PANTANG larang turun temurun tetap dipegang oleh nenek kukuh-kukuh menjadi petua yang mesti dipatuhi. Dia tidak akan melanggar pantang larang dari yang sekecil-kecil hinggalah yang sebesar-besarnya. Kalaulah tidak disebabkan dia sudah bertekad tidak mahu lagi menjadi bidan selepas saya dilahirkan, memang neneklah satu-satunya bidan yang diharapkan oleh orang-orang di kampung.
Apalagi
tatkala orang-orang kampung tidak lagi menumpu ke hospital seperti sekarang,
memang bidan seperti nenek saya inilah tempat mereka menggantung harapan. Bukan
nenek sahaja malah Dukun Samid dengan Mudim Encol juga menjadi tumpuan mereka.
Sewaktu
Mudim Encol sunatkan Madun Celet tiba-tiba sahaja darah turun banyak tidak
henti-henti, terpaksa juga dia menjemput Dukun Samid. Selepas Dukun Samid
bubuhkan tasak yang diambil dari sawang di kasau atap, cepat sahaja darah Madun
Celet berhenti macam air disekat empang.
Dukun
Samid juga tergesa-gesa menyuruh dijemput nenek saya sewaktu dia mengubati
Melah meracau-racau tidak menentu. Apabila nenek saya potongkan bawang merah
ditenyeh ke dalam piring berisi minyak kelapa, lantas sahaja Melah bangun
tercengang-cengang. Terpinga-pinga dia bertanyakan apa telah berlaku ke atas
dirinya.
Memang
mereka bertiga saling bekerjasama apabila menghadapi kesukaran sewaktu dijemput
orang-orang kampung. Apalagi ketika ini jalan kampung hanyalah tanah merah
memanjang, tidak ada kemudahan bagi mereka mahu ke pekan mendapatkan rawatan.
"Saya
dah tak sanggup lagi berbidan," jelas nenek apabila dijemput orang setelah
dia membuat keputusan tidak mahu lagi menjadi bidan. Dia tidak sanggup menempuh
geruh jika digagahi juga membidankan ibu sarat mengandung.
Sudah
menjadi pantang larang dia tidak boleh membidankan anak sendiri. Tetapi tatkala
emak saya sarat mengandung, nenek sendiri tidak dapat mengagak sama ada emak
saya sudah sampai resa ataupun belum. Tidak ada tanda-tanda emak saya akan
bersalin sewaktu dia sarat mengandungkan saya.
Sebab
itulah ayah saya ke rumah Tok Aji dan Nenek Aji kerana kenduri sambutan
Mauludar Rasul. Menjadi kelaziman Tok Aji setiap tahun akan adakan kenduri
menjelang Mauludar Rasul di madrasahnya untuk sama-sama bertahlil dan
bersalawat.
Hanya
sebelum maghrib tiba-tiba emak saya mula merasa perutnya sakit lantas melaung
nenek dari tingkap disebabkan rumah kami berdekatan. Sewaktu nenek datang
bersama bapa saudara saya Usu Jusuh, hujan sudah mula turun rintik-rintik.
Memang
nenek sudah tahu emak saya tengah sakit mahu bersalin. Kalau mahu dipanggil
bidan lain tidak sempat pula Usu Jusuh ke rumah Tok Aji memberitahu ayah saya.
Dalam keadaan terdesak itu nenek, terpaksa menyuruh Usu Jusuh memberitahu ayah
saya fasal keadaan emak saya.
Sebaik
sahaja diberitahu mengenai emak saya hampir mahu bersalin ayah saya cepat-cepat
balik ke rumah. Tok Aji dan Nenek Aji terpaksa juga teruskan kenduri disebabkan
jiran-jiran sudah diberitahu. Hairan juga ayah saya dengan keadaan tersebut
disebabkan emak saya tidak ada tanda-tanda akan bersalin, kecuali ikut ramalan
bidan sekurang-kurang nya dalam tempoh seminggu lagi.
Tetapi
nenek saya sudah meraba perut emak saya, memang jelas resa akan melahirkan itu
sudah diketahuinya. Belum pernah lagi nenek tidak dapat mengesan fasal ibu
sarat mengandung mahu melahirkan. Dia satu-satunya bidan yang berpengalaman di
kampung itu. Bidan yang lainpun terpaksa meminta tunjuk ajarnya selepas dia bernekad
tidak mahu lagi berbidan.
