Semasa hujan turun dengan lebatnya waktu asar
petang itu, Tok Aji baru selesai menunaikan solat. Saya juga ikut berjemaah
dengan dua tiga orang kawan, kerana Tok Aji memang menunaikan solatnya di
madarasah. Disebabkan hujan turun dengan lebat, Tok Aji tidak terus balik ke
rumahnya yang dipisahkan oleh halaman saja dari madarasah tersebut.
Tok Aji berbaring saja di tengah madarasah sambil
melanggung tangan ke kepala. Ketika ini saya sudah berumur 13 tahun, memang
suka benar berdamping dengan Tok Aji. Dia pula akan bercerita tentang
pengalamannya semasa di Sumatera iaitu kampung halamannya. Bagaimanapun
sehingga akhir hayatnya Tok Aji tidak pernah lagi balik ke Sumatera.
Dia menceritakan kepada saya mengenai gurunya dari
Jawa, Kiyai Wuruk yang pernah dilihat memberi ceramah agama di beberapa tempat
dalam satu masa. Pada mulanya Tok Aji memang merasa heran, kerana tatkala Kiyai
Wuruk memberi khutbah Jumaat di masjid di kampungnya, ada orang memberitahu
Kiyai Wuruk juga memberi khutbah Jumaat di kampung lain pada hari tersebut.
Anehnya, murid-murid Kiyai Wuruk juga mendakwa mendengar khutbah Jumaat dari
tok guru di Semarang, Jawa.
Tetapi ketika Kiyai Wuruk memberi ceramah agama di
madarasah ayah Tok Aji di Sumatera, memang Tok Aji sempat belajar dengannya.
Selepas mengajar nahu Arab, Kiyai Wuruk meminta izin dari ayah Tok Aji untuk
berehat sebentar di bilik yang sengaja disediakan oleh ayah Tok Aji bagi
kemudahan Kiyai Wuruk setiap kali berkunjung ke Sumatera.
Tidak lama kemudian beberapa orang murid ayah Tok
Aji , datang memanggil Kiyai Wuruk kerana ada orang sakit. Dengan cepat Kiyai
Wuruk keluar dari biliknya untuk mengikuti orang yang memanggil tadi. Dia
melintas betul-betul di hadapan Tok Aji. Selepas Kiyai Wuruk pergi mengubati
orang yang sakit, Tok Aji masuk ke bilik Kiyai Wuruk dengan tidak meminta izin
dari ayahnya. Alangkah terkejutnya dia, kerana ketika ini Kiyai Wuruk masih
tidur berehat.
Disebabkan terperanjat Tok Aji terus keluar dengan
tidak memberitahu ayahnya apa yang dilihatnya di bilik Kiyai Wuruk. Hanya
beberapa minit selepas itu Kiyai Wuruk keluar dari biliknya untuk menyambung
semula pelajaran yang diajarnya mula-mula tadi.
Jadi, siapakah yang pergi bersama orang-orang
yangmenjemputnya tadi? Apabila Tok Aji bertanya dia hanya tersenyum menjawab.
“Iya Tok Kiyai baru balik dari sana.”
“Bukankah Tok Kiyai sedang tidur?”
“Iya Tok Kiyai sedang tidur.” Sahut Kiyai Wuruk
mengangguk-angguk kepala.
Tetapi Kiyai Wuruk yang kelihatan pergi tadi,
tidak balik lagi selepas Kiyai Wuruk bangun dari tidurnya. Bagaimanapun
orang-orang kampung yang datang menjemputnya apabila datang semula, memberitahu
memang Kiyai Wuruk ada bersama mereka mengubati orang yang sakit. Dia segera
balik sebaik saja orang yang sakit dapat dipulihkan.
Setelah Tok Aji memahami keadaan yang sebenarnya,
dia tidaklah merasa heran lagi. Tidak heranlah ketika dia meninggalkan rumah,
dan dikejar oleh ayah saya dengan basikal dalam masa beberapa saat saja dia
sudah berada di Semenyih di rumah anaknya yang terletak berpuluh-puluh batu
jauhnya dari kampung saya. Tok Aji memang mempunyai ramai anak kerana dia berkahwin di mana saja dia
merantau.
