JALAN berbelok-belok
dari Lubuk Bagulung sampai ke Satinjau Laut melalui Bukit Barisan itu sudah
beberapa kali juga saya dibawa oleh Agoes. Tetapi biasanya kalau mahu ke
Bukittinggi sebaik sahaja turun kapalterbang di Padang, dia akan membawa ikut
jalan Lubuk Alung melalui Lembah Anai. Sekalipun jalan di Lembah Anai
berbelok-belok, tetapi tidaklah sama dengan keadaan di Satinjau Laut hingga 17
kilometer mendaki tegak.
Anak saudara saya
mengakui tatkala ikut rombongan melawat ke sana sampai termuntah-muntah dia di
atas bas apabila melalui Satinjau Laut dari Bukittinggi ikut jalan di
Singkarak. Memang perjalanan dari Bukittinggi ikut Singkarak melalui Solok ke
Padang lebih jauh, tetapi mereka sengaja mahu melihat keindahan danau di
Singkarak.
Tetapi saya tidak
terus ke Bukittinggi sebaik sahaja jejak kaki di Padang, kerana diajak menginap
dulu di hotel oleh Pak Damin. Setelah beberapa kali ke sana memang kerana
urusan keluarga, tetapi tatkala saya dijemput oleh Pak Damin bukanlah untuk
menemui keluarga semata-mata.
Pak Damin sudah
mengaturkan pertemuan dengan beberapa orang kawannya untuk eratkan persahabatan
sahaja. Sebab itu saya tidak memberitahu Mamak Bandaro mengenai kedatangan
saya, kerana bimbang dia akan bersusah payah bila menyuruh menantunya Agoes
mengambil saya di lapangan terbang.
Sengaja pula Pak
Damin tempahkan saya menginap di hotel disebabkan saya tidak rnahu mengganggu
dia. Lagi pun hotel di Padang mempunyai musyaralat untuk memudahkan solat.
Sebelum menjelang malamnya tatkala saya sampai di Padang, Pak Damin membawa
saya melihat bangunan universiti di Limau Manis yang baru dipindahkan.
Malamnya semasa
perjumpaan mahu dibuat di dewan yang ditetapkan tiba-tiba sahaja lampu padam
tidak semena-mena di kawasan berkenaan. Kelam kabut Pak Dawin kerana tidak
menyangka boleh berlaku kejadian
demikian dalam saat perjumpaan mahu dibuat. Terpaksa pula Pak Dawin menghubungi
hotel tempat menginap lantas memindahkan perjumpaan dibuat di hotel berkenaan.
Sebab itulah
sepanjang perjalanan ke Silungkang mahu melihat tenun kain, Pak Dawin masih
tidak dapat melupakan kejadian lampu dewan tiba-tiba sahaja padam. Memang
pengawas dewan berkenaan beritahu mengenai kerosakan akibat ribut kencang di
sebelah petangnya, tetapi Pak Dawin masih tidak dapat menerima alasan. Kalau
kerosakan berlaku di tempat penjana kuasa tentu seluruh bandar Padang menerima
padahnya.
Tetapi tempat yang
mengalami gangguan elektrik hanya bangunan dewan berkenaan dan beberapa
bangunan lain yang berdekatan. Malah bangunan di hadapan di sebarang jalan pun
masih mempunyai bekalan elektrik.
"Memang saya
masih tertanya-tanya dengan kejadian malam kelmarin, Pak Ustaz," keluh Pak
Dawin semasa melalui jalan berbelok-belok di Satinjau Laut itu. Dari puncaknya
memang kelihatan Lautan Hindi melebar di bawah dengan kebiruan hingga bertaup
ke langit.
Saya sekadar
tersengih-sengih sahaja. Manalah saya tahu dengan keadaan di tempat orang,
apalagi berlaku kerosakan elektrik sebaik sahaja saya jejak kaki ke dalam
dewan. Sewaktu beberapa orang pengawas di dalam dewan sibuk memasang lilin,
saya memerhatikan sahaja Pak Dawin merungut-rungut tidak tentu biji butir.
"Setelah kita
pindah ke hotel, bekalan elektrik di dewan tu ada semula," jelas Pak Dawin
macam kecewa dengan kejadian yang hampir menggagalkan perjumpaan.
Hingga menuruni
Setinjau Laut sampai ke Solok Manggis, saya masih mendengar Pak Dawin
merungut-rungut mengenai kejadian tersebut. Dia macam tidak percaya bagaimana
bekalan elektrik tiba-tiba padam sebaik sahaja perjumpaan mahu dimulakan. Tentu
tatkala mahu beranji-ranji mengenai salasilah keturunan silam itu tidak
mendapat keizinan nenek moyang sejak bertahun-tahun dulu.
Tetapi saya tidak
mahu bercakap apa-apa. Manalah tahu Pak Dawin akan tersinggung sekiranya saya
tidak mempercayai sangat mengenai gangguan roh nenek moyang tatkala mahu
beranji-ranji itu. Memang dia percaya sangat mengenai gangguan tersebut
disebabkan tidak membakar kemenyan terlebih dahulu.
