Monday, October 13, 2014

096. DILAMAR ORANG BUNIAN

NENEK selalu mengingatkan saya supaya berhati-hati menuntut ilmu kebatinan. Pesan nenek, kalau tersalah tuntut akan membahayakan diri sendiri. Pernah Juga nenek bercerita tentang orang-orang yang memelihara hantu akan mencari kesempatan menurunkan hantu berkenaan kepada sesiapa yang mahu menuntut ilmu kepadanya.
“Di sebabkan mereka tidak tertahan memelihara hantu itu, jadi dia terpaksa mencari orang yang sanggup menerimanya. Orang seperti ini akan menurunkan hantu tersebut kepada kau secara tidak kau sedari, kalau tidak berhati-hati menuntut ilmu….” Kata nenek mengingatkan saya.
Nenek saya telah meninggal dunia dalam tahun 1976 ketika berumur lebih 70 tahun. Dia seorang bidan dan dukun yang terkenal di kampung saya. Tetapi di akhir-akhir hayatnya dia tidak mahu lagi meneruskan kerja-kerja menjadi bidan-bidan kampung itu.
Kadangkala kalau saya terkehel pun dia mengurutnya, kerana alasannya dia tidak mahu dimakan sumpah. Apakah sumpahnya itu tidaklah saya ketahui.
Tetapi pernah juga nenek berceritakan tentang sepupunya yang tiba-tiba hilang ketika sedang mencari kayu api di kebun getah pinggir kampung. Cerita mengenai sepupu nenek ia itu Nenek Ngah saya ini hilang memang saya masih ingat. Kisahnya berlaku semasa saya berumur enam tahun iaitu kira-kira dalam tahun 1952.
Masa ini kampung saya di Pahang sama juga seperti lain-lain negeri di Tanah Melayu adalah dalam keadaan darurat. Perintah berkurung di kenakan dari jam 6 petang hingga 6 pagi (kalau ikut waktu sekarang ialah jam 5.30 petang hingga 5.30 pagi). Orang-orang kampung selalunya diganggu oleh pengganas-pengganas komunis.
Satu petang kira-kira pukul 2.00, Nenek Ngah saya ketika itu masih anak dara telah pergi mencari kayu api bersama dengan emak saya dan beberapa orang lagi jiran. Jarang mereka pergi mencari kayu api seorang diri, kerana takutkan pengganas-pengganas komunis.
Mereka hanya pergi mencari kayu api di kawasan kebun getah berhampiran dengan kampng saja. Malah kalau dilaung dari tingkap rumah pun boleh kedengaran.
Semasa mencari kayu api ini mereka semua berpecah, tetapi tidaklah berjauhan antara satu sama lain. Setelah masing-masing mendapat seberkas kayu api, mereka pun berkumpul semula. Ketika berkumpul inilah Nenek Ngah saya tidak kelihatan di mana.
“Di mana Som tadi?” Tanya seorang jiran emak saya.
“Entah, tadi dia ke tubir bukit….” Sahut emak saya, kerana dia nampak emak saudaranya itu mengutip ranting-ranting kayu getah yang gugur di tubir bukit.
Lama mereka menunggu Nenek Ngah Som, tetapi dia tidak juga muncul. Setelah hampir pukul enam petang, mereka pun merasa bertambah cemas. Mereka terpaksa pulang kerana takutkan perintah berkurung. Masa perintah berkurung ini pihak askar boleh menembak siapa saja kalau terserempak di kawasan pinggir kampung.
Oleh itu mereka semua terpaksa balik untuk memberitahu ketua kampong mengenai Nenek Ngah Som yang hilang semasa mencari kayu api. Mereka bertambah bimbang kalau Nenek Ngah Som dilarikan oleh pengganas-pengganas komunis. Berita tentang kehilangan Nenek Ngah Somini cepat saja diketahui oleh penduduk-penduduk kampung.
Malam itu mereka semua berkumpul di rumah nenek saya. Ketua Kampung To’ Mat Berahim juga hadir sama. Saya yang masih kecil juga ada sama-sama mendengar perbincangan mereka, tetapi saya tidaklah tahu sangat mengenai biji butirnya.
“Kau nampak ke mana dia pergi?” Tanya To’ Mat Berahim kepada emak saya.