Malah ada seorang kawan ayah
saya bernama Haji Usuh ketika bersembahyang Jumaat di Masjidil-Haram dalam
masa dia menunaikan haji, dia bertemu dengan Tok Aji sama-sama menunaikan fardu
Jumaat di sana. Pada hal tahun tersebut Tok Aji tidak pun pergi menunaikan
haji. Dia berada di kampung kerana sedang uzur mengidap penyakit lelah.
Cerita mengenai Kiyai Wuruk ini
pada saya ketika itu memang aneh. Puas saya bertanyakan pada Tok Aji apakah
rahsia sebenarnya Kiyai Wuruk boleh dilihat di beberapa tempat dalam satu
ketika. Pada masa itu memang Tok Aji tidak mahu menceritakan, sebaliknya dia
menyuruh saya sendiri mencari rahsia tersebut.
Sebab itu apabila saya melihat
Tok Aji melelapkan mata di tengah madarasah, saya sengaja mengusiknya supaya
tidak terlelap. Saya tahu Tok Aji memang tidak akan memarahi saya, kerana di
antara cucu-cucunya saya lebih disayanginya. Kadangkala kalau saya balik ke
rumah ayah saya, lambat saja balik ke madarasah, dia akan menyuruh Lasah anak
Mak Long saya menjemput.
Ayah dan emak tidak berkata
apa-apa, kalau Tok Aji mahukan saya balik semula ke madarasah.
“Tok, tok tidur ke ? “ tanya
saya menepuk-nepuk lututnya.
“Tidak, atuk nak berbaring aje”
sahutnya perlahan tetapi tidak membuka mata.
“His, atuk bohong, atuk tidur
bersandar” saya sengaja mengusiknya.
Dia tersengih-sengih saja,
tetapi tidak mengangkat tangannya yang terlanggung di kepala. Malah dia tidak
pula bangun dari berbaring. Memang Tok Aji kelihatan seperti orang tidur kerana
dia bersendar (berdengkur dengan perlahan). Bagaimana pun dia masih boleh berbual dengan saya.
Agaknya beginilah dengan Pak
Tua Mahat yang boleh berjalan di hutan sekali pun sedang tidur bersendar. Pak
Tua Mahat iaitu abang emak saya memang pernah juga berguru dengan Tok Aji ini,
iaitu setelah emak saya berkahwin dengan ayah saya. Sebelumnya Pak Tua Mahat
tidak pernah mengenali Tok Aji, kerana mereka duduk berlainan kampung yang
jaraknya lebih 5 batu. Tok Aji ini ialah ayah kepada ayah saya , jadi dengan
perkahwinan antara emak dan ayah saya itu, membolehkan Pak Tua Mahat mengenali
Tok Aji lebih rapat lagi.
Setelah saya dewasa memang ada
juga sekali dua saya mengikuti Pak Tua Mahat masuk ke hutan kerana berburu. Memang
saya tahu dia boleh tidur sewaktu berjalan dengan tidak pernas tersesat pun.
Tetapi sekiranya kakinya tersepak akar kayu dia akan cepat-cepat tersedar,
tetapi kemudian dia akan tidur semula.Bagaimanapun setiap kali dia ke hutan
kalau bersama saya, nasibnya agakmalangkerana tidak pernah menemi apa-apa pun
binatang buruan.
Oleh itu kalau dia ke hutan,
sengaja dia tidak memberitahu saya. Dia akan pergi bersama-sama kawannya saja.
Memang benar, apabila saya tidak ikut, dia pasti dapat binatang – binatang buruan
samada pelanduk, kijang atau ayam denak. Bagaimanapun dia akan memberikan juga
bahagian saya, sekali pun saya tidak ikut sama.
“Aku tahu kau ‘pakai
pelenggang’ sebab itu aku tak mahu bawa kau ke hutan” kata Pak Tua
Mahat kalau saya merungut kerana tidak diajak pergi sama.
“Kalau kau ikut, jangankan
pelanduk malah katak puru pun aku tak akan jumpa” ujarnya berterus terang tidak
mahu mengajak saya.
“Saya tak pakai apa-apa Pak
Tua” jelas saya masih berharap akan dibawanya sama pergi berburu.
“Ah, sudah ! Aku ni bukankah
Pak Tua kau, aku lebih dulu makan garam” dia mengejek saya.
