Johar boleh mengenali Haji Basudi disebabkan mereka tidak
pernah bertemu muka. Lagi pun dia
sekadar menantu tiri sahaja pada arwah Usup Gonjeng disebabkan lelaki itu tidak
mempunyai anak dengan ibu mentuanya Embok Sinah.
“Kamu
carilah dia di Parit Leman,” ujar Embok
Sinah dengan penuh harapan agar dapat menatap muka bekas abang iparnya itu.
“Macam
mana kalau Haji Basudi tidak kenal saya,”
serba salah juga Mat Johar mahu memenuhi permintaan ibu mentuanya itu.
“Apa
salahnya saya ikut sama,” gerutu Meliah mendesak suaminya supaya turun juga ke
Sekincan. Memang Meliah tahu tentu Haji
Basudi tidak akan mengenalinya lagi disebabkan sewaktu Usup Gonjeng meninggal
dunia dia belum pun berumur sepuluh tahun.
Selepas
Usup Gonjeng meninggal dunia, ibunya berkahwin lagi sampai beberapa kali. Terpaksa pula dia mengikut ibunya ke mana
sahaja selepas berkahwin lain sampai ke Batang Berjuntai, ke Sungai Tengi, ke
Gedangsa dan akhirnya menetap di Teluk Intan.
Manalah dia tahu lagi mengenai Haji Basudi di Sekincan yang sudah lama
ditinggalkan.
Tetapi
dia tidak bimbang apa kalau bertemu muka dengan Haji Basudi. Tentu orang tua itu masih kenang lagi semasa
mereka tinggal berdekatan. Meliah dapat
merasakan betapa mesranya orang tua itu melayani dia sama macam anak sendiri
juga. Kalau tidak disebabkan ibunya
berpindah randah selepas berkahwin lain, tentu dia masih dimanjakan oleh Haji
Basudi.
“Haji
Basudi memang sayangkan kamu, Meliah,”
terketar-ketar suara Embok Sinah apabila kenang kemesraan bekas abang
iparnya itu.
“Pak
Tua ltu dah lama berpindah dari Sekincan,”
jelas Meliah setgelah diberitahu orang-orang kampung mengenai Haji
Basudi tidak lagi menetap di kampong berkenaan.
“Ke
manalah dia pindah agaknya?” keluh Embok
Sinah seolah-olah kesal kerana dia sembunyikan sangat rahsianya mengenai susuk
berlian itu daripada Haji Basudi. Kalau
sewaktu didesak lelaki itu supaya buangkan susuk berliannya sudah tentu dia
tidak mengalami penderitaan demikian.
“Tak
tahulah, mereka kata boleh jadi ke kelang, ada yang kata ke Melaka,’ lantas sahaja Mat Johar mencelah.
Memang
orang-orang kampung juga sudah terputus hubungan dengan Haji Basudi semenjak
dia berpindah ke Kelang. Sebab itu
mereka tidak dapat menjelaskan kepada Mat Johar dan Meliah ke mana Haji Basudi
menetap. Tetapi mereka tetap kenal Embah
Sinah sekalipun sudah lama tidak jejak kaki ke Sekinchan.
Mengeluh
panjang Embo9k Sinah dalam keadaan keuzurannya bertambah tenat. Pelupuk matanyha digenangi air. Memang dia terharu apabila kenang berkeras sangat
tidak mahu mengakui gunakan susuk berlian.
Haji Basudi memujuknya supaya buangkan sahaja susuk tersebut sebelum
terlambat, tetapi dia terus berdegil tidak mahu mengakui.
Dia
tidak perlu berbohong kerana Haji Basudi dapat mengagak siapa sahaja gunakan
susuk. Apabila Usup Gonjeng kecewa tidak
pernah mendapat anak disebabkan beberapa kali Embok Sinah keguguran, lantas
sahaja dia meminta abangnya Haji Basudi ubati dirinya. Setelah Haji Basudi salahkan susuk lam yang
diamalkannya, terpaksa juga Usup Gonjeng bersetuju supaya dibuangkan sahaja.
Sejak
muda dia berkeras tidak mahu buangkan susuk lam tersebut, sekalipun abangnya
merungut panjang. Tetapi Usup Gonjeng
tidak boleh bertahan lama setelah beberapa tahun berkahwin masih juga tidak
mempunyai anak. Beberapa kali isterinya
Embok Sinah keguguran hanya beberapa bulan sahaja mula mengandung!
“Aku
dah cakap buangkan sahaja susuk lam kamu tu,”
tutur Haji Basudi tatkala adiknya kecewa dengan nasib yang dialaminya.
“Takkan
kerana susuk lam, Sinah keguguran!”
merungut juga Usup Gonjeng apabila abangnya terus mendesak meminta
buangkan susuk lam yang diamalkan sejak bertahun-tahun
“Manalah
tahu, kalau disebabkan susuk lam tu,”
tegas Haji Basudi perlahan kerana menyedari susuk lam itu tidak berkuasa
apa-apa. Tetapi manalah tahu Allah mahu
menguji hambanya dengan amalan yang tidak diredzai.
“Siapa
yang nak buangkan,” keluh Usup Gonjeng
apabila kenang gurunya Wak Lijat sudah lama meninggal dunia. Lainlah kalau Wak Lijat masih hidup tentu
gurunya boleh buangkan dengan mudah.
“Tiap
penyakit ada ybatnya!” sahut Haji Basudi
tidak bimbang apa sekiranya Usup Gonjeng benar-benar ikhlas mahu buangkan terus
susuk lam yang diamalkannya.
