KETABAHAN hati seorang suami keperti Siamid menghadapi
kejadian ganjil yang menimpa isterinya itu memang dikagumi. Dia dapat menerima hakikat sebenarnya sejak
Bainah jatuh sakit batuk-batuk darah, hinggalah isterinya menutup mata
meninggalkan alam fana ini. Semasa
Bainah terlantar sakit, Siamid berusaha mengubati dengan apa cara
sekalipun. Apabila kejadian yang berlaku
ke atas Bainah selepas kematiannya dilihat sendiri dengan mata kepalanya. Siamid tatap menerimanya dengan tenang.
Inilah keistimewaan Siamid yang terdidik dalam ilmu agama
yang mengajarnya mengakui akan untung baik dan untung jahat itu datangnya dari
Allah SWT. Setelah dia bersama dua tiga
orang keluarga Bainah membacakan Yassin di atas kuburnya berturut-turut tiga
senja, tidak adalah lagi didengar bunyi suara tangisan mendayu-dayu di tengah
malam itu.
Siamid juga tidaklah lagi tinggal di kampung isterinya,
tetapi berpindah menetap di kampung asalnya.
Dia mendirikan rumah di tanah emaknya apabila berkahwin lain setahun
kemudiannya. Apabila ditanyakan mengenai
kisah yang dilalui oleh Bainah, dia enggan mengenang kembali kisah pahit yang
menjadi awan mendung dalam hidupnya itu.
Dua bulan sebelum Bainah jatuh sakit batuk-batuk darah,
memang Siamid sendiri yang terlantar sakit.
Tiba-tiba saja dia merasa dadanya panas membakar setelah terbangun dari
tidurnya pada suatu tengah malam, disebabkan dia bermimpi tertelan bara. Memang tidak diduganya mimpi tersebut membawa
bencana pula. Siamid sendiri menganggap mimpi itu hanya sekadar ingau tidur
saja.
Tetapi dia tidak dapat mengelak dari kenyataan yang
dihadapinya. Dia tiba-tiba tersintak
apabila bermimpi menelan bara lantas terbangun dari tidurnya. Dia merasa dadanya hangat hingga dia
menggelupur meminta tolong. Bainah
semacam merasakan suaminya hanya bermimpi hingga mengigau, walaupun Siamid
menggelupur di tempat tidur.
“Bara, bara…”
jerit Siamid menghempas-hempas badan ke kiri dan ke kanan.
“Awak ni gila, bara apa pula ni!” gerutu Bainah keras sambil menuduh suaminya
mengada-ngada.
Tetapi Siamid terkapai-kapai tangannya menahan kesakitan
di dada. Emaknya Itam Senah yang datang
berkunjung ke rumahnya, segera mendapatkan Siamid yang semakin tidak berdaya
menahan kesakitan.
“Panggilkan Musid…”
Itam Senah menyuruh menantunya segera memberitahu jiran-jiran supaya
mereka boleh sama-sama berikhtiar.
“Buat apa menyusahkan orang. Siamid ni sengaja nak mengada-ngada,” ujar Bainah mendengus,
“Siamid ni sakit, Bainah!” Itam Senah tersinggung dengan sikap
menantunya itu. Dia memang menyedari
selama ini Siamid terlalu bersabar menghadapi sikap Bainah yang sering langgar
bahasa dengan suami. Tetapi tidak
sepatutnya di depan dia pun Bainah berani bersikap demikian terhadap Siamid.
Bagaimanapun Itam Senah tidaklah boleh sangat mencampuri
masalah rumahtangga Siamid. Dia sendiri
pernah mendengar Jumin memberi tahunya mengenai Bainah yang bersikap
keterlaluan hingga berani mencampakkan kain baju Siamid ke tengah halaman, dan
menghalaunya.
