SETELAH diberi tahu mengenai sudah beberapa hari Mat
Tipin terkejang, saya terpaksa juga balik ke kampung menjengah. Memang terburu-buru Bahadin mendesak emaknya
supaya segera membawa ayahnya ke hospital, tetapi Uda Lipah tetap
berkeras. Biarlah berkumpul anak-anak
semuanya bacakan Yasin sahaja, disebabkan tidak pernah Mat Tipin sakit sampai
terkejang tidak sedarkan diri.
Lainlah kalau dia sakit di sebabkan anak-anaknya
menderita sakit memang Uda Lipah percaya suaminya tidak mengidap apa-apa
penyakit. Dia sekadar memindahkan
penyakit yang dihidapi oleh anaknya kepada dirinya sendiri. Tetapi dalam masa Mat Tipin terkejang sakit
sedangkan tiada seorang pun anak-anakya terkejang, sudah tentu suaminya itu
benar-benar menanggung kesakitan.
Sebab itu Uda Lipah berkeras tidak mahu terburu-buru Mat
Tipin dibawa ke hospital. Apabila
Bahadin balik ke kampung pun, Uda Lipah tetap bertahan supaya Mat Tipin tidak
dibawa ke hospital mendapatkan rawatan.
Dia dapat mengagak tentu suaminya bukan mengalami sakit biasa yang boleh
mendapatkan rawatan di hospital.
Apabila ayah saya diberi tahu mengenai penyakit yang di
hidapi oleh Mat Tipin, segera dia menyuruh Bahadin memberi tahu saya. Setidak-tidaknya saya dapat juga menatap
wajah sepupu saya itu sekiranya berlaku hukum Allah dan Mat Tipin menutup mata
rapat-rapat. Tentulah tidak terkilan
saya sekiranya sudah dapat menatap mukanya sebelum dia meninggal dunia.
“Kenapa kamu tak bawa ke hospital?” gerutu saya sebaik
sahaja menerima panggilan telefon dari Bahadin.
“Mak yang berkeras tak benarkan pak ngah,” sahut Bahadin
menahan sebak di dada.
“Hah, kenapa kamu ikutkan sangat cakapnya, ini perkara
sakit.” Ujar saya sengaja menyuruh Bahadin membawa ayahnya ke hospital.
Bahadin tidak menyahut.
Memang dia serba salah juga mahu berkeras setelah emaknya tidak mahu
ayahnya dibawa ke hospital. Dia tidak
boleh membuat keputusan sendiri kerana adik beradik yang lain juga perlu
memberikan buah fikiran masing-masing.
Tentu mereka semua tidak mahu menyinggung perasaan emaknya yang tetap
bertahan tidak mahu membawa ayah mereka mendapatkan rawatan ke hospital.
Semasa saya sampai di rumah Mat Tipin dia masih terkejang
di tengah rumah dihadap oleh kaum keluarga.
Tidak siapa pun berani membantah keputusan Uda Lipah supaya Mat Tipin
tidak dihantar ke hospital. Sia-sia
sahaja menghantar Mat Tipin ke hospital sekiranya dia dalam kadaan nazak.
Memang Uda Lipah sendiri tidak tahu bagaimana Mat Tipin
mengalami kejadian tiba-tiba sahaja tidak sedarkan diri. Selepas makan tengah hari dia sekadar memberi
tahu Uda Lipah mahu bersiar-siar menikmati hembusan angin di sekeliling
rumahnya. Kemudian dia masuk ke rumah
untuk tunaikan solat zohor.
Selesai sahaja solat lantas dia memberi tahu Uda Lipah
mahu tidur sekejap. Dia juga tidak
benarkan Uda Lipah kejutkan dia sekirannya dia lama tertidur sampai ke
petang. Apabila Mat Tipin tidak juga
bangun selepas masuk maghrib, mula perasaan Uda Lipah berdetak. Beberapa kali dikerjutkan dia merasakan
seluruh tubuh Mat Tipin sejuk tidak bergerak sekalipun nafasnya masih
mengombak-ombak di dada.
“Macammana pandangan angah?” Uda Lipah menatap muka saya dalam keadan
cemas.
“Entahlah, saya pun tak dapat nak agak,” beritahu saya
memandang ayah saya yang membacakan Yassin di sisinya. “Tunggulah ayah habis baca Yassin, kita
bincang dulu,” jelas saya supaya Uda
Lipah bersabar menunggu sehingga ayah saya selesai membacakan Yassin.
“Kalau angah boleh buat apa salahnya buatkan dulu,”
lantas emak saya mendesak di sebabkan dia sendiri sudah tidak sabar lagi dengan
keadaan Mat Tipin terkejang sejak beberapa hari.
“Agaknya dia tunggu angah tu,” adik saya Lebai Maarih
sengaja bergurau. Dalam keadaan seisi
keluarga menghadapi suasana cemas pun dia masih juga mahu bergurau.
“Kamu ni Lebai, janganlah nak bergurau aje,” segera emak saya mendengus dengan sikap adik
saya yang tidak pernah cemas apa-apa.
