Sunday, September 17, 2017

245. LELAKI DENGAN SEMBILAN KEPALA

Tegak bulu roma akibat gerun ketakutan apabila diberitahu mengenai kejadian bidankan perempuan bersalin kalau biarkan tidak dikawal dengan asap kemenyan. Tatkala diturunkan amalan bidankan perempuan bersalin memang Bidan Manyun tidak terfikir apa apa. Asal sahaja perempuan bersalin selamat sampai kerat pusat bayi, tugas menjadi bidan sudah mencukupi.
Tetapi dia diingatkan supaya basuh tembuni hingga bersih kemudoan tanamkan dibawah rumah supaya bayi tidak kesejukan. Setiap senja mesti unggunkan api sabut diatas tempat uri ditanamkan biar bayi tidak kembung perut sepanjang malam. Dia mesti memahami semua pantang larang menjadi bidan supaya tidah menanggung padah disumpah guru turun temuran 
Sampai bila pun Bidan Manyun tetap pegang kukuh-kukuh pantang larang yang nenek saya Bidan Ibah beritahu sekiranya Tok Syeikh menjelma. Bukan takat urutkan perempuan yang bersalin sampai tiga pagi berturut-turut, malah Iindungkan daripada gangguan polong yang menunggu masa mahu menghisap darah.
Tok Syeikh sudah ingat-kan dia mengenai Bidan Sitam yang diharapkan penduduk kampung bidankan isteri mereka bersalin. Memang Bidan Sitam tidak pernah membantah sekalipun dijemput tatkala nyenyak tidur tengah malam. Dia akan meranduk kesepian malam dengan elusan angin dingin sebaik sahaja ciiberitahu mengenai sesiapa sahaja akan bersalin.
Sewaktu dijemput Kasan Bangau fasal isterinya mahu bersalin, Bidan Sitam baru sahaja mahu merebahkan badan. Terpaksa dia bergegas bangun sebaik sahaja dipanggil Kasan Bangau dari tengah halaman. Memang Bidan Sitam tidak akan menyahut sekiranya dipanggil tatkala malam diserkup kegelapan. Sudah menjadi pantang larang dia tidak menyahut dari atas rumah sekiranya dipanggil dari tengah halaman apabila malam semakin jauh.
Dia juga tidak menyuruh Kasan Bangau naik ke rumah, tetapi sekadar menyuluh dengan api pelita dari tingkap serambi. Setelah sah Kasan Bangau yang memanggil baru dia beritahu akan menuruti lelaki itu bidankan isterinya tengah menunggu masa mahu bersalin.
Cepat-cepat Bidan Sitam mengajak suaminya Jabik. Bauk temankan dia ke rumah Kasan Bangau setelah dia menyuruh lelaki itu batik dulu ke rumah. Ketika mereka turun meninggalkan rumah, angin malam bertiup sepoi-sepoi. Pelita di tangan juga padam diserbu angin menyebabkan Bidan Sitam terpaksa meranduk kegelapan.
Semasa sampai di rumah Kasan Bangau, tidak perlu bersusah payah sangat Bidan Sitam. Mudah sahaja Saemah melahirkan bayi sebelum sempat disambut Bidan Sitam. Tetapi dia hairan apabila bayi berkenaan lahir di dalam kelongsong Iaksana buntil beras berisi padat.
Terpaksa Bidan Sitam meminta suaminya Jabik Bauk koyakkan sarung kelongsong berkenaan supaya bayi dapat dikeluarkan. Sekiranya lambat dikeluarkan nescaya bayi berkenaan lemas tidak sempat diselamatkan. Sewaktu Jabir Bauk tusukkan sembilu untuk keluarkan bayi di dalam kelongsong sarung sekali gus Saemah menjerit seolah-olah menanggung kesakitan.
Tetapi Bidan Sitam tidak peduli sangat mengenai Saemah yang menggeletar tidak menentu. Saat ini dia perlu selamatkan bayi ber-kenaan supaya tidak lemas terbiar di dalam kelongsong sarung. Biarlah suaminya bersama Kasan Bangau membantu perempuan itu mengerang-erang tatkala bayi dikeluarkan dari kelongsong sarung berkenaan.
"Bayi ni selamat, awak tengokkan Saemah tu!" beritahu Bidan Sitam setelah mendapati bayi yang dikeluarkan dari kelongsong sarung itu mula terkiak menangis.
