Tegak bulu roma akibat gerun ketakutan apabila diberitahu
mengenai kejadian bidankan perempuan bersalin kalau biarkan tidak dikawal
dengan asap kemenyan. Tatkala diturunkan amalan bidankan perempuan bersalin
memang Bidan Manyun tidak terfikir apa apa. Asal sahaja perempuan bersalin
selamat sampai kerat pusat bayi, tugas menjadi bidan sudah mencukupi.
Tetapi dia diingatkan supaya basuh tembuni hingga bersih
kemudoan tanamkan dibawah rumah supaya bayi tidak kesejukan. Setiap senja mesti
unggunkan api sabut diatas tempat uri ditanamkan biar bayi tidak kembung perut
sepanjang malam. Dia mesti memahami semua pantang larang menjadi bidan supaya
tidah menanggung padah disumpah guru turun temuran
Sampai bila pun Bidan Manyun tetap pegang kukuh-kukuh
pantang larang yang nenek saya Bidan Ibah beritahu sekiranya Tok Syeikh
menjelma. Bukan takat urutkan perempuan yang bersalin sampai tiga pagi
berturut-turut, malah Iindungkan daripada gangguan polong yang menunggu masa
mahu menghisap darah.
Tok Syeikh sudah ingat-kan dia mengenai Bidan Sitam yang
diharapkan penduduk kampung bidankan isteri mereka bersalin. Memang Bidan Sitam
tidak pernah membantah sekalipun dijemput tatkala nyenyak tidur tengah malam.
Dia akan meranduk kesepian malam dengan elusan angin dingin sebaik sahaja
ciiberitahu mengenai sesiapa sahaja akan bersalin.
Sewaktu dijemput Kasan Bangau fasal isterinya mahu
bersalin, Bidan Sitam baru sahaja mahu merebahkan badan. Terpaksa dia bergegas
bangun sebaik sahaja dipanggil Kasan Bangau dari tengah halaman. Memang Bidan
Sitam tidak akan menyahut sekiranya dipanggil tatkala malam diserkup kegelapan.
Sudah menjadi pantang larang dia tidak menyahut dari atas rumah sekiranya
dipanggil dari tengah halaman apabila malam semakin jauh.
Dia juga tidak menyuruh Kasan Bangau naik ke rumah,
tetapi sekadar menyuluh dengan api pelita dari tingkap serambi. Setelah sah
Kasan Bangau yang memanggil baru dia beritahu akan menuruti lelaki itu bidankan
isterinya tengah menunggu masa mahu bersalin.
Cepat-cepat Bidan Sitam mengajak suaminya Jabik. Bauk
temankan dia ke rumah Kasan Bangau setelah dia menyuruh lelaki itu batik dulu
ke rumah. Ketika mereka turun meninggalkan rumah, angin malam bertiup
sepoi-sepoi. Pelita di tangan juga padam diserbu angin menyebabkan Bidan Sitam
terpaksa meranduk kegelapan.
Semasa sampai di rumah Kasan Bangau, tidak perlu bersusah
payah sangat Bidan Sitam. Mudah sahaja Saemah melahirkan bayi sebelum sempat
disambut Bidan Sitam. Tetapi dia hairan apabila bayi berkenaan lahir di dalam
kelongsong Iaksana buntil beras berisi padat.
Terpaksa Bidan Sitam meminta suaminya Jabik Bauk koyakkan
sarung kelongsong berkenaan supaya bayi dapat dikeluarkan. Sekiranya lambat
dikeluarkan nescaya bayi berkenaan lemas tidak sempat diselamatkan. Sewaktu
Jabir Bauk tusukkan sembilu untuk keluarkan bayi di dalam kelongsong sarung
sekali gus Saemah menjerit seolah-olah menanggung kesakitan.
Tetapi Bidan Sitam tidak peduli sangat mengenai Saemah
yang menggeletar tidak menentu. Saat ini dia perlu selamatkan bayi ber-kenaan
supaya tidak lemas terbiar di dalam kelongsong sarung. Biarlah suaminya bersama
Kasan Bangau membantu perempuan itu mengerang-erang tatkala bayi dikeluarkan
dari kelongsong sarung berkenaan.
"Bayi ni selamat, awak tengokkan Saemah tu!"
beritahu Bidan Sitam setelah mendapati bayi yang dikeluarkan dari kelongsong
sarung itu mula terkiak menangis.
Sebaik sahaja dia mandikan bayi dengan air panas suam
sebelum dibedungkan, tiba-tiba pula Saemah pingsan lebam bibir. Cemas juga
Kasan Bangau melihat keadaan isterinya mengalami kesakitan setelah bayi
dilahirkan. Sewaktu bayi masih belum lahir tenaganya masih segar bertahan.
