JELMAAN yang
seringkali mendampingi Nenek Bidan Ibah itu memang saya sendiri tidak faham
sangat. Ketika hayatnya memang dia
melarang saya menuntut ilmu sepertinya kalau tidak memahami latar belakang
guru. Bimbang sangat dia sekiranya guru
berkenaan sengaja menurunkan akuan dia kepada sesiapa yang menuntut
daripadanya.
Saya percaya jelmaan
Tok Syeikh itu samalah dengan akuan yang dikatakan oleh arwah nenek. Akuan ini
seringkali mendampingi nenek tatkala dia membidankan ibu yang
bersalin. Tetapi apabila akuan itu
menjauhkan diri, sudah tentulah nenek kerapkali menghadapi dugaan yang terpaksa
dilalui dengan tabah.
“Akuan ini hanya
untuk perantaraan saja,” jelas Aki Jenal mengisar duduk ketika saya mengunjungi
dia. “Kalau orang diganggu puaka, itulah
gunanya akuan supaya dia jadi perantaraan,”
katanya terangguk-angguk mengakui memang dia juga menggunakan akuan.
Dia juga mengakui
nenek dan Pak Tua Mahat menggunakan akuan.
Tentulah mustahil seseorang dukun boleh berdepan dengan puaka di
kalangan makhluk ghaib, kalau tidak menggunakan perantaraan. Bidan juga mempunyai akuan bagi menghadapi
masalah ibu bersalin yang diganggu oleh puaka atau polong.
“Aki tahu nenek Angah
berhampir dengan penghulu bunian,” Aki Jenal memberitahu mengenai akuan
nenek. “Hanya penghulu bunian saja
memanggil Siti Fatimah kepada orang yang didampinginya,” dia menerangkan selanjutnya.
Saya sekadar
mengangguk-angguk lemah. Nenek tidak
pernah memberitahu saya mengenai akuannya.
Tetapi sewaktu lelaki berjumbah putih masuk ke bilik saya tengah malam
tatkala nenek sedang terkejang sakit, memang saya melihat kakinya tidak
berjejak, Dia menjelma juga tidak
berniat jahat, sekalipun merasa serba salah apabila saya membacakan Ayuatul
Kursi.
“Akuan ni datang pun
macam-macam cara,” seterusnya Aki Jenal memberitahu. “Ada kala melalui mimpi, adakala menjelma
betul di depan kita,” dia menambah
setelah dilihatnya saya semacam menggemari untuk mengetahui rahsia dirinya
berdukun.
Hanya Aki Jenal yang
tahu bagaimana Nenek Bidan Ibah didampingi oleh Tok Syeikh, sewaktu nenek masih
lagi gadis. Beberapa kali nenek pengsan
tidak sedarkan diri sampai lebam biru bibirnya apabila didampingi. Terpaksa pula ayah nenek memanggil Aki Jenal
datang menjampi nenek, barulah dia menyedari sepupunya bukan menghidapi
penyakit biasa.
Ketika sedang memasak
di dapur, tiba-tiba nenek rebah ke lantai.
Terkejut emaknya Ulung Nang dengan keadaan nenek yang menggelepar
bagaikan ikan tercampak ke tebing.
Keberah-berahan dia memanggil suaminya Tok Budin yang terkial-kial
menjemur padi di hujung halaman.
Tengah hari rembang
apabila nenek rebah pengsan, mungkin juga di sebabkan kepanasan. Bukan takat matahari tegak di kepala terasa
memijar, malah api kayu di bawah tungku juga menambahkan lagi wap panas
menyesak.
“Kenapa biarkan budak
ni panas?” Tok Budin memarahi isterinya
lantas mencadung nenek dibawa masuk ke tengah rumah. Dia mengipas-ngipas nenek supaya wap panas
menyesak beransur hilang. Tetapi semakin
dikipas bibir nenek menjadi biru lebam bagaikan kulit pisang kecut.
“Eh, Ibah ni bukannya
kepanasan!” tutur Ulung Nang mencuit
bahu Tok Budin. “Tengok air liurnya
melejeh keluar,” tidak bertangguh dia
mengesat bibir nenek dengan kepala terlintuk di bantal.
“His, apa pula kenanya
budak Ibah ni?” gerurtu Tok Budin
mengoncang-concang bahu nenek.
Tetapi nenek
terkejang juga dengan nafasnya sahaja kencang turun naik. Matanya tiba-tiba terbalik hingga putih
bagaikan kulit langsat terpokah.
“Hai, buat apa di
hadap aje budak ni,” marah juga Ulung
Nang kerana suaminya sekadar tercangkung sahaja di sisi nenek. “Cepatlah panggilkan dukun, kalau nak senang,
panggilkan Jenal aje,” dia menggesa
kerana Aki Jenal anak saudaranya pun dukun besar di tengah kampung.
Bukanlah mudah mahu
memulihkan nenek, setelah Aki Jenal membakar kemenyan yang dibekalkan oleh
Moyang Delih sewaktu dia bertapa di masjid tua Kuala Piring. Kemenyan yang di bekalkan itu tidak pernah
habis sekalipun sudah bertahun-tahun digunakan.
Aki Jenal tahu kemenyan itu akan tumbuh berangkai-rangkai seperti buah
langsat dalam simpanannya.