Sebenarnya saya tidak tahu
apa-apa dengan maksudnya ‘pelenggang’ itu, kerana saya tidak pernah belajar
mengenalinya. Tetapi memang Tok Aji ada menyuruh saya membacakan Surah Al-Buruuj
ayat 20, 21 dan 22. Kemudian disambung dengan : sum mum buk mum um fahum
layarji’un, laya’kilun, layatakkalamun, layubsirun.
Tok Aji menyuruh bacakan apabila
masuk ke hutan itu saja. Tetapi kadangkala kalau ada kawan-kawan mengajak ke
hutan saya tidak bacakan doa berkenaan, nasib saya tetap malang kerana kawan
saya akan merungut tidak bertemu seekorpn binatang buruan.
Dalam masa saya mengusik-ngusik
Tok Aji yang kelihatan tidur nyenyak, tetapi sebenarnya boleh mendengar apa
yang kita cakapkan, Mail Lembam datang mempayungkan daun pisang memanggil Tok
Aji. Cepat-cepat saya ke pintu madarasah bertanya kepada Mail maksud
kedatangannya. Dia kelihatan basah juga sekali pun menggunakan daun pisang
sebagai payung.
“Ada apa Pak Mail ?” tanya saya
berdiri di muka pntu madarasah.
“Mana atuk kau ?” dia pula
bertanya sambil terketar-ketar menahan sejuk.
“Dia tidur di dalam” beritahu
saya.,
“Tolong panggilkan atuk kau katakan
Mat Endut dah nazak” katanya menyuruh saya segera membangunkan Tok Aji.
Saya mengangguk. Mak Endut tu
pangkat emak saudara juga kepada saya dan kakak kepada Mail Lembam. Belum pun
sempat saya berpaling untuk memanggil Tok Aji, dia sudah terjonggol di belakang
saya sambil terkuap-kuap.
“Hah, apa halnya Mail?” tanya
Tok Aji mengeliat-geliat.
“Kak Endut, Bang Aji...”
beritahu Mail Lembam terketar-ketar kesejukan.
“Tak apa, mari kita pergi
sekarang ni” sahut Tok Aji dengan tidak mendengar lagi penjelasan Mail Lembam
selanjutnya.
Mail Lembam berundur sedikit ke
belakang sambil menghulurkan daun pisang kepada Tok Aji untuk digunakan sebagai
payung. Tetapi Tok Aji tidak mahu mengambilnya. Dia terus melompat ke tengah
hujan dengan tidak menggunakan payung langsung. Kata orang-orang yang
mengetahui tentang Tok Aji ini, dia tidak basah kalau merempuh hujan dalam masa
orang memerlukan dia. Kalau dihari yang tidak ada hal, saya lihat dia basah
kuyup juga bila ditimpa hujan.
Setelah Tok Aji pergi bersama
Mail Lembam, saya balik semula ke tengah madarasah. Alangkah terkejutnya saya,
kerana Tok Aji masih lagi tidur dengan tangannya terlanggung di kepala seperti
tadi juga.
“Atuk, mengapa tidur?” soal
saya tertanya-tanya siapakah yang tidur di situ.
“Ah.... dia minta atuk bacakan
Yassin aje” sahutnya tersenyum. “Kau tak payah tanya apa-apa, nanti lain kali
kau tau juga” dia menasihatkan saya supaya jangan meragui tentang dirinya yang
sedang tidur itu.
Kira-kira setengah jam kemudian
hujan sudah mulai reda, nenek saya naik ke atas madarasah. Sebaik saja melihat
atuk terbaring tidur lantas dia menyuruh saya mandi dan bersiap-siap untuk
pergi ke rumah Mak Endut.
“Mak Endut dah tak ada “ ujar
nenek perlahan.
Selesai saja saya mandi, nenek
balik ke rumahnya. Saya dapati Tok Aji sudah bangun dan duduk sambil
terkuap-kuap.
“Mak Endut dah tak ada” saya
beritahu dia.
Tok Aji mengangguk-angguk. Dia
tidak berkata apa-apa lantas pergi mandi.Selepas selesai maghrib kami bertiga
ke rumah Mak Endut. Beberapa orang kawan saya yang ada di madarasah, berjanji
akan datang selepas Isya.
