JALAN ke rumah Alahg Leman
melalui lorong sepanjang parit dengan menempoh pokok jejawi di selekoh sempit.
Kalau menunggang motorsikal tidak ada masalah apa-apa, kecuali musim hujan
apabila lorong tersebut Iecah sampai berselut.
Sekiranya naiki kereta memang
tidak boleh sampai ke tengah halaman. Terpaksa juga letakkan kereta tidak jauh
daripada pokok jejawi di selekoh sempit itu. Kemudian berjalan kaki hingga lima rantai melalui ban parit, baruiah sampai ke rumah
Alang Leman.
Bermacam-macam jenis burung
dipelihara oleh Alang Leman sampai saya sendiri tidak tahu sangat nama-nama
burung berkenaan. Kalau takat tekukur atau serindit, memang boleh juga saya
cam. Tetapi kalau sudah burung kuning berjambul, burung hijau berparuh bengkok
atau burung berbintik-bintik arau, manalah saya tahu sangat.
"Kalau ustaz nak burung
ni, ambillah yang mana perkenan," pelawa Alang Leman setiap kali saya jejak
kaki di rumahnya.
"Mentang-mentang ustaz
tak sukakan burung," lantas sahaja isterinya Andak Yam menyindir.
"Kalau berani, pelawalah orang yang bela burung," ujarnya
tersengih-sengih mengerling Alang Leman.
"Saya ikhlas ustaz,
ambillah kalau ustaz mahu," tuturnya melirik senyum.
"Ustaz ni jangan kata
nak kurung burung," sahut isteri saya mencelah sambil mendongak sangkar burung
banyak tersangkut di keliling rumah. "Semut berlonggok dalam gulapun, dia
sanggup buang aje gula tu biar dimakan semut," dia mencebek bibir sengaja
menyindir saya.
"Mana nak sama ustaz
dengan Alang Leman, Hajah Yah.." sengaja Andak Yam mencuit bahu isteri
saya.
Perkara Alang Leman suka
memelihara burung-burung tidak sama dengan ingatan yang diberikan oleh arwah
Tok Aji kepada saya fasal tidak mahu menganiaya binatang. Arwah Tok Aji sanggup
mencari ranting Ietakkan pada Iongkang, biar semut-semut mudah meniti
menyeberangi Iongkang berkenaan.
Kalau terjumpa kucing di
merata jalan dia akan dukung bawa balik ke rumah. Berpuluh-puluh ekor kucing di
rumahnya sampai dua pinggan nasi digaul kepala ikan apabila memberi makan.
Malah ada kucing penuh kurap pun dibawa balik ke rumah oleh Tok Aji.
Merungut-rungut juga arwah
nenek saya disebabkan sikap Tok Aji terlalu kesihankan kucing-kucing berkenaan.
Dia sanggup berlapar asal sahaja kucing-kucing itu diberi makan terlebih
dahulu.
Apalagi kalau saya mahu
melastik burung di dahan jambu. Tok Aji sekadar terbatuk sahaja menyebabkan
burung yang bertenggek di dahan jambu terbang jauh. Sekiranya saya menemui anak
burung merbah di pokok mengkudu dikurung dalam sangkar, esoknya tatkala saya ke
sekolah sudah tentu Tok Aji akan lepaskan.
Dia akan tersengih-sengih
sahaja sekiranya saya masamkan muka sepanjang hari. Kemudian dia akan memujuk saya
mengajak ke kedai kopi. Setelah minum teh secawan dan kuih kuaci, hati saya
akan sejuk semula. Saya tidak peduli lagi fasal anak merbah di sangkar yang
sudah dilepaskan oleh Tok Aji.
Kalau arwah Tok Aji terserempak
siapapun mengurung burung di sangkar, dia akan berusaha mahu Iepaskan.
Kadangkala dia sekadar merenung sahaja, tiba-tiba burung disangkar akan
menggelapar kuat. Mudah sahaja burung disangkar terlepas terus terbang bebas ke
mana sahaja.
Tahu sangat orang-orang kampung
perangai Tok Aji tidak suka siapa pun mengurung burung disangkar. Mereka akan
cepat-cepat sembunyikan ke dapur, sekiranya Tok Aji melintas di tengah halaman.
Tetapi Alang Leman tidak
mengganggu sesiapa, kalau dia banyak memelihara burung di sangkar. Rumahnya
terpencil jauh di tengah kebun kelapa. Kalau masanya terluang dia akan habiskan
masa bermain dengan burung burung berkenaan.
