POKOK
leban tersergam di kawasan belukar hutan itu memang tinggi menjolak langit.
Banirnya juga lebar bagaikan dinding papan tergendeng hingga boleh berlindung
sekiranya diserbu musuh. Di situ Ulung Kamis selalu sandarkan belakang setiap
kali berhenti rihat apabila terasa penat meranduk belukar hutan.
Memang
Lajis juga tahu mengenai bapa mentuanya akan berhenti rihat di perdu pokok
leban berkenaan. Ulung Kamis akan letakkan bekal air atau bungkus makanan di
perdu pokok itu apabila mencari rumpun rotan di sekitar bukit. Dia akan
longgokkan rotan yang direntap di perdu pokok leban berkenaan sebelum dilingkar
kukuh untuk diheret balik ke rumah.
Sewaktu Ah
Fook terserempak Ulung Kamis tersandar di perdu pokok leban tidak banyak pun rotan yang direntap.
Bekal makanan Ulung Kamis juga belum dijamah menunjukkan dia sekadar menetak
beberapa rumpun batang rotan sahaja sebelum bersandar ke situ. Tentu sejak
sebelum matahari tegak di kepala lagi Ulung Kamis sudah mengalami pitam lantas
berhenti rihat di perdu pokok leban berkenaan.
Tatkala Ah
Fook terserempak dia terkejang tidak sedarkan diri memang sudah santak asar,
apabila Ah Fook bersama kawan-kawannya masuk ke hutan mahu memburu babi.
Terpaksa pula Ah Fook batalkan hasratnya mahu berburu babi sebaik sahaja
terserempak Ulung Kamis mengalami petaka demikian. Terus sahaja dia mengajak
kawan-kawannya mengusung Ulung Kamis balik di atas basikal.
"Di
pokok leban tu Tok Puyang hilang," beritahu Pawang Midin apabila kenang
abang tirinya Ulung Kamis ditemui terkejang pada perdu pokok berkenaan.
Manalah
abang tirinya tahu mengenai Tok Puyang sejak bertahun-tahun hilang tidak
ditemui keluarga. Mereka hanya menemui parang, kain ikat kepala dan bekal
makanan dia masuk ke hutan sahaja. Arwah datuknya yang beritahu mengenai Tok
Puyang yang menghilangkan diri di situ sewaktu meneroka tanah hutan.
"Tok
Puyang tu ayah arwah datuk aku," tutur Pawang Midin menatap muka Pak Tua
Mahat setelah tiga hari Ulung Kamis dikebumikan. Tidak sempat Pawang Midin
menjengah abang tirinya itu disebabkan lambat mendapat tahu mengenai kematian
Ulung Kamis.
Setelah
berpindah ke Perak sukar sangat sanak saudara mahu menghubungi Pawang Midin.
Tetapi dia tidaklah terkilan sangat sekalipun lambat diberitahu. Asal sahaja
jejak kaki balik menziarahi kubur pun Pawang Midin tetap tidak terkilan
apa-apa. Kalau dia sempit menjengah pun sekadar dapat menatap muka abang
tirinya sahaja, sedangkan Ulung Kamis terkejang tidak sedar apa pun lagi.
Sudah lama
Pawang Midin berpindah ke Perak hingga sanak saudara terlupa mahu hubungi dia.
Apabila Ulung Kamis terkejang lantas sahaja Lajis menulis surat beritahu
mengenai keadaan bapa mentuanya sudah tenat. Sewaktu menerima surat Lajis
memang dia menyangka abang tirinya masih lagi terkejang sakit.
Ketika itu
memang perhubungan masih sukar, apa lagi tinggal berjauhan hanya boleh berutus
surat sahaja. Manalah ada kemudahan telefon sekiranya mahu beritahu keadaan
Ulung Kamis tengah cemas benar. Sebab itu Pawang Midin tidak berkecil hati sekali
pun lambat datang menjengah.
"Siapa
pun tak tahu ke mana Tok Puyang hilang," ujar Pawang Midin seterusnya
apabila ungkit mengenai pokok leban tempat Ulung Kamis bersandar.
Tetapi
jiran-jiran yang sama meneroka kawasan hutan berkenaan beberapa kali melihat
lembing tercancang pada perdu pokok leban itu asal sahaja hujan panas turun
merintik. Mereka tahu memang lembing berkenaan sering dibawa ke mana sahaja
oleh Tok Puyang.