"His, kenapa pula Saemah ni?" Jabir Bauk juga
tidak tahu bagaimana mahu menghadapi suasana demikian.
"Macam mana ni, Mak Bidan?" Kasan Bangau tidak
dapat menyembunyikan rasa cemas yang menyelubungi dirinya.
"Agaknya nak berpawang nampaknya ni!" Bidan
Sitam menggertap bibir apabila merasa dirinya cuba diganggu. "Kalau nak
berpawang, kamu panggilkan Pawang Lamad," ujarnya memberi keputusan.
Tidak berrtangguh pula Kasan Bangau terjun ke tengah
halaman. Dia mesti segera jemput Pawang Lamad sebelum keadaan isterinya
bertambah tenat. Siapa lagi boleh diharapkan kalau bukan Pawang Lamad. Lagi pun
Bidan Sitam sendiri minta jemputkan setelah keadaan Saemah semakin mencemaskan.
Hingga subuh mereka menunggu Kasan Bangau tidak juga
menjengah balik. Bukanlah jauh sangat rumah Pawang Lamad jaraknya dari situ
hingga tidak nampak kelibat. Disebabkan keadaan Saemah membimbangkan, terpaksa
Bidan Sitam sendiri membakar kemenyan menyeru Tok Syeikh menjelma di sisinya.
Tatkala Tok Syeikh men-jelma terkejut Bidan Sitam apabila
dia dimarahi kerana tidak berhati-hati semasa bidankan bayi lahir. Tok Syeikh
ingatkan dia mengenai tanggungjawab bidan bukan takat pada zahir sahaja dengan
menyambut bayi lahir, tetapi kena bersihkan juga batin supaya tidak biarkan
polong menyusup.
Manalah Bidan Sitam tahu mengenai polong yang menunggu
peluang menyu-sup macam air tersimbah di atas pasir. Disebabkan Tok Syeikh
tiba-tiba sahaja marah, tersinggung juga Bidan Sitam. Kalau Tok Syeikh sudah
menyedari polong mengganggu tatkala dia bidankan Saemah, kenapa tidak menjelma
serta merta? Apalah gunanya Tok Syeikh menjelma setelah diseru dengan membakar
kemenyan!
"Tok Syeikh juga tak boleh diharap!" rungut
Bidan Sitam apabila dia sengaja disalahkan. "Kalau Tok Syeikh tak mahu
diajak sama, saya pun tak harap apa-apa," tegasnya membuat keputusan.
"Awak ni cepat sangat tersinggung, Sitam," ujar
Tok Syeikh kecewa dengan keputusan Bidan Sitam.
"Macam mana tak tersinggung?" sahut Bidan Sitam
keras. "Kenapa Tok Syeikh tak datang kalau dah tahu polong
mengganggu?" dia mencemik muka merenung tajam ke arah jelmaan Tok Syeikh
yang berbayang-bayang di depannya.
"Sepatutnya awak tak terburu-buru belah karung
tu," lantas Tok Syeikh ingatkan dia kerana tidak mahu bersabar tatkala
bidankan Saemah bersalin. "Budak to takkan lemas, kalau awak bakar
kemenyan dulu," tambahnya beritahu mengenai kelalaian Bidan Sitam yang
cemas semasa melihat kelongsong karung berkenaan.
Sebaik sahaja kelongsong karung dituris dengan sembilu
memang Bidan Sitam tumpukan perhatian mahu selamatkan bayi di dalamnya. Bimbang
sangat dia kalau bayi berkenaan lemas sebelum sempat dikeluarkan dari sarung
berkenaan. Ketika ini siapa lagi boleh diharapkan kerana suaminya Jabir Bauk
dengan Kasan Bangau sahaja yang terconggok di sisinya.
Sebab itu dia tidak peduli lagi sama ada kemenyan dibakar
atau pun tidak. Biarlah Tok Syeikh tidak diseru datang sekiranya dia sendiri
boleh selamatkan bayi ber-kenaan. Tahu sangat dia apabila bayi dilahirkan
bersama kelongsong sarung, bukanlah pelik sangat apabila dijemput dia bidankan.
Bukan bayi Saemah sahaja mengalami kejadian demikian, euaminya Jabir Bauk lahir
dalam kelongsong sarung.
Memang Bidan Sitam tahu mengenai suaminya lahir dalam
kelongsong sarung itu disebabkan neneknya sendiri yang bidankan. Semenjak kecil
lagi Jabir Bauk tidak bimbang apa-apa kalau meranduk belukar setelah kelongsong
sarung itu dikeringkan ayahnya. Ayahnya tumbuk halus jadikan serbuk terus
diberi makan biar Jabir Bauk dapat bertahan kalau ditusuk senjata besi.