"Tak mendekut lagi,
Alang?" ujar saya setelah naik ke rumah.
"Bukan musim burung
ruak-ruak, macam mana nak mendekut,:' jelas Alang Leman sengaja berdalih.
"Jaring di parit tu
buat apa?" isteri saya pula mengusik menyebabkan Alang Lemah
tersengih-sengih serba salah.
Memang saya tahu sekiranya
musim hujan ditambah lagi jaring direntang sudah tentu Alang Leman akan
mendekut sebaik sahaja lepas isya. Dia tidak bimbang apa-apa sekalipun becak
lecah hingga tenggelam buku lali ke dalam lumpur. Biarlah pacat banyak
meliuk-liuk di hujung rumput, Alang Leman tetap akan meranduk juga.
Andak Yam juga akan
menyarung kasut getah tinggi membantu suaminya meranduk becak di tepi parit.
Sebaik sahaja buluh pendekut ditiup, Andak Yam akan mendongak ke langit. Dia
dapat memerhatikan berpuluh-puluh ekor burung ruak-ruak berpapasan di tengah
kegelapan malam. Kemudian seekor demi seekor akan menerjah ke jaring hingga tersangkut
kepak.
Tidak bertangguh Andak Yam
akan menerpa mencapai burung ruak-ruak yang tersangkut tatkala jaring dijatuhkan
oleh Alang Leman ke tanah. Kadangkala sampai penuh seraga burung ruak-ruak itu
tersangkut. Tetapi Alang Leman tidak pernah pun jual ke mana. Dia akan berikan
kepada jiran-jiran sampai sepuluh ekor tiap-tiap rumah
"Memang jaring untuk
mendekut burunglah tu," Andak Yam memandang keluar memerhati jaring masih
terentang di hujung buluh yang mencodak ke atas.
"Dah dua tiga malam ni,
tak ada burungnya," jelas Alang Leman tidak bersemangat. "Tapi, kalau
ustaz nak di dapur tu ada dua puluh ekor," lantas dia memberitahu mengenai
burung ruak-ruak yang dapat ditangkap semasa mendekut.
Tatkala balik meninggaIkan
rumahnya memang Alang Leman bekalkan burung ruak-ruak siap disembelih. Tidak
tergamak pula saya mahu menotak kerana dia sudah bersusah payah menyembelih dan
membuangkan buIunya.
Tetapi saya berkunjung ke
rumah Alang Leman bukanlah disebabkan mahu dapatkan burung ruak-ruak, tetapi sudah
beberapa kali dia berpesan pada Wak Sirun mahu sangat bertemu kalau saya ke
Bagan Datoh.
Kalau tidak disebabkan Wak
Sirun, memang saya sendiri tidak mengenali sangat Alang Leman. Tetapi sewaktu
dia bertemu saya di rumah Wak Sirun, cam benar dia kalau terserempak di
manapun. Dia akan cepat-cepat menunggang motorsikal sekiranya mendapat tahu
saya berkunjung ke rumah Wak Sirun.
Ketika menemui Wak Sirun
memang dia berjalan terkengkang-kengkang. Malu sangat dia mahu memberitahu Wak
Sirun disebabkan saya masih terconggok di tengah rumah. "Apa pula nak
dimalukan?" ujar Wak Sirun mendesaknya memberitahu masalah yang
menyelubungi diri nya.
Tetapi dia serba salah mahu
menerangkan. Terbayang di wajahnya kehampaan disebabkan saya ada di situ
sewaktu dia memerlukan sangat pertolongan Wak Sirun.
"Hah, manalah tahu
ustaz ni boleh menolong," sengaja Wak Sirun mengusik disebabkan Alang
Leman teragak-agak mahu menuturkan.
Lama dia terkebil-kebiI
mata, barulah Alang Leman memberitahu mengenai telurnya bengkak sebelah bagaikan
sudah dihinggapi burut sebesar tombong kelapa. Dia percaya kalau dibawa ke
hospital sudah tentu akan dibedah macam menyiang perut ikan tengah kembung
Terpaksa pula Wak Sirun
mengajak masuk ke bilik disebabkan Alang Leman mahu tunjukkan kepada saya. Tetapi
saya enggan melihat sendiri keadaan telur Alang Leman yang membengkak itu. Apalah
gunanya saya membelek-belek bagaikan doktor, sedangkan saya bukanlah tabib yang
berpengalaman.
Hanya Wak Sirun sahaja yang
mendesak meminta saya ubatkan telur Leman yang bengkak.