Banyak perkara mesti
dibuat kalau mahu beranji-ranji mencari salasilah keturunan masa lampau.
Setidak-tidaknya mesti sediakan nasi kuning dengan kepala kambing terconggok di
dalam pinggan. Mesti dipanggil pandai dukun yang boleh membakar kemenyan dan
menyeru nenek moyang yang sudah meninggal dunia bertahun-tahun dulu semata-mata
mahu meminta izin.
"Sepatutnya kita
perlu jemput pandai dukunnya," gerutu Pak Dawin masih terkilan dengan
kejadian itu.
Saya sekadar
tersenyum sahaja dengan gerutu Pak Dawin yang berterusan. Apa lagi tatkala
melalui Solok yang terkenal dengan berasnya di Sumatera, Pak Dawin sebut juga
fasal cengkih yang tidak menjadi. Pak Dawin beritahu mengenai ramai yang kaya
di Solok disebabkan perniagaan cengkih, tetapi mengalami kerugian setelah
disumpah orang.
Pekebun-pekebun
cengkih sengaja mengejek pekerja yang memanjat cengkih itu sama seperti beruk.
Disebabkan mereka sering menghina pekerja-pekerjanya disamakan macam heruk,
lantas pekerja-pekerja itu menyumpah biar hasil cengkih tidak menjadi.
Semenjak beberapa
lama cengkih di Solok habis pupus akibat diserang ular, pengusahanya baru
menyedari kesilapan mereka. Tetapi saat ini gangguan ular itu sudah tidak dapat
dihapuskan sekalipun mereka gunakan racun serangga.
"Mereka terkena
sumpah tu, Pak Ustaz," ujar Pak Dawin berulang kali apabila kenang
kejadian cengkih habis pupus diganggu ulat.
Tetapi Agoes pernah
juga beritahu saya mengenai gangguan ulat yang musnahkan pokok-pokok cengkih
itu, bukan takat di Solok sahaja. Di beberapa tempat lain yang mengusahakan
tanaman cengkih juga dimusnahkan oleh ulat perosak tersebut. Bagaimanapun
sengaja saya terangguk-angguk dengan rungutan Pak Dawin itu.
Percaya sangat Pak
Dawin mengenai sumpahan pekerja-pekerja yang disamakan dengan kera memanjat
pokok cengkih itu yang menjadi punca tanaman cengkih dimusnahkan ulat. Bukan
cengkih sahaja akan dimusnahkan kalau tidak mengikut aturan orang tua-tua
dahulu, malah tanaman padi juga tidak bersisa dimusnahkan oleh tikus atau
belalang.
Bukan takat Pak Dawin
sahaja percaya dengan kejadian demikian, malah penduduk-penduduk di kampung
saya juga percaya dengan semangat padi yang mudah merajuk kalau tidak dijaga
cukup. Kalau semangat padi merajuk nescaya buah padi akan sambang sepanjang
tahun hingga kepuk tidak penuh diisi.
Cubalah
perolok-olokkan petua orang tua-tua sewaktu musim turun ke sawah. Semasa
bersihkan tapak semaian memang dilarang membakar sampah sarap. Biarkan sahaja
rumput ditebas kering sendiri sampai hancur bersama tanah. Kalau berkeras
dibakar nescaya tikus akan berkeliaran musnahkan anak padi hingga tidak
serumpun pun tumbuh di tengah sawah.
Pantang larang
demikian mereka pegang kukuh-kukuh supaya semangat padi tidak merajuk. Apalagi
kalau memaki hamun tikus di permatang sawah nescaya tidak sempat anak padi
membesar. Mereka percaya semangat padi mudah merajuk sekiranya memaki hamun
musuh tanaman semata-mata mahu melepaskan geram.
Sebab itu mereka
sanggup amalkan amalan memuja semangat padi sekalipun terpaksa sediakan air
cuka satu tempayan di ceruk dapur. Tahu sangat saya apabila nenek beritahu
mengenai Bidan Sitah amalkan semangat padi hingga terperangkap dengan amalan
syaitan.
Berkali-kali nenek
ingatkan dia supaya tidak terjebak dengan amalan memuja semangat padi itu
semata-mata harapkan kepuk sentiasa penuh sepanjang tahun. Tetapi sepupunya
Bidan Sitah tetap berkeras juga meminta Onyang Siayuh turunkan juga amalan
tersebut. Apalagi Onyang Siayuh beritahu fasal amalan semangat padi itu boleh
membantu dia tatkala bidankan sesiapa yang sukar bersalin.
Bila-bila sahaja
Bidan Sitah sanggup sediakan air cuka satu tempayan di ceruk dapur. Tetapi
mudah sahaja kepala Bidan Sitah pening sampai termuntah-muntah asal sahaja tercium
bau hanyir orang bersalin. Apabila denyut sakit kepalanya kian menjadi-jadi
Bidan Sitah akan berkurung di dalam bilik tidur.
