Air berpusar macam berlubuk dibawah jeram memang jernih hingga
ikan nampak berenang di celah batu. Tetapi di kawasan berlubuk itu daun-daun
kering terapung disebabkan tidak terus hanyut kehilir. Di situ kerap kali Mat
Dabin ternampak perempuan mandi berkemban.
Tetapi perempuan itu akan hilang entah kemana asal sahaja
di hendap dekat di sebalik belukar. Sudah beberapa kali Mat Dabin melintas
tetakala mengembala kambing tersermpak perempuan berkemban itu mandi di situ.
Kadang kala duduk berjuntai kaki di atas batu jeram sebelum terjun ke tengah
air.
Memang Mat Dabin tidak berniat langsung mahu mengendap.
Apa sangat dengan perempuan mandi berkemban, kerana di mana sahaja mereka akan
turun ke sungai berkemban. Kadang-kala mandi di telaga juga mereka berkemban
sekalipun berlindung di sebalik daun kelapa kering dibuat dinding.
Perkara perempuan mandi berkemban memang sudah menjadi
kebiasaan di dalam kampung. Baik anak gadis, balk isteri orang, balk nenek yang
sudah tua mereka akan mandi berkemban juga. Tetapi di jeram pinggir hutan itu
siapa pula perempuan mandi berkemban di situ?
Jarang orang-orang kampung datang ke situ kalau takat
mahu mandi air jeram. Lainlah mereka yang masuk ke hutan mencari rotan atau
damar, memang melalui kawasan jeram berkenaan. Mat Dabin juga meranduk kawasan
padang rumput berhampiran jeram berkenaan disebabkan menggembala kambing.
"Jangan kamu nak mengarut, Dabin!" ejek Omar
Lekeh disebabkan kawannya selalu sangat berangan-angan. Kadangkala Mat Dabin
beritahu mahu masuk jauh ke hutan disebabkan tidak larat mahu gembala kambing.
"Aku nampak sendiri perempuan to mandi," ujar
Mat Dabin tersengih-sengih apabila kenang sudah beberapa kali terserempak
perempuan mandi berkemban di situ.
"Kalau ada tentu puaka air!" beritahu Omar
Lekeh biar kawannya tidak ungkit sangat mengenai terserempak perempuan di jeram
pinggir hutan. Siapa lagi perempuan mandi di jeram berkenaan kalau bukan puaka
air yang menjelma?
Meremang juga bulu roma Mat Dabin apabila diberitahu mengenai
puaka air menjelma bagaikan perempuan mandi berkemban. Manalah tahu perempuan
itu akan bertukar menjadi ular sawa lantas membelitnya hingga tidak boleh
bergerak Iangsung.
Puaka air bukan boleh dipercayai sangat. Bila-bila sahaja
menunggu mangsa biar mudah dapat diperang-kap. Tetapi belum pernah pula sesiapa
di dalam kampung diganggu puaka air di kawasan jeram berkenaan. Apabila Mat
Dabin menjengah di kawasan berlubuk itu seringkali dia nampak kuntum-kuntum
bunga terapung di permukaan air. Sebab itu Mat Dabin sendiri sebut tempat
berkenaan kawasan lubuk bunga.
Semenjak Mat Dabin beritahu mengenai lubuk bunga, seisi
kampung juga sebut tempat berkenaan lubuk bunga. Bukanlah dalam sangat air
bertakung pada Iubuk bunga itu, malah ikan berenang di celah batu juga boleh
kelihatan. Tetapi airnya memang berpusar disebab-kan lantunan dari jeram di
atas tertampan pada batu besar tersergam di sebelah bawah.
"Onyang Liyah selalu mandi di jeram bunga tu,"
Pak Tukun ingatkan Mat Dabin disebabkan selalu sangat mengendap ke situ mahu
menjengah perempuan ber-kernban tengah mandi.
Seisi kampung tahu mengenai Onyang Liyah akan turun mandi
asal sahaja bulan mengambang penuh. Kadangkala di telaga belakang rumah mereka
juga jelmaan Onyang Liyah akan mandi
hingga berdecau-decau air pada tengah malam. Keesokan pagi mereka akan melihat
selonggok bunga-bunga di tepi telaga sisa air mandi Onyang Liyah.
Cepat-cepat Pak Tukun desak timba sahaja telaga buangkan
semua air bekas mandi Onyang Liyah. Kadangkala mereka kambus sahaja kerana
bimbang membawa mudarat selepas telaga berkenaan dijadikan tempat mandi jelmaan
Onyang Liyah. Setelah dihalau Pawang Manang baru jelmaan Onyang Liyah tinggalkan
kampung halaman.