Sebaik sampai saja di rumah Mak
Endut, orang sudah ramai berkumpul di situ. Anak-anak Mak Endah seperti Jidah,
Suhur dan Indun bergilir-gilir membaca Al-Quran di sisi jenazah. Ayah saya juga
sudah sampai lebih awal. Dialah yang menyuruh orang memasang langit-langit iaitu merentang kain batik lepas setentang
dengan jenazah.
Di samping orang sibuk di dalam
kerana berjaga-jaga pada malam itu kerana jenazah itu tidak boleh dibiarkan
sendirian, orang lelaki duduk di serambi berbual-bual. Manakala orang perempuan
memasak air di dapur menyediakan hidangan untuk sama-sama berjaga. Manakala
anak-anak disuruh sama-sama membaca AL-Quran. Saya juga disuruh oleh Tok Aji
membaca Al-Quran berhampiran dengan jenazah.
Kira-kira 9.00 malam,
kawan-kawan saya yang sama-sama tidur di madarasah, telah datang. Mereka juga
sama-sama membacakan ayat-ayat suci Al-Quran. Kami membacanya bergilir-gilir.
Apabila saya merasa penat duduk bersila terlalu lama, maka saya mengilirkan
kepada kawan yang lain pula. Disebabkan sudah menjadi tradisi di kampung kami,
kanak-kanak tidak boleh mencampuri orang tua sedang berbual, jadi saya tidaklah
ke serambi mendengar Tok Aji berbual-bual di situ.
Saya dan kawan-kawan hanya
duduk di dalam saja. Di situ bau asap kelapa kukur dibakar memenuhi ruang. Kak
Jidah duduk di hujung kaki jenazah emaknya. Saya lihat dia tidak berhenti-henti
membaca Al-Quran. Abang Suhur berhenti juga melepaskan lelah, sementara Kak
Indun ke dapur membantu saudara maa yang lain. Mereka tidaklah seperti Kak
Jidah duduk saja mengadap jenazah emaknya.
Sekali-sekala saya memandang
juga ke serambi sambil memasang telinga. Ketika menjaga jenazah masing-masig
ada juga bercerita perkara-perkara yang boleh menimbulkan gelak ketawa. Apa
lagi Mail Lembam yang menjadi sasaran kawan-kawannya yang lain.
Mereka mentertawakan Mail
Lembam yang basah kuyup ketika menjemput Tok Aji walaupun dia berpayungkan daun
pisang. Sedangkan Tok Aji yang tidak berpayung tidak basah langsung. Memang
semua mereka melihat Tok Aji datang sambil membacakan Yassin di sisi Mak Endut
sebelum dia menghembus nafasnya. Tetapi mereka semua tidak tahu bahawa Tok Aji
ada tidur di madarasah ketika itu. Mungkin mereka semua tidak percaya kalau
saya ceritakan hal tersebut.
Tetapi nenek sudah tahu. Sebab
itu nenek sengaja berpura-pura menyuruh saya pergi mandi, kerana tidak mahu melihat
Tok Aji bangun dari tidurnya di depan saya.
Dalam masa orang ramai sibuk
berbual-bual di serambi, sibuk menyediakan air di dapur dan beberapa orang
membaca Al-Quran di tengah rumah, beberapa orang budak-budak yang menjadi rakan
saya terhenti membaca Quran. Mereka menjerit lantas melompat lari ke serambi.
Manakala Kak Jidah yang tekun duduk di hujung kaki jenazah emaknya sejak petang
tadi ikut melompat lari ke dapur. Saya sendiri ikut sama lari ke serambi
melihat kawan-kawan semuanya lari.
“Mengapa awak semua ni ?” tanya Tok Aji lantas berdiri. Semua orang di serambi juga bangun. Masing menerpa ke
pintu menjengah ke dalam.
Ketika itu mayat Mak Endut
kelihatan bergerak-gerak. Kemudian perlahan-lahan kepalanya terangkat, langsung
duduk hingga kain selubungnya lurut ke pinggang. Hanya selindang yang diikat ke
dagunya saja tidak terurai. Melihatkan Mak Endut sudah duduk, semua orang pun
terjun ke tanah. Orang-orang perempuan di dapur semua terjun ke tanah kerana
ketakutan.