"Memang
dah sampai resanya," beritahu nenek kepada ayah saya disebabkan emak saya
semakin gelisah.
Ketika
ini Abang Tapa yang diuruhnya menjemput Bidan Nah masih juga belum menjengah
datang. Di luar, hujan mulai turun lebat menyebabkan ayah saya juga tidak senang
duduk menunggu Abang Tapa balik. Tatkala Usu Jusuh disuruh menjemput ayah saya
di Kampung Hilir, nenek menyuruh anak angkatnya Abang Tapa ke rumah Bidan Nah.
Kalau menjemput Bidan Nah tentulah boleh singgah di rumah Pak Tua Mahat juga
yang tinggal di Kampung Hulu.
Kalau
Pak Tua Mahat datang sebelum emak melahirkan, tidaklah bimbang sangat nenek.
Tetapi saat cemas ini tidak dapat dielakkan juga, apabila emak semakin sakit
sebelum sempat Bidan Nah menjengah muka. Sebaik sahaja seruan azan bergema di
surau masuk waktu isya tatkala hujan turun lebat, nenek terpaksa juga
membidankan emak saya.
Belumpun
habis seruan azan beralun-alun bersama deru hujan itulah saya dilahirkan dengan
nenek terpaksa membidankan. Mahu tidak mahu dia terpaksa melanggar pantang
larang apakala membidankan anak sendiri dalam saat cemas demikian.
Sebaik
sahaja saya dilahirkan nenek menjadi serba salah kerana tidak menangis seperti
bayi yang lain. Dua tangan saya melekap ke telinga seolah-olah bercantum
melekat tidak boleh direnggangkan. Dalam keadaan tidak tahu apa mahu dilakukan
inilah Tok Aji bersama Nenek Aji datang dengan berpayungkan daun pisang.
"Siapa
yang bidankan budak ni?" lantas Nenek Aji bertanya sebaik sahaja naik ke
rumah.
"Saya
sendiri, bisan," sahut nenek lemah disebabkan terpaksa melanggar pantang
larangnya sendiri. "Tapi, budak ni tak menangis nampaknya," ujar
nenek kesal dengan kejadian yang menimpa saya. Dia percaya tentulah akibat
melanggar pantang larang menyebabkan saya dilahirkan tidak menangis langsung
seolah-olah bayi tidak bernyawa.
Cepat-cepat
Tok Aji mengambil saya terus melekangkan tangan saya daripada melekap ke
telinga dengan membacakan Fatihah tiga kali. Sebaik sahaja tangan saya lekang
daripada telinga barulah saya menangis sama seperti bayi lain yang dilahirkan.
Saat
inilah pula Abang Tapa balik bersama Bidan Nah dalam keadaan basah kuyup
ditimpa hujan. Setelah Bidan Nah sampai, nenek serahkan semua urusan kepadanya
untuk mengerat pusat dan memandikan bayi.
"Kawan
serahkan pada awaklah Bidan Nah," ujar nenek terus sahaja mengelak.
"Tak
usahlah risau, bisan," Tok Aji sengaja mengusik nenek yang resah dengan
kejadian itu. "Agaknya budak ni lahir tengah menyeru azan, sebab tu dia
tak menangis," jelasnya ketawa lembut disebabkan nenek saya kesal benar
apabila melanggar pantang larang.
Sudah
beberapa kali anak-anaknya melahirkan memang nenek tidak akan membidankan.
Setelah menyedari anak-anaknya hampir bersalin nenek akan segera menyuruh
dijemput Bidan Nah. Tahu sangat Bidan Nah pantang larang nenek tidak boleh
membidankan anak sendiri.
Bukan
takat membidankan sahaja nenek pegang pantang larang, bahkan mencabut akar kayu
di tepi hutan juga dia tidak akan melanggar petua. Selepas bersalawat tiga
kali, sekiranya anak kayu tidak boleh dicabut sekali rentap, nenek tidak akan
mengulanginya. Dia akan mencari anak kayu yang lain pula untuk dicabut akar.
Sebab
itulah apabila mencari limau berlangir, nenek mudah sahaja dapatkan limau
tatkala pokok-pokok limau tidak berbuah. Setelah puas mencari limau di dalam
kampung, sekiranya tidak juga ada pokok yang berbuah nescaya nenek duduk
tercokok di perdunya. Setelah menepuk perdu pokok tiga kali nenek akan
membacakan jampi serapahnya:
"Assalamualaikum
hai nenek kayu, nenek penunggu segala batu, aku nak minta sebiji limau, buat
ubat si anu, aku tahu asal kau lima, limpa anu asal kau limau, berkat
la-illahha illallah, hu....