Semenjak mereka tidak dengar lagi mengenai jelmaan Onyang
Liyah tiba-tiba sahaja Mat Dabin terserempak perempuan berkemban mandi di lubuk
bunga. Siapa lagi mandi di lubuk berkenaan kalau bukan jelmaan Onyang Liyah
yang sudah tidak dapat gunakan telaga di dalam kampung?
Kalau tidak disebabkan Sidin Tengkak mengidap benguk di leher
sampai membengkak sebesar tombong kelapa selepas minum air di telaga, memang
mereka tidak bimbang apa-apa. Tetapi Sidin Tengkak berdegil juga gunakan air di
telaga setelah terserempak bunga berlonggok sisa Onyang Liyah mandi tatkala
bulan mengambang penuh. Tidak sampai seminggu Sidin Tengkak berasa Ioya tekak
hingga benguk membengkak di leher.
Berbulan-bulan Sidin Tengkak mengidap hingga selera makan
juga terganggu. Asal sahaja menjamah nasi sudah tentu akan terjeluih muntah.
Terpaksa Sidin Tengkak menahan lapar kerana bimbang akan termuntah-muntah
hingga terasa isi perut ikut sama melambak keluar.
Memang dia tidak sangka pun boleh menanggung kesakitan
demikian apabila berdegil gunakan juga air dalam telaga. Ke mana lagi dia mahu
cedok air kalau bukan telaga di baruh rumah. Sengaja dia berdegil tidak mahu
menimba buangkan air di dalam tenaga, setelah Onyang Liyah mandi tatkala bulan
mengambang penuh. Apa sangat dengan Onyang Liyah mandi di telaga berkenaan
kalau takat jelmaan yang tidak boleh difihat dengan mata kasar.
Apabila Sidin Tengkak mengidap benguk lantas sahaja dia
menemui Pawang Manang. Siapa lagi boleh diharapkan kalau bukan Pawang Manang
yang memang tahu mengenai Onyang Liyah. Masakan jelmaan Onyang Liyah boleh
mengelak kalau Pawang Manang tunjukkan asal usulnya. Sudah tentu Onyang Liyah
malu setelah diungkit asal usul tatkala menjelma menumpang mandi di telaga
orang-orang kampung.
Sebaik sahaja Sidin Tengkak tunjukkan benguk di leher,
Pawang Manang sudah dapat mengagak disebabkan minum air telaga sisa mandi
jelmaan Onyang Liyah. Dia sudah ingatkan siapa sahaja di dalam kampung supaya
timba buangkan air di dalam telaga sekiranya jelmaan Onyang Liyah gunakan
tempat menumpang mandi. Asal sahaja berlonggok bunga sampai tujuh jenis di
tebing telaga, memang jelmaan itu mandi di situ.
Setelah diusap-usap oleh Pawang Manang benguk yang
membengkak di leher Sidin Tengkak, lantas dijentiknya tiga kali. Kemudian dia
menyuruh bancuh nila dengan kapur bersama limau diperah. Pawang Manang
hembuskan tiga kali pada nila dibancuh itu dengan membacakan:
"Mah embun seratus sembilan puluh, setitik asal kau
jadi embun, tanah segenggam asal kau jadi, datang di rimba raya balik kau ke
rimba saya, datang di olak jeram balik kau ke olak jeram, jangan kau derhaka pada
pawang sembilan, hu..."
Tiga pagi berturut-turut Sidin Tengkak sapukan nila
dibancuh kapur dengan limau diperah itu baru benguk yang membengkak seruh.
Kesal sangat Sidin Tengkakkerana berdegil gunakan air di dalam telaga selepas
jadi sisa mandi Onyang Liyah. Terus sahaja dikambusnya telaga berkena-. an biar
jangan digunakan langsung. Biar digali telaga yang lain sahaja supaya tidak
bimbang apa-apa digunakan seisi keluarga.
Pawang Manang satu-L,satunya yang tahu mengenai Onyang
Liyah menjelma menumpang mandi asal sahaja bulan mengambang penuh. Dia sudah
diberitahu oleh Pak Lasah mengenai neneknya Onyang Liyah hilang semasa
bersalinkan ayahnya Malim Aguk. Terpaksa Pak Lasah memelihara Malim Aguk yang
masih bayi disebabkan ayah-nya Tok Gasik lumpuh seluruh badan.