Dalam masa
beberapa minit sahaja nescaya lembing berkenaan akan hilang dalam terjahan
hujan yang semakin besar. Hingga bertahun-tahun selepas itu perkampungan mereka
terbiar setelah masing-masing berpindah, pokok leban berkenaan terus juga
tersergam di situ.
Tidak
pernah Tok Puyang tinggalkan lembingnya asal sahaja masuk ke hutan. Tatkala
meneroka kawasan hutan berkenaan dia cancangkan lembingnya pada perdu pokok
leban. Memang Tok Puyang tidak tebang pokok leban itu disebabkan dijadikan
tempat berteduh apabila berihat melepaskan lelah.
Sewaktu
dia berhenti rihat isterinya Mak ltam terus menugal jagung di kawasan yang
sudah ditebang tebas. Disebabkan hujan panas turun merintik Mak Itam juga
segera berteduh di bawah pokok leban berkenaan. Tatkala dia jejak kaki ke situ
tidak ada Tok Puyang terconggok. Lembingnya juga tidak ada tercancang, kecuali
kain ikat kepala dan bekal makanan sahaja.
Memang Mak
Itam tidak bimbang apa-apa sekali pun Tok Puyang tidak terconggok memamah rebus
pisang bekal makanannya. Sudah beberapa kali Tok Puyang tinggalkan dia tatkala
berkebun meneroka tanah, lantas menggalas lembing memburu pelanduk meragut
pucuk ludai tengah belukar.
Tahu
sangat Mak Itam mengenai ketangkasan suaminya memburu pelanduk di hutan.
Masakan pelanduk boleh melarikan diri sebaik sahaja Tok Puyang hentakkan tumit
tiga kali ke tanah. Pelanduk akan tergamam tidak bergerak apa-apa hingga Tok
Puyang mendekatinya. Sekiranya pelanduk berkenaan mahu menghambur lari tidak
bertangguh dia lontarkan lembingnya menyinggahi perut.
Tok Puyang
tidak akan lontarkan lembingnya apabila pelanduk berkenaan menunggu sahaja
tubuhnya ditolakkan rebah terus mata parang disendal ke leher. Bukan pelanduk
terkaku tidak bergerak sebaik sahaja Tok Puyang hentakkan tumit tiga kali ke
tanah, malah kijang, rusa atau napuh pun tidak boleh lari ke mana.
Nescaya
kaki binatang berkenaan akan terpasak ke bumi hingga tidak boleh menghambar
kuat. Apa lagi kalau harimau, beruang, gajah atau binatang buas tatkala
terserempak Tok Puyang, tentu akan terkaku tidak bergerak. Sekiranya Tok Puyang
tidak lepaskan kaki yang terpasak sudah tentu binatang berkenaan akan mati
terkejang di situ.
"Hah,
ke mana pula orang tua ni?" rungut Mak Itam setelah santak petang menunggu
Tok Puyang tidak juga nampak kelibat.
Masakan
Tok Puyang tersesat tatkala meranduk belukar memburu pelanduk leka meragut
pucuk ludai. Tentu binatang buas juga tidak mampu mahu mengerkah Tok Puyang
apabila terserempak di mana-mana. Ular sawa sebesar paha pun mudah sahaja
dijinakkan oleh Tok Puyang kalau berkeras mahu membelit dirinya. Tidak mungkin
Tok Puyang boleh dilulur ular sawa yang menunggu di tengah belukar.
Sebab itu
Mak Itam masih tidak percaya suaminya tersesat di mana-mana. Apabila dia balik
ke rumah tiga orang anaknya Saerah, Limin dan Labun yang masih kanak-kanak
beritahu ayah mereka tidak balik lagi sejak turun ke kebun. Tiga hari Tok
Puyang tidak balik ke rumah baru Mak Itam berasa bimbang dengan keselamatan
suaminya.
Setelah
diberitahu jiran-jiran hanya kelompok beberapa buah rumah di kawasan tanah yang
diteroka, mereka mula mencari ke tengah hutan. Sehari suntuk mereka meranduk
belukar hutan, tetapi tidak ada tanda-tanda Tok Puyang melalui kawasan
berkenaan. Tatkala Kasan Tenjot bersama jiran-jiran balik semula ke perkampungan,
mereka terkejut melihat Tok Puyang tersandar di perdu pokok leban itu.
"Awak
ke mana Tok Puyang dah tiga hari tak balik?" ujar Kasan Tenjot kesal
disebabkan Tok Puyang tidak beritahu ke mana dia menghilang.