“Kalau
Abang Aji boleh, cubalah,” lantas Usup
Gonjeng mendesak abangnya membantu.
Namun
jauh di sudut hatinya Usup Gonjeng tetap tidak yakin amalan susuk lam itu
menyebabkan isterinya tidak boleh mengandung.
Beberapa kali Embok Sinah mengandung tetapi keguguran mengkin disebabkan
dia tidak tahan bekerja teruk. Setiap
hari Embok Sinah terpaksa membuat kerja-kerja rumah hingga santak petang.
Kadangkala
sayu juga Usup Gonjeng apabila kenang isterinya terpaksa tumpukan sepenuh masa
di rumah. Sewaktu Embok Sinah janda
memang isterinya seringkali ikut menyanyi di majlis perkahwinan. Suara lunak Embok Sinah inilah yang memikat
hati Usup Gonjeng.
Biarlah
seisi keluarganya melarang dia berkahwin dengan Embok Sinah, namun Usup Gonjeng
tetap nekad mengharungi dugaan. Apa
sangat dugaan tatkala mengambil keputusan berkahwin dengan Embok Sinah kalau
bandingkan dengan dugaan setelah ditusukkan susuk lam. Dia terpaksa ikut Wak Lijat menyelam di dasar
parit mencari rumput tempat lam melekap.
Bukan
mudah mencari lam melekap pada rumput di dasar parit dengan airnya keruh
bukat. Lam pun bukanlah besar sangat
hanya sama seperti hujung lidi, meliuk-liuk laksana pacat mahu mencari
mangsa. Tetapi Wak Lijat tahu di mana
lam melekap di dasar parit itu lantas diikatkan dengan benang hitam ke perdu
rumput.
Usup
Gonjeng sendiri mesti menyelam ikut benang yang sudah diikat ke perdu rumput di
dasar parit. Perlahan dia hulurkan
telunjuk ke hujung rumput sehingga terasa lam meliuk-liuk laksana pacat di tepi
permatang sawah. Sebaik sahaja lam
tersebut melekat di hujung jarinya, dia mesti cepat-cepat naik ke permukaan
parit sebelum binatang itu berpindah ke hujung rumput yang lain.
Setelah
lam berkenaan dibawa naik ke atas, Wak Lijat bacakan jampi menteranya lantas
tusukkan duri landak di bawah ketiak Usup Gonjeng. Kesan luka yang berdarah selepas ditusuk duri
landak ditonyohkan lam tersebut.
Perlahan-lahan lam melekap pada bekas luka ditusuk terus menuyusup ke
celah rongga mengikut darah yang meleleh.
Sebaik
sahaja lam menyusup masuk nescaya darah bekas ditusuk duri landak itu berhenti
serta merta. Usup Gonjeng melihat sendiri luka ditusuk duri landak itu
juga bertaup hingga tidak ada lagi kesan lukanya di situ. Ketika ini Usup Gonjeng dapat rasakan lam
yang menyusup ikut bekas luka yang ditusuk menjalar di dalam tubuhnya.
“Sehari
dua ni memang kamu rasa rimas,” beritahu
Wak Lijat setelah anak muda itu melepasi ujian.
Tahu sangat dia rasa rimas sepanjang hari tatkala lam berkenaan bergerak
merata badan.
“Macam
mana kalau lam ini keluar?” bimbang juga
Usup Gonjeng sekiranuya lam tersebut akan keluar semasa dia buang air.
“Kalau
keluar pun lam yang zahir aje, lam yang batin kekal dalam tubuh kamu!” tegas Wak Lijat semacam tersinggung dengan
sikap Usup Gonjeng yang was-was dengan amalan yang diamalkannya.
“Kadangkala
terasa sakit juga jantung saya,” ujar
Usup Gonjeng apabila lam berkenaan menjalar sampai menyusup ke jantung.
“Biarkan
susuk lam itu sebati dengan diri kamu!”
Wak Lijat ingatkan dia mengenai petua dan amalan apabila gunakan susuk
lam. Bukan mudah dia mahu turunkan
amalan susuk lam itu sekirannya hatinya tidak berkenan. Hanya Usup Gonjeng satu-satunya yang dapat
memujuk dia supaya diturunkan amalan susuk lam tersebut.
Memang
Usup Gonjeng tahu sangat mengenai Wak Lijat yang amalkan susuk lam berkenaan
sejak bertahun-tahun. Asal sahaja
tangannya terhiris sabit sewaktu merumput di permatang sawah nescaya lukanya
akan bertaup serta merta. Kesan luka di
tangannya akan hilang tidak berbekas langsung.
Bukan
takat dihiris mata sabit sahaja, malah ditusuk sengat semilang pun Wak Lijat
tidak bimbang apa-apa. Sebaik sahaja
sengat semilang menusuk tapak tangan sekaligus kulit yang luka akan
bertaup. Bisa sengat semilang juga tidak
jejaskan dia sekalipun tertusuk hingga melekat kedaging.
Sebab
itu Usup Gonjeng puas memujuk Wak Lijat supaya diturunkan amalan susuk lam yang
boleh bertahan daripada luka terguris.
Manalah abangnya Haji Basudi tahu kalau turun ke sawah, bila-bila mata
tajak boleh singgah ke kaki. Siapa
sahaja luka akibat disinggahi mata tajak sewaktu turun ke sawah, nescaya
berminggu-minggu menanggung kesakitan.