Sebaik sahaja dia mandikan bayi dengan air panas suam sebelum dibedungkan, tiba-tiba pula Saemah pingsan lebam bibir. Cemas juga Kasan Bangau melihat keadaan isterinya mengalami kesakitan setelah bayi dilahirkan. Sewaktu bayi masih belum lahir tenaganya masih segar bertahan.
"His, kenapa pula Saemah ni?" Jabir Bauk juga tidak tahu bagaimana mahu menghadapi suasana demikian.
"Macam mana ni, Mak Bidan?" Kasan Bangau tidak dapat menyembunyikan rasa cemas yang menyelubungi dirinya.
"Agaknya nak berpawang nampaknya ni!" Bidan Sitam menggertap bibir apabila merasa dirinya cuba diganggu. "Kalau nak berpawang, kamu panggilkan Pawang Lamad," ujarnya memberi keputusan.
Tidak berrtangguh pula Kasan Bangau terjun ke tengah halaman. Dia mesti segera jemput Pawang Lamad sebelum keadaan isterinya bertambah tenat. Siapa lagi boleh diharapkan kalau bukan Pawang Lamad. Lagi pun Bidan Sitam sendiri minta jemputkan setelah keadaan Saemah semakin mencemaskan.
Hingga subuh mereka menunggu Kasan Bangau tidak juga menjengah balik. Bukanlah jauh sangat rumah Pawang Lamad jaraknya dari situ hingga tidak nampak kelibat. Disebabkan keadaan Saemah membimbangkan, terpaksa Bidan Sitam sendiri membakar kemenyan menyeru Tok Syeikh menjelma di sisinya.
Tatkala Tok Syeikh men-jelma terkejut Bidan Sitam apabila dia dimarahi kerana tidak berhati-hati semasa bidankan bayi lahir. Tok Syeikh ingatkan dia mengenai tanggungjawab bidan bukan takat pada zahir sahaja dengan menyambut bayi lahir, tetapi kena bersihkan juga batin supaya tidak biarkan polong menyusup.
Manalah Bidan Sitam tahu mengenai polong yang menunggu peluang menyu-sup macam air tersimbah di atas pasir. Disebabkan Tok Syeikh tiba-tiba sahaja marah, tersinggung juga Bidan Sitam. Kalau Tok Syeikh sudah menyedari polong mengganggu tatkala dia bidankan Saemah, kenapa tidak menjelma serta merta? Apalah gunanya Tok Syeikh menjelma setelah diseru dengan membakar kemenyan!
"Tok Syeikh juga tak boleh diharap!" rungut Bidan Sitam apabila dia sengaja disalahkan. "Kalau Tok Syeikh tak mahu diajak sama, saya pun tak harap apa-apa," tegasnya membuat keputusan.
"Awak ni cepat sangat tersinggung, Sitam," ujar Tok Syeikh kecewa dengan keputusan Bidan Sitam.
"Macam mana tak tersinggung?" sahut Bidan Sitam keras. "Kenapa Tok Syeikh tak datang kalau dah tahu polong mengganggu?" dia mencemik muka merenung tajam ke arah jelmaan Tok Syeikh yang berbayang-bayang di depannya.
"Sepatutnya awak tak terburu-buru belah karung tu," lantas Tok Syeikh ingatkan dia kerana tidak mahu bersabar tatkala bidankan Saemah bersalin. "Budak to takkan lemas, kalau awak bakar kemenyan dulu," tambahnya beritahu mengenai kelalaian Bidan Sitam yang cemas semasa melihat kelongsong karung berkenaan.
Sebaik sahaja kelongsong karung dituris dengan sembilu memang Bidan Sitam tumpukan perhatian mahu selamatkan bayi di dalamnya. Bimbang sangat dia kalau bayi berkenaan lemas sebelum sempat dikeluarkan dari sarung berkenaan. Ketika ini siapa lagi boleh diharapkan kerana suaminya Jabir Bauk dengan Kasan Bangau sahaja yang terconggok di sisinya.
Sebab itu dia tidak peduli lagi sama ada kemenyan dibakar atau pun tidak. Biarlah Tok Syeikh tidak diseru datang sekiranya dia sendiri boleh selamatkan bayi ber-kenaan. Tahu sangat dia apabila bayi dilahirkan bersama kelongsong sarung, bukanlah pelik sangat apabila dijemput dia bidankan. Bukan bayi Saemah sahaja mengalami kejadian demikian, euaminya Jabir Bauk lahir dalam kelongsong sarung.