"Kamu
semua jangan risaukan tentang diri aku!" sahut Tok Puyang mengajak mereka
semua balik ke rumah.
"Kalau
Mak Itam risau, kami juga semuanya risau, Tok Puyang," beritahu Mamat Leka
ingatkan Tok Puyang supaya tidak bersendirian sahaja masuk ke hutan.
Memang
mereka semua salahkan Tok Puyang hingga tiga hari tidak balik ke rumah.
Hinggalah anak-anaknya dewasa memang kerapkali mereka menyedari Tok Puyang
tidak balik ke rumah sampai beberapa hari. Tetapi Mak Itam tidak merungut
apa-apa sekiranya Tok Puyang tidak nampak kelibat.
Biarlah
Tok Puyang ke mana pun memang Mak Itam tidak ambil peduli. Ketika kampung belum
terbuka luas, ke mana sangat Tok Puyang mahu tuju selain daripada hutan di
keliling mereka. Kalau mahu ke kampung berdekatan pun melalui lorong kecil
merentasi bukit bukau. Sudah tentu terpaksa bermalam di mana-mana dalam
perjalanan sebelum jejak semula kaki di rumah.
Setelah
anak-anaknya berkahwin, Tok Puyang sengaja mengajak Limin ikut dia ke perdu
pokok leban berkenaan. Siapa pun tidak tahu mengenai Tok Puyang mengajak
anaknya Limin ke situ. Apabila dia mengisar tapak tangannya, terkejut benar
Limin apabila melihat pokok leban tersebut berasap hingga terbelah dua.
Lantas Tok
Puyang memegang pergelangan tangan Limin menyusup ke celah perdu pokok terbelah
itu. Sebaik sahaja melangkah masuk Limin melihat seolah-olah menyusup pintu
gerbang masuk ke perkampungan yang ramai penghuni.
"Kamu
jangan bimbang apa-apa di sini, Limin," bisik ayahnya melepaskan genggaman
pada pergelangan tangan anaknya.
Kemudian
dia terus mengajak Limin masuk ke rumah yang tersergam besar di tengah
perkampungan. Sebaik sahaja dia masuk ke rumah Limin tercengang apakala melihat
ramai sangat perempuan di situ. Ketika ini perempuan-perempuan berkenaan
menyambutnya setelah mengakui mereka semua isteri Tok Puyang.
Memang Tok
Puyang beritahu Limin mengenai dirinya berkahwin dengan 43 perempuan di
perkampungan bunian. Apabila berkahwin di situ bermakna dirinya mencukupkan
berkahwin dengan 44 orang termasuk dengan Mak Itam. Lainlah kalau Mak Itam
meninggal dunia, dia terpaksa berkahwin seorang lagi dengan bunian berkenaan
sekiranya tidak mahu lagi melepasi pintu gerbang perkampungan tersebut.
"Terserahlah
kepada keputusan ayah," tutur Limin setelah menyedari ayahnya sejak sekian
lama bercampur dengan bunian di perkampungan berkenaan.
Limin
satu-satunya yang mengetahui rahsia diri ayahnya setelah dibawa masuk ke
perkampungan berkenaan. Dia sendiri melihat semua 43 isteri ayahnya bersama
bunian tatkala masuk ke perkampungan berkenaan. Apabila balik semula ke rumah,
Limin terkejut apabila jiran-jiran berkeliling melihat dia terkejang tidak
sedar apa-apa.
"Kami
temui kamu pingsan di perdu pokok leban," beritahu Kasim Toyak
tersengih-sengih menatap muka Limin.
"Mana
ayah?" segera Limin mengangkat kepala memerhati ayahnya Tok Puyang, tetapi
ayahnya tidak kelihatan di situ.
"Kami
tak tahu di mana Tok Puyang," ujar Kasim Toyak disebabkan dia sekadar
terserempak Limin yang tersandar pada perdu pokok leban berkenaan. Cepat-cepat
dia mengajak Mat Sohor, Kasan Tenjot dan Mamat Leka memapah Limin balik ke
rumah.
Ketika ke
hutan melalui lorong tubir bukit mereka terserempak Limin tersandar bagaikan
terlalu letih di perdu pokok. Apabila dikejutkan Limin mengerang-erang seolah
berdengkur. Tetapi Kasim Toyak tahu Limin bukannya keletihan tersandar pada
perdu pokok, tetapi pingsan tidak sedar apa-apa.