"Tolonglah ustaz, sebab
Wak Sirun sendiri sudah menolak," kata Alang Leman merayu setelah Wak
Sirun bersungguh-sungguh sangat menyerahkan kepada saya. Kalau Wak Sirun
sendiri sudah mengalah, tentulah Alang Leman tidak boleh berkeras.
Tetapi saya tidak tahu
mengubatinya. Saya sekadar memberi petua menyuruh dia buatkan minyak kelapa
daripada belahan bahagian kepalanya. Setelah slap dibuat minyak saya menyuruh
dia membacakan Fatihah tiga kali dan diteruskan den-gan doa:
Qullan yu-sibana illa
makata-ballahhu lana huwa maulana wa'allahhi
falyatawak-kalil mukminun.
Hampir lima tahun saya tidak pernah lagi menemui Alang Leman
selepas itu. Saya sendiri tidak diberitahu sama ada penyakit bengkak telur yang
dihidapinya itu sudah sembuh atau pun tidak. Memang saya sendiri tidak berani
mahu tanyakan kepada Wak Sirun, kerana bimbang akan dituduh mempermain-mainkan
Alang Leman sahaja.
Tentulah Alang Leman
berkecil hati sekiranya penyakit itu tidak sembuh, kerana saya tidak
bersungguh-sungguh mengubati. Sebenarnya saya sendiri tidak tahu apakah perlu
dilakukan apabila Wak Sirun mendesak. Kalau penyakit yang bukan diganggu
syaitan, memang saya sendiri tidak menyanggupi untuk mencuba. Biarlah sekadar
memberi petua sahaja, asalkan dapat mengelak setelah didesak berulang kali.
Lebih lima tahun selepas kejadian itulah saya berkunjung ke
rumah Wak Si Sirun tatkala ke Bagan Datoh, tiba-tiba sahaja Alang Leman
menjengah. Sengaja dia datang tergesa-gesa setelah diberitahu saya datang
berkunjung ke rumah Wak Sirun.
Belum sempat saya bertanya
apa-apa, dia sudah menjabat tangan saya dan menggenggamnya erat-erat. Dia mengaku
sudah amalkan petua yang diberikan itu sampai baik sembuh tidak sempat tiga
hari.
"Leman, sekarang ni
dah jadi bomoh," usik Wak Sirun mencuit paha saya.
Alang Leman
tersengih-sengih sahaja. Memang sejak lima tahun itu dia menjadi tumpuan orang-orang kampung,
kalau anak mereka mengidap bengkak telur akibat angin pasang. Kadangkala budak
baru berumur dua bulan juga diganggu angin pasang sampai telurnya membengkak
mengening-ngening merah.
Tidak bertangguh mereka
bertumpu ke rumah Alang Leman. Tetapi Alang Leman sudah gunakan pula pucuk kecubung
dilayur ke api. Kemudian disapukan minyak kelapa yang sudah didoakannya ke pucuk
kecubung itu, dan dibalutkan ke telur kanak-kanak berkenaan.
"Nampaknya mujarab dan
rasi pula petua ustaz tu," jelas Alang Leman tersengih-sengih apabila
diberitahu oleh Wak Sirun dia sudah menjadi bomoh.
Sejak bertahun-tahun kenal
Alang Leman, dia sudah dikenali menjadi bomoh kalau diganggu angin pasang
hingga telur membengkak. Tetapi Alang Leman tidak sekadar bergantung dengan
petua yang saya berikan itu sahaja, memang dia belajar juga sampai ke Sitiawan
fasal mengubati penyakit angin pasang itu.
Bila musim burung ruak-ruak
banyak memang Alang Leman tidak lepas peluang merentang jaring di tepi parit.
Dia akan mendekut sepanjang malam menunggu burung ruak ruak turun ke parit
mencari air. Setiap kali dia meniup buluh pendekut, tidak pernah mengecewakan.
Sudah tentu hampir setengah karung burung ruak-ruak tersangkut di jaring yang
direntang.
"Kalau ustaz ada sama,
dia tak mahu mendekut," bisik Andak Yam semasa menghidang di dapur bersama
isteri saya.
"Kenapa pula?"
hairan juga isteri saya dengan penjelasan Andak Yam itu.
"Entahlah, katanya tak
ada burung" ujarnya tersengih-sengih sahaja.
Tetapi kalau saya bermalam
di rumah Wak Sirun, sudah tentu pagi-pagi lagi Alang Leman akan menghantarkan
burung ruak-ruak setengah raga. Kadang kala sampai tiga puluh ekor dihantarkan
kepada saya, setelah sepanjang malam mendekut.