Memang Bidan Sitam tahu mengenai suaminya lahir dalam kelongsong sarung itu disebabkan neneknya sendiri yang bidankan. Semenjak kecil lagi Jabir Bauk tidak bimbang apa-apa kalau meranduk belukar setelah kelongsong sarung itu dikeringkan ayahnya. Ayahnya tumbuk halus jadikan serbuk terus diberi makan biar Jabir Bauk dapat bertahan kalau ditusuk senjata besi.
Beberapa kali Jabir Bauk ditetak tajak kakinya tidak pernah pun terbengah luka. Tatkala jatuh memanjat pokok petai pun, Jabir Bauk tidak mengalami cedera apa-apa. Bukan takat jatuh pokok sahaja, malah dipatuk ular bisa pun Jabir Bauk tidak menanggung kesakitan. Sebaik sahaja ular tedung selar memagut kepalanya, tiba-tiba sahaja ular berkenaan menghempas badan ke tanah.
Setelah menggelepar tidak ketahuan ular berkenaan terkejang mati tidak bergerak apa-apa. Memang Jabir Bauk tidak menyedari bagaimana ular tersebut menghempas badan setelah memagut ubun-ubunnya. Apabila diberitahu kepada ayahnya, Pak Lohok sengaja rahsiakan mengenai kelongsong sarung berkenaan. Bimbang juga dia mahu beritahu hingga boleh menyebabkan Jabir Bauk menjadi takbur asal sahaja dicabar lawan.
Pak Lohok dapat mengagak sekiranya Jabir Bauk tahu mengenai tubuhnya tidak lut setelah diberi makan serbuk kelongsong sarungnya semasa dilahirkan, nescaya dia akan cekak siapa sahaja mahu mencabar. Kalau ular tedung selar jatuh terlentang selepas memagutnya, sudah tentu lawan tidak akan dapat berlindung di mana-mana.
Memang Pak Lohok tidak mahu anaknya tunjuk jantan tidak bertempat. Dia sendiri melihat Jabir Bauk diserbu gajah liar semasa mencari petai di hutan. Tiba-tiba. sahaja gajah berkenaan merempuh rumpun pisang hutan sebelum menerkam Jabir Bauk terus dililit dengan belalai. Apabila dihempas ke tanah cepat sahaja gajah berkenaan menghentakan kaki memijak kepala Jabir Bauk.
Tiba-tiba sahaja gajah berkenaan terjengket-jengket menahan kesakitan kaki apa-bila memijak kepala Jabir Bauk. Tatkala gajah berkenaan lari ke tengah belukar dengan terjengket-jengket, Jabir Bauk bingkas bangun mengibas-ngibas sampah yang terlekat pada kepalanya.
Bukan takat Pak Lohok sahaja beritahu mengenai kejadian yang menimpa Jabir Bauk, malah Bidan Sitam sendiri terserempak suaminya dikerkah harimau kumbang sewaktu melintasi di bawah pokok kundang. Manalah dia tahu harimau berkenaan menunggu di atas dahan pokok berkenaan semasa mereka melintas. Terkejut Bidan Sitam sebaik sahaja harimau tersebut menerkam belakang Jabir Bauk.
Tercegat sahaja Jabir Bauk seolah-olah membiarkan harimau kumbang itu mengerkah sepuas hati. Lama menggomol Jabir Bauk tiba-tiba sahaja harimau berkenaan terkial-kial melompat ke tanah. Langkahnya terhincut-hincut menyusup ke tengah belukar dengan merungut kesakitan.
Memang Bidan Sitam melihat taring harimau kumbang itu tercabut hingga terpelanting ke tanah dengan kukunya juga cicir Iaksana reput tidak berguna. Tidak ada kesan calar balar pun pada tengkuk Jabir Bauk setelah dikerkah sepuas hati. Selepas itu baru Pak Lohok beritahu dia terserempak bangkai harimau kumbang tersadai pada tebing sungai tidak jauh dari pokok kundang berkenaan.
Sebab itu Bidan Sitam tidak terkejut apa-apa mengenai bayi lahir dalam kelongsong sarung demikian. Dia sekadar bimbang bayi berkenaan akan lemas sekiranya lambat disiatkan kelong-song sarung macam buntil gelembong itu. Tentulah dia marah apabila Tok Syeikh menuduh terburu-buru koyak-kan kelongsong sarung berkenaan dengan tidak membakar kemenyan terlebih dahulu.
 °Tok Syeikh sengaja nak salahkan kita aje!" gerutu Bidan Sitam tidak bersetuju membiarkan bayi berkenaan lama terkurung dalam kelongsong sarung.