Tahu sangat dia dengan sikap Lebai Maarih hanya sekadar
tersengih-sengih sahaja sekalipun anaknya mengidap angin pasang sampai bahagian
kemaluannya membengkak.
Puas didesak oleh emak saya supaya dihantar ke hospital
biar dibedah, Lebai Maarih tersengih-sengih sahaja. Cukuplah padanya doakan sahaja setiap kali
selesai solat. Apabila angin pasang
tidak mengganggu memang anaknya leka bermain, tetapi tatkala gangguannya
menjadi-jadi sampai membengkak bahagian kemaluan anaknya akan terjerit-jerit
menangis kesakitan.
Setelah anaknya terkaku akibat menahan kesakitan, barulah
Lebai Maarih membawa anaknya ke hospital.
Memang terpaksa dibedah juga supaya gangguan angin pasang itu tidak
berterusan. Lebai Maarih tetap
tersengih-sengih sahaja apabila disindir oleh emak saya setelah anaknya sembuh
betul.
“Hospital tu ikhtiar aje mak, yang menyembuhkan tetap
Allah,” sahut Lebai Maarih kalau emak saya ungkit-ungkit fasal keengganan dia
menghantar anaknya mendapatkan rawatan di hospital.
Tetapi ayah saya ingatkan emak saya supaya tidak
ungkit-ungkit sangat mengenai sikap Lebai Maarih. Sudah beberapa kali ayah saya cam sangat
apabila Lebai Maarih buat kenduri, emak saya bimbang mengenai masakan yang
tidak mencukupi. Lebai Maarih sediakan
masakan untuk dihidangkan untuk beberapa orang sahaja.
Semasa kenduri bermula, emak saya melihat terlalu ramai
orang yang dijemput. Bukan takat di
serambi luar sahaja penuh terasak sampai ke hujung, di bahagian tengah rumah
juga jiran-jiran perempuan memenuhi ruang hingga santak ke dapur. Apalagi anak-anak kecil yang ramai
berhimpit-himpit.
Lebai Maarih tidak bimbang apa-apa sekalipun ramai tetamu
yang datang. Tatkala hidangan dikeluarkan
memang makanan mencukupi. Malah
berlebihan pula hingga boleh dikirimkan buat bekal mereka balik ke rumah
masing-masing.
Sebab itu ayah saya tidak peduli sangat mengenai sikap
adik saya Lebai Maarih. Kalau dia
mengidap demam berpanjangan pun Lebai Maarih tidak akan jejak kaki ke hospital.
Dia sekadar doakan air yang dibubuhkan
tiga butir garam kasar dengan membaca surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah
an-Nas sahaja.
Memang emak saya sendiri merasa pelik dengan sikap Lebai
Maarih yang tidak pernah merasa cemas apa-apa.
Semua musibah yang menimpa keluarga dianggapnya tidak penting
sangat. Dalam saat Mat Tipin terkejang
pun Lebai Maarih sengaja mahu mengusik saya disebabkan terlambat datang
menjengah.
“Angah pulalah bacakan Yassin,” ayah saya mendesak setelah dia selesai
membacakan surah Yassin.
Saya mengangguk perlahan.
Setelah merenung muka Mat Tipin yang pucat segera saya meletakkan tapak
tangan pada ubun-ubunnya. Tidak terasa
pun denyut pada ubun-ubunnya seperti bayi kecil baru lahir. Sekiranya ubun-ubunnya ikut sama mengombak
lazimnya mengikut pengalaman saya memang tidak perlukan lagi dibuat apa-apa
ikhtiar.
Tubuh Mat Tipin memang sejuk kaku disebabkan sudah
beberapa hari terkejang. Tetapi perkara
urusan Allah sukar mahu diberi tahu kepada sesiapa. Sekiranya saya berkeras mahu berikhtiar untuk
dihantar Mat Tipin ke hospital, manalah tahu dia kan menghembuskan nafas
juga. Tentu mereka akan menuduh saya sengaja
berdalih disebabkan Mat Tipin sudah tidak dapat dipulihkan lagi.
Sebab itu saya juga tidak mahu mendesak supaya dihantar
ke hospital. Bimbang juga kalau-kalau
Uda Lipah menyalahkan saya sekiranya Mat Tipin tidak sempat sampai ke hospital.
“Kita baca Yassin, angah?” Bahadin berbisik dalam keadaan
rusuh tidak ketahuan.
Saya mengangguk, kemudian berpaling pada Lebai
Maarih. Tetapi Lebai Maarih tersengih-sengih
sahaja seolah-olah mengejek Bahadin yang terlalu gelisah.
“Kamu pun, bacakanlah Yassin, Lebai,” emak saya segera mencuit kepala lutut Lebai
Maarih yang sejak datang ke situ tidak berikhtiar apa-apa.
Apa sangat dengan Mat Tipin yang terkejang, sedangkan
isterinya mengidap sakit kepala sampai terkancing gigi pun di tetap tidak
cemas. Lebai Maarih tidak peduli sangat
mengenai ikhtiar mahu mengubati, kerana berdoa juga satu ikhtiar yang sudah
dilakukannya.
