Sunday, June 25, 2017

233. NYONYA TUA DI SILING RUMAH


Kejadian seperti yang pernah diceritakan oleh Wak Samin kepada saya ini, memang sukar hendak dipercayai kalau berpandukan kepada akal semata-mata. Tetapi bukannya semua orang mengalami peristiwa demikian. Kadang-kala sekiranya orang yang menceritakan itu orang yang tidak pernah mempelajari tentang ilmu-ilmu demikian, orang akan menuduhnya disebabkan lemah semangat pula hingga terbayang-bayang mengenai lembaga tersebut.
Hal inilah berlaku kepada Jabal, apabila pembantu rumahnya tiba-tiba saja berhenti kerja. Jabal datang menemui saya setelah diperkenalkan oleh Kadir Misai, sewaktu dia masih berkhidmat di Kuala Lumpur. Tetapi Kadir Misai membawa Jabal menemui saya bukanlah disebabkan pembantu rumahnya tiba-tiba saja berhenti kerja. Kebetulan Jabal seorang peniaga berkawan rapat dengan Kadir Misai hendak ke Mancis di Pahang menemui Aki Sahak sebabkan isterinya mengidap sakit selalu diganggu oleh perasaan gugup.

Disebabkan saya yang kenal baik dengan Aki Sahak, maka Kadir Misai membawa Jabal menemui saya terlebih dulu 'sebelum bertalak ke Mancis. Apabila sampai di Mancis, Aki Sahak mencebik bibir sambil mengatakan, "Buat apa susah-susah datang jauh-jauh ni, ustaz ni pun boleh. Kenapa tak minta ustaz ni aje ubatkan isteri awak?".

Jabal mengerling ke arah Kadir Misai. Tetapi dia hanya tersenyum saja apabila menyedari dirinya dikerling oleh Jabal dan isterinya Sirah.

"Kadir yang ajak kami jumpa Aki . . . ." beritahu Jabal serba salah.

"Hisss, ustaz ni guru saya" sahut Aki Sahak selamba.

"Janganlah cakap macam tu Aki" cepat-cepat saya memotong kerana bimbang Jabal tersalah anggap pula. Sebenarnya yang menjadi guru Aki Sahak ialah Tok Aji bukan-nya saya.

"Ustaz janganlah nak simpan kemenyan, bakar aje laaa biar kemenyan tu berbau" ujar Aki Sahak tersengih-sengih.

"Dengan ustaz ni payah sikit Aki, kalau Aki yang cakap macam tu eloklah tu. Kalau saya yang cakap nanti marah pula dia" Kadir Misai macam menyokong kata-kata Aki Sahak. Tetapi memang Kadir Misai tidak akan bercakap apa-apa mengenai diri saya, sekiranya menghadapi masalah seperti Jabal ini.

Sejak itulah Jabal tidak lagi menemui Aki Sahak, tetapi sering ke rumah saya. Kebetulan pula pembantu rumahnya baru saja berhenti beberapa minggu, dan dia mendapat seorang lagi pembantu rumah. Pembantu rumahnya sebelum itu berasal dari Sitiawan, Perak tiba-tiba saja meminta berhenti kerja dengan tidak memberi apa-apa sebab.

"Kalau awak rasa gaji tidak memuaskan, saya akan tambah lagi" kata Jabal meminta pembantu rumahnya itu jangan berhenti. Dia sanggup membayar lebih lagi sekiranya pembantu rumahnya itu tidak mahu gaji sebanyak $200.00 itu. Apa sangatlah mahu di-kira wang, kalau terlalu sukar mencari pembantu rumah.

Sekiranya pembantu rumahnya itu tidak suka berkerja disitu, tentulah dia memilih kerja yang lain seperti di kilang. Tetapi dia tidak berhenti kerana mahu berkerja di kilang. Dia terus balik ke kampungnya di Sitiawan. Inilah yang mengherankan Jabal suami isteri sejak mereka berpindah ke rumah yang baru disewanya di Ampang.

"Nak kata dia tak suka kerja dengan saya, tidak puia . . . . " jeias Jabal keciwa. "Macam berat juga hatinya nak berhenti. Tapi, apalah agak masalah sebenarnya, ustaz?" dia cuba mendapatkan pandangan saya.