“Di tubir bukit kebun getah itu laaa……” emak saya memberitahu Ketua Kampung.
“Tak ada dengar Som menjerit atau memekik?” soal To’ Mat Berahim lagi.
“Tak ada pula,” jawab emak saya. Saya duduk dekat dengan emak saya hanya terkebil-kebil mata saja mendengar perbincangan mereka itu.
Di sebelah saya duduk nenek saya. Serambi rumah nenek saya itu sudah dipenuhi oleh orang-orang kampung. Saya nampak ayah saya memerhatikan Dukun Amid di hujung serambi sedang membakar kemenyan.
Selalunya kalau ada berlaku sakit atau kejadian-kejadian ganjil berlaku memang orang-orang kampung memanggil Dukun Amid. Dia akan membakar kemenyan serta menjampi serapah untuk menyembuhkan penyakit. Kadangkala dia menggunakan telur untuk menelek sesuatu penyakit itu.
Tetapi pada malam itu kelihatan Dukun Amid semacam tidak berupaya menelek ke mana hilangnya Nenek Ngah Som. Walaupun Nenek Ngah Som itu pangkat nenek kepada saya, tetapi umurnya muda sedikit dari emak saya. Dia masih anak dara lagi ketika itu.
Oleh itu orang-orang kampung menyangka dia dilarikan oleh pengganas Komunis.
“Bagaimana kalau kita report ke balai polis?” ayah saya semacam memberikan cadangan.
“Jangan…..” To’ Mat Berahim cepat-cepat memotong cakap ayah saya. “Kalau perkara ni kita hebohkan, takut-takut nyawa si Som terancam. Mana tahu benar-benar dia dilarikan oleh komunis, tentulah komunis mengancam dia kalau kita hebohkan kepada polis,”ujar ketua Kampung itu.
Semua orang yang ada di situ bersetuju dengan pendapat To’ Mat Berahim. Mereka takut pengganas-pengganas komunis akan bertindak terhadap Nenek Ngah Som.
Tidak lama sebelum itu ayah Nenek Ngah Som sendiri ditembak oleh pengganas komunis, semasa melintasi kebun getah di hulu kampung. Senapang patah yang di galasnya juga dilarikan oleh pengganas-pengganas komunis itu. Mayatnya telah dijumpai oleh To’ Mat Berahim yang mendengar tembakan tidak jauh dari kebun getahnya.
Semasa To’ Mat Berahim sampai, dia nampak dua tiga orang pengganas komunis lari memanjat bukit di seberang lorong ke kampung itu. Terpaksa pula To’ Mat Berahim bersumbunyi beberapa minit supaya tidak dilihat oleh pengganas-pengganas berkenaan.
Sebab itulah To’Mat Berahim tidak mahuperkara kehilangan Nenek Ngah Som itu dihebohkan sangat, sehingga sampai kepada pengetahuan pihak polis.
“Jadi, macam mana sekarang Kun?” Tanya To’ Mat Berahim pada Dukun Amid.
Dukun Amid menggeleng-geleng kepala, tetapi dia tidak terus memberi tahu apakah hasil dari telekannya.
“Saya ingat ini kerja tubuh halus, bukannya tubuh kasar,” dia memberitahu setelah lama tertelek-telek melihat asap kemenyuan di depannya.
“Kalautubuh halus, malam ni juga kita cari….” Tiba-tiba nenek saya bersuara keras.
“Tak boleh Ibah, tak boleh……” bantah To’ Mat Berahim. “Takut nanti bertembung pula dengan sojar, kenatembak pula,” ujarnya sambil mengangkat kepala.
Orang-orang kampung semua bersetuju dengan kata-kata Ketua Kampung itu. Mereka sepakat akan mencari Nenek Ngah Sompada keesokan paginya.
Mencari Nenek Ngah Som juga bukanlah semudah menjengah jerat pelanduk di tengah hutan. Ianya memerlukanpetua-petua yang hanya diketahui oleh Dukun Amid. Bagaimanapun dia sendiri belum pasti sama ada petua-petuanya itu boleh berjaya atau tidak.
“Mimin, ikut saya besok,.” Kata Dukun Amid berpaling kepada ayah saya. “Pagi-pagi kita pergi, bawa ibu kunyit, ibu garam,lengkuas…” jelasnya mengingatkan ayah saya.