Dalam saat kepalanya
kian berdenyut Bidan Sitah terasa rambutnya disentap kuat. Sekaligus kepala itu
tercabut dari tengkuk dengan mengheret tali perut berjurai-jurai. Dia hanya
merasakan kepala itu melayang ke udara menghidu bau hanyir yang semakin
menggiurkan seleranya. Memang Bidan Sitah tidak menyedari apa-apa pun yang
terjadi, selain daripada menikmati air serbat yang dihirup.
Selepas menikmati air
serbat itu Bidan Sitah seolah-olah mendengar bisikan Onyang Siayuh supaya
masukkan tali perut yang berjurai-jurai ke dalam tempayan berisi air cuka di
penjuru dapur. Bidan Sitah tidak membantah apa-apa sekalipun terasa tali perutnya
pedih akibat direndam dalam air cuka.
Setelah tali perutnya
kecut bisikan Onyang Siayuh sayup-sayup di telinganya supaya masukkan semula
tali perut ke dalam tubuhnya macam sarung kelompong. Tatkala ini kepala-nya
akan berpusing dengan muka ke belakang. Hanya sampai ayam berkokok dinihari
barulah kepalanya berpusing perlahan sampai mukanya beralih semula ke hadapan.
Betapa sakitnya leher Bidan Sitah kepala herpusing perlahan, namun dia terpaksa
bertahan kerana himbang melanggar pantang larang yang ditetapkan oleh Onyang
Siayuh.
Asal sahaja padi di
tengah sawah mula menjulur tangkai, Bidan Sitah akan merasa seluruh hadannya
seram sejuk. Selagi dia tidak dapat menyusup mencari perempuan baru bersalin
nescaya seram sejuk berterusan sampai padi menguning masak. Dia mesti
menyatukan dirinya dengan bayangan Onyang Siayuh menjadi kepala yang tersebut
membawa tali perut terus ke rumah perempuan baru bersalin.
Ketika ini dia tidak
bertangguh menyusup ke bawah rumah menjilat darah dari celah lubang lantai di
bawah tikar mengkuang. Onyang Siayuh akan memaksa dia menjilat darah berkenaan
sampai kering, kerana Bidan Sitah hanya merasakan dia menghirup air serbat yang
terhidang lazat.
Setelah kering darah
perempuan baru bersalin itu dijilat, barulah Bidan Sitah merasa segar kembali.
Badannya tidak lagi seram sejuk atau lenguh-lenguh sepanjang musim. Hanya
setelah dia terbangun dari tidurnya barulah Bidan Sitah mendapat khabar
kematian perempuan baru bersalin akibat gangguan polong.
Seisi kampung menjadi
gempar disebabkan kematian perempuan baru bersalin akibat diganggu polong.
Satu-satunya yang tidak dapat diperangkap oleh Bidan Sitah memang nenek saya
Bidan Ibah. Beberapa kali dia memujuk nenek saya supaya benarkan dia membantu
bidankan perempuan bersalin, tetapi nenek tetap akan mengelak.
"Kawan nak bantu
awak Kak Ibah, apa salahnya?" ujar Bidan Sitah setelah diberitahu anaknya
Mat Timin menjemput nenek saya bidankan isterinya tengah sakit merengat-rengat
mahu melahirkan anak. Sengaja Mat Timin tidak mahu menjemput emaknya sendiri,
kerana sudah beberapa kali perempuan bersalin yang dibidankan oleh emaknya
terkejang mati akibat turun darah.
"Tak payah
bantulah, bukan-lah kerja susah," sahut nenek saya tidak benarkan Bidan
Sitah membantu.
"Pantang larang
orang tua-tua bukan boleh ikut sangat," sengaja Bidan Sitah melarang
anaknya Mat Timin supaya jangan sangkutkan duri mengkuang di bawah rumah
setelah isterinya Bisah selamat melahirkan anak.
"Ah, kalau ikut
pun tak rugi apa-apa," Mat Timin tersengih-sengih sahaja dengan larangan
emaknya itu. Apa sangat ruginya kalau sangkutkan duri mengkuang di bawah rumah
setentang Bisah tidur. Dia patuhi juga pantang larang yang ditetapkan oleh
nenek saya itu.
Sebaik sahaja pagi
cerah melayah, nenek saya terus ke sungai untuk mencuci uri tembuni. Sudah
menjadi syarat berbidan di kampung siapa sahaja yang menyambut kelahiran bayi
mesti mencuci uri tembuninya. Bidan itu juga yang mesti tanamkan di bawah rumah
biar senang diunggun api setiap petang.
Mereka percaya sekiranya
uri tembuni tidak diunggun api, nescaya bayi dalam bedungan akan menanggung
kembung perut sepanjang malam. Sebab itu nenek saya sering ingatkan perempuan
yang dibidankannya supaya suruh suami masing-masing unggunkan api di tempat uri
tembuni ditanam. Duri mengkuang juga disangkut di bawah rumah tempat tidur
perempuan baru bersalin.
Cuma Bidan Sitah yang
tidak banyak pantang larang kalau dijemput bidankan orang beranak. Sebab itu
tersinggung juga dia apabila Mat Timin tidak menjemput dia bidankan Bisah.