Seisi kampung menjadi kelam kabut disebabkan mereka tidak
melihat pun mayat Onyang Liyah sekira-nya terbujur mati. Memang Pak Lasah
satu-satunya tempat Tok Gasik menggan-tung harapan setelah tidak siapa pun
pedulikan dia. Seisi kampung tahu sangat sikap garangnya melayani Onyang Liyah
asal sahaja kalah berjudi sabung ayam.
Setelah terkejang lurnpuh tidak bermaya, Pak Lasah
terpaksa juga membantu. Lagi pun dia kenangkan Malim Aguk yang masih bayi
memerlukan perlindungan. Tetapi Tok Gasik juga tidak bertahan lama. Dia menutup
mata rapat-rapat sebelum Malim Aguk membesar. Sebab itu Pak Lasah terpaksa
menjaga Malim Aguk sama macam anaknya sendiri. Setelah Malim Aguk dewasa pun
sengaja dikahwinkan dengan anaknya Siti Basiyah.
Terkejut juga Malim Aguk apabila diminta berkahwin dengan
Siti Basiyah yang disangka adiknya sendiri. Sebab itu terpaksa juga Pak Lasah
beritahu mengenai emaknya Onyang Liyah hilang setelah mengalami tumpah darah
akibat ditunjal kepala oleh ayahnya Tok Gasik. Sebaik sahaja diberitahu
mengenai emaknya hilang tidak diketahui tempat lantas sahaja Malim Aguk
bernekad mahu mencari.
Tentu emaknya melarikan diri bersembunyi kerana bimbang
ayahnya akan men-jejaki dirinya. Sekalipun ditegah oleh Pak Lasah dan Mak
Inyut, dia tetap berkeras mahu menjejaki emaknya. Biarlah sudah bertahun-tahun
emaknya tidak menjengah muka, dia tetap akan ke kampung halaman emaknya.
Manalah tahu emaknya menetap di situ tidak mahu lagi menemui keluarga yang
ditinggalkan.
Lama Malim Aguk meranduk hutan sebelum sampai ke kampung
halaman emaknya, tetapi siapa pun tidak mengenali Onyang Liyah. Tatkala
mengikut Tok Gasik memang dia yatim piatu yang bergantung harapan pada emak
saudaranya. Semasa Onyang Liyah menggembala kambing dia terserempak dengan Tok
Gasik, yang datang ke kampungnya mahu menyabung ayam.
Memang emak saudaranya tidak ralat melepaskan Onyang
Liyah, disebabkan sudah lama dia mahu usir sahaja Onyang Liyah dari rumahnya.
Kalau tidak kenang Tok Ketua sudah ingatkan supaya pelihara Onyang Liyah
baik-baik, memang sudah lama dia usir sahaja.
Tetapi Tok Gasik berubah perangai setelah berkahwin
dengan Onyang Liyah. Dia bertukar menjadi garang setelah berhenti Ielah terus
minum air di jeram. Selepas minum tiba-tiba sahaja Tok Gasik merasa pitam.
Terpaksa dipapah batik oleh kawannya Soneh Gebeng setelah menemui Tok Gasik
tersandar tidak bertenaga pada batu jeram.
Apabila diberitahu oleh Soneh Gebeng mengenai Tok Gasik
ditemui tersandar pitam kepala di batu jeram, Onyang Liyah cemas juga. Semenjak
itu Tok Gasik mula tuduh Soneh Gebeng sering berulang datang ke rumahnya
tatkala turun ke gelanggang sabung ayam. Mudah sahaja dia memberang kalau
Onyang Liyah cuba membantah apa sahaja kemahuannya. Sebab itu Onyang Liyah
terpaksa mematuhi perintah Tok Gasik kerana bimbang dia akan terus menuduh
Soneh Gebeng.
Setelah tidak dapat menjejaki emaknya di kampung halaman
peninggalan, Malim Aguk tetap berkeras tidak akan jejak kaki balik menemui
isterinya. Dia sudah nekad mahu menjejaki emaknya sampai ke mana sekalipun.
Masakan emaknya tiba-tiba sahaja hilang hingga tidak diketahui. Lainlah kalau
emaknya terkejang mati tentu seisi kampung sempat kebumikan dengan sempurna.
Apabila dia melalui lorong ditumbuhi buluh tebal hingga
memanjang bagaikan terowong, terus Malim Aguk menyusur masuk. Dia tidak bimbang
apa-apa tersesat di tengah hutan sekalipun. Malim Aguk tahu mengenai puaka yang
akan mengganggu sekiranya mahu berdepan. Cubalah, puaka atau jembalang tanah
menghalang Iangkahnya. Bila-bila Malim Aguk akan tusuk dengan keris besi
kursani di tangannya.