"Buat apa awak nak marah, Sitam," tegas Tok Syeikh tersinggung dengan sikap Bidan Sitam mahu per-tikaikan keputusannya. "Awak dah buat salah, tak mahu mengaku salah!" ujarnya ingatkan Bidan Sitam supaya tidak berkeras sangat.
"Tak jadi bidan pun tak apa, Tok Syeikh!" lantas Bidan Sitam membuat keputusan setelah Tok Syeikh berterusan menyalahkan dirinya.
Memang Bidan Sitam bersedia tidak mahu bidankan sesiapa kalau Tok Syeikh menuduh dia terburu-buru sangat. Bukan mudah mahu membuat keputusan dalam saat dia berhadapan dengan keadaan cemas. Sebab itu Bidan Sitam terus campakkan bekas membakar kemenyan tidak mahu harapkan apa-apa daripada Tok Syeikh.
Ketika ini dia boleh harapkan suaminya Jabir Bauk sekiranya Saemah diganggu pelesit atau polong. Biarlah Tok Syeikh menghilang setelah merajuk dicemuhnya tatkala menjelma di sisi. Tetapi bimbang juga dia disebabkan Kasan Bangau tidak balik sehingga santak subuh. Sewaktu pagi matahari naik segalah barulah Kasan Bangau balik dalam keadaan diselaput lumpur seluruh badan.
Tercengang Bidan Sitam dengan keadaan Kasan Bangau habis diselaput lumpur macam berkubang dalam selut. Tetapi Kasan Bangau tidak memberitahu apa-apa hinggakan mandi ke telaga pun terpaksa didesak oleh Jabir Bauk. Setelah mandi Kasan Bangau naik ke rumah terus tersengguk-sengguk menangis macam anak kecil.
Setelah dijemput Pawang Lamad, dia langirkan Kasan Bangau dengan air Iimau di bawah tangga. Tiga hari berturut-turut dia terpaksa mengubati Kasan Bangau. Tetapi keadaan Kasan Bangau semakin galak menangis Iaksana anak kecil ketakutan. Hampir Pawang Lamad juga terpaksa mengalah apabila dia melihat lembaga berkepala sembilan tercegat di depannya.
"Besar kerja ni, Jabir," ujar Pawang Lamad mengerling Jabir Bauk setelah imbasan bayangan lelaki berkepala sembilan itu tercegat bagaikan mencabarnya.
"Kenapa, kerja orang bukit atau orang rimba?" lantas Jabir Bauk menginsut punggung mendekati Pawang Lamad.
"Entahlah, tak cam pula kawan!" beritahu Pawang Lamad tidak dapat memahami lembaga yang tercegat di depannya. Kalau mahu dituduh orang bukit tentu puaka bukit mahukan korban. Dia terpaksa sediakan ancak dengan seekor kambing panggang masak mentah dihantar ke pinggir batu besar di kaki bukit. Tujuh piring bertih dengan tiga pinggang pulut kering juga perlu dirarak dalam dulang berkaki.
Kalau puaka rimba bila-bila dia boleh halau sahaja balik ke rimba supaya tidak mengganggu orang kampung. Tetapi puaka bukit tidak boleh dihalau ke mana. Tentu dia akan memakan korban sekiranya tidak dihantar ancak ke situ. Dia tahu Kasan Bangau sudah diperangkap puaka bukit hingga tidak boleh bertutur apa-apa, selain daripada menangis tersengguk-sengguk.
Pawang Lamad dapat mengagak tentu Kasan Bangau dibenam ke dalam selut seolah-olah memberi amaran disebabkan sudah lama dia tidak menghantar ancak ke pinggir batu besar. Sebaik sahaja Kasan Bangau turun dari rumah mahu memanggilnya, terus sahaja lorong ke rumahnya dipesongkan. Dalam keadaan tidak sedarkan diri Kasan Bangau melangkah Ionglai ke tengah selut lubuk hingga berkubang sepanjang malam.
Sebaik sahaja diberitahu mahu sediakan ancak dihantar ke kaki bukit, segera Lebai Badun tidak benarkan. Dia tidak mahu adiknya Pawang Lamad mengalah kalau takat mematuhi amalan datuknya menghantar ancak ke situ. Apalah gunanya sediakan seekor kambing dengan dipanggang masak mentah semata-mata bimbang gangguan puaka berkenaan.
"Ini yang dibuat oleh arwah datuk dulu, Bang Lebai," Pawang Lamad serba salah juga dengan keputusan abangnya. Semenjak abangnya balik dari belajar pondok, memang dia berkeras tidak benarkan menghantar ancak untuk bayar korban. Manalah tahu kampung mereka akan dilanggar bencana sekiranya berdegil tidak mematuhi amalan arwah datuknya.