Ayah saya hanya mengangguk kepala saja.
Setelah selesai berbincang, mereka semua tidak terus balik ke rumah masing-masing. Mereka bimbang juga fasal keadaan perintah berkurung tidak membenarkan siapa pun keluar waktu malam hari. Bagaimana pun tidak lama kemudian Dukun Amid minta diri juga untuk balik ke rumah.
To’ Mat Berahim juga balik pada malam tersebut. Kalau berjalan di tengah kampung pada waktu malam, mereka tidaklah bimbang sangat. Askar-askar yang berkawaljuga tidaklah masuk ke tengah kampung. Mereka berkawal di pinggir kampung saja.
Saya tidaklah balik ke rumah, walaupun emak dan ayah saya balik juga. Rumah kami tidaklah jauh dari rumah nenek saya, hanya bersebelahan saja. Saya tidur di runah nenek, kerana selalu juga saya tidur di rumah nenek.
Saya suka mendengar nenek bercerita sebelum kami melelapkanmata. Sepupu saya juga suka mendengar cerita-cerita dari nenek tentang pari-pari, kelembai dan lain-lain cerita orang tua-tua. Kadangkala ramai cucu-cucu nenek ikut sama mendengar ceritanya.
Boleh dikatakan sayalah yang paling gemar mendengar cerita-cerita nenek. Pernah juga saya menangis teresak-esak oleh kesedihan apabila nenek bercerita sambil berlagu mendayu-dayu semasa menceritakan cerita ‘Bawang Putih Bawang Merah’, “Selendang Delima’, ‘Batu Belah Batu Bertangkup’. ‘Nakhoda Tenggang’ dan banyak lagi.
Saya berharap nenek akan bercerita lagi sebelum kami semua tidur padamalam itu.
“Ceritalah Wan…..” desak saya meminta nenek supaya bercerita. Panggilan ‘Wan’ adalah kelaziman bagi penduduk daerah kami untuk memanggil nenek perempuan.
“Wan penat, nanti lain kali Wan cerita,” nenek semacam memujuk saya.
“Ceritalah,buat cerita orang bunian pun jadilah,” saya berharap nenek mahu bercerita. Ketika ini memang saya tidak tahu tentang kerungsingan nenek. Saya juga tidak tahu apa-apa tentangkehilangan Nenek Ngah Som itu. Hanya setelah saya dewasa barulah saya memahami perkara mengenai kehilangan Nenek Ngah Som itu.
“Tidurlah dulu. Kalau Wan tak tidur, Wan tak mahu cerita,” katanya menipu saya. Ketika ini saya tidaklah tahu sangat tipu daya nenek saya itu. Saya bersungguh-sungguh melelapkan mata agar cepat tidur, dengan harapan akan dapat mendengar cerita dari nenek.
Dalam pada itulah saya terlina.
Esoknya gempoar pula kerana nenek saya hilang dari rumah. Pagi-pagi apabila Mak Lang saya bangun tidur didapati nenek tidak ada. Dia pergi melihatnya ke perigi, tetapi nenek tidak juga kelihatan. Ayah saya mengesyaki nenek sudah pergi mencari Nenek Ngah Som sejak malam lagi.
To’ Mat Berahim menyuruh beberapa orang kampung mula mencari nenek dan Nenek Ngah Som. Mereka menuju ke kebun getah di tempat yang dikatakan nenek Ngah Som mencari kayu api. Kami juga percaya nenek pergi ke situ.
Sehingga tengah hari gerakan mencari Nenek Ngah Som dibuat tetapi tidak berhasil. Seorang demi seorang mereka yang pergi mencari itu balik semula ke rumah. Akhirnya Dukun Amid juga balik dengan perasaan hampa. Bagimanapun To’Mat Berahim enggan melaporkan perkara kehilangan Nenek Ngah Som itu ke balai polis.
Kita-kira pukul empat petang barulah nampak nenek balik ke rumah dalam keadaan letih lesu.
“Agaknya Kak Ibah dah berjumpa…..” kata Dukun Amid mendapatkan nenek. Tetapi saya lihat nenek berseorangan saja. Tidak ada Nenek Ngah Som bersama.