Beberapa kali Jabir Bauk ditetak tajak kakinya tidak
pernah pun terbengah luka. Tatkala jatuh memanjat pokok petai pun, Jabir Bauk
tidak mengalami cedera apa-apa. Bukan takat jatuh pokok sahaja, malah dipatuk
ular bisa pun Jabir Bauk tidak menanggung kesakitan. Sebaik sahaja ular tedung
selar memagut kepalanya, tiba-tiba sahaja ular berkenaan menghempas badan ke
tanah.
Setelah menggelepar tidak ketahuan ular berkenaan
terkejang mati tidak bergerak apa-apa. Memang Jabir Bauk tidak menyedari
bagaimana ular tersebut menghempas badan setelah memagut ubun-ubunnya. Apabila diberitahu
kepada ayahnya, Pak Lohok sengaja rahsiakan mengenai kelongsong sarung
berkenaan. Bimbang juga dia mahu beritahu hingga boleh menyebabkan Jabir Bauk
menjadi takbur asal sahaja dicabar lawan.
Pak Lohok dapat mengagak sekiranya Jabir Bauk tahu
mengenai tubuhnya tidak lut setelah diberi makan serbuk kelongsong sarungnya semasa
dilahirkan, nescaya dia akan cekak siapa sahaja mahu mencabar. Kalau ular
tedung selar jatuh terlentang selepas memagutnya, sudah tentu lawan tidak akan
dapat berlindung di mana-mana.
Memang Pak Lohok tidak mahu anaknya tunjuk jantan tidak
bertempat. Dia sendiri melihat Jabir Bauk diserbu gajah liar semasa mencari
petai di hutan. Tiba-tiba. sahaja gajah berkenaan merempuh rumpun pisang hutan
sebelum menerkam Jabir Bauk terus dililit dengan belalai. Apabila dihempas ke
tanah cepat sahaja gajah berkenaan menghentakan kaki memijak kepala Jabir Bauk.
Tiba-tiba sahaja gajah berkenaan terjengket-jengket
menahan kesakitan kaki apa-bila memijak kepala Jabir Bauk. Tatkala gajah
berkenaan lari ke tengah belukar dengan terjengket-jengket, Jabir Bauk bingkas
bangun mengibas-ngibas sampah yang terlekat pada kepalanya.
Bukan takat Pak Lohok sahaja beritahu mengenai kejadian
yang menimpa Jabir Bauk, malah Bidan Sitam sendiri terserempak suaminya
dikerkah harimau kumbang sewaktu melintasi di bawah pokok kundang. Manalah dia
tahu harimau berkenaan menunggu di atas dahan pokok berkenaan semasa mereka
melintas. Terkejut Bidan Sitam sebaik sahaja harimau tersebut menerkam belakang
Jabir Bauk.
Tercegat sahaja Jabir Bauk seolah-olah membiarkan harimau
kumbang itu mengerkah sepuas hati. Lama menggomol Jabir Bauk tiba-tiba sahaja
harimau berkenaan terkial-kial melompat ke tanah. Langkahnya terhincut-hincut
menyusup ke tengah belukar dengan merungut kesakitan.
Memang Bidan Sitam melihat taring harimau kumbang itu
tercabut hingga terpelanting ke tanah dengan kukunya juga cicir Iaksana reput
tidak berguna. Tidak ada kesan calar balar pun pada tengkuk Jabir Bauk setelah
dikerkah sepuas hati. Selepas itu baru Pak Lohok beritahu dia terserempak
bangkai harimau kumbang tersadai pada tebing sungai tidak jauh dari pokok
kundang berkenaan.
Sebab itu Bidan Sitam tidak terkejut apa-apa mengenai
bayi lahir dalam kelongsong sarung demikian. Dia sekadar bimbang bayi berkenaan
akan lemas sekiranya lambat disiatkan kelong-song sarung macam buntil gelembong
itu. Tentulah dia marah apabila Tok Syeikh menuduh terburu-buru koyak-kan
kelongsong sarung berkenaan dengan tidak membakar kemenyan terlebih dahulu.
°Tok Syeikh
sengaja nak salahkan kita aje!" gerutu Bidan Sitam tidak bersetuju
membiarkan bayi berkenaan lama terkurung dalam kelongsong sarung.
"Buat apa awak nak marah, Sitam," tegas Tok
Syeikh tersinggung dengan sikap Bidan Sitam mahu per-tikaikan keputusannya.