Memang saya juga tidak harapkan Lebai Maarih dalam saat
demikian. Sama ada dia mahu ikut sama
membaca Yassin atau tidak bukanlah penting sangat. Hanya saya tidak tahu sama ada Mat Tipin
mengidap penyakit atau tengah nazak.
Dalam keadaan serba salah tiba-tiba sahaja saya bacakan doa:
..Innar
roha iza qubidhorabi’ uhul basaru,Allahummagh firli warfa’ darajatahu fil
mahdiyina wakhlafhu fi ‘aqibihi fil-ghabirina waghfirlana walahu ya rabbil
‘alamina wafsah lahu fi qubrihi wanuwirlahu fihi..
Sebaik sahaja saya melihat jauh ke dalam matanya Mat
Tipin tersenyum. Dia bersila rapat di
tengah lingkaran cahaya putih dengan gema zikir yang bergaung hingga ke
udara. Tidak dapat saya mahu mengagak
sama ada dia terkejang sakit atau menhadapi saat yang amat payah.
Lainlah Tok Aji yang sentiasa tenang tatkala ayah saya
terkejang setelah ditemui tidak sedarkan diri di bawah rumpun buluh. Apabila hujan renyai-renyai turun tidak
bertangguh ayah saya berteduh di bawah rumpun buluh sementara menunggu kawannya
Pawang Mat Kup datang ke situ. Memang
dia membantu kawanya itu mengaut pasir sungai setelah diupah oleh kontraktor
membina empangan.
Tiga hari berturut-turut dia bersama Pawang Mat Kup
mengorek pasir tetapi semuanya balik semula ke dasar sungai. Berkali-kali pula empangan yang dibina itu
roboh dirempuh banjir tidak menentu.
Asal sahaja empangan berkenaan siap sudah ditentu banjir akan merempuh
hingga semuanya roboh.
Terpaksa pula kontraktor membina empangan itu meminta
Pawang Mat Kup bersimah kepala kambing.
Semenjak disimah oleh Pawang Mat Kup dapat juga bertahan dua tiga
tahun. Apabila roboh lagi dirempuh
banjir itulah Pawang Mat Kup di jemput.
Setelah Pawang Mat Kup membakar kemenyan di sekelliling
empangan, dia sendiri cadangkan kepada Ah Soon yang menjadi kontraktor supaya
pasir di bawah empangan dikorek naik ke tebing.
Di bawah empangan itu akan dikonkrik dengan simen biar tapaknya
kukuh. Tentu empangan itu tidak akan
roboh lagi sekiranya di konkrik kukuh tapaknya.
Apabila tiga hari berturut-turut pasir yang dikorek ke
tebing turun semula ke dasar sungai, Pawang Mat Kup sudah mahu mengalah. Tetapi dia tidak memberi tahu ayah saya
keputusannya tidak mahu datang mengorek pasir hari berkenaan. Sebab itu ayah saya datang juga ke tempat
kerjanya dengan harapan Pawang Mat Kup akan menyusul kemudian.
Tatkala dia mengorek pasir di dasar sungai inilah hujan
renyai-renyai turun. Disebabkan ayah
saya tidak peduli sangat dengan apa pun pantang larang Pawang Mat Kup dia terus
juga mengorek pasir di tengah hujan turun renyai-renyai itu. Ketika ini juga dia mendengar deruan air
bergaung dari arah hulu.
Tidak bertangguh ayah saya naik ke tebing sungai bertahan
di bawah rumpun buluh. Dia
terlangah-langah memerhati di sebelah hulu empangan kerana bimbang bah akan
menyerbu tiba-tiba. Tentu dia akan
terperangkap di tengah arus deras sekiranya bah tiba-tiba sahaja menyerbu dari
sebelah hulu.
Tetapi lama dia menunggu bunyi deru air mengombak kuat di
sebelah hulu itu, tidak juga nampak tolakan air menyerbu. Hanya dalam beberapa saat sahaja ayah saya
melihat batu konkrit empangan itu bergegar kuat seperti dirempuh kayu balak
enam tujuh pemeluk.
Satu-satunya yang tahu mengenai kejadian empangan yang
sudah beberapa kali roboh itu hanya Ucu Lawi.
Memang ayah saya sama-sama berkongsi mengambil upah mengorek pasir di
bawah empangan itu. Mereka mengambil
upah dari Pawang Mat Kup yang diberikan oleh kontraktor membina empangan itu
kerja mengorek pasir secara memborong.
Di sebabkan Ucu Lawi lambat datang memulakan kerja, ayah
saya pergi dulu ke empangan berkenaan.
Semasa Ucu Lawi sampai dia melihat ayah saya terbaring di bawah rumpun
buluh aur tidak bergerak apa-apa. Setelah dilihat oleh Ucu Lawi keadaan ayah saya bukan sekadar terbaring tetapi bulu
romanya memercik darah, tidak bertangguh dia memanggil beberapa orang penduduk
mengusung ayah saya balik ke rumah.