Namun Siamid tetap bersabar. Dia tidak mahu menuruti kemarahan Bainah. Apalagi mereka sudah mempunyai dua orang
anak. Sikap berlembut Siamid itu tidak
pernah dihiraukan oleh Bainah. Sekiranya
dia marah, dia akan melakukan apa saja kepada Siamid menurut kemahuannya.
Dalam masa Siamid sakit berhempas pulas pun. Bainah masih
bersikap menyepi saja. Inilah yang
membuatkan Itam Senah merasa amat tersinggung terhadap menantunya itu,
Disebabkan Bainah tidak mahu memanggil Pak Musid,
terpaksalah Itam Senah sendiri bersuluhkan pelita ayan memanggil Pak Musid yang
menjadi jiran terdekat Siamid. Malam itu
juga keluarga Pak Musid datang menziarah Siamid yang menggelupur di tempat
tidur mengerang-ngerang kesakitan,
“Bara api, bara…” rintih Siamid terketar-ketar.
“Mana ada bara, jangan merepek!” jerkah Bainah tidak menghiraukan di depannya
ada keluarga Pak Musid dan emak mertuanya sendiri.
Menggeleng kepada Utih Leha dengan sikap Bainah itu,
tetapi dia tidak berani mencampuri urusan rumahtangga orang. Sekalipun Bainah memang mempunyai hubungan
bau-bau bacang dengannya, tetapi jarang dia mengambil tahu sangat mengenai
rumah-tangga Bainah.
Sikap Bainah yang keras itu mungkin atas kesilapan Siamid
sendiri yang terlalu memberi muka sangat kepada isterinya. Dia tidak akan menegur Bainah, walaupun isterinya
bersikap langgar bahasa pada dirinya.
Memang Utih Leha sendiri merasakan kesabaran Siamid itu sudah melampaui
batas sangat.
Mahu ditegur bimbang pula dia kalau-kalau Siamid tersalah
anggapan lantas menuduhnya sengaja mahu menjaga tepi kain orang. Tidak ditegur dia tidak tergamak melihat
sikap Bainah yang berlebihan terhadap suaminya itu. Beberapa kali anaknya Jumin terserempak
Bainah memukulkan penyapu ke belakang Siamid, namun Siamid hanya mengelak saja
sambil merayu supaya Bainah bersabar.
“Kau sukakah laki kau ni mati, Bainah?” soal Pak Musid merasa kesal dengan sikap
Bainah.
“Hidup mati urusan Allah Taala, Pak Utih,” sahut Bainah memuncungkan hibir. “Kalau dah sampai ajal Siamid, apa kita nak
buat,” katanya seolah-olah merasa
tersinggung dengan soalan Pak Musid.
“Kalau kau kenal Allah Taala, tak macam ni kau lakukan
pada Siamid…” Pak Muasid menunjukkan
sikap meluatnya kepada Bainah.
“Aku buat dia macam mana pula!” Bainah mendengus.
“Adakah patut laki terlantar sakit, kau kata dia
mengada-ngada?” suara Pak Musid mula
keras. Dia sudah tidak peduli lagi sama
ada perbuatannya mencampuri urusan rumahtangga orang atau pun tidak. Tetapi dia hanya menyatakan rasa bencinya
terhadap sikap perempuan itu.
Bainah terdiam apabila melihat Pak Musid menunjukkan
sikap marahnya. Bimbang juga dia
kalau-kalau orang tua itu naik angin sekiranya dilawan cakapnya. Dia menyedari Pak Musid bukanlah sekadar
jiran terdekat saja, tetapi pangkat bapa saudara juga kepadanya sekalipun
dikira bau-bau bacang saja.
“Kau panggil Dukun Lawi, Jumin,” perintah Pak Musid memerhati anak mudanya.
Serba salah juga Jumin mahu ke rumah Dukun Lawi tengah
malam demikian. Dia tidak boleh melayani
ketakutannya dalam saat demikian, kerana pertolongannya amat diperlukan untuk
membantu Siamid. Setidak-tidaknya Siamid
selama ini menjadi kawannya mencari rotan dan damar ke hutan.