Bukan mudah dia menempa keris berkenaan, hingga terpaksa
mencari sembilan jenis besi disepuh ke api. Empat puluh empat malam keris
tersebut ditapakan setelah disimah darah kambing hitam. Malim Aguk melihat
sendiri kilau cahaya besi kursani memancar di tengah kegelapan malam terus
bersatu dengan mata keris. Sebab itu jangan siapa sahaja puaka cuba menentang
kilauan cahaya besi' kursani yang sudah bersatu dengan mata kerisnya.
Tatkala melalui terowong di celah rumpun buluh bertaup
itu, Malim Aguk jejak kaki di kawasan lapang di kelilingi pokok nibung meliar.
Di celah pokok nibung meliar itulah dia melihat pondok tersergam bertiangkan
pokok nibung hidup. Segera dikuisnya hujung keris ke tanah menyebabkan seorang
perempuan tua menjengah pada tingkap.
"Kamu cari siapa ke sini, nak?" tegur perempuan
tua itu ramah sebaik sahaja melihat Malim Aguk tercegat di tengah halaman.
"Aku nak cari emak aku, Onyang Liyah!" terus
sahaja Malim Aguk menyahut dengan mengisar hulu keris yang sudah disisip semula
ke pinggang.
Terdiam perempuan itu apabila diberitahu mengenai Onyang
Liyah. Sewaktu dia mengisar tapak tangannya, sekali gus angin menderu
seolah-olah ribut kencang tetapi pokok-pokok nibung yang tumbuh meliar tidak
pula dipuput angin. Sebaik sahaja deru angin berhenti, Malim Aguk melihat
perempuan muda menaiki pedati melayang di udara dengan ditarik sembilan lelaki
bertanjul tali di leher.
Tidak bertangguh Malim Aguk menghunus keris terus dikibas
ke udara menyebabkan kilauan besi kursani menyinar macam kilat memancar.
Tiba-tiba sahaja kilauan itu memintas pedati yang dinaiki perempuan muda
berkenaan hingga tersangkut di celah pokok-pokok nibung yang tumbuh rapat.
"Kamu puaka berlaki sembilan, jangan nak permainkan
aku!" bentak Malim Aguk memegang kukuh keris besi kursani.
"Kenapa kamu yang datang, kerana aku tak panggil
kamu!" seru perempuan tua yang tercegat di atas pondok. Marah benar dia
apabila tiba-tiba sahaja puaka berlaki sembilan itu terjongol menunggang pedati
di udara dengan ditarik sembilan lelaki yang tertanjul leher dengan tali itu.
Apabila dihembus oleh perempuan tua itu, lantas sahaja
pedati berkenaan tercampak ke udara menjadi asap berpusar. Cepat-cepat
perempuan tua itu meminta maaf disebabkan gementar melihat keris besi kursani
di tangan Malim Aguk. Dia mengakui dirinya Puteri Sembilan y'ang melarikan
Onyang Liyah setelah meng-alami tumpah darah berterusan. Siapa pun tidak datang
menjengah semasa Onyang Liyah bertambah teruk disebabkan Tok Gasik terus turun
ke gelanggang sabung ayam.
Sengaja dia biarkan pelesit hutan menjelma macam Onyang
Liyah semasa Pak Lasah datang menjengah setelah bayinya langsing menangis.
Kalaulah Tok Gasik tidak berkeras memarahi Onyang Liyah tatkala balik dari
sabung ayam, nescaya pelesit hutan akan berundur juga.
"Sekarang masa Onyang Liyah?" jerkah Malim Aguk
terus menghambur mencekak rambut perempuan tua itu direntapnya turun ke tanah.
"Onyang Liyah to adik kami, janganhah buat kami
macam ni," gerutu perempuan tua itu terkial-kial disebabkan rambutnya
dipuntal kuat oleh Malim Aguk.
"Jangan nak bohong dengan aku!" semakin keras
Malim Aguk tonyohkan muka perempuan tua itu ke tanah.
"Kami tak bohong, tapi lepaskan kami dulu,"
rayu perempuan tua itu terkial-kial disebabkan rambutnya berbelit kuat pada
tangan Malim Aguk.
Tatkala Malim Aguk mahu tusukkan hujung keris ke dada
perempuan tua itu dia terdengar bunyi batuk bergaung di udara. Kemudian dia
melihat asap memutih ber-lingkar pada pucuk rumpun nibung terus sampai ke
perdu. Asap yang berbentuk lembaga perempuan itu meminta Malim Aguk lepaskan
Puteri Sembilan yang ditonyoh muka ke tanah.