Saya juga terpaksalah bersama
dengan orang-orang yang lebih dewasa ari saya terjun. Memang ketika ini saya
ketakutan, maklum sajalah melihat mayat sudah dibujurkan tiba-tiba duduk . Apa
lagi orang-orang dewasa semuanya berlompatan ke tanah, tentunya kanak- kanak
seperti saya lebih lagi ketakutan.
Ketika ini semua orang lari
mengikut orang yang di hadapan, kerana kami tidak berani lari berpecah-pecah.
Setelah jauh dari rumah Mak Endut, kami semua berpaling semula ke rumah.
Barulah kami sedari bahawa Tok Aji tak ikut sama lari bersama orang ramai. Saya
lihat ayah saya dan Mail Lembam balik semula ke halaman rumah, kerana Tok Aji
masih lagi di dalam rumah. Pada fikiran kami Tok Aji tidak dapat lari
kerana kakinya lumpuh sebelah. Tentulah terkial-kial kalau Tok Aji mahu lari
menuruni tangga.
Melihatkan ayah saya dan Mail
Lembam naik semula ke rumah, orang-orang yang lari pun merasa berani semula.
Mereka semua balik semula naik ke rumah. Masing-masing yang di dalam ketakutan
tadi kembali dapat mengawal perasaan. Kami semua naik semula ke rumah.
Rupanya semasa semua orang
bertempiaran lari, Tok Aji masuk ke dalam. Dia duduk berhampiran dengan
jenazah, sambil dua tapak tangannya dihalakan ke muka mayat Mak Endut. Matanya
merenung tepat-tepat ke muka mayat. Semasa kami sampai dan naik ke rumah, mayat
Mak Endut masih duduk terlunjur di tempat pembujurannya.
Ketika ini ayah saya menyuruh
orang-orang lelaki yang lain duduk sambil mengikutnya berzikir. Dalam masa
orang ramai berzikir, Tok Aji terus menghalakan kedua-dua tapak tangannya ke
muka mayat Mak Endut.
“Sekarang kau baring semula,
pergi kau mengadap Allah yang menjadikan kau dan semua makhluk” kata Tok Aji
bagaikan memerintah.
Mayat itu perlahan-lahan rebah ke
bantal, seolah-olah ada orang yang merebahkannya. Kerana saya lihat dia tidak
pun jatuh terhempas apabila rebah ke belakang daripada duduk tadi. Kejadian ini
memang mengherankan orang ramai yang menyaksikan pada malam itu. Apa lagi kanak-kanak, saya ketika itu
baru berumur 13 tahuntentulah ketakutan.
Lebih sebulan selepas kejadian
itu ianya tetap menakutkan saya. Malah saya jatuh sakit terigau-igau melihat Mak
Endut duduk walaupun sudah menjadi mayat. Tetapi setelah Tok Aji mengajak saya
bangun setiap tengah malam, melakukan sembahyang tahjud, igauan itu hilang
hilang terus dari ingatan saya. Tidak ada apa lagi yang saya takutkan terhadap
igauan-igaun yang demikian.
“Endut, jangan kau bangun lagi.
Kau kepunyaan Allah, bukan kepunyaan kami’ Tok Aji menamparkan tapak tangannya
ke dahi mayat tiga kali. Kemudian dia menyelubungkan, semula mayat tersebut.
Selepas mayat Mak Endut di bujurkan semula, ayah saya pun
berhenti berzikir. Bagaimanapun dia sendiri membaca Yassin dan membaca Al_Quran. Kak
Jidah yang tercungap-cungap ketakutan mula-mula tadi duduk semula di hujung kaki
jenazah emaknya. Dia meneruskan semula membaca Quran. Tok Aji pula menyuruh
saya membaca Quran bergilir-gilir dengan kawan-kawan. Walaupun dalam ketakutan,
saya membaca juga. Tetapi sekali sekala mata saya tetap mengerling ke arah
jenazah yang terbujur, bimbang juga saya kalau-kalau dia bangun semula.
Sampai lah pagi tidak ada lagi
kejadian mayat itu bangun semula. Terasa lega hati hati kami kerana tidak ada
kejadian buruk yang berlaku semalaman tadi.