Setelah
dihembuskan ke perdu pokok tiga kali, nenek akan mencongkil di perdu pokok
dengan hujung mata parangnya. Di situ nescaya tersembul sebiji buah limau, sekalipun
pokoknya tidak berbuah langsung. Memang siapapun hairan bagaimana nenek boleh
dapatkan buah limau, tatkala tidak sebatangpun pokok limau berbuah.
"Macam
mana Kak Ibah dapat buah limau?" Bidan Nah sendiri hairan disebabkan dia
puas mencari limau untuk melangir tembuni uri.
"Hah,
ada di balik-balik daunnya, awak tak tengok betul-betul," sahut nenek
sengaja berahsia. Tetapi mereka tahu selepas nenek mencongkil perdu pokok mendapatkan
buah limau berkenaan, nescaya pokok berkenaan akan layu daun dalam tempoh tiga
hari sahaja.
Hanya
selepas dia membidankan emak itulah nenek mengidap tokak di buku lali kakinya.
Terpaksa dia pupukkan dengan pucuk daun kenan sampai berkerak-kerak keras namun
tokaknya tidak juga sembuh. Ketika ini pusat saya juga membengkak macam buah
pinang tengah merah.
Apabila
diberitahu kepada Tok Aji mengenai pusat saya membengkak hingga bernanah, dia
pangkah sahaja dengan kapur sirih. Tok Aji bacakan Fatihah tiga kali, surah
al-Ikhlas tiga kali diikuti dengan doa yang khusyuk daripada jiwa sanubarinya:
"Allahhumma rab-binnasi azhibalbasa isyfi
antasy-syafi....1a-syifa-a illa-syifa-uka syifa-an layu-ghadiru saqaman."
Dalam
tempoh sehari semalam sahaja pusat saya yang membengkak surut tidak bertahan.
Serentak dengan itu tokak di buku lali kaki nenek saya juga mengecut macam
terung dicelur ke air panas. Memang nenek dapat mengagak segala bencana yang
ditempuhinya itu disebabkan dia melanggar pantang larang berbidan.
Bukan
sehari dua dia mengamalkan petua yang diturunkan oleh arwah emaknya sebelum
mampu menjadi bidan yang berpengalaman. Dia terpaksa ikut sama mencabut akar
kayu buat ramuan ibu-ibu bersalin sebelum diturunkan amalan berbidan.
Setiap
akar kayu ditentukan khasiatnya biar hilangkan rengat gunakan akar pasak bumi,
pecahkan angin diramu dengan akar tutup bumi, kalau sengugut carikan akar
sangka buana. Nenek dilatih supaya mengenali setiap jenis akar sebelum diturunkan
petua tidak boleh merentapnya diulang-ulang sekiranya tidak dapat dicabut
sebaik sahaja digenjur sekali!
Selepas
tahu ramuan akar kayu barulah dia diajar amalan meng-urut seluruh urat badan,
kalau dimasuki angin diurut songsang, kalau sengugut diurut menurun, kalau
terkena angin bisa perlu dijampi sambar urat. Semuanya amalan yang diturunkan
oleh arwah emaknya me-mang mempunyai pan-tang larang yang mesti dipatuhi.
Setelah
mahir fasal urut mengurut barulah dia dilatih dengan menyambut bayi. Kalau
sampai resa beri minum air selusuh, kalau songsang jampikan uri, kalau disampuk
gangguan syaitan nenek akan membakar kemenyan menyeru pendampingnya membantu.
Disebabkan menyeru pendamping itulah dia mesti mematuhi pantang larangnya biar
sempurna segala amalan yang diturunkan kepadanya.
"Kalau
saya dah langgar pantang, cukup lah saya menjadi bidan ni," tutur nenek
perlahan setelah dia tidak berdaya mahu mengubati tokak di buku lali kakinya. Ketika
ini dia sudah membakar kemenyan menyeru pendampingnya bersemuka setelah dia
menyedari melanggar pantang larang.
"Kenapa
awak bidankan anak awak sendiri?" gerutu Tok Syeikh menjelma di depannya
dengan berpakaian jubah serba kuning. "Habis, nak biarkan anak kawan
beranak tak berbidan!" sahut nenek mencebek bibir meluahkan rasa mendongkol
di hati.