Dia mengaku di depan Malim Aguk mengenai dirinya Onyang
Liyah yang sudah bersatu dengan Puteri Sembilan. Dia ingatkan Malim Aguk supaya
tidak terpedaya dengan pelesit hutan yang menjadi sahabat Puteri Sembilan
sebelum mereka berpisah. Terpaksa Puteri Sembilan putuskan sahabat dengan
pelesit hutan disebabkan menganiaya Onyang Liyah.
"Tidak sama pelesit hutan dengan Puteri Sembilan,
Malim Aguk," ujar jelmaan asap Onyang Liyah.
Sebaik sahaja Malim Aguk melepaskan perempuan tua itu,
tidak bertangguh asap yang melenggang-Ienggang berpusar pada tubuhnya. Sekali
gus pula perempuan tua itu menjelma menjadi Onyang Liyah. Setelah diperhatikan
oleh Malim Aguk susuk tubuh perempuan itu memang sama seperti diberitahu oleh
Mak Inyut.
Segera Malim Aguk mahu memeluk Onyang Liyah, tetapi
cepat-cepat dia berundur. Dia ingatkan mengenai keris besi kursani itu akan
musnahkan dirinya sekiranya tersentuh. Lantas dia beritahu Malim Aguk mengenai
Puteri Sembilan memang jelmaan bunian yang boleh membantu siapa sahaja bidan
tatkala menyambut bayi. Bimbang sangat dia sekiranya pelesit hutan akan
menjelma hingga menuduh Puteri Sembilan mengganggu keluarga mereka.
Sebab itu dia ingatkan Malim Aguk supaya rebus daun
sembung wap pada sesiapa sahaja mengalami tumpah darah semasa bersalin biar
pelesit hutan bercempera lari. Puteri Sembilan sudah pantangkan pelesit hutan
tidak mendekati wap daun sembung supaya Onyang Liyah cam keturunannya. Onyang
Liyah akan hambat pelesit hutan sekiranya cuba mengganggu keturunan dia.
"Kalau Onyang Liyah mandi di telaga, tandanya
pelesit hutan yang mandi!" jelas Pawang Manang beritahu mengenai pesan
ayahnya Malim Baguk setelah balik semula ke rumah.
Dia hanya beritahu mengenai Onyang Liyah mandi di telaga
biar seisi kampung segera timba buang air di telaga. Tentu pelesit hutan sudah
bercempera mandi di dalam telaga ber-kenaan. Sebab itu Onyang Liyah tandakan
dengan bunga-bunga berlonggok di tebing telaga biar anak cucunya beringat
buangkan air di dalam telaga dengan tidak bertangguh.
Kalau tidak dibuang nescaya mereka akan teguk air sisa
mandi pelesit hutan yang berendam sepanjang malam. Memang mereka tidak pernah
melihat jelmaan Onyang Liyah mandi tatkala bulan mengambang penuh. Tetapi
Pawang Manang dapat mengagak pelesit hutan akan bercempera mandi di telaga
selepas Onyang Liyah menumpang mandi di situ.
Sebab itu Pawang Manang gunakan keris besi kursani
peninggalan ayahnya biar kilau cahayanya memancar ke udara Iaksana kilat
tatkala petir berdentam. Dia akan bakar kemenyan menunggu bulan mengam-bang
penuh biar Onyang Liyah mandi di telaga dalam kampung. Pawang Manang menyeru
Onyang Liyah men-jelma bersama Puteri Sembilan apabila keris besi kursani
dicancang di depan-nya.
Setelah merasakan bulu romanya meremang segera Pawang
Manang menyeru:
Hai nenek berlidah putih, aku tahu asal kau jadi,
melompat engkau ke batu, batu yang putih, melompat engkau ke kayu, kayu yang
putih, marl kau melompat ke besi kursani, di situ pantang kau sampai ke anak
cucu, hu...
Sekali gus Onyang Liyah menggeliat-geliat di tengah asap
memutih bagaikan Iidah tengah menjilat di mana-mana. Apabila asap memutih itu
bersatu dengan perempuan tua bongkok, tiba-tiba sahaja dia berubah menjadi
perempuan muda mengeluh panjang menatap muka Pawang Manang.
"Jangan nenek ganggu penduduk kampung ni,"
tutur Pawang Manang mengisar hulu keris peninggalan ayahnya.