Selagi
luka tidak sembuh tentu mereka tidak boleh turun berendam di tengah lumpur
selut. Mudah sahaja luka berkenaan
membusuk akibat terendam dalam lumpur selut sekirannya gagahi juga turun ke
sawah, apalagi sengat semilang akan menusuk tapak tangan kalau menimba lubuk
tatkala sawah mahu keringkan air.
Lama
dia memujuk Wak Lijat sebelum orang tua itu bersetuju turunkan amalannya. Sebelum menyelam lam di dasar parit, Wak
Lijat menyuruh dia mandi terlebih dahulu gunakan air tujuh muara sungai. Wak Lijat sendiri yang jiruskan dengan
menyongsang dari kaki naik ke kepala.
Sewaktu jiruskan air tujuh muara itu ke tubuh Usup Gonjeng
perlahan-lahan Wak Lijat menyeru:
Alam
qobir alam sagir, sudut hati pusat hati dada, tengkuk hidung dahi kita, niat tiada
bersuara tiada berupa tiada berhuruf, sebenar-benar diri kapas, diri terperi
benang, diri terdiri kain, malikon jibron zok haqqul mubin….
Setelah
dijiruskan air tujuh muara sungai itu, Wak Lijat tidak benarkan Usup Gonjeng
bertemu muka dengannya sampai seminggu.
Selama tujuh hari itu Usup Gonjeng mengalami gatal-gatal kulit. Terpaksa juga dia menggaru disebabkan tidak
tertahan dengan gatal-gatal yang merenyam seluruh badan laksana terkena birah
di tengah becah.
Kalau
tidak disebabkan dilarang menemui Wak Lujat memang dia tidak bertangguh
menyerbu ke rumah orang tua itu.
Gatal-gatal kulitnya sampai melecet apabila digaru sekuat hati. Bimbang juga dia dengan air tujuh muara
sungai itu kalau-kalau terlalu kotor seperti air selut di tengah lubuk.
Selepas
tujuh hari mengidap gatal-gatal seluruh badan barulah Usup Gonjeng menjengah ke
rumah Wak Lijat. Tetapi dia menjadi
hampa disebabkan Wak Lijat suami isteri tidak ada di rumah semasa dia menjengah
ke situ. Marah benar dia dengan Wak
Lijat seolah-olah memperolokkan dia dalam saat menanggung gatal-gatal
kulit. Berturut-turut tiga pagi Usup
Gonjeng ke rumah Wak Lijat, tetapi orang tua itu tidak tahu ke mana.
Pagi
yang keempat Usup Gonjeng kunjungi rumah Wak Lijat barulah dia menemui orang
tua itu tengah mengilir mata parang.
Terkejut benar dia apabila diberitahu oleh Wak Lijat dia tidak ke
mana-mana selama tiga pagi. Tentu usup
Gonjeng merasakan dia sudah jejak kaki ke rumah Wak Lijat, tetapi sebenarnya
dia tidak menjengah pun ke situ.
“Tapi
kamu tak berputus asa!” tersenyum Wak
Lijat kerana kesungguhan anak muda itu mengulangi berturut-turut tiga pagi mahu
menemui dia. Sekiranya Usup Gonjeng
berputus asa sudah tentu dia tidak dapat melepasi ujian tersebut.
“Saya
ingatkan Wak sengaja nak larikan diri!” gerutu Usup Gonjeng setelah diberi penjelasan
oleh Wak Lijat.
“Hah,
kamu mesti sabra kalau mahu berjayua, Usup,”
Wak Lijat ingatkan dia supaya tidak mudah menyerah kalah.
Setelah
dimandikan dengan air serum di bawah tangga rumah, gatal-gatal kulit yang dihidapinya
hilang serta merta. Hairan juga Usup
Gonjeng apabila gatal-gatal itu sembuh sebaik sahaja dijirus dengan air
serum. Memang Wak Lijat tahu dia
mengalami gatal-gatal kulit selama tujuh hari.
Sebab itu Wak Lijat sediakan daun serum direbus tatkala senja mengepak.
Air
daun serum yang telah direbus itu diembunkan dahulu sepanjang malam dengan
diletakkan di tengah padang terbuka.
Berturut-turut tiga pagi pula Usup Gonjaneg terpaksa mandi air serum
sampai kulit melecet akibat digaru kuat pulih tidak berbekas apa-apa.
Selepas
sempurna ujian awal itulah Wak Lijat menyuruh dia menyelam ke dasar parit
mencari lam yang melekap di daun rumput.
Tidak perlu Wak Lijat tunjukkan pada Usup Gonjeng mengenai lam yang
boleh bercantum semula sekalipun dikerat sepuluh. Tubuh lam yang kecil melidi tetapi panjang
hampir sejengkal itu meliuk-liuk di hujung jari apabila dibawa naik ke
permukaan air.
Geli
geleman juga Usup Gonjeng tatkala melihat lam meliuk-liuk laksana pacat di tepi
permatang sawah. Tetapi dia mesti tabahkan
hati kalau mahu mengikuti jejak Wak Lijat.
Biarlah abangnya Haji Basudi tidak senang dengan amalannya, tetapi dia
yang terpaksa menghadapi banyak cabaran apabila bekerja di tengah sawah.