Banyak mana pun
kemenyan tersebut dibakar, ia akan bertambah seperti hidup beranak. Memang jarang Aki Jenal mahu membakar kemenyan
itu kalau tidak disebabkan terdesak. Dia
sekadar memberikan kepada sesiapa sahaja memerlukan supaya dibakar dan
diasapkan ke kepala.
Tetapi Aki Jenal
terpaksa juga membakar kemenyan setelah dijemput oleh Tok Budin selepas nenek
pengsan tidak sedarkan diri. Kalau takat
pitam akibat wap panas di tuam dengan kain lembap pun di kepala nenek akan
membuka mata. Dia akan pulih sekalipun
kepala terasa berdenyut-denyut sakit.
Semasa menaiki tangga
rumah, Aki Jenal terasa dadanya bagaikan ditolak angin kencang. Terpaksa dia berpaut pada tangga rumah sampai
kakinya terangkat laksana terapung di udara, akibat ditolak kuat oleh angin
kencang yang mengelus dari muka pintu.
“His kami bukan nak
berlawan,” tersenyum Aki Jenal dalam keadaan dirinya diancam demikian. “Apa-apa hal pun kita berundinglah
dulu,” katanya seolah-olah berhadapan
dengan lawan.
Terkejut Tok Budin
yang sudah berdiri di kepala tangga apabila melihat Aki Jenal terangkat kaki
dengan tangan berpaut kuat ke anak tangga laksana kayu tercancang. Dia cuba menolong, tetapi Aki Jenal memberi
isyarat supaya tidak membantunya.
Memang Aki Jenal
tidak tahu gangguan yang menghalangnya naik ke rumah untuk mengubati
nenek. Lainlah tubuh kasar yang boleh
dilihat jasadnya, mudahlah ditentang kalau terdesak. Tubuh
halus yang tidak berjasad terpaksa berhati-hati kalau berhadapan
dengannya. Setidak-tidaknya dapat di
agak jenis musuh yang mengganggu itu, supaya tahu cara mana mahu di gunakan.
Sebab itulah bomoh
seperti dia terpaksa membakar kemenyan menyeru akuannya. Setelah kemenyan dibakar akuan tersebut akan
datang menjelma di hadapannya. Mudahlah
dia meminta bantuan akuan itu menjadi perantaraan untuk mengetahui apakah yang
dikehendaki oleh lawan daripada tubuh halus.
Asap kemenyan yang
melabun-labun diasapkan ke kepala nenek.
Dia tetap terkejang dengan matanya terbelalak putih. Kalau pelesit atau polong yang mengganggu
tentu tidak akan bertahan apabila Aki Jenal membakar kemenyan. Bila-bila Aki Jenal boleh tewaskan kalau
takat pelesit atau polong yang berani tunjuk jantan.
Siang hari sewaktu
matahari memancar keras memang Aki Jenal tidak dapat melihat jelmaan Moyang
Delih di hadapannya. Dia sekadar
mendengar suara garau akuan itu memberitahu apa yang perlu di lakukan. Lainlah kalau malam di tengah kesepian yang
menusuk-nusuk memang Moyang Delih akan menjelma setelah kemenyan di bakarkan.
“Moyang, macam mana
adik saya ni?” Aki Jenal merenung tepat
asap kemenyan yang melabun-labun di tengah rumah.
“Tak usah bimbang,
Ibah ni bukannya sakit,” sayup-sayup
jauh di udara Aki Jenal dapat mendengar suara garau akuannya itu.
“His, tak sakit apa,
terkejang macam ni?” sengaja Aki Jenal
mahu bergurau sambil menggeleng-geleng kepala.
“Ibah tak sakit,
jagalah dia baik-baik,” dia mendengar
suara garau akuan itu menyakinkan supaya tidak cemas apa-apa.
Hairan juga Ulung
Nang kerana anak saudaranya sekadar merungut-rungut sambil menggeleng kepala di
tengah asap kemenyan melabun-labun.
Jarang Aki Jenal merungut-rungut kalau sudah membakar kemenyan sama ada
siang atau malam. Apabila kemenyan sudah
di bakar nescaya pesakit akan bingkas mahu melawan sebaik sahaja pelesit atau
polong yang merasuk tidak dapat bertahan.
Masakan anaknya tidak
dirasuk pelesit kalau tiba-tiba sahaja jatuh pitam sewaktu memasak di
dapur. Manalah tahu Nenek Bidan Ibah
menjolok buah manggis atau rambutan di dusun orang menyimpan pelesit. Tetapi balik dari sawah Ulung Nang tahu
memang anaknya tidak singgah di mana-mana.
Mereka sama-sama balik selepas mencuci kain di sungai kecil berolak
halus.
Sampai sahaja di
rumah tidak bertangguh menjerang periuk di tungku. Tentu Tok Budin perlu makan cepat setelah
letih menajak di sawah sejak pagi.
Memang Ulung Nang cam
betul anaknya tidak singgah di mana-mana.
Masakan boleh dirasuk pelesit kalau tidak merayau ke mana-mana
mengganggu dusun orang. Lainlah kalau
melintas di rumah tinggal Embah Yot di darat kampung dengan mengambil buah
kelapa gugur di situ.