Hari siang, ayah saya pun mula
menyuruh Mail Lembam ke kubur mengepalai orang menggali kubur. Masing-masing
dibahagikan kerja mengikut arahan ayah saya kerana Mak Endut itu sepupu dia.
Malah Mail Lembam sendiri iaitu adik Mak Endut menyerahkan tanggung jawap
menyempurnakan jenazah itu kepada ayah saya.
Mak Endut meninggal dunia kerana
mengidap sakit perut hanya beberapa hari saja. Suaminya sudah lama meninggal
dunia sejak Kak Lijah anaknya yang bongsu baru turun buai. Sudah lebih 20 tahun
suaminya meninggal dunia. Jadi, Mak Endut sendiri terpaksa menyara anak-anaknya
sampai lah Abang Suhur dan Kak Indun berkahwin. Di samping itu dia mengambil
upah menganyam tikar. Dia juga boleh mengurut dan membidankan ibu bersalin,
tetapi tidaklah secara bersungguh.
Sebab itulah ramai orang
mengatakan, tidak mungkin dia menuntut ilmu-ilmu salah sehingga terjadi
peristiwa mayatnya bangun semula.
“Serahkan urusan Allah kepada
Allah, janganlah kita ambil tahu sangat.” Nasihat Tok Aji apabila ada orang mahu
bertanya mengenai kejadian pada malam berkenaan.
“Seingat-ingat saya dia tak ada
menuntut ilmu-ilmu salah.....,” keluh ayah saya ketika sama-sama menolong orang
membuat usungan.
Memang semua orang mengakui Mak
Endut tidak mengamalkan ilmu-ilmu salah. Dia sendiri merupakan orang yang amat
taat mengerjakan solat, berbudi bahasa dan tidak pernah menyakiti hati orang.
Di samping ramah mesra, dia mudah bercampur gaul terutama kalau ada kenduri
kendara di dalam kampung. Semua tahu bahawa Mak Endut sangat disukai oleh
orang-orang kampung kerana dia juga bertolak ansur dalam apa-apa pun urusan.
Oleh itu orang percaya tidak
mungkin dia memelihara syaitan, samada polong, pelesit atau pun hantu
penanggal. Inilah menyebabkan orang tertanya-tanya apakah salahnya Mak Endut
sehingga menyebabkan mayatnya bangun setelah dibujurkan. Hanya mayat
orang-orang yang mengamalkan ilmu – ilmu salah atau ilmu syaitan saja yang
menerima balasan seperti ini.
“Kita tidak akan mengetahui
rahsia Allah, kerana Allah mengetahui yang zahir dan yang batin, yang lahir dan
yang tersembunyi.” Tok Aji terus mengingatkan orang-orang yang tidak puas hati
dengan kejadian yang menimpa mayat Mak Endut.
Kira-kira pukul 12.00 tengah
hari orang-orang menggali kubur memberitahu bahawa kubur sudah disiapkan. Oleh
ayah saya pun menyuruhkan orang memandikan mayat. Ketika ini kami terpaksa
membawa air dari telaga dan di tampung dengan pasu dan besen besar. Dengan yang
demikian sebelum mayat dibawa ke pelantaran, maka kami disuruh dulu memenuhkan
air dalam semua bekas tampungan.
Saya ikut juga membawa air
dalam baldi. Tetapi disebabkan kami bergotong royong beramai-ramai maka
cepatlah semua bekas tampungan air itu dapat dipenuhkan bagi mencukupi untuk
memandikan mayat. Nenek saya ditugaskan untuk mengepalai memandikan mayat
kerana jenazah perempuan.
Sebaik saja jenazah hendak
diangkat ke tempat mandi di pelantaran sekali lagi orangmemekik terkejut,
kerana didapati di bawah jenazah itu ada beratus-ratus lipan bara seolah-olah
menjadi tilam pula kepada jenazah berkenaan. Malah melihatnya pun sudah geli
geleman, bagaimanakah pula mahu menguiskan lipan itu dari bawah tubuhnya?
“Ya Allah, lindungilah hambamu
ni” keluh Tok Aji sambilmenampung kedua tangannya.