Manalah
abangnya tahu kalau ular tedung hitam berlingkar dalam lubang tanah di tepi
permatang. Sudah tentu ular berkenaan
akan menerkam tidak bertangguh sekiranya lubang tempat ia bersarang
diganggu. Dia melihat sudah beberapa
kali Wak Lijat dipatuk ular, tertapi gigitan ular berkenaan tidak berbekas
apa-apa.
Amalkan
susuk lam bukan mahu tunjukkan kepada sesiapa mengenai dirinya boleh bertahan
daripada terluka ditetak mata tajak, tetapi semata-mata lindungkan diri supaya
tidak cedera. Di tengah sawah tentu
pelbagai petaka boleh berlaku sekiranya tidak bersedia mencari
perlindungan. Walau tidak terluka
ditetak mata tajak pun, ular tedung hitam boleh mematuk tatkala sarangnya
diceroboh.
Ular
tedung hitam memang bersarang dalam lubang permatang sawah. Sebaik sahaja dicebak lubangnya nescaya ular
berkenaan akan mencodakkan kepala. Belum
sempat mahu berundur ular berkenaan sudah menerkam pantas hingga taringnya
melekat pada betis. Sekaligus pula
kepalanya berpiuh-piuh di situ apabila taring bengkoknya melekat pada daging
betis yang tertusuk.
Sebab
itu Usup Gonjeng amalkan susuk lam yang diturunkan oleh Wak Lijat. Tahu sangat dia mengenai Wak Lijat dipatuk
ular tedung hitam hingga berlubang betisnya ditusuk taring. Sebaik sahaja taring ular berkenaan terlepas
dari daging betisnya, sekaligus ular tersebut menggelepar menghempaskan
badan. Kemudian perlahan-lahan menjadi
lembik terkejang mati dengan sisiknya biru lebam.
Memang
bisa taringnya memakan diri apabila mengerkah betis Wak Lijat. Sebab itu Wak Lijat tidak bimbang apa-apa
kalau diserbu ular tedung hitam di tengah belukar. Di mana-mana sahaja Wak Lijat jejak kaki
memang dia tidak pernah memakai kasut atas alas kaki. Kalau terpijak kaca di tempat membuang sampah
pun nescaya tapak kakinya tidak akan cedera hingga memercik darah.
Tahu
sangat Haji Basudi memang adiknya amalkan susuk lam, tatkala dia ditetak dengan
parang oleh Jali Singkong. Tiba-tiba
sahaja Jali Singkong menjadi marah apabila menuduh isterinya Timah Sengih
diganggu Usup Gonjeng. Puas Timah Sengih
memujuknya supaya tidak cemberu sangat dengan Usup Gonjeng, namun Jali Singkong
tidak dapat menahan perasaan.
Sudah
beberapa kali dia melihat isterinya Timah Sengih bergurau-gurau mesra dengan
Usup Gonjeng tatkala terserempak di sawah.
Kadangkala Usup Gonjeng sengaja membantu pikulkan anak benih sekiranya
Timah Sengih mahu mengubah anak padi di tengah lopak. Tentu Usup Gonjeng mahu menggoda isterinya
kalau sanggup membantu kerja di tengah sawah.
Setelah
isterinya berdalih dengan sikap mesra Usup Gonjeng, melayani mesra Timah
Sengih, manalah Jali Singkong dapat menahan sabar. Sebab itu dia terus menyerbu Usup Gonjeng
tengah terbongkok-bongkok merumput di tengah sawah. Sewaktu Jali Singkong menetak mata parang,
sempat juga Usup Gonjeng bertahan dengan tangan.
Sekali
gus mata parang Jali Singkong hinggap pada lengan Usup Gonjeng sampai
terkulai. Hanya dalam masa beberapa
minit sahaja lengan Usup Gonjeng yang terkulai bercantum semula. Terkejut Jali Singkong apabila melihat lengan
Usup Gonjeng yang terkulai tiba-tiba
bertaup macam getah dilekatkan. Tidak
bertangguh dia membuang parangnya terus menjerit-jerit sekeliling sawah meminta
pertolongan.
Tercungap-cungap
Jali Singkong berlari mendapatkan Wak Lijat lantas berlindung di belakang orang
tua itu. Dia terketar-ketar ketakutan
setelah melihat lengan Usup Gonjeng yang ditetaknya bertaup semula. Manalah dia dapat menahan ketakutan setelah
melihat kejadian yang tidak pernah dialaminya.
“Tolong
aku Wak, aku dah tetak hantu dengan parang!”
gerutu Jali Singkong ketakutan tidak menentu.
“Siang
hari macam ni, mana ada hantu?”
tersengih-sengih Wak Lijat dengan keadaan lelaki yang berlindung di
belakangnya.
“Hantunya
menjelma macam Usup Gonjeng!” utur Jali
Singkong terketar-ketar lantas menuding jari kearah Usup Gonjeng yang mara
datang kearah mereka.
“Itu
bukannya hantu, bukankah itu Usup Gonjeng!”
beritahu Wak Lijat mententeramkan hati jail Singkong tidak berani
menatap muka Usup Gonjeng.
“Aku
tetak tangannya dengan parang,” Jali
Singkong terus berlindung di belakang Wak Lijat. “Tangan yang putus ditetak tu, bercantum
semua,” terlalu rusuh hatinya dengan
kejadian yang tidak diduganya berlaku di depan mata.
“Hah,
itu perkara biasa aje,” jelas Wak Lijat
sebaik sahaja Usup Gonjeng tercegat di depannya.
“Apa
salah aku, jail?” tegas Usup Gonjeng
kesal dengan tindakan Jali Singkong tiba-tiba sahaja menyerangnya.