Setelah dibawa
balik ke rumah Tok Puyang tidak menjengah muka sebaik sahaja dilaung dari
tengah halaman. Hanya Mak Itam membuka pintu hingga terkejut apabila diberitahu
mengenai kejadian yang menimpa anaknya. Harapkan Tok Puyang bakar kemenyan
tidak siapa pun nampak kelibatnya.
Sebab itu
Siti Selamah minta ayahnya Lebai Jirim membantu. Memang Siti Selamah cemas
sebaik sahaja diberitahu mengenai suaminya Limin ditemui tersandar di perdu
pokok leban berkenaan. Apa lagi pokok itu tersergam berhampiran tanah hutan
yang diteroka mereka. Asal sahaja mereka meranduk belukar melalui lorong di
bawah pokok leban itu masuk ke hutan, memang di situlah masing-masing berhenti
rihat menunggu kawan-kawan berkumpul.
Masakan
suaminya Limin tersandar di perdu pokok leban itu menunggu ayahnya Tok Puyang
hingga terkejang pingsan tidak sedar apa-apa. Setelah diberitahu kepada Lebai
Jirim menantunya ditemui terkejang pingsan di perdu pokok, lantas dia meminta
Tok Puyang sahaja pulihkan keadaan Limin.
"Tok
Puyang tak tahu ke mana, Pak Lebai," ujar Kasim Toyak tidak harapkan
apa-apa daripada lelaki berkenaan.
Satu-satunya
yang mampu pulihkan Limin memang Tok Puyang. Siapa lagi mereka harapkan di
perkampungan yang sama-sama diteroka itu kalau bukan Tok Puyang dukun yang
mahir. Mereka semua ikut sama-sama meneroka juga disebabkan Tok Puyang yang
menjadi ketua menebang pokok-pokok besar menjolak langit.
Ketika itu
memang dukun yang mereka harapkan jadi ketua meneroka tanah hutan. Tok Puyang
tahu kawasan tanah hutan yang boleh diteroka setelah diberi kebenaran oleh Tok
Penghulu. Memang Tok Penghulu yang berkuasa mengutip hasil dan cukai asal
sahaja mereka meneroka tanah hutan.
"Siapa
yang tahu bakar kemenyan, cubalah ubati Limin ni," lantas Lebai Jirim
menyuruh Kasim Toyak membakar kemenyan.
"Tak
berani saya nak bakar," beritahu Kasim Toyak mengenai pantang larang
membakar kemenyan yang ditetapkan oleh Tok Puyang. Manalah tahu tersalah seru
sudah tentu puaka jembalang yang menjelma di depan mata.
"Bukankah
kamu murid Tok Puyang?" sengaja Kasan Tenjot mengusik disebabkan dia tahu
Kasim Toyak minta turunkan amalan daripada orang tua tersebut.
"His,
bakar kemenyan bukan boleh main-main!" sahut Kasim Toyak mengusap lengan
apabila terasa bulu roma meremang tidak menentu. Asal sahaja disebut fasal membakar
kemenyan mudah sahaja bulu romanya meremang hingga terasa seram serjuk.
"Siapa
pula suruh kamu main-main," segera Mamat Leka mencelah bagaikan mendesak
anak saudaranya itu lakukan apa sahaja membantu Limin yang terkejang pingsan.
"Kalau tak cuba sekarang, bila lagi kamu nak pandai," dia memberi
galakan biar anak saudaranya itu bersemangat. Sampai bila Kasim Toyak harapkan
Tok Puyang sahaja setelah amalan diturunkan ke dadanya.
"Saya belum mampu nak buat macam Tok
Puyang," beritahu Kasim Toyak perlahan seolah-olah mengalah.
Ketika ini
Lebai Jirim rnenjentik lantai tiga kali, lantas meminta Mak Itam sediakan air
sejuk dalam besen. Dia tidak segera renjiskan air dalam besen ke muka Limin,
tetapi sekadar mengetuk jari telunjuknya pada bibir besen berkenaan. Kemudian
Lebai Jirim bacakan perlahan:
Ya
Allah, ya Rahman, ya Rahim, ya Haiyun ya Qaiyum, ya zaljalal wal-ikram, ya
ahlil-taqwa maghfirati, ya zakiraz-zakirina tub-‘alaiya taubatan nasohan
wazidni bifadhli rahmatika nurau-wawaudhu-han ya arhamar rahimin.