Sudah beberapa kali
orang di kampung terbeliak mata dirasuk pelesit apabila melintas di tanah
peninggalan arwah Embah Yot. Mirah anak
gadis Pak Kidam pengsan di tangga rumah
sebaik balik sahaja mengutip buah kelapa gugur di situ. Terkancing gigi Mirah sambil merungut-rungut
fasal dendam pelesit di sebabkan buah kelapa tuannya diambil.
Tetapi dikibas oleh
Aki Jenal dengan kain hitam panjang dua hasta, Mirah puluh semula. Terpinga-pinga dia apabila dikerumuni
jiran-jiran kerana tidak tahu apa yang telah berlaku kepada dirinya. Tidak percaya dia apabila dikatakan terkejang
pengsan tidak sedarkan diri sebelum sempat naik ke rumah.
Marah benar Pak Kidam
disebabkan dia mengambil kelapa gugur di tanah peninggalan arwah Embah
Yot. Kalau takat kelapa sebiji dua,
tidak perlu mengutip di mana-mana. Pokok
kelapa di hujung halaman rumahnya pun cukup, sekiranya buah tidak melawas.
Seisi kampung tahu
benar fasal tanah peninggalan Embah Yot itu.
Pantang sahaja sesiapa pun mengambil buah-buah di situ, nescaya akan
pengsan tidak sedarkan diri sebelum sempat naik ke rumah. Mereka akan meracau-racau sebut fasal
buah-buah di tanahnya diambil tidak bertabek-tabek.
Mahu tidak mahu
mereka terpaksa pulangkan semula buah-buah yang di ambil ke tanah peninggalan
arwah Embah Yot. Biarlah buah-buah luruh
ketanah tidak disentuh langsung.
Kadangkala buah rambutan merah ranum pun, tidak ada anak cucu berani
menjolok dengan galah. Sampai habis
dimakan keluang tengah malam, memang anak cucu arwah Embah Yot biarkan sahaja!
“Macam mana Ibah ni,
dukun?” soal Tok Budin setelah lama
menunggu Aki Jenal hanya terangguk-angguk menghadap tempat membakar kemenyan.
“Tak usah
bimbang,” ujar Aki Jenal bersuara
perlahan sambil menungkat tangan ke kepala lutut hingga mengepak laksana bapak
angsa terganggu.
“Apa sakitnya Ibah
ni?” tidak sabar Ulung Nang dengan
keadan anaknya terkejang tengah bumbung rumah.
“Ibah tak sakit,” Aki Jenal menghela nafas lantas menginsut
punggung berundur sedikit ke belakang.
“Tapi, kena jaga dia elok-elok,”
dia menerangkan dalam keadaan serba salah kerana sukar mahu menjelaskan
apa yang berlaku ketika itu terhadap diri nenek.
“Macam mana tak bimbang,
Ibah ni terkejang pengsan,” gerutu Tok
Budin bertambah gelisah dengan keadaan anaknya.
Aki Jenal
menunduk. Memang siapa pun gelabah
apabila anak mereka terkejang pengsan tidak sedarkan diri tiba-tiba. Apalagi mereka terlalu mengharapkan dukun sepertinya
dapat memulihkan serta merta. Kalau
dibawa ke hospital pun doktor yang merawat sekadar meminta keluarga pesakit
bersabar sahaja menunggu sampai sembuh.
Mana ada pernyakit
sembuh serta merta sekalipun di usung bawa ke hospital. Segalanya mesti banyak bersabar, apatah lagi
tatkala musibah datang melanda. Kalau
tidak bersabar memang macam-macam boleh berlaku dalam saat genting demikian.
Tok Budin boleh
menghunus parang bertanyakan siapa yang memelihara pelesit sampai mengganggu
anaknya. Tentu dia menyerbu tengadah
siapa pun dengan menuduh orang gunakan pelesit membalas dendam. Apabila tidak dapat melawan pelesit, memang
dia sanggup memenggal leher orang yang memelihara pelesit. Sebuah kampung akan gempar sekiranya Tok
Budin hilang sabar sampai mengamuk tidak menentu.
Siapa mahu di
tuduh? Selepas arwah Embah Yot meninggal
dunia seisi kampung menuduh pelesit peliharaannya tidak berjenjang. Saban malam pelesit tidak bertuan itu merasuk
mencari mangsa. Sebab itu Pawang Lamid
kurung pelesit tersebut di tanah peninggalan arwah Embah Yot.
Selepas Pawang Lamid
kurung di situ, dia tidak benarkan sesiapa pun ambil buah-buahan di kebun di
keliling rumah arwah Embah Yot. Buah
kelapanya gugur sebiji dua pun jangan di kutip.
Biarlah semuanya luruh ke bumi menjadi baja pupuk ke perdu pokok.
Sampai arwah Pawang
Lamid meninggal dunia pun, seisi kampung patuhi pantang larangnya. Mereka tidak berani sentuh pokok buah-buahan
di tanah peninggalan arwah Embah Yot itu.
“Tentu pelesit arwah
Embah Yot!” lantas Ulung Nang menuduh
setelah Aki Jenal tidak mahu menjelaskan.
“Bukan…” sahut Aki Jenal mendehem pendek. “Jangan buat dosa menuduh macam tu,” katanya kesal dengan tuduhan emak saudaranya
itu.