Serba
salah juga Jali Singkong mahu memberitahu mengenai rasa cemburunya setelah
melihat idterinya Timah Sengih melayani Usup Gonjeng. Tetapi Wak Lijat tahju perasaan cemburu Jali
Singkong semata-mata disebabkan amalan yang diamalkan oleh Usup Gonjeng gunakan
susuk lam. Kalau tidak sabar dengan
amalan demikian sudah tentu banyak mudarat yang dihadapi oleh Usup Gonjeng.
Dia
sudah ingatkan Usup Gonjeng supaya bersahar sekalipun diuduh Jali Singkong cuba
menggfoda Timah Sengih. Kadangkala rasa
cemburu demikian seolah-=olah dibisikkan ke telinga Jali Singkong sampai di
hilang pertimbangan. Jauh di sudut hati
Usup Gonjeng memang dia tidak terniat mahu menggoda Timah Sengih. Apa lagi Jali Singkong masih mempunyai
pertalian keluarga dengannya, makakan dia tergamak mahu menggoda isteri Jali
Singkong.
Tetapi
dugaan demikian terpaksa dihadapi oleh Usup Gonjeng. Selagi susuk lam itu menyerap dalam dirinya
nescaya seisi kampung akan menuduhnya sengaja mengoda isteri orang, sekalipun
dia sekadar melayani mesra sesiapa sahaja.
Memang
Jali Singkong tidak tahu mengenai Usup Gonjeng gunakan susuk lam sama seperti
Wak Lijat. Kalau tidak disebabkan dia
menetak Usup Gonjeng dengan mata parang hingga terkulai lengan, kemudian
bercantum semula tidak semena-mena nescaya dia menyangka di depannya bukan
manusian biasa. Tentu puaka air yang
menjelma menjadi Usup Gonjeng tercegat di depannya.
Bukan
Usup Gonjeng sahaja terkulai lengan ditetak dengan mata parang, Wak Lijat juga pernah terpokah paha dikerkah
buaya tatkala meranduk sungai menangguk udang.
Seisi kampung tahu mengenai Wak Lijat di kerkah buaya menyebabkan dia
merangkak ke tebing dengan pahanya di gonggong ke tengah arus. Belum sempat buaya berkenaan mengheret paha
Wak Lijat tiba-tiba sahaja terlepas dari celah taring berceranggah.
Wak
Liljat duduk sahaja di atas tebing, menunggu pahanya menerpa semula ke
tubuh. Kemudian melekap semula bercantum
macam tidak terpokah apa-apa. Sewaktu
orang-orang kampong dating untuk membantu, mereka terkejut melihat Wak Lijat
tidak cedera langsung. Dia sekadar
menepuk-nepuk pahanya yang masih berbekas darah akibat dikerkah buaya ganas.
“Bukankah
Wak disambar buaya di tengah arus?” Jali
Singkong terkebil-kebil mata setelah melihat Wak Lijat tidak cedera
apa-apa. Memang dia sendiri memanggil
orang-orang kampung membantu sebaik sahaja melihat Wak Lijat diheret buaya ke
tengah arus.
“Memang
aku disambar buaya, tapi geruh aku bukan pada taringnya.” Beritahu Wak Lijat tenang, sekalipun dia
tidak sempat mengelak dari disambar buaya.
Sewaktu dia menangguk udang bersama Jali Singkong geruh disambar buaya
semacam sedang menunggunya ditengah arus.
“Macam
mana Wak boleh terlepas?” jirannya
mendekati dia apabila melihat darah meleleh di pangkal paha.
“Semuanya
dengan kuasa Allah,” Wak Lijat
mengusap-usap dada disebabkan masih keberah-berahan setelah diheret buaya ke
tengah arus.
Tetapi
mereka tidak melihat pun paha Wak Lijat terpokah habis hingga digonggong buaya
berkenaan. Semasa Wak Lijat merangkak
naik ke tebing dengan pahanya terputus memang Jali Singkong sudah berundur
memanggil orang-orang kampung meminta bantuan.
Ketika itu Wak Lijhat sempat menyeru.
“Araftu
rabbi birabbi,’arafukum birabbihi ‘arafakum binafsihi, waman ‘araf nafsahu
faqod ‘arafa rabbihi, waman ‘arafa rabbihi fasdal-jasad.
Sekaligus
buaya di tengah arus menggelepar tidak menentu.
Ia berpusing-pusing bagaikan paha Wak Lijat yang digonggongnya menujah
kuat ketengah rahang. Sewaktu dia
melepas gonggongan paha berkenaan buaya tersebut mengapung ke permukaan air
dengan mulut ternganga tidak dapat dikatupkan lagi.
Semasa
orang-orang kampung sampai di tebing sungai, buaya berkenaan masih ternganga
mulut di tengah arus. Ekornya
melibas-libas ke kiri ke kanan mahu berundur selamatkan diri. Semakin kuat dia melibas-libas ekor, buaya
tersebut tidak dapat berkuat apa-apa.
“Lain
kali jangan buat kurang ajar dengan Wak Lijat!”
laung Wak Lijat lantas menuding jari terlunjuk ke tengah arus.
Apabila
Wak Lijat menghentak tumitnya tiga kali ke tanah, mereka melihat buaya
berkenaan menggelepar kuat di permukaan air.
Ekornya tidak melibas-libas lagi, tetapi
mulutnya masih ternganga tidak dapat dikatupkan.