"Tapi,
awak tak kerat pusat, awak juga tak mandikan bayi tu," ujar Tok Syeikh perlahan
memujuk nenek, kerana nenek tidak melanggar pantang larang yang ditetapkan.
"Memang
kawan tak langgar pantang, tapi kenapa tokak di buku lali kaki kawan ni?"
marah benar nenek disebabkan tokaknya masih juga tidak sembuh setelah
berminggu-minggu.
"Hah,
tokak awak tu bukannya fasal langgar pantang," beritahu Tok Syeikh memberi
keyakinan kepada nenek.
"Jadi,
apa salahnya?" soal nenek bertambah berang menatap muka Tok Syeikh yang
tersengih-sengih merenungnya.
"Awak
terpijakkan tempat jembalang tanah berumah," ujar Tok Syeikh menuding ke
arah ular hitam yang garang mengangkat kepala di tepi belukar tempat nenek
menebas tapak semaian padi.
"Kenapa
Tok Syeikh tak lindungkan kawan?" lantas nenek menyindirnya kerana tidak
dapat bertahan daripada gangguan syaitan yang menjelma menjadi ular hitam di tepi
belukar.
"Macam
mana nak lindungkan, sebab awak lalai sampai terpijak tempat dia," dalih
Tok Syeikh terpaksa berundur apabila ular hitam itu cuba menerkam ke arahnya.
Sambil
berligar-ligar Tok Syeikh memukul kepala ular itu dengan tongkatnya buluh tumpat
berwarna kuning. Terpelanting ular itu akibat dipukul kepala hingga
bergulung-gulung menggelepar.
Tetapi
ular hitam tidak mengalah sekalipun mengkitai-kitai kepala selepas dipukul
kuat. Tubuhnya beransur-ansur menjadi asap debu hingga bertukar menjadi
perempuan tua dengan rambut beruban mengerbang serta muka berkedut hodoh.
Belum sempat
Tok Syeikh mara ke hadapan memukulkan tongkat buluh tumpatnya, perempuan tua
menghentakkan tongkatnya batang bemban hingga memancar api yang menyambar.
Terpaksa Tok Syeikh undur ke belakang lantas membuka serbannya terus dikibaskan
ke api yang menyala marak..
Api
yang marak menyala itu bagaikan ditiup angin kencang meliuk ke arah perempuan
tua hingga hampir menyambar rambutnya yang mengerbang putih. Tersengih-sengih
perempuan tua itu mengelak daripada disambar api. Terketar-ketar dia melompat
ke atas busut hitam dalam keadaan termengah-mengah.
"Nak
berlawan sangat awak ni Tok Syeikh!" ejek perempuan tua itu melenggok
lenggokkan kepalanya laksana ular diterpa musuh.
"Kalau
awak nak cuba, apa salahnya?" sahut Tok Syeikh menghentak-hentak tongkat
buluh tumpatnya.
"Awak
penghulu bunian, kenapa nak tolong Bidan Ibah ni?" terketar-ketar suara
perempuan tua itu mengerling nenek yang duduk bertimpuh membiarkan asap kemenyan
berlabun naik di tengah rumahnya.
"Kenapa
pula awak jembalang tanah nak ganggu dia!" jerkah Tok Syeikh mengeje-nya.
"Selagi aku ada, jangan cuba nak ganggu sahabat aku ni," dia memberi
amaran menudingkan tongkat buluh tumpatnya ke muka perempuan tua rambut putih
mengerbang itu.
Tertunduk
perempuan tua itu apabila Tok Syeikh menuduhnya jembalang tanah. Saat ini dia tidak
dapat menyembunyikan dirinya setelah nenek dapat membaca rahsia perempuan tua
berkenaan. Apabila perempuan tua itu cuba memusingkan badan Tok Syeikh menghembus
ke arahnya, menyebabkan tiba-tiba sahaja jaring besi jatuh dari udara menyerkupnya.
Terlalu
marah perempuan tua rambut mengerbang putih itu disebabkan terkurung di bawah
serkup jaring besi. Puas diketuk-ketuknya dengan tongkat batang bemban jaring
besi itu tetap tersergam kukuh. Kemudian dia membongkok menggenggam pasir
lantas dilimparkan ke jaring besi hingga terpokah bagaikan cair dilebur ke api.