Keputusan Mat Timin menjemput nenek saya seolah-olah tidak percayakan dia
menjadi bidan di dalam kampung.
Tetapi Bidan Sitah
tidaklah tunjukkan sikap marahnya di depan Mat Timin. Dia sekadar menawarkan
diri sahaja mahu membantu nenek saya. Tatkala nenek turun mahu ke sungai
mencuci uri tembuni, Bidan Sitah tidak bercakap sepatah pun terus sahaja balik
ke rumah.
Tatkala Mat Timin
bersiap-siap untuk turun ke sawah dia mendengar ayam berketak cemas di bawah
rumah. Sekali-sekala dia mendengar riuh orang menghalau ayam supaya jauh
mengekas. Disebabkan ayam berketak cemas bagaikan terserempak biawak besar
merangkak di tepi lubuk, tidak bertangguh Mat Timin menjengah ke bawah rumah.
"Huh, apa pula
bendanya ni?" terkejut Mat Timin setelah melihat kepala tergantung di
bawah tempat isterinya terbaring. Tali perut pula berjurai-jurai di bawah
hingga dipagut ayam yang banyak berkerumun.
Segera dia memanggil
bapa mertuanya Lebai Jamat yang masih terconggok di hujung serambi sebaik
sahaja selesai solat dan wirid. Ketika Lebai Jamat menuruni tangga dia sendiri
hairan apabila menjengah ke bawah rumah. Kepala yang mengangkut tali perut
berjurai-jurai itu tersangkut pada duri mengkuang di situ.
"Hah, kau nak
main-main dengan anak bidan Bidan lbah!" gerutu Lebai Jamat setelah
menyedari gangguan syaitan mahu merasuk anaknya Bisah.
"Kepala ni macam
emak saya," sahut Mat Timin mengamat-amati kepala yang tersangkut itu sama
macam emaknya Bidan Sitah.
"Entahlah...!"
keluh Lebai Jamat merenung kepala yang tersangkut itu dengan mata
terkebil-kebil.
Dalam masa Lebai
Jamat terkemamar akibat melihat kepala tersangkut pada duri mengkuang di bawah
rumpun itu, Mat Timin sudah menyerbu dengan parang terhunus di tangan. Tidak
bertangguh dia menetak kepala tersangkut itu sekalipun bayangnya seperti kepala
emaknya sendiri Bidan Sitah.
"Ini bukan emak
saya, ini syaitan!" jerit Mat Timin terus menetak kepala itu macam memakuk
buah kelapa tergantung di situ.
Dia juga mencencang
tali perut berjurai-jurai itu sampai terlambak segala isi bercampur darah
pekat. Sewaktu Lebai Jamat cuba meleraikan Mat Timin seolah-olah sudah dirasuk
itu nenek saya balik dari sungai membawa uri tembuni yang sudah dicuci.
Tidak terkejut nenek
saya apabila diberitahu jiran-jiran yang berkerumun di bawah rumah mengenai
kepala Bidan Sitah tergantung dengan tali perutnya berjurai-jurai. Setelah
diberitahu kepala Bidan Sitah dicengang anaknya sendiri, segera nenek saya
memujuk Mat Timin bertenang.
Lantas nenek meminta
sediakan limau langit dengan tepung kunyit bersama daun sepulih. Sebaik sahaja
dilangir dengan limau mereka melihat bayangan kepala seperti Badan Sitah itu
berasap laksana bara disimbah dengan air. Lama kelamaan kepala yang
berbayang-bayang seperti Bidan Sitah itu hilang bersama asap berpusu-pusu.
Hanya kesan darah
sahaja melimpah di tanah sebaik bayangan kepala Bidan Sitah hilang tidak
kelihatan lagi. Cepat-cepat pula Lebai Jamat mengajak menantunya menjengah ke
rumah Bidan Sitah di baruh kampung. Sewaktu mereka berdua naik ke rumah memang
terkejut Lebai Jamat apakala melihat mayat Bidan Sitah terbujur dengan tidak
berkepala.
"Jangan ambil
tahu cerita macam tu," jelas nenek tatkala saya tanyakan kejadian yang
berlaku sebelum saya lahir lagi. Sudah bertahun-tahun kejadian itu berlaku
tatkala emak saya masih anak-anak lagi, tentulah hampir dilupakan oleh nenek.
Dia tidak mahu saya ungkit-ungkit lagi mengenai kejadian yang menimpa Mat
Timin.
Tetapi selepas
kejadian itu memang nenek mengakui di depan Lebai Jamat, dia melihat Bidan Sitah
mengekori dia ke sungai untuk membantunya mencuci uri tembuni. Memang nenek
tidak syak apa-apa setelah Bidan Sitah yang mahu balik ke rumah lepaskan ayam
di reban tiba-tiba sahaja berpatah ke sungai.
Nenek saya tidak
membantah sebaik sahaja Bidan Sitah membasuh uri tembuni. Sementara nenek
membasuh tikar dan kain-kain yang dilumuri darah Bisah semasa bersalin.