Dalam saat ayah saya terkejang itu memang Pawang Mat Kup
juga datang menjengah. Dia tidak berani
mengubati kerana Pak Tua Mahat tidak benarkan.
Memang Pawang Mat Kup tahu tidak pernah Pak Tua Mahat meminta bantuan
sesiapa pun apabila dia sudah sanggup mengubat.
Apa lagi ayah saya adik iparnya sendiri, masakan dia biarkan Pawang Mat
Kup bersusah payah.
Apabila Tok Aji datang jejak kaki setelah diberi tahu
mengenai nasib malang yang menimpa ayah saya, dia sendiri tidak benarkan Pak
Tua Mahat membakar kemenyan. Setelah
melihat keadaan ayah saya berdetak juga hatinya kerana dia menuduh tentu
anaknya tengah nazak. Tidak bertangguh
dia bacakan Yassin diikuti sama oleh Pak Tua Mahat dan kaum keluarga semua.
Sewaktu Tok Aji memnbacakan: Salamun qaulan
mirrobbirrohiim, diulangi sampai 16 kali, tersenyum Tok Aji menatap wajah ayah
saya yang terkejang laksana mayat dibujurkan.
Kemudian perlahan-lahan dia berpaling memandang Nenek Aji lantas
menuturkan:
“Biarkan dia dulu, aku nampak dia tengah mengubat dirinya
sendiri. Tak apalah kita sabar dulu,
tengok sekejap lagi. Manalah tahu dia
akan membuka mata, insya Allah,”
Barulah emak saya dan Nenek Aji menghela nafas lega
setelah Tok Aji memberi tahu demikian.
Dia percaya tentu Tok Aji sudah dapat memahami keadaan sebenar yang
menyelubungi ayah saya ketika itu. Tiga
hari dia terkejang lantas sahaja ayah saya membuka mata. Lama dia termenung menggeleng-geleng perlahan
sambil beristighfar.
“Kenapa kamu ni?”
segera Nenek Aji mengusap belakang ayah saya yang duduk memerhati
keliling.
“Hah, Maha Suci Allah, Subhanallah…” keluh ayah saya
lantas meminta emak saya masakkan bubur.
Setelah menjamah bubur baru ayah saya memberi tahu
mengenai lembaga besar berkepala botak seolah-olah berenang dari sebelah hulu
empangan. Tatkala dia mahu merobohkan
empangan berkenaan, Pawang Mat Kub tercegat di udara bertunggang di belakang
harimau.
Pawang Mat Kub melaung dari udara meminta lembaga besar
berkepala botak supaya tidak robohkan empangan berkenaan. Kemudian dia menuding kearah ayah saya yang
terkejang di bawah rumpun buluh aur.
Tidak bertangguh lembaga besar berkepala botak itu mahu menerkam kearah
ayah saya, tetapi ayah saya sudah melompat keatas tengkuknya.
Terpaksa lembaga besar berkepala botak itu menghambur
tinggi mahu melimparkan ayah saya.
Tetapi cengkaman ayah saya kuat di tengkuknya hingga tidak dapat
dilepaskan. Dalam masa yang sama ayah
saya menumbuk kepalanya dengan membacakan:
..Inna
fatahna laka fathan mubinan, Ia qauwata illa billah, ‘allallahi tawakkalna
rabbana la taj’alna fitnatan lilqaumiz zolimina minajjina birahmatikamiknal
qaumil kafirin..
Tiga kali ayah saya hentakkan penumbuknya ke kepala
lembaga berkenaan, terjerit dia melaung
akibat kesakitan. Kepalanya yang botak
juga retak bagaikan konkrit simen empangan terpokah akibat dirempuh banjir.
“Tok Pawang Mat Kup, awak nak bunuh aku ke?” marah benar
lembaga besar kepala botak itu tengadah Pawang Mat Kub yang berligar di udara
dengan menunggang di belakang harimau.
“Aku dah beri kamu makan, pandai-pandailah nak buat macam
mana,” sahut Pawang Mat Kub dalam suara yang bergetar setelah menyedari lembaga
besar berkepala botak itu tidak berpuas hati.
“Awak ingat aku ni bodoh!” jerkah lembaga berkenaan cuba
melepaskan cengkaman tangan ayah saya di tengkuknya. “Tengok
ni, bukan aku nak makan dia, tapi Bilal Hud ni nak bunuh aku!” gerutunya
mengerang-gerang kuat menanggung beban kesakitan yang tidak terhingga.
Serba salah Pawang Mat Kup apabila lembaga besar
berkepala botak itu terkial-kial mahu melepaskan diri. Belum sempat dia membantingkan ayah saya ke
tanah sekaligus ayah saya melompat ke tanah.
Tidak bertangguh dia mengilas tangan lembaga berkenaan ke belakang
dengan membacakan:
Subhanad
daim mil qaim, subhanal haiyun qaiyum, subhanallahhi wabihamdihi,
subhanallahhil azimi wabihamdihi, subhanal malikul quddus, subhana rabbil
malaikti warroh.