"Awak dah buat salah, tak mahu mengaku salah!" ujarnya ingatkan Bidan
Sitam supaya tidak berkeras sangat.
"Tak jadi bidan pun tak apa, Tok Syeikh!"
lantas Bidan Sitam membuat keputusan setelah Tok Syeikh berterusan menyalahkan
dirinya.
Memang Bidan Sitam bersedia tidak mahu bidankan sesiapa
kalau Tok Syeikh menuduh dia terburu-buru sangat. Bukan mudah mahu membuat
keputusan dalam saat dia berhadapan dengan keadaan cemas. Sebab itu Bidan Sitam
terus campakkan bekas membakar kemenyan tidak mahu harapkan apa-apa daripada
Tok Syeikh.
Ketika ini dia boleh harapkan suaminya Jabir Bauk sekiranya
Saemah diganggu pelesit atau polong. Biarlah Tok Syeikh menghilang setelah
merajuk dicemuhnya tatkala menjelma di sisi. Tetapi bimbang juga dia disebabkan
Kasan Bangau tidak balik sehingga santak subuh. Sewaktu pagi matahari naik
segalah barulah Kasan Bangau balik dalam keadaan diselaput lumpur seluruh
badan.
Tercengang Bidan Sitam dengan keadaan Kasan Bangau habis
diselaput lumpur macam berkubang dalam selut. Tetapi Kasan Bangau tidak
memberitahu apa-apa hinggakan mandi ke telaga pun terpaksa didesak oleh Jabir
Bauk. Setelah mandi Kasan Bangau naik ke rumah terus tersengguk-sengguk
menangis macam anak kecil.
Setelah dijemput Pawang Lamad, dia langirkan Kasan Bangau
dengan air Iimau di bawah tangga. Tiga hari berturut-turut dia terpaksa
mengubati Kasan Bangau. Tetapi keadaan Kasan Bangau semakin galak menangis
Iaksana anak kecil ketakutan. Hampir Pawang Lamad juga terpaksa mengalah
apabila dia melihat lembaga berkepala sembilan tercegat di depannya.
"Besar kerja ni, Jabir," ujar Pawang Lamad
mengerling Jabir Bauk setelah imbasan bayangan lelaki berkepala sembilan itu
tercegat bagaikan mencabarnya.
"Kenapa, kerja orang bukit atau orang rimba?"
lantas Jabir Bauk menginsut punggung mendekati Pawang Lamad.
"Entahlah, tak cam pula kawan!" beritahu Pawang
Lamad tidak dapat memahami lembaga yang tercegat di depannya. Kalau mahu
dituduh orang bukit tentu puaka bukit mahukan korban. Dia terpaksa sediakan
ancak dengan seekor kambing panggang masak mentah dihantar ke pinggir batu
besar di kaki bukit. Tujuh piring bertih dengan tiga pinggang pulut kering juga
perlu dirarak dalam dulang berkaki.
Kalau puaka rimba bila-bila dia boleh halau sahaja balik
ke rimba supaya tidak mengganggu orang kampung. Tetapi puaka bukit tidak boleh
dihalau ke mana. Tentu dia akan memakan korban sekiranya tidak dihantar ancak
ke situ. Dia tahu Kasan Bangau sudah diperangkap puaka bukit hingga tidak boleh
bertutur apa-apa, selain daripada menangis tersengguk-sengguk.
Pawang Lamad dapat mengagak tentu Kasan Bangau dibenam ke
dalam selut seolah-olah memberi amaran disebabkan sudah lama dia tidak
menghantar ancak ke pinggir batu besar. Sebaik sahaja Kasan Bangau turun dari
rumah mahu memanggilnya, terus sahaja lorong ke rumahnya dipesongkan. Dalam
keadaan tidak sedarkan diri Kasan Bangau melangkah Ionglai ke tengah selut
lubuk hingga berkubang sepanjang malam.
Sebaik sahaja diberitahu mahu sediakan ancak dihantar ke
kaki bukit, segera Lebai Badun tidak benarkan. Dia tidak mahu adiknya Pawang
Lamad mengalah kalau takat mematuhi amalan datuknya menghantar ancak ke situ.
Apalah gunanya sediakan seekor kambing dengan dipanggang masak mentah
semata-mata bimbang gangguan puaka berkenaan.
"Ini yang dibuat oleh arwah datuk dulu, Bang
Lebai," Pawang Lamad serba salah juga dengan keputusan abangnya. Semenjak
abangnya balik dari belajar pondok, memang dia berkeras tidak benarkan
menghantar ancak untuk bayar korban. Manalah tahu kampung mereka akan dilanggar
bencana sekiranya berdegil tidak mematuhi amalan arwah datuknya.