Beberapa minit sahaja nenek membasuh tikar dia mendengar namanya dipanggil dari
atas tebing sungai. Sewaktu nenek berpaling dia melihat Tok Syeikh berserban
kuning berdiri disitu dengan mencemik muka.
Berdebar juga hati
nenek kerana Tok Syeikh menjelma dengan tidak dibakar kemenyan. Biasanya dia
membakar kemenyan kalau perempuan bersalin tidak dapat lepas akibat anaknya
menyongsang. Lantas sahaja Tok Syeikh menjelma setelah dibakar kemenyan yang
dibekalkan sejak turun temurun.
Ketika ini Tok Syeikh
akan membisikkan jampi serapah supaya digunakan oleh nenek. Sekiranya bayi
dalam kandungan sukar sangat keluar, Tok Syeikh membisikkan jampinya: Tulang
bodar tulang maliku, tiga tulang lodus, daging berkuak daging beralur, urat
mina bersusup, beralur kala, yang beku minta pecahkan, yang kusut minta
usaikan, ah bukan aku yang punya tawar, Tok Syeikh yang punya tawar, berkat
la-ilahhail-lallah hu...
Setelah diberi
perempuan yang sarat mengandung itu minum air yang sudah dijampikan nescaya
mudah sahaja dia melahirkan. Sebab itu nenek tahu sangat Tok Syeikh yang
mendampingi dia tatkala berbidan akan menjelma kalau dibakar kemenyan. Nenek
juga tidak akan membakar kemenyan sekiranya tidak berhadapan dengan masalah
yang berat.
Apabila Tok Syeikh
tercegat tidak semena-mena tentu bahaya sedang menjerat dirinya. Serba salah
juga nenek tatkala melihat Tok Syeikh mencemik muka tercegat di tebing dengan
tidak berganjak sedikit pun. Tongkat di tangannya dihentak-hentak bagaikan
terlalu marah sangat. Tetapi nenek juga mudah memberang marah kalau Tok Syeikh
mahu tunjukkan garang di depannya.
Tok Syeikh tidak
boleh menentukan apa yang perlu dia buat, kerana sejak turun temurun Tok Syeikh
sekadar berdamping sahaja. Apabila dipanggil Tok Syeikh perlu menjelma, kalau
tidak diperlukan Tok Syeikh tidak payah menjengah muka.
"Kawan tak
panggil awak Tok Syeikh!" gerutu nenek tidak senang dengan jelmaan Tok
Syeikh ketika itu.
"Awak ni lalai
sangat, Siti Fatimah," ujar Tok Syeikh yang membahasakan nenek Siti
Fatimah asal sahaja dia menjelma.
"Lalai apa pula
ni, Tok Syeikh?" terkejut juga nenek seolah-olah diejek oleh Tok Syeikh
berjubah dan berserban kuning.
"Awak tengok ke
hilir, Siti Fatimah!" ujar Tok Syeikh selanjutnya menghentak-hentak
tongkat ke tanah.
Tatkala nenek
memerhati ke hilir sungai bertambah menyirap darahnya apabila melihat Bidan
Sitah memamah uri tembuni sedang dicuci di tangan. Berlumur. darah mulut Bidan
Sitah memamah uri tembuni hingga tidak disedarinya nenek mendekati dia.
Lantas nenek menampar
belakang Bidan Sitah sekuat hatinya terus merampas uri tembuni yang sudah
dimamah. Setelah menggenggam uri tembuni tersebut, tidak bertangguh nenek menolak
Bidan Sitah hingga terhuyung hayang di tengah air.
"Syaitan yang
dilaknat!" gerutu nenek menekan ibu jari kakinya ke pasir sungai.
"Awak jangan
ikut cakap Tok Syeikh tu, Bidan lbah," marah benar Bidan Sitah dengan
sikap nenek berkasar terhadap dirinya.
Kemudian nenek
mendengar Tok Syeikh membisikkan ke telinganya supaya membacakan:
Songsang
korak songsang tapak songsang hati jantung engkau, patah sendi patah layang
patah alih-alih, ambil besi petua akan pemarak hatijantung hempedu rawan engkau,
datang terlentang pulang kau tertangkup, jenjang lama engkau balik, aku tau
asal engkau jadi, orang berlaki tujuh asal engkau jadi..
Setelah dibacakan
oleh nenek, sekaligus tubuh Bidan Sitah berputar Iigat laksana gasing tengah
galak uri. Apabila Tok Syeikh menuding jari telunjuk ke arah Bidan Sitah
tiba-tiba tubuhnya melambung naik ke tebing sungai. Tidak bertangguh pula Tok
Syeikh memukulkan tongkatnya berulang kali ke tubuh Bidan Sitah hingga memercik
darah.
Terjerit-jerit Bidan
Sitah akibat dipalu berterusan sampai dia terguling di tanah. Tok Syeikh terus
juga memukulkan tongkatnya hingga sekali-sekala memancar api bagaikan kilauan
besi dipanah matahari. Memang nenek tahu bukan Bidan Sitah yang dipukul oleh
Tok Syeikh hingga terjerit-jerit kesakitan, tetapi bayangan polong yang
menjelma seolah-olah Bidan Sitah.