Tatkala dia mendekut memang
saya tahu juga, kerana tiupan buluh pendekut itu boleh kedengaran sampai segenap
kampung. Lagipun saya tidak akan tertidur sekiranya sekali sekala bermalam di
rumah Wak Sirun. Diapun sanggup bercekang mata sampai ke subuh, setiap kali
saya berkunjung ke rumahnya di Bagan Datoh.
Memang ada sahaja yang
hendak dibualkan oleh Wak Sirun apabila bertemu saya. Apalagi sampai dua tiga
tahun barulah bertemu sekali. Itupun kalau kebetulan saya ke Bagan Datoh kerana
urusan sedikit.
"Ustaz, bukan nakkan
burung sangat," jelas isteri saya apabila kenangkan kegemaran saya
menemani Alang Leman mendekut bu-rung di sepanjang parit. "Dia sengaja nak
suka-suka sambil berborak kosong," katanya semacam terasa lega kerana saya
tidak menunggu lama di rumah Alang Leman.
Kalau Alang Leman bersetuju
mendekut, tentulah saya akan menunggu di situ sampai santak subuh. Isteri saya
tidaklah merungut, tetapi dia tidak senang juga mahu menunggu hingga ke subuh.
Andak Yam sendiri tidak seronok di atas rumah tatkala suaminya mendekut. Tentu
Andak Yam akan ajak juga turun ke tengah padang di tepi parit tempat jaring terentang.
Apalagi sewaktu burung
ruak-ruak banyak memang tatkala musim hujan tengah tengkujuh. Tepi parit akan
menjadi Iecah akibat ban tidak bertahan disebabkan tanah gambut. Sebaik sahaja
kaki memijak rumput di tempat Iecah pacat juga tidak melepaskan peluang.
Memang isteri saya akan
terjerit-jerit sekiranya pacat memanjat betis. Geli gelemam sangat dia apabila
terasa pacat melekat di kulit. Sebab itulah dia berharap sangat biarlah Alang
Leman tidak mahu mengajak saya mendekut.
"Kalau ustaz ada sama,
burung memang tak datang," tegas Andak Yam mencepak-cepak bibir.
Dia sendiri tidak menyangka
sampai ke subuh burung ruak-ruak tidak menerpa ke jaring se-waktu saya
menemankan Alang Leman mendekut. Sepanjang malam Alang Leman meniup buluh pendekut
hanya dua ekor sahaja burung ruak-ruak yang tersangkut di jaring. Itupun burung
ruak-ruak yang melayang turun semasa saya belum tiba ke situ.
Alang Leman sudah meniup
buluh pendekut selepas isya, sementara menunggu saya datang. Sejak asar lagi
dia sudah berjanji akan merentang jaring ketika bertemu di rumah Wak Sirun.
Disebabkan saya terlambat sampai, dia meniup buluh pendekut terlebih dulu.
Dalam masa beberapa minit sahaja dua ekor melayang turun ke jaring.
Sebaik sahaja saya sampai,
Alang Leman mengeluh panjang kerana tidak seekor pun burung ruak-ruak yang
menerjah ke jaring. Jangan harapkan burung-burung itu melayang turun,
kelibatnya di udara pun tidak kelihatan Iangsung.
"Hai, tebal bibir aku
meniup, tak seekor pun burung turun," gerutu Alang Leman mendongak ke
udara.
"Malam semalam banyak
dapat, dekat juga tiga puluh ekor" beritahu Andak Yam mengeluh pendek bagaikan
tidak percaya kenapa burung ruak-ruak tidak nampak kelibat. Alang Leman bukan
kepalang orang di dalam kampung itu kalau fasal mendekut burung ruak-ruak.
Belum pernah lagi menghampakan dia sekiranya Alang Leman sudah turun ke tengah padang meniup buluh pendekutnya.
Tetapi besok maIamnya
selepas saya balik meninggalkan Bagan Datoh, dia turun juga mendekut bersama
Andak Yam. Berdebar juga hati Alang Leman kerana dia mendapat Iebih lima puluh ekor burung ruak-ruak. Kalau burung memang
tidak ada, kenapa dia masih boleh mendapat banyak burung tatkala saya tidak tercegat
sama di situ?
Sebab itulah Alang Leman
percaya sangat dia tidak akan dapat seekorpun burung sekiranya saya tercegat di
situ tatkala dia meniup buluh pendekut. Dia Iebih rela menghantarkan kepada
saya burung ruak-ruak, daripada penat tercegat di tepi parit sepanjang malam.
