BIARLAH terpaksa melalui estet meranduk kegelapan malam sebelum sampai ke pekan Segamat, Mat Dibeh tetap tabahkan hati. Dia mesti temui juga Tuk Sami di kuil tengah estet setelah kecewa berubat sampai ke Beruas di Perak dan ke Jerantut di Pahang. Memang Mat Dibeh sudah nekad kerana tidak tertahan lagi dengan gangguan di rumahnya sejak bertahun-tahun.
Rezekinya
semakin sukar bagaikan disekat-sekat oleh kuasa yang mahu melihat dia menderita
sepanjang masa. Bukan seorang dua bomoh yang ditemui malah sudah lebih sepuluh
orang, semuanya sekata memberitahu memang Mat Dibeh dianiaya. Sampai bilapun
Mat Dibeh akan merasakan kesempitan hidup selagi rezekinya disekat melalui
amalan yang sukar diketahui orang.
Ketika
menemui Haji Libab di pekan Terong dekat Beruas di Perak, terkejut juga Mat
Dibeh apabila orang tua itu gunakan geluk air dan keris pesaka untuk dapatkan
tiga bungkusan barang yang ditanam orang di kawasan rumahnya.
Macam
tidak percaya Mat Dibeh tatkala tiga bungkusan sebesar kotak mancis itu jatuh
di atas tapak tangannya sewaktu Haji Libab mengisar ulu keris pesaka. Dia sendiri
mendengar air di dalam geluk berkocak seperti diterpa bapak haruan semasa bungkusan
berkenaan jatuh di tapak tangannya.
Setelah
meneliti bungkusan itu, Mat Dibeh melihat kain putih yang sudah reput masih
mempunyai kesan tanah baru lepas digali. Di dalamnya duri onak tertusuk ke buah
limau yang sudah kering. Menggeleng-geleng lemah Haji Libab sebaik sahaja
melihat bungkusan tersebut jatuh ke tapak tangan.
Tetapi
Haji Libab tidak memberitahu apa-apa mengenai bungkusan tersebut.
Tanggungjawabnya menggunakan apa sahaja kemahiran mendapatkan bungkusan yang
tertanam itu. Perkara mengubati Mat Dibeh selanjutnya bukan lagi urusan dia.
Sebelum
menemui Haji Libab, dia sudah ke Lekir terlebih dahulu. Uda Jali di Kota Setia
yang bawakan dia menemui Haji Mat Dawi di Lekir itu untuk menentukan gangguan
yang merasuknya selama ini. Bukan sahaja rezekinya tersekat, malah setiap
tengah malam Mat Dibeh terasa badannya seram sejuk diserang demam.
Kadangkala
kakinya bengkak tidak bersebab, hingga doktor di klinik memberikan suntikan
penyakit gout. Ketika menemui Haji Mat Dawi, dia diberitahu fasal rezekinya
yang disekat orang dengan menanamkan barang di keliling rumah.
Tetapi
Haji Mat Dawi tidak berupaya untuk mengambil barang yang tertanam itu. Setelah
dia mandikan Mat Dibeh dengan wap, Haji Mat Dawi menyuruh lelaki itu ke Beruas.
Biarlah Haji Libab dapatkan barang yang tertanam itu, kerana orang tua berkenaan
boleh gunakan suruhannya melakukan.
Setelah
barang yang tertanam dapat diambil oleh Haji Libab, keadaan Mat Dibeh tidak
juga berkurangan. Bukan takat rezekinya sahaja tersekat-sekat, malah wang di dalam
saku juga hilang tidak bersebab. Kalau mahu dituduh toyol mencuri wang di saku,
dia sudah kepung kawasan rumah untuk memerangkap toyol.
Masakan
toyol boleh terlepas setelahTok Busu Kesit jampikan air di dalam geluk dibubuh
jantung pisang dengan tujuh kuntum bunga raya. Toyol akan tergolek menampakkan
diri sekiranya masuk juga ke rumah apabila air yang dijampi Tok Busu Kesit
sudah diletakkan di penjuru bilik.
"Kalau
begitu juga cari orang yang aniaya kau," kawannya Lajis mendesak setelah
dia beritahu mengenai gangguan yang menimpa keluarganya.
"Macam
mana nak tahu, dia gunakan benda ghaib," gerutu Mat Dibeh semacam sudah
berputus asa.
"Jumpa
aje Tok Sami di Segamat," ujar Lajis mencemik muka kerana geram juga dengan
perbuatan orang menggunakan ilmu sihir untuk menganiaya sesama makhluk.