Walaupun saya masih kecil, namun kesebokan serta kgelisahan semua orang yang mencari Nenek Ngah Som itu terasa juga kepada saya. Kadangkala emak memarahi saya kalau saya cuba mendengar perbualan orang-orang itu. Emak menyuruh saya masuk ke rumah cepat-cepat.
Saya nampak orang ramai memapah nenek naik ke atas rumah. Nenek masih kelihatan letih semasa sudah naik dan duduk di pangkal serambi. Mereka mendekati nenek mahu mendengar mengenai cerita yanglebih lanjut. Setelahmeminta air segelas dari emak saya, barulah nenek boleh bercerita.
Apa yang nenek ceritakan kepada orang-orangkampung ketikaitutidaklah saya ketahui sangat. Tetapi, apa yang saya tahu selepas itu mereka semua mengikut apa saja arahan nenek. Mereka pun tahu bahawa nenek saya bukan saja seorang bidan, malah dia seorang bomoh juga.
Setelah nenek kelihatan segar semula, nenek turun semula bersama orang-orang kampung. Kemudian hilangentah ke mana. Hampir senja barulah mereka semua balik ke rumah dengan mengusung Nenek Ngah Som.
Beberapa tahun dulu sebelum nenek meninggal dunia, saya sempat berbual bual dengannya mengenai cerita kehilangan Nenek Ngah Som itu. Lagi pun nenek tidak suka saya menuntut ilmu kebatinan dengan tidak berhati-hati kepada siapa berguru. Sebab itulah dia suka bercerita mengenai ilmu-ilmu kebatinan itu kepada saya.
Menurut cerita nenek, apabila Dukun Amid gagal mengesa kehilangan Nenek Ngah Som, dia sudah menduga bahawa Nenek Ngah Som bukan dilarikan oleh gerombolan pengganas komunis. Dukun Amid Cuma tidak mahu memberitahu perkara sebenarnya pada hari malam delmikian.
Sebab itulah apabila semua orang sudah nyenyak tidur, nenek terus mencari Nenek Ngah Som.
“Tubuh halus sama juga seperti tubuh kasar,” nenek memberitahu saya, halus juga perlu tidur, rihat, bimbang, tidak berkuasa, sama seperti tubuh kasar. Yang berkuasa cuma Allah, sebab itulah kita memohon pertolongan Allah. Kalau kita memohon pertolongan dengan perantaraan jin atau penunggu, maka orang bertubuh halus tentu lebih rapat dengan mereka ini,” demikian kata nenek.
“Sudah tentulah jin atau penunggu ini menyebelahi orang tubuh halus daripada menolongkita,” ujar nenek seterusnya.
Olehitulah pada malam berkenaan, nenek membuatsembahyang tahjud pada tengah malamnya, sebelum dia turun mencari Nenek Ngah Som. Dia berjalan di tengah malam itu menuju ke kebun getah dipinggir hutan tempat Nenek Ngah Som mencari kayu api.
“Wan tidak takut fasal komunis atau perintah berkurung lagi. Yang Wan pentingkan nyawa Wan Ngah Som kau saja….” Jelas nenek.
Dengan menggunakan jampi serapahnya nenek berjaya sampai ke satu tempat kediaman orang-orang bunian. Semasa nenek sampai dia telah di sambut oleh seorang Sheikh bernama Sheikh Kuning. Nenek saya dipersilakan masuk ke dalam rumah Sheikh itu.
“Saya dah faham akan hajat Siti Fatimah..” jelas Sheikh itu dengan membahasakan panggilan Siti Fatimah kepada nenek saya.
“Kalau dah tahu hajat kami, mengapa To’ Sheikh tak pulangkan adik kami,” nenek menunjukkan kemarahannya.
“Saya minta maaflah pada Siti Fatimah. Saya tak tahupula Som itu adik kepada Siti Fatimah. Saya mengakulah pada Siti Fatimah semua ni kesalahan orang-orang di sini,” Sheikh Kuning memberitahu.
“Kalau begitu To’ Sheikh pulangkan balik adik kami,” nenek mula berlembut setelah mendapati Sheikh itu menunjukkan sikap mahu bersahabat.
“Sebenarnya saya tidak tahu macam mana adik Siti Fatimah sampai ke sini. Orang-orang di sini mengatakan adik Siti Fatimah tersesat ke sini. Sebab itulah kami lindungkan dia,” ujar Sheikh Kuning.