"Tak ada apa-apa yang
saya amalkan," jelas saya apabila Wak Sirun mendesak setelah diberitahu
oleh Alang Leman mengenai kejadian sewaktu mendekut di tepi parit.
"Jangan-jangan ustaz
bawa ayat tujuh ni," lantas Wak Sirun menuduh.
Saya mengangguk perlahan.
Tidak pula saya menyedari ayat tujuh yang dimaksudkan oleh Wak Sirun itu boleh
menyebabkan tidak seekorpun binatang liar dapat ditangkap. Sampaikan arwah Pak
Tua Mahat juga tidak akan benarkan saya mengikutnya ke hutan berburu.
Bukan Alang Leman sahaja
yang enggan mengajak saya mendekut burung ruak-ruak, maIah Mat Jail di Kota
Setia juga merasa jeran mengajak saya turun bersampan menjala udang. Puas ditabur
beras masam berendam ke permukaan air, tidak banyak udang tersangkut apabila
jala diheret naik ke sampan.
Memang sekali sekala saya
singgah juga di rumah Mat Jali apabila melintas di Kota Setia. Kalau sampai
tengah hari, sempat juga mengikut dia turun menjala hingga santak asar. Tetapi
setelah beberapa kali dia tidak dapat udang apa bila turun bersama saya ke parit,
Mat Jali menjadi serik. Biarlah dia seorang turun ke sampan, dan saya
disuruhnya menunggu sahaja di rumah.
Tahu sangat mereka kalau
saya ikut sama, memang mereka tidak akan men dapat apa-apa. Entahlah, saya
sendiri tidak dapat menentukan sama ada benar tuduhan Wak Sirun itu. Macam
manapun saya tetap berpegang bahawa rezeki adalah ditentukan oleh Allah, dan
kita manusia wajib berusaha mengikut kemampuan masing-masing.
Tetapi arwah Pak Tua Mahat
memang menuduh saya amalkan ilmu pelengang menyebabkan binatang-binatang liar
tidak akan melintas apabila saya jejakkan kaki di manapun. Sebab itulah
binatang-binatang hutan yang diburu juga tidak kelihatan asal sahaja saya masuk
mengikuti Pak Tua Mahat berburu.
"Angah tu tak ada
amalkan apa-apa," ujar arwah Tok Aji ingatkan Pak Tua Mahat disebabkan dia
percaya sangat dengan amalan ilmu
pelengang itu.
"Tentu ada apa-apa yang
Tok Aji beri dia," tegas Pak Tua Mahat tetap tidak mempercayai penafian
Tok Aji itu.
"Entahlah, siapa pula
yang turunkan pada Angah?" tersinggung juga Tok Aji disebabkan Pak Tua
Mahat tidak mahu mempercayai. Kalau dia sendiri tidak turunkan apa-apa amalan
kepada saya, macam mana pula saya mahu amalkan ilmu pelengang itu.
Tetapi Pak Tua Mahat juga
bukanlah tahu sangat mengenai ilmu pelengang. Dia sekadar mendengar daripada Utih
Kidam fasal mereka yang amalkan ilmu pelengang itu. Memang Utih Kidam sendiri
mengakui dia amalkan ilmu pelengang setiap kali masuk ke hutan.
Setiap kali masuk ke hutan
mencari damar atau rotan, memang Utih Kidam tidak lepaskan amalannya. Jangan
katakan harimau mahu menderam di tengah jalan, nyamuk pun tidak akan mengekor
dia. Tetapi Utih Kidam tidak boleh terlupa sesaat pun membukakan semula kunci
petua amalan itu. Kalau dia terlupa sampai seminggu, bermakna dalam tempoh seminggu
itu pula binatang-binatang di tengah hutan tidak dapat makan.
Harimau belang akan
tersandar di banir kayu akibat kelaparan disebabkan tidak ada mangsa melintas.
Ular sawa juga akan memanjat ke dahan pokok mengharapkan mangsa melalui denai.
Selagi Utih Kidam tidak masuk ke hutan membukakan kunci petuanya, nescaya
sepanjang masalah mereka tidak mendapat rezeki.
Tentulah mereka akan
menyerbu ke rumah Utih Kidam sampai beberapa ekor harimau berbaring di bawah
rumahnya. lsterinya akan terjerit ketakutan lantas mencapai penyapu mengejar
Utih Kidam berkeliling rumah. Tahu benar isterinya, binatang-binatang liar itu
menyerbu ke rumah sudah tentu disebabkan kelalaian Utih Kidam sendiri.