"Aku tahu kamu anak Malim Aguk," sahut Onyang
Liyah mengerling keris besi kursani di tangan Pawang Manang. Dia cam keris besi
kursani yang pernah digenggang oleh Malim Aguk. Memang dia tidak boleh
mendekati Pawang Manang kerana bimbang disinggahi keris berkenaan.
"Dulu Malim Aguk benarkan nenek tumpang mandi di
telaga dalam kampung," ujar Pawang Manang apabila kenang ayahnya minta
Onyah Liyah mandi di telaga dalam kampung asal sahaja bulan mengambang penuh.
"Sekarang Malim Aguk dah tak ada, tak payah nenek mandi di kampung
ni," tegasnya semacam memberi amaran.
"Kamu tak sukakan pada aku ke?" terharu benar
Onyang Liyah apabila dia diusir oleh Pawang Manang.
"Kalau nenek mandi di telaga, pelesit hutan akan
tumpang sama!" beritahu Pawang Manang ingatkan jelmaan itu yang tidak
berupaya menghalang pelesit hutan mengganggu orang-orang kampung.
"Pelesit hutan to musuh aku," jelasnya macam
per-tahankan diri tidak mahu dituduh sengaja mahu meng-ganggu orang -kampung.
"Dunia nenek dengan kami tak sama, baliklah nenek ke
hutan!" Pawang Manang mengusap hulu keris besi kursani sampai kilaunya
menyilau ke mata Onyang Liyah.
"Sampai hati kamu halau aku," semakin terharu
Onyang Liyah apabila Pawang Manang berkeras tidak benar-kan dia menjelma mandi
di telaga orang-orang kampung.
"Pawang Manang tidak peduli sama ada nenek atau
pelesit hutan!" tegas Pawang Manang terus memberi amaran. "Siapa
sahaja mandi di telaga orang kampung akan menerima padah keris besi kursani
ini," dia tetap tidak mengalah dengan keputusan-nya disebabkan tidak dapat
membezakan di antara Onyang Liyah dengan pelesit hutan.
Manalah dia tahu mengenai bunga-bunga selonggok di tebing
telaga sama ada Onyang Liyah bersiram mandi atau pelesit hutan mengambil
kesempatan. Tatkala Malim Aguk meminta jelmaan emaknya mandi di telaga sewaktu
bulan mengambang penuh sekadar mahu bertemu Onyang Liyah. Malim Aguk tahu kalau
bunga tujuh jenis berbau harum memang jelmaan emaknya Onyang Liyah mandi di
telaga.
Telaga mandi Onyang Liyah juga disediakan di bawah pokok
bunga kemboja putih. Sengaja Malim Aguk campakkan tahi besi ke dalam telaga
biar pelesit hutan tidak dapat menyelam ke dasar. Kalau pelesit hutan gagahi
juga terjun ke dalam telaga nescaya api akan marak menyambar setelah tahi besi
diasap dengan kemenyan oleh Malim Aguk.
Tetapi Pawang Manang tidak sama dengan ayahnya. Perkara
Onyang Liyah mandi di telaga tidak penting langsung kepadanya, kerana dia tidak
harapkan apa-apa. Biarlah jelmaan itu mandi di olak jeram sama dengan pelesit
hutan. Dia akan lentang siapa sahaja jelmaan kalau mengganggu penduduk kampung.
Memang Malim Aguk beritahu dia mengenai pelesit hutan
setelah melanggar syarat Puteri Sembilan supaya tidak mandi di olak *am.
Tatkala amalkan mandi bunga biar paras muka ,sentiasa muda, Suri sudah
dlingatkan oleh Puteri Sembilan supaya tidak menjamah urnbut nibung atau mandi
di olak jeram.
Semasa mandi bunga di telaga tengah malam bulan
mengambang penuh, Puteri Sembilan menjelma di depannya. Lantas sahaja
ditusukkan susuk mestika embun pada dahi Suri. Semenjak susuk mestika embun
ditusukkan itulah Suri mudah sahaja memikat mana-mana lelaki sampaikan Pandak
lelaki tarnpan di dalam kampung juga menaruh hati.
Bukan takat tampan sahaja, malah Pandak juga tangkas
memencak silat. Apabila Pandak masuk meminang mudah sahaja diterima oleh
keluarga Suri. Lama mereka berkahwin, hairan juga Pandak disebabkan isterinya
tidak dimakan usia. Suri sentiasa kelihatan muda laksana anak gadis perawan.
Apa lagi. Suri tidak pernah melahirkan anak menyebabkan susuk badan-nya tidak
banyak berubah.