Terkekeh-kekeh
dia ketawa mengejek sebaik sahaja dapat membolos keluar daripada jaring besi
terserkup itu. Ketika ini Tok Syeikh membisikkan kepada nenek supaya
membacakan:
"Unggun-unggun anggah-anggah datang nenek tongkat besi,
terlanda engkau patah terpijak engkau mati, mata kamak mata kamu, kamu budang
badang, siah kiri siah kanan siahkan kata aku,
aku tahu asal kau jadi, darah ular sekati munur asal kau jadi, Yassin kata
Allah, Yassin kata Muham-mad, Yasisn kata ba-ginda Rasullullah, ber-kat
la-illahha illallah hu..."
Habis
sahaja nenek membacakan jampi serapah yang diajarkan oleh Tok Syeikh, dia
melihat Tok Syeikh juga berundur ke belakang. Perempuan tua rambut mengerbang
putih itu terpinga-pinga apakala mendengar tanah bergegar bagaikan dipijak
tapak kaki sebesar bukit,
Nenek
terus memejamkan mata membiarkan asap kemenyan melabun hingga menyelubungi
seluruh badannya. Di tengah-tengah gegaran tanah itu dia mendengar suara Tok
Aji mendehem jauh di udara. Apakala nenek mendongak dia melihat Tok Aji
berjalan di udara laksana berjejak di tengah halaman
"Saya
tak sanggup lindungkan Bidan Ibah, aji," lemah sahaja suara Tok Syeikh
menunduk sebaik sahaja Tok Aji tercegat di hadapannya. "Kamu juga makhluk,
tak berhak lindung kan sesama makhluk," Tok Aji mengingatkan Tok Syeikh
yang tersengih-sengih malu disindir.
Tok
Aji memang tahu perempuan tua yang dipanggil jembalang tanah itu tidak akan
mampu menewaskan Tok Syeikh, tetapi Tok Syeikh sendiri tidak berupaya
lindungkan nenek sekiranya diganggu. Kalaulah tidak disebabkan hati nenek cekal
melawan gangguan itu nescaya dia juga tewas tidak dapat bertahan.
Kemunculan
Tok Aji secara tiba-tiba itu menyebabkan perempuan tua rambut mengerbang putih
itu gelisah tidak menentu. Tatkala dia cuba menghampur dari busut hitam kakinya
tiba-tiba menjadi lemah. Menyeringai dia menampakkan gusi yang bergigi jarang
laksana anjing disorongkan belantan ke rahang.
"Aku
bukan nak bermusuh dengan awak, aji," ujar perempuan tua itu ketakutan
menjadikan kulit mukanya yang berkedut bertambah hodoh.
Tok
Aji tidak peduli apapun dituturkan oleh perempuan tua berkenaan. Dia merenung
tepat muka hodoh perempuan tua itu tergolek ke tepi busut hitam terkial-kial
berpaut di situ. Belum sempat dia bangun berdiri tegak, Tok Aji mengisar tapak
tangan nya membacakan surah al-Ikhlas tiga kali menyebabkan perempuan tua itu
jatuh terhenyak. Terketar-ketar dia memegang pinggangnya bagaikan patah akibat
terhentak kuat.
"Nak
bunuh aku ke, aji?" rungut perempuan tua itu menyeka rambutnya yang beruban
mengerbang hingga menutup muka.
Tetapi
Tok Aji tidak hiraukan gerutu perempuan tua berkenaan. Dia bacakan Ayatul Kursi
17 kali dihembuskan sekaligus ke muka perempuan tua itu, hingga tiba-tiba
sahaja kulit mukanya cair bagaikan lilin dicucuh ke api. Kulit mukanya juga
luruh laksana kertas buruk terendam di air yang diramas-ramas kasar.
Apakala
perempuan tua mahu meraba kulit mukanya biji matanya juga tersembul keluar,
menyebabkan dia terjerit-jerit tidak ketahuan. Tok Syeikh yang melihat kejadian
itu juga menjadi gementar hingga tidak berani bercakap sepatah apapun.
Sebaik
sahaja tubuh perempuan lebur menjadi debu, nenek juga tersentak di tengah
rumah. Bara tempat membakar kemenyan juga sudah padam menjadi arang. Terasa
seluruh badannya berpeluh dengan ombak dada termengah-mengah. Usu Jusuh yang
berbaring di serambi sekadar mendengar nenek merungut-rungut sahaja di tengah
rumah.
Kalau
nenek membakar kemenyan tengah malam, memang Usu Jusuh tidak ambil peduli
sangat. Dia tahu nenek menyeru Tok Syeikh datang menjelma sekiranya dia terdesak.