Sebab itulah arwah Utih
Kidam ingatkan sesiapa sahaja anak muda jangan amalkan ilmu pelengang itu. Apalagi
kalau selepas mengunci itu, orang yang mengamalkan mati mengejut. Tentulah
menyeksa binatang-binatang di hutan kerana tidak dapat dipulihkan lagi.
Tahu sangat Utih Kidam
mengenai arwah datuknya yang masuk ke hutan amalkan ilmu pelengang itu.
Tiba-tiba sahaja dia mengidap sakit perut sampai terbeliak mata. Puas terkial-kial
menahan sakit datuknya Malim Ketir meninggal dunia di tengah hutan. Tidak
sempat dia bersama kawannya Patih Labut dan Pendekar Cemeh menghela manau
keluar ke kampung.
Mereka bertiga memang
sama-sama mencari manau ke hutan. Disebabkan bimbang gangguan harimau beranak
kecil, sebab itulah Malim Ketir amalkan ilmu pelengang. Sudah berminggu-minggu
dia mendengar ngauman harimau di balik bukit, hingga orang-orang kampung takut
mahu menambat lembu di pinggir hutan.
Malim Ketir terpaksa juga
masuk ke hutan mencari manau. Kalau tidak ke hutan tentulah rezeki nya juga
tersekat. Tahu benar dia kalau ngauman harimau itu jauh di balik bukit, sebenarnya
dekat sahaja dia menderam mencari mangsa. Hanya apabila ngauman itu kedengaran
dekat, memang jaraknya sampai lima enam gaung.
Disebabkan Malim Ketir
meninggal dunia sebelum sempat ditandu keluar, diapun tidak sempat memulihkan
ilmu pelengannya. Harapkan Patih Labut dengan Pendekar Cemeh, memang mereka
tidak tahu menahu pun mengenai amalan ilmu pelengang itu.
Serba salah juga mereka
mahu mengusung mayat Malim Ketir balik keluar disebabkan jaraknya jauh ke
tengah hutan. Mahu tidak mahu terpaksalah Patih Labut berseorangan balik ke
kampung memberitahu jiran-jiran supaya datang membantu. Biarlah Pendekar Cemeh
menunggu mayat Malim Ketir yang mati mengejut akibat sakit perut di tengah
hutan.
Sehingga senja menunggunya,
Patih Labut tidak juga balik semula ke situ membawa orang-orang kampung. Disebabkan
bimbang dengan keadaan di tengah hutan itu, tidak bertangguh Pendekar Cemeh mengikat
kaki dan tangan mayat dengan rotan yang mereka cari.
Selepas sahaja habis
maghrib, Pendekar Cemeh melihat mayat Malim Ketir bergerak-gerak. Ketika ini
angin tiba tiba sahaja bertiup kencang hingga belukar di kelilingnya bergegar
bagaikan dirempuh sekawan gajah liar.
Sewaktu angin kencang
itulah kaki tangan mayat Malim Ketir semakin galak bergerak. Lama kelamaan rotan
pengikat kaki tangannya putus direntap bagaikan tali reput tidak berguna.
Sebaik sahaja ikatan rotannya terputus tiba-tiba sahaja mayat Malim Ketir
bangun berdiri. Sekaligus pula mayat itu menerkam ke arah Pendekar Cemeh.
Tidak bertangguh Pendekar
Cemeh mengelak Iantas memukul mayat tersebut dengan anak kayu sebesar lengan
yang slap dikeratnya. Pukulan Pendekar Cemeh itu tidak memberi bekas apa-apa.
Setiap kali dia dapat menumbangkan mayat, secepat kilat pula mayat Malim Ketir
bangun dan menerkam ke arahnya
Kalaulah bukan Pendekar
Cemeh bertahan di situ,tidak tahu apa akan terjadi apabila mayat itu menerkam.
Tetapi Pendekar Cemeh memang sudah terlatih tangkas membuka buah silat,
Bila-bila dia boleh mengelak sambil kakinya menyepak kuat. Sikunya juga pantas
menghentak rusuk sampai musuh terhumban terguling ke tanah.
Saat itu dia bukan lagi
diserang manusia biasa, tetapi mayat Malim Ketir yang sudah dirasuk. Pendekar
Cemeh terpaksa bersabar melalui ujian demikian. Didalam kesamaran malam itu
Pendekar Cemeh dapat melihat mata mayat juga sudah berubah menjadi merah
bahaikan api menyala.