Disebabkan abangnya Lebai Badun berkeras terpaksa juga Pawang Lamad mengalah. Lagi pun Kasan Bangau menantunya, tentu Lebai Badun Iebih berhak membuat keputusan. Sekiranya puaka bukit menuntut korban, terpulanglah pada Lebai Badun mahu bertahan setelah Pawang Lamad mengalah.
Memang Lebai Badun sudah ingatkan adiknya supaya tidak mematuhi kemahuan puaka yang menuntut dihantar ancak membayar korban. Perkara amalan arwah datuknya sudah berakhir setelah orang tua itu meninggal dunia. Tidak patut Pawang Lamad pula meneruskan amalan demikian semata-mata membiarkan diri menyediakan ancam demikian.
 Sebaik sahaja diberitahu mengenai menantunya mengalami bencana, sengaja Lebai Badun datang men-jengah. Memang dia tidak menetap di kampung tersebut setelah berpindah di kampung isterinya jauh di sebelah hilir. Terpaksa dia bermalam di rumah anaknya Saemah apabila keadaan Kasan Bangau bertambah pasang.
Tengah malam Lebai Badun bangun solat tahajud. Ketika ini Saemah sekadar mendengar ayahnya berzikir sepanjang malam. Apabila diberitahu pada emaknya Uda Mijah, dia ingatkan sudah menjadi amalan ayahnya bangun tengah malam. Kadangkala Lebai Badun akan tersengguk-sengguk menangis kalau hatinya kian terharu semasa berzikir demikian.
"Biar ayah kamu tu begitu," tutur Uda Mijah ingat-kan anaknya supaya tidak risaukan keadaan ayahnya tersengguk-sengguk di tikar sembahyang.
"Tapi, ayah tu menangis dengarnya," bisik Saemah hairan disebabkan ayahnya menangis dalam saat demikian. Tentu ayahnya terlalu sedih dengan nasib yang menimpa Kasan Bangau yang tiba-tiba sahaja hilang ingatan.
"Tak apa, ayah kamu tahu apa yang dibuatnya," tegas Uda Mijah tidak bimbang apa-apa.
"Cubalah mak tengok ayah tu," desak Saemah setelah ayahnya mula reda daripada tersengguk-sengguk di hujung serambi.
"His, jangan ganggu ayah kamu tu," ujar Uda Mijah tidak mahu ganggu apa-apa.
Dia dapat mengagak tentu suaminya tengah menahan keharuan setelah melihat kebesaran Illahi yang tidak terjangkau oleh sesiapa. Memang Lebai Badun tidak peduli apa pun yang berlaku di sekelilingnya ketika itu setelah dia merasa dirinya terhumban jauh di kawasan lapang tidak ditumbuhi pohon-pohon.
Segera dia mengusap tangan ke muka dengan membacakan aI-Fatihah 7 kali. Dalam keadaan teraba-raba mencari arah, Lebai Badun bacakan pula surah ad-Dhuha berulang kali hingga dia jejak kaki di kawasan paya. Dia melihat Tok Syeikh berdiri di situ memegang tongkat rotan songsang dengan mengusap-usap janggut.
Lama ditenung mukanya oleh Lebai Badun, baru Tok Syeikh mengakui dia terlambat membantu Bidan Sitam bidankan Saemah. Sebab itu Bidan Sitam tidak menyedari yang lahir di dalam kelongsong sarung masih lagi di dalam kandungan. Tatkala ini lembaga dengan sembilan kepala terconggok memerhatikan Bidan Sitam.
Cepat-cepat Tok Syeikh memukulkan tongkat rotan songsang biar lembaga sembilan kepala itu berundur. Sebaik sahaja Bidan Sitam menyuruh suaminya Jabir Bauk turis kelongsong sarung berkenaan sekali gus Saemah merasakan perutnya dihiris dengan sembilu. Tetapi Tok Syeikh terus tercegat mengawal lembaga sembilan kepala itu supaya tidak boleh mendekati Saemah.
Tetapi Bidan Sitam tergesa-gesa menyuruh Jabir Bauk panggilkan Pawang Lamad setelah keadaan Saemah bertambah membimbangkan. Dia pitam seolah-olah menahan sakit di dalam perut. Apabila Kasan Bangau turun dari rumah mahu memanggil Pawang Lamad, Tok Syeikh tidak menjejakki sama. Tok Syeikh terpaksa bertahan bersama Bidan Sitam kerana bimbang lembaga sembilan kepala itu menyerbu.