"Perkara berubat jangan kira dukun tu Islam atau tidak," tegas Lajis
memberi semangat kepada kawannya.
"Tok
Sami tu di mana?" memang Mat Dibeh juga tidak menolak sekiranya menemui
dukun India itu, asal sahaja dia dapat tentukan siapa orang yang gunakan bomoh
untuk menyekat rezeki nya.
"Dia
jaga kuil dalam estet," beritahu Lajis selanjutnya. Me-mang dia tahu
sangat mengenai Tok Sami yang dikunjungi ramai orang setiap minggu meminta bantuan.
Lajis sendiri sudah meminta bantuan Tok Sami berkenaan, sebab itulah dia tidak
bertangguh memberitahu pada Mat Dibeh.
Lajis
sendiri sudah mengalami gangguan demikian, hingga gerai yang dibuka di kawasan
felda tutup setelah kerugian. Bertungkus lumus juga Lajis usahakan gerai tersebut,
tetapi semakin lama dia mengalami kerugian yang berterusan.
Tidak
diduganya gerai yang menjadi tumpuan penduduk-penduduk felda, tiba-tiba sahaja
berubah menjadi lengang. Kawan-kawan yang seringkali duduk terlangut minum teh
di gerainya, tidak lagi mahu jejakkan kaki. Beberapa kali pula berlaku di
keliling gerai Lajis banyak bangkai katak bergelimpangan hingga berbau busuk.
Puas
dibuang sampai penuh sekarungpun, bangkai katak itu bergelimpangan juga. Lajis
sendiri tidak tahu dari mana bangkai katak hampir reput itu bersepah-sepah di
sekeliling gerai. Siapa pula yang lakukan hingga terlalu banyak bangkai katak
tersebut, salangkan mahu cari sepuluh ekor pun sukar mahu ditemui di
celah-celah longkang.
Kalau
tidak disebabkan isterinya Itam Jeha yang desak supaya menemui bomoh memang Lajis
sendiri tidak pedulikan. sangat. Perkara orang atau pelanggan tidak jejak kaki
ke gerai, hanya perkara biasa sahaja apabila berniaga. Untung rugi memang sudah
menjadi lumrah sekiranya mahu mencuba nasib berniaga di mana-mana pun.
Tetapi
Itam Jeha percaya gerai suaminya dikhianati orang dengan menggunakan ilmu hitam,
sampai semua pelanggan menjadi jijik mahu singgah minum di situ. Mereka
terbayangkan bangkai katak bergelimpangan beratus-ratus ekor di sekeliling gerai
hingga berbau busuk meloyakan.
"Kita
kena cari bomoh juga, bang," Itam Jeha tidak sabar lagi menanggung keadaan
yang dialaminya sejak bangkai katak ditemui di sekeliling gerai. Dia sendiri
sentiasa sengal-sengal sendi, sampaikan kaki kanannya berubah hitam bagaikan
kayu rentung dibakar.
"Bomoh
apa pula awak ni, perkara rugi berniaga tu, apa nak herankan," sahut Lajis
tidak mempercayai sangat dirinya dianiaya dengan ilmu hitam. Masakan dia boleh
ditewaskan ilmu hitam setelah banyak amalan diturunkan oleh arwah ayahnya Andak
Sidin.
Jiran-jiran
di kawasan felda itu tidak bertangguh menemuinya apabila anak kecil mereka
gembung perut di tengah malam. Lajis akan tangkalkan minyak kelapa dicampur
bawang merah, biar sakit gembung perut pulih macam sedia-kala. Kadangkala berdeput-deput
anak kecil itu terkentut sebaik sahaja disapukan minyak yang sudah ditangkal
oleh Lajis.
Memang
Lajis percaya dia mampu menangkis ilmu hitam sama seperti arwah ayahnya Andak
Sidin. Sebelum berpindah ke felda, memang di kampungnya tahu sangat kemampuan
arwah ayahnya setiap kali jiran-jiran diganggu pelesit atau jembalang tanah. Andak
Sidin satu-satunya diharapkan oleh penduduk kampung apabila keluarga mereka
diganggu.
Cuma
Lajis yang mewarisi semua amalan arwah ayahnya. Sudah beberapa kali jiran-jiran
di kawasan felda itu meminta bantuan dia. Tatkala Leman anak kecil Kusir terkejang
sakit dengan seluruh badannya panas akibat keteguran puaka anak air, Lajis
dijemput mengubatinya. Lajis sekadar alinkan dengan tepung sambil membacakan
tangkal yang diturunkan oleh arwah ayahnya Andak Sidin:
"Batang tawar batang senawar, hendak masuk segala tawar, hendak
keluar segala bisa, bukan penyakit itu yang bisa, tawar aku yang bisa, bukan
penyakit yang tajam, tawar aku yang tajam, bukan aku yang punya tawar, Malim
Kelimun yang punya tawar , berkat la-illah-ha illallah hu..."