Disebabkan abangnya Lebai Badun berkeras terpaksa juga
Pawang Lamad mengalah. Lagi pun Kasan Bangau menantunya, tentu Lebai Badun
Iebih berhak membuat keputusan. Sekiranya puaka bukit menuntut korban,
terpulanglah pada Lebai Badun mahu bertahan setelah Pawang Lamad mengalah.
Memang Lebai Badun sudah ingatkan adiknya supaya tidak
mematuhi kemahuan puaka yang menuntut dihantar ancak membayar korban. Perkara
amalan arwah datuknya sudah berakhir setelah orang tua itu meninggal dunia.
Tidak patut Pawang Lamad pula meneruskan amalan demikian semata-mata membiarkan
diri menyediakan ancam demikian.
Sebaik sahaja
diberitahu mengenai menantunya mengalami bencana, sengaja Lebai Badun datang
men-jengah. Memang dia tidak menetap di kampung tersebut setelah berpindah di
kampung isterinya jauh di sebelah hilir. Terpaksa dia bermalam di rumah anaknya
Saemah apabila keadaan Kasan Bangau bertambah pasang.
Tengah malam Lebai Badun bangun solat tahajud. Ketika ini
Saemah sekadar mendengar ayahnya berzikir sepanjang malam. Apabila diberitahu
pada emaknya Uda Mijah, dia ingatkan sudah menjadi amalan ayahnya bangun tengah
malam. Kadangkala Lebai Badun akan tersengguk-sengguk menangis kalau hatinya
kian terharu semasa berzikir demikian.
"Biar ayah kamu tu begitu," tutur Uda Mijah
ingat-kan anaknya supaya tidak risaukan keadaan ayahnya tersengguk-sengguk di
tikar sembahyang.
"Tapi, ayah tu menangis dengarnya," bisik
Saemah hairan disebabkan ayahnya menangis dalam saat demikian. Tentu ayahnya
terlalu sedih dengan nasib yang menimpa Kasan Bangau yang tiba-tiba sahaja
hilang ingatan.
"Tak apa, ayah kamu tahu apa yang dibuatnya,"
tegas Uda Mijah tidak bimbang apa-apa.
"Cubalah mak tengok ayah tu," desak Saemah
setelah ayahnya mula reda daripada tersengguk-sengguk di hujung serambi.
"His, jangan ganggu ayah kamu tu," ujar Uda
Mijah tidak mahu ganggu apa-apa.
Dia dapat mengagak tentu suaminya tengah menahan keharuan
setelah melihat kebesaran Illahi yang tidak terjangkau oleh sesiapa. Memang
Lebai Badun tidak peduli apa pun yang berlaku di sekelilingnya ketika itu
setelah dia merasa dirinya terhumban jauh di kawasan lapang tidak ditumbuhi
pohon-pohon.
Segera dia mengusap tangan ke muka dengan membacakan
aI-Fatihah 7 kali. Dalam keadaan teraba-raba mencari arah, Lebai Badun bacakan
pula surah ad-Dhuha berulang kali hingga dia jejak kaki di kawasan paya. Dia
melihat Tok Syeikh berdiri di situ memegang tongkat rotan songsang dengan
mengusap-usap janggut.
Lama ditenung mukanya oleh Lebai Badun, baru Tok Syeikh
mengakui dia terlambat membantu Bidan Sitam bidankan Saemah. Sebab itu Bidan
Sitam tidak menyedari yang lahir di dalam kelongsong sarung masih lagi di dalam
kandungan. Tatkala ini lembaga dengan sembilan kepala terconggok memerhatikan
Bidan Sitam.
Cepat-cepat Tok Syeikh memukulkan tongkat rotan songsang
biar lembaga sembilan kepala itu berundur. Sebaik sahaja Bidan Sitam menyuruh
suaminya Jabir Bauk turis kelongsong sarung berkenaan sekali gus Saemah
merasakan perutnya dihiris dengan sembilu. Tetapi Tok Syeikh terus tercegat
mengawal lembaga sembilan kepala itu supaya tidak boleh mendekati Saemah.
Tetapi Bidan Sitam tergesa-gesa menyuruh Jabir Bauk
panggilkan Pawang Lamad setelah keadaan Saemah bertambah membimbangkan. Dia
pitam seolah-olah menahan sakit di dalam perut. Apabila Kasan Bangau turun dari
rumah mahu memanggil Pawang Lamad, Tok Syeikh tidak menjejakki sama. Tok Syeikh
terpaksa bertahan bersama Bidan Sitam kerana bimbang lembaga sembilan kepala
itu menyerbu.