Saya hanya menggeleng kepala. Memang saya tidak tahu bagaimana mahu menjawab masalah tersebut, kerana perasaan seseorang tidak dapat kita duga sama sekali. Kalau Jabal sanggup membayar lebih dari $200.00 sebulan, tetapi pembantu rumahnya tetap juga berhenti, saya fikir bukanlah disebabkan masalah gajinya tidak cukup.

Pembantu rumahnya yang baru berkerja di rumahnya seorang gadis dari Pahang. Hanya baru beberapa hari saja dia berkerja di situ ketika saya datang ke rumah Jabal. Sukar juga saya mahu mempastikan sama ada Saridah pembantu rumah Jabal itu sanggup berkerja lama atau pun tidak di situ. Waktu saya sampai di rumah Jabal, saya lihat Saridah tidak menampakkan tanda-tanda yang dia tidak suka berkerja di situ,

"Cubalah ustaz tanyakan pada Saridah ni, dia suka tak berkerja di sini?" bisik Jabal meminta saya bertanyakan demikian kepa-da gadis berkenaan.

Sirah juga serba salah dengan sikap pembantu rumahnya yang berhenti secara tiba-tiba saja. Kalau mahu dikatakan dia bersikap kasar, sepanjang ingatan nya tidak pernah dia berkasar dengan pembantu rumahnya. Malah dia menganggap sama seperti adik sendiri saja. Tidak tahulah pula dia bagaimana pandangan pembantu rumahnya terhadap dirinya.

Memang dia kesulitan kalau tidak ada pembantu rumah kerana anaknya masih kecil lagi. Dia memerlukan pembantu rumah menjaga anaknya semasa dia ke pejabat saja. Apabila sudah balik sebelah petangnya, pembantu rumahnya boleh berihat. Memasak pada sebelah malam dia sendiri lakukan, membasuh pakaian pun menggunakan mesin basuh, berkemas rumah juga dia tidak mengharapkan sangat pembantu rumah. Tetapi mengapa mereka berhenti juga tidak sampai sebulan berkerja di situ.

 "Ustaz cubalah tengok-tengokkan rumah ni, mana tau tak sesuai untuk kami tinggal..." Sirah pula berbisik semasa Saridah masih lagi di dapur menyediakan minuman. "Siapa tuan rumah ni?" soal saya perlahan.

"Cina..." beritahu Jabal. "Pindah rumah dulu kami buat juga doa selamat" Sirah cepat-cepat memotong.

"Rumah ni tak ada apa-apa masalah" ujar saya memerhati di sekeliling.

"Tapi macam mana dah empat orang pembantu rumah kami lari...?" keluh Sirah macam tidak sabar dengan sikap pembantu pembantu rumahnya yang lalu apabila berhenti secara tiba-tiba.

Saya bangun berjalan ke bilik Saridah di tingkat bawah, semasa melihat gadis itu datang dari dapur menatang dulang minuman. Dia juga tidak menghiraukan sangat saya menuju ke biliknya. Langkah saya terhenti sebaik sampai hampir ke pintu bilik apabila melihat asap colok keluar di situ. Tetapi saya tahu Jabal dan isterinya Sirah, tidak melihat asap colok tersebut. Baunya terasa tengit menusuk ke hidung, sedangkan Jabal, Sirah dan Saridah tidak terbau apa-apa pun.

Kemudian saya balik semula duduk dengan tidak terus masuk ke bilik Saridah. Serba salah juga saya mahu memberitahu Jabal mengenai asap colok yang saya lihat keluar dari bilik Saridah, di samping baunya yang tengit itu.

"Beginilah..." saya menghela nafas memerhati Saridah. "Kalau ada apa-apa yang mengganggu Saridah cuba beritahu saya, bila dia tidur di bilik tu nanti" ujar saya memuncungkan bibir ke arah bilik yang diuntukkan kepada Saridah.

Saridah mengangguk.

Sebelum saya balik, saya masuk ke bilik Saridah terlebih dulu. Saya berdiri di setiap penjuru bilik sambil membacakan Ayatul-Kursi 33 kali di setiap penjuru, diikuti dengan 4 ayat terawal dari Surat Al-Jin. Saya mengingatkan Saridah supaya membacakan Surat Yassin sebelum masuk tidur.