“Pak Lawi dah dua hari ke rumah anaknya di Segamat,” baru Jumin teringat mengenai pemergian Dukun
Lawi ke rumah anaknya di Segamat.
“Boleh jadi dah balik, pergilah tengok dulu,” desak Pak Musid cemas dengan keadaan Siamid
yang menghempas-hempas badan menahan kesakitan.
“Kalau kau takut, mari Mak Itam temankan,” segera Itam Senah bangun mengajak Jumin
segera ke rumah Dukun Lawi. Dia juga
tidak tergamak membiarkan anaknya mengerang-ngerang kesakitan. Biarlah menantunya tidak ambil peduli, tetapi
dia sebagai emaknya tidak boleh berdiam diri saja membiarkan Siamid
mengerang-ngerang.
“Pak Lawi, tak ada…”
beritahu Jumin lagi. “Petang tadi
aku ke rumahnya jumpa anaknya Deris, fasal dia nak minta aku buatkan
tengkalak. Deris yang cakap Pak Lawi ke
rumah kakaknya di Segamat,” dia
menjelaskan perkara yang sebenarnya.
Memang dia selalu juga ke rumah Dukun Lawi kerana dia
berkawan dengan Deris. Sebab itulah dia
tahu benar memang Dukun Lawi tidak balik lagi dari Segamat. Kalau balik pun mungkin esoknya seperti yang
diberitahu oleh Deris.
Keadaan Siamid semakin pasang. Mereka tidak boleh membiarkan saja Siamid
dalam keadaan demikian. Sekiranya tidak
ada ikhtiar dilakukan, mungkin berlaku sesuatu yang tidak di ingini kepadanya.
“Jemput Bilal Hud saja di seberang…” Utih Leha mengesyurkan.
“Hiss, jauh sangat,”
rungut Pak Musid semacam kecewa mendenga Dukun Lawi tidak ada.
“Maghrib tadi, aku nampak Ustaz Mat Deh ada sama di
surau,” beritahu Jumin yang sama-sama ke
surau bersama Siamid pada senjanya.
“Agaknya, tentu dia bermalam rumah Tok Imam Lah,” kata Jumin seolah-olah memberi harapan.
Dia percya Ustaz Mat Deh sepupu saya itu jarang balik ke
Kampung Seberang, kalau dia datang menemui Tok Imam Lah. Setidak-tidaknya mereka berdua akan berbual
soal-soal agama sampai ke pagi. Ustaz
Mat Deh sanggup bermalam di rumah Tok Imam Lah kalau berbual mengenai
agama. Kadangkala Siamid yang menjadi
kawan baiknya itu juga ikut sama berbual sampai ke dinihari.
Apabila dia balik jauh-jauh malam sudah tentulah Bainah
meleterinya dengan kata-kata yang kesat.
Namun Siamid tetap sabar dengan sikap isterinya yang terlalu mengikutkan
perasaan itu.
“Buat apa dengan Ustaz Mat Deh, kita bukan nak belajar
agama. Nak ubatkan Siamid ni
sakit…” gerutu Pak Musid seolah-olah
memarahi anaknya kerana mahu memperolok-olokkan dia.
“Aku selalu dengar Abang Siamid bertanya-tanya pada ustaz
tu fasal mengubati penyakit.” Jumin
menyakinkan ayahnya.
Tetapi Pak Musid hanya mencebikkan bibir. Dia percaya guru agama seperti Ustaz Mat Deh
bukannya seorang bomoh. Kalaulah Ustaz Mat Deh yang mengajar agama boleh
menjadi bomoh, tentulah Tok Imam Lah juga sanggup mengubati orang sakit. Sepanjang ingatannya tidak pernah pula Tok
Imam Lah mengubati orang sakit.
“Keluarkan bara api dari dada aku ni…” suara Siamid bergetar mengharapkan bantuan
segera.