Serentak dengan itu tubuh lembaga berkenaan retak-retak
hingga memancut darah laksana air mencurah dari rekahan empangan yang
pecah. Dia jatuh berguling di tanah
dengan menggelepar hingga terkinjal-kinjal kaki menendang angin.
“Pawang Mat Kub, awak tipu aku ye!” gerutu lembaga itu menghempas-hempas badan
terus terjun ke tengah arus sungai. “Kenapa Bilal Hud ni yang awak suruh aku
makan?” gema laungannya mengombak bersama arus sungai yang deras menerjah ke
tebing.
Sebaik sahaja lembaga besar berkepala botak itu hilang,
tidak bertangguh ayah saya menudingkan jarinya kearah Pawang Mat Kub di
udara. Tersengih-sengih Pawang Mat Kub
mahu melarikan diri,. Tetapi harimau tunggangannya terkaku apabila melihat Tok
Aji mengelilinginya. Pawang Mat Kub juga
menjadi keliru disebabkan beribu-ribu Tok Aji di sekelilingnya macam pagar kukuh
yang tidak mampu dirempuh.
Harimau tunggangan Pawang Mat Kub berligar-ligar mahu
mencari ruang untuk melepaskan diri.
Setiap kali dia mahu melompat langkahnya akan goyah hingga
tersungkur. Terkial-kial harimau
berkenaan mahu bangkit semula dengan segala susah payah.
“Oh, awak nak menganiaya kawan nampaknya, Abang Mat
Kub!” lantas ayah saya mengejeknya.
Ketika bayangan Pawang Mat Kub hilang ditiup angin
kencang ayah saya membuka matanya. Sebab
itu masih dalam keadaan letih apabila meminta emak saya masakkan bubur. Belum pun habis ayah saya menjamah bubur nasi
yang di hidangkan, Ucu Lawi terjongol di muka pintu tengah.
Ucu Lawi yang beritahu mengenai anak gadis Pawang Mat Kub
tiba-tiba sahaja terkejang tidak sedarkan diri semasa membasuh kain di telaga. Belum sempat diusung naik ke rumah dia
menghembuskan nafasnya dengan kepala terlintuk seolah-olah tengkuknya patah.
Memang keadaan Mat Tipin sama seperti dialami oleh ayah
saya tatkala bergelut dengan gangguan syaitan.
Tetapi Mat Tipin tidaklah diganggu syaitan apabila dia memberi tahu Uda
Lipah mahu tidur beberapa jam. Tentu Mat
Tipin menpunyai amalan yang tidak dapat saya agak sangat cara dia mengamalkan.
“Tak apalah, Mat Tipin ni ada urusannya sendiri,” lantas saya berpaling memandang ayah saya. “Ayah pun pernah mengalami macam tu agaknya,”
ujar saya ingatkan kejadian yang menimpa ayah saya semasa saya masih lagi dalam
bedungan.
Ketika Mat Tipin membuka mata tersenyumn dia mengerling
kearah saya. Sekalipun dia tidak
bercakap apa-apa, tetapi sengaja dia memberi isyarat supaya saya juga diamkan
diri sahaja. Memang dia tahu saya dapat
memahami kenapa dia terkejang sejak tiga hari laksana mayat dibujurkan.
Semasa saya masih lagi belajar beberapa tahun sebelum itu
memang Mat Tipin juga pernah terkejang tidak sedarkan diri seperti mayat
dibujurkan. Memang gelabah juga Pak Tua
Mahat setelah diberi tahu mengenai kejadian yang menimpa anaknya itu.
Apabila Mat Tipin terkejang lantas sahaja Pak Tua Mahat
ingatkan kejadian dia berburu ayam hutan tatkala anaknya itu masih lagi
kecil. Ketika ini Pak Tua Mahat tahu
muslihat sebenarnya yang berlaku keatas diri Mat Tipin. Tetapi setelah Mat Tipin balik belajar dari
Patani, Pak Tua Mahat tidak dapat mengagak punca sebenarnya Mat Tipin tiba-tiba
sahaja terkejang macam mayat dibujurkan.
Kalau diganggu puaka hutan sudah dicuba oleh Pak Tua
Mahat memerangkap lembaga tinggi jelmaan Malim Panjang, tetapi lembaga itu
mengaku di depannya bukan bencana puaka hutan.
Jelmaan Malim Panjang sendiri akan menanggung padah sekiranya berani
ganggu Mat Tipin seperti pernah berlaku semasa anaknya itu masih kecil.
Memang jelmaan Malim Panjang tidak akan mengganggu
keluarga Pak Tua Mahat selagi dia boleh menghambat ke mana sahaja puaka hutan
bersembunyi. Setelah dia tidak berupaya memulihkan
Mat Tipin, terpaksa juga Pak Tua Mahat beri tahu Tok Aji.