Tahu sangat Pandak mengenai isterinya berpantang tidak
mahu menjamah umbut nibung yang menjadi kegemarannya. Asal sahaja ke hutan
memang Pandak akan membawa balik umbut nibung. Biarlah isterinya tidak mahu
menjamah dia tetap akan masak putih umbut nibung berkenaan.
Tatkala menemani suaminya ke hutan, Suri sengaja duduk melepaskan
penat di tebing jeram. Ketika inilah Pandak merasa pitam terus terjatuh ke
tengah air jeram berolak. Disebabkan bimbang keselamatan suaminya segera Suri
terjun mengheret Pandak ke tepi. Sebaik sahaja Pandak pulih daripada pitam,
terkejut dia apabila melihat wajah isterinya menjadi hodoh.
Kulit tubuh Suri juga berkedut-kedut menyebabkan Pandak
terpegun tidak bercakap apa-apa. Akibat terkejut melihat wajah isterinya yang
terlalu hodoh, Pandak terkejang mati menahan gelora perasaan yang bergejolak. Marah
benar Suri dengan keadaan dirinya setelah melanggar pantang itu. Tidak
bertangguh dia meratah umbut nibung yang ditebang suaminya di tengah hutan.
"Kalau kau mahu kelihatan cantik, kamu tak boleh
dilihat manusia!" tiba-tiba sahaja Suri dikejutkan suara bergema di
sebalik batu jeram.
"Apa guna cantik kalau tak boleh balik ke
kampung?" gerutu Suri memberanikan hati seolah-olah membantah desakan
suara yang memujuknya.
Ketika ini jelmaan Puteri Sembilan terawang-awang di
udara menyuruhnya balik juga ke kampung untuk selamatkan mayat Pandak. Tetapi
Suri berkeras tidak akan balik ke kampung dalam keadaan kulit mukanya berkedut
hingga berjuntai-juntai laksana perca kain tergantung.
Dalam saat inilah suara di sebalik batu jeram menyuruh
dia terjun semula ke tengah olak air, sekalipun Puteri Sembilan melarangnya.
Disebabkan marah terhadap Puteri Sembilan lantas sahaja Suri terjun semula ke
dalam air jeram berolak. Tujuh kali dia menyelam keadaannya pulih tidak
berkedut langsung.
Sekali gus pula Puteri Sembilan melayang tinggalkan Suri
di tengah air setelah dia mengambil keputusan mematuhi kemahuan suara yang
bergema di sebalik batu jeram berkenaan. Dia tidak boleh menghalang setelah
jembalang tanah di sebalik batu jeram itu mempengaruhi Suri.
Sebaik sahaja Puteri Sembilan menghilang lantas lembaga
hitam berbulu tubuh menjelma di atas batu. Dia mengakui dirinya penghulu
jembalang lantas mendesak Suri melayaninya kalau mahu kekalkan wajahnya
sentiasa cantik. Dalam keadaan kesal Suri terpaksa menuruti kemahuan lembaga
hitam berbulu tubuh itu.
Tatkala batik meninggalkan kawasan jeram penghulu
jembalang ingatkan dia mestilah berkahwin sampai sembilan suami sekiranya mahu
kekalkan wajahnya sentiasa cantik. Semenjak kejadian itulah Suri terpaksa
berkahwin sampai sembilan orang suami serentak.
Siapa sahaja tidak boleh mengejeknya disebabkan bersuami
sampai sembilan orang. Asal sahaja mengejek sudah tentu akan menggelepar macam
ayam disembelih leher. Seisi kampung akan menerima padah kalau cuba musuhi Suri
hingga perut menjadi busung macam buntil tersendat.
Memang suami Suri tidak membantah apa-apa apabila dia
bergilir-gilir ke rumah suaminya yang lain. Mereka tidak peduli apa pun ejekan
orang kampung asal sahaja tidak ditinggalkan oleh Suri. Perkara Suri bersuam.
sembilan tidak penting sangat kepada mereka, tetapi mereka tidak mahu
bereng-gang lagi dengan perempuan itu.
Masakan mereka boleh membantah sekalipun leher ditanjul
tali tatkala ditinggalkan di rumah. Tetapi orang-orang kampung tidak tertahan
lagi dengan sikap Suri yang menyebabkan sesiapa sahaja memusuhi perempuan itu
akan dirasuk pelesit sampai meracau-racau. Setelah diberitahu pada Tok Pendita
yang bertapa jauh di hutan, dia menyuruh orang-orang kampung membakar rambut setiap
senja.