Siapa pun tidak menyahut.
Bainah hanya tertimpuh duduk memerhatikan suaminya menghempas-hempaskan
badan. Hanya Utih Leha saja
memicit-micitkan tengkuk Siamid dengan harapan sakitnya lega sedikit.
“Mari Jumin,” Itam
Senah menggamit Jumin yang masih duduk bersandar ke dinding. “Kita jemput Ustaz Mat Deh ke, kita jemput
Deris ke, kita jemput siapa saja laaa…”
ujarnya tidak sabar lagi melihat keadaan anaknya.
Jumin mengangguk lantas bangun menuju ke serambi, Dia turun ke halaman bersama Itam Senah di
tengah malam yang semakin dingin.
Memang menjadi kebiasaan pula pada sepupu saya Mat Deh,
bila balik ke kampung suka benar dia menemui tok Imam Lah di Kampung Hulu. Kadangkala dia sanggup bermalam di rumah
orang tua itu kerana seronok berbual-bual sampai ke dinihari. Pernah juga dia mengajak saya ke Kampung Hulu
kerumah Tok Imam Lah ini, tetapi saya rasa cuti singkat balik ke kampung tidak
seronok pula mahu bermalam di rumah yang lain dari ibu bapa sendiri.
Lainlah Mat Deh yang selalu balik ke kampung. Kadangkala sampai seminggu sekali dia
balik. Tidak heranlah kalau
sekali-sekala dia sanggup bermalam di rumah Tok Imam Lah.
Selepas isya disurau Mat Deh masih berbual-bual panjang
lagi dengan beberapa orang yang masih belum balik ke rumah. Jumin dan Siamid juga ikut sama-sama berbual
dengan Mat Deh. Hingga jam sepuluh
barulah mereka semua balik ke rumah.
“Buat apa ustaz balik, tidur sini aje laaaa…” desak Tok Imam Lah semasa turun dari surau
untuk balik ke rumah. “Dah lama ustaz
tak tidur di sini,” katanya berjalan
beriringan dengan Mat Deh meninggalkan
surau.
“Siamid, marilah sama,”
Mat Deh berpaling pada Siamid.
“Tak apalah ustaz nanti Jumin ni nak bangun pagi-pagi
esok,” sahut Siamid menepuk-nepuk bahu
Jumin yang tersengih-sengih. Jumin tahu
Siamid sengaja membuat dalih dengan meletakkan dirinya sebagai alasan,
sedangkan masalahnya memang Jumin tahu.
Sudah tentu Bainah akan berleter panjang sekiranya Siamid bermalam di
mana-mana.
Sehingga di situ sajalah mereka bersama pada
malamnya. Setelah Jumin dan Siamid balik
ke rumah masing-masing, Mat Deh menerima pelawaan Tok Imam Lah. Semalaman itu mereka masih berbual-bual di
serambi rumah, walaupun isteri Tok Imam Lah, Ulung Mah sudah lama berdengkur
tidur.
“Kalau nak kira banyak pengalaman sepupu saya lagi Tok
Lah,” ujar Mat Deh terkuap-kuap. “Angah tu memang besar dengan Tok Aji, tapi
saya tahu dia tu kedekut sikit,” katanya menyandangkan baju ke bahu kerana
merasa panas.
“Ilmu Allah, buat apa nak kedekutkan…” kata Tok Imam Lah perlahan.
“Tapi, Angah tu memang susah. Tak mahu dia mengaku kalau bukan-bukan
orangnya,” jelas Mat Deh yang selama ini
mengesyakki saya banyak menerima tunjuk ajar dari Tok Aji. Selalu juga dia bertanyakan kepada saya
sesuatu, tetapi dia tidak percaya sekiranya saya mengakui bahawa sememangnya
saya tidak tahu apa-apa tentang perkara yang ditanyakannya.