"Awak nak bunuh
kami ke, Tok Syeikh?" rintih Bidan Sitah terketar-ketar akibat teruk dibelasah
dengan tongkat rotan songsang.
"Tongkat rotan
songsang ni aje yang boleh ajar kamu!" bentak Tok Syeikh keras tidak
menghiraukan rintihan Bidan Sitah.
"Bidan Ibah,
awak nak biarkan kami macam ni?" lantas Bidan Sitah melambai-lambai ke
arah nenek. Tetapi nenek tidak pedulikan lagi disebabkan dia perlu cuci uri
tembuni biar hanyir darahnya hanyut dibawa arus ke hilir. Kalau Bidan Sitah
mahu menjilat hanyit darah tersebut tentu terpaksa menghilir sungai sampai ke
laut lepas. Sudah menjadi pantang larang polong tidak akan mengikut arus sungai
ke hilir. Sekiranya terus menghilir polong tidak boleh mudik lagi ke hulu,
sehingga sampai ke laut lepas.
"Sampai hati
awak biarkan kami macam ni, Bidan Ibah!" merayu-rayu Bidan Sitah menahan
kesakitan dengan belakangnya semakin mem-bekam darah akibat dipukul dengan
tongkat rotan songsang.
"Pasal apa Bidan
Ibah nak tolong awak?" jerkah Tok Syeikh berdiri di awang-awangan dengan
kaki tidak jejak ke bumi.
Kemudian dia
mengheret tubuh Bidan Sitah ke udara hilang di tengah gumpalan kabus yang
menutupi puncak bukit bukau di hujung kampung. Sebab itu nenek tidak hairan
sangat apabila diberitahu mengenai kepala tersangkut duri mengkuang di bawah
rumah Mat Timin.
Sekiranya dilihat
dengan mata kasar memang siapa pun tidak akan dapat melihat kepala mengheret
tali perut berjurai-jurai itu. Tetapi Tok Syeikh sudah membuka hijab mata kasar
hingga mereka yang berkerumun dapat melihat Mat Timin menetak kepala tergantung
di bawah rumah. Ayam yang mengekas juga ternampak tali perut berjurai-jurai di
tanah macam perut kambing dilapah. Tidak bertangguh ayam-ayam di bawah rumah
mematuk tali perut berkenaan menyebabkan kepala yang tersangkut terpaksa
menghalau perlahan. Semakin galak ayam-ayam mematuk bertambah terseksa kepala
yang tertanggal daripada tubuh itu menahan sakit. Memang dia tidak menduga mata
kasar boleh melihatnya setelah hijab dibuka oleh Tok Syeikh.
Semenjak kematian
Bidan Sitah tidak berkepala itu, Mat Timin terus sahaja berpindah dari kampung
disebabkan tidak tertahan menanggung malu. Tidak mahu lagi Mat Timin jejak kaki
balik ke kampung sekalipun jiran-jiran memujuk juga. Setelah berpindah jauh
dari kampung halaman tidak siapa lagi mendengar berita mengenai Mat Timin
bersama isterinya Bisah.
Apalagi ketika itu
perhubungan memang sukar disebabkan tidak ada kereta atau jalan raya yang
memudahkan mereka bertemu. Lebai Jamat sendiri tidak tahu mengenai menantunya
setelah berpindah ke Perak, kerana Mat Timin seolah-olah mahu melupakan segala
kejadian yang memalukan hidupnya sekeluarga.
Tetapi Pak Dawin
tidak sama dengan Mat Timin yang membawa diri jauh di rantau orang kerana
menanggung malu. Pak Dawin lama di Solok kerana bekerja dengan perkebunan
cengkih di situ sejak bertahun-tahun sebelum dia menetap di Padang. Memang Pak
Dawin juga meninggalkan kampung halamannya di Pangkalan berhampiran Muara Takus
dengan pengalaman getir sewaktu di Solok.
Siapa sahaja yang
memiliki kebun cengkih yang luas mudah sahaja marah-marah disebabkan angkuh
dengan kekayaan. Mereka akan mencemik pekerja-pekerja yang dibayar gaji murah
dengan menyamakan bagaikan beruk yang memanjat pokok.
"Saya terkilan
Dawin," keluh Simuncak menggertap hibir apabila dijerkah tuan tanah
disebabkan lambat memetik cengkih. Tuan tanah memaksa supaya disediakan cepat
cengkih yang siap dipetik untuk dihantar ke Pangkalan.
"Kita pekerja
terpaksa ikut perintah, Pak," pujuk Dawin supaya kawannya itu bersabar.
Memang dia sendiri mendengar tuan tanah memanggiI Simuncak beruk yang tidak
boleh membuat kerja cepat. Kalau sudah dasar beruk memang sepatutnya dihina
sepanjang masa!
Sebab itu Simuncak
tidak dapat menahan sabar lagi setelah setiap hari dipanggil beruk oleh tuan
tanah yang tidak bertimbang rasa langsung. Kalau tidak kenang tanggungannya
ramai di rumah memang dia sanggup cekak leher tuan tanah. Biarlah dia dibuang
kerja sahaja dari perkebunan cengkih, asal sahaja hatinya puas.