“Ibah tak dirasuk
pelesit?” soal Ulung Nang serba salah.
“Tidak, bukan dirasuk
pelesit,” beritahu Aki Jenal mencebik
bibir sambil mengerling muka nenek yang masih terkejang pengsan tidak sedarkan
diri.
Sehingga santak asar
barulah nenek mula membuka mata dalam keadaan terketar-ketar lemah. Terus sahaja Ulung Nang hulurkan air jampi
mentera Aki Jenal menyuruh nenek minum.
Nenek tidak membantah. Dia
meneguk air jampi itu sampai habis segelas.
Terasa hilang dahaganya setelah lama terkejang tidak jamah seulas nasi
pun sejak tengah hari lagi.
Sebaik diberitahu mengenai
nenek pengsan tidak sedar diri, memang jiran-jiran datang menjengah. Terkejut juga mereka dengan kejadian yang
menimpa nenek. Mereka juga menuduh
pelesit yang terkurung di tanah arwah Embah Yot yang mengaruk sampai merasuk
siapa sahaja sempat jadi sasarannya.
Boleh jadi nenek
tidak bernasib baikl. Mudah sahaja jadi
sasaran pelesit hanya ketika sibuk memasak nasi di dapur. Tidak sempat Tok Budin sekeluarga makan
tengah hari. Selepas nenek diganggu
demikian, memang Ulung Nang tidak berselera lagi mahu menjamah nasi. Gulai sudah masak di tungku pun dibiarkan
tersangai tidak diangkat disalin ke besen.
Dia rusuh dengan
keadan anaknya. Biarlah tidak makan
sepanjang hari asalkan anaknya dapat diselamatkan. Malah perut pun tidak lagi terasa lapar sampai
menyenak di asak angin.
Malamnya Aki Jenal
sudah berjanji akan datang mengulangi membakar kemenyan. Perkara gangguan yang menimpa nenek tidak
boleh dibiarkan, sekalipun sakitnya bukanlah merosakkan dirinya. Kalau tidak dijaga baik-baik,mungkin akan
memudaratkan nenek. Saat itu Aki Jenal
perlu membimbing nenek macam guru yang mesti memberi tunjuk ajar kepada
muridnya.
Ketika Aki Jenal naik
ke rumah selepas isya’ memang jiran-jiran sudah ramai di tengah rumah. Sejak lepas maghrib lagi mereka sudah datang
menjengah setelah di beritahu Aki Jenal akan mula mengubati penyakitnya. Jiran-jiran memang wajib menjengah apabila
salah seorang daripada keluarga kalangan mereka menerima musibah. Hidup di tengah kampung mesti saling jengah
menjengah kalau jiran-jiran terkejang sakit.
Memang ini pengangan seisi kampung sejak turun termurun lagi.
Sewaktu Aki Jenal
bersila rapat membakar kemenyan, nenek terbaring terkebil-kebil mata dalam
keadaan lemah. Tenaganya terasa letih
akibat tidak menjamah nasi sejak tengah hari selepas terkejang pengsan. Rengkungnya tidak berselera mahu menelan
makanan yang dihidangkan.
Puas juga dipujuk
supaya menjamah makanan, tetapi nenek tetap enggan. Lainlah kalau meneguk air. Digagahi juga minum air jampi segelas untuk
menghilangkan dahaga di tekak.
Malam sudah terasa
sejuk apabila angin mengelus dicelah-celah dinding. Hampir sepuluh minit Aki Jenal mengusap-usap
muka merenung asap kemenyan melabun-labun, tiba-tiba nenek duduk bertimpuh
dengan menundukkan kepala. Rambutnya disisir
dengan jari dan dibiarkan terurai ke belakang.
Beberapa kali nenek terbatuk mendehem merenung tepat ke tempat membakar
kemenyan yang melabun-labun asap.
Mereka yang
berkeliling di tengah rumah memerhatikan sahaja tidak mengganggu apa-apa. Memang Aki Jenal sudah pesankan supaya mereka
hanya mendiamkan diri sahaja kalau melihat apa pun kejadian luar biasa yang
berlaku ke atas nenek. Tok Budin dan
Ulung Nang juga mematuhi apa juga arahan dukun besar di tengah kampung itu.
Tersenyum Aki Jenal
tatkala melihat di tengah asap kemenyan melabun-labun Moyang Delih menjelma
berpakaian tanjak melayu serba hitam dengan selempang merah memberi isyarat
membacaka serapah:
Ha
insan jurbatuha wabillah, Hai nanar putih engkau bersifat roh, aku bersifat
kalimat. Laillahha illallah, hu…
Sekaligus berdiri di
hadapannya lelaki separuh umur berjubah putih memegang buah tasbih dengan Nenek
Bidan Ibah dibiarkan duduk bertimpuh di atas bahunya. Sebaik sahaja mata mereka bertentang, Moyang
Delih memberi salam. Ketika ini
jiran-jiran melihat Aki Jenal memberi salam, lantas disambut mesra oleh nenek.
“Kenapa datang tak
beritahu?” soal Moyang Delih menatap
muka lelaki berjubah putih itu.