Dalam masa mereka berdua berbual-bual inilah, Itam Senah
dan Jumin datang memanggilnya. Terkejut
juga mereka apabila diberitahu Siamid tiba-tiba sakit sewaktu sedang tidur,
pada hal sehingga selepas isya mereka sama-sama berbual di surau.
Dengan tidak bertangguh mereka terus ke rumah
Siamid. Ulung Mah yang terjaga semasa
Itam Senah memanggil dari tengah halaman, pun ikut sama mahu menziarahi
Siamid. Dia merasa tidak sedap hati pula
kalau tidak menjengah setelah mendengar khabar mengenai jiran sekampung yang
jatuh sakit.
Ketika mereka sampai, Pak Musid sedang membasahkan tuala
serta di lapkan ke dada Siamid. Walaupun
dilembabkan dengan air dadanya, Siamid tetap juga mengerang-ngerang mengatakan
dadanya terlalu panas disebabkan tertelan bara.
“Di mana kau dapat bara?”
soal Tok Imam Lah kehairanan melihat keadaan Siamid.
Pertanyaan itu tidak dijawab oleh Siamid. Dia hanya mengempas-hempas badan menahan
kesakitan yang di dakwanya tertelah bara.
“Ustaz, tolonglah buangkan bara di dada saya ni,,,” suara Siamid terputus-putus macam tersekat di
kerengkung
Mat Deh mengangguk-ngangguk saja. Matanya merenung tepat ke tubuh Siamid yang
menghempas ke kiri dan ke kanan.
Kemudian dia menghela nafas sambil lima jarinya memukul-mukul kepala
lutut.
“Macam mana ustaz?”
Pak Musid bagaikan tidak sabar.
Jauh di sudut hatinya dia seolah-olah tidak meyakini kemunculan Mat Deh
pada malam itu. Apalagi umur Mat Deh
sendiri terlalu muda hinggakan sebaya dengan Siamid sendiri.
“Biarlah ustaz ni mencuba dulu…” segera Tok Imam Leh menyahut.
Masing-masing tertumpu kepada Mat Deh yang tidak berkata
apa-apa. Pak Musid juga tidak berkata
apa-apa selain dari menghela nafas.
Keadaan Siamid juga masih tidak reda sejak mula-mula mereka semua sampai
ke situ.
Bainah sendiri bagaikan kebingungan dengan membiarkan saja jiran-jiran
menguruskan masalah yang dihadapi oleh suaminya.
Malam sudah semakin jauh dinihari. Kuang di rimba juga sekali sekala terdengar
melaung memecahkan kesepian malam.
Hembusan angin yang lembut juga mula terasa dingin hingga menyusup ke
tulang.
Perlahan-lahan Mat Deh meletakkan tapak tangannya ke dada
Siamid lantas membacakan Al-Fatihah tiga kali.
Dia membiarkan tapak tangannya lama melekap pada dada Siamid dengan
memantapkan zikirnya. Suasana di dalam
rumah menjadi hening, dan mereka melihat dada Siamid berasap seperti bara
disiram dengan air.
”Awak nak tunjuk pandai ya…?” Siamid bersuara keras, tetapi seluruh
badannya terkaku tidak boleh bergerak.
Mat Deh sudah dapat merasakan bahawa dia bukanlah
berdepan dengan Siamid. Dia tersenyum
kerana mengetahui tipu helah sebenarnya untuk menjadikan Siamid sasaran dapat
di fahaminya.. Bagaimanapun dia tidak
boleh memberitahu sesiapa pun dari apa yang dilihatnya, kerana bimbang juga
sekiranya apa yang dilihatnya itu sengaja dikelirukan oleh syaitan.
Dia dapat merasakan dirinya berjalan di tengah kabus
hitam melalui perkampungan Orang Asli hingga sampai ke satu busut di bawah
pondok. Orang Asli itu ditemani oleh
seorang pemuda yang berhati-hati melihat kerja-kerja yang dilakukan oleh Orang
Asli berkenaan.