Tetapi bukan Simuncak
sahaja yang tersinggung. Rakan-rakan mereka yang kebanyakannya datang dari Jawa
juga tidak dapat menahan sabar apabila disamakan dengan beruk oleh tuan tanah.
Samakan mereka dengan beruk bermakna tenaga yang mereka curahkan kepada tuan
tanah hanya wajar menerima upah setanding dengan seekor beruk sahaja.
"Kurang
ajar!" gerutu Simuncak masih menyimpan dendam. Belum pun sempat Simuncak
bertindak, tuan tanah sudah mengetahui latar belakangnya. Tentu di kalangan
pekerja-pekerja juga memang ada yang menjadi tali barut tuan tanah menyebabkan
apa sahaja yang dituturkannya sampai kepada tuan tanah.
Lantas sahaja tuan
tanah memanggil Simuncak. Beberapa orang pekerja diarahkan oleh tuan arah
pakaikan rantai di leher Simuncak bagaikan seekor beruk. Kemudian Simuncak
disuruh memanjat pokok cengkih dengan lehernya diikat rantai.
Pak Dawin yang
melihat kejadian itu tidak berani membantah kerana bimbang dia juga akan
menerima nasib yang sama dengan Simuncak. Jangan cuba mahu melawan kalau tenaga
tidak seberapa tatkala pekerja-pekerja yang setia dengan tuan tanah sanggup
melakukan apa sahaja. Bila-bila Simuncak akan dikerenyuk kalau cuba mahu
melawan.
"Saya terpaksa
berhenti Dawin," tatkala malam kian sepi Simuncak mencurahkan perasaan
yang terpendam di hatinya kepada Pak Dawin. Dia sudah nekad untuk meninggalkan
perkebunan di situ setelah diperlakukan sama seperti beruk oleh tuan tanah.
"Kamu perlu
berani Pak Simuncak!" Pak Dawin bersetuju dengan keputusan Simuncak mahu
berhenti dari perkebunan di situ.
"Bumi ini
kepunyaan Allah, di mana-mana pun ada rezeki," tuturnya perlahan menahan
rasa keharuan yang menusuk. Memang Simuncak tidak peduli lagi apa sahaja yang
menimpa nasib masa depannya sekiranya berhenti kerja. Kalau tidak di Solok dia
juga boleh berpindah ke Silungkang menenun kain yang sudah lama ditinggalkannya.
Siapa yang tidak tahu
mengenai kemahiran tenunan kain dari Silungkang yang menjadi kebanggaan mereka
di Minangkabau. Bukan takat tenunan kain di Silungkang menjadi impian sesiapa
sahaja yang datang ke Minangkabau, malah tenunan songket di Pandai Sikek juga
menjadi sebutan.
Sebab itu tidak rugi
apa-apa Simuncak berhenti kerja di perkebunan cengkih yang telah menghiris
perasaannya itu. Biarlah dia membawa diri ke Silungkang atau ke Pandai Sikek
mengambil upah menenun kain. Takat seribu lima ratus rupiah upahnya sehelai
lebih bermakna daripada upah memanjat cengkih di perkebunan.
Terasa juga sedih
hati Pak Dawin berpisah dengan kawan-nya itu setelah sama-sama bekerja di situ.
Lama juga mereka berkawan dengan menetap di perkebunan tersebut sekalipun
terpaksa berpisah dengan keluarga di kampung. Lainlah Pak Dawin yang masih
belum berkahwin lagi ketika itu, Memang tidak terasa sangat berjauhan dari keluarga.
Setiap tengah malam
memang Pak Dawin menyedari kawannya itu sentiasa bangun tengah malam tunaikan
solat tahajud. Sebab itu dia masih dapat bersabar setelah diperlakukan tuan
tanah secara menghina berlebihan. Disebabkan kesabaran itulah Simuncak tidak
mahu bertindak apa-apa, selain daripada mengambil keputusan berhenti sahaja
tidak bertangguh.
"Ke mana lagi
beruk mahu cari makan, kalau bukan di sini?" ejek tuan tanah setelah
diberitahu mengenai Simuncak yang berhenti kerja dengan meninggalkan perkebunan
sewaktu tengah malam.
Beberapa bulan
selepas Simuncak meninggalkan perkebunan cengkih di Solok terasa juga kesepian
pada Pak Dawin. Asal sahaja malam menjelang Pak Dawin tetap ingat Simuncak
apabila rebahkan badan ke tikar. Di situ mereka sama-sama terlangut bincangkan
nasib masa depan yang belum tentu hujungnya.
Tetapi Simuncak tetap
tabah sekalipun dia satu-satunya yang berani melawan tuan tanah. Sewaktu Pak
Dawin mahu rebahkan badan ke tikar dia mendengar dinding rumah tumpangan
pekerja bagaikan dicakar kuku keras. Berdebar juga dia akibat bimbang yang
bergelora.