Dia mematuhi apa yang saya suruh dia melakukannya. Sebelum masuk tidur Saridah mengambil wuduk, lantas menunaikan solat sunat dua rakaat. Selepas itu dia terus membacakan Surat Yassin tiga kali. Malamnya terasa udara di sekeliling panas menyebabkan dia sukar mahu melelapkan mata. Puas dia mengereng ke kiri ke kanan, tetapi wap panas dari luar tetap mengganggu.

Sehingga jam 12.00 malam, Saridah masih belum dapat melelapkan mata. Dia tidak tahu sama ada Jabal ,dan isterinya Sirah mengalami seperti apa yang dirasainya itu. Dia tidak mendengar lagi Jabal atau Sirah berbual-bual di biliknya. Suasana di sekitar kawasan perumahan di Ampang itu sudah sepi walaupun sekali sekala terdengar juga bunyi kereta menderu di jalan raya.

Dalam keadaan demikianlah Saridah melihat seorang perempuan Cina sudah tua berkaki lumpuh jalan menginsut punggung di siling rumah. Di tangannya memegang api colok terketar-ketar. Dia mendengar nyonya Cina itu merungut-rungut dalam bahasa yang tidak difahaminya. Suaranya seolah-olah tenggelam di kerongkong.

Kemudian matanya mengerling ke arah Saridah yang terbaring di katil. Saridah melihat tubuh nyonya Cina itu bagaikan jatuh dari siling bilik mahu menimpa dirinya. Berdebar juga dia melihat nyonya Cina itu menginsut-insut punggung di siling bagaikan dia sedang menginsut di lantai. Pada mulanya Saridah ketakutan juga disebabkan nyonya Cina merenungnya dengan tenungan tajam, tetapi hatinya menjadi berani setelah dilihatnya saya berdiri di setiap penjuru balik.

Dia melihat seolah-olah saya memberi isyarat supaya dia tidak merasa takut.

"Apa fasal kacau sama orang...?" Saridah rnendengar suara saya keras, tetapi tidak tahu yang mana satukah saya. Dia melihat ada 4 diri saya berdiri di semua penjuru.

"Gua tatak kacau olang latuk..." sahut nyonya Cina terjatuh dari siling lantas tertiarap di lantai. Bergegar juga lantai simin rumah berkenaan apabila tubuh nyonya Cina tersebut jatuh berdebap. "Jangan malah sama gua latuk" ujar nyonya tua itu terketar-ketar.

"Lu mari sini, bikin takut sama orang...!" Saridah dapat mendengar dengan suara saya membentak.

"Ini gua punya lumah, latuk" kata nyonya tersebut terisak-isak.

"Bohong...!" kata saya mengejek.

"Mutut latuk, ini gua punya lumah...." semakin mendayu-dayu nyonya tua itu merintih.

Saridah menjadi serba salah setelah melihat nyonya tua itu merintih-rintih. Hatinya menjadi sayu melihatkan keadaan nyonya tua itu terinsut-insut punggung ketakutan melihat saya berdiri di setiap penjuru. Ke mana saja dia berpaling dia melihat saya tercegat bagaikan mengancam dirinya.

"Gua tatak kacau, tapi semua amoi titun ini bilik ingat gua mau kacau" nyonya tua itu tersengguk-sengguk mengurut dadanya Yang sebak. "Gua mali gua punya lumah, gua mau titun ini bilik tapi atak amoi titun.” dia menangis bertambah kencang.

Disebabkan Saridah bertambah belas kesihan melihat keadaan nyonya itu, tidak ada lagi rasa ketakutan mencengkam perasaannya. Dia mempelawa nyonya tua itu naik ke katil bersamanya, tetapi nyonya tua berkenaan menolak. Dia juga melarang Saridah mendekati dirinya.

 "Gua mau celita-celita saja sama amoi" ujarnya ramah.

 "Betul nyonya tak kacau sama saya?" soal Saridah memberanikan hati.

"Amoi manyak baik, apa macam gua mau kacau" katanya mula menguntum senyum.

"Itu latuk pun manyak baik, dia tatak hantam sama gua" dia mengerling ke arah saya yang masih dilihatnya ada tercegat di tiap-tiap penjuru.

Saridah bangun menyandarkan belakang ke katil. Dia cuba bangun mahu membantu nyonya tua tersebut, tetapi kakinya terasa berat. Nyonya tua itu juga bertambah takut bila melihat Saridah mahu menghampiri dirinya.