Tujuh malam berturut-turut mereka membakar rambut dengan
menyerakkan lada hitam di sekeliling rumah tiba-tiba sahaja kampung mereka
diserbu ribut kencang dengan kilat sambar menyambar. Sampai santak pagi ribut
kencang itu berterusan, mereka sekadar mendengar jerit Suri tidak ketahuan.
Tetapi tidak siapa pun berani menjengah setelah Tok Pendita ingatkan mereka
supaya tidak keluar dari rumah.
Apabila menjelang pagi baru mereka menjengah setelah
ribut kencang tidak lagi menyerbu. Tatkala menjengah ke rumah Suri mereka
melihat pohon-pohon kayu tumbang bertupang tindih. Rumah Suri terperosok di
bawah pokok-pokok tumbang itu. Tidak ada mayat Suri bersama suaminya ditemui di
bawah runtuhan rumah yang terperosok ditimpa pokok-pokok kayu tumbang itu.
Di beberapa
penjuru mereka melihat beberapa ekor belalang berterbangan. Tetapi Tok Pendita
beritahu mengenai Suri sudah disumpah menjadi pelesit hutan disebabkan sudah
dikuasai jembalang tanah. Semenjak Suri tidak kelihatan lagi di kampung, mereka
tidak peduli lagi mengenai perempuan berkenaan.
"Pawang Manang tahu asal usul pelesit hutan!"
ujar Pawang Manang ingatkan Onyang Liyah mengenai Suri yang terjerumus dengan
kemahuan jembalang tanah di olak jeram. "Sebab itu nenek pun balik semula
pada Puteri Sembilan!" tegasnya member' it:, isyarat supaya Onyang Liyah
berundur.
Terharu benar Onyang Liyah mematuhi kemahuan Pawang
Manang setelah menyuruhnya berundur dari kampung halaman. Dia tidak mahu
pelesit hutan mengambil kesempatan sekiranya Onyang Liyah mandi di telaga
orang-orang kampung. Asal sahaja perempuan mandi malam di telaga tatkala bulan
mengam-bang penuh, nescaya Pawang Manang akan biarkan kilau besi kursani
menyambar Iaksana petir berdentam.
Tahu sangat Pawang Manang tatkala Sidin Tengkak mengidap
benguk di leher selepas gunakan air telaga, memang gangguan pelesit hutan.
Masakan Onyang Liyah menjelma di tengah kampung setelah diusir jauh ke pinggir
jeram. Tentu pelesit hitam tidak akan bertahan di situ sekiranya Onyang Liyah
masih terconggok di situ.
Sebab itu Mat Dabin mengajak Omar Lekeh ikut sama
mengendap sekiranya perempuan berkemban mandi di jeram berkenaan. Kalau Onyang
Liyah berkemban mandi tentu menunggu bulan mengambang penuh tengah malam. Dia
akan siram dengan air bunga tujuh jenis sampai berbau harum.
"Jangan kamu cari geruh," Pak Tukun ingatkan
anak saudaranya Mat Dabin yang berkeras sangat mahu mengendap.
Tidak lama selepas itu Pak Tukun beritahu orang-orang
kampung Mat Dabin tldak balik ke rumah semasa menggembala kambing. Sewaktu
kambing-kambing-nya balik ke kandang, Pak Tukun hairan fasal Mat Dabin Ildak
kelihatan. Apabila mereka menjengah ke kawasan jeram, tidak ada kesan apa-apa
sekiranya Mat Dabln tersungkur Iemah di celah batu.
Mengeluh pendek Pawang Manang apabila didesak Pak Tukun
mencari Mat Dabin. Bukan mudah dia mahu memberitahu Pak Tukun, kalau Mat Dabin
sendiri tidak mahu lagi menjengah muka balik ke kampung.
"Betulkah ustaz, Mat Dabin to hilang kerana berkahwin
dengan bunian?" ujar Surip Lantun menatap muka saya apabila kenang
kejadian yang menimpa Mat Dabin.
Saya tidak menyahut apa-apa, sekalipun Surip Lantun
jelaskan Malim Saban yang beritahu demikian. Dia tahu mengenai Malim Saban
abangnya memang tidak sama dengan Pawang Manang, sekalipun mereka keturunan
pawang berkena-an. Tetapi abangnya sekadar agakkan sahaja Mat Dabin hilang
setelah beberapa kali mengendap bunian mandi di olak jeram berkenaan.
"Ustaz percaya dengan kejadian macam tu?"
Hasbul pula mendesak lantas mengerling ke arah Tukimin. Saya hanya
tersengih-sengih sahaja apabila Tukimin mengangkat bahu mencebek bibir.