Semua orang yang melihat
keadaan Mak Endut itu, ada yang takut dan ada juga yang kasihan. Apalah dosa
Mak Endut sampaikan mayatnya begitu tersiksa. Sudahlah pada sebelah malamnya
mayat itu bangun duduk, kemudian apabila nak dimandikan terdapat pula
beratus-ratus ekor lipan bara di bawah tubuhnya. Seekor pun tidak mahu lari,
walaupun kain penutup mayat sudah dilingkupkan. Lipan-lipan itu kelihatan
merayap-rayap dan ada juga mengigit jenazah.
Ayah saya kelihatan marah
dengan kejadian tersebut, sementara Tok Aji pula tenang. Air mukanya tetap
jernih menghadapi masaalah tersebut.
“Ya Allah sekiranya hamba mu
ini bersalah, ampunkanlah dia. Sekiranya hambamu ini dianiaya, maka lepaskanlah
ia dari aniaya itu. Kepada engkaulah kami bermohon perlindungan dan kepada
engkaulah kami memohon pertolongan” kata Tok Aji perlahan. Ketika ini air
matanya tergenang di pelupuk mata.
Selepas Tok Aji berdoa, dia
menyuruh ayah saya membawa air mandi ke situ. “ Kita mandikan saja jenazah ni
di disini’ ujarnya.
Mereka semua tidak membantah.
Semua air yang sudah ditampung diangkat ke dalam. Tok Aji sendiri memandikan
jenazah bersama nenek. Ketika ini sengaja Tok Aji menyelubungkan jenazah,
sebelum disiram dengan air.
Tujuh kali Tok Aji menyimbah
air ke tubuh jenazah di bawah kain selubung itu, orang ramai melihat asap
berkepul naik seperti bara kena siraman air. Apabila dibuka kain selubung itu,
kami semua dapat melihat di bawah tubuh Mak Endut bara merah padam disirami
air. Lipan-lipan yang berkeliaran tadi, kami lihat sudah menjadi arang.
Tetapi siapa pun tidak berani
bertanyakan kepada Tok Aji, kerana sudah menyuruh setiap orang jangan bertanya
apa-apa. Dia hanya mengingatkan semua
orang supaya ingatkan Allah saja. Berserahlah kepada Allah diatas segala
urusannya, kata Tok Aji kepada mereka.
Tidak jadilah jenazah itu
dibawa ke pelantaran. Di situ sajalah dimandikan iaitu diatas tilam tempat
jenazah dibujurkan. Kawasan tengah rumah menjadi lecah kerana air tidak telus
dicelah lantai.
“Nampaknya kau nak mandi di
ataas tilam Endut, sebab itu aku mandikan di atas tilam ni” kata Tok Aji
menampar pipi Mak Endut.
Bagaimanapun muka Mak Endut
tidak apa-apa. Wajahnya kelihatan bersih seperti sedang tidur. Belakangnya yang
digigit lipan beratus-ratus ekor tadi juga tidak kelihaytan pun bekas gigitannya.
Kulit tubuhnya tetap kelihatan bersih, walaupun ada terdapat lebam-lebam
sedikit.
“Apa agaknya masalahnya ni
ayah?” tanya ayah saya, kerana dia sajalah yangberani bertanya.
“Urusan kau jaga sendiri,
jangan urusan Allah kau nak jaga” ujar Tok Aji macam memarahinya.
Terdiam ayah saya apabila
diingatkan oleh Tok Aji demikian. Kalau ayah saya sendiri sudah ditegurnya
sudah tentu orang lain tidak berani bertanya kepadanya.
Sampailah jenazah selamat
dimandikan tidak ada apa-apa kejadian ganjil yangdilihat. Ketika dikapankan pun
tidak ada apa-apa gangguan. Tetapi memang saya melihat sendiri jenazah Mak Endut
itu, wajahnya tetap bersih seperti orang sedang tidur. Tubuhnya terdapat
lebam-lebam sedikit, itu pun di bahagian betis dan lengannya yang dipenuhi
beratus-ratus ekor lipan tidak ada kesan gigitan apa-apa.
Sehinggalah dibawa ke kubur,
jenazahnya selamat dikebumikan dengan tidak ada lagi gangguan-gangguan yang
mengerikan.
----------Selesai-----
No comments:
Post a Comment