“Kami tak peduli dia sesat atau tidak. Kami mahu adik kami selamat,” tegas nenek saya merenung muka Sheikh Kuning.
“Tetapi anak saya dah berkenan dengan adik Siti Fatimah tu. Besar sangat hati saya nak meminang adik Siti Fatimah,” tiba-tiba saja Sheikh itu macam melamar kepada nenek saya.
“Eh, tak boleh, tak boleh. Kami tubuh kasar, To’ Sheikh tubuh halus. Kami mahu adik kami balik. Kalau To’ Sheikh tak mahu bagi, kami berkeras. Tempat ni kami semah dengan tulang babi…” nenek saya memberi amaran.
Melihat sikap nenek saya itu Sheikh kuning menjadi serba salah. Tentulah dia menyedari bahawa nenek saya bukanlah mudah untuk ditentangnya. Sebab itulah dia membahasakan panggilan ‘Siti Fatimah’ kepada nenek saya. Kononnya panggilanitu menunjukkan orang-orang bunian menghormati nenek saya, kerana Siti Fatimah itu adalah nama puteri Rasullallah iaitu isteri kepada Saidina Ali.
“Beginilah Siti Fatimah, adik Siti Fatimah tu kami letakkan di atas mahligai, dijaga oleh putera penghulu kami. Putera penghulu kamimahu meminangnya. Biarlah saya berunding dengan putera tu, supaya adik Siti Fatimah dipulangkan,” Sheikh itu memujuk.
“Kami mahu adik kami selamat, jangan cederakan sedikit pun,” tegas nenek saya keras.
“Saya berjanjilah pada Siti Fatimah,” sahutnya macam orang kecewa.
“Macam mana pun kami nak tengok juga adik kami dulu. Kami nak pastikan sama ada dia cedera atau tidak,” desak nenek.
Mahu tidak mahu Sheikh Kuning membawa nenek saya ke satu tempat sambil menunjukkan tempat Nenek Ngah Som dibawa oleh putera penghulu Orang Bunian itu. Nenek nampak adik sepupunya tidur nyenyak di atas katil emas yang di kelilingi oleh air. Nenek tidak dapat menyeberang air itu kerana tidak ada jembatan menuju ke katil berkenaan. Sementara Nenek Ngah Som pula dikawal oleh ramai pengawal-pengawal yang bersenjatakan tombak dan lembing.
“Saya tak dapat nak melarikan adik Siti Fatimah daripengawal-pengawal tu….” Ujar Sheikh kuning perlahan.
Nenek tidak menyahut. Tetapi dia puas hati kerana sudah menemui Nenek Ngah Som. Nenek tidak peduli lagi budi baik Sheikh Kuning itu, dan dia juga tidak mahu berunding apa-apa. Yang penting pada nenek dia mahukan adik sepupunya.
Setelah dia dapat melihat Nenek Ngah Som, nenek pun memulakan jampi menteranya,sehingga dia dapat mendengar jerit pekik di kelilingnya. Lama nenek bertelut di tanah sambil meneruskan jampi serapahnya sampailah sorak dan jerit pekik di kelilingnya reda.
Apabila nenek membuka matanya didapatinya hari sudah petang. Dia berada berhampiran dengan belukar rotan yang padat. Di celah-celah belukar rotan itu dia nampak tubuh Nenek Ngah Som terbaring tidak sedarkan diri. Tetapi nenek tidak dapat masuk ke dalam belukar rotan itu.
Pada nenek tidaklah dia heran bagaimana Nenek Ngah Som boleh masuk ke dalam belukar rotan padat yang penuh dengan duri dan onak itu, pada hal tidak ada lorong untuk masuk ke situ. Dia juga dapati tubuh atau pakaian Nenek Ngah Som tidak luka-luka atau carik-carik walau pun berada di tengah-tengah belukar rotan yang padat itu. Semua itu adalah perbuatan orang-orang bunian.
Setelah nenek menggunakan jampi mentera untuk memagar kawasan belukar rotan itu barulah dia balik ke rumah. Itulah kisahnya yang saya ceritakan tadi, bagaimana nenek balik dalam keadaan letih.
Apabila nenek sudah pulih dari keletihannya, dia pun membawa orang-orang kampung menuju ke tempat belukar rotan di manadia menemui Nenek Ngah Som. Hampir satu jam mereka mengambil masa untuk menebas belukar rotan itu untuk mendapatkan Nenek Ngah Som.