Terus
dicelupkan tangannya ke dalam air, baru direnjiskan ke muka Limin. Tiga kali
dia renjiskan air ke muka Limin, perlahan-lahan Limin membuka mata. Sebab itu
dia tanyakan ayahnya Tok Puyang tatkala bangun terpinga-pinga dikelilingi jiran-jiran
yang datang menjengah.
Memang
Limin merasakan dia dibuai mimpi apabila dibawa ayahnya menyusup ke celah pokok
leban terbelah dua. Tentu orang-orang kampung tidak percaya kalau diberitahu
kejadian yang dialaminya laksana mimpi itu. Lama Limin terpinga-pinga lantas
dia beristighfar beberapa kali.
Semenjak
kejadian itulah pula Limin tidak melihat ayahnya menjengah semula balik ke
rumah. Sebab itu dia beritahu emaknya mengenai Tok Puyang berkahwin dengan 43
bunian setelah menyusup masuk ke perdu pokok leban berkenaan. Lantas Limin
tidak benarkan emaknya usahakan kebun yang diteroka di tanah hutan tersebut.
Dia sendiri mengajak emaknya meneroka di perkampungan lain, dengan membiarkan
perkampungan mereka ditumbuhi belukar.
"Limin
tahu ke mana ayahnya," Lebai Jirim jelaskan pada Mak Itam setelah
perempuan itu terkejang sakit sejak berhari-hari.
"Tok
Puyang hilang di hutan, tak apalah Lebai," bisik Mak Itam menahan sebak
dada akibat terharu kenangkan suaminya hilang di perdu pokok leban berkenaan. Tahu
sangat Mak Itam mengenai suaminya pernah beberapa kali menghilangkan diri asal
sahaja duduk bersandar di situ.
"Tapi
Limin sengaja nak simpan rahsia!" ujar Lebai Jirim mengerling menantunya
yang tunduk tidak bercakap apa-apa.
"Kalau awak tahu, kenapa nak rahsia
sangat?" gerutu Siti Selamah kesal dengan sikap suaminya apabila Mak Itam
semakin uzur. Apalah salahnya Tok Puyang menjengah tatkala isteri sendiri
terkejang sakit,
"Dunia
ayah tak sama dengan dunia kita," tutur Limin menahan keharuan yang menusuk
disebabkan tidak tergamak beritahu emaknya mengenai ayahnya sudah berkahwin
dengan 43 perempuan bunian di perkampung yang dia sendiri tidak ketahui di
mana-mana.
"Tidak
ada beza dunia bunian dengan dunia kita," Lebai Jirim tersenyum kerana dia
sudah mengagak fasal Tok Puyang amalkan amalan bunian sejak beberapa lama.
Sebab itu mudah sahaja dia meranduk hutan sekalipun binatang buas berkeliaran.
Setelah
didesak Lebai Jirim terpaksa juga Limin bersetuju tunjukkan pokok leban yang
sudah ditinggalkan dari perkampungan mereka. Memang tanah yang diteroka Tok
Puyang tidak didiami sesiapa lagi setelah Limin mengambil keputusan berpindah.
Tatkala jejak kaki ke situ, Lebai Jirim tidak benarkan menantunya membakar
kemenyan.
Tiga kali
ditamparnya perdu pokok leban, terus sahaja terbelah dua. Segera Lebai Jirim
mengajak Limin menyusup masuk setelah dia bacakan tiga kali surah al-Jin.
Sekaligus pula Limin menyedari dia jejak kaki ke perkampungan yang pernah
ditempuhi bersama ayahnya.
Tatkala
mereka mendekati rumah tersergam besar, Tok Puyang tercegat di muka pintu
menyambut Lebai Jirim bersama Limin. Apabila mereka masuk ke tengah rumah
menitik air mata Tok Puyang sebaik sahaja diberitahu isterinya Mak Itam
terkejang sakit. Tetapi dia menggeleng-geleng kepala menahan sebak di dada
kerana tidak dapat lagi melepasi pintu gerbang diperdu pokok leban.
"Aku
dah berkahwin 44 isteri di sini, Lebai," tutur Tok Puyang perlahan
menjelas-kan mengenai dirinya tidak boleh lagi balik ke pangkuan Mak Itam.
"Jadi,
kamu tak mahu jumpa Mak Itam?" sengaja Lebai Jirim mendesaknya supaya
tidak dipengaruhi sangat alam bunian yang dipilihnya.