Sebaik sahaja Tok Aji melihat keadaan Mat Tipin dia dapat
mengagak anak muda itu bukannya sakit terlantar. Mat Tipin tidak bangun tidur selepas dia
selesai solat subuh. Hingga santak asar
dia tidak bangun tidur selepas dia selesai solat subuh. Hingga santak asar dia tidak bangun terpaksa
dikejutkan oleh Pak Tua Mahat. Ketika
ini dia merasakan tubuh Mat Tipin sejuk laksana mayat sudah diqiamkan.
“Tak payah diganggu, Mat Tipin ni,” beri tahu Tok Aji menyebabkan Pak Tua mahat
serba salah.
Masakan Tok Aji mahu biarkan Mat Tipin terkejang dengan
tidak diubat langsung. Perkara ajal maut
memang di tentukan oleh Allah, tetapi sekiranya terkejang sakit memang wajib
diubati.
Memang Tok Aji sendiri tidak tahu bagaimana mahu
mengubati setelah mendapati Mat Tipin sekadar dilihat terkejang sahaja di
tengah rumah. Tetapi Tok Aji dapat
melihat Mat Tipin duduk di tengah masjid yang diterangi lampu berkerlipan
berzikir sepenuh hati.
Masuk sahaja waktu solat, Mat Tipin akan tunaikan solat
penuh khusuk dengan tidak diganggu sesiapa pun.
Puas Tok Aji berkeliling masjid berkenaan mahu masuk ke dalam, tetapi
tidak menemui pintunya. Dia sekadar
melihat Mat Tipin bagaikan dikelilingi dinding cermin yang jernih.
Beberapa kali Tok Aji memberi salam tidak dipedulikan
langsung oleh Mat Tipin. Hanya sekali
sekala dia menoleh kearah Tok Aji tetapi tidak mahu menyambut salam Tok
Aji. Setelah puas berkeliling mencari
pintu masuk tidak juga ditemui lantas Tok Aji membacakan surah ad-Dhuha 10 kali
dan bedoa:
..”Rabbi inni a’uzubika an’aslaka malaisalibihi ‘ilmi, wa’illa
tagh-firli waterhamni akun minal hasirin”
Ketika ini melihat asap putih berpusar dari tanah hingga
dinding cermin masjid terbuka laksana pintu gerbang. Sebaik sahaja Tok Aji masuk ke ruang masjid,
dia terus solat sunat tahyatul masjid dua rakaat. Kemudian duduk bersebelahan dengan Mat Tipin
yang masih wirid.
Disebabkan Mat Tipin tidak pedulikan dia sekalipun duduk
di sebelahnya lantas Tok Aji menepuk bahu lelaki berkenaan. Terasa pada Tok Aji bahu Mat Tipin lembut
bagaikan kapas. Di ruang masjid berbau
harum dengan pelbagai bau yang menakjubkan.
“Di mana kamu sekarang ni, Mat Tipin?” bisik Tok Aji
setelah lelaki itu berpaling kearahnya.
“Tok Aji jangan bimbang, saya di persinggahan sekarang
ni, nanti saya balik,” beri tahu Mat Tipin perlahan di tengah tema zikir di
sekeliling masjid. Tetapi dia terkejut
juga apakala melihat Tok Aji masuk ke tempat persinggahannya.
“Tapi, ayah kamu bimbang,” ujar Tok Aji disebabkan Mat
Tipin asyik di situ hingga tidak mahu lagi melangkah keluar. Masakan Mat Tipin
mahu meninggalkan ruang masjid yang indah dengan bau-bauan harum semerbak di
kelilingnya.
Di situ dia lebih puas berzikir dengan aman kerana tidak
ada gangguan langsung. Segalanya sepi
dengan bunyi elusan angin diselang seli oleh kocakan air yang permai. Hingga Tok Aji sendiri tergenang air di
pelupuk mata tatkala melihat suasana di dalam masjid yang mengasyikkan dirinya.
“Ayah tak perlu bimbang, Tok Aji,” jelas Mat Tipin ingatkan Tok Aji supaya balik
dahulu memberi tahu ayahnya.
Sebab itulah sukar sangat Tok Aji mahu memberi tahu Pak
Tua Mahat mengenai Mat Tipin yang dilihat terkejang di tengah rumah itu. Sekali pun Pak Tua Mahat mempercayainya
bagaimana pula dengan keluarga yang lain.
Masing-masing cemas di sebabkan semenjak tiga hari Mat Tipin terkejang
keadaannya masih juga belum berubah.
Tetapi kejadian Mat Tipin terkejang ketika itu memang
tidak sama semasa geruh menimpa Pak Tua Mahat berburu ayam hutan itu. Hanya kesabaran sahaja yang dapat mengatasi
cabaran getir yang dilalui oleh Pak Tua Mahat dalam saat demikian. Kalaulah dia mudah marah hingga terburu-buru,
belum tentu dia dapat menyelamatkan Mat Tipin.
Jiran-jiran sekadar melihat dia memasak di dapur hingga
menyiapkan hidangan. Ketika ini hanya
Pak Tua Mahat sahaja yang menanggung kesukaran dengan ujian yang perlu
ditempuhinya. Siapa pun tidak tahu
ketika itu Mat Tipin jauh di atas batu dikelilingi air mendidih panas.