Nyonya tua itu memberitahu Saridah, memang dia sentiasa datang ke bilik tersebut apabila hatinya merasa rindu untuk melihat rumah berkenaan. Di bilik itulah dia tinggal berseorangan di rumah batu dua tingkat di kawasan berkenaan. Anak-anaknya sibuk dengan urusan perniagaan ke Singapura, ke Bangkok atau ke Jakarta dan Manila.

Dalam usia yang lanjut, ditambah pula menderita lumpuh beberapa tahun dia terkurung di dalam bilik berkenaan dengan dijagai oleh seorang pembantu rumah. Sekalipun anak-anaknya menyediakan perbelanjaan yang cukup di samping menggaji pembantu rumah, tetapi dia sering kesepian menghadapi hari tuanya. Pembantu rumahnya pula garang, dan sering mengherdik kalau dia meminta itu dan ini.

Dia dituduh nenek tua yang cerewet. Pembantu rumahnya juga hanya akan memberi perhatian yang secukup nya kepada dia apabila ada di antara anak-anaknya datang menjengah ke rumah tersebut. Disebabkan tidak tahan lagi dengan sikap pembantu rumahnya, nyonya berkenaan memarahi serta menghalau nya dari rumah itu. Sejak itulah jiran-jiran tidak pernah lagi melihat pembantu rumahnya melayani nyonya berkenaan.

Lebih seminggu jiran jiran tidak tahu apa yang berlaku, kerana rumah itu sentiasa bertutup. Pembantu rumah nya juga tidak datang menjengah. Jiran-jiran juga tidak melihat nyonya tua itu menolak kerusi rodanya keluar, kerana tidak ada lagi pembantu rumah yang menyorong kerusi roda nya. Mereka mengesyaki sesuatu perkara berlaku, lantas melaporkan kepada pihak berkuasa.

Setelah pintu rumah dipecahkan, pihak berkuasa dapat masuk lantas menuju ke bilik nyonya tua lumpuh yang tidak berkunci. Apa yang dilihat ialah nyonya tua berkenaan mati duduk di atas kerusi rodanya. Dia didapati sudah tiga hari meninggal dunia disebabkan tidak makan. Kematian nyonya tua tersebut sebenarnya tidak menyebabkan anak-anaknya berdukacita, kerana mereka merasakan kematian tersebut sudah mengurangkan beban yang menyulitkan.

"Amoi keleja baik-baik..." nyonya tua itu mengingatkan Saridah. Wajahnya murung menahan kesebakan dada yang mengombak-ngombak. "Jaga itu nyonya baik-baik, jangan kasi dia susah hati" ujarnya perlahan sambil mengesat pelupuk mata.

Saridah mengangguk lemah. Tetapi apabila dia mengangkat muka didapatinya kulit peiupuk mata nyonya itu terkopak semasa tangannya mengesat ke situ. Daging mukanya juga jatuh seperti lilin panas terbakar. Saridah mula diganggu ketakutan melihatkan muka nyonya tua itu bertukar menjadi hodoh apabila kulit mukanya mula reput sedikit demi sedikit.

"Nyonya sudah mati ke?" pekik Saridah sekuat hati.

Nyonya Cina itu mengangguk perlahan. "Tapi amoi jangan takut, gua tatak kacau sama amoi" katanya memberi keyakinan pada Saridah.

"Tapi nyonya sudah kacau semua orangl" bentak Saridah mencebik bibir bagaikan meluat meluka muka nyonya tua itu yang bertambah reput sedikit demi sedikit.

"Gua tatak kacau, tapi dia olang kacau sama gua" ujar nyonya Cina itu mengesat-ngesat pelupuk matanya Setiap kafi dia mengesat pelupuk ma-ta, semakin banyak pula kulit pipinya luruh hingga berlubang-iubang tulang pipinya.

"Apa macam dia kacau nyonya?" soal Saridah keras.

"Dia olang malah sama gua, dia olang mahu halau sama gua" katanya lantas melayang semula ke siling atap dengan kepalanya tergantung ke bawah. Bau colok yang di-pegangnya menusuk ke hidung, kerana api colok yang membara itu terus membakar tangannya yang menggenggam kuat. Seluruh tangannya melecur, tetapi dia tidak melepaskan colok tersebut sekali pun asapnya berkepul-kepul dari genggaman tangan.