“Naik
kamu ke tebing ini!” seru Wak Lijat
mengisar tapak tangan dengan menghembus perlahan dia menyebut:
Wama-yangngan
rinaksan dinig, kinamulan dining, sukma angali-ngan angalingan dining, dining
ranksan teguh, wawayangan angalingan.
Dalam
keadaan mulutnya ternganga buaya tersebut perlahan-lahan merangkak naik ke
tebing. Mereka uyang berdiri di tebing
melihat kaki buaya itu terkulai seolah-oleh dikerkah musuh. Tidak bertangguh Wak Lijat menepuk-nepuk
bahagian paha buaya itu yang terkulai hingga bercantum kuat semula. Sebaik sahaja paha yang terkulai itu bertaup
kuat barulah mulut binatang berkenaan terkatup semula.
“Kenapa
kamu nak kurang ajar dengan Wak Lijat?”
bentak Wak L:ijat lantas menampar kepala buaya itu tiga kali. Memang buaya itu tidak melawan apa-apa. Ia meletakkan kepalanya di atas tanah
seolah-olah menunggu apa sahaja keputusan daripada Wak Lijat.
Setelah
Wak Lijat membacakan jampi serapahnya dia memberi isyarat supaya buaya
berkenaan turun semula ke tengah arus.
Tidak bertangguh buaya itu terjun semula ke sungai terus tenggelam ke
dasar. Kejadian yang menimpa Wak Lijat
semasa dikerkah buaya memang dilihat sendiri oleh Jali Singkong.
Sebab
itu dia percaya tentu Usup Gonjeng sudah menerima amalan Wak Lijat. Kalau tidak masakan tanganya yang terkulai
ditetak dengan parang boleh bercantum semula.
Kesal benar hatinya apabila menuduh isterinya Timah Sengih melayani anak
muda yang peramah itu.
Apabila
diberitahu kepada Haji Basudi mengenai kejadian adiknya ditetak dengan parang
oleh Jali Singkong, dia sekadar mengeluh pendek. Sekalipun jauh di lipatan hatinya dia tidak benarkan adiknya amalkan
amalan demikian, tetapi Usup Gonjeng tetap berkeras tidak mahu buangkan susuk
lam yang sudah sebati dengan dirinya.
Bukan mudah dia menyelam ke dasar parit mahu mencari lam melekap pada
daun rumput di dasar parit yang berselut.
Masakan
dia mahu buangkan amalan tersebut setelah bersusah payah memujuk Wak Lijat
turunkan amalan tersebut. Kalau abangnya
tidak bersetuju bila-bila dia rela tinggalkan kampung halaman. Biarlah dia tidak menatap muka abangnya
sampai bila-bila pun asal sahaja susuk lam itu terus sebati dalam
tubuhnya. Usup Gonjeng tidak mahu siapa
pun halang dia gunakan susuk lam yang sudah diturunkan oleh Wak Lijat.
Tetapi
selepas Haji Basudi mendesak dia buangkan sahaja susuk lam berkenaan selepas
beberapa kali isterinya Embok Sinah keguguran, terpaksa juga Usup Gonjeng
mengalah. Kalau disebabkan susuk lam itu
dia tidak boleh mendapat anak apa salahnya dibuang sahaja sampai tubunya bersih
suci daripada amalan demikian.
Sekalipun
hatinya tidak senang dengan keputusan abangnya Haji Basudi namun dia terpaksa
juga mematuhi. Dia tahu Wak Lijat juga
amalkan susuk lam, tetapi orang tua itu tetap mempunyai anak. Tiga orang anak
lelakinya dan dua orang anak perempuannya memang tidak pernah pun meminta
ayahnya turunkan susuk lam. Tahu sangat
Usup Gonjeng dia satu-satunya yang sanggup
Wak Lijat bersetuju turunkan amalan tersebut.
“Terpulanglah
pada Abang Aji, saya sanggup buangkan susuk lam ni,” tutur Usup Gonjeng setelah lama mengambil
keputusan. Biarlah susul lam itu dibuangkan
asal sahaja isterinya Embok Sinah tidak keguguran. Dia merasa berdosa laku isterinya tidak boleh
mengandung disebabkan amalan tersebut.
Haji
Basudi mengangguk perlahan. Dia tahu
bukan disebabkan susuk lam itu adinya mengalami kejadian Embok Sinah keguguran
asal sahaja mengandung dua tiga bulan.
Tetapi amalan gunakan susuk memang tidak memberi manfaat sesiapa
pun. Apalah maknanya Usup Gonjeng boleh
bertahan dari luka semasa hayatnya, tetapi belum tahu bagaimana kesudahannya.
Bukan
Usup Gonjeng sahaja pernah ditetak tangan hingga terkulai tetapi bercantum
semula, Haji Basudi juga tahu Wak Lijat
dikerkah buaya menyebabkan paha terpokah.
Tidak lama selepas kejadian itu memang Wak Lijat meminta Haji Basudi
buangkan susuk lam tersebut. Bimbang sangat
Wak Lijat sekiranya susuk lam itu tidak dibuang sekirannya dia menemui ajal.
Manalah
tahu kepalanya mesti dipenggal juga setelah terbujur menjadi mayat. Kalau tidak dipisahkan kepala dari tubuh
nescaya tubuhnya akan bingkas bangun sebaik sahaja dijirus air semasa mayat
dimandikan. Tentu seisi kampung akan
kelam kabut sekiranya mayat dia bingkas bangun.