Setiap kali Pak Tua Mahat hulurkan buluh untuk dijadikan
titian, sekaligus sahaja buluh berkenaan hangus terbakar. Memang sayu hati Pak Tua Mahat melihat Mat
Tipin melambai-lambai tangan meminta dia dikeluarkan dari kepungan air panas mendidih
itu.
Tatkala ini Pak Tua Mahat boleh meminta bantuan jelmaan
Malim Kerimun kalau takat mahu menghalau lembaga tinggi yang kepalanya
tersantak keawan. Tentu lembaga tinggi
itu akan mengalah sekiranya jelmaan Malim Kerimun tercegat di situ. Tahu sangat lembaga tinggi itu memang jelmaan
Malim Kerimun itu anaknya yang meranduk hutan belantara mencari dirinya yang hilang semasa memburu rusa
putih.
Malim Kerimun satu-satunya yang diberi petua oleh lembaga
tinggi itu mengenai asal usulnya berburu rusa putih di tengah hutan semata-mata
isterinya mengidam tengah mengandung sulung.
Disebabkan terlalu banyak membunuh rusa dengan tombak saktinya Malim
Panjang terpaksa mematuhi kemahuan Puteri Tinggi setelah termasuk perangkapnya.
Setelah Malim Panjang menjelma menjadi lembaga tinggi
yang hodoh dengan mukanya ke atas ubun-ubun, Puteri Tinggi memaksa dia menjadi
gembala rusa-rusa di tengah hutan. Asal
siapa sahaja berburu rusa di tengah hutan tidak meminta izin Puteri Tinggi
nescaya akan menanggung geruh badi puaka hutan.
Sebab itulah Pak Tua Mahat banyak gunakan amalan Malim
Kerimun turun termurun kalau berburu di hutan.
Lembaga tinggi atau puaka hutan tidak akan mengganggu selagi dia tetap
amalkan petua Malim Kerimun. Asal sahaja
puaka hutan menyedari Malin Kerimun anak Malim Panjang yang hilang di hutan
semasa memburu rusa putih, selama itulah Pak Tua Mahat tidak akan diganggu.
Tetapi semenjak mengikut Tok Aji dia tidak mahu lagi
amalkan petua Malim Kerimun. Biarlah
jelmaan Malim Kerimun ingatkan dia mengenai bahaya berburu di hutan kalau
tinggalkan amalan tersebut. Tentu mudah
lembaga tinggi mengganggu sekiranya binatang hutan diburu dengan tidak meminta
izin daripada puaka hutan.
Biarlah puaka hutan mengancam. Pak Tua Mahat tidak mahu mengalah sekali pun
menyedari anaknya Mat Tipin dilarikan ke atas batu yang jauh ditengah air
mendidih panas. Dia tidak akan meminta
pertolongan dari Malim Kerimun dalam saat menghadapi cabaran getir
demikain. Pak Tua Mahat perlu bersabar
ketika melalui ujian ynag menyayat perasaannya itu.
Dalam masa Mat Tipin melambai-lambai tangan meminta dia
menolongnya., Pak Tua Mahat memang nampak kelibat jelmaan Malim Kerimun
berligar di udara seolah-olah menawarkan diri mahu membantunya. Tetapi Pak Tua Mahat tidak pedulikan Malim Kerimun
yang berligar-ligar di udara. Kalau dia
meminta bantuan Malim Kerimun sama juga macam menyerahkan diri kepada lembaga
tinggi yang mengancam anaknya.
Sebab itu dia tidak mahu mematuhi perintah Malim Kerimun,
tetapi kelibat jelmaan Malim Kerimun itu mesti mematuhi permintaannya. Dia tidak akan membiarkan dirinya dikuasai
oleh kelibat jelmaan Malim Kerimun hingga tunduk kepada kemahuan puaka hutan
yang juga jenis syaitan sememangnya musuh manusia yang nyata.
Setiap kali jari pak Tua mahat menyiang daging ayam hutan
di tengah dapur, dia makrifatkan memukul tubuh Malim Karimun dengan cemeti
hingga birat memercik darah. Kelibat
Malim Kerimun menggeliat-geliat akibat cemati yang menyinggahi badanya.
“Awak nak melawan aku nampaknya, Mahat,” gerutu Malim Kerimun terkial-kial mahu
mengelak sebatan cemati di tangan Pak Tua Mahat.
Tapi Pak Tua Mahat tidak menyahut apa-apa. Jauh di dalam kalbunya Pak Tua Mahat tidak
lepas menyebut: Bismillahhi
wallahhu ghalibun ‘ali amri.
Biarlah kelibat jelmaan Malim Kerimun itu mengutuknya, Pak Tua Mahat
tetap bersabar dengan ketentuan Allah.