Tatkala
dia hembuskan ke tepung alin, Lajis membayangkan bukan dia yang meniupkan,
tetapi Malim Kelimun nenek moyangnya yang mewariskan amalan menjadi bomoh itu.
Dia sendiri tidak tahu semenjak berapa keturunan jarak di antara dirinya dengan
masa silam Malim Kelimun itu.
Dia
hanya diberitahu keturunannya dari Malim Kelimun yang menjadi dukun besar,
hinggakan air ludahnya terpaksa ditabung ke dalam ruas buluh supaya tidak
terlangkah oleh anak cucu. Sekiranya sesiapa melangkah air ludah yang ditabung
itu, nescaya akan dihinggapi geruh hingga menjadi busung di perut.
Sebab
itulah Malim Kelimun menanamkan ruas buluh yang ditabungkan air ludahnya itu jauh
di tengah hutan rimba yang tidak dijejaki orang rnelintas lalu-lalang. Bimbang
benar Malim Kelimun kalau anak cucunya terlangkah air ludah itu hingga geruh
ditimpa busung.
"Boleh jadi juga orang nak uji,
abang," mendengus Itam Jeha disebabkan Lajis masih juga mahu bertahan.
"Rezeki
kita tak ada, nak buat macam mana?" keluh Lajis masih percaya kerugian
yang dialaminya berniaga gerai itu berpunca daripada masalah mereka yang tinggal
di felda menghadapi pasang surut juga. Sebelumnya mereka berbangga apabila
harga getah mampu menampung poket hingga boleh minum kopi di gerai.
Tetapi
setelah poket mulai tidak mampu menampung minum kopi di gerai, mereka minum sahaja
di rumah masing-masing. Semenjak itu pula gerai Lajis semakin ditinggalkan.
"Saya
percaya rezeki kita disekat orang!" tegas Itam Jeha keras kerana dia sudah
menengok tetamas di rumah Bidan Inab. Dia percaya tetamas yang ditengok melalui
Bidan Inab itu tidak pernah mungkir, kerana apa sahaja diramalkan tidak dapat
disembunyikan.
Setelah
Bidan Inab gantungkan beliung buruk peninggalan datuknya, dia akan menyebutkan
punca penyakit. Sekiranya beliung buruk itu bergerak nescaya apa sahaja yang
dituduhnya memang tepat. Itam Jeha percaya gerai suaminya dianiaya orang dengan
ilmu hitam, apabila beliung buruk Bidan Inab bergerak sewaktu dia menuduh
demikian.
Disebabkan
beliung itu bergerak apabila dituduh Midun yang menganiaya, terasa pula tidak
puas hati pada Itam Jeha. Dia macam tidak percaya kerana Midun terlalu baik
hubungan dengan keluarganya. Kadang-kala Midun yang membantu memunggah
barang-barang keperluan dari kedai untuk dibawa ke gerai.
"Siapa
yang nak aniaya kita?" soal Lajis sengaja mahu menguji isterinya.
"Midun!"
tegas Itam Jeha tidak bertangguh sekalipun dia tidak percaya sangat ramalan
tetemas beliung buruk Bidan Inab.
"Hah,
jangan mengarut," sahut Lajis mencebek bibir macam mengejek isterinya
kerana menuduh jirannya itu.
"Serba
salah juga Itam Jeha disebabkan terlepas cakap, sekali-pun di depan suaminya
sahaja. Manalah tahu suaminya akan tersinggung kerana Midun sahaja yang rapat
dengan keluarganya. Kalau tidak harapkan Midun membantu di gerainya, siapa
lagi? Mengapa pula tiba-tiba sahaja tergamak menuduh Midun menganiaya dengan
menggunakan ilmu hitam.
Disebabkan
Itam Jeha mendesak, terpaksa juga Lajis meranduk jalan tanah merah di Air
Baning mencari abang angkatnya Batin Puyun sehingga masuk sampai santak ke
tengah hutan. Tersengih-sengih Batin Puyuh hingga masuk samai santak ke tengah
hutan. Tersengih-sengih Batin Puyun mengejeknya kerana setelah terdesak sahaja
baru mahu mencarinya di tengah hutan.
"Kalau
tak ada hal, kau tak datang jumpa aku!" Batin Puyun mengejek seolah-olah
berkecil hati kerana tidak dikunjungi Batin Puyun mengunjungi tua itu. Dia juga
masih muda sasa sebelum dilantik menjadi batin di perkampungan itu.