Lainlah kalau nenek memanggilnya ambilkan air atau perkakas ubat-ubatan yang
diperlukan barulah Usu Jusuh membantu.
Bangun esok paginya nenek merasakan tokak di
buku lali kakinya tidak lagi berdenyut sakit. Bengkaknya juga sudah mula
mengecut. Tatkala dia datang menjengah saya, memang nenek menghela nafas lega
setelah melihat bengkak di pusat saya juga sudah seruh benar. Dia tahu memang
Tok Aji yang doakan supaya bengkak di pusat saya cepat sembuh.
Tidak
lama selepas kejadian itu, tiap-tiap malam pula saya kembung perut hingga
menangis santak dinihari. Gelabah juga emak dan ayah saya disebabkan kembung
perut itu sampai keras macam kulit tabuh di surau.. Puas ayah saya doakan,
tetapi kembung perut itu reda buat sementara sahaja.
Tatkala
saya tenar menangis, ayah saya bacakan sahaja surah al-Ikhlas sampai 100 kali.
Habis sahaja ayah saya bacakan doa tersebut, lantas sahaja saya terberak tidak
bertahan. Selepas terberak barulah saya tidur nyenyak sampai ke pagi.
Tetapi
malam esok nya kembung perut itu berulang lagi. Kesal juga nenek kerana dia
melanggar pantang larang berbidan, sekali pun Tok Syeikh memberitahu dia tidak
melanggar apa-apa pantang larang yang ditetapkan kerana tidak memotong pusat
dan tidak memandikan bayi. Macam manapun nenek tetap merasa dirinya bersalah menyebabkan
saya sentiasa sakit sahaja semasa baru dilahirkan sampai enam bulan usia.
"Biarlah
nenek tak berbidan lagi," beritahu nenek selepas bertahun-tahun dia
mengambil keputusan nekad berhenti terus menjadi bidan. Puas dipujuk orang-orang
kampungnya, nenek tetap dengan keputusannya. Dia tidak akan menjadi bidan lagi
selepas sahaja saya dilahirkan.
"Kenapa
nenek mesti terima pantang larang?" sengaja saya mengusik apabila sekali
sekala berkunjung ke rumahnya.
"Hah,
adat kita berbidan mestilah ikut pantang larang," jelas nenek perlahan.
"Kalau di hospital nak jadi bidan kena pakaian serba putih, jadi pantang
larang ini ialah pakaian bidan kampung," tersengih-sengih nenek macam
menyindir saya.
Nenek
percaya gangguan yang saya alami semasa kecil memang jelmaan jembalang tanah
yang mengambil kesempatan apabila nenek melanggar pantang larang. Tetapi Tok
Aji sekadar menjelaskan, "Apapun penyakit datangnya dari Allah Subhanahu
Wata'ala untuk menguji kesa-baran hamba-Nya".
Kejadian
yang saya alami itu memang tidak pernah saya tahu langsung. Kalaulah tidak
diceritakan oleh nenek, manalah saya tahu kejadian pusat saya membengkak
sebesar buah pinang masak menyebabkan pusat itu tersembul sebaik sahaja sembuh.
Bimbang juga emak saya kalau-kalau bengkak berkenaan boleh menyebabkan perut
berkulit lembut itu akan berlubang pesuk.
"Tapi
Allah mengetahui yang nyata dan yang tersembunyi," tutur nenek apabila
kenangkan kejadian yang menimpa saya semasa baru dilahirkan dulu.
Hinggalah
nenek meninggal dunia memang dia tidak lagi mahu membidankan sesiapa sahaja,
setelah dia nekad membuat keputusan. Tetapi ke manapun dia pergi orang-orang
kampung tetap memanggilnya bidan juga.
Sebab
itulah terkejut juga saya apabila Ngah Katib yang sudah lama berpindah ke Segamat
memberitahu fasal nenek saya membidankan menantunya tengah mengerang-erang
sakit sebelum bidan klinik dijemput datang. Memang menantunya Mejirah dibenarkan
bersalin di rumah sahaja disebabkan bersalin kali ke-dua.
Sebaik
sahaja anaknya Sidin menunggang motosikalnya ke klinik, bidan yang bertugas
sudah ke kampung lain pula membidankan orang. Gelabah juga Sidin disebabkan
cuma seorang sahaja bidan bertugas di kampung demikian dalam masa dua orang ibu
sarat mengandung hampir melahirkan anak.