Saridah melihat nyonya itu tidak berkata apa-apa lagi. Dia tergantung kaku di siling atap laksana kelawar yang bergayut di pelepah kelapa. Sekali sekala kerusi rodanya bergerak-gerak juga seolah-olah akan jatuh menimpa Saridah. Terpaksa pula Saridah meronta-ronta mahu melepaskan kakinya yang berat tidak dapat digerakkan.

Semasa menceritakan kepada saya keesokan harinya, Saridah tidaklah diganggu ketakutan.

"Saya rasa macam betul-betui terjadi, ustaz. Tapi nak kata mimpi, saya rasa tak macam mimpi pula" kata Saridah berpaling pada Sirah yang mengerut-ngerutkan dahi mendengar cerita pembantu rumahnya itu.

"Kau mimpi agaknya. tu..." sahut Sirah perlahan.

"Boleh jadi juga, kak" Saridah mengangguk.

Tetapi memang Jabal diberitahu oleh jiran jiran mengenai rumah yang disewanya itu. Sebeiumnya tidak ada orang yang mahu menyewa rumah tersebut setelah diberitahu mengenai mayat nyonya tua yang dijumpa di bilik tingkat bawah setelah tiga hari meninggat dunia. Memang penyewa-penyewa Cina tidak mahu menyewa rumah tersebut setelah mendengar cerita berkenaan

Namun Jabal beranikan hati menyewa rumah tersebut. Sewaktu mula-mula menyewa dulu, Jabal terbau juga bau colok terbakar apabila dia turun ke tingkat bawah. Bagaimanapun dia percaya bau colok itu dari jiran di seberang jalan yang juga seorang Cina. Mana tahu bau coloknya sampai ke rumannya.

Lama kelamaan bau colok tersebut tidaklah lagi dibaunya. Semasa isterinya Sirah diganggu sakit kepala, dia juga sering terpandang-pandang bayang seorang nyonya tua terkial-kial menyorong kerusi rodanya. Tangan nya memegang colok, manakala sebelah lagi tangannya tergapai-gapai mahu mencapai tarmus air di atas almari.

Dia begitu dahaga mahukan air, tetapi tidak berdaya bangun mencapai tarmus. Kakinya juga bertambah berat tidak dapat digerakkan langsung.

Tetapi Sirah percaya bayangan itu hanya hayalan saja, setelah dia mendengar mengenai di rumah tersebut pernah ditemui nyonya ,tua mati di bilik tingkat bawah terduduk di kerusi roda. Kesan api colok juga tergenggam di tangannya hingga melecur.

Bayangan itulah yang mengganggunya setiap kali sakit kepala mengganggu. Tetapi setelah beberapa kali dibawa oteh Jabal menemui Aki Sahak, dan kemudiannya saya sendiri dia tidak lagi mengadu diganggu sakit kepala. Bayangan nyonya tua di atas kerusi roda juga tidak lagi muncul di depan matanya.

"Tak tau nak kata, saya mimpi ke...atau, ternampak betul-betul nyonya itu..." keluh Saridah mengingatkan semula peristiwa tersebut.

"Saya juga nampak ustaz berdiri di setiap sudut bilik" katanya perlahan. Saya hanya menghela nafas dengan penjelasan Saridah seolah olah dia sedang bermimpi menemui nyonya tua yang dikatakan ditemui duduk di kerusi rodanya setelah 3 hari meninggal dunia.

"Dia tak mengganggu, tapi orang yang duduk di bilik tu takut" kata saya mengerling Saridah.

Apa yang dilihat oleh Saridah sama seperti yang dapat saya Iihat bagaikan terbayang perempuan tua itu terkial-kial menolak kerusi roda di bilik tersebut. Dia terkial-kial mahu mengambil tarmus di atas almari, tetapi tidak terdaya mencapainya. Merungut-rungut nyonya itu memarahkan dirinya kerana terlantar seorang diri tidak dijagai oleh anak-anak.

Pembantu rumah yang digaji oleh anak-anaknya pula bukanlah mahu membantu disebabkan usia tuanya, tetapi disebabkan gaji yang diberi. Kasih sayangnya tidak tercurah langsung, hingga kadang kala dia diherdik oleh pembantu rumahnya sendiri. Apabila dia memberitahu kepada anak-anakny yang sekali sekala datang menjengah, anak-anaknya itu akan menasihati pembantu rumah berkenaan supaya melayani nyonya tua tersebut dengan baik.