Memang
Andak Sidin sudah dianggapnya ayah oleh Batin Puyun, sehingga dia merasakan
Lajis adiknya juga.
Tetapi
Lajis tidak pernah mahu mengunjungi dia disebabkan rumahnya jauh ke tengah
hutan, hingga terpaksa melalui jalan tanah merah yang menakutkan. Kalau Lajis
tidak ada masa, kenapa tiba-tiba sahaja boleh jejak kaki ke situ setelah
keadaan terdesak.
"Abangpun tahu, aku bukannya ada
kereta," Lajis bergurau sengaja mahu berdalih.
"Bila
ada hal, tak ada kereta pun kau boleh sampai," Batin Puyun tetap meluahkan
rasa terkilannya. Macam manapun dipujuk oleh Lajis, dia tetap enggan membantu.
Hingga diminta potong limau pun, Batin Puyun memberitahu petuanya tidak boleh
memotong limau pada hari berkenaan. Hampa juga Lajis dengan keputusan abang
angkatnya Batin Puyun tidak mahu membantu.
Sebab
itu dia menyimpan rasa dendam yang mendongkol dengan keputusan Batin Puyun
memberi alasan kerana dia lama tidak berkunjung menemuinya. Apa salahnya Batin
Puyun membantu, sekalipun sekali sekala sahaja bersua muka.
Lainlah
semasa Batin Puyun setiap hari mengunjungi ayahnya Andak Sidin, memang dia
berdagang ke kampungnya. Batin Puyun berkhidmat menjadi SC masa darurat. Disebabkan
dia tidak mempunyai saudara mara di kampung Lajis, sebab itulah dia mencari
ayah angkat untuk menumpang berteduh sewaktu di perantauan.
Tetapi
dia tidak sama dengan Batin Puyun kerana dia mempunyai keluarga. Apalah gunanya
dia berkunjung ke rumah Batin Puyun berulang kali kalau tidak ada perkara mustahak
mahu diuruskan? Memang kecewa benar Lajis apabila Batin Puyun enggan membantunya.
"Agaknya
dia tak sanggup nak lawan bomoh yang aniayakan kita ni," Itam Jeha memujuk
sebaik sahaja mereka balik dari Air Baning menemui Batin Puyun.
"Ah,
abang angkatpun tak boleh harap," gerutu Lajis kecewa sangat dengan sikap
Batin Puyun.
Sewaktu
menjadi SC memang ke rumah ayahnya Batin Puyun bertumpu sekalipun tatkala cuti
panjang. Dia tidak akan balik ke rumah keluarganya setelah menerima Andak Sidin
menjadi ayah angkat. Terasa sangat dia berubah pada Lajis setelah dipilih
menjadi batin dalam masyarakatnya.
Sekali-sekala
percaya juga Lajis dengan isterinya. Boleh jadi juga Batin Puyun sudah dapat
menilik bahawa bomoh yang menggunakan ilmu hitam terhadap Lajis, bukan calang-calang
mahu ditandingi. Lebih baik dia mengaku kalah terlebih dahulu daripada mencuba
dengan sia-sia sahaja.
Disebabkan
Batin Puyun sudah mengelak, Lajis sanggup ke Muar menemui Wak Saridan. Dia
hanya disuruh oleh Wak Saridan berdoa sahaja selepas tunaikan solat setiap
waktu, termasuk bangun di tengah malam tunaikan solat sunat tahajud.
Tetapi
dia bekalkan juga garam kasar digaul lada hitam yang telah didoakan oleh Ayatul
Kursi hingga 313 kali, supaya Lajis taburkan di sekeliling rumah dan gerainya.
Wak Saridan mengaku manusia hanya menyerahkan segalanya kepada ketentuan Allah
Sub-hanahu Wataala. Biarlah orang yang dirasuk syaitan terus menggunakan ilmu
hitam untuk memuaskan nafsu dan perasaan semata-mata untuk membelas dendam.
"Kalau
ajal kita sampai, dan mati kerana ilmu sihir, serahkan saja ketentuannya kepada
Allah," Wak Saridan ingatkan Lajis supaya bersabar menempuh ujian demikian.
Apa sangat ujian disekat rezeki dengan ilmu sihir, kalau bandingkan dengan pengorbanan
Abu Bakar al-Siddiq menyerahkan semua hartanya semata-mata untuk menegakkan
syiar Islam.