Terpaksalah
Sidin berpatah balik. Setidak-tidaknya dia boleh meminta bantuan jiran-jiran
supaya membawa isterinya ke hospital sahaja. Dalam keadaan senja semakin gelap,
masih ada masa lagi kalau mahu membawa Mejirah ke hospital.
Tatkala
membelok masuk ke simpang ke kampungnya dari jalan besar, Sidin ditahan oleh
nenek saya. Tergamam juga Sidin disebabkan dia kenal sangat dengan ayahnya Ngah
Katib. Memang dia tahu ayahnya datang dari daerah yang disebutkan oleh nenek
saya, tetapi sudah lama dia tidak jejak kaki balik ke kampung.
Semenjak
berpindah dari kampung halaman ke Segamat, Ngah Katib tidak pernah lagi jengah
muka. Apa sangat mahu diharapkan di kampung disebabkan dia sendiri tidak ada
saudara mara sangat setelah kedua ibu bapanya meninggal dunia. Apalagi kedua
ibu bapanya menumpang di tanah nenek tegak rumah semasa di kampung.
"Eh,
Mak Ibah buat apa ke Segamat ni?" terkejut juga Ngah Katib apabila anaknya
Sidin membawa nenek saya balik ke rumah bersamanya.
"Aku
nak ke rumah angah, tak tahu di mana," keluhnya pendek sambil menunjukkan
alamat saya sewaktu tinggal di Segamat beberapa tahun lampau.
"Dia
tinggal di sini ke?" terkejut juga Ngah Katib apabila diberitahu saya ada
di Segamat. Dia sendiri tidak cam saya kalau terserempak pun, kecuali tahu
sangat saya cucu Bidan Ibah.
Alamat
tempat tinggal saya yang ditunjukkan oleh nenek itu memang jauh dari kampung
berkenaan. Masakan nenek boleh sampai tatkala malam sudah bertambah gelap.
Lagipun tidak ada lagi bas melintas setleah lebih jam 5.00 petang ketika itu.
Disebabkan
Merijah semakin berat mahu melahirkan anak, Sidin tidak peduli sangat
kedatangan nenek yang menjadi tetamunya. Dia gelabah mahu membawa isterinya ke
hospital sahaja setelah meminta pertolongan jiran-jiran. Mereka terpaksa pula
mencari kereta sewa di pekan kecil yang berdekatan sedangkan keadaan Merijah
sudah tidak boleh lagi ditunggu.
"Mak
Ibah, tolonglah tengokkan menantu saya ni," desak Ngah Katib cemas dengan
keadaan Merijah.
Nenek
saya tidak menyahut. Dia mara ke hadapan meraba-raba perut Merijah. Kemudian
dia menggeleng kepala sambil menutur kan perlahan, "His, songsang
kedudukan budak ni."
Lantas
nenek meminta air segelas. Setelah dihulurkan kepadanya dia menghirup sedikit
bagaikan berkumur-kumur, kemudian disemburkan ke perut Merijah. Apabila tangannya
membetulkan punggung bayi di dalam kandungan yang terdorong ke bawah, dengan
menolak kepalanya ke bawah, tidak sampai beberapa minit Merijah selamat melahirkan
bayinya.
Macam
manapun nenek enggan mengerat pusat bayi. Terpaksa pula menunggu bidan klinik
yang sudah dipesankan oleh Sidin. Dalam masa beberapa minit sahaja pula bidan
berkenaan sampai termengah-mengah kerana tidak menduga Merijah bersalin pada
hari berkenaan.
Tetapi
dia tidaklah membantah setelah dibantu oleh nenek saya membidankan bayi berkenaan.
Bidan berkenaan yang mengerat pusat dan memandikan bayi itu. Memang nenek
bermalam juga di rumah Ngah Katib, sebelum pagi-pagi esoknya dia berkeras juga
mahu mencari rumah tempat saya tinggal.
Tiga
hari selepas Merijah selamat bersalin, Ngah Katib mengajak anaknya Sidin
mencari rumah saya. Dia percaya tentu nenek masih belum balik ke kampung. Terhutang
budi benar dia pada nenek setelah membantu membidankan Merijah.
Kalau
nenek tidak datang dalam saat Merijah mengerang-erang kesakitan sebelum bidan
klinik sampai, memang Ngah Katib mati akal langsung. Apalagi Kak Temah bidan di
kampung itu tidak berani membantu setelah meraba bayi dalam kandungan kedudukannya
songsang. Kak Temah sendiri mendesak supaya Merijah dibawa sahaja ke hospital
sekiranya bidan klinik tidak sampai.