“Maaflah kami kalau
melanggar kampung halaman, awak,” sahut
lelaki berjubah putih itu merendah,
“Kami berjanji nak jaga Siti Fatimah ni,” ujar nya ramah mesra.
“Awak ni siapa?” Moyang Delih mengusap-usap dua tangan ke bahu
bagai mahu membuka langkah untuk memencak.
“Kami dah lama kenal
dengan mopyang, tapi moyang tak kenal kami,”
lelaki berjubah putih itu tersengih-sengih semacam menyindir.
“Gaya-gaya awak ni
macam Penghulu Bunian,” lantas sahaja
Moyang Delih menuduh.
“Memanglah awak
pawang besar,” ujar lelaki berjubah putih itu gementar sedikit setelah dirinya
dapat dikenali. “Awak mudah cam dengan
kami, memang awak tak calang-calang orang, moyang,” dia tetap merendah tatkala berhadapan dengan
Moyang Delih.
“Kalau begitu Tok
Syeikh jangan main-mainkan Siti Fatimah ni!”
suara lembut Moyang Delih itu bersahaja tetapi semacam memberi amaran
juga.
“Percayalah moyang,
kami tak sia-siakan Siti Fatimah ni,”
kata Tok Syeikh memberi pengakuan.
Kemudian Moyang Delih
berundur sedikit lantas duduk bersila rapat dengan membiarkan Aki Jenal duduk
di dalam telinganya. Dari lubang telinga
Moyang Delih itu Aki Jenal dapat melihat Tok Seyikh melayang membawa nenek jauh
ke kawasan lapang di kelilingi pohon-pohon tinggi ditengah hutan.
Tok Syeikh mengajak
nenek mencari akar-akar kayu yang sesuai direbus untuk diminum dijadikan
ubat. Puas merayau mencari akar-akar
kayu di tengah hutan, Tok Syeikh membawa nenek ke rumah besar tersergam dengan
kolam besar ditumbuhi bunga teratai.
Kemana sahaja Tok
Syeikh membawa nenek, tetap diikuti oleh Moyang Delih. Dia akan tercegat berdiri memerhatikan Tok
Syeikh membimbing nenek mengenali akar-akar kayu. Selepas itu Tok Syeikh memberikan nenek
sebentuk batu cincin seperti buntat berwarna putih berkilat.
Selepas itulah dia
menerbangkan semula nenek balik ke tengah rumah. Perlahan-lahan Tok Syeikh menyuruh nenek
berbaring hingga tertidur keletihan.
Moyang Delih sentiasa memerhatikan sahaja Tok Syeikh dengan tidak
membantah apa-apa. Selepas nenek tidur
memejamkan mata lantas Tok Syeikh memberi salam terus menghilang bersama asap
kemenyan melabun-labun.
Ketika Aki Jenal
keluar dari telinga Moyang Delih, dia juga keletihan setelah ditinggakan
bersendirian. Tidak bertangguh Aki Jenal
meminta air minum sebaik sahaja dia membuka mata sambil mengusap-usap tapak
tangan ke muka.
“Jauh Aki Jenal
berjalan ni,” sengaja Kok Som mengusik
apabila dilihatnya Aki Jenal termengah-mengah.
“Apa tidaknya sampai
ke tengah hutan rimba,” sahut Aki Jenal
tersengih-sengih semacam bergurau. Kalau
dia berterus terang pun masakan Kak Som yang tersandar di dinding tengah, percaya. Sejak dia membakar kemenyan Kak Som sekadar
melihat Aki Jenal bersila rapat menghadap tempat membakar kemenyan.
“Hutan mana Aki Jenal
sampai?” Usop Pengkar pula bertanya.
“Jauh di gunung
ganang,” ujarnya pendek menghela nafas
perlahan. Perkara yang dilaluinya tidak
sama macam dibuai mimpi tatkala tidur nyenyak di tengah malam. Sebab itu sukar mahu diterangkan kepada
jiran-jiran yang berkeliling mneghadap nenek terbaring lemah.
Mereka di situ
sekadar melihat nenek merungut-rungut tidak tentu biji butir. Lama dia duduk bertimpuh, barulah badannya
rebah ke bantal. Nenek terus tidur tidak
sedar apa-apa lagi. Dia terlena akibat
terlalu letih bagaikan jenuh berjalan jauh melangkaui gunung ganang.
Setelah nenek
tertidur semua jiran-jiran balik juga ke rumah masing-masing. Mereka percaya nenek tidak di rasuki
pelesit. Tentu Aki Jenal mudah tewaskan
pelesit kalau cuba merasuk tidak bertabek-tabek. Dia akan buru di mana pun
pelesit itu bersembunyi, biar tuan pelesit gelebah seperti duduk di atas bara
api.
Pelesit yang merasuk
akan bercempera lari apabila Aki Jenal membacakan serapahnya:
Sonsang korak sonsang tapan, sonsang hati
jantung engkau, patah sendi patah patah
layang, patah alih-alih ambil besi petua, akan pemarak hati jantung hempedu
engkau, datang terlentang pulang kau menangkup, jenjang lama engkau balik, aku
tahu asal engkau jadi, orang berlaki tujuh asal kau jadi, Kabul aku menangkal
pelesit, berkat laillahha illallah hu…
Lama juga nenek
menjadi kebingungan selepas jelmaan Tok Syeikh sering datang mengganggu melalui
mimpinya. Tetapi Aki Jenal yakinkan
Ulung Nang dan Tok Budin supaya tidak bimbang apa-apa. Hampir sebulan nenek terlantar sakit hingga
mukanya beransur pucat, hanya Aki Jenal yang mengubatinya.