Seekor katak yang diikatkan tangan dan kakinya kebelakang
disumbatkan dengan bara api ke mulutnya.
Kemudian Orang Asli itu meniupkan buluh ke mulut katak berkenaan dengan
jampi menteranya. Apabila katak itu
hampir lemah dia mengeluarkan semula bara itu, lantas memasukkan bara merah
yang lain pula. Pemuda itu tidak
bergerak-gerak bagaikan khusyuk melihat bagaimana Orang Asli tersebut menyeksa
katak di tangannya.
“Hung bayu hung bayuhi…”
mulut Orang Asli itu terkumat-kamit meniupkan buluh yang disumbat ke
mulut katak selepas bara api merah dijolokkan ke dalam rahang binatang
berkenaan.
Apabila Mat Deh mengisarkan tapak tangannya ke dada
Siamid, katak di tangan Orang Asli itu terlepas, menyebabkan Orang Asli itu
terkejut. Matanya liar memerhatikan
sekeliling di dalam gelap.
“Berani awak tunjuk pandai?” bentak Orang Asli itu keras sambil menyuruh
pemuda yang bersamanya itu berlindung.
Mat Deh tersenyumn saja.,
Kemudian dia membacakan Surah
Al-Ikhlas menyebabkan angin bertiup kencang di dalam gelap malam yang tidak
kelihatan apa-apa. Melihat keadaan
demikian, Orang Asli itu mula ketakutan.
“Tak pernah aku kena macam ni…” ujarnya menarik tangan pemuda tersebut
mencari perlindungan.
Cepat-cepat dia mengenggam pasir lantas menyirakkan ke
dalam gelap. Sirakkan pasir itu jatuh
ke atas kepala Mat Deh, hingga mereka
yang sama-sama melihat Siamid malam itu dapat melihat sendiri pasir jatuh
bersirak di kepala Mat Deh.
“Mana datang pasir ni?”
Pak Musid gelisah melihat kejadian yang tidak pernah dialaminya
itu. Dia juga melihat begaimana seekor
katak yang terikat kaki dan tangan keluar dari mulut Siamid. Dari mulut katak itu pula tersembur bara
merah yang masih berasap seperti disimbah dengan air.
Cepat-cepat Utih
Leha mengambil katak berkenaan di masukkan ke dalam baldi.
“Permainan apa pula ni, agaknya,” keluh Itam Senah sedih melihat kejadian yanbg
menimpa anaknya itu.
“Sabarlah Senah, saya tahu ustaz ni boleh lakukan. Dia ni bukankah cucu Tok Aji…” Tok Imam Lah bagaikan memberikan keyakinan kepada
mereka yang sama-sama melihat kejadian ganjil menimpa Siamid pada malam
tersebut.
Mereka hanya melihat katak yang keluar dari mulut Siamid,
dan pasir yang jatuh bersirak di atas kepala Mat Deh. Memang mereka tidak melihat bagaimanakah
puncanya semua kejadian itu berlaku.
Hanya Mat Deh saja yang mengalaminya, dan siapa pun tidak mengetahuinya
kecuali diceritakan sendiri oleh Mat Deh.
Cerita inilah yang diberitahu oleh Mat Deh kepada saya kemudiannya.
Apabila merasa dirinya diserang oleh Orang Asli itu
dengan pasir, dia segera membacakan ayat terakhir dari Surah At-Taubah sebelas
kali, menyebabkan kaki Orang Asli itu tenggelam ke bumi hingga pergelangan
kakinya.
“Hus, ilmu apa kau pakai ni?” tanya Orang Asli itu memerhati sekeliling di
dalam gelap tersebut. “Aku campakkan
bara api pada kau, tak panas ke?”
gerutunya melepaskan geram, hingga dapat didengar oleh orang ramai
dituturkan oleh Siamid.