Hampir
tiga bulan Lajis merasakan tidak ada gangguan selepas garam kasar bercampur
lada hitam itu ditabur di keliling rumah. Tetapi selepas lama tidak diganggu,
Lajis merasakan buku lalinya sakit hingga membengkak. Ter-dengkot-dengkot dia,
ke hospital menunggang motorsikal honda kerana menyangka mengidap sakit yang
berbahaya sangat.
Setetelah
dirawat Lajis hanya diberitahu mengidap gout. Banyak sangat pantang tidak boleh
dimakan termasuk makanan laut, kacang, petai ataupun jering, pedal dan hati.
Sekalipun sudah disuntik, tetapi penyakit bengkak buku lali kaki itu berlanjutan
hingga dua minggu.
Terpaksa pula Lajis menemui dukun di Pelangai
meminta alinkan telur. Sebaik sahaja Pak Ludin pecahkan telur yang sudah dialin
ke kaki Lajis, terkejut dia melihat kuning telur itu melintang garisan merah
seperti darah. Tidak pernah pula dia melihat telur yang sudah, dialin
menunjukkan tanda demikian, hingga dia tidak dapat menuduh apapun punca
penyakit Lajis.
"Kalau
begitu, biar saya alinkan tepung beras pula," ujar Pak Ludin cuba menukar
cara untuk menentukan penyakit yang dihadapi oleh Lajis.
Tepung
alin yang dilepaskan di buku lali kaki Lajis kelihatan seperti dicakar kucing
apabila diangkat. Tiga kali Pak Ludin alinkan tepung itu, dia melihat tepung
itu berbintik-bintik merah seperti diperciki darah.
"His,
tak faham saya ni," keluh Pak Ludin mengerutkan dahi kerana dia tidak
dapat mengagak penyakitnya.
"Apa
penyakitnya ni, Pak Ludin?" Lajis hairan kerana dirinya ditembusi juga
oleh gangguan syaitan. Sia-sia arwah ayahnya Andak Sidin turunkan amalan yang
boleh mempertahankan diri daripada gangguan demikian, kalau dia mengidap
penyakit tersebut.
Garisan
merah yang, melintang di dalam telur yang dialinkan di kakinya itu bukan
penyakit gout yang boleh diubati di hospital. Begitu juga tepung alin yang
terpokah seperti dicakar kucing dengan bintik-bintik merah bagaikan memercik
darah, tentu mempunyai kaitan dengan amalan sihir syaitan.
Terasa
sangat pada Lajis dia dicabar setelah arwah ayahnya lama meninggal dunia. Dia
percaya gangguan syaitan ini tidak akan menembusi dirinya, kalau ayahnya masih
hidup. Anak Sidin tidak akan merelakan anaknya dipermain-maikan sebelum bertentang
dengan dirinya.
Sudah
beberapa kali Andak Sidin dicuba orang dengan mengirimkan santau angin, tetapi
tidak menyinggahi sasaran. Santau angin yang dikirimkan, tetapi tidak menyinggahi
sasaran. Santau angin yang dikirim berbalik semula kepada tuannya menyebabkan
orang berkenaan tersungkur muntah darah tatkala tengah menunggang basikal di
tengah lorong kampung. Menggelupur dia mengerang-erang hingga tidak sedarkan
diri sampai tiga hari.
Bukan
takat diuji dengan santau angin sahaja malah diserbu ular alai juga sudah
dialami oleh Andak Sidin. Tiba-tiba sahaja ular alai tertegak di halaman mahu
memerangkap dua orang anaknya yang sedang bermain. Sebaik sahaja isterinya
Bidan Nijah ternampak Lajis betul-betul di bawah bayang leher ular alai yang
mengembang, hampir sahaja dia menerkam mahu mencekak.
Tetapi
Andak Sidin tidak bertangguh menghambur ke tengah halaman setelah mendengar
jeritan isterinya. Tercunggap-cunggap Bidan Nijah menahan ketakutan setelah
bayang leher ular alai yang mengembang di liuk-liuk garang.
Belum
sempat ular alai memagut, Andak Sidin pantas mencekek leher ular berkenaan.
Sekaligus pula ular alai kemerah-merahan itu melilit tubuh Andak Sidin
disebabkan kepalanya tidak dapat meragut. Semakin hebat ular berkenaan melilit
semakin kuat tangan Andak Sidin mencekak lehernya. Dia tahu jarang ular alai
mahu membelit seperti ular sawah, kecuali dia mematuk bahagian ubun-ubun
sahaja.