Memang lembaga sembilan kepala itu heret Kasan Bangau menyusup di dalam lubuk paya sebelum sempat sampai ke rumah Pawang Lamad. Sewaktu Tok Syeikh menjejakinya Kasan Bangau terdampar di tepi paya setelah diheret ke situ. Tidak bertangguh Tok Syeikh memukul lembaga berkenaan dengan rotan songsang, tetapi tidak mampu memulihkan Kasan Bangau setelah diserap lembaga berkenaan.
"Ini bukan kerja bunian. Tuan," jelas Tok Syeikh kesal setelah keadaan Kasan Bangau tidak dapat dipulihkannya.
"Aku pun tak tuduh kerja bunian!" sahut Lebai Badun mencemik muka kerana tidak mahu Tok Syeikh mencampuri urusannya. "Bidan Sitam tak sepatutnya minta pertolongan kamu!" dia memberi isyarat supaya Tok Syeikh segera berundur.
Ketika ini Tok Syeikh tertunduk menahan rasa terharu. Dia tahu Lebai Badun tidak memerlukan dia sekalipun berhadapan dengan lembaga sembilan kepala itu, Bimbang juga dia sekiranya Lebai Badun akan salahkan dirinya apabila keadaan Kasan Bangau tidak dapat dipulihkan.
Memang Lebai Badun tidak harapkan Tok Syeikh menjelma. Seat ini dia sekadar memohon pertolongan Allah Yang Maha Mengetahui segala yang nyata dan yang tersembunyi. Kemudian Lebai Badun menadah tangan terus berdoa:
Allahhumma ilaika asyku dhu'fa qauwati waqillati hilati wahuwani ‘alannasi ya arhamar rahimina anta rabbul mustadh-'afina wa-anta rabbi Ha man-takilni ba'i-din yatajahhamuni urn-iia 'aduwin mallaktahu amri...
Sekaligus angin berpusar kuat terus melontarkan Tok Syeikh jauh ke udara hingga laungan suaranya bergema. Di tengah pusaran angin yang kuat itulah tiba-tiba lembaga sembilan kepala jatuh tersungkur di depannya. Terkial-kial lembaga sembilan kepala itu bangun apabila nnelihat Lebai Badun di depannya laksana bukit tersergam.
"Tok Syeikh yang buat hal, kenapa aku Tuan Lebai rentap ke sini?" terketar-ketar lembaga sembilan kepala itu ketakutan setelah melihat Lebai Badun terlalu besar tercegat di depannya.
"Mana kamu sembunyikan Kasan!" jerkah Lebai Badun menjentik dengan jarinya hingga terkulai leher lembaga sembilan kepala itu.
"Kasan dah balik ke rumah," tersengih-sengih dia berdalih lantas menuding ke arah Kasan Bangau terkebil-kebil mata tidak tidur sekalipun tengah ma'am semakin sepi.
"Kamu nak permainkan aku ye!" terus Lebai Badun menghentak penumbuk menimpa lembaga tersebut bagaikan dihempap batu jeram sebesar reban ayam. Serentak dengan itu Lebai Badun membacakan:
Wahuwallahhu la-ilaha ilia huwa lahulhamdu fil-ula wal-akhirati walahul-hukmu wa-ilaihi turja'un.
Hentakan yang kuat itu menyebabkan tubuh lembaga itu terbenam hingga kepalanya sahaja terjongot bagaikan cendawan busut tumbuh di permukaan bumi. Terjerit-jerit lembaga berkepala sembilan itu meminta dilepaskan kerana bimbang akan dikutip oleh Tok Syeikh laksana mencabut cendawan busut tumbuh merata .
Terketar-ketar lembaga sembilan kepala itu beritahu mengenai dirinya jelmaan suami yang disumpah isterinya. Kepala mereka dikumpulkan menjadi satu tubuh setelah melanggar pantang larang. Katau tidak disebabkan ikutkan perasaan memang mereka tidak terjerumus berkahwin dengan seorang perempuan. Manalah mereka tahu mengenai isterinya amalkan menyeru jembalang tanah.
Sebaik sahaja menatap wajah perempuan cantik dengan rambut mengurai, mereka iantas sahaja terpikat. Apa lagi isterinya diharapkan orang-orang kampung bidankan isteri sesiapa sahaja bersalin. Asal sahaja diseru jembalang tanah sudah tentu tidak ada puaka mengganggu tatkala dia bidankan perempuan bersalin.