Memang lembaga sembilan kepala itu heret Kasan Bangau
menyusup di dalam lubuk paya sebelum sempat sampai ke rumah Pawang Lamad.
Sewaktu Tok Syeikh menjejakinya Kasan Bangau terdampar di tepi paya setelah diheret
ke situ. Tidak bertangguh Tok Syeikh memukul lembaga berkenaan dengan rotan
songsang, tetapi tidak mampu memulihkan Kasan Bangau setelah diserap lembaga
berkenaan.
"Ini bukan kerja bunian. Tuan," jelas Tok
Syeikh kesal setelah keadaan Kasan Bangau tidak dapat dipulihkannya.
"Aku pun tak tuduh kerja bunian!" sahut Lebai
Badun mencemik muka kerana tidak mahu Tok Syeikh mencampuri urusannya. "Bidan
Sitam tak sepatutnya minta pertolongan kamu!" dia memberi isyarat supaya
Tok Syeikh segera berundur.
Ketika ini Tok Syeikh tertunduk menahan rasa terharu. Dia
tahu Lebai Badun tidak memerlukan dia sekalipun berhadapan dengan lembaga
sembilan kepala itu, Bimbang juga dia sekiranya Lebai Badun akan salahkan
dirinya apabila keadaan Kasan Bangau tidak dapat dipulihkan.
Memang Lebai Badun tidak harapkan Tok Syeikh menjelma.
Seat ini dia sekadar memohon pertolongan Allah Yang Maha Mengetahui segala yang
nyata dan yang tersembunyi. Kemudian Lebai Badun menadah tangan terus berdoa:
Allahhumma ilaika asyku dhu'fa qauwati waqillati hilati
wahuwani ‘alannasi ya arhamar rahimina anta rabbul mustadh-'afina wa-anta rabbi
Ha man-takilni ba'i-din yatajahhamuni urn-iia 'aduwin mallaktahu amri...
Sekaligus angin berpusar kuat terus melontarkan Tok
Syeikh jauh ke udara hingga laungan suaranya bergema. Di tengah pusaran angin
yang kuat itulah tiba-tiba lembaga sembilan kepala jatuh tersungkur di
depannya. Terkial-kial lembaga sembilan kepala itu bangun apabila nnelihat
Lebai Badun di depannya laksana bukit tersergam.
"Tok Syeikh yang buat hal, kenapa aku Tuan Lebai
rentap ke sini?" terketar-ketar lembaga sembilan kepala itu ketakutan
setelah melihat Lebai Badun terlalu besar tercegat di depannya.
"Mana kamu sembunyikan Kasan!" jerkah Lebai Badun
menjentik dengan jarinya hingga terkulai leher lembaga sembilan kepala itu.
"Kasan dah balik ke rumah," tersengih-sengih
dia berdalih lantas menuding ke arah Kasan Bangau terkebil-kebil mata tidak
tidur sekalipun tengah ma'am semakin sepi.
"Kamu nak permainkan aku ye!" terus Lebai Badun
menghentak penumbuk menimpa lembaga tersebut bagaikan dihempap batu jeram
sebesar reban ayam. Serentak dengan itu Lebai Badun membacakan:
Wahuwallahhu la-ilaha ilia huwa lahulhamdu fil-ula
wal-akhirati walahul-hukmu wa-ilaihi turja'un.
Hentakan yang kuat itu menyebabkan tubuh lembaga itu
terbenam hingga kepalanya sahaja terjongot bagaikan cendawan busut tumbuh di
permukaan bumi. Terjerit-jerit lembaga berkepala sembilan itu meminta
dilepaskan kerana bimbang akan dikutip oleh Tok Syeikh laksana mencabut
cendawan busut tumbuh merata .
Terketar-ketar lembaga sembilan kepala itu beritahu
mengenai dirinya jelmaan suami yang disumpah isterinya. Kepala mereka
dikumpulkan menjadi satu tubuh setelah melanggar pantang larang. Katau tidak
disebabkan ikutkan perasaan memang mereka tidak terjerumus berkahwin dengan
seorang perempuan. Manalah mereka tahu mengenai isterinya amalkan menyeru jembalang
tanah.
Sebaik sahaja menatap wajah perempuan cantik dengan
rambut mengurai, mereka iantas sahaja terpikat. Apa lagi isterinya diharapkan
orang-orang kampung bidankan isteri sesiapa sahaja bersalin. Asal sahaja diseru
jembalang tanah sudah tentu tidak ada puaka mengganggu tatkala dia bidankan
perempuan bersalin.