"Kalau
aku balik pun, Itam tak dapat menatap muka aku," ujar Tok Puyang sayu
disebabkan bukan mudah dia mahu jejak semula kakinya ke kampung halaman.
"Ayah
tak kesal kalau tak jumpa emak?" Limin pula mendesak biar ayahnya menukar
keputusan.
Ketika ini
Tok Puyang mengisar tapak tangannya hingga Limin terasa dia berdiri di hadapan
cermin yang tersergam laksana tembok. Dia dapat rnelihat emaknya terkejang
dihadap jiran-jiran. Sekali gus pula ayahnya memerhati dari sebalik dinding
cermin itu lantas mengesat pelupuk mata.
Memang Tok
Puyang mengakui dia boleh menatap muka Mak Itam bagaikan berdiri di sebalik
dinding cermin sahaja. Dia tidak boleh melepasi dinding cermin berkenaan
setelah berkahwin satu lagi dengan isterinya di tengah alam bunian. Setelah
mencukupi 44 isteri bersama bunian dia tidak dibenarkan balik semula ke kampung
halaman.
Sebab itu
Lebai Jirim terkilan dengan keputusan Tok Puyang menyisihkan diri jauh dari
sanak saudara, semata-mata memburu impiannya mahu beristeri 44 dengan bunian di
perkampungan berkenaan.
Setelah
dinding cermin itu hilang dalam kepulan asap hitam, Tok Puyang mengajak Limin
bersama Lebai Jirim balik semula ke tengah rumah tersergam. Lantas dia
perkenalkan semua 44 isterinya kepada Lebai Jirim dan Limin. Mereka semua ramah
mesra apabila diperkenalkan oleh Tok Puyang hingga terasa jari yang lembut
laksana kapas sewaktu bersalaman.
Bau harum
juga semerbak di sekeliling ruang rumah yang besar. Mereka bersila diatas tikar
pandan berwarna warni apabila dihidangkan makanan Segera Lebai Jirim memberi
isyarat kepada Limin supaya ikut cara dia menjamah makanan berkenaan atau
meneguk air serbat yang dihidangkan.
"Selagi
aku ada terconggok, bunian tak perdayakan kamu, Lebai," ujar Tok Puyang
kerana menyedari Lebai Jirim bimbang mahu menjamah makanan yang dihidangkan.
Lebai Jirim tidak menyahut, tetapi sekadar mengangguk perlahan sahaja. Apabila
dia menyuap makanan ke mulut, Limin melihat makanan berkenaan dibuangnya ke
dalam karung yang disediakan di belakang. Lantas Limin juga melakukan seperti
yang dibuat oleh Lebai Jirim. Mereka berdua kelihatan menyuap makanan berkenaan
ke mulut, tetapi sebenarnya dicampakkan ke dalam karung.
Tersenyum
Tok Puyang disebabkan dia tahu apa sahaja yang dilakukan oleh Lebai Jirim.
Tetapi sengaja dia tidak membantah apa-apa kerana 44 isterinya yang terconggok
sama tidak tahu apa-apa. Ketika ini Tok Puyang mengakui dia menjadi penghulu di
perkampungan berkenaan setelah berkahwin dengan 44 isteri mengikut syarat yang
ditetapkan.
Sebab itu
Tok Puyang sanggup tinggalkan Mak Itam setelah mengambil keputusan menjadi
penghulu perkampungan bunian sekalipun terpaksa berkahwin dengan 44 isteri.
Memang Tok Puyang tidak kesal apa-apa dengan keputusannya setelah sekian lama
dia amalkan amalan bunian.
"Kamu
sudah memilih jalan kamu sendiri, tapi jangan kamu bawa anak cucu kamu
pula!" lantas Lebai Jirim ingatkan dia supaya tidak mengganggu keturunan
Limin.
"Anak
cucu aku, anak cucu Lebai juga," sahut Tok Puyang memberi jaminan dia
tidak rela anak cucunya mengikuti jejak dirinya.
Tatkala
Lebai Jirim bersama Limin melangkah keluar dari rumah tersergam besar, Tok
Puyang tunjukkan rumpun serai bunga kepada Limin. Dia ingatkan Limin rumpun
serai berkenaan ditanam asal sahaja dia berkahwin dengan puteri bunian. Sebab
itu Limin melihat 44 rumpun serai tumbuh subur laksana memagari kawasan rumah
besar tersergam.