Setiap kali Aki Jenal
membakar kemenyan, nenek akan merungut-rungut tidak menentu. Kemudian dia akan tidur nyenyak hingga santak
ke pagi.
Sewaktu nenek diubati
oleh Aki Jenal itu, beberapa orang jiran datang juga menjengah. Kak Som terdengkot-dengkot bengkak kaki pun
datang juga. Tiga hari kakinya bengkak
akibat terkena tergelincir di tebing sungai balik dari sawah. Dia sendiri tidak tahu bagaimana kepala lututnya
boleh terkehel semasa tergelincir itu.
“Kenapa kaki Siti
Fatimah tu?” tiba-tiba sahaja nenek
menggamit Kak Som selepas dia merungut-rungut setelah diasap dengan kemenyan
oleh Aki Jenal. Ketika ini Aki Jenal
tidak perlu lagi menyeru Moyang Delih datang menjelma. Dia sendiri sudah mampu mengendalikan untuk
mengubati nenek.
Lainlah kalau dia
tidak tahu punca. Moyang Delih akan
diseru menjadi perantaraan untuk mengetahui punca sakit yang merasuk. Perkara nenek meracau-racau hanya diasuh oleh
penghulu bunian. Dia sekadar mengawal
sahaja supaya tidak diperdaya oleh penghulu bunian yang mengasuh nenek itu.
“Hah, Som kemari
kau,” Aki Jenal menyuruh Kak Som duduk
di hadapan nenek.
Dalam keadaan serba
salah Kak Som terdengkot-dengkot datang.
Telalu sakit kepala lututnya hingga tidak boleh digerakkan. Kalau tidak kenangkan Nenek Bidan Ibah sudah
lama terlantar sakit, memang dia tidak larat mahu ziarah. Dia gagahi juga menziarah nenek kerana
bimbang dituduh tidak mahu nampakkan muka hidung sewaktu jiran terlantar sakit. Bagaimana pula kalau dia sakit terkejang
tidak seorang pun jiran mahu menjengah?
Sebab itu
terdengkot-dengkot pun Kak Som gagahi juga datang menjengah. Biarlah susah payah sedikit asalkan hati
jiran-jiran tetap dipelihara. Hidup di
kampung mesti utamakan kepentingan jiran-jiran.
Perkara budi bahasa tidak sama dengan menajak di tengah sawah. Menajak boleh tercangkung di tepi permatang
kalau tidak larat mahu teruskan. Tetapi
budi bahasa tidak peduli apa pun rintangan mesti dilakukan juga.
“Kenapa kaki tu, Siti
Fatimah?” nenek mengangkat muka
menyebabkan Kak Som tergamam kerana sekali imbas dia nampak nenek bagaikan
lelaki berjubah putih bersila rapat menatapnya.
“Terkehel, jatuh di
sungai,” beritahu Kak Som gementar
sedikit.
“His, jangan
takut,”? tersenyum nenek apabila
disedarinya Kak Som berdebar ditegur
demikian. “Ali, izinkan kami mengurut
kaki anak buah awak ni,” nenek berpaling
memandang Aki Jenal.
Aki Jenal
mengangguk. Dia tahu penghulu bunian
tidak tahu menyebut nama seseorang.
Kalau lelaki akan dipanggi Ali sahaja, sementara perempuan semuanya di
panggil Siti Fatimah. Memang Aki Jenal
dapat membezakan penghulu bunian dengan gangguan lain yang merasuk, apakala dia
memanggil seseorang.
Kemudian Aki Jenal
memberi isyarat kepada Kak Som supaya lunjurkan kaki di hadapan nenek. Lutut Kak Som yang membengkak itu diusap-usap
oleh nenek dengan tapak tangannya.
Terasa pada Kak Som tempat yang di usap oleh nenek itu bagaikan licin di
sapu dengan minyak.
Selepas itu nenek
mengurut perlahan dengan hujung jarinya.
Hanya sejuk sahaja terasa menusuk ke kepala lutut Kak Som ketika. Dia tidak merasa sakit apa-apa sekalipun jari
nenek mencengkam kepala lututnya.
“His, kenapa di
biarkan tak diurut?” suara nenek garau
macam menyesali sikap Kak Som tidak cepat-cepat mengurut kepala lututnya sebaik
sahaja jatuh terkehel.
Belum sempat Kak Som
menjawab cepat-cepat Aki Jenal mencelah,
“Tok Syeikh marahkan pada Siti Fatimah ni?”
“Tidak, tapi
tempurung lututnya lari sedikit, kenapa di biarkan?” gerutu nenek menggeleng–geleng kepala.
“Tak ada orang tahu
mengurut, Tok Syeikh,” Kak Som
memberanikan hati menyahut.
”Kalau nak berubat,
kenalah Siti Fatimah mencari dukun,”
lantas nenek menyindir sambil berbatuk-batuk lembut. “Mana ada ubat mencari penyakit, orang yang
sakit lah mencari ubat,” katanya
tersengih-sengih.