Mereka tidak berani membantah setelah berkahwin dengan
isterinya sampai sembilan orang serentak. Siapa sahaja meminta berpisah nescaya
akan kehilangan tenaga lelaki sampai menanggung sengsara seumur hidup. Memang
isterinya mahu bersuami hingga sembilan suamisetelah mematuhi kemahuan
jembalang tanah sekiranya mahu kekalkan kecantikan dirinya.
Apalah salahnya dia berkahwin sampai sembilan orang
suami, asal sahaja wajahnya tidak dimamah usia. Dia tahu suaminya tidak akan
mempunyai tenaga lelaki sekiranya jauh dari sisinya. Apabila suaminya
diberitahu mengenai cendawan tumbuh di atas busut boleh memulihkan tenaga
Ielakinya, tidak bertangguh mereka mencari di merata belukar.
Sebaik sahaja menjamah cendawan yang tumbuh di atas
busut, sekali gus pula isterinya mengalami gatal-gatal kulit hingga
tergaru-garu. Lama kelamaan kulitnya menjadi reput akibat digaru berterusan.
Marah benar jembalang tanah setelah perempuan itu membiarkan sembilan orang
suaminya meragut cendawan yang tumbuh di atas busut.
Sebab itulah jembalang tanah cabut kepalanya dicantum
pada satu tubuh lantas dicampakkan ke tengah paya. Di situlah mereka ditimbuni
lumpur setelah perempuan berkenaan tersisih jauh di tengah rimba. Tatkala
Pawang Tua di kampung berkenaan diberitahu mengenai gangguan puaka paya, dia
cam mengenai lelaki sembilan kepala yang dicampakkan jembalang tanah ke situ.
Lantas Pawang Tua campakkan dia ke pinggir bukit dengan
dihimpit di bawah batu besar. Di situlah lelaki berkepala sembilan yang
disumpah jembalang tanah itu dicampakkan biar tidak mengganggu kawasan paya
berkenaan. Asal sahaja puaka rimba menjelma nescaya lelaki berkepala sembilan
akan bersernbunyi di bawah batu biar tidak dapat dikesan.
Asal sahaja dikibas puaka rimba bila-bila kepala mereka
akan terjongol menjadi cendawan busut. Ketika ini jembalang tanah akan mengutip
lantas meratah tidak bersisa. Mereka akan bertahan di situ sehingga kepalanya
tumbuh semula bagaikan cendawan di musim hujan Iuruh.
"Lepaskan kami Tuan Lebai," rintih lembaga berkepala
sembilan itu meng-harapkan belas kasihan metelah memberitahu mengenai asal usul
mereka menjadi puaka bukit yang dihimpit batu. Memang Pawang Tua yang kurung mereka
di situ biar tidak mengganggu penduduk-penduduk kampung.
Lebai Badun mengisar tapak tangannya hingga pokok-pokok
yang tersergam tumbang menimpa lembaga berkenaan. Kemudian dia mengisar ibu
jari tangannya menenyeh kepala yang terjongol di permukaan tanah bagaikan
cendawan busut. Terjerit-jerit lembaga tersebut menahan kesakitan akibat
tengkuk terkulai tidak bertahan.
Ketika ini Lebai Badun membacakan surah al-lkhlas 17 kali
diikuti dengan Ayatul Kursi jugs 17 kali. Sekali gus tanah di keliling lembaga
berkenaan cair mendidih Iaksana dodol terjerang di dalam kawah. Semakin kuat
jerit lembaga itu meminta belas kasihan dengan merintih-rintih.
Dia tidak peduli jeritan lembaga berkenaan meminta
tolong, tetapi Lebai Badun terus membacakan:
Wajaralu lillahhi syuraka al-jinna wakholaqohum wakhora
qaulahu banina wabanatin bighairi rilmin, subhanahu wata'ala 'amma yusifon.
Ketika ini laungan lelaki itu bergema di udara, hingga
angin kencang mengeluas kuat.
"Tuan Lebai, kenapa musnahkan makanan kami?"
rungut lembaga besar yang terapung-apung di udara bersama elusan angin kencang
itu.
Belum sempat lembaga itu mahu meneruskan cakapnya, pantas
sahaja dicekak oleh Lebai Badun. Lembaga besar itu terperosok dalam tapak
tangannya terus dikisar tidak bertangguh. Terkial-kial lembaga besar di tapak
tangannya yang menjadi kecil seolah-olah semut merangkak di dahan, apabila
tubuh Lebai Badun bertambah besar.