Disebabkan
Lebai Jirim benarkan dia mengambil rumpun serai berkenaan jadikan
kenang-kenangan bertemu dengan ayahnya Tok Puyang, segera Limin cabut serai
berkenaan. Kemudian Tok Puyang bersama 44 isterinya menghantar mereka berdua
hingga ke pintu gerbang.
Sebaik
sahaja mereka melepasi pintu gerbang, Tok Puyang bersama 44 isterinya hilang
dalam kabus tebal. Ketika ini Limin menyedari dia bersama bapa mentuanya
tercegat di perdu pokok leban tatkala senja mula diserkup kegelapan. Sewaktu
mereka sampai jejak kaki di rumah, Mak Itam menghembuskan nafasnya.
Sejak
bertahun-tahun selepas Tok Puyang tidak lagi menjengah muka, Limin juga
mengajak sanak saudara meneroka di perkampungan lain. Mereka tinggalkan sahaja
perkampungan yang diteroka Tok Puyang itu. Tidak perlu lagi mereka terus
berkampung di situ setelah Limin beritahu mengenai Tok Puyang berkahwin dengan
44 isteri di tengah perkampungan bunian.
Tetapi
Limin akan bakar kemenyan di perdu pokok leban itu setiap kali orang-orang
kampung mengadakan kenduri kendara. Tidak lama selepas dibakar kemenyan nescaya
pinggan mangkuk akan berlonggok di situ. Mereka boleh gunakan pinggan mangkuk
berkenaan sepanjang kenduri kendara, dan mesti kembalikan semula ke situ sekali
pun pecah berderai.
Mereka
tidak dibenarkan mengganti pinggan mangkuk yang pecah dengan pinggan mangkuk
yang lain. Siapa pun tidak membantah syarat yang ditetapkan Limin disebabkan
dia satu-satunya yang dapat berhubung dengan Tok Puyang. Apa lagi rumpun serai
bunga yang ditanam di hujung halamannya, memang seringkali isterinya Siti
Selamah melihat Limin mengutip batu batu berwarna asal sahaja senja meremang.
"Moyang
Limin tu ayah arwah datuk saya dulu," tutur Pawang Midin terhani mengusap
dadanya, Memang arwah datuknya banyak beritahu mengenal Limin yang ditinggalkan
ayahnya Tok Puyang setelah berkahwin dengan 44 isteri di tengah perkampungan
bunian itu.
"Kejadian
yang menimpa Ulung Kamis tu ada kaitan dengan
Tok Puyang ke?" sengaja Lajis mendesak bapa saudara isterinya menjelaskan.
"Entahlah,
tak tahu aku!" ujar Pawang Midin menggeleng lemah lantas mengerling Pak
Tua Mahat. "Agaknya Pak Tua Mahat pun tahu," tersengih-sengih dia
mengusik.
"His,
manalah aku tahu!" sahut Pak Tua Mahat disebabkan perkara yang di luar
pengetahuan manusia bukan mudah mahu buat tafsiran sendiri.
Lagi pun
apa sangat mahu ungkit mengenai kejadian yang menimpa Tok Puyang bertahun-tahun
dulu hingga berkahwin 44 isteri di tengah perkampungan bunian. Keluarga Lajis
tidak perlu bimbang apa-apa, setelah Ulung Kamis selamat dikebumikan setelah
pingsan sejak beberapa hari.
Perkara
pokok leban tempat Ulung Kamis ditemui terkejang pingsan tidak sedar apa-apa,
tidak penting sangat. Selepas bertahun-tahun Limin tinggalkan perkampungan yang
mereka teroka, tidak siapa pun peduli fasal membakar kemenyan meminta pinggan
mangkuk berlonggok setiap kali mengadakan kenduri kendara.
Bukan
takat pinggan mangkuk sahaja, kalau mereka perlukan lembu seekor untuk
disembelih pun nescaya akan terconggok lembu di situ. Tetapi Limin tetapkan
syarat supaya tulang-tulang, usus atau kulit lembu yang disembelih mesti
longgokkan semula di perdu pokok leban berkenaan.
"Selepas
Moyang Limin, tak ada lagi bakar kemenyan minta pinggan mangkuk tu," jelas
Pawang Midin apabila kenang kejadian yang menimpa abang tirinya Ulung Kamis
terkejang pingsan di perdu pokok leban besar di pinggir hutan.