Lima minit dia
mengurut kepala lutut Kak Som, di suruhnya Kak Som bangun berjalan. Terasa padanya tidak ada lagi kesakitan yang
berdenyut-denyut apabila melangkah.
Hanya sengal-sengal sahaja seperti penat berjalan. Kak Som tidak lagi terdengkot-dengkot semasa
berjalan balik ke rumah.
Sejak itu pula seisi
kampung menyedari kebolehan nenek mengurut.
Mereka tidak perlu terherot-herot mulut menahan kesakitan semasa diurut,
kerana jari nenek seolah-olah mengusap sahaja.
Bukan setakat tergeliat urat sahaja mereka datang menemui nenek, Ludin
Pekak mengidap bisul di bahu sampai membengkak sebesar telur ayam pun tidak
lepas peluang minta nenek ubatkan.
Tetapi nenek tidak
sanggup mengubati selagi Aki Jenal tidak membakar kemenyan. Selepas Aki Jenal membakar kemenyan dia akan
merungut-rungut tidak menentu lantas duduk bertimpuh menghadap asap kemenyan
berlabun-labun. Saat ini siapa pun
mengadu sakit memang nenek akan mencuba mengubati.
“Soal sembuh di dalam
pengetahuan Allah, kita hanya
berikhtiar,” ujar nenek sebaik sahaja
Ludin Pekak tunjukkan bisul di bahu membengkak sebesar telur ayam.
Selepas mengisar
tapak tangan tiga kali, nenek berbisik kepada Aki Jenal. Kemudian Aki Jenal menghembuskan asap
kemenyan ke bahu Ludin Pekak.
“Tok Syeikh suruh kau
cari akar beringin yang terjuntai,”
beritahu Aki Jenal menyampaikan pesan nenek.
Esoknya juga Ludin
Pekak mencari akar beringin yang terjuntai tidak cecah ke tanah. Akar muda itu mesti di potong dengan pisau
nipis. Ketika diserahkan kepada nenek,
akar itu dijampinya sebelum disapukan getah beringin itu di bisul yang
membengkak.
Dua hari selepas itu
Ludin Pekak datang ke rumah nenek memberitahu bisul di bahunya sedah
meletus. Punat bisul juga mengecut macam
rumput layu di tepi jalan. Ludin Pekak
juga tidak lagi mengerang-gerang sakit akibat bengkak bisul di bahu.
Lama kelamaan nenek
tidak perlu lagi bantuan Aki Jenal membakar kemenyan. Dia sekadar membacakan jampi serapah yang
diajarkan oleh Tok Syeikh. Kadangkala
Tok Syeikh sendiri menjelma tatkala dia terkial-kial membidankan bayi lahir.
“Nenek kamu memang
pakai akuan,” jelas Aki Jenal berulang
kali.
Saya menghela nafas
perlahan. Bimbang juga mahu bertanya
kepada nenek mengenai akuan yang mendampingi dia. Manalah tahu dia akan tersinggung pula sampai
bermasam muka dengan Aki Jenal.
“Tok Syeikh tu
datang, kalau kita seru,” ujar nenek
sewaktu saya bertanya kepadanya. “Sebab
itu Angah jangan menuntut ilmu macam ni, pergi belajar dengan Tok Aji di
madrasahnya,” dia seolah-olah tidak
menyenangi kalau saya mengikuti kemahiran dirinya.
“Nenek tak takut
dengan Tok Syeikh?” sengaja saya mahu
menduganya.
“Kenapa mesti takut,
dia bukan musuh…” sahut nenek tersenyum
dengan usikan saya.
“Kalau dia larikan
nenek?” soal saya lagi.
“Ah, nenek dah
tua,” tersengih-sengih nenek dengan
sikap saya yang leter bertanya mengenai kemampuan dia menjadi bidan. “Kalau dia nak larikan nenek, dulu masa
muda-muda lagi dia dah larikan,”
jelasnya mencebik bibir.
Dia percaya bunian
juga sama seperti manusia, bukan semuanya jahat tidak menentu., Kalau bunian jahat mengganggu, tentulah
bunian baik yang boleh gunakan untuk membantu.
Nenek tahu benar mengenai dunia orang bunian, kerana dia sering
berhubung dengan Tok Syeikh.
Masakan bunian berani
mengganggu dia selagi Tok Syeikh mendampinginya. Tok Syeikh sudah mengakui dia menjadi anak
angkatnya. Bila-bila pun Tok Syeikh akan
datang menjelma sekiranya nenek diancam.
Sewaktu Kak Som
sepupunya tersesat jalan di kebun getah tatkala mencari kayu api, memang nenek
sudah mengagak diperdayakan oleh bunian.
Mereka mencari kayu api lima enam orang masuk ke kebun getah. Kemudian berpecah mengutip dahan pokok getah
mati yang jatuh ke tanah.
Apabila mereka
berkumpul di tepi kebun, Kak Som masih tidak menjengah muka sehingga pukul 5.00
petang. Puas melaung-laung di tengah
kebun getah Kok Som tidak juga menyahut, tidak bertangguh mereka balik ke
tengah kampung memberitahu Aki Jenal.