“Mana ada bara api, pasir yang kau sirakkan tadi!” ejek Mat Deh.
Orang Asli itu menyilangkan tangannya pula ke dada
kemudian menolak ke hadapan seperti menunda angin. Ketika ini orang-orang yang berkeliling
mengadap Siamid melihat daun-daun kayu kering bertaburan di dalam rumah.
“Terima aku punya panah beracun!” jerit Orang Asli marah, sekalipun kakinya sudah
tenggelam ke bumi.
“Daun-daun kering aje yang sampai,” sahut Mat Deh mempersenda-sendakan Orang Asli
itu. “Kalau kau nak panah, kau terimalah
panahan api dengan izin Allah,” kata Mat
Deh membacakan Lanarjumanakum walayamassannakum minna azabun alim.
Sekaligus berpuluh-puluh panah api berterbangan menjunam
ke tubuh Orang Asli bersama pemuda yang dilindunginya itu. Dia tidak dapat mengelak kerana kakinya yang
tertanam separas pergelangan kaki.
Sementara pemuda itu bergayut pada tubuh Orang Asli itu untuk
berlindung, namun panahan api itu terus juga menjunam bertalu-talu.
“Ampunlah, ilmu kau ni tinggi,” rayu Orang Asli itu tidak dapat lagi
bertahan. “Aku ni disuruh orang, tapi
aku dah bilang jangan ganggu isteri orang!”
katanya merintih-rintih kesakitan.
“Kau jangan nak bohong!”
jerkah Mat Deh keras.
“Betul, aku tak bohong,”
beritahu Orang Asli selanjutnya.
“Dia gilakan bini Siamid, aku dah tolong sampai bini Siamid gilakan
dia. Sekarang dia suruh bunuh pula fasal
dia nak nikah dengan bini Siamid,”
jelasnya terketar-ketar.
“Habis, bini Siamid tak mahu dia,” Mat Deh cuba menduga.
“Suka…aku yang tolong carikan minyak cenuai,” Orang Asli itu menerangkan kedudukan
sebenarnya.
Mat Deh hanya ketawa mengejek. Kadangkala dia sendiri bimbang juga dengan apa
yang di lihatnya itu, berkemungkinan dikelirukan oleh syaitan. Sebab itu dia tidak berani memberitahu
apa-apa kepada mereka semua, setelah dia kembali membuka matanya selepas
tenggelam dalam zikirnya yang khusyuk.
“Macam-macam yang direpekkan oleh Siamid…” ujar Pak Musid memberitahu Mat Deh, sambil
mengerling kearah Siamid yang sudah terlena tidur semula dalam keletihan.
Setelah keadaan Siamid pulih semula, mereka tidaklah
terus balik ke rumah. Mereka
berbual-bual pula di serambi menunggu subuh.
Berkali-kali Pak Musid memberitahu dia tidak pernah lagi melihat cara
perubatan yang dilakukan oleh Mat Deh.
Hanya dengan meletakkan tapak tangan ke dada Siamid sambil membacakan
ayat-ayat Quran saja.
Biasanya dia melihat Dukun Lawi menggunakan kemenyan, limau,
air segeluk dan tempat membakar kemenyan.
Dukun Lawi mempunyai perkakas-perkakas khas apabila mahu mengubati
pesakit, sedangkan Mat Deh tidak memerlukan apa-apa pun perkakas.
“Saya bukannya bomoh, Pak Musid,” beritahu Mat Deh. “Kalau dah terdesak tu, bolehlah
sikit-sikit. Tapi kalau ada ikhtiar lain
carilah ikhtiar dulu,” katanya
tersengih-sengih memandang Pak Musid.
Sehingga subuh barulah Tok Imam Lah dan Mat Deh
meninggalkan rumah Siamid. Ketika ini
Siamid juga sudah tersedar, dan dia sendiri kehairanan melihat orang ramai
berkumpul di rumahnya. Kalaulah tidak
diberitahu oleh Utih Leha mungkin dia sendiri pun tidak tahu apa yang telah
terjadi.