Disebabkan Pak Dawin
terdesak dia terpaksa juga mencapai lampu picit mahu menyuluh ke tengah
kegelapan malam. Biarlah apa pun yang mencakar dinding dia tidak peduli
apa-apa. Kalau bertahan di dalam rumah pun belum tentu selamat sekira-nya geruh
sudah menunggu.
Tatkala dia menyuluh
ke penjuru rumah, terbayang lompatan beruk di atas bendul. Hairan juga Pak
Dawin dengan beruk besar mengganggu dinding rumah tumpangannya, seolah-olah mahu
berkawan. Tetapi Pak Dawin bimbang kalau beruk besar itu membolos masuk.
Manalah tahu beruk berkenaan datang dari tepi hutan mahu mencari makanan.
Sudah tentu beruk
liar yang datang dari pinggir hutan. Masakan beruk Iiar boleh dilayan dengan
menghulurkan makanan dari tengah rumah. Tentu dia akan menyerbu masuk hingga
berbahaya kepada dirinya sendiri. Sebab itu Pak Dawin mengunci pintu
kukuh-kukuh supaya beruk liar itu tidak dapat membolos masuk.
"Beruk dari mana
pula yang datang ke sini?" gerutu Pak Dawin serba salah mahu memanggil
jiran-jiran. Malu juga dia sekiranya meminta bantuan semata-mata disebabkan
seekor beruk liar menceroboh.
Tetapi keesokan
paginya sewaktu memulakan kerja memetik cengkih di perkebunan, bukan Pak Dawin
sahaja diganggu bayangan beruk liar mencakar dinding. Beberapa orang pekerja
juga melihat bayangan melintas terlalu cepat laksana beruk liar melompat dan
meniti di atas bendul.
Dalam masa mereka
memetik cengkih inilah pekerja-pekerja melihat tuan tanah berkelakuan seperti seekor
beruk merayau-rayau di kawasan kebun. Terpaksa pula isteri dan keluarganya
memujuk supaya balik ke rumah. Tetapi tuan tanah sudah semakin tenat akibat
diganggu kenan hingga kelakuannya sama seperti beruk liar di tengah hutan.
Apabila dia memanjat
pokok cengkih, tuan tanah juga akan menggoyang-goyang dahan bagaikan beruk
tengah galak melompat. Sekali-sekala tuan tanah akan menyeringai sama seperti
beruk juga hingga tergaru-garu rusuk akibat gatal terserempak belacan.
"Kalau boleh
kamu carikan Simuncak, Dawin," ujar isteri tuan tanah merayu setelah
menjelaskan suaminya diganggu kenan. Tiba-tiba sahaja perangai suaminya
bertukar menjadi seekor beruk setelah Simuncak meninggalkan perkebunan di
Solok.
"Saya fikir
Simuncak tak buat apa-apa, Bu," jelas Pak Dawin kerana bimbang isteri tuah
tanah akan menuduh kawan-nya gunakan sihir.
"Memang Simuncak
tak buat apa-apa," sahut isteri tuan tanah masih berharap Pak Dawin boleh
mencari kawannya itu. "Tapi dia perlakukan Simuncak macam beruk, ini
akibat sumpahannya," dia menambah penuh kesal dengan perbuatan suami-nya
selama ini.
"Tetapi di mana
mahu cari Simuncak?" keluh Pak Dawin kerana tidak tahu ke mana kawannya
itu membawa diri.
"Kabarnya dia ke
Silungkang bekerja tenun kain," lantas sahaja isteri tuan tanah menuduh.
Tetapi setelah dicari ke Silungkang tidak juga ditemui oleh Pak Dawin. Bukanlah
luas sangat perkampungan di Silungkang hingga sukar sangat mahu menemukan
Simuncak. Sebab itu dia percaya Simuncak tidak berpindah ke Silungkang kalau
takat mahu bekerja menenun kain.
Disebabkan tidak
dapat menemui Simuncak keadaan tuan tanah semakin bertambah buruk. Dia akan
melompat-lompat ke sana sini dengan memakan buah pisang atau betik sahaja.
Dihulurkan nasi oleh isterinya dia tidak akan menjamah seulas pun.
Memang puas juga
berubat dengan pandai dukun, tetapi keadaan tuan tanah tidak pulih lagi. Sampai
menemui ajalnya dia tetap berperangai seperti seekor beruk liar. Malah isterinya
juga tidak akan dapat mendekatinya kerana dia sentiasa melarikan diri kalau
cuba dipujuk.
Semenjak kematian
tuan tanah itulah pokok-pokok cengkih di kebunnya banyak mati dimakan ulat.
Puas dicuba oleh jabatan pertanian untuk musnahkan ulat perosak itu, namun
pokok-pokok cengkih di Solok habis pupus tidak bersisa. Kebun-kebun lain juga
mengalami penyakit pokok cengkih yang tidak boleh diubati hingga habis pupus
semuanya.
"Memang itu
sumpahan Simuncak kerana tuan tanah derhaka pada rezeki yang diberi
Allah," tutur Pak Dawin sewaktu melalui kawasan sawah padi di Solok.
SELESAI