Memang aneh, tubuh Nenek Ngah Som tidak luka-luka. Bajunya juga tidak carik-carik. Bagi pandangan mata kasar, bagaimanakah dia boleh masuk ke dalam belukar rotan yang tidak ada sedikit pun ruang berlorong ke situ? Pada hal belukar rotan itu penuh dengan duri dan ranjau.
Semasa Nenek Ngah Som dibawa balik dia masih dalam keadaan pengsan. Oleh itu terpaksalah nenek dan Dukun Amid memulihkannya. Saya sendiri melihat bagaimana nenek dan Dukun Amid berusaha untuk memulihkan Nenek Ngah Som. Pada ingatan saya sehingga kira-kira pukul 10 malam barulah Nenek Ngah Som pulih dari pengsannya.
Di samping itu saya juga meminta Nenek Ngah Som menceritakan peristiwa dia dilarikan oleh Orang Bunian itu. Nenek Ngah Som tidak dapat melupakan peristiwa yang telah berlaku lebih 30 tahun dulu itu. Dia telah menceritakan kembali peristiwa itu kepada saya beberapa tahun dulu iaitu ketika nenek saya masih hidup lagi.
Kata Nenek Ngah Som, semasa dia berpecah dengan kawan-kawannya ketika mencari kayu api, dia tersesat jalan. Dia tidak lagi mencari jalan menuju ke kebun getah. Puas dia berpusing-pusing di sekitar kawasan kebun getah itu, tetapi tidak juga bertemu dengan kawan-kawan yang sama mencari kayu api.
“Nenek Ngah sangkakan semua orang sudah balik. Sampai hati benar mereka kata hati Nenek Ngah,” ujarnya mengenangkan kisah itu.
Bagaimana pun Nenek Ngah Som tidak dapat mencari jalan balik. Tiba-tiba dari balik pokok getah muncul seorang pemuda yang tidak dikenalinya. Pemuda itu sungguh kacak, berkulit putih kuning, muka bujur sirih. Pemuda itu mendakwa dirinya anak raja bernama Malim Dewa.
Disebabkan Nenek Ngah Som belum memberikan kata putus, maka Malim Dewa tidaklah berani tidur bersama di situ. Malim Dewa tetap mematuhi amaran Sheikh Kuning tidak boleh tidur bersama selagi belum dimulakan upacara pernikahan.
Sehingga Nenek Ngah Som nampak dari jendela istana nenek saya dating bersama Sheikh Kuning.
“Kak Ibah….” Panggil Nenek Ngah Som.
Tetapi nenek tidak mendengarnya. Berulang kali Nenek Ngah Som memanggil, namun nenek tetap juga tidak mendengarnya. Semasa dia memanggil-manggil itulah Malim Dewa masuk kebiliknya. Malim Dewa juga nampak nenek berdiri di halaman istana bersama dengan Sheikh Kunig.
Malim Dewa memarahi nenek Ngah Som kerana memanggil kakak sepupunya. Tetapi Nenek Ngah Som tidak menghiraukan. Oleh itu Malim Dewa memerintahkan pengawal-pengawalnya supaya mengusir nenek. Ketika ini Nenek Ngah Som nampak nenek sudah berdiri tinggi dengan kepalanya mencecah sampai keawan.
Dalam keadaan kelam kabut itu Malim Dewa juga terpaksa lari. Hanya Sheikh Kuning saja tidak lari. Dia bertelud sujud ke kaki nenek. Tiba-tiba Nenek Ngah Som sapati nenek hilang dari pandangan matanya. Hanya Sheikh Kuning menjaga dia di situ.
Lama dia dijaga oleh Sheikh Kuning, barulah nenek datang semula bersama Dukun Amid. Nenek Ngah Som nampak nenek dan Dukun Amid bersalam-salaman dengan Sheikh Kuning sambil menyerahkan Nenek Ngah Som.
“Apabila Nenek Ngah membuka mata, Nenek Ngah dapati sudah berada semula di rumah. Itulah saja yang Nenek Ngah ingat….” Kata nenek Ngah Som mengakhiri ceritanya.

SELESAI

No comments:

Post a Comment