Cepat-cepat
pula Bidan Nijah menyuruh anak-anaknya naik segera ke rumah sewaktu Andak Sidin
dibelit ular alai. Jiran-jiran yang datang mahu membantu pun sekadar tercegat
berdiri di sekeliling halaman, kerana tidak dapat mahu bertindak. Kalau mereka
menetak dengan parang, bimbang pula akan menyinggahi tubuh Andak Sidin.
Beberapa
orang jiran mencari buluh mahu disesahkan ke tubuh ular biar binatang itu menjadi
lemah tidak bertenaga. Tetapi Andak Sidin tidak melepaskan cengkamannya. Dia
merasakan belitan ular alai itu sama seperti ular sawa sebesar batang pinang
hingga seluruh tubuhnya tenggelam tidak boleh bergerak.
Saat
ini Andak Sidin menahan nafasnya lantas membacakan:
Asyhadu tegak, meliputi aku, tegak aku seperti alif, berdiri aku
seperti zat, berkat la-illahha illallah hu...
Serentak dengan itu dia membesarkan tubuhnya
seolah-olah sama tinggi dengan bukit di seberang sawah, hingga lilitan ular
alai menjadi lembik laksana tali reput.
Semua
jiran-jiran yang datang menyerbu mahu membantu melihat sendiri ular alai yang
besar meliliti tubuh Andak Sidin bertukar menjadi kerisik daun pisang kering
setelah putus tidak bertahan. Belum sempat mereka menarik nafas lega, tiba-tiba
Bidan Nijah di atas rumah menjerit kuat.
Apabila
mereka naik ke rumah masing-masing terkejut kerana Sinah anak perempuan Andak
Sidik terkejang tidak sedarkan diri. Mulutnya berbuih-buih dipenuhi lumpur
hingga meleleh ke lantai. Lajis yang baru berumur lima tahun itu erat-erat
memeluk emaknya disebabkan ketakutan.
"Nampaknya
bergeruh juga kita, Sinah," Andak Sidin terharu mengusap muka anaknya yang
kaku tidak bernyawa lagi.
Memang
Lajis tidak berapa ingat lagi kejadian yang menimpa dirinya tatkala berumur
lima tahun hingga menyebabkan kematian kakaknya, tetapi emaknya berulang kali
memberitahu peristiwa Sinah mati mengejut selepas arwah ayahnya bergelut dengan
ular alai. Bidan Nijah sentiasa ingatkan Lajis supaya tidak amalkan sangat
amalan yang diturunkan oleh arwah ayahnya itu, kerana bimbangkan dugaan yang
bertimpa-timpa.
"Banyak
ilmupun, hati tak senang, apa gunanya," ujar Bidan Nijah memujuk Lajis
supaya tidak kesal menerima musibah tersebut. Biarlah Lajis berubat ke mana-mana,
daripada melawan sendiri seperti arwah suaminya yang berulang kali menerima
gangguan.
Disebabkan
tidak tertahan dengan gangguan tersebut, Lajis menemui Tok Sami di kuil dalam
estet berkenaan. Kawannya Muniandy yang sama-sama meneroka di felda di situ memberitahunya
mengenai Tok Sami berkenaan. Perkara bomoh tidak perlu orang beragama Islam,
sekiranya dia mampu mengatasi masalah.
Lajis tidak peduli sekalipun terpaksa menemui
Tok Sami di kuil meminta bantuan. Muniandy sudah memberitahu mengenai terlalu ramai
orang datang mencari Tok Sami, apalagi setiap hari Jumaat dia menjamu
penduduk-penduduk di kuil tersebut. Ramai taukeh-taukeh Cina yang mendermakan
beras, daging, ikan dan apa sahaja barang keperluan setiap minggu Tok Sami
mengada-kan jamuan.
"Taukeh-taukeh
tu untung berniaga fasal Tok Sami tolong," jelas Muniandy sewaktu membawa
Lajis menemui Tok Sami berkenaan. "Sebab itu mereka sanggup derma bila Tok
Sami buat jamuan untuk orang," tuturnya menambah untuk meyakinkan kawannya.
Sewaktu
sampai di kawasan estet malam sudah diselubungi kegelapan, hingga Muniandy juga
tidak dapat mencari jalan. Sampai sahaja di hadapan kuil, tidak ada siapapun di
situ. Tok Sami juga sudah balik ke rumah berhampir kuil berkenaan.
Tersengih-sengih
Tok Sami mempelawa Lajis dan Muniandy masuk, sekalipun dia sudah terkuap-kuap
menahan mengantuk. Tok Sami tetap lemah lembut melayani mereka berdua yang
datang meminta pertolongan.
"Tentu
awak datang dari jauh?" Tok Sami tersenyum menegur dengan ramah mesra.