Cepat cepat Pendekar Cemeh
mengelak tatkala mayat menerkam pantas ke arahnya. Sebaik sahaja mayat Malim
Ketir tercampak ke tepi belukar, Pendekar Cemeh mengisar tumitnya ke tanah
dengan membacakan:
Hasbiallahhu
wanikmal-wakil nikmal maula nikman-nasir
Dan diulangi tujuh kali
Kemudian dia melompat ke
banir pokok bertahan di situ. Semasa mayat Malim Ketir menerkam kuat dengan
tangkas pula Pendekar Cemeh mengelak dengan membacakan
Wa-in yamsas kallahhu
bidurrin fala kasyifa lahu illahuwa wa-in yurridka bikhairin fala-radda
lifadihi yusibubihi man-yasya-u min ibadihi wahuwal gahfurrur-rahim.
Terkaman pantas mayat
tersebut menyebabkan jarinya menujah ke pokok hingga terlekat tidak boleh
direntap lagi. Melekap mayat Malim Ketir pada pokok tersebut. Ketika inilah
Pendekar Cemeh melihat bayang hitam seperti asap keluar melalui ubun-ubun
mayat.
“Kenapa kau seksa mayat
Malim Ketir?” jerkah Pendekar Cemeh tidak bimbang apa-apa lagi.
Bayang hitam itu berdiri di
hadapan Pendekar Cemeh dengan bercekak pinggang.
"Aku nak jaga mayat
ni," beritahu bayang hitam itu dengan suara jauh tenggelam di kerengkung.
"Manalah tahu ada binatang buas nak ganggu," jelasnya bagaikan
merungut disebabkan dihalang oleh Pendekar Cemeh.
"Buat apa kau susah
payah nak jaga mayat ni?" sengaja Perriekar Cemeh mengejeknya.
"Allah lebih sempurna
menjaga hamba-Nya," tegasnya mencebek bibir.
"Malim Ketir ni
sahabat aku," bayang hitam itu masih tidak mahu berganjak daripada sisi
mayat yang terlekap pada perdu pokok.
Setelah yakin bayang hitam
itu tidak mampu lagi bertahan, Pendekar Cemeh segera membacakan.
In-nama
ila-hukumullahul lazi la-ilaha-illa hu-wa wasi-`a kulla syai-in 'ilman,
dengan diulangi sepuluh
kali. Sebaik sahaja dihembus ke arah lembaga hitarn itu sedikit demi sedikit
asap menipis dan hilang dalam kegelapan.
Sebaik sahaja bayang hitam
itu hilang, tidak bertangguh Pendekar Cemeh mahu merebahkan semula mayat Malim
Ketir. Puas ditariknya tetapi mayat itu terus melekap tidak mahu lekang
langsung. Terpaksalah dia menungqu sehingga subuh apabila orang-orang kampung
datang ke situ.
Selepas dijirus oleh Imam
Fakeh dengan air Yassin barulah mayat tersebut dapat dilekangkan. Mereka semua
terkejut kerana jari mayat Malim Ketir tertusuk ke perdu pokok, seolah-olah
kukunya keras mencengkam.
Sebab itulah Utih Kidam
tidak benarkan sesiapa pun amalkan ilmu pelegang yang diturunkan oleh arwah
datuknya Malim Ketir itu. Bimbang juga dia kalau kejadian yang menimpa arwah
datuknya akan berulang pula kepada anak cucu.
Biarlah semua urusan Allah
ditentu kan oleh-Nya. Tidak perlu dia menurunkan amalan tersebut
semata-mata mahu mengelakkan daripada diganggu binatang liar tatkala masuk ke
hutan. Lain-lah di masa lalu nnemang sekeliling kampung hanya hutan belantara
yang banyak binatang liar merayau-rayau.
Memang saya dak tahu menahu
langsung mengenai pelengang itu, sama ada diturunkan oleh Utih Kidam ataupun
Tok Aji. Amalan doa-doa hanya perkara biasa sahaja, kerana saya tidak tujukan
untuk amalan yang khusus. Ayat tujuh yang disebut oleh Wak Sirun itu hanya
doa-doa yang diredhai Allah untuk menjadi amalan.
Tidak pula saya tahu ayat
tujuh itu boleh menyebabkan binatang-binatang liar tidak mengganggu. Tetapi memang
pernah juga ketika balik dari madrasah Tok Aji, saya tidur di sisi kakak saya.