Sekiranya ajal Mat Tipin sudah ditetapkan tidak sesaat
pun diundurkan dan tidak sesaat pun didahulukan,masakan dia boleh
bertahan. Tetapi Pak Tua Mahat tidak
mahu dia dikelirukan oleh syaitan jelmaan kelibat Malim Panjang yang menjadi
puaka hutan dengan tubuhnya tinggi hingga kepala santak keawan.
“Cukuplah Mahat,” gerutu Malim Kerimun tidak bertahan
akibat tubuhnya disinggahi cemati berulang kali. Menggeletar dia menahan sebatan cemati hingga
berbirat memercik darah itu.
Pak Tua Mahat tetap mendiamkan diri penuh sabar. Biarlah apa pun dituturkan oleh kelibat
jelmaan Malim Kerimun yang meresapi emak mertuanya, Pak Tua Mahat tetap tidak
hiraukan. Zikirnya dimantapkan lagi biar seluruh tubuhnya hancur di dalam zikir
yang berterusan tidak putus sesaat pun.
Semakin galak Malim Kerimun merasuk, semakin kalut emak
mertua Pak Tua Mahat mericau melepaskan marah yang membakar di dada. Tetapi Pak
Tua Mahat tahu yang mencerca dia di hadapannya bukan lagi emak mertuanya,
sebaliknya kelibat jelmaan Malim Kerimun yang diancam oleh sebatan tali cemati.
Sekiranya zikir yang bergema di sanubari Pak Tua Mahat
terputus bermakna kelibat Malim Kerimun dapat menundukkan dia. Sebab itu Pak Tua Mahat terus bersabar dengan
tidak berganjak memerhatikan Mat Tipin terasing jauh di atas batu yang
dikelilingi air panas mendidih.
Apabila daging ayam hutan digulai terjerang di atas
tungku, Pak Tua Mahat semakin yakin kelibat Malim Kerimun tidak akan dapat
mengalahkan dirinya. Ketika ini emak
mertuanya juga bertambah letih hingga tersepuh duduk di kepala tangga dengan
termengah-mengah.
Tatkala emak mertuanya terduduk tidak bermaya di kepala
tangga, kelibat Malim Kerimun juga tergolek di tanah dengan seluruh badannya
beribarat memercik darah akibat disebat dengan cemati. Tidak bertangguh Pak Tua Mahat perintahkan
kelibat Malim Kerimun meranduk air panas mendidih itu supaya membawa semula Mat
Tipin ke sisinya.
Dia percaya puaka hutan yang tercegat di tepi batu
berkenaan cuba mengelirukan kaum keluarga Pak Tua Mahat, hingga mereka semua
melihat keadaan Mat Tipin terkejang laksana mayat. Di tengah gema zikirnya yang berterusan
dengan tidak putus sesaat pun Pak Tua Mahat perintahkan kelibat Malim Kerimun
berhadapan dengan kelibat lembaga tinggi yang tercegat mengawal Mat Tipin di
atas batu.
Sebaik sahaja puaka hutan jelmaan Malim Panjang yang tercegat
bagaimana lembaga tinggi dengan kepala santak keawan itu menghidu bau Malim
Kerimun tiba-tiba sahaja dia menggeleng kepala. Air matanya jatuh menitik
menyinggahi kepala Malim Kerimun.
Dia menyedari Malim Kerimun memang anaknya yang
ditinggalkan akibat berburu rusa putih ke hutan. Masakan dia mahu korbankan anaknya sendiri
setelah Malim Kerimun sendiri meranduk air panas mendidih itu. Kalau Pak Tua Mahat meminta pertolongan
kelibat Malim Kerimun, sudah tentu dia mesti mematuhi syarat yang ditetapkan
oleh puaka hutan berkenaan.
Tetapi PakTua Mahat tidak meminta pertolongan kelibat
Malim Kerimun lagi. Dia tidak akan
membuat ancak sediakan panggang ayam tujuh dulang, hati ayam tujuh piring dan
pulut kuning semata-mata tunduk kemahuan Malim Panjang yang disampaikan melalui
perantaraan dengan Malim Kerimun.
Memang Malim Kerimun pawang besar beratus-ratus tahun
dulu yang menjadi ikutan turun temurun.
Setelah diingatkan oleh Tok Aji mengenai Malim Kerimun tidak berkuasa
apa-apa selepas dia mati, Pak Tua Mahat mula meninggalkan amalan berpawang di
hutan itu.
Semenjak itulah beberapa kali Pak Tua Mahat diuji
ketabahan hatinya oleh jelmaan kelibat Malim Kerimun itu. Hinggalah Mat Tipin sendiri mengalami
kejadian yang amat getir pada pagi Pak Tua Mahat berburu ayam hutan.
Apabila Mat Tipin mengalami lagi kejadian terkejang tidak
sedarkan diri setelah dia dewasa, memang Pak Tua Mahat cepat sahaja ingatkan
peristiwa beberapa tahun lampau.
Kalaulah tidak disabarkan oleh Tok Ajki memang dia gelabah juga.
Sebab itulah saya sekadar ingatkan Bahadin supaya tidak
bimbang apa-apa dengan keadaan ayahnya Mat Tipin terkejang itu.
SELESAI