Apa yang dapat diingati oleh Siamid, dia diberi makan
bara api oleh seorang lelaki Orang Asli.
Puas dia menentangnya, tetapi dia bermimpi tangan dan kakinya terikat ke
belakang. Di dalam mimpinya dia merasa
tubuhnya terlalu kecil hingga digenggam saja oleh Orang Asli tersebut.
Sebab itu dia tidak dapat mengelak apabila bara api di
sumbatkan ke dalam mulutnya. Dia cuba
membacakan Ayat Kursi, tetapi semuanya tidak terlintas lagi dalam
kepalanya. Ketakutan sudah membelenggu
dirinya, menyebabkan dia tidak hafal lagi ayat-ayat Quran yang diajarkan oleh
Tok Imam Lah.
Dia meronta-ronta mahu melepaskan diri dari gengaman
Orang Asli itu, tetapi tubuhnya tidak boleh bergerak disebabkan kaki dan
tangannya terikat. Ternyatalah mimpi
ngeri yang dialaminya itu bukanlah lagi sebuah mimpi, tetapi satu ancaman yang
hampir meragut nyawanya.
“Tiba-tiba saja saya melihat Ustaz Mat Deh merampas saya
dari genggaman Orang Asli itu,” kata
Siamid menceritakan mimpinya. “Saya
nampak Ustaz Mat Deh melontarkan panah yang berapi-api ke arah Orang Asli itu,” ujar Siamid lagi bersungguh-sungguh
seolah-olah mimpi yang dilaluinya berlaku benar-benar ke atas dirinya.
“Ada orang lain dengan Orang Asli tu?” tanya Itam Senah berbisik.
“Kalau tak salah Sidon, adik Lajis Tenjot…” Siamid cuba mengingati semula segala kejadian
yang dialaminya dalam mimpi tersebut.
Cerita mimpi Siamid itu menjadi kenyataan juga keesokan
harinya, apabila keluarga Lajis Tenjot diberitahu mengenai kematian adiknya
Sidon di perkampungan Orang Asli. Dia di
jumpai terbaring di atas busut bersama Itoi seorang bomoh Orang Asli, dengan
seluruh badannya berbekas seperti di bakar bara api.
Tidak dapat pihak berkuasa mengesyakki ianya suatu
kejadian jenayah, kerana di situ tidak terdapat langsung bara. Hanya sekitar mereka di temui percikan besi
halus bekas terbakar yang menyinggahi seluruh tubuh mereka. Memang kedua kaki Bomoh Itoi itu juga
terbenam ke dalam bumi, walaupun tidak ada kesan rekahan di atas tanah.
Keluarga Lajis Tenjot juga percaya bahawa adiknya mati
disebabkan kesilapan sendiri menuntut ilmu salah. Dia memang percaya sesuatu ilmu yang salah
itu kadangkala kalau salah terima boleh memudaratkan diri. Kesan melecur di seluruh tubuh Sidon pula
memang ganjil seperti terkena panahan yang berapi, tetapi siapa pun tidak
menemui anak-anak panah tersebut.
Kematian Sidon itu memang menyedihkan hati Bainah. Belum pun sempat dia menyesali akan sikapnya
membuat perhubungan sulit dengan Sidon, Bainah pun jatuh sakit batuk
darah. Sebelum menutup matanya dia
mengakui di depan keluarga Siamid akan perbuatannya itu, disamping memberikan
Siamid memakan kotoran yang sengaja dirancangnya seperti yang diajarkan oleh
Sidon.
“Aku ampunkan kau Bainah…” bisik Siamid ke telinganya semasa dada
isterinya berombak kencang. Tetapi semua
itu ternyata tidak dapat menyelamatkan lagi nasib Bainah.
Wallahhu alam bissawab.
SELESAI