Lajis
mengangguk
"Tok Sami tak marah ke?" sengaja
Lajis mahu menduga perasaan Tok Sami itu.
"Apa
sebab mahu marah?" sahut Tok Sami mengkibas-kibas kain kuning disandang ke
bahu. "Orang datang minta tolong, Tok Sami mesti tolong," ujarnya
memberi jaminan.
Setelah
diberitahu oleh Muniandy kejadian yang menimpa Lajis, tidak bertanguh Tok Sami
ambilkan air dibubuh dalam besen. Dia titikkan lilin dibakar ke dalam air
sambil memerhatikan api yang menyala bersama titikan lilin itu terapung di permukaan.
Hanya tiga titik sahaja lilin cair yang terapung itu menyala api.
Lama
Tok Sami merenung lilin yang menyala di permukaan air itu barulah tiga titik
lilin itu bercantum. Sebaik sahaja lilin menyala di permukaan air bercantum
cepat-cepat Tok Sami menghembus lilin di tangannya.
"Hah,
sudah lama awak kena ni," beritahu Tok Sami mengerutkan dahi macam terlalu
kesal. "Kenapa baru sekarang awak jumpa Tok Sami?" kata nya
mengangkat muka menatap Lajis.
Lajis
tersengih-sengih sahaja. Muniandy yang bercakap memberitahu Tok Sami fasal
Lajis sudah berubat di beberapa tempat, tetapi masih juga diganggu.
Terangguk-angguk Tok Sami mendengar penjelasan Muniandy sambil mengusap-usap
tangan ke dagu.
"Siapa
yang buatkan saya ni, Tok Sami?" Lajis tidak bertangguh mahu mengetahui
siapa yang berkhianat terhadap dirinya selama ini.
"Orang ni baik dengan awak, macam abang
adik," tegas Tok Sami menuding jari ke dalam besen air.
"Apa
fasal dia buat macam tu?" Lajis mengeluh pendek memerhati titik lilin yang
terapung di permukaan air.
"Dia
tak mahu tengok awak maju berniaga," beritahu Tok Sami mencebek bibir.
Saat
ini dia mula terbayangkan Midun jiran berdekatan rumah yang seringkali membantunya
di gerai. Apa yang dilihat oleh Tok Sami sama juga dengan Bidan Inab yang
menilik menggunakan beliung buruk nya. Mengeluh panjang Lajis apabila kenangkan
Midun tergamak berkhianat dengan menggunakan ilmu hitam.
"Macam
mana nak buat Tok Sami?" serba salah juga Lajis apabila kenangkan Midun.
"Kalau
nak balas, awak bawa sini dua ekor ayam belanda," Tok Sami menjelaskan
perlahan.
"Ayam
belanda dua ekor?" soal Lajis mengulangi.
"Kita
potong, lepas tu campakkan dalam lombong," ujar Tok Sami memberitahu cara
yang dilakukan supaya ilmu hitam yang digunakan akan berbalik kepada orang yang
membuatnya.
Tetapi
Lajis tidak mahu Midun dianiaya. Biarlah dia bertahan sahaja sekiranya Midun
berterusan mahu gunakan ilmu hitam terhadapnya. Dia tidak perlu membeli dua
ekor ayam belanda supaya dipotong dan diikat kedua kakinya terus dicampakkan ke
dalam lombong.
Sebaik
sahaja daging ayam belanda membusuk, nescaya tubuh orang yang menganiaya Lajis
juga akan membusuk dihurungi ulat berenga. Orang itu akan menanggung derita
selagi bangkai ayam belanda itu terapung di permukaan air lombong.
Sampailah
daging ayam belanda reput hancur dengan bulu-bulunya berapungan. Ketika inilah
Tok Sami memberi jaminan orang berkenaan akan mati macam bangkai ayam belanda
tenggelam ke dasar lombong, sekalipun Lajis tahu yang menentukan ajal maut itu hanya
Allah Subhanahu Ta'ala semata-mata.
Disebabkan
dia sudah menemui Tok Sami itulah, Lajis beriya-iya sangat mengajak Mat Dibeh.
Setidak-tidaknya Mat Dibeh boleh cam siapa orang yang tergamak berkhianat
menggunakan ilmu hitam untuk memuaskan nafsu syaitan.
Serba
salah juga Mat Dibeh mahu ke kuil semata-mata untuk berubat, sekalipun Lajis
mengingatkan perkara bomoh tidak perlu beragama Islam. Lainlah kalau
mengharapkan doa yang dibacakan dari ayat-ayat Quran memang mengharapkan orang
mengetahuinya.