Di hadapan anak-anaknya pembantu rumah tersebut mengangguk, tetapi bila me-reka semua sudah balik ke Singapura pembantu rumah itu akan memaki maki nyonya itu sebagai perempuan tua bermulut jahat. Hiba benar hatinya dengan tuduhan pembantu rumah tersebut. Sebab itulah dia menghalau pembantu rumah tersebut dari rumah berkenaan. Biarlah dia lakukan semuanya Sendiri, kalau dirinya dianggap menyusahkan orang.

"Semua olang tatak suka gua, latuk ……. “ seolah-olah saya dapat mendengar nyonya tua itu merintih-rintih.

"Dia olang matah sama gua . . . . anak-anak gua pun tak suka sama gua. Tolong sama gua latuk, tolong ho …… " kata-nya mendayu-dayu hiba.

"Apa fasal nyonya kacau, ini orang punya amah?" soal saya lembut.

"itu amah manyak jahat, dia cakap gua mulut busuk" ujarnya menggertap bibir.

"Mana boleh itu amah cakap sama nyonya" kata saya perlahan lantas menghembus mukanya dengan Aya-tul Kursi. "Itu amah bukan nyonya punya amah, dia tak ada ka-cau nyonya!" kata saya mengingatkan dia supaya segera beredar meninggalkan kawasan rumah berkenaan.

Dia menangis terisak-isak bila saya mengingatkan tentang dirinya sudah tidak boleh duduk lagi di situ. "Kalau nyonya mari, nanti saya bakar nyonya!" ujar saya menghembuskan Surat Ikhlas tiga kali.

Tetapi saya tidak memberitahu Saridah mengenai peristiwa tersebut kepadanya. Memang pembantu-pembantu rumah Jabal sebelumnya pernah terserempak dengan lembaga nyonya itu, bukannya di dalam mimpi. Mereka melihat sendiri lembaga nyohya itu muncul dengan memegang colok di tangan. Nyonya itu memaki-maki mereka dalam bahasa Cina yang tidak difahami.

Sebab itulah mereka lantas berhenti secara tiba-tiba. Mereka juga tidak mahu memberitahu Jabal mengenai apa yang dilihatnya, kerana mereka bimbang akan dimarahi oleh Jabal. Mana tahu Jabal tidak percaya dengan dakwaan mereka menemui nyonya tua lumpuh itu masuk ke bilik dengan kerusi roda. Nyonya tua itu memaki-maki. Sekalipun mereka tidak faham biji butirnya, tetapi mereka dapat mengagak nyonya itu akan bertindak sekiranya mereka cuba melawan.

Jabal dapat mengetahui cerita tersebut melalui surat yang dikirimkan oleh bekas pembantu-pembantu rumahnya yang berhenti secara mengejut. Mereka berharap Jabal akan mempercayai penjelasan mereka dengan peristiwa bertemu dengan lembaga berkenaan. Mungkin kalau diterang kan di hadapan Jabal, boleh jadi Jabal juga akan menganggapnya sebagai mimpi juga.

"Saya tak fikir Saridah bermimpi..” tiba-tiba Jabal bersuara mengerling isterinya. "Kalau boleh cubalah ustaz bersihkan rumah ni dari gangguan". katanya berpaling memandang saya.

Belum sempat saya menyahut, Sirah lantas menyambut, "Kalau tidak, kenalah kami berpindah juga…. “  

Jabal terus menghubungi keluarga nyonya tua semasa dia membayar sewa rumah. Terkejut juga keluarganya mendengar cerita Jabal. Mereka memang mengakui tidak pernah mengambil berat mengenai emaknya yang terlantar itu disebabkan urusan perniagaan. Apatah lagi mereka sendiri tidak menetap di Kuala Lumpur disebabkan keluarga mereka sendiri ada yang menetap di Singapura, di Manila, di Bangkok dan di Jakar-ta.

Salah seorang anak-nya telah memberikan sekeping gambar poskad emaknya yang dicamkan oleh Saridah. Sebaik ditunjukkan gambar poskad itu kepadanya muka Saridah menjadi pucat. Apabila Jabal menunjukkan gambar emak tuan rumah itu kepada saya, memang saya camkan itulah gambar nyonya lumpuh memegang colok masuk ke bilik Saridah.

No comments:

Post a Comment