Tetapi dia akan tergolek semula menjadi mayat setelah air yang dijiruskan
kering daripada tubuh.
Alangkah
terseksanya dia kalau mayat sudah terbujur masih bingkas bangun. Terpaksalah dipenggal leher biar kepalanya
bercerai dari badan. Setelah dimandi dan
dikapankan kepala jua tidak boleh dikebumikan sama dengan badan.
Mesti dikebumikan berasingan dengan dipisahkan oleh anak air. Kalau dibiarkan dikebumikan sama setelah
kepala dipenggal, Wak Lijat tahu dia akan balik semula menemui keluarga.
Dia
tidak mahu mayatnya dipenggal kepala setelah terkejang menunggu masa untuk
dikebumikan. Sebab itu Wak Lijat desak
Haji Basudi buangkan sahaja susuk lam yang diamalkan sekian lama. Tidak ada apa-apa yang mahu dimegahkannya
kalau takat tangan yang terputus ditetak parang bercantum semula. Apalagi Haji Basudi sering ingatkan dia semulia-mulia
manusia di sisi Allah hanya mereka yang bertaqwa.
Masakan
mereka yang terpenggal leher bercantum semula dapat merasakan dirinya mulia di
sisi Allah sekirannya tidak bertaqwa!
Apalah gunanya susuk lam boleh pertahankan diri kalau tidak dapat
kemuliaan di sisi Allah. Memang Wak
Lijat memahami pernjelasan yang diberikan oleh Haji Basudi setiap kali dia
mengajar di madrasah.
Tetapi
susuk lam yang diwarisinya sudah diamalkan sejak usianya masih muda. Ketika itu memang Wak Lijat tidak peduli
mengenai taqwa dan iman. Dalam usia muda
dia hanya berbangga kalau musuh tidak dapat menewaskan sewaktu berhadapan di
tengah gelanggang. Cubalah mereka
menghunus keris lantas ditusukkan ke dadanya!
Bila-bila Wak Lijat bersedia busungkan dada.
Musuh
akan gementar tidak ketahuan setelah melihat luka di dada akibat ditusuk mata
keris akan bercantum semula. Dia akan
bingkas menghambat musuh setelah luka yang parah tiba-tiba pulih tidak berbekas
apa-apa. Kemegahan di masa muda itu
tidak bermakna apa-apa lagi kepada Wak Lijat setelah usianya semakin tua.
“Kalau
kamu ikhlas nak buangkan susuk lam ni Usup, isya Allah,” beritahu Haji Basudi kerana bimbang adiknya
masih mahu pertahankan juga amalannya.
Usup
Gonjeng tidak menyahut apa-apa. Dia
sudah nekad mahu buangkan juga kerana tidak mahu kecewakan isterinya Embok
Sinah. Semenjak dia jatuh hati dengan
janda beranak satu itu setelah bertemu dalam majlis perkahwinan, dia tidak mahu
kecewakan hati perempaun itu. Tentu
Embok Sinah kecewa sekirannya beberap kali keguguran asal sahaja tengah
mengandung.
Lantas
Haji Basudi ambil kepala tempurung kelapa ditelangkupkan pada belikat Usup
Gonjeng setelah adiknya bersetuju mahu buangkan susuknya. Puas dia mencari tempat yang sesuai untuik
dilekapkan tempurung kelapa itu, namun semuanya tidak mahu melekat apabila Haji
Basudi berdoa.
Wa’indahu
mafatihol ghaibi laa’lamuha illahuwa, waya’lamu mafilbarri walbahri,
wamatasquthu min-waraqotin illa ya-lamuha wala hobbatin fi-zulumatil ardhi waa
rath bin walayabirnilla fi-kitabin mubin.
Setelah
Haji Basudi mencari-cari tempat melekapkan tempurung kelapa itu tiba-tiba
sahaja ianya melekat pada bahagian bawah ketiak. Ketika ini Usup Gonjeng merasa denyutan kuat
hingga ke pangkal bahunya. Memang dia
rasakan kesakitan di bawah ketiak hingga ngilu sampai ke tulang.
Setelah
tempurung tersebut melekat di situ, Haji Basudi menepuk-nepuk tiga kali. Kemudian dia kisarkan tapak tangannya disitu
dengan membaca:
Bismillahil
lazi layadhurru ma’asmihi syai-in fil-ardhi wala fissama-I wahu-wassami’ul
‘alim.
Sepuluh
kali dia ulangi membacanya. Haji Basudi
bacakan pula sepuluh kali lagi:
Bismillahhi
amana billahhi waman yaumin billahhi lahaufu ‘alaihi, ya haiyun qa qaiyum ya
latif ya zaljalal wal-ikram.
Menggeliat-geliat
Usup Gonjeng apabila meras badannya panas seolah-olah terganggang ke api. Berpeluh-peluh dia menahan kesakitan hingga
beberapa kali tidak dapat menahan kentut.
Tetapi Haji Basudi teruskan juga berdoa sampai tempurung yang melekap di
bawah ketiak adiknya jatuh dengan sendirinya.
Sebaik
sahaja tempurung itu jatuh terlentang ke lantai, Usup Gonjeng melihat lam terliauk-liuk di
situ. Lam sebesar hujung lidi sepanjang
hampir sejengkal itu berlumuran darah laksana pacat tengah kekenyangan. Memang binatang itu akan mati kalau dicincang
lumat pun. Bila-bila masa tubuhnya yang
terputus itu akan bercantum semula.