“Tentu kerja
bunian,” gerutu Aki Jenal meluahkan rasa
geram. “Kalau begitu serahkan pada
Ibah,” katanya membuat keputusan.
Puas mereka seisi
kampung mencari Kak Som semalaman di tengah kebun getah, tetapi tidak ada
kesan-kesan yang boleh dijadikan pedoman untuk menjejaknya. Sebab itulah Aki Jenal mengajak berkumpul di
rumah nenek.
Lama nenek
merungut-rungut selapas Aki Jenal membakar kemenyan, tiba-tiba sahaja dia
bingkas bangun. Nenek menerpa ke pintu
terus terjun ke tengah halaman.
Cepat-cepat Ludin Pekak mahu mengekori dia, tetapi segera ditegah oleh
Aki Jenal. Mereka tidak perlu mengekori
Nenek Bidan Ibah kalau sudah didampingi Tok Syeikh. Sia-sia sahaja mengejarnya kerana dia bukan
lagi berjalan sendiri di tengah kegelapan malam.
Sehingga tengah malam
mereka menunggu, barulah nenek balik termengah-mengah keletihan. Marah benar dia sebaik sahaja duduk
melepaskan lelah.
“Macam mana Kak
Ibah?” tidak sabar lagi Ludin Pekak
bertanya.
“Hah, dia nak
main-main dengan aku!” rungut nenek menggertap
bibir. “Ke lubang cacing pun aku
ikut,” katanya macam menyimpan dendam di
hati.
“Jumpa?” Aki Jenal pula menyoal.
“Dengan Tok Syeikh,
mana boleh tak jumpa,” jelas nenek masih
termengah-mengah keletihan. “Tetapi,
kena ramai orang lelaki pergi, kita ambil Som,”
beritahu nenek melerek senyum bangga.
Apabila mereka semua
mengikut nenek ke pinggir hutan, terkejut juga mereka melihat kak Som terbaring
dalam rumpun rotan yang tidak ada lorong masuk ke situ. Memang menghairankan bagaimana Kak Som boleh
masuk ke situ dengan tidak ada lorong.
Di tengah rumpun belukar rotan yang tebal itulah Kak Som terperosok
tidak sedarkan diri.
Hampir tiga jam pula
mereka menebas belukar rotan penuh duri-duri tajam itu untuk mengeluarkan Kak
Som. Setelah pagi terang-terang tanah
barulah Kak Som sapat dikeluarkan dari belukar rumpun rotan yang tebal menyesak
itu. Ketika di usung dibawa balik ke
rumah Kak Som masih pengsan tidak sedarkan diri. Selepas dibawa balik ke rumah nenek serahkan
pula pada Aki Jenal untuk memulihkan Kak Som.
Seisi kampung mula
menyedari nenek boleh diharapkan apabila keluarga mereka sakit. Tetapi selepas nenek mengambil keputusan
tidak mahu lagi berbidan, kecewa juga mereka.
Siapa lagi boleh diharapkan setelah nenek enggan menjadi bidan. Kalau ada pun bidan baru, tentu tidak sama
dengan kemahiran nenek.
Apalagi mahu berurut
serata badan setelah selamat bersalin.
Mereka terasa perisa kalau jari-jari nenek mengurut sampai segar seluruh
badan.
“Patutnya sejak Angah
dilahirkan nenek berhenti jadi bidan,”
ujar nenek perlahan ketika berihat di bawah pokok dedali di tepi
sawah. Peluh memercik di dahinya
disebabkan panas terik matahari memancar di kepala. Berkali-kali juga saya memujuknya supaya
tidak lagi turun ke sawah di saat usia memamah tenaga, tetapi nenek tetap
berdegil.
Ketika saya balik
bercuti ke kampung itulah sempat juga kunjungi nenek. Sengaja saya turuti dia ke tengah sawah, biar
dia segera balik. Kalau tidak matahari
tegak di kepala pun nenek terkial-kial menajak di tengah sawah.
“Nenek patuk dek
ular,” dia menunjukkan jari telunjuknya yang masih berdarah hingga menyebabkan
dia duduk dibawah pokok dedali itu.
Terasa juga kepalanya hampir pitam di patuk ular berkenaan.
“Lebih baik bawa ke
hospital,” lantas saya mengingatkan dia
sambil menarik tangannya supaya bangun.
“Tak payah, bisanya
dah tak ada,” nenek memberi
pengakuan. Melekat ular kapak di jari
telunjuknya sewaktu taring bengkoknya memagut disitu. Tidak bertangguh dia menusuk mata tajak ke
kepala ular tersebut. Memang saya
melihat bangkai seekor ular kapak di atas permatang.
Sebaik sahaja ular
kapak itu memagut ketika nenek mencabut rumput di tepi permatang sawah, Tok
Syeikh tercegat tiba-tiba. Selepas
membuangkan bisa di jari nenek, tergesa-gesa Tok Syeikh meninggalkan nenek
sebaik sahaja melihat saya terjengket-jengket datang meniti permatang.
Kalau Tok Aji hantar
Angah belajar jauh-jauh pun, nenek mahu Angah bacakan Yassin, kalau nenek sakit
tenat,” bisik nenek tersengih-sengih
mengusik.
SELESAI