Mereka tidak berani membantah setelah berkahwin dengan isterinya sampai sembilan orang serentak. Siapa sahaja meminta berpisah nescaya akan kehilangan tenaga lelaki sampai menanggung sengsara seumur hidup. Memang isterinya mahu bersuami hingga sembilan suamisetelah mematuhi kemahuan jembalang tanah sekiranya mahu kekalkan kecantikan dirinya.
Apalah salahnya dia berkahwin sampai sembilan orang suami, asal sahaja wajahnya tidak dimamah usia. Dia tahu suaminya tidak akan mempunyai tenaga lelaki sekiranya jauh dari sisinya. Apabila suaminya diberitahu mengenai cendawan tumbuh di atas busut boleh memulihkan tenaga Ielakinya, tidak bertangguh mereka mencari di merata belukar.
Sebaik sahaja menjamah cendawan yang tumbuh di atas busut, sekali gus pula isterinya mengalami gatal-gatal kulit hingga tergaru-garu. Lama kelamaan kulitnya menjadi reput akibat digaru berterusan. Marah benar jembalang tanah setelah perempuan itu membiarkan sembilan orang suaminya meragut cendawan yang tumbuh di atas busut.
Sebab itulah jembalang tanah cabut kepalanya dicantum pada satu tubuh lantas dicampakkan ke tengah paya. Di situlah mereka ditimbuni lumpur setelah perempuan berkenaan tersisih jauh di tengah rimba. Tatkala Pawang Tua di kampung berkenaan diberitahu mengenai gangguan puaka paya, dia cam mengenai lelaki sembilan kepala yang dicampakkan jembalang tanah ke situ.
Lantas Pawang Tua campakkan dia ke pinggir bukit dengan dihimpit di bawah batu besar. Di situlah lelaki berkepala sembilan yang disumpah jembalang tanah itu dicampakkan biar tidak mengganggu kawasan paya berkenaan. Asal sahaja puaka rimba menjelma nescaya lelaki berkepala sembilan akan bersernbunyi di bawah batu biar tidak dapat dikesan.
Asal sahaja dikibas puaka rimba bila-bila kepala mereka akan terjongol menjadi cendawan busut. Ketika ini jembalang tanah akan mengutip lantas meratah tidak bersisa. Mereka akan bertahan di situ sehingga kepalanya tumbuh semula bagaikan cendawan di musim hujan Iuruh.
"Lepaskan kami Tuan Lebai," rintih lembaga berkepala sembilan itu meng-harapkan belas kasihan metelah memberitahu mengenai asal usul mereka menjadi puaka bukit yang dihimpit batu. Memang Pawang Tua yang kurung mereka di situ biar tidak mengganggu penduduk-penduduk kampung.
Lebai Badun mengisar tapak tangannya hingga pokok-pokok yang tersergam tumbang menimpa lembaga berkenaan. Kemudian dia mengisar ibu jari tangannya menenyeh kepala yang terjongol di permukaan tanah bagaikan cendawan busut. Terjerit-jerit lembaga tersebut menahan kesakitan akibat tengkuk terkulai tidak bertahan.
Ketika ini Lebai Badun membacakan surah al-lkhlas 17 kali diikuti dengan Ayatul Kursi jugs 17 kali. Sekali gus tanah di keliling lembaga berkenaan cair mendidih Iaksana dodol terjerang di dalam kawah. Semakin kuat jerit lembaga itu meminta belas kasihan dengan merintih-rintih.
Dia tidak peduli jeritan lembaga berkenaan meminta tolong, tetapi Lebai Badun terus membacakan:
Wajaralu lillahhi syuraka al-jinna wakholaqohum wakhora qaulahu banina wabanatin bighairi rilmin, subhanahu wata'ala 'amma yusifon.
Ketika ini laungan lelaki itu bergema di udara, hingga angin kencang mengeluas kuat.
"Tuan Lebai, kenapa musnahkan makanan kami?" rungut lembaga besar yang terapung-apung di udara bersama elusan angin kencang itu.
Belum sempat lembaga itu mahu meneruskan cakapnya, pantas sahaja dicekak oleh Lebai Badun. Lembaga besar itu terperosok dalam tapak tangannya terus dikisar tidak bertangguh. Terkial-kial lembaga besar di tapak tangannya yang menjadi kecil seolah-olah semut merangkak di dahan, apabila tubuh Lebai Badun bertambah besar.