Sebab
itu Haji Basudi sendiri yang buangkan semula lam di dalam tempurung itu ke
dalam parit. Tidak lama selepas lam itu
dibuangkan oleh Haji Basudi memanbg Embok Sinah mengandung juga. Gembira benar Usup Gonjeng apabila isterinya
melahirkan anak perempuan yang sekian lama di idamkannya. Setidak-tidaknya boleh juga jadi kawan
bermain Meliah anak tirinya.
Tetapi
semenjak berkahwin dengan Embok Sinah memang dia melayani Meliah macam anaknya
juga. Sampaikan Meliah juga memanggilnya
ayah. Bagaimanapun Usup Gonjeng tahu
selepas susuk lam dibuangkan, dia sering mengidap sakit dalam perut. Kadangkala berhari-hari dia tidak dapat turun
ke sawah apabila terasa bisa-bisa dalam perut laksana luka dirucahkan air asam.
Semenjak
mengidap sakit perut yang memedihkan itu, keadaan tubuh Usup Gonjeng bertambah
kurus. Mukanya cengkung dengan mata kian
terperosok ke dalam. Sebab itulah seisi
kampung memanggilnya Usup Gonjeng sahaja dengan keadaan badannya yang kurus
melidi. Namun dia sudah mengagak
badannya menjadi kurus tentu mengikut kesan tubuh lam yang meruncing laksana
hujung lidi.
Tidak
sampai setahun dia mengidap sakit perut itu Usup Gonjeng terkejang juga
beberapa minggu. Sengaja dia tidak mahu
beritahu abangnya Haji Basudi mengenai penyakit yang dihidapinya. Tatkala Usup Gonjeng meninggal dunia anaknya
bersama Embok Sinah baru berumur dua tahu sahaja.
Tetapi
Haji Basudi juga tidak boleh membantu apa-apa.
Penyakit perut yang dihidapi oleh adiknya Usup Gonjeng tidak pernah
dirawat langsung. Lainlah kalau Usup Gonjeng
berusha sendiri dapatkan rawatan, memang
Haji basudi boleh mencuba.
Setikdak-tidaknya dia akan bawakan juga adiknya ke hospital sekalipun
terpaksa dibedah. Apa salahnya dibedah
kala penyakit di dalam perut itu boleh disembuhkan.
Tidak
lama selepas kematian Usup Gonjeng anaknya juga mengidap sakit perut tidak
menentu. Dia akan menangis sampai
mengerekot menahan kesakitan dalam perut yang tiak dapat diketahui
sebabnya. Asal sahaja dia mengalami
sakit perut Embok Sinah melihat muka anaknya pucat lesi. Apabila diberitahu ada Haji Basudi dia akan
berdoakan air menyuruh minum beberapa teguk.
Sewaktu
berusia tiga tahun anak kecil itu juga menutup mata. Sedih benar hati Embok Sinah dengan kematian
anaknya bersama Usup Gonjeng. Kesedihan
yang menusuk itulah menyebabkan Embok Sinah tidak mahu jejak kaki lagi ke
Sekincan. Biarlah semua kesedihan itu
dibawa sama berpindah ke mana-mana.
“Kalau
tak jumpa Haji Basudi, kita boleh cuba siapa saja yang tahu!” bisik Mat Johan meminta isterinya Melia
bertenang apabila perempuan itu gelisah sangat.
“Awak
nak cari siapa?” kelih Meliah
perlahan. Perkara mencari orang lain
mahu buangkan susuk berlian emaknya tidak sama dengan menjemput Haji Basudi ke
situ. Setidak-tidaknya hubungan
kekeluargaan masih terjalin sekalipun anak Usup Gonjeng meninggal dunia tatkala
berusia tiga tahun.
“Kita
betanyalah pada sesiapa pun,” ujar Mat
Johan kerana bimbang tidak sempat buangkan susuk berlian emak mertuanya.
Meliah
tidak menyahut. Dia tahu emaknya bukan
mahu sangat susuk berlian yang ditusukkan itu dibuang, tetapi mendesak mahu
temui Haji Basudi. Lama mereka terpisah
setelah emaknya beberapa kali berkahwin lain.
Memang ramai lelaki yang terpikat selepas ayah tirinya Usup Gonjeng
meninggal dunia.
Sekalipun
emaknya tidak lagi menyanyi dalam majlis kahwin, tetapi lelaki yang terpikat
dengan emaknya memujuk juga. Tetapi
Meliah tidak boleh menghalang apa-apa setiap kali emaknya berkahwin lain. Memang lelaki berkenaan terpikat disebabkan
Embok Sinah kelihatan berwajah muda. Setelah
Meliah dewasa pun mereka yang terserempak Embok Sinah menyangka dia bersama
anaknya bagaikan adik beradik.
“Kalau
tak salah di Sungai Manik ada juga yang handal pandai buangkan susu ni,” seorang jiran menjelaskan disebabkan dia
eringkali jejak kaki ke Sungai Manik.
“Siapa
namanya di Sungai Manik tu?” Mat Johor
mula beras lega dengan penjelasn jiran itu.
“Saya
hanya dengar namanya saja,” beritahu
jiran itu tersengih-sengih. Lama dia terangguk-angguk kemudian baru
menyambung. “Namanya Haji Kadri kalau
tak salah,” Memang dia sendiri tidak cam
sangat Haji Kadri sekalipun sudah beberapa kali ke Sungai Manik.
ooooo00ooooo
No comments:
Post a Comment