"Di Siam pun ada bomoh, orang Cina juga
ada bomoh, apa nak kira," jelas Lajis menggertap bibir geram dengan
perbuatan orang-orang yang tergamak berkhianat dengan ilmu hitam itu.
Mat
Dibeh mengangguk. Apalah salahnya menemui bomoh di kuil atau siapapun asal
sahaja boleh selamatkan dia. Mereka yang gilakan judi pun sanggup membongkok di
depan topekong, biar dapat nombor ekor yang mahu ditikam. Tentulah tujuan dia
lebih baik lagi mahu menemui bomoh di kUil itu, bagi menghalang gangguan ilmu
hitam ke atas dirinya.
Marah
benar Kadir Misai pada sepupunya Mat Dibeh sebaik sahaja dia diberitahu oleh
isteri Mat Dibeh fasal mahu ke Segamat. Memanglah Mat Dibeh sekadar mahu
berubat, tetapi dia percaya Mat Dibeh akan terdorong kepada fitnah sekiranya
mempercayai ramalan yang ditilik melalui api lilin yang terapung di air dalam
besen.
Sewaktu
dia membawa Mat Dibeh menemui saya, Kadir Misai masih merungut-rungut kesal
dengan keputusan sepupunya itu
.
"Semua bomoh juga memohon kepada Allah, ustaz," ujar Mat Dibeh semacam
tidak bersetuju dengan Kadir Misai.
Saya
tidak menyahut. Lagipun apalah gunanya saya menjelaskan kepada Mat Dibeh, setelah
dia yakin dengan keputusannya. Kalau dia mahu ke kuil di Segamat seperti
dicadangkan oleh Lajis, biarlah. Kadir Misai juga tidak sepatutnya menghalang.
Tetapi
semenjak saya kecil lagi Tok Aji sudah ingatkan, kalau doa ayat-ayat Quran itu
lebih tinggi darjatnya, kenapa kita harapkan ucapan lain yang lebih rendah
darjatnya daripada ayat-ayat Quran sekalipun sesiapa sahaja boleh berdoa dengan
bahasa masing-masing?
Perkara
doa itu makbul atau tidak hanya terserah kepada ketentuan Allah Sub-hanahu
Wata'ala. Sebab itulah Tok Aji ingatkan juga, sekiranya menemui ajal sewaktu
berdoa dengan ayat-ayat Quran tentulah lebih baik daripada mengucapkan perkataan
yang tidak sama darjatnya dengan ayat-ayat al-Quran.
"Saya
dah jumpa macam-macam bomoh" beritahu Mat Dibeh terbayang rasa kekecewaan
di hatinya yang hampir berputus asa. "Semuanya gunakan ayat Quran, tapi
macam tu juga!" kata-nya meluahkan kehampaan yang bersarang.
Terjengil
mata Kadir Misai dengan luahan perasaan Mat Dibeh. Kalau anak-anak kecil memang
sanggup Kadir Misai menampar mukanya, tetapi dia cuba bertenang disebabkan saya
terconggok di depan-nya. Dia cuba bertenang sekiranya di depan saya.
Mat
Dibeh pun tahu fasal Kadir Misai yang mudah panas baran, apalagi kalau sudah
merasa kecewa apabila doa ayat-ayat Quran tidak membantunya daripada gangguan
demikian.
"Berapa
ribu duit kau hilang?" soal Kadir Misai keras. "Kalau takat seratus
dua, samakah nilainya kalau kau belakangkan ayat-ayat Quran?' tegasnya mencemik
muka.
"Saya
tak belakangkan ayat-ayat Quran," lantas Mat Dibeh menjelaskan dia tidak
bermaksud demikian.
"Kalau
kau kecewa doa ayat-ayat Quran tidak sembuhkan penyakit kau, itu tandanya kau
belakangkan ayat Quran," ujar Kadir Misai keras sedikit. "Sepatutnya
kau tak takut harta dunia hilang, tapi takut kalau harta akhirat yang hilang,"
dia menambah selanjutnya macam menasihatkan sepupunya itu.
Mat
Dibeh terdiam menatap muka saya. Dia terkebil-kebil mata setelah Kadir Misai
bersuara keras. Perlahan-lahan saya membetulkan sandar ke kusyin sambil
mengeluh pendek.
Memang
saya terharu setiap kali ingatkan pesanan Tok Aji, bahawa syaitan sentiasa
memujuk manusia memandang baik apa sahaja perkara yang buruk. Tetapi saya tidak
dapat menuturkan di hadapan Mat Dibeh, kerana bimbang dia tidak memahaminya.
No comments:
Post a Comment