Dalam masa lembaga tersepit di celah tapak tangannya
terjerit-jerit itulah perempuan hodoh rambut mengerbang terketar-ketar
menjelma. Suaranya gementar tatkala melihat tubuh Lebai Badun tersergam hingga
kepala cecah ke awan. Sekali gus Lebai Badun cam lembaga di depannya puaka
rimba yang diusir jauh oleh Pawang Tua setelah bersatu dengan jembalang tanah.
"Buang saja kami macam yang Pawang Tua
lakukan," ujar lembaga perempuan hodoh itu mendesak Lebai Badun menuruti
kemahuannya sama seperti pernah dilakukan oleh Pawang Tua berpuluh tahun
sebelum itu.
Memang Lebai Badun tidak peduli apa pun rayuan perempuan
tua hodoh itu. Di tamparnya tanah hingga cair berlubuk menyebabkan perempuan
tua hodoh itu tenggelam tidak sempat bertutur apa-apa. Lembaga besar di tapak
tangannya juga dipusar dengan hujung telunjuk hingga tenggelam Iaksana digerudi
jauh ke dasar.
Ketika inilah dia melihat Kasan Bangau termangu di tengah
paya bagaikan bayi baru dilahirkan. Segera Lebai Badun azan di telinga kanannya
sampai tujuh kali. Tiba-tiba sahaja Kasan Bangau terbersin tiga kali memecah
kesepian malam. Ketika ini memang Uda Mijah dengan Saemah terdengar Kasan
Bangau terbersin kuat menyebabkan mereka terkejut. Cepat-cepat Uda Mijah
menjengah ke serambi melihat Lebai Badun masih lagi terconggok di atas tikar
sembahyang.
Tiga kali Kasan Bangau terbersin terus sahaja dia bingkas
bangun. Tidak bercakap apa-apa Kasan Bangau menerpa pada anaknya lantas dicium
beberapa kali. Kemudian dia terus sahaja mandi di telaga mengambil wuduk. Dia
naik ke rumah terus solat sunat di belakang bapa mentuanya.
Lama juga Kasan Bangau tidak dapat beritahu apa-apa pun
kejadian yang dialaminya hingga dia hilang ingatan. Selepas itu baru dia
beritahu Isterinya mengenai dirinya seolah-olah terkurung di dalam kelongsong
sarung hingga tidak dapat mencari jalan keluar. Cam sangat dia semasa
tergopoh-gopoh mahu ke rumah Pawang Lamad tiba-tiba sahaja dihadang lelaki
berkepala sembilan.
Tatkala berundur mahu selamatkan diri dia terjatuh dalam
jurang terus terhumban ke dalam karung yang menunggu di bawahnya. Puas
terkial-kial mencari jalan keluar baru dia merasa karung itu ditarik naik ke
atas. Bapa mentuanya sendiri yang koyakkan sarung kelongsong hingga dia
terbersin tidak bertahan.
"Kami minta maaflah pada awak Tok Syeikh!"
tutur Bidan Sitam menyeru Tok Syeikh menjelma setelah diberitahu oleh Kasan
Bangau mengenai kejadian yang menimpanya.
"Sebab itu awak jangan marahkan kawan terburu-buru!"
lantas Tok Syeikh ingatkan Bidan Sitam. Dia juga mengaku tidak dapat beritahu
apabila dikibas oleh Lebai Badun seolah ditolak angin kencang menyerbu.
Semenjak itulah Bidan Sitam diberitahu oleh Tok Syeikh
mengenai cendawan busut jelmaan lelaki berkepala sembilan itu. Dia ingatkan
supaya Bidan Sitam tidak kutip cendawan yang tumbuh di atas busut sekalipun
subur memutih. Sebab itu dia tunjukkan pada Bidan Sitam petua biar cendawan
busut berkenaan dipindahkan tumbuh di tanah lembap.
Memang Bidan Sitam ingatkan anak cucunya mengenai petua
mengutip cendawan busut yang tumbuh supaya tidak diganggu jembalang tanah.
Bila-bila jembalang tanah akan menyerbu asal sahaja cendawan busut tumbuh
setelah bersumpah dengan lelaki berkepala sembilan.
"Memang asalnya cendawan to tumbuh di atas busut,
sebab itu dipanggil cendawan busut," tutur Bidan Manyun menatap muka saya
apabila kenang neneknya memang cucu Bidan Sitam.
"Labit mana nak percaya semua ni, nenek,"
lantas Satimah Lembeng mengerling suaminya Labit Kubin yang tersengih-sengih
menunduk.
"Ustaz macam mana, percaya ke?" lantas Labit
Kubin mencuit bahu saya, tetapi saya sekadar tersenyum sahaja tidak menyahut
apa-apa.