Dalam masa lembaga tersepit di celah tapak tangannya terjerit-jerit itulah perempuan hodoh rambut mengerbang terketar-ketar menjelma. Suaranya gementar tatkala melihat tubuh Lebai Badun tersergam hingga kepala cecah ke awan. Sekali gus Lebai Badun cam lembaga di depannya puaka rimba yang diusir jauh oleh Pawang Tua setelah bersatu dengan jembalang tanah.
"Buang saja kami macam yang Pawang Tua lakukan," ujar lembaga perempuan hodoh itu mendesak Lebai Badun menuruti kemahuannya sama seperti pernah dilakukan oleh Pawang Tua berpuluh tahun sebelum itu.
Memang Lebai Badun tidak peduli apa pun rayuan perempuan tua hodoh itu. Di tamparnya tanah hingga cair berlubuk menyebabkan perempuan tua hodoh itu tenggelam tidak sempat bertutur apa-apa. Lembaga besar di tapak tangannya juga dipusar dengan hujung telunjuk hingga tenggelam Iaksana digerudi jauh ke dasar.
Ketika inilah dia melihat Kasan Bangau termangu di tengah paya bagaikan bayi baru dilahirkan. Segera Lebai Badun azan di telinga kanannya sampai tujuh kali. Tiba-tiba sahaja Kasan Bangau terbersin tiga kali memecah kesepian malam. Ketika ini memang Uda Mijah dengan Saemah terdengar Kasan Bangau terbersin kuat menyebabkan mereka terkejut. Cepat-cepat Uda Mijah menjengah ke serambi melihat Lebai Badun masih lagi terconggok di atas tikar sembahyang.
Tiga kali Kasan Bangau terbersin terus sahaja dia bingkas bangun. Tidak bercakap apa-apa Kasan Bangau menerpa pada anaknya lantas dicium beberapa kali. Kemudian dia terus sahaja mandi di telaga mengambil wuduk. Dia naik ke rumah terus solat sunat di belakang bapa mentuanya.
Lama juga Kasan Bangau tidak dapat beritahu apa-apa pun kejadian yang dialaminya hingga dia hilang ingatan. Selepas itu baru dia beritahu Isterinya mengenai dirinya seolah-olah terkurung di dalam kelongsong sarung hingga tidak dapat mencari jalan keluar. Cam sangat dia semasa tergopoh-gopoh mahu ke rumah Pawang Lamad tiba-tiba sahaja dihadang lelaki berkepala sembilan.
Tatkala berundur mahu selamatkan diri dia terjatuh dalam jurang terus terhumban ke dalam karung yang menunggu di bawahnya. Puas terkial-kial mencari jalan keluar baru dia merasa karung itu ditarik naik ke atas. Bapa mentuanya sendiri yang koyakkan sarung kelongsong hingga dia terbersin tidak bertahan.
"Kami minta maaflah pada awak Tok Syeikh!" tutur Bidan Sitam menyeru Tok Syeikh menjelma setelah diberitahu oleh Kasan Bangau mengenai kejadian yang menimpanya.
"Sebab itu awak jangan marahkan kawan terburu-buru!" lantas Tok Syeikh ingatkan Bidan Sitam. Dia juga mengaku tidak dapat beritahu apabila dikibas oleh Lebai Badun seolah ditolak angin kencang menyerbu.
Semenjak itulah Bidan Sitam diberitahu oleh Tok Syeikh mengenai cendawan busut jelmaan lelaki berkepala sembilan itu. Dia ingatkan supaya Bidan Sitam tidak kutip cendawan yang tumbuh di atas busut sekalipun subur memutih. Sebab itu dia tunjukkan pada Bidan Sitam petua biar cendawan busut berkenaan dipindahkan tumbuh di tanah lembap.
Memang Bidan Sitam ingatkan anak cucunya mengenai petua mengutip cendawan busut yang tumbuh supaya tidak diganggu jembalang tanah. Bila-bila jembalang tanah akan menyerbu asal sahaja cendawan busut tumbuh setelah bersumpah dengan lelaki berkepala sembilan.
"Memang asalnya cendawan to tumbuh di atas busut, sebab itu dipanggil cendawan busut," tutur Bidan Manyun menatap muka saya apabila kenang neneknya memang cucu Bidan Sitam.
"Labit mana nak percaya semua ni, nenek," lantas Satimah Lembeng mengerling suaminya Labit Kubin yang tersengih-sengih menunduk.
"Ustaz macam mana, percaya ke?" lantas Labit Kubin mencuit bahu saya, tetapi saya sekadar tersenyum sahaja tidak menyahut apa-apa.