Dalam
saat cemas inilah Ngah Katib berulang kali menyebut nama nenek fasal kemahirannya
membidan kan sekalipun bayi berkedudukan songsang dalam kandungan. Tahu sangat
Ngah Katib disebabkan dia lama duduk di tanah nenek sampai berkawan rapat
dengan Abang Tapa anak angkat nenek.
Tetapi
Ngah Katib tidak pula menyedari nenek tidak lagi berbidan selepas saya dilahirkan.
Sehingga saya dewasa pun Ngah Katib tidaklah tahu sangat nenek tidak berbidan
disebabkan dia bekerja di estet. Hanya sekali sekala menjengah emak dan ayahnya
sahaja semasa mereka masih hidup lagi. Selepas kedua-duanya meninggal dunia memang
Ngah Katib tidak pernah lagi balik ke kampung.
Hampir
juga saya tidak cam dia sewaktu tercegat di tengah halaman memberi salam.
"Macam
mana ngah tahu saya tinggal di sini?" hairan juga saya disebabkan dia
tiba-tiba sahaja menjengah muka, lantas mempelawanya naik ke rumah.
Dia
hanya tersengih-sengih sahaja tidak mahu memberitahu. Perkara di mana dia
mendapat tahu alamat tempat tinggal saya tidak penting sangat setelah dapat
bersua muka demikian. Lebih dua puluh tahun dia tidak bertemu tentulah
masing-masing tidak cam lagi di antara satu sama lain.
Apalagi
Ngah Katib sudah botak kepala dengan uban memutih di sekeliling kepala-nya. Tubuhnya
juga sudah gemuk boyak tidak sama dengan sewaktu dia balik sekali sekala menjengah
emak dan ayahnya.
Lama
dia terhangak-hangak memandang ke dalam, barulah Ngah Katib memberitahu
mengenai nenek membidankan menantunya Merijah. Kalau tidak disebabkan nenek
memberikan alamat rumah saya tentulah dia tidak dapat jejakkan kaki ke situ.
"Ah,
takkan nenek yang bidankan," ujar saya semacam tidak percaya sangat dengan
penjelasannya. "Betul ustaz, saya bawa dia balik naik motor," sahut
Sidin memberitahu fasal terserempak nenek saya di simpang ke jalan besar
selepas turun dari bas.
"Lagipun
nenek tak mahu bidankan orang lagi," jelas saya selanjutnya.
"Dia
kata nak ke sini, tak ada dia datang?" lantas Ngah Katib bertanya setelah
lama menunggu nenek tidak juga keluar.
Barulah
saya menghela nafas sambil beristighfar panjang menginsafi akan kebesaran Allah
Azzawaj-jala. Terasa diri terlalu kerdil di sisi Allah yang Khaliq. Tidak saya
sedari saat ini tiba-tiba sahaja pelupuk mata digenangi air menahan rasa terharu
yang amat menyebak di dada.
Apabila
kenangkan nenek yang seumur hidupnya sudah tidak mahu lagi berbidan tiba-tiba
sahaja membantu menantu Ngah Katib sewaktu lelaki itu berulang kali menyebut
namanya.
"Kalaulah
Mak Ibah ada, tentu tak susah Merijah ni nak bersalin," tidak putus-putus
Ngah Katib menuturkan setiap kali melihat keadaan menantunya mengerang-erang
kesakitan. Sebab itulah tidak bertangguh dia mencari tempat tinggal saya
setelah nenek memberitahu akan ke rumah. Sekalipun Sidin mahu menghantarkan,
tetapi dia sekadar menyuruh anak muda itu menjaga isterinya sahaja.
"Nenek
sudah meninggal dunia lebih lima belas tahun dulu," bisik saya perlahan
menyebabkan Ngah Katib tersentak bagaikan tidak percaya dengan penjelasan saya.
Baru tiga hari sahaja dia melihat nenek membidankan Merijah, bagaimana pula
saya memberitahu sudah lebih lima belas tahun nenek rneninggal dunia.
Malah
nenek sendiri yang memberikan alamat tempat tinggal saya kepadanya mendesak supaya
menemui saya. Ketika ini saya juga melihat pelupuk mata Ngah Katib digenangi
air.
No comments:
Post a Comment