Tiba-tiba sahaja saya merasa lipan menjalar di leher saya. Disebabkan terkejut
saya hanya menepis dengan tangan hingga lipan itu terpelanting jauh.
Esoknya pagi-pagi lagi
tatkala bangun tidur mata kakak saya bengkak mengening-ngening. Dia memberitahu
fasal mimpinya digigit lipan. Disebabkan dia menyangka hanya mimpi sahaja, tidaklah
dihiraukan nya sangat. Tetapi bengkak itu semakin berdenyut sakit apabila
matahari mula naik segalah.
Ayah saya tidaklah terkejut
sangat dengan keadaan bengkak di mata kakak hampir sebesar telur ayam itu. Dia
menyuruh saya letakkan ibu jari ke langit-langit dan bersalawat tiga kali.
Kemudian gosokkan pada mata kakak yang bengkak.
Saya patuhi apa yang
disuruh oleh ayah saya. Hanya dalam beberapa minit sahaja denyut sakit bengkak
di mata kakak hilang serta merta. Menjelang jam 11.00 pagi bengkak itu juga
surut tidak bertahan.
"Kecil lagi, angah dah
boleh jadi bomoh," usik ayah saya setelah bengkak di mata kakak beransur
seruh.
Pengalaman demikian
ingatkan saya segalanya berlaku secara kebetulan sahaja. Tetapi Wak Sirun tetap
berkeras menuduh ayat tujuh yang saya amalkan itu menyebabkan binatang-binatang
liar tidak berani melintas.
"Entahlah wak, saya
sendiripun tak tahu," ujar saya menatap wajah Wak Sirun yang
tersengih-sengih menampakkan gusinya disebabkan tidak bergigi lagi sebatang pun.
"Wak cuma agak-agak
aje," perlahan sahaja Wak Sirun memberitahu. "Tentu ustaz lebih tahu
daripada wak," kata nya macam hairan juga apabila kenangkan kejadian mendekut
burung ruak-ruak berhampiran rumah Alang Leman.
Memang Alang Leman lebih
merasa takjub burung ruak-ruak tidak melayang menerjah jaring ketika dia
mendekut daripada orang-orang kampung gempar melihat mayat tergantung di pokok
jejawai berhampiran dengan simpang ke rumahnya. Sudah beberapa kali orang
berkayuh sampan di tengah parit ternampak mayat berbuai-buai di situ tatkala
bulan mengambang penuh.
Setiap kali mereka menebar
jala ke tengah parit, nescaya udang tidak akan tersangkut ke jaring sekiranya
bayangan mayat tergantung itu berbuai-buai di pokok jejawi. Bayangan mayat itu
akan hilang juga menjelang subuh kalau mereka berani mengendap ke bawah pokok
tersebut.
"Boleh jadi masa kau
mendekut mayat tergantung tu menjelma," kawannya Dolah Pecok tidak percaya
sangat dengan penjelasan Alang Leman. "Aku menjala pun tak dapat udang
kalau nampak mayat tergantung di pokok jejawi tu," beritahu nya mengenai
pengalaman menebar jala di tengah parit.
"Aku tau, ustaz tu
memang banyak amalan," Alang Leman tetap berkeras. Sebab itu dia ungkit
juga fasal belajar petua daripada saya sehingga dia jadi tumpuan seisi kampung
mengubati penyakit angin pasang hingga bengkak telur.
"Kenapa tak minta
ustaz tu banyakkan burung masa kau mendekut?" Dolah Pecok sengaja mahu
menguji.
"Sebab dia tak suka
menyeksa binatang, sebab itulah dia halau burung-burung tu," jelas Alang
Leman selanjutnya.
"Kalau dia tak suka,
takkan dia ambil burung ruak-ruak yang kau beri," tegas Dolah Pecok masih
percaya gangguan di pokok jejawi itu yang menyebabkan burung-burung yang didekut
tidak turun ke tanah.
Memang Alang Leman tidak
peduli sangat dengan bayangan mayat tergantung di pokok jejawi berhampiran
rumahnya itu. Sudah bertahun-tahun dia tinggal di situ semenjak kunci air di
parit berkenaan dipindahkan ke tepi bagan. Dia sendiri tahu mengenai mayat
wanita India yang menggantung diri di pokok jejawi itu.
Suami India itu yang menjaga kunci air tersebut. Ketika mayat
isterinya ditemui tergantung di pokok jejawi itu cuma Alang Leman satu-satunya
yang mula-mula datang membantu. Masakan Alang Leman tidak tahu apa-apa mengenai
jelmaan mayat di pokok jejawi berkenaan.